Puhutaan vaihteeksi

Katleija

perunasta. Ei tämä ole yhtä kiinnostava kuin rakkausaihe, mutta vaihteeksi vaan. Olen minä ennenkin aloituksen perunasta tehnyt, siihen aikaan aihe kiinnosti. Ei näitä aloituksia kai liikaa ole.
Citymarketissani on perunalaari, jossa on neljää lajia pottuja. Eri hintaisia kaikki. Sen lisäksi on pussiperunoita, puikuloita, rosamundaa... Hinnat 0,85 - 1.60 vaihdellen päivästä riippuen.
Vähän syrjässä vihanneshyllyn alahyllyllä on laatikossa kotimaista yleisperunaa 0,50 / kg. Totesimme nuoren perheenisän kanssa, että näissä perunat ovat ihmeen maukkaita hintaansa nähden.
Vieläkö peruna maistuu vai joko pasta ja riisi ovat syrjäyttäneet perunan ravinnostanne.
Jos kuoriperunoita vertaan niin puikula vie minusta voiton muista, seuraavana on siikli.

15

153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onhan pruna eräs perusruokiin kuuluva, mikäpä ettei siitäkin voi puhua. Eilen juuri sujautin Karjalanpaistivuokaani 3 perunaa, jotka saivat kypsyä liemessä mukana, ja meheviä olivatkin.

      Riittää tänäänkin ateriaksi, ja meheviä oli porkkanatkin joita keitin erikseen hieman makeutettuina.

      Eihän siihen kuulu perunaa laittaa, mutta yksinollessaan tekee omiakin ratkaisuja. Laatuja löytyy helposti tänäpäivänä, kiinteää, jauhoista ja multaperunaakin.

      Ai ai, hyvä kuohkea perunamuhennoshan voi nokareen kera on ihan sunnuntairuokaa, ja mitä kaikkea voikaan valmistaa juhlavampiin päivällisiin, hassebackoista pariisin perunoihin.

      Itse syön joka päivä 1 kunnon aterian, riisiäkin ja nuudeleita silloin tällöin, mutta keitoissa ja laatikkoruo'issa on peruna kyllä paikallaan.

    • joutavainen

      "Voi tätä hoppua hoppua hoppua
      huusivat perunat, voi tätä hoppua
      ei tule loppua loppua loppua
      polkata täytyy polkkaa, polkata polkkaa
      kiireistä aikaa, tulta on kengissä
      laukata täytyy laukkaa, laukata laukkaa
      ei ole tolkkua millään, ei ole tolkun tolkkua
      kolkata täytyy kolkkaa, kolkata kolkkaa
      hyvä jos pysymme hengissä, hengissä, hengissä
      voi tätä hoppua hoppua hoppua
      ei tule loppua."

      Kirsi Kunnas

      Perunakattila runo kuvaa hyvin perunoiden kiirettä.

      • Makriina vauhdissa

        Luin sitä usein lapsilleni eräitä vuosikymmeniä sitten.
        Lapset nauroivat makeasti, mutta kyllä minä olin hnegästynyt, kun loppuun pääsin.
        Suosittelen kaikille ääneenlukua.


    • Sieltähän se peruna on Perusta, Etelä- Amerikasta lähtöisin. Tuli Kolumbuksen retkien aikoina tai vähähän jälkeen. Oppivathan ihmiset, että ei kannata jahdata varsien mukuloita, vaan parasta on maasta kaivettu.
      Alkuun peruna oli vain elukoiden ruokaa. Kun katsottiin, ettei lehmikarjaan mitään uutta ruttoa tullut, otettiin ruokapulan vuoksi peruna sotajoukkojen käyttöön. Mitäs sillä nyt väliä, kunhan soturit hetkensä taistelukuntonsa säilyttivät.

      Siitäpä perua jalkautui myös sivilirahvaan käyttöön ja vuosikymmenien koekäytön ja kokemuksen myötä myös vallasväen pöytiin. Peruna on pelastanut paljon vanhaan aikaan nälänhädän vaiheissa. On perunasta saatu pontikkaakin.

      Käytän pajon perunaa. Siitä huolimatta, vaikka potaatin haukkuvia, ruualla kikkkailevia ryhmiä onkin. Koska olen melko suuri yksittäinen perunan käyttäjä, katson kyllä mitä ostan. Vanhaa mustaa, hyvää perunaa ei juuri ole. Musta ei tarkoita muuta, kuin kuoren väriä ja viljeltiin tietämäni mukaan Pohjois-Karjalan pienillä pelloilla.
      Löytyy kyllä muitakin laatuja. Erään suuren taiteilijan mukaan nimetty, "Perunan kuorijat" taulun mukaan on kyllä hyvä lajike. Tosin mainoskin mainiosti näpätty.
      Riittää, tuli tilapäinen kiiru!

    • Ramoona*

      Kiinnostaahan peruna aina, ruokavalion peruskivi siinä missä ruisleipä. Riisiä kuluu tosi vähän, pastaa en osaa kuulemma edes kunnolla laittaa.

