Kysymyksiä uudesta Macbook Prosta

MSAPPLE

Hello!

Minulla oli vanha macbook mutta koska viiden vuoden kunniaksi se meinasi rueta hajoamaan, ostin pari viikkoa sitten uuden macbook pron. Olen todella tyytyväinen koneeseen, mutta pari asiaa mietityttää.

1. Edelleen, vaikka minulla on ollut macbook, niin ei tarvitse huolehtia viruksista? Vai?
Liitin koneeseen muistitikun, sen jälkeen koneeseen tuli 1000 jotain ihmekuvaa ja tiedostoja (jotka poistin) ihmetyttää vain koska ei niitä ollut ennen, ja mistä ne ovat tulleet?

2. Kannattaako hankkia kovalevy, voiko koneella säilyttää paljon tiedostoja? Perus kuvat tietysti, mutta käytän Adoben ohjelmia (Illustrator, Photoshop) ja Rhinoceros.
Sain luokkakaverin kautta kaikki Adoben ohjelmat, liene ihan turvallista pitää niitä tässä? Ja millainen kovalevy..

3. Minulla on myös iPhone. Harmittaa, kun vanhassa macbookissa on 600 biisiä jotka haluaisn mutta en tiedä miten saisin ne. Yritin siirtää muistitikulle, mutta ei onnistu. Lisäksi iPhonesta siirto macbookiin ei onnistu, miksi?

4. iCloud ja sen hyödyt ja haitat? Minulla ei ollut ennen tätä konetta sitä käytössä. Mitä se säilyttää ja missä, ja ennenkaikkea onko turvallinen?

5. Millainen johto ostaa että voin liittää tietokoneen telkkariin ja katsoa netflixiä? Mulla on tänä vuonna ostettu 32tuumainen Samsung. Paljoko maksaa ja mitä hintaluokkaa?

6. Netistä ladattavien ohjelmat koneeseen, onko jotain haitallisia? Spotify on, ne adoben (tosin ei ole ladattu) Adobe Flash. Apple storesta olen suurimman osan ladannut jos tarvinnut.

Tässäpä näitä. Kiva jos joku auttaisi!

12

425

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1stMacFinn

1. Oikeastaan vähemmän kuin ennen. Enkä kyllä usko, että pelkästään tikun liittämällä tulee yhtään mitään. No, tikulla olevat varmaan näkyvät Omat tiedostot kohdassa. Pistä se Finderin asetuksista pois päältä. Turhaan hämää. Ja siihen, että mistä tulleet, tikultahan en.

2. Ulkoinen kovalevy kannattaa hankkia pelkästään TimeMachinen varmuuskopiointeja varten. Sen voit osioida jos on tarpeeksi iso, niin, että osa TimeMachinelle ja osa muita tiedostoja varten. Tohon Adoben softiin en ota kantaa, tuskin sait kaverilta niiden lisenssejä.

3. Kun otit sen uuden koneen käyttöön, etkö ensikäynnistyksessä antanut siirtää vanhasta koneesta Siirtymisapurilla sen tiedostoja uuteen koneeseen? Olis tullut ne iPhonen varmuuskopiot, biisit ja sähköpostit (ja mitä muuta sulla olikaan). Miten niin ei onnistu tikulle/tikulta kopiointi? Etkö saa tikulle vai yritätkö siirtää suoraan tikulta iPhoneen? On monia tapoja siirtää iTunesin tiedostot vanhasta koneesta uuteen, helpoiten Siirtymisapurilla mutta myös suoraan Musiikki-kansiosta koko iTunes kansio kopioimalla koneesta toiseen.

4. iCloudista en vielä ole löytänyt yhtään haittaa. Hyötyä on, Kuvavirta, kalenteri, yhteystiedot mm. synkronoidaan puhelimen ja Macin välillä automaattisesti. On turvallinen, siis niin turvallinen kun nykyaikana voi olla.

5. Aika vaikea sanoa millainen johto siihen Samsungiin menee. Jos veikata pitää, sanoisin että MiniDisplayPort to HDMI tai Thunderbolt to HDMI. Hintaa en edes arvaile, katso AppleStoresta.

6. Haitallisia on toki paljon, erilaisia MacKeepereita yms löytyy. Flash nyt on enemmän haitake mutta lienee aika pakollinen edelleen.

