Savun haju nenässä

Savua

Minulla haisee nenässä savun haju, jota ei oikeasti ole. Aluksi haju tuntui vain töissä, mutt nyt sen "haistaa" jatkuvasti.
Onko tässä hulluksi tulossa? Arvatkaa huvittaako mennä lääkäriin näitä kuviteltuja hajuja selostamaan. Haju ei tunnu nenässä aamulla herätessä.

53

37742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eiole kuviteltu haju

      Kun olet riittävästi herkistynyt kvht-altistuksessa(yli 17-osumaa testissä), niin pystyt haistamaan hajuja mitä muut eivät haista! Minullekin tuo "savun"haju on tuttua, mutta se on erittäin harvinaista. Joten kun kysyt tuota tav.lääkäriltä niin saat oitis hullunpaperit!
      Testaa nuo linkin testit ja hoito-ohjeet löydät linkistä, kvht-altistus ei näy verikokeissa, eikä prick-testeillä! Kun tiedostat sen tosiasian että vika ei löydy korviesi välistä, vaan rakenteista, niin paranet jo huomattavasti. Ja lääkäriä tuskin edes tarviit.
      Tekstistäsi on helppo päätellä että kvht-altistut työpaikallasi!
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/

    • memyself

      Just etsin tätä asiaa netistä kun haistan savun hajun koko ajan myös. Poskiontelot on kyllä tosi ärsyyntyneet nyt ja hermot menee kun on niin kurja olo. Olen kyllä jo epäillyt jonkin aikaa että tän talon rakenteissa on jotain mätää!

      • Anonyymi

        Järj rikollisuus. Tulee ilmastoinnin kautta. Hajuja on vaikka mitä. Tulee sieraimeen kaasuna


    • SAVU

      Täälläkin haisee savu jatkuvasti nenässä. Poskiontelotulehdukseen lääke jo kahdesti ja taas haisee. Aluksi oli nestekaiku poskionteloissa nyt vain limakalvojen turvotusta.
      Ajattelin kokeilla Acidophilus Plus | Maitohappobakteereita mikä olisi hyväksi limakalvoille. Jospa auttaisi.
      Minulla alkoi savun haju kanssa ensiksi jossakin tietyssä paikassa ja lopuksi haisi kaikkialla. Minullakaan ei tuntunut haju aamuisin, mutta iltaa myöten haju voimistui.

    • savu

      Poskiontelokokeissa käyty. Oikealla nestekaiku, antibioottikuuri KEFEXIN. Jos ei auta, seuraavaksi punkteeraus. Toivottavasti savun haju lähtee nenästä pois. Kitaonteloissa taisi se tulehdus pesiä.

    • savun haistaja

      Minunkin nenässä haisee savu. Poskiontelot puhtaat. Voisiko johtua kuivista limakalvoista? Kurkkua vähän kirveltää ja on karhean tuntuinen. Tuntuu, että haju tulisi sieltä. Jos vaan joku on löytänyt avun vaivaan, NIIN OLISIN IKIONNELINEN, jos hän kertoisi sen täällä!

      • Anonyymi

        Mulla haisee kokoajan pakokaasu nenässä olen kysynyt ystäviltä että haistavatko he pakokaasun eikä kukaan muu haista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla haisee kokoajan pakokaasu nenässä olen kysynyt ystäviltä että haistavatko he pakokaasun eikä kukaan muu haista

        Sama juttu. Ollut nyt kolme päivää. Voisikohan johtua runsaista siitepölyistä? Esim. Turvottaa limakalvot ja haju jää ”jumiin”? Tämä vaan arvailua..


