"Sujuva Toriparkki"

Täysi susi

Ajoinpa kokeeksi uuteen Toriparkkiin, sitä kun mainostetaan sujuvaksi "moottoritieltä pääsee hetkessä". Pohjoisesta tultaessa pääsi jotenkuten sujuvasti linja-autoaseman kohdalle mutta siitä alkoi sitten jonottaminen ja jatkuva pysähtely liikennevaloissa: Puijonkadulle tehty hermoja raastava punainen aalto ja jossain rännikatujen kohdallakin pitkät punaiset vaikkei ainuttakaan jalankulkijaa, kaupungintalon takana paloi kaikille yhtä aikaa punainen pitkään...Siitä kun viimein pääsi piti miettiä että tuostako "reiästä" sinne parkkiin nyt ajetaan kun minkäänlaista opastetta ei ollut! No rohkeasti kokeilemaan ja pääsihän siitä vihdoin sisään! Luulenpa että monella jää menemättä, sen verran epäilyttävä on tuo sisäänajorampppi! Kapeakin kuin mikä! Ja missä opasteet siis, haloo!

Ulosajo on sitten taas oma lukunsa kun missään ei lue että päädytkö ulos pohjoisen suuntaan vai etelään! Ja sama juttu taas kun ulos pääset, punaisia liikennevaloja toisensa perään! Ja hyvällä tuurilla olet päätynyt väärälle puolelle kiitos opasteiden puuttumisen!

Enpä taida toista kertaa tulla...

70

3622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liikenneinsinööri???

      Niimpä. Koko keskustassa ei toimi vihreä aalto mihinkään suuntaan.

      Karjalankadulla/Puistokadulla toimii joten kuten, ei siltikään niin kuin pitäisi (pitää ajaa 25 km/h).

      Suokadulla täysin turhat liikennevalot Käsityökadun kohdalla. Jalankulkijoille palaa vihreä vaikka ei yhtään ihmistä ole ylittämässä Suokatua. On se vaikea asentaa vaikka sellainen nappi jalankulkijoille?

      Monissa liikennevaloissa ei pääse kuin yksi auto pahimmassa tapauksessa vihreillä menemään, koska kumpaanki suuntaan yhtä aikaa vihreät. Ehkä pahimpana Minna Canthin kadulla.

      Liikennevaloissa ei ole tunnistimia, jolloin valot homottaa vihreinä vaikka ei tulisi autoja lainkaan. Ja toiseen suuntaan, josta tulisi autoja, palaa punainen.

      Kyllä on Kuopion liikennesuunnittelu mennyt persiilleen.

      • Liikenneinsinööri 2

        Keskustasta voisi poistaa hyvin vaikka kaikki liikennevalot kaikista muista kuin pääväylien risteyksistä. Ajaminen sujuvoituisi, jos vain ihmiset osaisivat toimia ajovuorojen kanssa joustavasti.


      • Mahdoton tehtävä?

        Liikennevaloja on Kuopiossa ihan liikaa ja turhissa paikoissa! Ja lisää näkyy olevan tulossa kun Maaherrankadun alikulun molemmilla puolilla näyttää olevan tolpat pystyssä eli uusia ruuhkansynnyttäjiä taas luvassa. Ja Kuopiossa ne tietysti ohjelmoidaan kiinteälle kierrolle eli ihan sama vaikkei tulisi yhtään autoa niin muu liikenne pysäytetään. On se kumma ettei täällä osata hyödyntää tunnistintekniikkaa (joka valoissa kyllä näkyy olevan) kuten muualla!!?

        Ja ne rännikatujen valot?? Jos ihan pakko niitä turhuuksia on pitää niin laittakaa nyt herranjestas ne painonapit ettei tarvii autoija 95%:sti turhaan seisottaa!!

        Puistokadun vihreä aalto (se Kuopion ainoa) on ihan liian lyhyt ja johtaa vaaralliseen kaahaamiseen kun yritetään ehtiä seuraavistakin valoista... Kerran otin aikaa Tulliportinkadulla että Puistokadulle paloi ruuhka-aikaan 15 sek vihreä ja 45 sek punainen! Ei oikein ole suhteessa liikennemääriin!!


      • yep,yep

      • Silmät auki
        yep,yep kirjoitti:

        "Kuopion suojatiet: Tämä on yksi vaarallisimmista"

        "Viime maaliskuussa kaupunki päätti, että paikalla lisätään valaistusta suojatien kohdalla. Sitä ei ole vielä tullut - kun ei ole kuulemma rahaa."

        http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/yksi-kuopion-vaarallisimmista-paikoista/1711041

        Eikö kuopiossa enää katsasteta autoja ?

        Autoissa pitää olla valot mitä helvettiä valaistusta pitää lisätä suojatien kohdalle ?

        Autokoulut täytys laikkaa vähintään kolmevuotiseksi ja sitten suorittaa mini vaatimus autonkuljettaja kanditaattitutkinto.


    • 12+7

      Sama se on Puijonkatua pitkin tullessa. Kuopionlahdelta torille joudut pysähtymään neljissä valoissa. Puijonkadun ja koljonniemenkadun kulmassa ovat yhdet turhimmista valoista.

    • mu|kut h3lvettiin

      Kyssin kohdallakin on lisätty uusia liikennevaloja, seisottaavat liikennettä muutaman kymmenen metrin välein ihan turhaan, nimittäin jokaisiin valoihin sattuu aina punainen prkele.
      Kuopiossa on ihan vääränlaiset päättäjät, tekevät silkkaa kiusaa kaikin keinoin asukkaille. Mu1kut pois päättäjien pallilta ja järkevät henkilöt tilalle!

    • gsgeyhhuuj

      Mutta miksi autoilijat ei tiedä mitä tarkoittaa punainen valo? Kyllä päin punaista ajetaan jatkuvasti.
      Asemakadun ja Puijonkadunristeys on ehkä esimerkkinä nro.1.
      Jalankulkijalla ei ole mitään mahdollisuutta kohtuullisella odotuksella saada vihreää. Sitten kun vihreä tulee... NIIN autoja kaahaa kohti!

      Jotenkin ylikuormitettu tuo Asemakadun&Puijonkadun risteysalue.

      • wdrrrrt5

        Jalankulkijat kyllä menevät paljon useammin punaisia päin. Ja pyöräilijät.


      • punaista näen

        No siksi ajetaan päin punaisia kun turhauttaa nämä kaupungin älyttömät liikennevalot! jos jäät punaisiin niin menee hemmetisti aikaa seisoskeluun, yleensä vielä turhaan! Siksi mennään "vanhoilla".


    • merkit puuttuu

      Jooo kaikki totta mitä on edellä kirjoitettu !!!!!! Punainen aalto toimii joka risteyksessä se on ainakin saatu kuntoon.
      Oiskohan suurimpana syynä tämä "jokaisen " kadun kaksisuuntaistaminen ja liikennevalo insinöörit on mitä on. Tekisivär vaikka harjoittelutyönä sellaisen leikki Kuopion liikenne valot samalla ohjelmalla kuin nyt on käytössä ja huristelisivat siellä sitten lego autoilla valojen mukaan tyky päivänä, niin näkisivät käytänössä mitenkä toimii punainen aalto.
      Toriparkki on p....seestä kunnolliset opasteet puutuu eikä tämä ole savolaisten suusta kuultua.
      Kiva kun tulee talvi ja liukkaat on siellä kapeilla kaduilla kaksisuuntainen liikenne kaaoksessa, tottakait tämä on autoilijoiden vika ...eikös vaan, näin se vastuu siirtyy kuul.. ei kun autolijoille

      • yep,yep

        Ennen oli Kuopion liikenne sujuvaa kun oli yksisuuntaiset kadut.

        Kuka sinne toriparkkiin ajaa? Anttilan katto on joka päivä täysi. Kaksi tuntia saa pysäköidä kiekolla. Aapelin alta löytyy tunnin ilmainen paikka. Minnasssa on kahden tunnin pysäköinti. Carlson mainostaa kolmen tunnin ilmaista paikkaa kiekolla. S-kortilla voi pysäköidä tunniksi Sokoksen taakse. Kaupunki on täynnä ilmaisia paikkoja.

        Päivällä katsoin, niin toriparkin opasteet ilmoittivat 400 paikkaa olevan vapaana.


      • MUUALTASAVOONMUUTTANUT
        yep,yep kirjoitti:

        Ennen oli Kuopion liikenne sujuvaa kun oli yksisuuntaiset kadut.

        Kuka sinne toriparkkiin ajaa? Anttilan katto on joka päivä täysi. Kaksi tuntia saa pysäköidä kiekolla. Aapelin alta löytyy tunnin ilmainen paikka. Minnasssa on kahden tunnin pysäköinti. Carlson mainostaa kolmen tunnin ilmaista paikkaa kiekolla. S-kortilla voi pysäköidä tunniksi Sokoksen taakse. Kaupunki on täynnä ilmaisia paikkoja.

        Päivällä katsoin, niin toriparkin opasteet ilmoittivat 400 paikkaa olevan vapaana.

        Täh 1500 paikasta vapaana vain 400? Oho.

        Eikös sinne Anttilaan ja Aapeliinkin mennessä joudu ajamaan monista valoista myös? Miten eroaa toriparkista? Kyllä taas on maalaisille tullut yllätyksenä keskustaliikenne. Puijonkadulla menny valoissa hurjat 3 min ja itkuhan siinä on tullut. Itse ajan työkseni joka päivä keskustassa eikä mitään ongelmaa. Ehkä johtuu siitä että ennen Kuopiota olen ollut samoissa töissä ihan muualla kuin Maaningalla ja tiedän miten liikenne keskustoissa soljuu, kun kevytliikenne on kuitenkin se jonka ehdoilla keskustassa mennään. Pääosa isoja kaupunkeja joiden opastuksiin nähden nauran täällä partaani, kun joku ilkeää valittaa toriparkin huonoista opesteista. Ymmärrän toki että voi olla maalaiselle shokki tuokin. Enpä itsekään Pariisissa aina nauttinut.

        Itse parkkeeraan aina Aapeliin. Ilmainen, todella nopeasti pääsee joka suunnasta ja sieltä pääsee sateen suojassa kaikkialle minne toriparkistakin. Sieltä kun on suora tie Apajaan.


      • uussavolainen
        MUUALTASAVOONMUUTTANUT kirjoitti:

        Täh 1500 paikasta vapaana vain 400? Oho.

        Eikös sinne Anttilaan ja Aapeliinkin mennessä joudu ajamaan monista valoista myös? Miten eroaa toriparkista? Kyllä taas on maalaisille tullut yllätyksenä keskustaliikenne. Puijonkadulla menny valoissa hurjat 3 min ja itkuhan siinä on tullut. Itse ajan työkseni joka päivä keskustassa eikä mitään ongelmaa. Ehkä johtuu siitä että ennen Kuopiota olen ollut samoissa töissä ihan muualla kuin Maaningalla ja tiedän miten liikenne keskustoissa soljuu, kun kevytliikenne on kuitenkin se jonka ehdoilla keskustassa mennään. Pääosa isoja kaupunkeja joiden opastuksiin nähden nauran täällä partaani, kun joku ilkeää valittaa toriparkin huonoista opesteista. Ymmärrän toki että voi olla maalaiselle shokki tuokin. Enpä itsekään Pariisissa aina nauttinut.

        Itse parkkeeraan aina Aapeliin. Ilmainen, todella nopeasti pääsee joka suunnasta ja sieltä pääsee sateen suojassa kaikkialle minne toriparkistakin. Sieltä kun on suora tie Apajaan.

        Stadista Savoon muuttaneena ja matkalla jokusen muunkin miljoonakaupungin nähneenä huvittaa kuinka Kuopion kokoisessa kylässä ollaan olevinaan niin kaupunkilaista, niin kaupunkilaista.. mallit kevyen liikenteen suosimisineen ja ruuhkavaloineen otettu tosiaan sieltä Pariisista. Tulee Savon pottunokillekin niin urbaanin tärkeä fiilis. Mitä siitä, että Pariisissa on 100 x enemmän väkeä? Ranskasta kun käyt hakemassa Kuopion kokoisen taajaman, ei sitä edes kutsuta kaupungiksi, eikä siellä ole kuin parit liikennevalot ja homma toimii.

        Perseestä Stadinkin liikenne on, mutta sekin sentään 10 x suurempi kaupunkialue ja laskettaisiin kaupungiksi jo maailmallakin.

        Kaupunkisuunnittelun tulos näkyy karseimmillaan Matkuksessa: ihmiset käyvät 15km päässä ostoksilla, koska siellä homma toimii toisin kuin kankeassa keskustassa. Samaa ilmiötä taas oikeissakin kaupungeissa, erona vaan taas kerran se 10-100-kertainen väkiluku. Pariisissa uusi on rakennettava kauas, kun lähelle ei mahdu ja toisaalta mikään ei tule Pariisin keskustaa näivettämään. Kuopiossa sen sijaan korpi alkaa 500m torilta ja sekin ydinkeskusta kaksikerroksista pääosin. Keskusta suurimman osan aikaa unelias ja todellisessa vaarassa näivettyä.


    • 09097oi

      Kuopiossa tietääkseni juuri on Suomen muihin samankokoisiin kaupunkeihin verrattuna vähiten tuota pakoa keskustasta peltojen keskellä oleviin hypermarketteihin. Prismoja ja Citymarketteja on täällä aina ollut vähän ja siksi täällä yksityisautoilua on paljon vähemmän kuin vaikka Porissa, Oulussa tai Jyväskylässä. Rakennuskantakin on pysynyt tiiviimpänä kuin noissa kaupungeissa ja siksi täällä ruuhkia saattaa olla enemmän, kun ihmiset ei asu hajallaan. Kuopio kun on lähes Kallaveden saari niin on pakko ollut rakentaa tiiviisti kun toria lähellä olevaa maata on vähän, eikä korpea todellaakaan ole lähelläkään kuten tuossa ylhäällä väitetään että 500 m jälkeen pelkkään korpea. Ainoat harvat metsäalueet lähellä ovat sellaisia mitä ei halua suojelullisista syistä rakentaa. Näin on Helsingissäkin. Muuten Kuopio alkaa olla ihan täyteen rakennettu. Maata on vain tosiaan siellä hevonpippelissä Matkuksessa ja siitä eteenpäin.

      • uussavolainen

        Verrattuna muuhun Suomeen pl. Helsinki saatat olla oikeassa, mutta se ei todellakaan tarkoita, että Kuopio olisi tiiviisti rakennettu edes torin ympäriltä, siitä nyt puhumattakaan, että Matkukseen tarvitsisi mennä. Keskustankin ehkä ensisilmäykseltä"tiivis" on 1-3 kerroksista pientaloa ja joka välissä kaista nurmea ja parkkipaikkoja.
        Matkus olisi hyvin saatu mahtumaan johonkin kauimmillaan Tasavallankadun suunnalle, jonka toinen laita on autiomaata. Ja kun kyse ei edes ole pelkästä Matkuksesta, vaan myös Prismat, CM:t, Hermannit ynnämuut ovat etäällä. Ihan suuren maailman malliin, vaikka kyse on tuppukylästä, jonka keskusta korisee uneliaasti viimeisiään.

        Käyhän kuule Puijon tornista virkistämässä muistiasi kaupunkirakenteesta. Pieni keskusta sieltä erottuu, muuten vihreää erämaata silmänkantamattomiin. Ja se keskustakin matala ja harva, tännekin olisi Matkus mahtunut.


      • yjlcxvnv
        uussavolainen kirjoitti:

        Verrattuna muuhun Suomeen pl. Helsinki saatat olla oikeassa, mutta se ei todellakaan tarkoita, että Kuopio olisi tiiviisti rakennettu edes torin ympäriltä, siitä nyt puhumattakaan, että Matkukseen tarvitsisi mennä. Keskustankin ehkä ensisilmäykseltä"tiivis" on 1-3 kerroksista pientaloa ja joka välissä kaista nurmea ja parkkipaikkoja.
        Matkus olisi hyvin saatu mahtumaan johonkin kauimmillaan Tasavallankadun suunnalle, jonka toinen laita on autiomaata. Ja kun kyse ei edes ole pelkästä Matkuksesta, vaan myös Prismat, CM:t, Hermannit ynnämuut ovat etäällä. Ihan suuren maailman malliin, vaikka kyse on tuppukylästä, jonka keskusta korisee uneliaasti viimeisiään.

        Käyhän kuule Puijon tornista virkistämässä muistiasi kaupunkirakenteesta. Pieni keskusta sieltä erottuu, muuten vihreää erämaata silmänkantamattomiin. Ja se keskustakin matala ja harva, tännekin olisi Matkus mahtunut.

        Nyt et kyllä tiedä yhtään mistä puhut :D

        Ellet sitten tosiaan vertaa Kuopiota Euroopan miljoonakaupunkeihin. Totta kai vertailu pitää tehdä Suomen kaupunkeihin. Kartta käteen niin näet että näkymä Puijon tornista ei tosiaan ole totuus. Katsoppa ilmakuvia Helsingistä niin niitä tuijottamalla näyttää Helsinkikin olevan täynnä metsää. Ei tarvita kun pieni havupuu keskittymä ja se peittää koko kaupunginosan. Totta kai maailmanmittakaavassa ei sekään tiivis ole, mutta eihän nyt kukaan voi edes vitsillä lyödä Mumbai korttia pöytään kun mietitään kuinka Suomen kaupungit tulisi rakentaa. Monesta kun Kuopiokin on liian tiiviisti rakennettu. Enkä ihmettele koska Kuopio on ollut Suomessa edelläkävijä tiiviissä kaupunkirakentamisessa 1900-luvulla. Muualla rakenne hajosi. Kuopio taas rakensi tiiviisti.


      • uussa
        yjlcxvnv kirjoitti:

        Nyt et kyllä tiedä yhtään mistä puhut :D

        Ellet sitten tosiaan vertaa Kuopiota Euroopan miljoonakaupunkeihin. Totta kai vertailu pitää tehdä Suomen kaupunkeihin. Kartta käteen niin näet että näkymä Puijon tornista ei tosiaan ole totuus. Katsoppa ilmakuvia Helsingistä niin niitä tuijottamalla näyttää Helsinkikin olevan täynnä metsää. Ei tarvita kun pieni havupuu keskittymä ja se peittää koko kaupunginosan. Totta kai maailmanmittakaavassa ei sekään tiivis ole, mutta eihän nyt kukaan voi edes vitsillä lyödä Mumbai korttia pöytään kun mietitään kuinka Suomen kaupungit tulisi rakentaa. Monesta kun Kuopiokin on liian tiiviisti rakennettu. Enkä ihmettele koska Kuopio on ollut Suomessa edelläkävijä tiiviissä kaupunkirakentamisessa 1900-luvulla. Muualla rakenne hajosi. Kuopio taas rakensi tiiviisti.

        Pitääkö käydä kortteli korttelilta läpi Kuopion väljyys kun ei muuten uppoa?

        Siinä olet kyllä oikeassa, että Suomesta löytyy paljon surkeampiakin esimerkkejä. Suomalaisia ylipäätään vaivaa Napoleon-kompleksi: mallit haetaan ja ratkaisut perustellaan maailman metropoleilla: kun Nykissäkin on liikennevalot joka korttelissa, niin pitää meidänkin saada samaa herkkua. Siitä viis, että Nykissä.vihreillä aina kadun ylittää 20 henkeä ja autoja kolmella kaistalla.suuntaansa. Meillä joka viidensillä vihreillä yksi, ellei hänkin ole jo kävellyt punaisia päin.
        Napis-kompleksin lisäksi meitä vaivaa perusteeton turvallisuushakuisuus. Kukaan päättäjä ei uskalla ottaa riskiä, että valottomassa risteyksessä tapahtuisi jotain kerran 10 vuodessa. Valoristeyksessäkin voi tapahtua yhtälailla, mutta silloin päättäjää ei voida syyllistää.

        Tiivistä rakentamista löydät mm. Helsingin kantakaupungista, jossa umpikorttelit 5-8-kerroksisia taloja, eikä isoja ulkoparkkiksia autoille. Ja tätä jatkuu Eiranrannasta Arabiaan, liki 10 km halkaisijalla. Aivan naurettavaa väittää, että Matkus ei olisi mahtunut lähemmäs tai ettei Kuopiossa olisi tiivistämisen varaa tai että Kuopio olisi sellainen city jossa on itsestäänselvästi hankalaa yksityisautoilla "ruuhkien" takia. Todellisuudessa valtaosa tämän kokoluokan kylistä toimii maailmalla ilman ruuhkia ja ilman liikennevaloja niitä keinotekoisesti luomassa.


      • uussa
        yjlcxvnv kirjoitti:

        Nyt et kyllä tiedä yhtään mistä puhut :D

        Ellet sitten tosiaan vertaa Kuopiota Euroopan miljoonakaupunkeihin. Totta kai vertailu pitää tehdä Suomen kaupunkeihin. Kartta käteen niin näet että näkymä Puijon tornista ei tosiaan ole totuus. Katsoppa ilmakuvia Helsingistä niin niitä tuijottamalla näyttää Helsinkikin olevan täynnä metsää. Ei tarvita kun pieni havupuu keskittymä ja se peittää koko kaupunginosan. Totta kai maailmanmittakaavassa ei sekään tiivis ole, mutta eihän nyt kukaan voi edes vitsillä lyödä Mumbai korttia pöytään kun mietitään kuinka Suomen kaupungit tulisi rakentaa. Monesta kun Kuopiokin on liian tiiviisti rakennettu. Enkä ihmettele koska Kuopio on ollut Suomessa edelläkävijä tiiviissä kaupunkirakentamisessa 1900-luvulla. Muualla rakenne hajosi. Kuopio taas rakensi tiiviisti.

        Pitääkö käydä kortteli korttelilta läpi Kuopion väljyys kun ei muuten uppoa?

        Siinä olet kyllä oikeassa, että Suomesta löytyy paljon surkeampiakin esimerkkejä. Suomalaisia ylipäätään vaivaa Napoleon-kompleksi: mallit haetaan ja ratkaisut perustellaan maailman metropoleilla: kun Nykissäkin on liikennevalot joka korttelissa, niin pitää meidänkin saada samaa herkkua. Siitä viis, että Nykissä.vihreillä aina kadun ylittää 20 henkeä ja autoja kolmella kaistalla.suuntaansa. Meillä joka viidensillä vihreillä yksi, ellei hänkin ole jo kävellyt punaisia päin.
        Napis-kompleksin lisäksi meitä vaivaa perusteeton turvallisuushakuisuus. Kukaan päättäjä ei uskalla ottaa riskiä, että valottomassa risteyksessä tapahtuisi jotain kerran 10 vuodessa. Valoristeyksessäkin voi tapahtua yhtälailla, mutta silloin päättäjää ei voida syyllistää.

        Tiivistä rakentamista löydät mm. Helsingin kantakaupungista, jossa umpikorttelit 5-8-kerroksisia taloja, eikä isoja ulkoparkkiksia autoille. Ja tätä jatkuu Eiranrannasta Arabiaan, liki 10 km halkaisijalla. Aivan naurettavaa väittää, että Matkus ei olisi mahtunut lähemmäs tai ettei Kuopiossa olisi tiivistämisen varaa tai että Kuopio olisi sellainen city jossa on itsestäänselvästi hankalaa yksityisautoilla "ruuhkien" takia. Todellisuudessa valtaosa tämän kokoluokan kylistä toimii maailmalla ilman ruuhkia ja ilman liikennevaloja niitä keinotekoisesti luomassa. Suomestakin löytyy yksi mainio esimerkki sujuvasta liikenteestä: viikonloppuöinen stadi. Niin autoja kuin jalankulkijoita enemmän kuin kalakukkokylässä arkenqakl.16.00, valtaosa liikennevaloista pois päältä, ei ruuhkia, onnettomuuksia hyvin harvoin, vaikka on pimeää, suurin osa kännissä, paljon turistiautoilijoita, kaahaavia takseja, liukasta..


      • ghkcdhj
        uussa kirjoitti:

        Pitääkö käydä kortteli korttelilta läpi Kuopion väljyys kun ei muuten uppoa?

        Siinä olet kyllä oikeassa, että Suomesta löytyy paljon surkeampiakin esimerkkejä. Suomalaisia ylipäätään vaivaa Napoleon-kompleksi: mallit haetaan ja ratkaisut perustellaan maailman metropoleilla: kun Nykissäkin on liikennevalot joka korttelissa, niin pitää meidänkin saada samaa herkkua. Siitä viis, että Nykissä.vihreillä aina kadun ylittää 20 henkeä ja autoja kolmella kaistalla.suuntaansa. Meillä joka viidensillä vihreillä yksi, ellei hänkin ole jo kävellyt punaisia päin.
        Napis-kompleksin lisäksi meitä vaivaa perusteeton turvallisuushakuisuus. Kukaan päättäjä ei uskalla ottaa riskiä, että valottomassa risteyksessä tapahtuisi jotain kerran 10 vuodessa. Valoristeyksessäkin voi tapahtua yhtälailla, mutta silloin päättäjää ei voida syyllistää.

        Tiivistä rakentamista löydät mm. Helsingin kantakaupungista, jossa umpikorttelit 5-8-kerroksisia taloja, eikä isoja ulkoparkkiksia autoille. Ja tätä jatkuu Eiranrannasta Arabiaan, liki 10 km halkaisijalla. Aivan naurettavaa väittää, että Matkus ei olisi mahtunut lähemmäs tai ettei Kuopiossa olisi tiivistämisen varaa tai että Kuopio olisi sellainen city jossa on itsestäänselvästi hankalaa yksityisautoilla "ruuhkien" takia. Todellisuudessa valtaosa tämän kokoluokan kylistä toimii maailmalla ilman ruuhkia ja ilman liikennevaloja niitä keinotekoisesti luomassa. Suomestakin löytyy yksi mainio esimerkki sujuvasta liikenteestä: viikonloppuöinen stadi. Niin autoja kuin jalankulkijoita enemmän kuin kalakukkokylässä arkenqakl.16.00, valtaosa liikennevaloista pois päältä, ei ruuhkia, onnettomuuksia hyvin harvoin, vaikka on pimeää, suurin osa kännissä, paljon turistiautoilijoita, kaahaavia takseja, liukasta..

        Kuopiossa parkkikset pn rakennettu jo umpeen muutamaa lukuunottamatta ja niillekin on jo kaavamuutos vireillä.


      • uussavo
        ghkcdhj kirjoitti:

        Kuopiossa parkkikset pn rakennettu jo umpeen muutamaa lukuunottamatta ja niillekin on jo kaavamuutos vireillä.

        Et ole tainnut paljon keskustaa kierrellä vuosikausiin.


      • fkfkfkkfk
        uussavo kirjoitti:

        Et ole tainnut paljon keskustaa kierrellä vuosikausiin.

        Voi poju nyt olet kovasti kuutamolla. Kuivaa korvat ja opiskeli edes hieman aihetta niin et anna noin naivistisen hölmöä kuvaa itsestäsi. Ei ole realismia, ei, mutta niinhän se on että nuorena on oltava utopisti. Kyllä ikä sinuakin kasvattaa ja järkiinnyttää.


      • uushawo
        fkfkfkkfk kirjoitti:

        Voi poju nyt olet kovasti kuutamolla. Kuivaa korvat ja opiskeli edes hieman aihetta niin et anna noin naivistisen hölmöä kuvaa itsestäsi. Ei ole realismia, ei, mutta niinhän se on että nuorena on oltava utopisti. Kyllä ikä sinuakin kasvattaa ja järkiinnyttää.

        Varmaan iän myötä sokeudun sen verran, että alan pitämään kalakukkokylää ihan citynä, enkä näe näitä joka talon vieressä olevia parkkiksia tai 1-2-kerroksisia tönöjä kautta metropolin.
        Samalla varmaan tajuan miten Kuopion keskusta on tiheään rakennettu, vaikka asukastiheys onkin vain 10-20% Helsingin kantakaupungista, mikä ei sekään huipputiheä verrattuna maailmalle.


      • ghhllhff
        uushawo kirjoitti:

        Varmaan iän myötä sokeudun sen verran, että alan pitämään kalakukkokylää ihan citynä, enkä näe näitä joka talon vieressä olevia parkkiksia tai 1-2-kerroksisia tönöjä kautta metropolin.
        Samalla varmaan tajuan miten Kuopion keskusta on tiheään rakennettu, vaikka asukastiheys onkin vain 10-20% Helsingin kantakaupungista, mikä ei sekään huipputiheä verrattuna maailmalle.

        Voi pikku tahvotahvo omassa päässäsi olet kuvitellut nämä suurkaupunkitiheysvertailut. Mene jo nukkumaan poju.


      • uuzzhav
        ghhllhff kirjoitti:

        Voi pikku tahvotahvo omassa päässäsi olet kuvitellut nämä suurkaupunkitiheysvertailut. Mene jo nukkumaan poju.

        Kuopion keskustassa asuu n.11 000 ihmistä.kartasta katsoen 3 km2 alueella. Asukkaita per km2 siis n.3 500. Helsingin tiheimpien kaupunginosien luku 27 000 / km2. Koko kantakaupungin keskiarvokin päälle 10 000.
        Ja heti jos mennään tuon 3km2 ruutukaava-alueen ulkopuolelle, alkaa kesämökki-tyyppinen asutus, hautausmaat, rautatie- ja bussiasemat yms. eli väkitiheys romahtaa. Nuo kaikki ovat jo valmiiksi Helsingin luvuissa mukana. Matkuksen suunnalla puhutaankin jo kansainvälisin mittarein autiomaasta.


    • jalan autolle

      Mitä onko Kuopio saanut jo kaupunkioikeudet ? Ei luulisi, kun sillä kylällä kulkee.

      • hiase d

        Siinäpä melkoinen pulma,kun keskustan tavaratalojen johtajat miettii miten asikkaita lisää, ja joku ajokortiton miettii miten se liikenne soljuukaan. Joka päivä on viimeisen vuoden aikana saanut lehdestä lukea kuin kaduilla on taas vaihdettu ajosuuntaa. Senpä takia en keskustassa käy jos ei ole pakko. Onneksi on näitä kauppapaikkoja jonne on helppo tulla ja lähteä.


      • uuszawo
        hiase d kirjoitti:

        Siinäpä melkoinen pulma,kun keskustan tavaratalojen johtajat miettii miten asikkaita lisää, ja joku ajokortiton miettii miten se liikenne soljuukaan. Joka päivä on viimeisen vuoden aikana saanut lehdestä lukea kuin kaduilla on taas vaihdettu ajosuuntaa. Senpä takia en keskustassa käy jos ei ole pakko. Onneksi on näitä kauppapaikkoja jonne on helppo tulla ja lähteä.

        Kyllä oli taas kaupunkilainen olo kun ajoin keskustan läpi kl.6.30 ja pääsin liikennevaloihin. No yksissä valoissa näin jalankulkijan ylittävän tien ja olihan meitäkin samaan suuntaan menossa kaksi autoa peräkkäin, kunhan valot saivat "jonomme" muodostettua.


    • allto punainen

      Taas yksi ulkopaikkakuntalainen manaili Kuopion keskustan valojen toimimattomuutta, hävettää olla Kuopiolainen tai oikeemmin kaksisuuntaisten katujen suunnittelija on saanut tämän aikaiseksi , vaikea on saada valoja ryhtmitettyä näin se vaan on... kapeat kadut . Katsotaampa miten talvella on ruuhkaista punaisten liikennevalojen ansiosta... punainen aalto

      • Puna nousee otsalle

        Katujen kaksisuuntaistaminen ei ole suurin syy siihen että liikenne ruuhkautuu vaan se että liikennevaloja on liikaa ja ennenkaikkea niiden ohjelmointi: ei oteta huomioon liikennemääriä (=hyödynnetä olemassaolevia tunkistimia) vaan valot toimivat aina samalla kiinteällä ajastuksella, joka on vielä ihan päin peetä kun vertaa siihen mitkä liikennevirrat ovat. Keskustasta pois ensi alkuun puolet liikennevaloista ja kaikki rännikatujen valot. Sitten loppujen ohjelmointi muutetaan siten että ne eivät muutu punaiseksi jos risteävää liikennettä tai nappia painaneita jalankulkijoita ei ole. Johan alkaisi liikenne sujumaan!

        Sitten kun vielä savolaiset oppisi sen että vasemmalle kääntyessä ajetaan sinne risteysalueelle odottamaan eikä jäädä tukkimaan koko tietä jäämällä risteyksen eteen!!


      • dfålkdwfg¨+0,wv0ti03
        Puna nousee otsalle kirjoitti:

        Katujen kaksisuuntaistaminen ei ole suurin syy siihen että liikenne ruuhkautuu vaan se että liikennevaloja on liikaa ja ennenkaikkea niiden ohjelmointi: ei oteta huomioon liikennemääriä (=hyödynnetä olemassaolevia tunkistimia) vaan valot toimivat aina samalla kiinteällä ajastuksella, joka on vielä ihan päin peetä kun vertaa siihen mitkä liikennevirrat ovat. Keskustasta pois ensi alkuun puolet liikennevaloista ja kaikki rännikatujen valot. Sitten loppujen ohjelmointi muutetaan siten että ne eivät muutu punaiseksi jos risteävää liikennettä tai nappia painaneita jalankulkijoita ei ole. Johan alkaisi liikenne sujumaan!

        Sitten kun vielä savolaiset oppisi sen että vasemmalle kääntyessä ajetaan sinne risteysalueelle odottamaan eikä jäädä tukkimaan koko tietä jäämällä risteyksen eteen!!

        Ennen oli helppoa kun oli yksisuuntaiset kadut. Kaksi kaistaa yhteen suuntaan. Vasemmalle kääntyvät kääntyivät vasemmalta kaistalta vasemmalle ja suoraan ajavat ajoivat suoraan oikeaa kaistaa.

        Ihan vaan v.....lakseni en aja risteykseen. Odottakoon takana, niin kauan kuin tämä paska kaksisuuntaiset kadut ovat käytösssä.


      • :P:P:[:[:-S:-S
        dfålkdwfg¨+0,wv0ti03 kirjoitti:

        Ennen oli helppoa kun oli yksisuuntaiset kadut. Kaksi kaistaa yhteen suuntaan. Vasemmalle kääntyvät kääntyivät vasemmalta kaistalta vasemmalle ja suoraan ajavat ajoivat suoraan oikeaa kaistaa.

        Ihan vaan v.....lakseni en aja risteykseen. Odottakoon takana, niin kauan kuin tämä paska kaksisuuntaiset kadut ovat käytösssä.

        Olette te kunnon juntteja kun ei pää liikenteessä kestä edes Kuopiossa :D

        Eipä ole ollut kertaakaan keskustassa tilannetta että jonkun yksittäisen törpön lisäksi olisi liikenne itsessään ärsyttävät, mutta en olekaan niitä jotka kiehuu raivosta kun pitää punasissa seisoa tai pysähtyä jalankulkijoiden takia. Taitaa amisten olla aika mennä itseensä.


      • fil. tri.
        :P:P:[:[:-S:-S kirjoitti:

        Olette te kunnon juntteja kun ei pää liikenteessä kestä edes Kuopiossa :D

        Eipä ole ollut kertaakaan keskustassa tilannetta että jonkun yksittäisen törpön lisäksi olisi liikenne itsessään ärsyttävät, mutta en olekaan niitä jotka kiehuu raivosta kun pitää punasissa seisoa tai pysähtyä jalankulkijoiden takia. Taitaa amisten olla aika mennä itseensä.

        Jos sinulla ei yläkerrassa tapahdu sitä vertaa, että huomaisit selvät epäkohdat ja tehottomat ratkaisut, niin hukkaan meni lukio sinun kohdallasi.


      • SZAKKE
        fil. tri. kirjoitti:

        Jos sinulla ei yläkerrassa tapahdu sitä vertaa, että huomaisit selvät epäkohdat ja tehottomat ratkaisut, niin hukkaan meni lukio sinun kohdallasi.

        Vua lukekeepa tännään tulleesta mullikast jotta miten uppee tuo torparkki on. Aievan oikeen sannoovat että ei uo toista kaapunkia jossa piäsöö ytimeen parkkiin yht vaivattomasti ku torparkkiin varsinkin Siilinjärven suunnasta. Yks hujjaus ja on Puijonkatua pitkin sisuksissa. Olpa hyvä juttu.


      • hehehehehh
        SZAKKE kirjoitti:

        Vua lukekeepa tännään tulleesta mullikast jotta miten uppee tuo torparkki on. Aievan oikeen sannoovat että ei uo toista kaapunkia jossa piäsöö ytimeen parkkiin yht vaivattomasti ku torparkkiin varsinkin Siilinjärven suunnasta. Yks hujjaus ja on Puijonkatua pitkin sisuksissa. Olpa hyvä juttu.

        No katsotpa tuo video tuolta sivulta. Hyvä esimerkki Kuopion punaisesta aallosta.

        http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/kuopion-toriparkin-kaytto-on-kasvanut/1715945

        Ensin pysähtydään puijonlaaksotien punaisissa valoissa, sitten puutarhakadun risteyksessä, asemakadun risteyksessä, suokadun risteyteksessä ja lopuksi maljalahden risteyksessä.

        Video on nopeutettu ja leikattu siten, että näyttää yhdeltä hu(i)jaukselta.


      • 8+9
        hehehehehh kirjoitti:

        No katsotpa tuo video tuolta sivulta. Hyvä esimerkki Kuopion punaisesta aallosta.

        http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/kuopion-toriparkin-kaytto-on-kasvanut/1715945

        Ensin pysähtydään puijonlaaksotien punaisissa valoissa, sitten puutarhakadun risteyksessä, asemakadun risteyksessä, suokadun risteyteksessä ja lopuksi maljalahden risteyksessä.

        Video on nopeutettu ja leikattu siten, että näyttää yhdeltä hu(i)jaukselta.

        Huvittava tuo video. Kohdassa 0.35 ajaa edellä ajavan perässä vasemmalle kaistalle vaikka oikea kaista olisi ollut vapaana. Näin ne jonot Kuopiossa syntyy.

        Sitten moottoritieltä neuvotaan ajamaan puistokatua pitkin Minna Canthin kadulle ja puijonkadulle..

        Vaikka voisi ajaa joko asemakatua tai suokatua pitkin puijonkadulle.


      • ....................
        8+9 kirjoitti:

        Huvittava tuo video. Kohdassa 0.35 ajaa edellä ajavan perässä vasemmalle kaistalle vaikka oikea kaista olisi ollut vapaana. Näin ne jonot Kuopiossa syntyy.

        Sitten moottoritieltä neuvotaan ajamaan puistokatua pitkin Minna Canthin kadulle ja puijonkadulle..

        Vaikka voisi ajaa joko asemakatua tai suokatua pitkin puijonkadulle.

        Ja jos tullaan moottoritietä pitkin, niin kuka ajaa karjalankadulle asti?

        Helpompi ajaa tasavallankatua pitkin suoraan puijonkadulle.


      • Pakokaasupäästöjä

        Olipa Kaupunkilehdessä loistava kommentti kaupungin liikennevalosuunnittelijalta miksei Toriparkkiin pääse Puijonkatua pitkin vihreää aaltoa: "Siinäkin olemme halunneet suosia joukkoliikennettä" Eli siis kiusataan autoilijoita tahallaan että käyttäisivät joukkoliikennettä eivätkä tunkisi keskustaan ollenkaan vai ? Eihän joukkoliikenteen sujuvuudella ole mitään tekemistä Puijonkadun liikennevalojen kanssa! Silloin olisi jos kyseessä olisi liikennevalot jotka toimivat liikenneohjatusti antamalla busseille vihreää (tällaisia systeemeitään on). Mutta sama herra toteaa että keskustan kaikissa valoissa on kiinteät kiertoajat... Taas loistava ammattitaidon osoitus;) Muutenkin tuli taas ilmi että ongelmat "myönnetään" mutta mitään ei muka voi asialle tehdä.


      • fkkddk

        Viikottain käytän. Aivan upeesti toimii. Pääsen aina sen kaupan viereen minne olen menossa. Ei mitään huomauttamista parkista tai sinne ajamisesta. Well done Kuopio!! Olispa omassa kotikaupungissani myös.


    • 09+78yuihu

      Kuka tuo on tuo joka käy aina antamassa muiden kirjoituksille lukuisia miinuksia? :D Varmasti paljon tekemistä elämässään :D Saakohan tämä minunkin kirjoitukseni osakseen yhtä suurta huomiota :D

    • 13+11

      Kyllähän savolaiset tuonne parkkiin osaavat ajaa jos haluavat.
      Mutta kun se S-Etukortilla ollut ilmainen puolituntia/tunti jäi pois, niin ei keskustaan kukaan enää halua, vaan mennään Prismaan.

      • ei keskustaan enää

        Emme käy enää autolla kuopion keskustassa ollenkaan. Kaikki kaupat löytyy kätevästi muualta kuin keskustasta,kun joskus tarvitsee kuopiossa käydä.

        T. toisaalta savosta


      • helppo valinta
        ei keskustaan enää kirjoitti:

        Emme käy enää autolla kuopion keskustassa ollenkaan. Kaikki kaupat löytyy kätevästi muualta kuin keskustasta,kun joskus tarvitsee kuopiossa käydä.

        T. toisaalta savosta

        Etelästä tultaessa Toriparkkiin pääsee kohtuullisesti, mitä nyt rännikatujen risteyksissä joutuu turhaan pysähtymään valoihin. Sen sijaan pohjoisesta ja Puijonkatua pitkin on todella turhauttavaa: pahimmillaan muutaman kymmenen metrin välein odottelet pitkään joka ikisissä liikennevaloissa! Tuli risteävää liikennettä tai ei. Väli Kuopio P- Matkus meneekin paljon nopeammin kuin Kuopio P- Toriparkki!! Eikä maksa pysäköinti mitään joten...


      • 46464656hk
        helppo valinta kirjoitti:

        Etelästä tultaessa Toriparkkiin pääsee kohtuullisesti, mitä nyt rännikatujen risteyksissä joutuu turhaan pysähtymään valoihin. Sen sijaan pohjoisesta ja Puijonkatua pitkin on todella turhauttavaa: pahimmillaan muutaman kymmenen metrin välein odottelet pitkään joka ikisissä liikennevaloissa! Tuli risteävää liikennettä tai ei. Väli Kuopio P- Matkus meneekin paljon nopeammin kuin Kuopio P- Toriparkki!! Eikä maksa pysäköinti mitään joten...

        Joo jopa kaks minsaa menee tuossa Puijonkadulla. Onpa paljon pelle. Kaks minsaa ja auto on niin keskellä kun vaan voi olla. Voi ehkä olla muutamat ylimääräset valot mutta ei poista faktaa että ylivertaisen laadukkainta ja helpointi pysäköinti silti muihin isoihin kaupunkeihin verratessa tässä maassa. Sieltä hallista pääsee sisäkautta kaikkialle torin ympärillä. Yritäpä samaa muualla. Ihme kitinää. Näkee että on varpaat mullassa kun ei ymmärretä että ei kaupungissa voi satasta karauttaa kaupan oven eteenparkkiin. Monissa kaupungeissa ajetaan puolituntia keskustaa ympäri että parkkipaikka löytyy. Toista se on Kuopiossa mutta joillekin ei mikään kelpaa.


      • Toinen pelle
        46464656hk kirjoitti:

        Joo jopa kaks minsaa menee tuossa Puijonkadulla. Onpa paljon pelle. Kaks minsaa ja auto on niin keskellä kun vaan voi olla. Voi ehkä olla muutamat ylimääräset valot mutta ei poista faktaa että ylivertaisen laadukkainta ja helpointi pysäköinti silti muihin isoihin kaupunkeihin verratessa tässä maassa. Sieltä hallista pääsee sisäkautta kaikkialle torin ympärillä. Yritäpä samaa muualla. Ihme kitinää. Näkee että on varpaat mullassa kun ei ymmärretä että ei kaupungissa voi satasta karauttaa kaupan oven eteenparkkiin. Monissa kaupungeissa ajetaan puolituntia keskustaa ympäri että parkkipaikka löytyy. Toista se on Kuopiossa mutta joillekin ei mikään kelpaa.

        Ajappas ruuhka-aikaan Asemakadun risteyksestä Toriparkkiin! Menee enemmän kuin kaksi minuuttia ennenkuin pääset edes Asemakadun risteyksestä yli! Seuraaviin punaisiin muutaman kymmenen metrin päähän... Hiljaisena aikana tietysti menee joustavammin vaikka toki turhia pysähdyksiä on. Mutta tuo taatusti totta että milloin vain moottoritien rampilta jos laskee niin Matkukseen pääsee nopeammin kuin Torin alle.


    • drive REM

      Jos me Kuopion ympäristössä asuvat jättäisimme keskustassa ajelun suosiolla metropoleista tulleille paremman näkemyksen omaaville ja pysyisimme väljemmillä vesillä....

      • boikotoin keskustaa

        Minäkin Kuopiolaisena olen jättänyt keskustassa käymisen kokonaan pois, eihän sinne autoilijoita kaivata. Keskustassa ajaminenkin on niin v1ttumaista että ei sinne ihan vähän takia huvita mennä.
        Kävelijät ja pyöräilijät kustantakoon keskustan liikkeiden toimeentulon minun puolesta.

        Sitten itketään vielä kun uusi toriparkki ammottaa tyhjyyttään, käyttöastetta pitäisi nostaa mutta kun keskusta on niin autovihamielinen niin ei sinne monikaan enää halua mennä, ei kai siellä sitäpaitsi ole enää mitään mitä ei muualtakin saisi.


      • simeoni liuhuparta
        boikotoin keskustaa kirjoitti:

        Minäkin Kuopiolaisena olen jättänyt keskustassa käymisen kokonaan pois, eihän sinne autoilijoita kaivata. Keskustassa ajaminenkin on niin v1ttumaista että ei sinne ihan vähän takia huvita mennä.
        Kävelijät ja pyöräilijät kustantakoon keskustan liikkeiden toimeentulon minun puolesta.

        Sitten itketään vielä kun uusi toriparkki ammottaa tyhjyyttään, käyttöastetta pitäisi nostaa mutta kun keskusta on niin autovihamielinen niin ei sinne monikaan enää halua mennä, ei kai siellä sitäpaitsi ole enää mitään mitä ei muualtakin saisi.

        En ole metropoleja nähnytkään, mutta en koe Kuopion keskustassa autoilua hankalana. Seuraa liikennemerkkejä, kääntää rattia, kaasuttaa, jarruttaa, ottaa kanssaihmiset huomioon, pari kertaa odottelee liikennevaloissa. Ei ole niin hankalaa. Kai se sitten on, että toisilla ei ole mitään edellytyksiä toimia impivaaran ulkopuolella.


      • Pitäkää parkkinne
        simeoni liuhuparta kirjoitti:

        En ole metropoleja nähnytkään, mutta en koe Kuopion keskustassa autoilua hankalana. Seuraa liikennemerkkejä, kääntää rattia, kaasuttaa, jarruttaa, ottaa kanssaihmiset huomioon, pari kertaa odottelee liikennevaloissa. Ei ole niin hankalaa. Kai se sitten on, että toisilla ei ole mitään edellytyksiä toimia impivaaran ulkopuolella.

        Kyllähän tuolla ajamaan pystyy, maalaistollotkin, mutta itse boikotoin keskustaa juurikin tuon autovihamielisyyden takia! Liikenne"suunnittelulla" on saatu aikaan mokomaan tuppukylään todella tökkivä liikenne! Jatkuvaa liikennevaloissa seisottamista ilman järkisyytä! Ja kaksisuuntaisuus on tehnyt kaduista melkoiset sumput varsinkin talvisaikaan.


      • WEHJEVEIKKONEN
        Pitäkää parkkinne kirjoitti:

        Kyllähän tuolla ajamaan pystyy, maalaistollotkin, mutta itse boikotoin keskustaa juurikin tuon autovihamielisyyden takia! Liikenne"suunnittelulla" on saatu aikaan mokomaan tuppukylään todella tökkivä liikenne! Jatkuvaa liikennevaloissa seisottamista ilman järkisyytä! Ja kaksisuuntaisuus on tehnyt kaduista melkoiset sumput varsinkin talvisaikaan.

        Ei vittu mitä periaatteen miehiä täällä. Boikotoitte varmaan Coca Colaa ja S-ryhmääkin. Mistään suosimisista kuullukaan ennen tätä palstaa eikä se kiinnosta vittuakaa mitä säätävät. Aina tuolla on toimeen tullu ja se riittää. Ootte varmaan samoja jotka itkee ja boikotoi jos kassalla on yli viiden ihmisen jono.

        Aika Keke Ruusperi tuo joka ajaa nopeammin Matkukseen. Otetaanko joskus kisa?


      • Karhu 1997.
        WEHJEVEIKKONEN kirjoitti:

        Ei vittu mitä periaatteen miehiä täällä. Boikotoitte varmaan Coca Colaa ja S-ryhmääkin. Mistään suosimisista kuullukaan ennen tätä palstaa eikä se kiinnosta vittuakaa mitä säätävät. Aina tuolla on toimeen tullu ja se riittää. Ootte varmaan samoja jotka itkee ja boikotoi jos kassalla on yli viiden ihmisen jono.

        Aika Keke Ruusperi tuo joka ajaa nopeammin Matkukseen. Otetaanko joskus kisa?

        Juu kovin on pienet murheet elämässä jos liikennevaloissa pysähtyminen kaataa koko maailman. Älkää olko lapsellisia. Toimivammalla systeemillä säästäisi ruuhkan aikaan pari minuuttia. Kun oli systeemi mikä vaan pitäisi aina joihinkin valoihin pysähtyä. Oikeesti who cares. Monestiko päivässä Puijonkatua toriparkkiin ajatte jos kerta ajanhukka on merkittävä?

        Nyt kun kadut on kaksisuuntaisia löytyy ruuhkan aikaankin aina katu jossa vähän liikennettä. Vain tietämätön ajaa tukkoisimpia katuja. Fiksu tietää oikeat reitit huristella nopeasti. Oma syy jos keskustassa ajo takkuaa. Voin antaa reitti suosituksia niitä minulta kohteliaasti pyytäville.

        T. Karhun metsästänyt


      • Ei- Rosberg
        WEHJEVEIKKONEN kirjoitti:

        Ei vittu mitä periaatteen miehiä täällä. Boikotoitte varmaan Coca Colaa ja S-ryhmääkin. Mistään suosimisista kuullukaan ennen tätä palstaa eikä se kiinnosta vittuakaa mitä säätävät. Aina tuolla on toimeen tullu ja se riittää. Ootte varmaan samoja jotka itkee ja boikotoi jos kassalla on yli viiden ihmisen jono.

        Aika Keke Ruusperi tuo joka ajaa nopeammin Matkukseen. Otetaanko joskus kisa?

        Heh, Kuopion pohjoiselta rampilta (eli mistä ajetaan keskustaan kun pohjoisesta tullaan) on moottoritietä matkaa Matkukseen 12 km, nopeusrajoitus 100 km/h, menee rajoituksiakin noudattaen 7 min siis. Mutta laitappas kello käyntiin rampilta poistuessasi ja aja Toriparkkiin Kellolahdentie-Puijonkatu reittiä niin ei kyllä nopeammin suju!


      • qqetvkj
        Ei- Rosberg kirjoitti:

        Heh, Kuopion pohjoiselta rampilta (eli mistä ajetaan keskustaan kun pohjoisesta tullaan) on moottoritietä matkaa Matkukseen 12 km, nopeusrajoitus 100 km/h, menee rajoituksiakin noudattaen 7 min siis. Mutta laitappas kello käyntiin rampilta poistuessasi ja aja Toriparkkiin Kellolahdentie-Puijonkatu reittiä niin ei kyllä nopeammin suju!

        Kyllä muuten sujuu. Kai tämä nyt jokaiselle täysjärkiselle on selvää. Huvittava väite.

        Taitaa joillakin olla aika lyhyt pinna. 15s valoissa näyttää tuntuvan parilta minuutilta tuolla hätähousulla. Pistä ite sekkari valoissa laulamaan niin huomaat että pysähdysaika on aika lyhyt.


      • Kjgughiiycih
        qqetvkj kirjoitti:

        Kyllä muuten sujuu. Kai tämä nyt jokaiselle täysjärkiselle on selvää. Huvittava väite.

        Taitaa joillakin olla aika lyhyt pinna. 15s valoissa näyttää tuntuvan parilta minuutilta tuolla hätähousulla. Pistä ite sekkari valoissa laulamaan niin huomaat että pysähdysaika on aika lyhyt.

        No tuohan riippuu liikenteestä! Pääsee ehkä josks jopa 5 min aikoihin jos ei liikennettä ja tuuria valoissa. Joskus klo 16-17 ei taatusti onnistu edes 10 min kun risteyksiin jumiutuu.

        Ihmeellistä asennetta on tämäkin että selkeästi älyttömiä epäkohtia ei saisi kritisoida, olkoonkin sitten kysymys vaikka vain muutaman minuutin ajansäästöstä! Kun sadat autot seisovat typerän liikennesuunnittelun takia vaikka vain sen pari minuuttia niin ei se pitkässä juoksussa ilmanlaaullekaan hyvää tee ja sehän tunnetusti Kuopiossa on...


      • kävelykusta juosten
        Kjgughiiycih kirjoitti:

        No tuohan riippuu liikenteestä! Pääsee ehkä josks jopa 5 min aikoihin jos ei liikennettä ja tuuria valoissa. Joskus klo 16-17 ei taatusti onnistu edes 10 min kun risteyksiin jumiutuu.

        Ihmeellistä asennetta on tämäkin että selkeästi älyttömiä epäkohtia ei saisi kritisoida, olkoonkin sitten kysymys vaikka vain muutaman minuutin ajansäästöstä! Kun sadat autot seisovat typerän liikennesuunnittelun takia vaikka vain sen pari minuuttia niin ei se pitkässä juoksussa ilmanlaaullekaan hyvää tee ja sehän tunnetusti Kuopiossa on...

        Punaiset valot palaa pitkään mutta vihreät lyhyen aikaa niin ei siinä kerkeä edes koko autojono mennä kun jo syttyy punainen valo taas. Siksi aikaa palaa aivan järjettömästi keskustassa turatessa.


      • XXX_CCC
        kävelykusta juosten kirjoitti:

        Punaiset valot palaa pitkään mutta vihreät lyhyen aikaa niin ei siinä kerkeä edes koko autojono mennä kun jo syttyy punainen valo taas. Siksi aikaa palaa aivan järjettömästi keskustassa turatessa.

        Maaherrankadun tunnelin kautta pääsee salamana vaikka Minna Canthin kadulle tai Kirkkokadulle parilla valoilla. Sinne kääntyessä pääsee suorilla vihreillä bussiaseman kohdan valotkin. Miksi menette tuohon sumppuun itkemään? Ite reittinne valitsette. Kai jokainen tietää millon on ruuhka-aika? Sumput voi välttää jos vaan haluu. Kuninkaankatukin ihan autio myös ruuhka-aikana.


      • iuhfisuf
        XXX_CCC kirjoitti:

        Maaherrankadun tunnelin kautta pääsee salamana vaikka Minna Canthin kadulle tai Kirkkokadulle parilla valoilla. Sinne kääntyessä pääsee suorilla vihreillä bussiaseman kohdan valotkin. Miksi menette tuohon sumppuun itkemään? Ite reittinne valitsette. Kai jokainen tietää millon on ruuhka-aika? Sumput voi välttää jos vaan haluu. Kuninkaankatukin ihan autio myös ruuhka-aikana.

        Muttei enää kohta kun uudet liikennevalotolpat näkyy jo olevan siinä tunnelin molemmin puolin ;) Kuopiolaista liikennesuunnittelua taas parhaimillaan...


      • 5+6
        Pitäkää parkkinne kirjoitti:

        Kyllähän tuolla ajamaan pystyy, maalaistollotkin, mutta itse boikotoin keskustaa juurikin tuon autovihamielisyyden takia! Liikenne"suunnittelulla" on saatu aikaan mokomaan tuppukylään todella tökkivä liikenne! Jatkuvaa liikennevaloissa seisottamista ilman järkisyytä! Ja kaksisuuntaisuus on tehnyt kaduista melkoiset sumput varsinkin talvisaikaan.

        Eikö siihen keksitty ratkaisu. Vuoropysäköinti. Parillisina päivinä saa pysäköidä kadun toiselle puolelle ja parittomina kadun toiselle puolella. Kuinkahan monta palaveria tuosta on käyty ja tikkuja raavittu päästä.


    • juissi

      Suosittelen päättäjille että käyvät tutustumassa muiden kaupunkien liikenne järjestelyihin.. enkä tarkoita mitään googlemap matkaa. Saataisi avartaa mieliä sellainen.

    • 16+7

      Mikkeli on hvä esimerkki sujuvasta selkeästä liikenteestä.

    • Otatti

      Niinpä minäkin kokeilin toriparkkia,no sinne ajo ensimmäisellä kerralla onnistui hyvin, mutta pois lähtiessä lipuke ei toiminutkaan, musteen vähyys oli syynä.Onneksi oli arki päivä ja apua sai pian.
      No nyt seuraavalla kerralla oli viikonloppu.Maksuautomaatti näyttää lukukelvotonta lipuketta, toinen automaatti myös.Automaateilla oli myös toinen porukka samassa ongelmassa.Soitimme nappia painaen niinkuin oli ohjeistus, kukaan ei vastaa, siinäpä se puoli tuntia vierähtikin......ja nappia painoimme...ja kukaan ei vastaa.
      Toisen porukan tyttö oli sen verran fiksu, että käydään uusi lipuke painamassa ja tullaan sillä ulos.No onnistuihan se viimein sillälailla ulos pääsy, ilman, että olisi pitänyt soittaa 112 pelastamaan pulasta.Rajut solvaukset siitä kyllä päällensä sai kun ajoväylällä seikkaili, kiitos vaan sinulle vaalea tukkainen nainen niistä, mitäpä olisit itse tehnyt tilanteessa jos kiirekkin on, olisit edes kuunnellut, etkä vaan huutanut.
      Joku mies tiesi kertoa, että jos puhelin on lipukkeen läheisyydessä se ei sitten toimi. Pitäisikö toista käsilaukkua kantaa parkkilippua varten?Taskuunkaan ei oikein voi laittaa jos se vääntyy ja ei toimi silloinkaan.

      • Mikko-007

        Saako sieltä tosiaan uuden lipukkeen ilman autoa?
        Hyvä kikka hakea uusi lipuke ja maksaa vain se.


      • toreilija

        Ei sieltä lähtiessä tarvitse laittaa lipuketta laitteeseen, kun siellä on kameratunnistin. Riittää kun olet maksanut sen.


      • töyssyt.helvettiin
        toreilija kirjoitti:

        Ei sieltä lähtiessä tarvitse laittaa lipuketta laitteeseen, kun siellä on kameratunnistin. Riittää kun olet maksanut sen.

        Todennäköisesti juurikin se maksaminen ei onnistunut heillä. Jos maksu onnistuu, poislähtiessä rekisterikilpien lukulaite avaa puomin tai jos luku ei ole jo saapuessa onnistunut esim. ruttuun ajetun kilven takia, sitten pitää se lippu työntää siihen koneeseen.
        Minua vituttaa ne töyssyt ainakin etelään päin poistuessa.


      • Anonyymi
        toreilija kirjoitti:

        Ei sieltä lähtiessä tarvitse laittaa lipuketta laitteeseen, kun siellä on kameratunnistin. Riittää kun olet maksanut sen.

        Olin menossa parkkiin,niin yksi pakettiauto tuli vastaan väärään ajosuuntaa yhdessä tiukassa kurvissa.En viittinyt soittaa äänimerkkiä.Muutama henkilö näki ja seurasi tilannetta,kuinka käy 😎


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin menossa parkkiin,niin yksi pakettiauto tuli vastaan väärään ajosuuntaa yhdessä tiukassa kurvissa.En viittinyt soittaa äänimerkkiä.Muutama henkilö näki ja seurasi tilannetta,kuinka käy 😎

        Just. Ja nämä väärään suuntaan menijät sitten ihmettelevät isoon ääneen miten hankala ruutuun on parkkerata.


      • Anonyymi
        toreilija kirjoitti:

        Ei sieltä lähtiessä tarvitse laittaa lipuketta laitteeseen, kun siellä on kameratunnistin. Riittää kun olet maksanut sen.

        Pysäköinti lipussa on auton rekisteritunnus,kun automaatti onnistuu lukemaan rekkarin.Jos rekkari on likainen,niin silloin joudut syöttämään maksetun lipukkeen koneeseen,kun poistut parkkihallista.


    • Anonyymi

      Se Oksapoika ei valita nostakaa vaan parkkimaksuja ..tällä konstilla kaiku vastaa kauppojen -yrityksien saldoista..

    • Anonyymi

      Ei paisko tuulet "kattoa" jos se rakennetaan teräsbetonista vahvojen betonipilareiden päälle ja kannen päälle rakennetaan vaikkapa 2-3 kerroksia kiinteistöjä.
      Kannen päälle voi tehdä aukion missä ravintoloita terasseineen yms palveluita.
      Kannen alla säilyy kauppatori joka on sateelta suojassa mutta kuitenkin avoin joka puolelta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2505
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2183
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1857
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1631
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1585
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 73
      1436
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      95
      1344
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe