Hain rinnakkaislupaa isäni haulikkoon viime vuoden syyskuussa ja olin soveltuvuustestissä marraskuussa 2012, sen jälkeen vielä kävin rakentavan keskustelun tuohon aselupaan liittyen poliisin kanssa joulukuussa 2012. Tämän jälkeen ei sitten kuulunutkaan mitään, kunnes aloin nyt tänä syksynä kyselemään, eli yli vuosi koko prosessin aloittamisesta.
Kun ihmettelin, että eikö minulle, jolla ei ole maksuhäiriöitä, eikä mainittavia velkoja, eikä mitään väkivaltarikoksia taikka muitakaan rikoksia elämän aikana takanaan, vain muutama rikesakko liikenteestä, omistan maatilan ja yli 100ha maata ja elän rauhallisesti perheeni kanssa, että eikö minulle voi myöntää rinnakkaislupaa isäni lailliseen haulikkoon?? Vastaus oli, että paperit olivat hautautuneet johonkin pinoon ja unohtuneet tuustin. Asiasta luvattiin tehdä päätös pikimmiten.
Menikin vielä muutama viikko ja poliisi soitti minulle, ettei hän voi myöntää minulle lupaa, koska perusteluni eivät ole riittävät (perustelin aseen rinnakkaislupaa, että käytän haulikkoa neulasnäytteiden keräämiseen metsistäni lannoitustarpeen selvittämiseksi, lisäksi karkoitan lintuja pelloiltani erikoisviljelmäni satoa tuhoamasta, tähän ko. asetta on käytetty 50 vuotta). Jos harrastaisin metsästystä, saisin luvan oitis.
Onko minun siis alettava harrastamaan metsästystä, vaikka en sitä harrastakaan? Käykö harrastus ammatin harjoittamisen edellä aseluvissa?
Kerroin kuitenkin poliisille rehellisesti, että mihin tarvitsen tuota asetta ja todellisen tarpeen. Hän piti kyllä selvitystäni luotettavana ja ymmärsi tilanteeni, mutta pahoitteli, ettei voi myöntää lupaa näillä perusteilla.
Merkillistä touhua aselupien kanssa!
15
635
Vastaukset
- ammuskelija.
Et sitten tainnut perehtyä aseluvan myöntämisen perusteisiin lainkaan?
Etsi aselaista kohta, jossa kerrotaan kerrotaan mihin käyttötarkoitukseen aseluvan voi saada. Mietit seuraavaksi mikä hyväksytty käyttötarkoitus on lähinnä aikomaasi käyttötarkoitusta. Sitten selvität mikä ase sopii hyvin kyseiseen käyttötarkoitukseen.
Seuraavaksi teet uuden anomuksen ym. perusteita käyttäen ja liität siihen riittävästi todistuksia ym. asiapapereita.
Ei vaikeaa. Rehellinen on hyvä olla, muttei tyhmä.
Ammatin harjoittaminen on hyvä peruste, mutta laissa ei mainita sellaista käyttötarkoitusta kuin käpyjen keräily tai pulun peloittelu. Voisit alkaa harrastamaan savikiekkojen ampumista, jolloin aseen laukominen harjoittelumielessä silloin tällöin omilla tiluksilla olisi perusteltua. Eli ampumaurheilu on oiva peruste, jos et metsästyskorttia viitsi hankkia. - kollo
Itellä meni 5h kun hain luvan viime aseeseen.Nyt on taas asekuume päällä
- bob marley
Jos poliisi ei tykkää sun "erikoisviljelmistä" :)
- Voihan viulu!!
Niin minu erikoisviljelmäni on hernettä, jota kyyhkyset tuppaa syömään taimettumisen yhteydessä, sekä fasaanit uusina tulokkaina. Auringonkukkaa olen myös viljellyt useita hehtaareja ja niitä tuppaavat hemppoparvet tuhoavan. Siis minulla ei ole mitään pientä ryytimaata!
Käpyjä en tietty haulikolla kerää, vaan neulasnäytteitä puiden latvoista, koska aika vaikeaa on männynlatvuksista ottaa neulasnäytteet analyysiä varten. Ja metsää minulla on sen verran, että lentokoneella lannoitetaan, joten ihan turhaan en viitsisi lannoittaa, vaan analyysillä todetun tarpeen mukaan.
Mikään ongelmahan tuo metsästyskortin hankinta ei tietenkään ole, käyn tenttimässä ja sillä selvä. Voin tietty alkaa ampumaan savikiekkojakin, mutta aika ihmeelliseltä tuntuu, että pitää alkaa harrastus, jota ei sitten harrasta. - neulanen
Voihan viulu!! kirjoitti:
Niin minu erikoisviljelmäni on hernettä, jota kyyhkyset tuppaa syömään taimettumisen yhteydessä, sekä fasaanit uusina tulokkaina. Auringonkukkaa olen myös viljellyt useita hehtaareja ja niitä tuppaavat hemppoparvet tuhoavan. Siis minulla ei ole mitään pientä ryytimaata!
Käpyjä en tietty haulikolla kerää, vaan neulasnäytteitä puiden latvoista, koska aika vaikeaa on männynlatvuksista ottaa neulasnäytteet analyysiä varten. Ja metsää minulla on sen verran, että lentokoneella lannoitetaan, joten ihan turhaan en viitsisi lannoittaa, vaan analyysillä todetun tarpeen mukaan.
Mikään ongelmahan tuo metsästyskortin hankinta ei tietenkään ole, käyn tenttimässä ja sillä selvä. Voin tietty alkaa ampumaan savikiekkojakin, mutta aika ihmeelliseltä tuntuu, että pitää alkaa harrastus, jota ei sitten harrasta.eikö tarkalla ilmakiväärillä olisi helpompi ottaa neulasnäytteitä latvasta yks kerralla ampusit niitä alas haulikossa meina olla tota hajontaa nii ja kärsii/katkeaa oksat tai latva miten muuten tiiät sitte jos ammut 20m puun latvaan haulikolla niin että se on sieltä latvasta ettei vähä alempaaja yks vaihtoehto on että teet ritsan ja sillä yrität neulasia alas
- Niin...
Voihan viulu!! kirjoitti:
Mikään ongelmahan tuo metsästyskortin hankinta ei tietenkään ole, käyn tenttimässä ja sillä selvä. Voin tietty alkaa ampumaan savikiekkojakin, mutta aika ihmeelliseltä tuntuu, että pitää alkaa harrastus, jota ei sitten harrasta.Hommaa metsäatyskortti vaan. Harrastuspohjalta homma menee vaikeaksi. Vaativat näyttöä että harrastat jne.
- Voihan viulu!!
neulanen kirjoitti:
eikö tarkalla ilmakiväärillä olisi helpompi ottaa neulasnäytteitä latvasta yks kerralla ampusit niitä alas haulikossa meina olla tota hajontaa nii ja kärsii/katkeaa oksat tai latva miten muuten tiiät sitte jos ammut 20m puun latvaan haulikolla niin että se on sieltä latvasta ettei vähä alempaaja yks vaihtoehto on että teet ritsan ja sillä yrität neulasia alas
Kyllä se on aika kälyistä hommaa alkaa ilmakiväärillä neulasnäytteitä keräämään puiden latvuksista. Oletko paljonkin kokeillut?
Ilmeisesti tietosi lannoitettavista puista ovat aika hataria.
Kyllä tämä on ihan oikea juttu, mutta näemmä homma vaan ei mene läpi aselupaan.
Mitä taasen epäilijöille, että minulla muka ei olisi lainkaan maatilaa taikka metsää, niin näin vaan on, että maatila on ja metsääkin, juuri tulin taimikkoa siivoamasta tässä iltasella, sahasin vielä moottorisahani kiveenkin, kun ilta alkoi hämärtää.
Vaan eipä tämä nyt ongelma ole, etteikö metsästyskortti tulisi, olenhan aikoinaan suorittanut lentolupakirjankin.
- papukaijamerkki tule
tuo juttusi maatalosta ja erikoisviljelmät on paljasta skeidaa...vilkas mielikuvitus sinulla oletettavasti on..pisteet siitä
- neulanen
mä oon kyllä taimikot harventanu raivaus-sahalla saa niitä tietenkin moottorisahallakin mutta kyllä jos on enemmän mehtää nii luulis raivaus-sahan olevanse näytteen otto tehään näin.suomen ympäristöpalvelu:jokaisesta puusta taitetaan 1 - 2 oksankärkeä siten, että näytteeseen tulee ainoastaan viimeisintä vuosikasvua ei sun tarvi sieltaä latvasta niitä niitä neulasia saaha eli kyllä ymmärrän poliisia jos noilla ehoilla oot lupaa hakenu.
- 11-3
Eikö ne pulut lähe ku kattiloita hakkaat niin perkeleesti yhteen?
- IFR SEL
Määkkiin olen käyttänyt aseita spesiaalityökaluina, ammuttu kolmella eri kiväärillä reikiä salaojakaivojen y.m. betonirenkaisiin ja metsuroidessa on tullut haulikolla monasti ammuttua konkelo poikki sopivasta kohtaa. Huomattavasti kevyempi ampumalla katkaista, kuin lähteä tyveä luistattamaan.
Ansiolentotoimintaan en aikoinaan päässyt, niinpä jätin kalliin harrastelulentoilunkin. - 22222222222222222222
Poliisi teki oikein. Aivan pöljät perusteet.
- pööpööpöööpööötööt
Jos ammut hernepellolta kyyhkyjä syksyisin niinn se on todellakin metsästystä, monet haaveilee samasta tilanteesta että voisi pellollaan ampua kyyhkyjä.
Suoritat metsästyskortin joka maksaa n 15e ja vaatii lukeista ja aiheeseen perehtymistä.
Sitten voit hakea erikoislupaa pulujen ampumiseen pelloltasi ennen 10 elokuuta koska ne vahingoittaa satoasi. 10elokuuta jälkeen voit metsästää kyyhkyjä jotka ovat erittäin herkullisia ruokalintuja ja voit omalla pellolla kävellä hakemaan kyyhkyn ilman sanktioita koska on oma peltosi.
suorita kortti ja hae aselupa.- römpöti
Jos poliisi tuomitaan käräjäoikeudessa sakkoihin vidäänkö häneltä aseenkantoluvat
- eräjorma744
Sun on helpointa suorittaa metsästystutkinto, ja maksaa riistanhoitomaksu. Voit hakea sillon lupaa haulikolle ja perusteena metsästys omilla mailla (ei tarvii kuulua seuraan). Olen SML:n Lapin Piirin kouluttaja, usko nyt puhetta. Tuo ei ole aselain tarkoittamaa ammatin harjoittamista.
Eihän sun tarvii muuta metsästää, tai edes maksaa riistanhoitomaksua kuin joka 5. vuosi (säilytä kuitit seuraavaan maksuun asti). Metsästystutkinto on voimassa, vaikka r.hoitomaksun maksaisi vain joka 5. vuosi ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.948086- 1743782
- 533289
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2552541- 482175
- 422035
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?291970- 481912
- 601788
- 191783