    • memyself

      Savun haju hävisi n. 3vk jälkeen. Söin antibioottikuurin mutta se oli mielestäni turhaa koska toinen lääkäri totesi ettei mulla ole poskionteloissa mitään tulehdusta. Hän ei löytänyt mitään selkeää syytä miksi haistan savun. Nyt, muutaman viikon jälkeen savun haju on palannut! Lisäksi kovaa päänsärkyä, ei mitään flunssan oireita ollenkaan. Poskiontelot kyllä tuntuu aroilta mutta ei varmaankaan tulehdusta tms. Minulla on kyllä kuorsausongelma joka varmaan aiheuttaa poskionteloiden ärsytystä.
      Luin jostain että keski-ikäinen nainen oli käynyt vaikka mitkä tutkimukset mutta savun hajulle ei löytynyt syytä. Hän kärsi siitä vuositolkulla. Lopulta meni muissa asioissa tutkituttamaan hormonit koska hän epäili että hänellä alkanut vaihdevuodet vaikka oli melko nuori vielä. Lääkärit ei uskoneet että hänellä olisi vielä vaihdevuodet mutta löytyikin huomattavaa vajausta estrogeenissa. Kun hoito aloitettiin nainen huomasi että savun haju hävisi hänen suureksi helpotuksekseen.
      Kertokaa jos löydätte avun tähän pirulliseen vaivaan! Itse menen jatkotutkimuksiin ja kerron siitä myöhemmin kuinka kävi..

      • haisulinenä

        Tulehdukseen jollain tavalla viittaisi, jos haju hävisi antibioottikuurilla (?). Katsoiko lääkäri sinulla kurkkuun ja nieluun? Oliko kitarisoissa punoitusta/tulehdukseen viittaavaa? Ottiko helikobakteeritestit?

        Minulla alkoi haju viikon poissa olon jälkeen taas tänään. Olin jo siinä uskossa, että nyt vaiva parantunut. Minusta tuntuu, että haju tulisi oikealta puolelta joko nenästä tai nielusta. Torstaina aion mennä lääkäriin ja kirjoitan sitten tänne, kun vaiva selviää ja apu löytyy, mikä auttoi minua. TOIVON ja USKON että apu löytyy ja näin voin auttaa teitä muitakin vaivasta kärsiviä.

        HAJUTONTA vuotta 2014!!!


      • kitarisatko syynä
        haisulinenä kirjoitti:

        Tulehdukseen jollain tavalla viittaisi, jos haju hävisi antibioottikuurilla (?). Katsoiko lääkäri sinulla kurkkuun ja nieluun? Oliko kitarisoissa punoitusta/tulehdukseen viittaavaa? Ottiko helikobakteeritestit?

        Minulla alkoi haju viikon poissa olon jälkeen taas tänään. Olin jo siinä uskossa, että nyt vaiva parantunut. Minusta tuntuu, että haju tulisi oikealta puolelta joko nenästä tai nielusta. Torstaina aion mennä lääkäriin ja kirjoitan sitten tänne, kun vaiva selviää ja apu löytyy, mikä auttoi minua. TOIVON ja USKON että apu löytyy ja näin voin auttaa teitä muitakin vaivasta kärsiviä.

        HAJUTONTA vuotta 2014!!!

        http://www.terveyskeskus.fi/do.xsp?pageSize=50&objectType=vlqry&viewType=browseview&topicOID=1178693413_781_14390&process=true&page=6


        Kysymysnumero: 192 Aihe: Muu aihe
        Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa. Mutta en tieda liittyyko vaivani mitenkaan siihen mutta olen nyt viimeisen puolen vuoden aikana lisaantyvasti havainnut nenassani pahan hajun kun nena kostuu sisaltapain esimerkiksi itkun jalkeen....Olen yrittanyt ns tyhjentaa nenani etta saisin pahan hajun pois mutta silti se tuntuu...
        Mutta muutaman tunnin kuluttua haju haviaa tai ainakin laimenee niin ettei se enaan hairitse....Muutama vuosi sitten nenassani oli oikean puolen sieraimen sisalla kipea ihottuma joka ei meinannut millaan menna pois, mutta laakarissa en sita kerinnyt kuitenkaan nayttamaan..Muutenkin nenani alueen iho kutisee ja kuivuu, ulkoisesti...ja on usein hyvin punainen...Mistahan voisi olla kyse.... Kiitos jo etukateen ehdotuksistasi.....
        Vastaus:
        Kiitos kysymyksestä!

        Arvioisin, että nenäsi hajuhaitta tuskin liittyy hypotyreoosiin, mutta ihan mahdollista on, että ihottuma ja haju voivat olla samaa alkuperää.

