Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miksi voin pahoin opettajan työssäni

Uupunut ope

Voin siis pahoin työssäni. Miksi? Olen lähellä eläkeikää oleva ammattiaineiden opettaja. Olen jatkuvasti kouluttautunut, jotta pysyisin ajan tasalla ja olen ollut innokas kehitystyöntekijä. Olen kuulemma innovatiivinen ja työmyyrä...mutta mutta.. jatkuvasti tulee jotakin valitusta opiskelijoilta..milloin en ole muistanut vastata johonkin sähköpostiin samalla hetkellä kun olen saanut sen (on saattunut mennä jopa muutama päivä ennenkuin olen vastannut), milloin olen moittinut opiskelijoita kun myöhästelevät tai ovat poissa ilman syytä projektikokousta, jotka ovat pakollisia ja pakollisuudesta on tosiaakin informoitu moneen kertaan..jne. jne.. Tällaisia pikkujuttuja löytyy kenestä tahansa .. omasta mielestäni olen hoitanut asiat juuri silloin kun olen ehtinyt. Tänä päivänähän käydään koulutuksissa, kirjoitellaan artikkeleita yms. jatkuvasti.

Jokaisesta valituksesta joutuu sitten osastonjohtajan puhutteluun.. siis PUHUTTELUUN.. kuinka moni opiskelija joutuu sitten puhutteluun.. eihän niitä uskalla puhutella enää kun niistä menee valitus sitten opettajasta eteenpäin. Että tällainen oravanpyörä tämä työ on nykyään..

Tällä viikolla kävi taas niin, että minulle soitettiin ja kysyttiin opiskelijaa työhön. Kyselin oppitunneillani, kuka olisi halukas ko. oma alan työhön, ja saisi heti paikan. Mutta sitten kävi niin, että halukkaat olivat juuri näitä, jotka lintsailevat ja asenne koulutyötä kohtaa on vinksallaan. Soitin jälkikäteen, etten voi suositella niitä, jotka ilmoittautuivat minulle. En todellakaan voi mennä takuuseen heistä.

Oliko tämä kosto,, ehei.. vaan itsesuojelua. En halua sitä häpeää, että suosittelemani opiskelija on asennevikainen työssään tuttavani firmassa..

Olen tosi uupunut tähän hommaan. ja enää ei kannata vuorotteluvapaatakaan pitää kun se vaikuttaa sitten eläkkeeseen.. että sellaista..

9

480

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uupunut ope

      Vielä.....

      Näin vahingossa (tai sitten ei ollut vahinko!!) viime viikolla listan, jossa oli kaikkien niiden opettajien nimet, jotka eivät ole mm. heti vastanneet viesteihin tai muuta sellaista. Sitä varmaankaan ollut tarkoitettu minun silmille, mutta niinpä se vain tuli.. eli siis en ole ainoa tässä työssä, joka joutuu olemaan varuillaan koko ajan ja ei voi yhtään rentoutua työssään ja olla oma itsensä. En voi rentoutua edes lomalla, koska pitää miettiä tulevan jakson opetusta ja miten välttää valitukset taas.. eli pitkistäkään lomista ei ole mitään hyötyä...

      • entinen ope

        Kuulostaa ihan siltä, että työpaikkasi haluaa sinusta eroon. Toisaalta toiminta saattaa kyllä täyttää työpaikkakiusaamisenkin kriteerit, selvitä ne.


    • Uupunut ope

      Hmm...en usko että erilleen, mutta en yhtään ole ajatellut tuota työpaikkakiusaamista. Korostan vielä, että meitä on kymmeniä joille koko ajan huomautellaan jotakin ja joutuu puhutteluun.. tuli mieleen, että olisiko siinä osastonjohtajan toiminnassa jokin vika??!! Onkohan osastonjohtajalla muut hommat loppuneet, että se joutaa tuollaiseenkin?? Opetuksesta tai ammattitaidostani ei ole valitettu.

      En tiedä, mutta minusta kyllä opiskelijoiden p-puheille annettu liikaa "valtaa". Ainahan opiskelijat ovat puhuneet opeista kaikenlaista.. jopa minäkin aikanaan, muttei tullut mieleenkään tehdä valituksia pikkujutuista koulun johdolle ..

      Mutta tällainen varpaillaanolo laittaa ihmisen tosi varovaiseksi ja psyyke sekä työssä että kotona kärsii..

    • Omppu

      Hei, laitas meiliosoitteesi tai perusta sellainen tätä varten. Haluaisin jakaa omat kokemukseni. Tule välittömästi puhutteluun, sitä tämä opetustyö näemmä on. Silti viestisi hämmästytti. Täällä siis toinen kiusattu....

    • sdfghjk

      Ota riski ja ota rennompi ote kaikkeen. Itse en ole opettaja, mutta olen huomannut, että vaikka kuinka olisi tilanne paha. Aina on varaa epäonnistua kunnialla, vaikka tahallaan!

      Koska jos huomataan, että piiska toimii, niin piiskan heilunta on herkässä.

      Jos piiska ei toimi, sinua ei voida asiasta syyttää, silloin on piiskassa vika tai piiskan haltiassa.

      Niinhän ne oppilaatkin ajattelevat ja standardeja on sitten laskettava.

      Välinpitämätön siis saa olla silloin, kun elämä uhkaa mielenterveyttä. Taitaa olla nykyajan meno.

      Se on se oma ego siellä piilossa, joka ei halua madaltaa standardejaan.

      Nyt voisi olla sen paikka, putoat kuolevaisten joukkoon ja saattaa tuntua siltä, että olet pohjakastia, mutta kaikki me oikeasti ollaan.

      Ota lugnisti ja parane, et tule katumaan.

      -Itse uupumuksesta ja masennuksesta selvinnyt.

    • opex

      Et todellakaan ole ainoa toisen asteen opettaja, joka kärsii vastaavista ongelmista. Peruskoulussa ja lukiossa yritetään vielä sitkeästi pitää kiinni ajatuksesta, että oppilaat ja opiskelijat eivät ole siinä mielessä asiakkaita, että olisivat aina oikeassa. Valitettavasti tämä asiakaspalvelumentaliteetti on kuitenkin levinnyt muihin toisen asteen opinahjoihin.

      Tähän on ehkä osasyynä huikeat keskeyttämisluvut ja se, että oppilaitoksen saama rahamäärä on sidottu siihen, että opiskelijat pysyvät talossa ja valmistuvat: siitä viis, että he valmistuvat vain muodollisesti. Ammattikouluista pursuaa nuorta väkeä, jolla ei ole elämän realiteeteista mitään käsitystä, koska siihen asti muu maailma - opet mukaan lukien - on aina taipunut ässänmutkalle, jotta hänen asiansa sujuisivat.

      Nykyinen ilmapiiri on hieno homma narsistisille esimiehille, jotka saavat siitä paljon aseita opettajien kyykyttämiseen. Kuten sanoit, kaikki tekevät tuollaisia pieniä "virheitä". Kun joka asiasta joutuu puhutteluun, alkaa pian vallita kauhun tasapaino, jossa uupuneita ja pelokkaita opettajia on helppo pompottaa ja "johtaa".

      Mielestäni tuon ongelman tunnistaminen ja hoitaminen olisi johdon tehtävä; opiskelijathan aina yrittävät kaikki konstit. Mutta kuten sanoin, johdolta puuttuu motivaatio panna opiskelijat ojennukseen.

      Tällaisesta johtamisesta seuraa opettajien uupuminen ja kyynistyminen. Opettajat yrittävät sulautua seinään ja opettaminen kutistuu vain pakollisten toimien suorittamiseksi.

      Jos jaksat, nosta asiasta meteli vaikkapa viimeisenä työvuotenasi. Muuten henkilökohtaisella tasolla on järkevintä suojata omaa jaksamistaan. Vastaa heti viesteihin, älä puutu myöhästymiseen, jos se ei kerran teidän organisaatiossanne ole sopivaa jne. Keskity omaan elämääsi. Ei kannata taistella tuulimyllyjä vastaan. Täytyy vain toivoa, että yhteiskunnan ilmapiiri taas jossain vaiheessa muuttuu, kun kyllästytään siihen, että ammattikouluista tulee ammattitaidottomia maailmanomistajia, ja toisen asteen opettajille annetaan se auktoriteetti, joka heille kuuluu.

      • 11+1

        Mitä ideaa on kärvistellä eläkeikään asti. Itselläni on eläkeikä näillä näkymin 63, mutta taidan jättää työelämän 60-vuotiaana.
        Tavan mukaan minulle olisi tullut muiden hommien lisäksi tylsä sähköinen paperityö. Siitä nahisteltiin, ja sanoin että en tuota hommaa ota. Antakaa vaikka lopputili.

        Olen erikoisen alan huippuosaaja, ja minusta halutaan pitää kiinni. Kuitenkin sanoin, että lähden ns. eläkeputkeen ensi syksynä. Rahani riittävät hyvin eläkkeelle asti, ja tulen saamaan riittävästi eläkettä.
        Saa nähdä, mitä keksivät minun talossa pitämiseksi. Rahalla se ei onnistu.


      • Rehtorisi
        11+1 kirjoitti:

        Mitä ideaa on kärvistellä eläkeikään asti. Itselläni on eläkeikä näillä näkymin 63, mutta taidan jättää työelämän 60-vuotiaana.
        Tavan mukaan minulle olisi tullut muiden hommien lisäksi tylsä sähköinen paperityö. Siitä nahisteltiin, ja sanoin että en tuota hommaa ota. Antakaa vaikka lopputili.

        Olen erikoisen alan huippuosaaja, ja minusta halutaan pitää kiinni. Kuitenkin sanoin, että lähden ns. eläkeputkeen ensi syksynä. Rahani riittävät hyvin eläkkeelle asti, ja tulen saamaan riittävästi eläkettä.
        Saa nähdä, mitä keksivät minun talossa pitämiseksi. Rahalla se ei onnistu.

        Lähde vetämään, Rane hoitaa työsi.
        Opetustyö ei yhtä miestä/naista kaipaa.


    • Vapaa haaveilemaan

      Jos ja kun olet yli 50-v. niin kukaan ei sinua kaipaa. Sinun toivotaan lähtevän vapaaehtoisesti mutta jos et sitä tee, niin olostasi tehdään sietämätöntä. Turha huutaa avuksi OAJ lakimiehiä. Jaksoin taistella 2 vuotta työni ja jaksamisen puolesta. Irrotin. Erosin työstäni ja oaj:stä. Nyt kun ei ole rahaa ei ole huolta siitä että kertyykö eläke. Eikä tartte mennä töihin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2384
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      60
      2114
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      100
      1951
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1868
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1682
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1602
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1466
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1440
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1400
    Aihe