• MSAPPLE

Kiitos vastauksesta näin nopeasti! :)

Damn, siirtymisapurihan se oli! Kun käynnistin koneen niin se tuli kyllä esille, mutta sillon vanha kone ei ollut mukana. Pitänee tehdä se nyt. iPhonessa on kaikki biisit, mutta kun synkronoin niin ei ne tälle uudelle koneelle tule? En tiedä miksi?

Joo Flash on aika pakollinen kun ei toimi youtube videot. Kannattaisiko siis ladata joku mackeeper? Toinen mikä on ladattu on srcoll reverser koska toi ohjauslevy toimi miten sattui...

Ja noi Adoben ohjelmat - en siis ole netistä ladannut, tai en tiedä mistä tämä kaveri nämä sai mutta oli Adobe Master Collection ja siinä tuli ainakin parikymmentä Adoben ohjelmaa.

Ja tuosta TV-johdosta, pitänee Googlata. Löytysköhän Gigantista etc?

• MSAPPLE

Ja plaah, tuo Time machine on edelleenkin mysteeri. Pitänee käyd sitä kovalevyä katsomassa, meikällä nimittäin on tuo 30GB muistitikku ja siellä kaikki nyt koneella... Dont say anything. :D

• 1stMacFinn

Jos ajat sen Siirtymisapurin, saat kaikki biisit vanhasta koneesta. Tosin ne saat myös kopioimalla koneesta toiseen. Tai kotijaon kautta verkon yli, jos molemmat ovat päällä ja samassa kotiverkossa.

Parempi vaan opetella olemaan ilman sitä scroll reverseriä, tää ohjauslevy vaan toimii näin nykyään. Siihen tottuu nopeasti.

Kyllähän osa Youtubesta toimii myös HTML5 versiona, ilman Flashia. Ei ehkä kaikki. Ja YLE Areenakin enimmäkseen vaatii sen.

Voihan sellainen gigantissakin olla. En muista mistä ostin omani.

• MSAPPLE

Ei muuten synkronoi uusia biisejä MacProsta iPhoneen eikä toisinpäin...

• 1stMacFinn

Sit sulla on joku asetus pielessä. Jos biisit on iPhonen tukemssa muodossa ja iTunes/iPhonen asetukset oikein, sinnehän se solahtaa.

• macin käyttäjä

Saatan olla myöhässä tämän vastauksen kanssa, mutta toivottavasti joku muu vastaavassa tilanteessa oleva saisi tästä jotain irti. Oletan että ap on kirjoittanut kysymykset tosissaan (joskus nuo muistikortti- ja adapterikysymykset ovat oivia keinoja aloittaa "pyhä sota")

1. Viruksista ei tarvitse olla ainakaan toistaiseksi huolissaan. Järkeä toki saa käyttää, eli ostaa tai lataa sovellukset ja muun sisällön vain luotettavista lähteistä.

2. Mikä tahansa USB 3.0 -levy on hyvä hankinta jos tarvitsee paljon tilaa työtiedostoille. Kannattaa muistaa että ulkoisen levyn varmuuskopioista täytyy huolehtia erikseen, eli osta kaksi levyä kerralla!

3. Musiikit siirtyvät kyllä itsekseen iTunesista jos vain laitat rastin oikeaan kohtaan (synkronoi musiikki). Jos tiedostot ovat koneella vain tiedostoina, ne täytyy lisätä ensin iTunesin kirjastoon.

4. iCloud on nykyisellään todella kiva jos käytät Macin lisäksi iPhonea tai iPadia. Selaimen asetukset, historiat ja salasanat synkronoituvat huomaamatta laitteiden välillä. Se ottaa myös automaattisesti varmuuskopiot iLaitteista, mutta ei Macista. Voit tallentaa myös dokumentteja iCloudiin, mutta luonnollisestikaan kaikki eivät niin halua tehdä.

5. Tavallinen HDMI-kaapeli käy jos sinulla on uudehko MBP. Jos koneestasi sen sijaan ei löydy HDMI-reikää, joudut ostamaan muutaman kympin hintaisen Thunderbolt-HDMI -sovittimen. Toisaalta jos katselet paljon Netflixiä, kannattaa tutustua 99 euron hintaiseen Apple TV:hen, jossa on Netflix -tuki.