        Et kerro, oliko ihottuma nenän septumin eli sierainten väliseinän puolella, jonka rusto on varsin herkkä tulehtumaan ja jopa vaurioitumaan kroonisesta ärsytyksestä.

        Muita mahdollisuuksia hajun alkuperälle ovat mm. poskiontelontulehdus, vieras esineen aiheuttama tulehdus, tai nokan takana sijaitsevan kitarisan krooninen tulehdus, muutamia mainitakseni.

        Korva- nenä- kurkkutautien erikoislääkäri on se, jonka luona päästään todennäköisimmin nopeiten diagnoosiin, vaivasi kuvauksen perusteella.
        Vastaaja: Mervi Väisänen-Tommiska, LKT


      • asiantuntija vastaa
        kitarisatko syynä kirjoitti:

        http://www.terveyskeskus.fi/do.xsp?pageSize=50&objectType=vlqry&viewType=browseview&topicOID=1178693413_781_14390&process=true&page=6


        Kysymysnumero: 192 Aihe: Muu aihe
        Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa. Mutta en tieda liittyyko vaivani mitenkaan siihen mutta olen nyt viimeisen puolen vuoden aikana lisaantyvasti havainnut nenassani pahan hajun kun nena kostuu sisaltapain esimerkiksi itkun jalkeen....Olen yrittanyt ns tyhjentaa nenani etta saisin pahan hajun pois mutta silti se tuntuu...
        Mutta muutaman tunnin kuluttua haju haviaa tai ainakin laimenee niin ettei se enaan hairitse....Muutama vuosi sitten nenassani oli oikean puolen sieraimen sisalla kipea ihottuma joka ei meinannut millaan menna pois, mutta laakarissa en sita kerinnyt kuitenkaan nayttamaan..Muutenkin nenani alueen iho kutisee ja kuivuu, ulkoisesti...ja on usein hyvin punainen...Mistahan voisi olla kyse.... Kiitos jo etukateen ehdotuksistasi.....
        Vastaus:
        Kiitos kysymyksestä!

        Arvioisin, että nenäsi hajuhaitta tuskin liittyy hypotyreoosiin, mutta ihan mahdollista on, että ihottuma ja haju voivat olla samaa alkuperää.

        Et kerro, oliko ihottuma nenän septumin eli sierainten väliseinän puolella, jonka rusto on varsin herkkä tulehtumaan ja jopa vaurioitumaan kroonisesta ärsytyksestä.

        Muita mahdollisuuksia hajun alkuperälle ovat mm. poskiontelontulehdus, vieras esineen aiheuttama tulehdus, tai nokan takana sijaitsevan kitarisan krooninen tulehdus, muutamia mainitakseni.

        Korva- nenä- kurkkutautien erikoislääkäri on se, jonka luona päästään todennäköisimmin nopeiten diagnoosiin, vaivasi kuvauksen perusteella.
        Vastaaja: Mervi Väisänen-Tommiska, LKT

        Kysy asiantuntijalta palsta:

        http://www.terve.fi/kysy-asiantuntijalta-anonymous-22-january-2003-1400


      • voitelua

        Estrogeenin vajaus taitaa aiheuttaa limakalvojen kuivumista (olenko oikeassa)? Voisi päätellä että haju nenässä johtui siis siitä. Limakalvoille olisi hyväksi syödä sisäisesti sinkkiä ja Omega 7 Tyrniöljykapseleita. Minä aion kokeeksi tilata itselleni tyrniöljykapseleita.

        Nyt olen pari päivää kokeillut seuraavaa:

        Käyn makaamaan sängyn päälle selälle niin, että pää roikkuu laidan yli. Suihkutan kumpaankin sieraimeen reilusti Ceridal Lipolotion öljyä. Makaan 2-5 min asennossa. Näin voitelen limakalvoja.


      • Nenäkannuilija
        voitelua kirjoitti:

        Estrogeenin vajaus taitaa aiheuttaa limakalvojen kuivumista (olenko oikeassa)? Voisi päätellä että haju nenässä johtui siis siitä. Limakalvoille olisi hyväksi syödä sisäisesti sinkkiä ja Omega 7 Tyrniöljykapseleita. Minä aion kokeeksi tilata itselleni tyrniöljykapseleita.

