Äitiyspakkaus on jo... sänky, hoitopöytä, vaunut, amme ja turvakaukalo on ostettava. Mutta mitä muuta? Onko hoitopöytä muuten välttämätön?
En käsitä, miksei neuvolasta saa mitään tarvikelistaa!
En esim. tiedä, mistä saa niitä valkoisia liinoja, joita pidetään pulautusten varalta olkapäällä... ja montako sellaista on ostettava?
Montako tuttia ja tuttipulloa pitää ostaa? Missä vaiheessa syöttötuoli ja sitteri? Mitä "hygieniatuotteita" vauva tarvitsee?
Voisiko joku hyvä ihminen tehdä täydellisen listan, jossa on tarvittavat tavarat? Kiitos!
Mitä vauvalle hankittava?
25
4072
Vastaukset
- Tipsu
Mulla on sellanen käsitys että aitiyspakkauksessa tuleen niitä vaatteita ja muuta aika lailla, mutta on kuulemma hyvä ostaa vielä vaatteita ja petivaatteita lisää jonkuverran ku lapsi aiheuttaa loppujenlopuks aika paljo pyykkiä...
Itse odotan kanssa ensimmäistä, eikä äitiyspakkausta vielä oo, mutta ollan hankittu käytettynä sukulaisilta sellasis hyväkuntosia vaatteita. Sitte saatiin jo sitteri, sehän on hyvä olla, ja sit sadaan viel turvakaukalo, pinnasänky,syöttötuoliki vaikkei sitä ihan heti tarvii, ja sit yhdistelmärattaat saadaan kans lainaksi eräältä tuttavalta.
Hoitopöytähän ei ole välttämätön mutta itestä tuntuu että se on hyvä olla koska mulla on muutenki aika huono selkä, ja mielellään sitä välttää sitten kaikkea rasitusta. Sitäkään ei kyllä kauaa tarvi... Mutta kaikki saadaan käytettynä sukulaisilta ja tuttavilta! Halvemmaksi tulee sillee. Tuttipullot kyllä ostetaan ihan omat, ja se ikenen viilennin sitte ku hampaita alkaa kasvaa..
Elä ressaa, kyllä se aika näyttää mitä sitte tarvii. Me otetaan nämä ja sitte jos mielenpäälle tulee jotain ni se ostetaan sitte myöhemmin. Ei niitten tarvi ihan heti kaikkien vermeiden olla valmiina, vaan ne välttämättömät. - Kirsi
tuolla on hyvää tietoa ja lista "ensihätään"!
http://www.huvitutti.net/arki/tavarat/vaatteet2.shtml - mummy
Kannattaa ostaa vaippoja ja paksua perusrasvaa, kuten Novalania pyllylle. Sitten Ceridal-hoitoöljyä, Bepanthenia vaippaihottumaan, apteekin talkkia, keittosuolatippoja tukkoiseen nenään, Jekovit-tippoja valmiiksi (2vko eteenpäin, itse aloitin kesävauvani tipat vasta 6 viikkoisena. Tipat aiheuttaa monille vauvoille vatsanväänteitä, joten kannattaa aloittaa varovaisesti ja lisätä päivittäistä annosta vähitellen viiteen).
Olen myös antanut vauvalle kahden viikon ikäisestä alkaen lisämaidon seassa yhden Gefilus-basic maitohappokapselin sisällön. Se lisää vastustuskykyä ja parantaa vatsan toimintaa.
Tuttipulloja kannattaa varata ainakin neljä, jos maitoa ei heti tule riittävästi, lisäksi korviketta (annoimme ensimmäisen kuukauden lisämaitona vatsaystävällisempää peptidi-tuttelia, jota saa apteekista ilman reseptia), pari tuttia (Ainu 3kk- mielestäni parhaita heti vastasyntyneellekin), iso kattila tuttipullojen ja tuttien keittämiseen, ja vauvalle edelleen kylpyamme. Niitä valkoisia harsoja meillä on 10 ja lisäksi ostimme Anttilasta 30 valkoista pientä (25x25cm) pyyhettä pulautuksiin, pissasuojaksi ilmakylvyttelyyn yms. - ovat todella monikäyttöisiä ja tarpeellisia, suosittelen hankkimaan jotain vastaavaa yhtä monta. Lisäksi olemme käyttäneet "kertakäyttöisiä" Moomin-hoitoalustoja (saa Prismoista). Meillä on hoitopöytä, joka on hyvä paikka vauvan tavaroille ja hoitamiseenkin. Käytännössä hoidan vauvaa tosi paljon sängyn päällä, jossa hän viihtyy ilman vaippaa ja itse saa hengähdystauon istualleen. Sängyssä kannattaa käyttää näitä hoitoalustoja. Froteiset muovit eivät ime pissaa niin hyvin, vaan se lorisee yli.
Itselle Lansinoh-voidetta kipeisiin rinnanpäihin ja paljon liivinsuojuksia (Pirkka-Napero ovat parhaita), paksuja yösiteitä menee jokusen viikon ajan ja joka vessakäynnillä pitää vaihtaa, parin viikon jälkeen itse koin parhaimmaksi tavalliset Vuokkoset-classic siteet.
Pakasteeseen kannattaa tehdä etukäteen itselle/muulle perheelle ruokia, niin niitä saa sieltä ensi viikkoina nopeasti ja vaivattomasti.
Näillä varustuksilla olen pärjännyt kivasti vauvan kanssa, vaikka alku onkin aikamoista ihmettelyä ja "säätöä".- voiteista
kuinka usein?
- mummy
voiteista kirjoitti:
kuinka usein?
Jos iho on hyvässä kunnossa, ei tarvitse tehdä muutakuin pestä vedellä ja kuivata taputellen hyvin (kaikki poimut). Jos on vaippaihottumaa, voi laittaa perusrasvaa tai Bepanthenia vaikeampiin tapauksiin. JOs on hiestä johtuvaa ihottumaa, kannattaa laittaa pesun jälkeen talkkia. Minulla oli ensin Natusan-talkkia, mutta se haisi kamalan voimakkaalle. Ostin sitten ihan tavallista apteekin talkkia. Talkkia tosin olen kaiken kaikkiaan käyttänyt todella vähän. Runsas ilmakylvyttely auttaa pitämään ihon loistavassa kunnossa, jolloin mitään ei veden ja pyyhkeen lisäksi todennäköisesti tarvita.
- mummy
Unohdin listasta vielä vanulaput, niitä menee paljon, hyviä kasvojen pesuun ja mahdollisesti rähmivien silmien pyyhkimiseen. Tarvitset myös septidiniä ja vanupuikkoja napatyngän putsaamiseen. Käytännöllisiä ovat myös kosteus-pyllypyyhkeet, esim. Pampers Sensitive - niillä saa pahimmat kakat ennen vesipesua pois.
- Listaa...
on hyvä hankkia:
- pehmeä vauvahiusharja (päänahan karstaa varten, sitten tietty tukkakin kasvaa jos ei heti ole :))
- imetystyyny
- kantoliina
- digitaalinen kuumemittari (itse hankin sellaisen joka mittaa lämmön korvasta sekunnissa)
- kylpyöljyä
- pulloharja tuttipulloille
- itkuhälytin
- hoitolaukku vauvan tarvikkeiden kuskaamiseen
- mobile vauvansänkyyn- mummy
Olen samaa mieltä kantoliinasta! Siinä saa viimeistään levottoman tai kärttyisen vauvan rauhoittumaan (meillä kehtosidonta, tutti suuhun ja kantajalle pieni tasaiseen tahtiin "niiaava" liike oli varma yhdistelmä, jos mikään muu ei toiminut). Kantoliinalla on toki myös muita etuja.
- Tuleva mamma myös
mummy kirjoitti:
Olen samaa mieltä kantoliinasta! Siinä saa viimeistään levottoman tai kärttyisen vauvan rauhoittumaan (meillä kehtosidonta, tutti suuhun ja kantajalle pieni tasaiseen tahtiin "niiaava" liike oli varma yhdistelmä, jos mikään muu ei toiminut). Kantoliinalla on toki myös muita etuja.
voisit suositella? Minkä hintaisia ovat? Ne mitä olen nähnyt mainostettavan, ovat tuntuneet niin kalliilta. Onko kantoliina helppo laittaa, pysyykö vauva varmasti siinä, minkä kokoiseksi asti vaavia voi moisessa kanniskella, pystyykö sen laittamaan täysin omin avuin, vai tarvitseeko toisen kaveriksi laittamaan... liekö hassuja kysymyksiä...
- mummy
Tuleva mamma myös kirjoitti:
voisit suositella? Minkä hintaisia ovat? Ne mitä olen nähnyt mainostettavan, ovat tuntuneet niin kalliilta. Onko kantoliina helppo laittaa, pysyykö vauva varmasti siinä, minkä kokoiseksi asti vaavia voi moisessa kanniskella, pystyykö sen laittamaan täysin omin avuin, vai tarvitseeko toisen kaveriksi laittamaan... liekö hassuja kysymyksiä...
Kantoliinoista löytyy paljon tietoa sivuilta www.babyidea.fi. Omani on tilattu sitä kautta. Kantoliina on helppo ja turvallinen käyttää, ihan muutaman kokeilun jälkeen sen osaa solmia ja vauva on helppo "pujottaa" sinne. Rohkeutta! Se kannattaa.
Käyppä katsomassa onko siellä missä asut niin kehitysmaakauppaa, reilukauppa (kauppojen nimet voi olla mitä vaan kun ne eivät ole mitään ketjuja niinkuin prismat ym). Itse löysin kantoliinan, kankaisen, mikä on valmistettu intiassa käsityönä ja napakka on, hintakin oli "vain" 35 e kun netissä niiden hinta voi olla jopa 100 e.
Ja sen sanon ettei se aluksi kyllä mitään helppoa ole. ite harjoittelin niitä sidontoja pehmolelun kanssa (hih) ja meinas kyllä välillä palaa hihat kun sen kanssa taiteili. Aluksi siinä voi kyllä olla joku apuna mutta kyllä se siitä sitten suttaantuu.
Ja voihan sellaisen itsekkin tehdä, katsot netistä minkä kokosia ne liinat on ja sitten kangaskauppaan. Eihän siinä ompelua tarvita juuri nimeksikään kunhan vaan reunat ompelee ettei ala rispaantumaan.
Tossa vielä linkki hyville ohjesivuille;
http://www.kantoliinakanava.fi/ohjeet/index.php
- Tuleva mamma myös
Niillä valkoisilla liinoilla tarkoitit varmaankin ennen käytettyjä harsovaippoja, jotka ovat nykysinkin hyviä käytössä nimenomaan pulautusten varalta, ja hyviä vauvan pikkupesujen pyyhkeitä jne. Minunkin pitää hankkia niitä vielä lisää, mutta ainakin niitä löytyy kaupoista. Minulla on tuossa nokan alla lista, jota olen tehnyt itselleni muistutuksesi, siitä tähän sulle jotakin, yritän ettei tulisi paljon kertausta edellisiin.
-Topsyja (niitä turvallisia "pallopäisiä")
-Muovitettua lakanaa (saa kangaskaupasta metritavarana)
-Pumpulia
-Puhdistuspyyhkeitä (vauvojen sellaisia)
-Mahdollisesti vauvan talvihaalari, kun kyllä marrasvauva uppoaa siihen pakkauksen 80cm pukuun eka kuukausinaan
-punkka, eli vauvan kylpyamme
-Sänky, patja, hoitopöytä alusta sekä vaunut (joissa hyönteisuoja, sadesuoja ja rengassuojat)sekä hoitolaukku meillä on hankittuna, vielä turvakaukalo ja mahdollisesti jos edullisesti saa niin rintareppu...
-Sänkyyn olen ostanut kirpparilta pinnasuojuksen ja siskolta saan äitiyspakkauksen "koristeeksi" lakanan.
-Varalakanat ja pyyhe on hyvä olla, pakkauksessahan onkin yhdet.
-Kuumemittari, varmaan sellaisen digitaalisenhankin vauvan käyttöön, korvakuumemittareitakin toiset kehuu, toiset moittii.. ovat niin kamalan kalliita.
-Oletko hankkinut vauvalle vaatteita tai saanut äitiyspakkauksen lisäksi? Minulla on lainattuja, perittyjä, kirpparilta ostamiani ja jotakin varmaan ostan sitten kun näemme "kuka sieltä tulee". Kirppareilta löytyy hyviä vauvan vaatteita edullisesti, jos vain "olet meitä kirppari-ihmisiä".
-Käsikäyttöisen Ainun rintapumpun ostin käytettynä kun halvalla sain, enkä tiedä tietenkään vielä onko sille edes käyttöä!
Jotakin tässä, toivottavasti en ole tehnyt mitään kuningasmokaa kirjoittaessani, ja ettäs inulle tästä myös jotakin hyötyä. Iloisia odotuksen hetkiä! Kaikkea mahdollistahan ei kannata hankkia mitä on tarjolla,näkeehän sen sitten pitää oman vauvan kanssa perusjuttujen lisäksi tarvitsee. Heippa!- Neela
Huomasin viestistäsi kohdan "Muovitettua lakanaa (saa kangaskaupasta metritavarana)". Varmaan se soveltuu myös äidille nukkumakäyttöön viimeisinä viikkoina? Itselläni ei ole kokemusta raskaudesta, mutta tuttuni "pelkäsi" yllättävästi tulevan lapsiveden kastelevan petauspatjan ja runkopatjankin.. Synnytyksen lähestyessä hän laittoi nukkuessaan muovin suojaksi.
- Tuleva mamma myös
Neela kirjoitti:
Huomasin viestistäsi kohdan "Muovitettua lakanaa (saa kangaskaupasta metritavarana)". Varmaan se soveltuu myös äidille nukkumakäyttöön viimeisinä viikkoina? Itselläni ei ole kokemusta raskaudesta, mutta tuttuni "pelkäsi" yllättävästi tulevan lapsiveden kastelevan petauspatjan ja runkopatjankin.. Synnytyksen lähestyessä hän laittoi nukkuessaan muovin suojaksi.
myös tuohon käyttöön, ja saa muuten valkoisena, vaalean sinisenä tai soman vaaleanpunaisena! Toinen puoli siis semmoinen froteinen.
- tietämätön
Mikä se on ja mihin tarvitaan?
- herra X
tietämätön kirjoitti:
Mikä se on ja mihin tarvitaan?
Joillekin on tärkeämpää että kallis vaahtomuovipatja pysyy kunnossa, kuin että lapsi saisi nukkua hengittävän materiaalin päällä. Siksi vuoraavat vauvan vuoteen mieluummin muovilla, kuin hankkivat varapatjan tulvajälkien siivoamisen ajaksi.
No, jotkut tyytyvät sentään vain keskivartalon kohdalle laitettavaan kaistaleeseen, mikä ei lapsen kannalta muuta tilannetta, kun sillä kuitenkin on muovit housussakin.
Luulisi, että muovilakanoiden tarpeellisuus riippuu a) lapsen virtsantuottokyvystä, b) käytettävien vaippojen imukyvystä c) vanhempien vaipanvaihtoinnosta ja d) taidosta sitoa vaippa sopivan kireälle. Itse tunnustan olevani ainakin viimeisessä huono. Toivotaan että harjoittelu tekee mestarin!
- Tuleva mamma myös
ole todellakaan, mutta vauvan ollessa pieni ihan kätevä. Hyvin vähän aikaa loppujen lopuksi sille tasolle on käyttöä, mutta me esim. ostimme tavallisen lipaston, jonne saamme säilytystilaa tulokkaamme vaatteille, samalla toimii hoitopöytänä, ja on jatkossakin käyttöä. Hoitoalustakaan ei pakollinen, passaahan se esim. mikä äitiyslootassa oli. Mutta jos jostakin alkaa hankintoja karsimaan niin kyllähän se on hoitopöytä, vaipan vaihdot käy hyvin myös petillä, sohvalla jne. Sitteri ei on sama homma, samaa virkaa voi tehdä turvakaukalo.
- Neiti
Itse hankin kaukalon lisäksi sitterin, koska kaukalo saattaa "istuttaa" vauvaa. Hyvät turvakaukalot uutena niin tavattoman kalliita, että parempi oli hankkia se sitteri. Senkun sain oikeastaan ilmaiseksi, eikä se päästä lasta istumaan. (Käsitykseni mukaan pientä lasta ei saa ensimäisinä kuukausina "istuttaa" selkärangan ja lantion kehittymisen vuoksi.) Ja mukavampi siinä ehkä on köllötellä.
- Tuleva mamma myös
Neiti kirjoitti:
Itse hankin kaukalon lisäksi sitterin, koska kaukalo saattaa "istuttaa" vauvaa. Hyvät turvakaukalot uutena niin tavattoman kalliita, että parempi oli hankkia se sitteri. Senkun sain oikeastaan ilmaiseksi, eikä se päästä lasta istumaan. (Käsitykseni mukaan pientä lasta ei saa ensimäisinä kuukausina "istuttaa" selkärangan ja lantion kehittymisen vuoksi.) Ja mukavampi siinä ehkä on köllötellä.
ihan näitä vauvojen turvakaukaloita, eli autossa käytettäviä turvaistuimia, joissa ainakin niissä joista minulla kokemusta, vaavi ei suinkaan istu. Tässä minulla oli nyt oletuksen makua, kun eihän kaikki toki välttämättä tarvitse autossa käytettävää turvakaukaloa, jos ei tarvitse autoa käyttää.
- sitteriä?
ihan näitä vauvojen turvakaukaloita, eli autossa käytettäviä turvaistuimia, joissa ainakin niissä joista minulla kokemusta, vaavi ei suinkaan istu. Tässä minulla oli nyt oletuksen makua, kun eihän kaikki toki välttämättä tarvitse autossa käytettävää turvakaukaloa, jos ei tarvitse autoa käyttää.
Eikös vauva ole jonkin aikaa syntymänsä jälkeen vähän "löysäläinen"? :)
- välttämätön?
Milloin sitä käytetään?
- Krisse
tarvitaan?
- Arvaaja
Tarvittavien tuttipullojen määrä riippunee tiskaustiheydestä, ja tietysti siitä, syökö lapsi pääasiassa rintaa vai pulloa. Ja imetyksen sujumisesta ei odottajalla voi olla tietoa etukäteen, ellei sitten ole päätynyt pulloon jo ennakkoon.
Tuttipulloja saa jokaisesta lähikaupasta, joten ei kai niitä tarvitse olla valtavaa arsenaalia varastossa, ellei sitten ole pakko käyttää jotain tiettyä merkkiä. - kokenut
Alkuun pääsee yhdelläkin tuttipullolla. Jos osoittautuu, että vauvalle pitää antaa lisämaitoa useamman kerran päivässä, kannattaa käydä kaupassa ostamassa lisää pulloja samalla kun ostaa lisää sitä korviketta.
Jos ostatte kaikkea, mitä tässä viestiketjussa on mainittu, ostatte varmasti jonkin verran turhaakin. Esim. peppurasvoja kerkee ostamaan vauvan syntymän jälkeenkin, jos osoittautuu, että niitä tarvitaan. Neuvolasta ja sairaalasta saa monenlaisia rasvanäytteitä, joilla pääsee hyvin alkuun.
Vaippoja ei kannata ostaa kauheasti jemmaan, koska vauva kasvaa nopeasti ulos pienimmästä koosta ja et voi tietää, minkä merkkiset vaipat juuri sinun vauvallesi sopivat.
Muistakaa, että ne kaupat ja apteekit ovat auki vielä vauvan syntymän jälkeenkin, useimmiten jopa sinä päivänä kun tulette vauvan kanssa kotiin. Esim. rintapumppu kannattaa käydä katsomassa kaupasta valmiiksi, että jos sellaisen tarvitsee, on se sitten nopeasti käyty ostamassa, kun tietää, minkä ja mistä ostaa.
- toka kerta
Esikoisen vaatteita olen laittanut paljon kierrätykseen joten aion ostaa vaatteita. Vaatteita aion hankkia kokoa 56/62: kietaisubodeja neppareilla, potkuhousuja joissa nepparit haaroissa ja puolipotkareita. Jokusen päälivaatteenkin, kunhan ne saa kunnolla auki ja vaipan näppärästi vaihdettua. Isompia vaatteita ostanen kun tiedän kumpi sieltä lopulta tuli. Isommistakin vaatteista tarkistan tuon vaipanvaihdon kätevyyden. MeMamalla näytti olevan luomupuuvillaa olevia kietaisubodeja joissa oli vauvan käsille "pussit", siis samanlaisia kuin sairaalassa. Mistä muistinkin että pikkuiset hanskat tarvitaan (kynsiä kun ei saanut alkuun leikata ja vauva olisi rääpinyt itseään).
Trikoisen kantoliinan ostan, ehkä hug-a-bubin jos löydän mieluisen käytettynä.
Kestovaippoja aion hankkia lisää, on vain tullut niin paljon uusia ihanuuksia että päättämiseen menee aikaa.
Amme on jo, siihen tarvitaan jalat.
Unipussin olen ajatellut ommella, esikoinen ei pysy peiton alla kuin hetken.
Itselle aion hankkia imetyspaitoja ja kunnollisia liivinsuojia (pestäviä).
Kuomurattaat meiltä löytyy. Jos olis talvivauva ostaisin lampaantaljan lämmikkeeksi pohjalle. Pinnasänkykin meillä on, esikoinen siirtyi vasta reilu vuosikkaana pinnikseen. Alkuun oli hoitotaso pinnasängyn päällä. Olisi selvitty ilmankin loistavasti, lastahan voi nukuttaa vieressä tai vaikkapa niissä vaunuissa/rattaissa ja sitten isompana hommata päästävedettävän sängyn. Meillä on esikoisen sänky oman sängyn vieressä sivuvaununa.
Avent Isiksen rintapumppu löytyy (markkinoiden paras käsikäyttöinen). Perusrasvat, bepanthen (nänneihin ja vauvan rikkonaiselle iholle), vanupuikkoja meiltä löytyy muutenkin. Ruskovillan ensimyssyn löysin halvalla. Harsoja löytyy vino pino.
Sitterikin meillä on, mutta ei ole liiemmin tarvittu. Kannattaa ostaa vasta kun tietää miten vauva viihtyy. Tuttipulloja on tuohon Aventiin muutama. Aion selvitä muutaman ensi viikon ilman tuttia ettei imuote kärsi. Mikäli on samanlaiset suihkutissit kuin esikoiselta niin käyn sitten ostamassa niitä. Syöttötuolia tarvittaneen meillä vasta kun aloitellaan kiinteät (lapsi kiinnostunut ruoasta ja osaa istua) eli varmaan puolen vuoden paikkeilla. Enköhän sen sitten saa ostettua myöhemmin.
Ainakaan nyt en hoksaa muuta. Nuo tarvikelistat on niin erilaisia eri perheillä, ettei oikein neuvolasta varmaan siksi voi mitään erityisiä listoja antaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä841686Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2711584Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2851343Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1691282- 57905
- 66874
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em66863- 46861
Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui40841Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤48818