Meillä on kuusi (4 urosta, 2 narttua) kolmeviikkoista suomenlapinkoiranpentua. Nyt kun alamme totuttaa niitä kiinteään ruokaan, voiko kuivamuonaa turvottaa emonmaidonvastikkeeseen? Lisäksi tietysti annetaan jauhelihaa yms. Emo kyllä imettää pentuja vielä, mutta ei kovin mielellään. Helpottaisiko tämä emon taakkaa? Lisäksi yksi pennuista on yli puolet muita pienempi (narttu). Kehittyy kuitenkin normaalisti, syö ja on virkeä. Kuinka tavallista tämä on? Hengissä on pysynyt, kun ollaan valvottu syöttöjä, että pieninkin saa osansa.
Kysymyksiä 3vkoa vanhoista pennuista
3
85
Vastaukset
- entajuaen
Miksi kukaan ruokkii kuivamuonalla? Onko tosiaan niin laiska jos ei kehtaa kunnon ruoalla ruokkia!`? Itse antaisin raakaa lihaa, eli jauhelihaa johon hieman kermaviiliä sekaan. Raksuja jos antaa niin ne pitää turvottaa ja hienontaa muussiksi emänmaidonvastikkeeseen tai veteen sitten myöhemmin.
En kerta kaikkiaan tajua näitä raksuilla koiriaan ruokkivia, ja vielä pienet koiralapsetkin altistetaan kaikenmaailman sonnalle.- Suomenlapinkoirien omist
Anteeksi vain mutta ihan pakko vastata,
ENTAJUAEN nimimerkille, pentuja kannattaa ehdottomasti ruokkia turvotetulla kuivamuonalla heti kun mahdollista/tarpeellista ja painottaakseni LAADUKKAALLA kuivamuonalla itse lähtien jahti & vahti penturuuasta ylöspäin ei mitään markettimössöä. Acanaa suosittelen, on erittäin luonnonmukainen valmiste ja kuten eläinlääkärikin minulle sanoi että kannattaa keskittyä laadukkaaseen kuivaruokaan etenkin pentuaikana kun kasvu ja kehitys tapahtuu. Itse ruokin laadukkaalla ruualla ihan koiranläpielämän. Samaa mieltä olen että barfaus eli raakaruokinta on koiran ominta ja erittäin hyvä vaihtoehto, muttei ihan pennusta saakka. Raaka naudanlihaa kannattaa totuttaa pennulle jo kun siirrytään kiinteään ruokaan.
Huomaan että olet hyvin ärtynyt ja kirjoittelet tuota samaa myös muihin kirjoituspalstoihin, voikunpa tämäkin saataisiin asialliseksi.
Kirjoitan siksi koska minulla on valitettavasti ollut yksi pentu jonka jalat on pilattu kun on syötetty liikaa lihaa liian pienenä eli liikaa proteiinia. ja se siitä kärsi etenkin pentu kipuineen ja jatkuvan lääkityksen vuoksi että myös mina omistajana. Luomu ja kotiruokinta myös hyvä jos osaa laskea pitoisuudet vitamiinit yms.
- suomenlapinkoiran omista
Tämä on huono paikka kysyä neuvoa kuten jo huomasit kun entajuaen vastasi sinulle, kannattaa kysyä eläinlääkärilta, kasvattajilta tms.
Toivottavasti olet saanut jo vastauksen, onnea sinulle ja pennuillesi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262798Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292322- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542199Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211812Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891672Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981607- 3031509
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131429- 1331428