Raskaus, flunssa, oireet - mikä normaalia?

to worry or not

Heippa, kertokaas viisaammat ja kokeneemmat... Voiko kova yskiminen / niistäminen aiheuttaa supistelua tai jotain muita raskauteen liittyviä muutoksia, jotka tuntuu paineena alavatsalla? Mulla on 19 viikkoa just täynnä, tähän asti sikiöllä ollut kaikki oikein hyvin kaikissa tutkimuksissa, ja itse olen myös voinut oikein hyvin. Nyt olen pitänyt flunssaa muutaman päivän, ihan perus räkätauti siis eikä kuumettakaan. Alavatsalla tuntuu painetta / kiristystä, liikehtiminen vihloo tuohon suunnilleen virtsarakon kohdalle, ja hyvä olo on oikeastaan vaan paikallaan. Sikiö liikehtii kyllä kohdussa, välillä tuntuu muksahduksia.
Mitään vuotoa ei ole, ja vihlaisutkin on hetkellisiä ja lieviä. Kokonaisuutena vaan on kovin epämukavan tuntuista, ei ole samanlainen olo kuin normaalisti tähän asti.

Liittyisköhän tämä ehkä flunssaan vai oisko jotain muuta? Kannattaako vaivata neuvontapuhelimen tätejä tällaisella asialla vai odottelenko vaan lepäillen ja kuumaa mehua juoden?

4

418

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rauhassa vaan

No ei kyllä tavallisesta flunssasta ja yskästä ole mitään haittaa raskauden kannalta. Alavatsalihakset nyt voivat muutenkin kipeytyä kovasta yskimisestä, eli ilmiö ei välttämättä liity pelkästään raskauteen. Sikiö voi myös hyvin potkiskella virtsarakkoon, tai kohtu muuten painaa sitä (nousee vielä vähän ylemmäs ja voi painaa sitten loppuraskaudesta uudestaan). Lisäksi noilla viikoilla voi jo alkaa olla liitoskipuja, jotka tuntuvat vihlontana häpyluun kohdalla. Samoin kohdun kannattimet venyvät ja voivat kipuilla alavatsalla. Sikiö alkaa ottaa kasvuspurttia tuossa vaiheessa, siihen ainakin itse olen liittänyt noille viikoille liittyvät kipuilut ja epämukavat olot. Kun ei kerran mitään vuotoja ole ja tunnet jo liikkeitäkin, niin sinuna ihan vaan lepäilisin kotona. Toki jos edelleen huolettaa, niin voithan sinne neuvolaan pirauttaa, mutta eiköhän sieltä sanota ihan samaa. :) Se pelkkä kiristys/paineentunne voi muuten olla harjoitussupistus. Jos samalla kohtu menee kovaksi (tunnustele alavatsalta), niin siitä todennäköisesti on kyse. On ihan normaalia, että niitä jo puolivälissä raskautta tuntuukin. Eivät ole vaarallisia, jos eivät ole kivuliaita. Epämukavia kyllä saattavat olla.

• ap.

Liitoskipujen ja harkkasuppareitten mahdollisuutta itekin mietin, ja hyvä jos ovat niitä kun nehän on ihan normaalia settiä. Kohtu / alavatsa ei kunnolla kuitenkaan mee pinkeeks / kovaks noiden tuntemusten aikana vaan tuntuu ihan samanlaiselle kiinteälle mutta hiukan joustavalle möykylle kuin yleensäkin. Ja ne kivun tapaiset on tosi lieviä, enemmän semmosta epämääräistä pikkasen nipistävää ärsytyksen tunnetta, oon luullu että liitoskivut ois oikeesti selkeitä kipuja? Ja että ne tuntuis syvemmällä, nää on melkein kuin tuossa heti ihon alla? Repäisykivut kohdun kasvuun ja kannattimien löystymisiin liittyen on tuttua kauraa aiemmilta viikoilta ja nää ei oo lähimainkaan yhtä kivuliaita kuin ne. Enempi vaan semmosta paineen ja ärsytyksen tunnetta. Ehkä tyyppi on vaan sattumalta sellasessa asennossa jossa potkut osuu rakkoon päin. Tai jotain vastaavaa. Nyt iltaa kohti on paineen tunne itse asiassa vähentynyt ja loppunut.

• ap.

Aina tarttee tulla näköjään jonkun hölmön likittämään jokin mainos asian vierestä ketjuun ku ketjuun!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7014
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3367
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2107
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2068
    Aihe