6. Hankalaa käydä haitallisia ohjelmia listaamaan, ainakaan itse en ole sellaiseen vielä törmännyt. Jotkut pitävät MacKeeperiä haitallisena, mutta siitäkin ollaan montaa mieltä. Mitään hyötyäkään siitä tosin ei ole ja siitä eroonpääseminen voi olla työlästä. AppStoren tarjonta kasvaa jatkuvasti ja sieltä voit ladata tai ostella aika turvallisin mielin sillä Applella on kohtalaisen tarkka laatukontrolli (en väitä että pettämätön).

• MSAPPLE

argh.. Oon olllu ihan super tarkka tän koneen kanssa mut pitikö mennä jotai tapahtuu! Oikeesti voi luoja, varmaan oon vaan vainoharhainen.

Tässä on ensinnäkin tälläiset muovikuoret, ja pistin autonpenkille puoleksi tunniksi (oli myös suojapussi, paksu. ) auton penkki oli kostea ja huomasin että myös suojapussi on kostea!!!!!!!

Tunnustelin heti laukun sisältä niin se kyllä tuntui kuivalta, ja ulkopuoli kostealta. Taisit siis selvitä säikähdyksellä ? Rupesin sit kattomaan tätä niin kone lämpeää enemmän käytettäessä toiselta puolelta , siis alhaalta. (en tiedä onko se aina noin tehny)

Ei noikaa muovikuoret kaikkee suojaa mut voi vittu jos täs nyt olis joku kosteusvaurio niin mitä tapahtus?

sorry kuten näkyy ni oon aika toivoton näköjään!

• MSAPPLE

Hello!

Voiko ton sivun saada jotenkin toimimaan? http://vodly.to
      Televisio ohjelmien katsomiseen, pyytää rekisteröitymään etc. Mun kaverin kanssa katottiin sieltä ja se sanoi että se on ilmainen - pyytää vaan kaiken maailman tunnuksia.

Mä oon ennen kuullut tuosta Mackeeperistä ja taisin yrittää ladata sitä.. Ei oo valitettavasti vara ostella mitään, paits se kaapeli (tää mac on 2012 malli) millä voi katsoa telkkua.

Ladaillu tähän en oo mitään, Adobe Flash ja koulun Adobe ohjelmat on. Pitäis myös Rhinoceros ladata.

Ja en ole hetkeen koittanut synkronoida, siirtymisapuri ei toimi, kysyy salasanaa käyttöjärjestelmään ja antaa syöttää vaan numeroita.

Olen kyllä tehnyt perussynkronoinnin niinkun vanhassakin mut ei onnistu. Yleensä se teki sen ihan itsestään.

Onko nyt esim normaalia että kone kuumenee käytössä? Tai on tietty mutta millon ei oo normaalii

• MSAPPLE

Ja vielä tiedostojen muuttamisesta.

Joudun tekemään presentaatioita Keynotella, tiedostoja Pagesilla ja muuttamaan/näyttämään niitä Windows koneessa. Tallensin ne Pages tiedostona, ei avannut niitä ollenkaan. Miten tehdä mahdollisimman helposti. Kaveri sanoi että pitäisi tallentaa Doc:ina, mut ei näy. Riittääkö Word? Entäs Keynotella?

Miksi niitä ei voi laittaa suoraan että kävisi molemmille?

• MSAPPLES

Miljoonas kysymys-- En ole saanut lisättyä biisejä vanhalta koneelta, enkä ole liiemmin yrittänyt.

Mun biisit, en ole saanut biisejä koneelta iPhonelle enkä toistepäin. Pitäisi saada siis nyt iPhoneen, en tajua! Ennen se meni niin helposti. Perus synkronoinnin tein kun menin ihan asetuksiin, ja sit tein sen että valitsin kaikki biisit ja yritin sitä kautta lisätä, ei onnistu. Mikä avuksi

• kesk.aloitus

mä en edelleenkää saa kopioitua biiseja vanhalta maciltä. Siirtymisapuri tökkää siihen kun pyytää syöttää salasanan ja pitää syöttää numeroita vaikka se ei niitä ole..

Muistitikulle ei mahdu millään tavalla, vaikka oon levytyökalulla puhdistanut tikun.
      Ei ja ei. Ja jos saan jotain, ne eivät siitty iTunesiin copy pastella. onko siihen muita keinoja? vitun teknologia...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      23
      2692
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2292
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2170
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1782
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1642
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1576
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      293
      1461
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1409
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1408
    Aihe