      Aika usein keittelen yksinkertaista peruna-purjokeittoa, annan perunapalojen melkein soseutua. Natriumglutamaattia sisältämätön ksvisliemikuutio mukaan, kermaa hillitty loraus, tai jotain sulavaa juustoa nokartelen . Tersa Välimäki lupaili mainoksessa, että fondi nostaa keitokset aivan uudelle tasolle, mutta suolan maku oli minun kokeilemissani päällimmäisinä. Jauhoinen perunalaatu on hyvä tähän, kuten muusiinkin.

      Samat suosikkilajit on minulla, Van Gogh on kelpo potaatti myös. Rosamundat kelpuutan uuniperunoiksi, tyypillistä sydäntalven ruokaa varsinkin isommalle porukalle meillä. Joulukalojen ja mädin rippeet sekoitan ranskankerman kanssa uunipottujen täytteeksi.

      • Late Vaan*

        Perunoita tulee syötyä lähes joka päivä, siitä saa monenlaista ruokaa, ei tarvitse syödä pelkästään, nakit ja muusi.
        Minä se meillä kokkailen, peruna laatuja on tosi monia, Siikli, Van Gogh, lapin puikula niitä kalleimmasta päästä.
        Taitaa Rosamunda kuulua samaan joukkoon. Ihan tavallisiakin perunoita on ihan hyviä, ja tänävuonna perunat ovat halvempia kuin viimevuonna. Jauhoperunoita ostan vain muusiin, ja jouluksi perunalooraan. Silakka ja lohilaatikoihin kiinteää, kuin myös kuoriperunoihin. Useimmiten ostan multaperunoita.

        Koulupoikana olin usein perunapelloilla noukkimassa niitä talojen pelloilta. Yksi talo jossa kävin sodanjälkeen oli jokavuotinen urakka, meillä oli siitä talosta vuokralla muutama aari maata maksuksi kävi vain päivien teko, 5 päivää vuodessa ,minun perunannostopeltopäiväni kävi vain puolikkaasta. No saihan siellä sapuskat päivällä ja illalla. Kouluista oli silloin lomaa kun perunat nostettiin.

        Onhan se hyvä että perunat löysivät Suomenkin.
        Tänäänkin syömme perunoita,Late Vaan.


    • Minun ruokavaliooni perunat kuuluva ,monin tavoin.. Usein teen perunmuusia niin paljon,tai mieheni useimmiten,lopusta peruna rieskoja,Keliakiani takia saan siitä leipää helpolla, Muusin sekaan laitan minun erikois jauhojani,sekä riisihiutaleta 2
      munaa- taputtelen pellille pyöreitä pieniä kakkaroita,voi tarjota vaikka vieraillekin ,voita vähän huulen alle..
      Keksin juuri seuraavan kerran kun paistan ,vienpä kahvipirttiinkin....

    • potutkin pilattu

      En tiedä, mihin enää uskoa,kun luin jutun et viljelijät ei itse syö perunoita,jotka myyvät, koska on torjunta-aineita perunoissa, ei lähde pesemällä. He kasvattaa luomuna omat perunat?

      Mitähän on se musta siinä perunan kuoren alla usein,läikkinä?

    • pottunenä

      Seitsemän myrkytystä on peruna kestänyt ennen kuluttajan lautaselle ehtimistä.

      • pottuvarvas.

        Niin on kaikki muukin myrkytetty moneen kertaan, hedelmät ja vihannekset. Luomustakaan ei voi olla varma. Kasvatatko itse kaiken ruokasi luomunai ja onko oma lehmä maitoa varten . On kuitenkin lain määrämät varoajat, jolloin myrkyt poistuu.


    • pottunokka

      Peruna on kuvioissa melkein päivittäin muodossa tai toisessa, keitettynä, keitoissa, laatikoissa, kuoriperunat on minulle herkkua, ja jälkiruuaksi voipottupaloja.
      Kun siihen on tottunut lapsuudesta lähtien se vain kuuluu 'asiaan'.
      Mökillä useinkin grillissä käärittynä folioon, kypsyy makoisaksi kun pieni voinokare potin koverrettuun koloon.

      Kyllä juurekset ja vihannekset ovat myös mukana lautasella.

      • saax vaivata?

        "jälkiruuaksi voipottupaloja" Mitähän ne on?


    • Peruna on hyvää ruokaa. Ei tuo riisi ja makarooni ole oikein mistään kotoisin,,
      Hyviä perunoita on minunkin lähikaupassani, Kun niitä kuorii,tekee mieli aina maistella raakana, Potut kunniaan!

      • bataatti on jes

        Ihme että bataatti on perunalle vain kaukaista sukua. Tykästyin bataatin hiukan makeaan makuun mm. laatikoissa.


    • Katleija

      Googeloin bataatin, kun en siitä kasvista oikeastaan paljoakaan tiennyt. Todella, köynnöstelevää Päivänsineä se on lähempänä kuin perunaa.
      Energiapitoisempi on kuin peruna varmaan makeutensa vuoksi. Hyvää on piirakassa, laatikoissa, wokkiruoissa ja keitoissa. Voihan sitä nakerrella niinkuin lanttua ja porkkanaa, ei pahaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      192
      4622
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2883
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      137
      2294
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      332
      2290
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1536
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1451
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      32
      1370
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1200
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe