5W-40 vai 0W-40

Kumpi järkivalinta

Kumpaa kannattaa talveksi valita autonsa moottoriin?

52

11651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suositus?

      Kumpaa autonvalmistaja suosittelee? Itse käytän 5W-30:iä.

    • Nokun

      kummastakin löytyy tarvittava luokitus...

      • Kun on

        Mitä auton ohjekirjassa kerrotaan?


      • Ohjekirjan mukaan
        Kun on kirjoitti:

        Mitä auton ohjekirjassa kerrotaan?

        5w-30, 5w-40 tai 0w-40


      • 5w-30
        Ohjekirjan mukaan kirjoitti:

        5w-30, 5w-40 tai 0w-40

        Parasta noista on 5w-30. Mobilin Esp on kaikkein parasta.


      • Mercedes-mies
        5w-30 kirjoitti:

        Parasta noista on 5w-30. Mobilin Esp on kaikkein parasta.

        Niin diesel-autoon mutta Mobilin paras öljy bensa-autoon on Mobil 1 0W40. Esim. omaan autooni ei 5W30 edes täytä suosituksia, kuumaan pään kesto riittämätön (kompressoriahdettu 3,2 litrainen V6 moottori, 354hv). Autoon valmistaja suosittelee ensisijaisesti Mobil 1 0W40 joka on ollut myös ensitäyttö-öljynä, mutta myös 5W40 täyttää vaatimukset, sen sijaan 5W30 ei täytä vaatimuksia.


    • Vuppeli

      Riippuu siitä, millaisia pakkasia on luvassa ja voiko moottoria lämmittää. Keski- ja Pohjois-Suomessa valitsisin 0W-luokan, ellei käytettävissä ole lämmitystolppaa. Minulla on, joten 5W-40. Etelässä varmaan pärjää vähemmälläkin.

      • ae5taet

        Mitä se lämmitys auttaa ei se öljyä lämmitä


      • oidv
        ae5taet kirjoitti:

        Mitä se lämmitys auttaa ei se öljyä lämmitä

        Säteilylämmitin lämmittää öljyjä. Nousee jopa 30 - 40 astetta.


      • miettteta
        ae5taet kirjoitti:

        Mitä se lämmitys auttaa ei se öljyä lämmitä

        Silti 0W-öljy lähtee kovalla pakkasella mukavammin virtaamaan. Moottorin esilämmitys toki tehostaa käyntilämpötilan saavuttamista, myös öljyllä, siksi sellaiseen tilanteeseen voi käydä 5W-laatukin.


    • No voiko

      0w olla jotain haittaa, jos tulisikin leuto talvi?

      • 5w paras

        Nollaöljyjä ei yleensä suositella. Parasta olisi 5w-20, mutta sitä ei tunnu saavan kuin Amerikasta. Toiseksi parasta on 5w-30 ja sitä saa onneksi paikallisista halpamarketeistakin n. 40 euron hintaan pänikkä.


      • utntu
        5w paras kirjoitti:

        Nollaöljyjä ei yleensä suositella. Parasta olisi 5w-20, mutta sitä ei tunnu saavan kuin Amerikasta. Toiseksi parasta on 5w-30 ja sitä saa onneksi paikallisista halpamarketeistakin n. 40 euron hintaan pänikkä.

        0W-40 on paras valinta.

        0W antaa parhaimman kylmäkäynnistyksen oli lämpötila sitten -40C tai 40C.
        40 puolestaan antaa 30:stä paksumman öljykalvon.

        Jos lirusta öljystä on huolissaan, kannattaa sitten ainakin lopettaa sen 5W-30 tai 5W-20 käyttö. Ne vasta liruja ovat.


      • Mercedes-mies

        Ei, 0W on vain kylmässä juoksevampaa, jos kuuman pään kesto on 40 niin se kestää paremmin kuumaakin kuin 30. Siis 0W40 on parempi kylmässä ja myös kuumassa. Mitä korkeampi luku on jälkimmäinen niin sen paremmin se kestää kuumiakin olosuhteita esim. rata-ajossa tai Keski-Euroopassa moottoriteillä ja vuoristossa, ruuhkassa, jne. Ensimmäinen luku taas kertoo kuinka hyvin öljy toimii vielä kylmässäkin. 10W60 esim. kestää todella hyvin erittäin kuumassakin esim. viritetty turboauto radalla kun 5W30 alkaisi jo leikkautua jo kone hitsaisi kiinni. Jälkimmäinen luku siis kertoo kuinka hyvin öljy kestää kuumassakin painetta leikkautumatta, mitä isompi luku sen paremmin kestää kuumassakin painetta öljy. Ensimmäinen luku taas kertoo juoksevuuden ja pumpattavuuden kylmässä.


        0W öljy toimii ongelmitta vielä -40 asteessa eli se on juoksevaa ja öljypumppu sitä pystyy pumppaamaan -40 asteessa eli 40 asteen pakkasella voi 0W40 öljyllä varustetun auton käynnistää ilman mitään lämmityksiä, jos akusta tulee virtaa ja moottori on kunnossa bensan syötön ja sytytyksen pulesta niin käynnistyy -40 asteessa ongelmitta öljyn puolesta.

        5W öljyllä raja on -35 astetta ja 10W öljyllä -30 astetta. Jos 10W40 öljyllä käynnistää esim. -32 asteessa ilman lämmitystä niin öljy ei välttämättä pumppaudu ollenkaan ja kone leikkaa kiinni.

        15W öljy toimii -25 asteessa 20W öljy -20 asteessa, mutta 20W öljyt ovat todella harvinaisia, joissain rata-autoissa saattaa olla esim. 20W60


      • Anonyymi
        Mercedes-mies kirjoitti:

        Ei, 0W on vain kylmässä juoksevampaa, jos kuuman pään kesto on 40 niin se kestää paremmin kuumaakin kuin 30. Siis 0W40 on parempi kylmässä ja myös kuumassa. Mitä korkeampi luku on jälkimmäinen niin sen paremmin se kestää kuumiakin olosuhteita esim. rata-ajossa tai Keski-Euroopassa moottoriteillä ja vuoristossa, ruuhkassa, jne. Ensimmäinen luku taas kertoo kuinka hyvin öljy toimii vielä kylmässäkin. 10W60 esim. kestää todella hyvin erittäin kuumassakin esim. viritetty turboauto radalla kun 5W30 alkaisi jo leikkautua jo kone hitsaisi kiinni. Jälkimmäinen luku siis kertoo kuinka hyvin öljy kestää kuumassakin painetta leikkautumatta, mitä isompi luku sen paremmin kestää kuumassakin painetta öljy. Ensimmäinen luku taas kertoo juoksevuuden ja pumpattavuuden kylmässä.


        0W öljy toimii ongelmitta vielä -40 asteessa eli se on juoksevaa ja öljypumppu sitä pystyy pumppaamaan -40 asteessa eli 40 asteen pakkasella voi 0W40 öljyllä varustetun auton käynnistää ilman mitään lämmityksiä, jos akusta tulee virtaa ja moottori on kunnossa bensan syötön ja sytytyksen pulesta niin käynnistyy -40 asteessa ongelmitta öljyn puolesta.

        5W öljyllä raja on -35 astetta ja 10W öljyllä -30 astetta. Jos 10W40 öljyllä käynnistää esim. -32 asteessa ilman lämmitystä niin öljy ei välttämättä pumppaudu ollenkaan ja kone leikkaa kiinni.

        15W öljy toimii -25 asteessa 20W öljy -20 asteessa, mutta 20W öljyt ovat todella harvinaisia, joissain rata-autoissa saattaa olla esim. 20W60

        Kannattaa katsoa myös valmistajan spekseista jähmepiste. Mulla on käytössä 5W-40 esteriöljy jonka jähmepiste on -54. Alempi kuin monilla 0W-öljyillä. Harvoin noin kylmään kuitenkaan joutuu.

        Jos joku muistaa 80-luvun pari kovaa pakkastalvea jolloin monet synteettiset pakkasenkestäviksi mainostetut öljyt muuttuivat vaseliiniksi -30-asteen pakkasessa. Onnistuin tuolloin saamaan yhdeltä öljyvalmistajalta moottoriöljyä joka oli suunniteltu etelänapamantereen tutkimusasemille. Viskositeetti oli purkin kyljessä 5W-30. Jähmepiste -56 astetta. Sitä kiellettiin käyttämästä yli 10 asteen ulkolämpötiloissa. Eipä ollut starttivaikeuksia. Ilman lohkistakin startti pyöritti kylmänä kuin lämmintä konetta. Ihan eri asia oli mitä muita ongelmia nuo kovat pakkaset teettivät.:-)


    • ....................

      Mikähän auto on kyseessä? Täällä kun joku tarjosi jopa Mobil ESP:tä, joka on lähinnä nykyaikaisiin diesel moottoreihin tarkoitettu tuhkaamaton öljy..

      • utntu

        ESP:llä on myös bensiiniluokitukset.


      • kyseessä

        astra


    • Peak life

      Mobilin 5W-50 toimii loistavasti hiukka vanhemmassa tai jo vaikkapa 200 tkm ajetussa autossa, ei tuo 0W ole kovin paljon parempaa normipakkasilla. Ehkä ero korostuu, jos pakkasta on vaikka yli 20 tai 30 tai jos ei ole kunnon lämmitysmahdollisuuksia. 0W-40 laittaisin vain uudehkoon vai vähän ajettuun hyvänkuntoiseen vanhempaan peliin. 5W-50 pysyy paremmin sisällä sekä kylmempänä että lämpimänä reilummin ajetussa vanhemmassa autossa, eikä tartte lisäillä niin usein kuin luikurimpaa ohuempaa öljyä.

      • kiskovisko

        5w-50 ei oikein uudehkoihin sovi,niissä 5w-30 yleisin.eikä esim jo 90 luvun foordeihin tuollaista lisäaine terva tököttiä ku 5w-50 saanu laittaa.Väljät vehkeet syököön tuota kuraa.ps 0-200tkm ajettu japsilla 0w-30 castrolilla eikä 15tkm matkal tartte öljyjä lisätä.Tuo 5w-50 tökötti ei sisällä juuri yhdenkää modernin auton öljyn luokitusta joka viskoa tärkeämpi asia.


    • Mobil Delvac toimii

      TM-testi. 5w-40 riittää. Jos auto ei Diamondilla lähde kylmästä käyntiin on siinä jotain muuta vikaa kuin moottoriöljyn viskositeetti.

      Automiästen idoli RAlly Formulahan oli 5w-50 muovilitkua, joo ei sae50 öljy kyllä kulu väljemmässäkään moottorissa. Kokeiliko joku joskus jenkki-20w-50 tervaakin?

      Itseasiassa moottoria suojaa parhaiten lohkolämmitys talvella vaikka öljy olisikin jäykkää. Lämpötila ero -25 pakkasesta 90 asteeseen on kovaa kyytiä moottorille.

      Ihan uudet autothan ei lämpiä joten niillä on sama jättää lämmittämättäkin kun ohuella teevesiöljyllä kyllä lähtee käyntiin.

      • 46yw4h

        Sitä 5w-50 "muovilitkua" kutsutaan synteettiseksi öljyksi. Aja sinä vaan mädäntyneiden dinosaurusten mineraali-jäänteet (jotka ei pysy paksuna kuumassa) koneessasi.


      • 46474743

        Yhtä hyvin täyssynteettistä 5w-30 longlife öljyä voisi sanoa "muovilitkuksi" koska siihen on lisätty synteettisiä "muovi"-molekyylejä jotka pysyvät stabiilina paljon pidempään kuin mineraaliöljy. Juuri nää "muovit" tekevät öljystä synteettisen.

        Kyse on enemmän siitä kuinka laadukkaita nää synteettiset lisäaineet ovat, sehän todistettiin jo TM testissä että mobilin 5w-50 on laadukkaampaa kuin halpis 5w-50. Mutta ei niitä "muoveja" kannata pelätä koska kyllä synteettinen öljy suojaa premmin kuin mineraali. Ehkä joskus 50-luvulla tehdyt autot eivät kestä joitakin synteettisiä lisäaineita mutta muuten niistä ei ole haittaa jos ovat laadukkaita kuten vaikka tuo mobil.

        Aloittajan kysymykseen liittyen sanon että 0w-40 on parempi talvella eikä siitä mitään haittaa ole jos luokitukset ovat muuten samat kuin 5w-40 öljyllä. Ero on juurikin hinnassa ja voitelussa kovilla pakkasilla. Itse laitan vanhaankin autoon 0w-40 öljyä koska työpaikalla ei ole lämmitystolppaa.


    • mietteita

      Riippuu ajo-olosuhteistasi. Mikäli paljon pakkasta ja kylmäkäynnistyksiä, 0W-40 on parempi, etenkin kun mennään -30 asteen alapuolelle.

      5W-40 "etuihin" kuuluu periaatteessa vain kustannussäästö. 0W-40 toimii siinä kuten 5W-40:kin, 0W-pää on kuitenkin paksumpaa kuin 40-pää, vaikka joitain tuo numero 0 hirvittääkin :P

    • öljymyyjä /

      Tuntuu olevan hakusessa porukalla mitä tuo mystinen 5w-30 tarkoittaa ihan käytännössä.

      Ensimmäinen numero ennen w tarkoittaa öljyn kylmänsietoa eli 0w kestää kylmää enemmän kun esimerkissä oleva 5w.

      Toinen numero - jälkeen tarkoittaa öljyn kuumankestoisuutta joka on tärkeä ilmajäähdytteisissä moottoreissa, nestejäähdytteisissä kone käy viileämpänä.
      -40 siis kestää lämpöä vähemmän kuin -50 merkinnällä oleva öljy.

      Siis toimiva yleisöljy talvella on 0w-30 ja kesällä 5w-40 jos auton ohjekirjassa ei toisin mainita.

      • huoltomies /

        Juuri näin, erityisesti jos on ahdin käytössä se vaatii kertaluokkaa paremmat öljyt että kestää myös talvella kylmäkäynnistykset.
        Kannatta varmistaa myös että öljynputsarissa on venttiili joka estää öljykanavien tyhjentymisen kun kone sammutetaan.
        Usein tarvikefilttereissä tuosta suomessa tärkeästä ominaisuudesta tingitään ja kone käy kuivana kylmäkäynnistyksen jälkeen kunnes öljykanavat taas täyttyvät kun öljypumppu käynnistyy. Hydraulisilla venttiileillä ja hydraulisella nokkaketjunkiristimellä varustetuissa autoissa saattaa estää ennenaikaisen konerikon kun öljyt ovat valmiiksi öljykanavissa eikä alas valuneina öljypohjassa.


      • sgss

        Sitten mennään takaisin koulunpenkille:

        Purkin kyljessä oleva merkintä XW-XX on merkintä SAE-viskositeettiluokitukselle, ja vain ja ainoastaan sille. Jos merkinnässä on kaksi eri lukua W:llä ja viivalla, kysymyksessä on moniasteöljy. Jos on vain yksi luku kysymyksessä on yksiasteöljy.

        Ensimmäinen luku kertoo öljyn SAE-viskositeettiluokan kylmänä, jälkimmäinen kertoo SAE-viskoksiteettiluokan kuumana.
        Kylmäluokituksen arvo määräytyy pumpattavuustestin (MRV-viskositeetin) ja kylmäkäynnistettävyystestin (CCS-viskositeetin) tulosten mukaan. Testissä käytettävät lämpötila- ja viskositeettirajat määräytyvät sen mukaan minkä luokan öljystä kysymys.

        Kuumanpäänluokituksen määrää kinemaattisen viskositeetin arvo 100C:ssä sekä HTHS-viskositeetin arvo 150C:ssä. Tärkeä tässä on ymmärtää, että kysymyksessä on viskositeettialue, ei mikään tarkka lukuarvo. Esim. kaksi SAE 40 -öljyä voi olla eri paksuisia kuumanakin, vaikka molemmat ovat SAE 40 -alueen sisällä. Hyvä esimerkki tästä on esim. 0W-40 ja 5W-40 -öljyt. Järjestäen kaikki 5W-40 -öljyt ovat paksumpia kuin 0W-40 öljyt kuumana.

        Sitten vielä 0W-40, 5W-40 ja 10W-40 HTHS-viskositeetin (kuumankesto) minimirajaksi on määritetty 3.5cP, mutta 15W-40, 20W-40 ja 25W-40 -luokalle tuo onkin 3,7 cP. Eli jälkimmäiselle ryppäälle on tiukempi vaatimus kuumankestolle. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö joku öljy esim. 0W-40 -luokasta voisi anta esim. 3.8 cP tuloksen. Näinhän on esim. Mobilin 0W-40:n kohdalla.

        Suurempi jälkimmäinen luku ei automaattisesti tarkoita parempaa kuumankestoa, vaan se riippuu aikamonesta muustakin asiasta kuin viskositeetistä. Se on totta, että yleensä paksummalla kuumanpään öljyllä saavutetaan myös suurempi HTHS-viskositeetti.


      • Saksan myydyin
        sgss kirjoitti:

        Sitten mennään takaisin koulunpenkille:

        Purkin kyljessä oleva merkintä XW-XX on merkintä SAE-viskositeettiluokitukselle, ja vain ja ainoastaan sille. Jos merkinnässä on kaksi eri lukua W:llä ja viivalla, kysymyksessä on moniasteöljy. Jos on vain yksi luku kysymyksessä on yksiasteöljy.

        Ensimmäinen luku kertoo öljyn SAE-viskositeettiluokan kylmänä, jälkimmäinen kertoo SAE-viskoksiteettiluokan kuumana.
        Kylmäluokituksen arvo määräytyy pumpattavuustestin (MRV-viskositeetin) ja kylmäkäynnistettävyystestin (CCS-viskositeetin) tulosten mukaan. Testissä käytettävät lämpötila- ja viskositeettirajat määräytyvät sen mukaan minkä luokan öljystä kysymys.

        Kuumanpäänluokituksen määrää kinemaattisen viskositeetin arvo 100C:ssä sekä HTHS-viskositeetin arvo 150C:ssä. Tärkeä tässä on ymmärtää, että kysymyksessä on viskositeettialue, ei mikään tarkka lukuarvo. Esim. kaksi SAE 40 -öljyä voi olla eri paksuisia kuumanakin, vaikka molemmat ovat SAE 40 -alueen sisällä. Hyvä esimerkki tästä on esim. 0W-40 ja 5W-40 -öljyt. Järjestäen kaikki 5W-40 -öljyt ovat paksumpia kuin 0W-40 öljyt kuumana.

        Sitten vielä 0W-40, 5W-40 ja 10W-40 HTHS-viskositeetin (kuumankesto) minimirajaksi on määritetty 3.5cP, mutta 15W-40, 20W-40 ja 25W-40 -luokalle tuo onkin 3,7 cP. Eli jälkimmäiselle ryppäälle on tiukempi vaatimus kuumankestolle. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö joku öljy esim. 0W-40 -luokasta voisi anta esim. 3.8 cP tuloksen. Näinhän on esim. Mobilin 0W-40:n kohdalla.

        Suurempi jälkimmäinen luku ei automaattisesti tarkoita parempaa kuumankestoa, vaan se riippuu aikamonesta muustakin asiasta kuin viskositeetistä. Se on totta, että yleensä paksummalla kuumanpään öljyllä saavutetaan myös suurempi HTHS-viskositeetti.

        Tärkeintä on varmistaa että öljy on OIKEAA TÄYSSYNTEETTISTÄ.
        KRAKATTU ÖLJY EI KESTÄ !

        TÄMÄ KESTÄÄ ! !

        http://www.liqui-moly.de/liqui-moly/produktdb.nsf/id/en_1360.html?Opendocument&land=DE


      • tussuttelija

      • Saksan myydyin
        tussuttelija kirjoitti:

        Tärkeintä on varmistaa, että purkista löytyy ne luokitukset jotka autonvalmistaja on ilmoittanut käytettäväksi.

        Ongelma on kun nuo luokitukset on niin väljät. Huonoinkin öljy saadaan täyttämään luokitukset, vaikka se öljy on ala-arvoista.

        Dacia ja Bemari täyttää laatuluokitukset, mutta silti LAATUERO on järkyttävän suuri.
        TB=Dacia. LiquiMoly=BMW. Se on laatuvertaus.

        LiquiMoly on Saksan myydyin öljy.


      • en usdkaltaisi
        Saksan myydyin kirjoitti:

        Ongelma on kun nuo luokitukset on niin väljät. Huonoinkin öljy saadaan täyttämään luokitukset, vaikka se öljy on ala-arvoista.

        Dacia ja Bemari täyttää laatuluokitukset, mutta silti LAATUERO on järkyttävän suuri.
        TB=Dacia. LiquiMoly=BMW. Se on laatuvertaus.

        LiquiMoly on Saksan myydyin öljy.

        kyllä omaan autooni laittaa molybdeenipitoista öljyä. molybdeenivaseliinikin on hiovaa.


    • Saksan myydyin

      Autotekniikan professori käyttää LiquiMoly täyssynteettistä . Suomessa öljyltä vaaditaan vielä enenmmän kuin Saksassa.

      Köyhän ei kannata säästää öljyssä. Öljy on halvin moottorivakuutus.

      • 6kk - 12kk

        Eivät ne "hyvätkään" öljyt juuri auta jos vaihtovälejä kovin venytetään ja jos auto on lisäksi paljon pätkäajossa.

        Auton ohjekirjan mukainen perusöljy ja riittävän tiiviiseen tahtiin tehdyt öljyn- ja suodatimen vaihdot tekevät riittävän hyvin tehtävänsä. Ilmansuodatintakaan ei tule unohtaa tarkistaa ja uusia riitävän usein.

        Hyvä ja kohtuuhintainen moottorivakuutus on tehdä vaihdot mieluummin liian usein kuin liian harvakseltaan.

        Ps. Melko "viisas" tuo avaus kun ei edes kerrota mikä moottori kysessä ja millaisessa käytössä auto on.


      • avaus perustui
        6kk - 12kk kirjoitti:

        Eivät ne "hyvätkään" öljyt juuri auta jos vaihtovälejä kovin venytetään ja jos auto on lisäksi paljon pätkäajossa.

        Auton ohjekirjan mukainen perusöljy ja riittävän tiiviiseen tahtiin tehdyt öljyn- ja suodatimen vaihdot tekevät riittävän hyvin tehtävänsä. Ilmansuodatintakaan ei tule unohtaa tarkistaa ja uusia riitävän usein.

        Hyvä ja kohtuuhintainen moottorivakuutus on tehdä vaihdot mieluummin liian usein kuin liian harvakseltaan.

        Ps. Melko "viisas" tuo avaus kun ei edes kerrota mikä moottori kysessä ja millaisessa käytössä auto on.

        siihen, että kuulee puhuttavan jotta "yleensä 0w-öljyjä ei suositella"!


    • 6kk - 12kk

      >> ... siihen, että kuulee puhuttavan jotta "yleensä 0w-öljyjä ei suositella"!

      Täysin epärelevanttia ja ilmaan huiskimista ilman moottoritietoja ja valmistajan suosituksia.

      Avaus ei perustu mihinkään vaan roikkuu ilmassa, ei mitään mihin tarttua...ottaa kantaa.

      Hiemankin loogisuutta ja sitä tervettä maalaisjärkeä saisi jäsentelemään jo heti avauksen riitävän kattavilla tiedoilla. Mutta ... olemmehan kuululla s24:n saitilla ...

      • TB-TOVERIÖLJYÄ

        Paskat öljytkin täyttää luokitukset. TB on vanhanaikasta ja ylihintaista mineraaliöljyä.


      • sdgewhg
        TB-TOVERIÖLJYÄ kirjoitti:

        Paskat öljytkin täyttää luokitukset. TB on vanhanaikasta ja ylihintaista mineraaliöljyä.

        Niin täyttää jos täyttää... Eurol ei täytä vaikka niin väittää..


      • sgds
        TB-TOVERIÖLJYÄ kirjoitti:

        Paskat öljytkin täyttää luokitukset. TB on vanhanaikasta ja ylihintaista mineraaliöljyä.

        Nyt teet oletuksen, että halvalla ja kalliilla öljyllä oikeasti on NIIN PALJON eroa, että siitä kannattaa maksaa tuplasti tai 3x kalliimpi hinta.

        Auton valmistajien luokitukset ovat edelleen ja ainoa, ja todella fiksu ja hyvä tapa tavallisen kulliaisen arvioida öljyn suorituskyky, olettaen nyt, että ko. öljy oikeasti myös läpäisee ko. testit.

        Jos vertaat vuoden 2000 - PAO -pohjaista paskaöljyä ja sen aikaisia luokituksia nykyisiin EI-PAO- pohjaisiin, niin jokaikinen testi vaatii öljyltä enemmän.


      • TOSIASIAA
        sgds kirjoitti:

        Nyt teet oletuksen, että halvalla ja kalliilla öljyllä oikeasti on NIIN PALJON eroa, että siitä kannattaa maksaa tuplasti tai 3x kalliimpi hinta.

        Auton valmistajien luokitukset ovat edelleen ja ainoa, ja todella fiksu ja hyvä tapa tavallisen kulliaisen arvioida öljyn suorituskyky, olettaen nyt, että ko. öljy oikeasti myös läpäisee ko. testit.

        Jos vertaat vuoden 2000 - PAO -pohjaista paskaöljyä ja sen aikaisia luokituksia nykyisiin EI-PAO- pohjaisiin, niin jokaikinen testi vaatii öljyltä enemmän.

        TB-Diamond vuonna 2000 oli PAO-pohjaista erinomaista öljyä. Nykyinen on krakattua mineraaliöljyä. Se on paskaöljyä.


      • ai nykyään
        TOSIASIAA kirjoitti:

        TB-Diamond vuonna 2000 oli PAO-pohjaista erinomaista öljyä. Nykyinen on krakattua mineraaliöljyä. Se on paskaöljyä.

        kaikki hehkuttaa PAOa ja haukkuu krakattuja... Vielä 5v sitten kaikki ylisti estereitä... Niin muuttuu maailma?


    • Vain AITOA

      PAO on hyvää perusöljyä. Se on aina ollut sitä. Siksi Saksassa sitä on aina käytetty.
      Säästösyyt ja voittojen maksimointi johti krakattujen mineraaliöljyjen käyttöön.

      Tärkein öljyn tehtävä on moottorin suojaus. Siinä PAO on ylivoimaista.


      Esteriöljyt ovat PAO:takin parempaa, mutta niiden käyttö keskittyy suihkuturbiinien voiteluun. Erittän kalliita.

      PAO on suhteellisen edullista.

      0W-xx öljyjen yleistyminen lisää PAO:n valmistusta.

    • HISTORIAA 2001
    • Ei TB-öljyjä

      Kaikissa ladukkaissa 0W-40 öljyissä pitää käyttää PAO:ta. Parhaat sisältää sitä yli 70%, kuten Liqui-Moly Synthoil 0W-40. Haihtuvuus ja kuumakesto on erinomainen ja voitelukyky kestää erinomaisena pitkään.

      Teboil Diamond ei kestä.

    • GM-öljyt

      Ohjekirja käskee laittaa GM:n 5W-30 longlifea vaikka ajetaankin lyhyempiä vaihtovälejä. Etelässä ei muuta kannata edes miettiä. Lapissa laittaisin talveksi jotain 0W-? siltä varalta, ettei autoa saa aina lämmitykseen.

      • kerros mulle

        eihän se öljy sillä lämmityksellä lämpene vaan loki, eli miten se voi vaikuttaa asiaan?


      • Lämpö siirtyy
        kerros mulle kirjoitti:

        eihän se öljy sillä lämmityksellä lämpene vaan loki, eli miten se voi vaikuttaa asiaan?

        Lämpiäähän konepeltikin niin että pikkupakkasella siihen ilmestyy lumeton läikkä, vaikka se ei edes kosketa moottoriin. Miksipä ei lämpöä johtuisi öljypohjaankin, johon sentään on suora metallinen yhteys?


    • renault rn0720 c4

      Luokitukset,luokitukset ja luokitukset.Siinä ne kolme tärkeintä uusiin autohin öljyn valinnnaks on.Ei auta esterin perse huippuöljykään,jos se tukkii hiukkasloukun.

    • Liqui-Molymainostaja

      Minä olen ylpeä homomies ja peffani on aina hyvin rasvattu!

    • Perämies perämiehenk

      Jaa. Näin kylmänä voinko työntää 5 W mäntäni sun 30 v sylinteriin?

      • Moly hetero

        Liqui Moly on parasta. PAO on myrkytöntä ja puhdas se käy myös sinne.


    • v pao peelo

      pao:a putkeen se on håmå öljyä

    • Anonyymi

      on se kumma homma kun yrittää ottaa tietoa niin keskustelu menee läskiksi pidetään asia kanava asia kanavana jookosti posti hyvää kevättä kaikille autoni valmistaj suosittelee 5w30 minä käytän 5w40 jos tulee kuuma kesä onko tästä haittaa t.k.löppönen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8336
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe