Kumpaa kannattaa talveksi valita autonsa moottoriin?
5W-40 vai 0W-40
52
13434
Vastaukset
- Suositus?
Kumpaa autonvalmistaja suosittelee? Itse käytän 5W-30:iä.
- Nokun
kummastakin löytyy tarvittava luokitus...
- Kun on
Mitä auton ohjekirjassa kerrotaan?
- Ohjekirjan mukaan
Kun on kirjoitti:
Mitä auton ohjekirjassa kerrotaan?
5w-30, 5w-40 tai 0w-40
- 5w-30
Ohjekirjan mukaan kirjoitti:
5w-30, 5w-40 tai 0w-40
Parasta noista on 5w-30. Mobilin Esp on kaikkein parasta.
- Mercedes-mies
5w-30 kirjoitti:
Parasta noista on 5w-30. Mobilin Esp on kaikkein parasta.
Niin diesel-autoon mutta Mobilin paras öljy bensa-autoon on Mobil 1 0W40. Esim. omaan autooni ei 5W30 edes täytä suosituksia, kuumaan pään kesto riittämätön (kompressoriahdettu 3,2 litrainen V6 moottori, 354hv). Autoon valmistaja suosittelee ensisijaisesti Mobil 1 0W40 joka on ollut myös ensitäyttö-öljynä, mutta myös 5W40 täyttää vaatimukset, sen sijaan 5W30 ei täytä vaatimuksia.
- Vuppeli
Riippuu siitä, millaisia pakkasia on luvassa ja voiko moottoria lämmittää. Keski- ja Pohjois-Suomessa valitsisin 0W-luokan, ellei käytettävissä ole lämmitystolppaa. Minulla on, joten 5W-40. Etelässä varmaan pärjää vähemmälläkin.
- ae5taet
Mitä se lämmitys auttaa ei se öljyä lämmitä
- oidv
ae5taet kirjoitti:
Mitä se lämmitys auttaa ei se öljyä lämmitä
Säteilylämmitin lämmittää öljyjä. Nousee jopa 30 - 40 astetta.
- miettteta
ae5taet kirjoitti:
Mitä se lämmitys auttaa ei se öljyä lämmitä
Silti 0W-öljy lähtee kovalla pakkasella mukavammin virtaamaan. Moottorin esilämmitys toki tehostaa käyntilämpötilan saavuttamista, myös öljyllä, siksi sellaiseen tilanteeseen voi käydä 5W-laatukin.
- No voiko
0w olla jotain haittaa, jos tulisikin leuto talvi?
- 5w paras
Nollaöljyjä ei yleensä suositella. Parasta olisi 5w-20, mutta sitä ei tunnu saavan kuin Amerikasta. Toiseksi parasta on 5w-30 ja sitä saa onneksi paikallisista halpamarketeistakin n. 40 euron hintaan pänikkä.
- utntu
5w paras kirjoitti:
Nollaöljyjä ei yleensä suositella. Parasta olisi 5w-20, mutta sitä ei tunnu saavan kuin Amerikasta. Toiseksi parasta on 5w-30 ja sitä saa onneksi paikallisista halpamarketeistakin n. 40 euron hintaan pänikkä.
0W-40 on paras valinta.
0W antaa parhaimman kylmäkäynnistyksen oli lämpötila sitten -40C tai 40C.
40 puolestaan antaa 30:stä paksumman öljykalvon.
Jos lirusta öljystä on huolissaan, kannattaa sitten ainakin lopettaa sen 5W-30 tai 5W-20 käyttö. Ne vasta liruja ovat. - Mercedes-mies
Ei, 0W on vain kylmässä juoksevampaa, jos kuuman pään kesto on 40 niin se kestää paremmin kuumaakin kuin 30. Siis 0W40 on parempi kylmässä ja myös kuumassa. Mitä korkeampi luku on jälkimmäinen niin sen paremmin se kestää kuumiakin olosuhteita esim. rata-ajossa tai Keski-Euroopassa moottoriteillä ja vuoristossa, ruuhkassa, jne. Ensimmäinen luku taas kertoo kuinka hyvin öljy toimii vielä kylmässäkin. 10W60 esim. kestää todella hyvin erittäin kuumassakin esim. viritetty turboauto radalla kun 5W30 alkaisi jo leikkautua jo kone hitsaisi kiinni. Jälkimmäinen luku siis kertoo kuinka hyvin öljy kestää kuumassakin painetta leikkautumatta, mitä isompi luku sen paremmin kestää kuumassakin painetta öljy. Ensimmäinen luku taas kertoo juoksevuuden ja pumpattavuuden kylmässä.
0W öljy toimii ongelmitta vielä -40 asteessa eli se on juoksevaa ja öljypumppu sitä pystyy pumppaamaan -40 asteessa eli 40 asteen pakkasella voi 0W40 öljyllä varustetun auton käynnistää ilman mitään lämmityksiä, jos akusta tulee virtaa ja moottori on kunnossa bensan syötön ja sytytyksen pulesta niin käynnistyy -40 asteessa ongelmitta öljyn puolesta.
5W öljyllä raja on -35 astetta ja 10W öljyllä -30 astetta. Jos 10W40 öljyllä käynnistää esim. -32 asteessa ilman lämmitystä niin öljy ei välttämättä pumppaudu ollenkaan ja kone leikkaa kiinni.
15W öljy toimii -25 asteessa 20W öljy -20 asteessa, mutta 20W öljyt ovat todella harvinaisia, joissain rata-autoissa saattaa olla esim. 20W60 - Anonyymi
Mercedes-mies kirjoitti:
Ei, 0W on vain kylmässä juoksevampaa, jos kuuman pään kesto on 40 niin se kestää paremmin kuumaakin kuin 30. Siis 0W40 on parempi kylmässä ja myös kuumassa. Mitä korkeampi luku on jälkimmäinen niin sen paremmin se kestää kuumiakin olosuhteita esim. rata-ajossa tai Keski-Euroopassa moottoriteillä ja vuoristossa, ruuhkassa, jne. Ensimmäinen luku taas kertoo kuinka hyvin öljy toimii vielä kylmässäkin. 10W60 esim. kestää todella hyvin erittäin kuumassakin esim. viritetty turboauto radalla kun 5W30 alkaisi jo leikkautua jo kone hitsaisi kiinni. Jälkimmäinen luku siis kertoo kuinka hyvin öljy kestää kuumassakin painetta leikkautumatta, mitä isompi luku sen paremmin kestää kuumassakin painetta öljy. Ensimmäinen luku taas kertoo juoksevuuden ja pumpattavuuden kylmässä.
0W öljy toimii ongelmitta vielä -40 asteessa eli se on juoksevaa ja öljypumppu sitä pystyy pumppaamaan -40 asteessa eli 40 asteen pakkasella voi 0W40 öljyllä varustetun auton käynnistää ilman mitään lämmityksiä, jos akusta tulee virtaa ja moottori on kunnossa bensan syötön ja sytytyksen pulesta niin käynnistyy -40 asteessa ongelmitta öljyn puolesta.
5W öljyllä raja on -35 astetta ja 10W öljyllä -30 astetta. Jos 10W40 öljyllä käynnistää esim. -32 asteessa ilman lämmitystä niin öljy ei välttämättä pumppaudu ollenkaan ja kone leikkaa kiinni.
15W öljy toimii -25 asteessa 20W öljy -20 asteessa, mutta 20W öljyt ovat todella harvinaisia, joissain rata-autoissa saattaa olla esim. 20W60Kannattaa katsoa myös valmistajan spekseista jähmepiste. Mulla on käytössä 5W-40 esteriöljy jonka jähmepiste on -54. Alempi kuin monilla 0W-öljyillä. Harvoin noin kylmään kuitenkaan joutuu.
Jos joku muistaa 80-luvun pari kovaa pakkastalvea jolloin monet synteettiset pakkasenkestäviksi mainostetut öljyt muuttuivat vaseliiniksi -30-asteen pakkasessa. Onnistuin tuolloin saamaan yhdeltä öljyvalmistajalta moottoriöljyä joka oli suunniteltu etelänapamantereen tutkimusasemille. Viskositeetti oli purkin kyljessä 5W-30. Jähmepiste -56 astetta. Sitä kiellettiin käyttämästä yli 10 asteen ulkolämpötiloissa. Eipä ollut starttivaikeuksia. Ilman lohkistakin startti pyöritti kylmänä kuin lämmintä konetta. Ihan eri asia oli mitä muita ongelmia nuo kovat pakkaset teettivät.:-)
- ....................
Mikähän auto on kyseessä? Täällä kun joku tarjosi jopa Mobil ESP:tä, joka on lähinnä nykyaikaisiin diesel moottoreihin tarkoitettu tuhkaamaton öljy..
- utntu
ESP:llä on myös bensiiniluokitukset.
- kyseessä
astra
- Peak life
Mobilin 5W-50 toimii loistavasti hiukka vanhemmassa tai jo vaikkapa 200 tkm ajetussa autossa, ei tuo 0W ole kovin paljon parempaa normipakkasilla. Ehkä ero korostuu, jos pakkasta on vaikka yli 20 tai 30 tai jos ei ole kunnon lämmitysmahdollisuuksia. 0W-40 laittaisin vain uudehkoon vai vähän ajettuun hyvänkuntoiseen vanhempaan peliin. 5W-50 pysyy paremmin sisällä sekä kylmempänä että lämpimänä reilummin ajetussa vanhemmassa autossa, eikä tartte lisäillä niin usein kuin luikurimpaa ohuempaa öljyä.
- kiskovisko
5w-50 ei oikein uudehkoihin sovi,niissä 5w-30 yleisin.eikä esim jo 90 luvun foordeihin tuollaista lisäaine terva tököttiä ku 5w-50 saanu laittaa.Väljät vehkeet syököön tuota kuraa.ps 0-200tkm ajettu japsilla 0w-30 castrolilla eikä 15tkm matkal tartte öljyjä lisätä.Tuo 5w-50 tökötti ei sisällä juuri yhdenkää modernin auton öljyn luokitusta joka viskoa tärkeämpi asia.
- Mobil Delvac toimii
TM-testi. 5w-40 riittää. Jos auto ei Diamondilla lähde kylmästä käyntiin on siinä jotain muuta vikaa kuin moottoriöljyn viskositeetti.
Automiästen idoli RAlly Formulahan oli 5w-50 muovilitkua, joo ei sae50 öljy kyllä kulu väljemmässäkään moottorissa. Kokeiliko joku joskus jenkki-20w-50 tervaakin?
Itseasiassa moottoria suojaa parhaiten lohkolämmitys talvella vaikka öljy olisikin jäykkää. Lämpötila ero -25 pakkasesta 90 asteeseen on kovaa kyytiä moottorille.
Ihan uudet autothan ei lämpiä joten niillä on sama jättää lämmittämättäkin kun ohuella teevesiöljyllä kyllä lähtee käyntiin.- 46yw4h
Sitä 5w-50 "muovilitkua" kutsutaan synteettiseksi öljyksi. Aja sinä vaan mädäntyneiden dinosaurusten mineraali-jäänteet (jotka ei pysy paksuna kuumassa) koneessasi.
- 46474743
Yhtä hyvin täyssynteettistä 5w-30 longlife öljyä voisi sanoa "muovilitkuksi" koska siihen on lisätty synteettisiä "muovi"-molekyylejä jotka pysyvät stabiilina paljon pidempään kuin mineraaliöljy. Juuri nää "muovit" tekevät öljystä synteettisen.
Kyse on enemmän siitä kuinka laadukkaita nää synteettiset lisäaineet ovat, sehän todistettiin jo TM testissä että mobilin 5w-50 on laadukkaampaa kuin halpis 5w-50. Mutta ei niitä "muoveja" kannata pelätä koska kyllä synteettinen öljy suojaa premmin kuin mineraali. Ehkä joskus 50-luvulla tehdyt autot eivät kestä joitakin synteettisiä lisäaineita mutta muuten niistä ei ole haittaa jos ovat laadukkaita kuten vaikka tuo mobil.
Aloittajan kysymykseen liittyen sanon että 0w-40 on parempi talvella eikä siitä mitään haittaa ole jos luokitukset ovat muuten samat kuin 5w-40 öljyllä. Ero on juurikin hinnassa ja voitelussa kovilla pakkasilla. Itse laitan vanhaankin autoon 0w-40 öljyä koska työpaikalla ei ole lämmitystolppaa.
- mietteita
Riippuu ajo-olosuhteistasi. Mikäli paljon pakkasta ja kylmäkäynnistyksiä, 0W-40 on parempi, etenkin kun mennään -30 asteen alapuolelle.
5W-40 "etuihin" kuuluu periaatteessa vain kustannussäästö. 0W-40 toimii siinä kuten 5W-40:kin, 0W-pää on kuitenkin paksumpaa kuin 40-pää, vaikka joitain tuo numero 0 hirvittääkin :P - öljymyyjä /
Tuntuu olevan hakusessa porukalla mitä tuo mystinen 5w-30 tarkoittaa ihan käytännössä.
Ensimmäinen numero ennen w tarkoittaa öljyn kylmänsietoa eli 0w kestää kylmää enemmän kun esimerkissä oleva 5w.
Toinen numero - jälkeen tarkoittaa öljyn kuumankestoisuutta joka on tärkeä ilmajäähdytteisissä moottoreissa, nestejäähdytteisissä kone käy viileämpänä.
-40 siis kestää lämpöä vähemmän kuin -50 merkinnällä oleva öljy.
Siis toimiva yleisöljy talvella on 0w-30 ja kesällä 5w-40 jos auton ohjekirjassa ei toisin mainita.- huoltomies /
Juuri näin, erityisesti jos on ahdin käytössä se vaatii kertaluokkaa paremmat öljyt että kestää myös talvella kylmäkäynnistykset.
Kannatta varmistaa myös että öljynputsarissa on venttiili joka estää öljykanavien tyhjentymisen kun kone sammutetaan.
Usein tarvikefilttereissä tuosta suomessa tärkeästä ominaisuudesta tingitään ja kone käy kuivana kylmäkäynnistyksen jälkeen kunnes öljykanavat taas täyttyvät kun öljypumppu käynnistyy. Hydraulisilla venttiileillä ja hydraulisella nokkaketjunkiristimellä varustetuissa autoissa saattaa estää ennenaikaisen konerikon kun öljyt ovat valmiiksi öljykanavissa eikä alas valuneina öljypohjassa. - sgss
Sitten mennään takaisin koulunpenkille:
Purkin kyljessä oleva merkintä XW-XX on merkintä SAE-viskositeettiluokitukselle, ja vain ja ainoastaan sille. Jos merkinnässä on kaksi eri lukua W:llä ja viivalla, kysymyksessä on moniasteöljy. Jos on vain yksi luku kysymyksessä on yksiasteöljy.
Ensimmäinen luku kertoo öljyn SAE-viskositeettiluokan kylmänä, jälkimmäinen kertoo SAE-viskoksiteettiluokan kuumana.
Kylmäluokituksen arvo määräytyy pumpattavuustestin (MRV-viskositeetin) ja kylmäkäynnistettävyystestin (CCS-viskositeetin) tulosten mukaan. Testissä käytettävät lämpötila- ja viskositeettirajat määräytyvät sen mukaan minkä luokan öljystä kysymys.
Kuumanpäänluokituksen määrää kinemaattisen viskositeetin arvo 100C:ssä sekä HTHS-viskositeetin arvo 150C:ssä. Tärkeä tässä on ymmärtää, että kysymyksessä on viskositeettialue, ei mikään tarkka lukuarvo. Esim. kaksi SAE 40 -öljyä voi olla eri paksuisia kuumanakin, vaikka molemmat ovat SAE 40 -alueen sisällä. Hyvä esimerkki tästä on esim. 0W-40 ja 5W-40 -öljyt. Järjestäen kaikki 5W-40 -öljyt ovat paksumpia kuin 0W-40 öljyt kuumana.
Sitten vielä 0W-40, 5W-40 ja 10W-40 HTHS-viskositeetin (kuumankesto) minimirajaksi on määritetty 3.5cP, mutta 15W-40, 20W-40 ja 25W-40 -luokalle tuo onkin 3,7 cP. Eli jälkimmäiselle ryppäälle on tiukempi vaatimus kuumankestolle. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö joku öljy esim. 0W-40 -luokasta voisi anta esim. 3.8 cP tuloksen. Näinhän on esim. Mobilin 0W-40:n kohdalla.
Suurempi jälkimmäinen luku ei automaattisesti tarkoita parempaa kuumankestoa, vaan se riippuu aikamonesta muustakin asiasta kuin viskositeetistä. Se on totta, että yleensä paksummalla kuumanpään öljyllä saavutetaan myös suurempi HTHS-viskositeetti. - Saksan myydyin
sgss kirjoitti:
Sitten mennään takaisin koulunpenkille:
Purkin kyljessä oleva merkintä XW-XX on merkintä SAE-viskositeettiluokitukselle, ja vain ja ainoastaan sille. Jos merkinnässä on kaksi eri lukua W:llä ja viivalla, kysymyksessä on moniasteöljy. Jos on vain yksi luku kysymyksessä on yksiasteöljy.
Ensimmäinen luku kertoo öljyn SAE-viskositeettiluokan kylmänä, jälkimmäinen kertoo SAE-viskoksiteettiluokan kuumana.
Kylmäluokituksen arvo määräytyy pumpattavuustestin (MRV-viskositeetin) ja kylmäkäynnistettävyystestin (CCS-viskositeetin) tulosten mukaan. Testissä käytettävät lämpötila- ja viskositeettirajat määräytyvät sen mukaan minkä luokan öljystä kysymys.
Kuumanpäänluokituksen määrää kinemaattisen viskositeetin arvo 100C:ssä sekä HTHS-viskositeetin arvo 150C:ssä. Tärkeä tässä on ymmärtää, että kysymyksessä on viskositeettialue, ei mikään tarkka lukuarvo. Esim. kaksi SAE 40 -öljyä voi olla eri paksuisia kuumanakin, vaikka molemmat ovat SAE 40 -alueen sisällä. Hyvä esimerkki tästä on esim. 0W-40 ja 5W-40 -öljyt. Järjestäen kaikki 5W-40 -öljyt ovat paksumpia kuin 0W-40 öljyt kuumana.
Sitten vielä 0W-40, 5W-40 ja 10W-40 HTHS-viskositeetin (kuumankesto) minimirajaksi on määritetty 3.5cP, mutta 15W-40, 20W-40 ja 25W-40 -luokalle tuo onkin 3,7 cP. Eli jälkimmäiselle ryppäälle on tiukempi vaatimus kuumankestolle. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö joku öljy esim. 0W-40 -luokasta voisi anta esim. 3.8 cP tuloksen. Näinhän on esim. Mobilin 0W-40:n kohdalla.
Suurempi jälkimmäinen luku ei automaattisesti tarkoita parempaa kuumankestoa, vaan se riippuu aikamonesta muustakin asiasta kuin viskositeetistä. Se on totta, että yleensä paksummalla kuumanpään öljyllä saavutetaan myös suurempi HTHS-viskositeetti.Tärkeintä on varmistaa että öljy on OIKEAA TÄYSSYNTEETTISTÄ.
KRAKATTU ÖLJY EI KESTÄ !
TÄMÄ KESTÄÄ ! !
http://www.liqui-moly.de/liqui-moly/produktdb.nsf/id/en_1360.html?Opendocument&land=DE - tussuttelija
Saksan myydyin kirjoitti:
Tärkeintä on varmistaa että öljy on OIKEAA TÄYSSYNTEETTISTÄ.
KRAKATTU ÖLJY EI KESTÄ !
TÄMÄ KESTÄÄ ! !
http://www.liqui-moly.de/liqui-moly/produktdb.nsf/id/en_1360.html?Opendocument&land=DETärkeintä on varmistaa, että purkista löytyy ne luokitukset jotka autonvalmistaja on ilmoittanut käytettäväksi.
- Saksan myydyin
tussuttelija kirjoitti:
Tärkeintä on varmistaa, että purkista löytyy ne luokitukset jotka autonvalmistaja on ilmoittanut käytettäväksi.
Ongelma on kun nuo luokitukset on niin väljät. Huonoinkin öljy saadaan täyttämään luokitukset, vaikka se öljy on ala-arvoista.
Dacia ja Bemari täyttää laatuluokitukset, mutta silti LAATUERO on järkyttävän suuri.
TB=Dacia. LiquiMoly=BMW. Se on laatuvertaus.
LiquiMoly on Saksan myydyin öljy. - en usdkaltaisi
Saksan myydyin kirjoitti:
Ongelma on kun nuo luokitukset on niin väljät. Huonoinkin öljy saadaan täyttämään luokitukset, vaikka se öljy on ala-arvoista.
Dacia ja Bemari täyttää laatuluokitukset, mutta silti LAATUERO on järkyttävän suuri.
TB=Dacia. LiquiMoly=BMW. Se on laatuvertaus.
LiquiMoly on Saksan myydyin öljy.kyllä omaan autooni laittaa molybdeenipitoista öljyä. molybdeenivaseliinikin on hiovaa.
- Saksan myydyin
Autotekniikan professori käyttää LiquiMoly täyssynteettistä . Suomessa öljyltä vaaditaan vielä enenmmän kuin Saksassa.
Köyhän ei kannata säästää öljyssä. Öljy on halvin moottorivakuutus.- 6kk - 12kk
Eivät ne "hyvätkään" öljyt juuri auta jos vaihtovälejä kovin venytetään ja jos auto on lisäksi paljon pätkäajossa.
Auton ohjekirjan mukainen perusöljy ja riittävän tiiviiseen tahtiin tehdyt öljyn- ja suodatimen vaihdot tekevät riittävän hyvin tehtävänsä. Ilmansuodatintakaan ei tule unohtaa tarkistaa ja uusia riitävän usein.
Hyvä ja kohtuuhintainen moottorivakuutus on tehdä vaihdot mieluummin liian usein kuin liian harvakseltaan.
Ps. Melko "viisas" tuo avaus kun ei edes kerrota mikä moottori kysessä ja millaisessa käytössä auto on. - avaus perustui
6kk - 12kk kirjoitti:
Eivät ne "hyvätkään" öljyt juuri auta jos vaihtovälejä kovin venytetään ja jos auto on lisäksi paljon pätkäajossa.
Auton ohjekirjan mukainen perusöljy ja riittävän tiiviiseen tahtiin tehdyt öljyn- ja suodatimen vaihdot tekevät riittävän hyvin tehtävänsä. Ilmansuodatintakaan ei tule unohtaa tarkistaa ja uusia riitävän usein.
Hyvä ja kohtuuhintainen moottorivakuutus on tehdä vaihdot mieluummin liian usein kuin liian harvakseltaan.
Ps. Melko "viisas" tuo avaus kun ei edes kerrota mikä moottori kysessä ja millaisessa käytössä auto on.siihen, että kuulee puhuttavan jotta "yleensä 0w-öljyjä ei suositella"!
- 6kk - 12kk
>> ... siihen, että kuulee puhuttavan jotta "yleensä 0w-öljyjä ei suositella"!
Täysin epärelevanttia ja ilmaan huiskimista ilman moottoritietoja ja valmistajan suosituksia.
Avaus ei perustu mihinkään vaan roikkuu ilmassa, ei mitään mihin tarttua...ottaa kantaa.
Hiemankin loogisuutta ja sitä tervettä maalaisjärkeä saisi jäsentelemään jo heti avauksen riitävän kattavilla tiedoilla. Mutta ... olemmehan kuululla s24:n saitilla ...- TB-TOVERIÖLJYÄ
Paskat öljytkin täyttää luokitukset. TB on vanhanaikasta ja ylihintaista mineraaliöljyä.
- sdgewhg
TB-TOVERIÖLJYÄ kirjoitti:
Paskat öljytkin täyttää luokitukset. TB on vanhanaikasta ja ylihintaista mineraaliöljyä.
Niin täyttää jos täyttää... Eurol ei täytä vaikka niin väittää..
- sgds
TB-TOVERIÖLJYÄ kirjoitti:
Paskat öljytkin täyttää luokitukset. TB on vanhanaikasta ja ylihintaista mineraaliöljyä.
Nyt teet oletuksen, että halvalla ja kalliilla öljyllä oikeasti on NIIN PALJON eroa, että siitä kannattaa maksaa tuplasti tai 3x kalliimpi hinta.
Auton valmistajien luokitukset ovat edelleen ja ainoa, ja todella fiksu ja hyvä tapa tavallisen kulliaisen arvioida öljyn suorituskyky, olettaen nyt, että ko. öljy oikeasti myös läpäisee ko. testit.
Jos vertaat vuoden 2000 - PAO -pohjaista paskaöljyä ja sen aikaisia luokituksia nykyisiin EI-PAO- pohjaisiin, niin jokaikinen testi vaatii öljyltä enemmän. - TOSIASIAA
sgds kirjoitti:
Nyt teet oletuksen, että halvalla ja kalliilla öljyllä oikeasti on NIIN PALJON eroa, että siitä kannattaa maksaa tuplasti tai 3x kalliimpi hinta.
Auton valmistajien luokitukset ovat edelleen ja ainoa, ja todella fiksu ja hyvä tapa tavallisen kulliaisen arvioida öljyn suorituskyky, olettaen nyt, että ko. öljy oikeasti myös läpäisee ko. testit.
Jos vertaat vuoden 2000 - PAO -pohjaista paskaöljyä ja sen aikaisia luokituksia nykyisiin EI-PAO- pohjaisiin, niin jokaikinen testi vaatii öljyltä enemmän.TB-Diamond vuonna 2000 oli PAO-pohjaista erinomaista öljyä. Nykyinen on krakattua mineraaliöljyä. Se on paskaöljyä.
- ai nykyään
TOSIASIAA kirjoitti:
TB-Diamond vuonna 2000 oli PAO-pohjaista erinomaista öljyä. Nykyinen on krakattua mineraaliöljyä. Se on paskaöljyä.
kaikki hehkuttaa PAOa ja haukkuu krakattuja... Vielä 5v sitten kaikki ylisti estereitä... Niin muuttuu maailma?
- Vain AITOA
PAO on hyvää perusöljyä. Se on aina ollut sitä. Siksi Saksassa sitä on aina käytetty.
Säästösyyt ja voittojen maksimointi johti krakattujen mineraaliöljyjen käyttöön.
Tärkein öljyn tehtävä on moottorin suojaus. Siinä PAO on ylivoimaista.
Esteriöljyt ovat PAO:takin parempaa, mutta niiden käyttö keskittyy suihkuturbiinien voiteluun. Erittän kalliita.
PAO on suhteellisen edullista.
0W-xx öljyjen yleistyminen lisää PAO:n valmistusta. - HISTORIAA 2001
Autojen yleinen laatu korreloi öljyjen laadun kanssa.
Tämä 2001 vuoden Bemari vaatii PAO öljyä.
http://www.youtube.com/watch?v=C0UJsG8QV_w
2001 öljyt oli jo huippulaatuisia, kuten autotkin. - Ei TB-öljyjä
Kaikissa ladukkaissa 0W-40 öljyissä pitää käyttää PAO:ta. Parhaat sisältää sitä yli 70%, kuten Liqui-Moly Synthoil 0W-40. Haihtuvuus ja kuumakesto on erinomainen ja voitelukyky kestää erinomaisena pitkään.
Teboil Diamond ei kestä. - GM-öljyt
Ohjekirja käskee laittaa GM:n 5W-30 longlifea vaikka ajetaankin lyhyempiä vaihtovälejä. Etelässä ei muuta kannata edes miettiä. Lapissa laittaisin talveksi jotain 0W-? siltä varalta, ettei autoa saa aina lämmitykseen.
- kerros mulle
eihän se öljy sillä lämmityksellä lämpene vaan loki, eli miten se voi vaikuttaa asiaan?
- Lämpö siirtyy
kerros mulle kirjoitti:
eihän se öljy sillä lämmityksellä lämpene vaan loki, eli miten se voi vaikuttaa asiaan?
Lämpiäähän konepeltikin niin että pikkupakkasella siihen ilmestyy lumeton läikkä, vaikka se ei edes kosketa moottoriin. Miksipä ei lämpöä johtuisi öljypohjaankin, johon sentään on suora metallinen yhteys?
- renault rn0720 c4
Luokitukset,luokitukset ja luokitukset.Siinä ne kolme tärkeintä uusiin autohin öljyn valinnnaks on.Ei auta esterin perse huippuöljykään,jos se tukkii hiukkasloukun.
- Liqui-Molymainostaja
Minä olen ylpeä homomies ja peffani on aina hyvin rasvattu!
- Perämies perämiehenk
Jaa. Näin kylmänä voinko työntää 5 W mäntäni sun 30 v sylinteriin?
- Moly hetero
Liqui Moly on parasta. PAO on myrkytöntä ja puhdas se käy myös sinne.
- v pao peelo
pao:a putkeen se on håmå öljyä
- Anonyymi
on se kumma homma kun yrittää ottaa tietoa niin keskustelu menee läskiksi pidetään asia kanava asia kanavana jookosti posti hyvää kevättä kaikille autoni valmistaj suosittelee 5w30 minä käytän 5w40 jos tulee kuuma kesä onko tästä haittaa t.k.löppönen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631503Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä271365Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701308Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2171181- 1281105
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3201031Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271027- 42959
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että282946IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel307943