        Nyt olen pari päivää kokeillut seuraavaa:

        Käyn makaamaan sängyn päälle selälle niin, että pää roikkuu laidan yli. Suihkutan kumpaankin sieraimeen reilusti Ceridal Lipolotion öljyä. Makaan 2-5 min asennossa. Näin voitelen limakalvoja.

        Yllättäen hormonivaikutteisia limakalvoja on aika monessa muussakin paikassa kuin alapäässä (silmät, nielu, suu, nenä, korvatorvet, virtsatiet jne).

        Itse olen alkanut keräillä kaikkia huonosti hoidettavia vaivoja - ja terveyskeskukseen ei nykyään enää pääse (priorisointi), joten diagnosoin itse. Avoin korvatorvi. Paineen tunnetta jne. Siihenkin vaikuttaa kuivuus eli samalla Ceridalilla voi kokeilla hoitaa sitäkin. Tosi hankala hahmottaa, miten saa valutettua öljyä nenän kautta korvatorven suulle. Nenän kautta tapahtuu hoito tässäkin.

        Kokeilin vauvaöljyä - karsea haju. Ceridalin pitäisi olla sellaista, että siinä ei mikrobit kovin hyvin kasva. Siinä mielessä hyvä tuote. Onteloiden ja korvatorvien alue on sellaista, että turha tieten tahtoen laittaa tuotetta, jolla provosoi infektiota aikaiseksi (eli tarjoaa mikrobeille niiden syötäväksi kelpaavaa tuotetta).

        Nenähuuhtelua nenäkannulla olen myös kokeillut. Varsin mukava homma, kun sen oppii. Ja kosteuttaa.


      • Mikänimimerkkioikeinkäy
        voitelua kirjoitti:

        Estrogeenin vajaus taitaa aiheuttaa limakalvojen kuivumista (olenko oikeassa)? Voisi päätellä että haju nenässä johtui siis siitä. Limakalvoille olisi hyväksi syödä sisäisesti sinkkiä ja Omega 7 Tyrniöljykapseleita. Minä aion kokeeksi tilata itselleni tyrniöljykapseleita.

        Nyt olen pari päivää kokeillut seuraavaa:

        Käyn makaamaan sängyn päälle selälle niin, että pää roikkuu laidan yli. Suihkutan kumpaankin sieraimeen reilusti Ceridal Lipolotion öljyä. Makaan 2-5 min asennossa. Näin voitelen limakalvoja.

        Seesamiöljy käy hyvin nenän limakalvojen hoitamiseen sarvikuonon ohella. Osta kaupasta iso pullo seesamiöljyä ja laita siitä esim. pipetillä nenään öljyä; tulee paljon halvemmaksi kuin apteekista ostettu (erikoislääkäri suositteli tätä,että ei tarvii olla apteekin kallista öljyä).


      • Anonyymi

        Tulee ilmastoinnin kautta. Rikollisuus on monia hajuja


    • hajuton1

      Olen kokeillut seuraavaa parin päivän ajan (kaksi päivää haju ollut poissa nenästä tällä keinolla):
      Käyn selälleni sängyn päälle. Otan Betadine suuvettä vähän annoskorkkiin. Kaadan sen selälläni ollessani molempiin sieraimiin (kirveltää aluksi jonkin verran). Kieputtelen päätä ja vien pääni jopa laidan yli, että neste menee joka puolelle limakalvoja. Viivyn hetken asennossa. Kurkkuunkin valuu, mutta huolehdin siitä, että en niele ainetta (siitä on maininta pullossa). Lopuksi nousen pystyyn ja ylimääräinen neste valuu sieraimista ulos (myös suuhun valuu ja syljen lavuaariin). huuhtelen lopuksi vielä suuni samalla aineella. Noin tunnin pääsät käsittelystä lisään sieraimiin Ceridal Lipolotion öljyä (nm. "voitelua" ehdottanut).

    • haisulinenä

      Lääkärissä käynyt jo useampaan kertaan. Poskiontelot puhtaat, mutta savun haju edelleen nenässä.

      Sain vihdoin ja viimein lähetteen helikobakteeri puhalluskokeeseen. Kyllä oli työn takan, että suostuivat lähetteen tekemään. Yksityisen kautta kävin ensin verikokeissa, ja niissä todettiin että helikon vasta-aineet olivat koholla. Kokeen tulosta esittäessäni terveyskeksuksessa uskoivat minua ja antoivat ajan puhallustestiin. Kahden viikon päästä tapahtuu se. Laitanpa sitten tietoa, johtuiko tämä haju nenässä helikosta.

      Hammaslääkärikäynti on tässä välissä....haluan varmistaa hampaiden kunnon samalla, ettei sieltä tule haju.

      edelleen HAJUTONTA vuotta 2014!!!

    • haisulinenä

      En kestänyt enää hajua ja menin yksityisen kautta tutkimuksiin. Nyt on sitten helikobakteerin häätökuuri päällä. Verikokeen vasta-aineet olivat sen verran korkealla, että mitään puhalluskokeita ei tarvinut suorittaa. Ulkomailta olin tämän taudin tuonut viime syksynä "tuliaisina".

      Hampaat kävin myös tarkastuttamassa ja niissä ei ollut mitään vikaa.

      Lopuksi voin vain todeta, että menkää vatsan tutkimuksiin (esim. heliko). Luulenpa, että sieltä teille kaikille "haistajille" apu löytyy.

      Hyvää hajutonta loppu vuotta. Toivon, että minun ei tarvitse palata tälle sivulle näissä vaivoissa enää.

    • proput pois

      Onko teillä proppuja kitarisoissa? Nekin saattaa haista. Kannattaa tutkia.

      • Nenäkannuilija

        Eivät mielestäni haise savulle. Ihan "normaalia hengen haisua" siinä vaiheessa, kun proput ovat putkahtamassa ulos. Ei jatkuvaa, ainakaan itselläni. Ja julkisella puolellahan nielurisoja ei enää leikata kuin äärimmäisessä tapauksessa, joten on vaan kestettävä.


    • sieni-infektio

      Hiivasieneen viittaisi, jos haju lisääntyy päivän mittaan. Kokeile seuraavaa testiä:

      1) Jos haju pahentuu sokeripitoisista ruuista (esim. suklaa) => viittaa sieneen
      2) Imeskele päivittäin sitruunaviipaleita. Jos haju helpottuu => viittaa jälleen sieneen.

      Netistä löytyy hyviä hoito-ohjeita sieni-infektioon.

    • savun haistaja

      "hajun haistaja" ja "memyself" sekä "Savua", oletteko löytäneet avun vaivaanne? Kirjoittaisitteko missä tutkimuksissa olette tällä hetkellä käyneet ja niiden tulokset. Auttaisi minuakin. Kurkku/nenä/korva lääkärillä olen käynyt ja niiltä osin kaikki kunnossa. Suu tuntuu kuivalta. Janon tunnetta ei kuitenkaan ole. Voiko nestehukka aiheuttaa hajua?

    • haisulinenä

      kolme helikobakteerikuuria takan. Jospa tauti olisi nyt selätetty. Haju on ainakin poistunut nenästä! YES!

    • hammasvaurio

      Tämä ketju on ollut jo pitkään, mutta kiinnitin huomiota, kun nyt jo kesähelteitäkin on ja savunhaju kuuluu erityisesti mielestäni kevääsenn ja kesään. Olin joitain viikkoja sitten kyläilemässä maaseudulla ja oletin tietysti jonkun lämmittävän saunaa tms. Tulin kotiin ja vieläkin haistoin nenässäni savun, asun kaupungissa itse. luulin hajun vain pinttyneen muistiin, että saatoin haistaa vieläkin savun. Meni useampi päivä ja savunhaju edelleen vain pysyi, Antibioottikuurin, vaikka lääkäri ei löytänyt selitystä tuolle, mutta tulehdus oli hänen mielestään jossakin. Antibioottikuurin loputtua tuo haju tuli taas, silloin lääkäri sanoi, että olisi syytä käydä hammaslääkärissä, joskus tulehtunut hammas aiheuttaa jopa savunhajua. Viisaudenhammashan se oli vaivannut tietämättäni, lohjennut oli ja aiheuttanut tulehduksen, hampaan poiston jälkeen, ei tuota hajua ole ollut. Eli aina välttämättä tuo savunhaju ei aihudukkaan poskionteloista tai nielusta.

      • tulehdus

        Minulla etuhampaan kuvassa näkyi tulehdus, mutta se ei efellisiin kuviin verrattuna ole edennyt mihinkään (eli pysynyt samana) joten hammasta ei avattu (juurihoidettu). Voisikohan haju johtua siitä?


    • Nenäkannuilija

      Savun haju voi joillakin liittyä epileptiseen auraoireeseen. Myös aivokasvaimet voivat aiheuttaa hajumuutoksia. Tosin todennäköisin vaihtoehto on suurimmalla todennäköisyydellä se oikea, ei kannata heti ensimmäisenä pelätä harvinaisinta tai vaikeinta sairautta.

      Savun hajuun saattaa liittyä myös jonkinlainen herkistyminen. Tunnen tulipalosta selvinneitä ihmisiä, ja he ovat erityisen herkkiä savun hajulle. Ja olen itsekin haistellut palosta selviytynyttä irtaimistoa: savunhajua ei saa irti, pienikin savun jämä haisee ikuisuuksia. Tulen kunnioitus on varmasti niin syvällä geeneissä, että haistamme savun herkästi tai mielemme rakentaa savua sellaisestakin, mikä on jotakin muuta.

    • Hampaassa tulehdus

      Minulla oli juurihoidetun kulmahampaan päässä tulehdus ja se aiheutti savun hajua nenään. Tarkemmin ehkä sellaista märän saappaan, mikä on suljetussa tilassa, hajua. Nyt hammas avattu ja lääkitetty.

    • Njnov

      Savun haju voi olla myös merkki aivoinfarktista tai aivojen verenkiertohäiriöstä.

    • Erkikoni

      Suun huuhtelu suuvedellä päivittäin auttaa ainakin minulla. Ei mitään vakavampaa vaivaa.

    • Erkikoni

      Suun huuhtelu suuvedellä auttaa ainakin minulla

    • Laaaaars

      Joku vuosi taaksepäin , tunsin tupakinsavun hajun nenässäni . Hakeuduin tutkimuksiin terveyskeskuksen kautta Neurologille hän sanoi että voi johtua ns. Hajumuistista olen nimittäin lapsena ja nuorena aikusena altistunut tupakinsavulle . Itse en ole koskaan polttanut . Neurologi lähetti aivojen mangneettikuvaukseen , kuvauksessa ei muuta poikkeavaa kuin nenärusto vinossa . Lääkäri ehdotti korjausleikkausta , sanoin että jospa se tämän loppuajan menee vinossakin . Olin nimittäin jo lähellä 70 ikävuotta . Haju haittas silloin tällöin noin vuodenajan , meni sitten sinne mistä oli tullutkin ? Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa ne kummastuttaa hämmästyttää pientä kulkijaa ?

    • Anonyymi

      olen vähä yli 40 kymppinenm nainen . asun rivitalossa . aivan seinäntakana on asunut nainen joka poltteli . ei asu enää , kun valitin . heräsin öisin savuun . yks toinen naapuri on muuttanut pois joka poltteli . meidän wc-ssä oli joskus aivan savun .... . yäk. öisin kun .... . tänäpäivänä joskus noin 2-4 kertaa vkk-ssa herää savuun mutta en tiedä mistä se tulee . vai onko jäänyt johonki jotain vai jossain vikaa . olen hyvä aistimaan kaikkia . herkkä .

      • Anonyymi

        Hei

        Olet nyt varmaan valittanut turhaan naapureista sillä savun haju tulee sinun omasta kehostasi.

        Käypä lääkärillä ja tarkista verensokeriarvot.


      • Anonyymi

        Suomessa poltetaan tolkuttomia määriä puuta ja aiheutetaan jäätiköiden sulamista (musta hiili kulkeutuu ilmakehässä jäätiköiden päälle). Samalla aiheuttaa todellisia terveysvaikutuksia ihmisille.

        Savua on omakotialueet täynnä ja kulkeutuu myös kerrostaloalueille, tietenkin, koska eihän mikään estä savun kulkeutumista ilmassa.

        Paras on jos pääsee merenrantaan, jossa ei saaria edustalla ja tuulee sieltä päin. Jos edelleen haisee niin sitten lienee psyykkistä. Tarkista myös ilmanlaatutiedot eri maista jotta ei vastarannalla ole mikään episodi menossa.


    • Anonyymi

      Savun ja käryn haju alkoi itselläni 6kktta kohdun m.sarjojen poiston jälkeen pariin otteeseen kun kokeilin eri hormonaalisia korvaushoitoja jotka eivät sitten sopineet. Jos kyseessä nainen voi lisätä siis hormooneja tai vaihtaa merkkiä. Ihmiset ovat yksilöitä eikä yksi annostus välttämättä ole riittävä kaikille joten pitää annostuksia kokeilla. Tablettina parempi kuin suihkeet tai geelit jos saa näitä hajuaisti häiriöitä.

    • Anonyymi

      Home asunto!!!

    • Anonyymi

      Mulla alkoi tuntumaan savun hajua nenässä kun aloin käyttää oliiviöljyä ruuassa 2-3 ruokalisikallista päivässä, ja kun vähensin sen käyttöä , niin hajukin loppui.

    • Anonyymi

      Mullakiin on se ja oon 10v mua pelottaa😭

      • Anonyymi

        Oletko sairastanut koronan? Minä sairastin joulukuussa 2021 ja silloin menetin hajuaistini muutamaksi päiväksi. Hajuaisti palautui, vaikkei täydellisesti. Nyt on muutaman päivän ollut savun hajua, etenkin, jos ilmassa on oikeasti ollut esim. lämpimän ruuan tuoksua. Liittynee koronan jälkioireisiin, koska sama vaiva on ollut myös sisaruksillani, jotka sairastivat koronan samaan aikaan kanssani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko sairastanut koronan? Minä sairastin joulukuussa 2021 ja silloin menetin hajuaistini muutamaksi päiväksi. Hajuaisti palautui, vaikkei täydellisesti. Nyt on muutaman päivän ollut savun hajua, etenkin, jos ilmassa on oikeasti ollut esim. lämpimän ruuan tuoksua. Liittynee koronan jälkioireisiin, koska sama vaiva on ollut myös sisaruksillani, jotka sairastivat koronan samaan aikaan kanssani.

        Kiitos viestistä!

        Sairastin koronan joulukuussa 2021 ja nyt huhtikuussa 2022 alkanut haistaa savunhajua kotona (kukaan ei polta, savuton koti) ja autossa (ei tupakoitsijoita) ilman järkevää syytä.

        Aloin epäillä, että olen saanut saman taudin uudelleen, mutta ehkä on vain näin pitkälle jälkioireet.


    • Anonyymi

      Hei mulla myös toisinaan haisee savu nenässä. Saattaa kestää pari kolme päivää ja sitten häviää. En ole vielä ihan täysin yhdistänyt syytä näille olemattomille hajuille.
      Olen epäillyt: limakalvot turpoavat,/kuivuvat ja jokin hermo on esim. puristuksissa ja se aiheuttaa sen. /Olen asunut mahdollisesti homealtistuksessa jonkin aikaa ja sen takia nyt haistan välillä savun? / Nenäni on kroonisesti tukossa (polyyppeja tai rakennevika?) ja on siis vaikea saada nenän kautta happea 24/7, jokin tähän liittyvä syy?

      En mä mikään lääkäri oo mutta jos meitä on muitakin niin kaikki ajatukset aiheesta tervetulleita :)

      • Anonyymi

        Minkä hajuista savua...? On hyvä muistaa, että ilmanvaihdon kautta, erityisesti nyt kun paljon lämmitetään takkoja ja uuneja, voi tulla kaukaa hyvin hentoa hajua. Toki hallusinaatiot on ihan mahdollisia ja eräs syy on tuo mitä itselläsi.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä hajuista savua...? On hyvä muistaa, että ilmanvaihdon kautta, erityisesti nyt kun paljon lämmitetään takkoja ja uuneja, voi tulla kaukaa hyvin hentoa hajua. Toki hallusinaatiot on ihan mahdollisia ja eräs syy on tuo mitä itselläsi.

        Monisairas

        Vaikea selittää. Vähän epämiellyttävä savu. Ei kuitenkaan tupakansavu. Ei tule ilmanvaihdon kautta kun haisee nenässä ulkona, autossa, kaupassa jne. Jotakin muuta se on :) läheiset eivät haista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikea selittää. Vähän epämiellyttävä savu. Ei kuitenkaan tupakansavu. Ei tule ilmanvaihdon kautta kun haisee nenässä ulkona, autossa, kaupassa jne. Jotakin muuta se on :) läheiset eivät haista.

        Sitten se on vissiin sityäkin epämukavampaa, kun tollanen tilanne. Joo, toki se normisavu ja kaikki muutkin haisee ulkona etc, jos ne tulee sisällekin... ääh kirjotin huonosti 😊
        Eli siis joskus voi tulla hyvinkin kaukaa jotain hentoa savua.

        Itellä on ollut "savuharhaa" viikonkin verran, kun on polttanut jotain isompaa ja siinä on pitänyt vahtia ja hämmentää. Outoa tuokin miten noin pitkään jää nenään jotain vaiko harhaa, vaikka olis niistänytkin useesti?

        Monisairas


    • Anonyymi

      Sairastimme vaimoni kanssa molemmat koronan viikko ennen joulua 2022. Oli ns. helppo korona. Molemmalla oli 4 korona rokotetta alla. Vaimolle ei tullut mitään jälkioireita. Minulla taas meni haju ja makuaisti kuukaudeksi kokonaan jonka jälkeen alkoi palautumaan. Sitten alkoi tinnitus korvissa. Korvat soi edelleen. Ja kaupanpäälle vielä jatkuva savunhaju nenässä. Itse laitan nämä kaikki koronan piikkiin. Minulla ei ennen koronaa ollut mitään tälläistä vaivaa koskaan.

    • Anonyymi

      Jos töissä on paljon tupaloitsijoita niin haju tarttuu vaatteisiin ja sitten joudut haistelemaan sitä kotonakin.

      • Anonyymi

        Näin varmasti, mutta tuo onkin aito kokemus ja havainto, eikäs siis sellainen mistä tässä ketjussa on kysymys.

        Monisairas


    • Anonyymi

      Minulla ollut nyt savun hakua nenässä 9.päivää. Alkoi aivan yllättäen. Haisee ihan joka paikassa, kotona, kaupassa, missä vain. Kukaan muu ei sitä haista eli kyllä on jokin outo oire nyt. Olen sairastanut koronan kaksi kertaa v 2010 tammikuussa ja v 2023 syyskuussa. Voisiko olla joku neurologinen covid-viruksen aiheuttama vaiva vai?? On kyllä inhottava oire / vaiva!! Ei ole ihan koko ajan mutta päivittäin, n.puoli vuorokautta joka päivä nyt ollut ja etenkin illalla vaivaa eniten.
      Jotenkin tuntuisi, että kohtalotovereitakin löytyy. Miten olette saaneet vaivaa hoidetuksi/pois?

      • Anonyymi

        tässä pari päivää haistanut savun hajua nenässä , hetken on , hetken on vähän lievempää ja sitten taas voimistuu , se on jotenkin sellainen savunhajun "sekoitus.


    • Anonyymi

      Niin, minulla on muuten ollut myös tinnitus korvissa jo kahden vuoden ajan, etenkin vasemmassa korvassa tuntuu, päivittäin. Tuossa vain joku , koronan sairastettuaan, kertoi olevan myös tinnitusta. Mutta siis tosi pistävä/kitkerä savun haju tuntuu sieraimissa.

    • Anonyymi

      Taas on ollut tänään todella vahva ja kitkerä savun haju sieraimissa. Mitä ihmettä tämä voi olla??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6183
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3966
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2349
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1383
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe