4miljonnaa lasta avun tarpeessa. missä jumala?

3+5

4 miljoonaa lasta on taifuunin jäljiltä avun tarpeessa. työtä tekee lukuisat avustusjärjestöt. jumalalla olisi ollut pieni vaiva ohjata taifuuni pois asutuksesta tai sammuttaa se kokonaan. jumalaa ei kiinnosta ilmeisesti lapsien kohtalo ennestään köyhässä maassa.

http://yle.fi/uutiset/taifuunituhot_vaikeuttavat_avustustoita_filippiineilla_-_yksin_nelja_miljoonaa_lasta_avun_tarpeessa/6927909

40

85

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • foksmalder

      Odotan innolla tt11:sen teorioita siitä mitä flippiiniläiset olivat tehneet, jotta "Jumala otti varjeluksensa pois".

      • sepi4

        Itsehän sen juuri sanoit...


      • kokss
        sepi4 kirjoitti:

        Itsehän sen juuri sanoit...

        ei foks noin ajattele. hän vaan veikkasi mitä pian joku tulee sössöttämään typeryydessään


      • kokss kirjoitti:

        ei foks noin ajattele. hän vaan veikkasi mitä pian joku tulee sössöttämään typeryydessään

        On aivan järkyttävää ajatella niiden ihmisten ja perheiden kohtaloa. Todella julmaa olisi sanoa, että tämä oli nyt sitten Jumalan tahto. Emme tiedä miksi maailmassa tapahtuu katastrofeja. Aiheesta on erilaisia teorioita, mutta tuskin ne lohduttavat nyt ketään heistä, jotka ovat menettäneet kotinsa ja lapsensa.

        Me voimme auttaa omalta osaltamme antamalla rahallista tukea. Voimme myös tuoda nämä ihmiset rukouksessa Jumalan eteen ja samalla antaa oma ahdistuksemme asiasta Hänelle, joka on luvannut kantaa taakkamme.
        Tiedän ettei tämä vastaus kovin pitkälle tyydytä. Pohditaan yhdessä ?

        Tuikku-pappi


      • Johdonmoka
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        On aivan järkyttävää ajatella niiden ihmisten ja perheiden kohtaloa. Todella julmaa olisi sanoa, että tämä oli nyt sitten Jumalan tahto. Emme tiedä miksi maailmassa tapahtuu katastrofeja. Aiheesta on erilaisia teorioita, mutta tuskin ne lohduttavat nyt ketään heistä, jotka ovat menettäneet kotinsa ja lapsensa.

        Me voimme auttaa omalta osaltamme antamalla rahallista tukea. Voimme myös tuoda nämä ihmiset rukouksessa Jumalan eteen ja samalla antaa oma ahdistuksemme asiasta Hänelle, joka on luvannut kantaa taakkamme.
        Tiedän ettei tämä vastaus kovin pitkälle tyydytä. Pohditaan yhdessä ?

        Tuikku-pappi

        Kuule Tuikku, johdonmukaisesit Kirkon opista että Jumala on Kaikkivaltias ja ettei mitääni tapahdu tämän Kaikkivaltiaan sitä sallimatta, kyseessä ON Jumalan tahto!


      • atte23
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        On aivan järkyttävää ajatella niiden ihmisten ja perheiden kohtaloa. Todella julmaa olisi sanoa, että tämä oli nyt sitten Jumalan tahto. Emme tiedä miksi maailmassa tapahtuu katastrofeja. Aiheesta on erilaisia teorioita, mutta tuskin ne lohduttavat nyt ketään heistä, jotka ovat menettäneet kotinsa ja lapsensa.

        Me voimme auttaa omalta osaltamme antamalla rahallista tukea. Voimme myös tuoda nämä ihmiset rukouksessa Jumalan eteen ja samalla antaa oma ahdistuksemme asiasta Hänelle, joka on luvannut kantaa taakkamme.
        Tiedän ettei tämä vastaus kovin pitkälle tyydytä. Pohditaan yhdessä ?

        Tuikku-pappi

        Emme tiedä miksi maailmassa tapahtuu katastrofeja. Aiheesta on erilaisia teorioita, mutta tuskin ne lohduttavat nyt ketään heistä, jotka ovat menettäneet kotinsa ja lapsensa.-Tuikku-pappi

        Tiedämmehän...He nyt sattuivat olemaan sellaisella alueella, missä tapahtuu luonnonmullistuksia..Ihan järjellä on selitettävissä. Suomessa ei tuollaisia tapahdu, koska täällä sääilmiöt ovat paljon "maltillisempia":.


      • pappien paskapuheet
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        On aivan järkyttävää ajatella niiden ihmisten ja perheiden kohtaloa. Todella julmaa olisi sanoa, että tämä oli nyt sitten Jumalan tahto. Emme tiedä miksi maailmassa tapahtuu katastrofeja. Aiheesta on erilaisia teorioita, mutta tuskin ne lohduttavat nyt ketään heistä, jotka ovat menettäneet kotinsa ja lapsensa.

        Me voimme auttaa omalta osaltamme antamalla rahallista tukea. Voimme myös tuoda nämä ihmiset rukouksessa Jumalan eteen ja samalla antaa oma ahdistuksemme asiasta Hänelle, joka on luvannut kantaa taakkamme.
        Tiedän ettei tämä vastaus kovin pitkälle tyydytä. Pohditaan yhdessä ?

        Tuikku-pappi

        selität paljon mutta et voi tunnustaa että jumalaa ei joko ole tai sitä ei kiinnosta ihmisten elämä. sairas ajatus että meidän pitäisi "tuoda" nämä ihmiset rukouksella jumalan eteen kun jumala juuri toi heille taifuunin. jumalahan se on kaikkivaltias eikö nii? jos se ei tehnyt taifuunia, se olis sen voinut poistaa.


      • Evolutionisti
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        On aivan järkyttävää ajatella niiden ihmisten ja perheiden kohtaloa. Todella julmaa olisi sanoa, että tämä oli nyt sitten Jumalan tahto. Emme tiedä miksi maailmassa tapahtuu katastrofeja. Aiheesta on erilaisia teorioita, mutta tuskin ne lohduttavat nyt ketään heistä, jotka ovat menettäneet kotinsa ja lapsensa.

        Me voimme auttaa omalta osaltamme antamalla rahallista tukea. Voimme myös tuoda nämä ihmiset rukouksessa Jumalan eteen ja samalla antaa oma ahdistuksemme asiasta Hänelle, joka on luvannut kantaa taakkamme.
        Tiedän ettei tämä vastaus kovin pitkälle tyydytä. Pohditaan yhdessä ?

        Tuikku-pappi

        Voin vaikka lyödä vetoa, että taisi aika monta miljoonaa ihmistä istua kädet ristissä rukoilemassa, että taifuuni olisi suunnanut mualle mutta mites kävikään? Oliskohan nyt kuitenkin vain niin, että näillä kuvitteellislla taikavoimilla ei ole mitään merkitystä vaan kyseessä on täysyin selitettävissä oleva luonnonilmiö?

        Kohta kyllä joku taas täällä julistaa miten rukoilemalla muutetaan mailmaa. Ainoa asia jota rukoilu muuttaa on se, että rukoilevat ihmiset eivät rukoillessaan tee mitään hyödyllistä.


      • tepi
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        On aivan järkyttävää ajatella niiden ihmisten ja perheiden kohtaloa. Todella julmaa olisi sanoa, että tämä oli nyt sitten Jumalan tahto. Emme tiedä miksi maailmassa tapahtuu katastrofeja. Aiheesta on erilaisia teorioita, mutta tuskin ne lohduttavat nyt ketään heistä, jotka ovat menettäneet kotinsa ja lapsensa.

        Me voimme auttaa omalta osaltamme antamalla rahallista tukea. Voimme myös tuoda nämä ihmiset rukouksessa Jumalan eteen ja samalla antaa oma ahdistuksemme asiasta Hänelle, joka on luvannut kantaa taakkamme.
        Tiedän ettei tämä vastaus kovin pitkälle tyydytä. Pohditaan yhdessä ?

        Tuikku-pappi

        Tuikku

        "Aiheesta on erilaisia teorioita, mutta tuskin ne lohduttavat nyt ketään heistä, jotka ovat menettäneet kotinsa ja lapsensa."

        - Maapallolla on aina tapahtunut luonnonmullistuksia. Johtuu maapallon rakenteesta ja ilmastonmuutoksesta.

        http://tiedebasaari.wordpress.com/tag/luonnonmullistukset/

        - Sinun kirjoituksesi oli epälooginen. Ensin sanot näin: "Todella julmaa olisi sanoa, että tämä oli nyt sitten Jumalan tahto." JA SITTEN näin: " Voimme myös tuoda nämä ihmiset rukouksessa Jumalan eteen ja samalla antaa oma ahdistuksemme asiasta Hänelle, joka on luvannut kantaa taakkamme."

        Kaikkivaltias siis sinun mukaasi on syytön tapahtumiin, mutta jos uskikset pokkuroivat eli rukoilevat, niin kaikkivaltias "kantaa taakan"? Mitä se käytännössä tarkoittaa, osaatko kertoa?


      • foksmalder
        sepi4 kirjoitti:

        Itsehän sen juuri sanoit...

        Niin mitä sanoin?


      • kuka sit?
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        On aivan järkyttävää ajatella niiden ihmisten ja perheiden kohtaloa. Todella julmaa olisi sanoa, että tämä oli nyt sitten Jumalan tahto. Emme tiedä miksi maailmassa tapahtuu katastrofeja. Aiheesta on erilaisia teorioita, mutta tuskin ne lohduttavat nyt ketään heistä, jotka ovat menettäneet kotinsa ja lapsensa.

        Me voimme auttaa omalta osaltamme antamalla rahallista tukea. Voimme myös tuoda nämä ihmiset rukouksessa Jumalan eteen ja samalla antaa oma ahdistuksemme asiasta Hänelle, joka on luvannut kantaa taakkamme.
        Tiedän ettei tämä vastaus kovin pitkälle tyydytä. Pohditaan yhdessä ?

        Tuikku-pappi

        "On aivan järkyttävää ajatella niiden ihmisten ja perheiden kohtaloa. Todella julmaa olisi sanoa, että tämä oli nyt sitten Jumalan tahto."

        jumalasi on kaikkivoipa

        jumalasi näkee kaiken

        myrsky kuitenkin tuli ja tuhosi ja tappoi

        joten: se oli jumalan tahto koska hän ei a)käyttänyt kaikkivoipaisuuttaan estääkseen myrskyä vaikka b) näki ennalta tapahtumat

        jos jumala luo maailman ja luonnonlait niin kenen vika se sitten olisi kuin suunnittelijan joka on suunnitellut ilmaston?


      • ihminen.....
        Johdonmoka kirjoitti:

        Kuule Tuikku, johdonmukaisesit Kirkon opista että Jumala on Kaikkivaltias ja ettei mitääni tapahdu tämän Kaikkivaltiaan sitä sallimatta, kyseessä ON Jumalan tahto!

        Isaiah 45:7 "I form the light and create darkness, I bring prosperity and create disaster; I, the LORD, do all these things."


    • Hekottaja

      Taivaan konkurssissa on ilmeisesti irtisanottu liikaa suojelusenkeleitä!

      • Hekotin

        Tämä on vissiin vasta alkuasoittoa noissa taivaallisissa YT-neuvotteluissa ;)


    • atte34343

      Jos tämä jumalolio on olemassa on se äärimmäisen sadistinen ja paha..ihminen ei voi mitään luonnonmullistuksille, kuten esim. tornadoille ja taifuunille..ja turha kristityt alkaa "selittelemään", että luonnonmullistukset johtuu synnistä..naurettava selitys!!

      • kuka ja missä

        Kuka ja missä on selittänyt, että luonnonmullistukset johtuisivat synnistä?


      • atte3434
        kuka ja missä kirjoitti:

        Kuka ja missä on selittänyt, että luonnonmullistukset johtuisivat synnistä?

        monet kristityt ajattelevat, että koko "luomakunta" on myös paha ihmisen syntiinlankeemuksen tähden ja selittävät kaiken synnistä käsin..


      • kuka ja missä kirjoitti:

        Kuka ja missä on selittänyt, että luonnonmullistukset johtuisivat synnistä?

        Kyllä uskovaisilla selityksiä riittää, täälläpä niitä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11845786

        Tuolla esim. tt11, Ihana Fantasti ja *Faith" kertovat, kuinka taifuuni oli Jumalan tekosia.


    • Johan on logiikkaa

      "Voimme myös tuoda nämä ihmiset rukouksessa Jumalan eteen ja samalla antaa oma ahdistuksemme asiasta Hänelle, joka on luvannut kantaa taakkamme.
      Tiedän ettei tämä vastaus kovin pitkälle tyydytä"

      Mahtaakohan nämä papit nyt yhtään ajatella mitä täällä sepittävät? Jos nyt yhtään olen ymmärtänyt tätä uskisten logiikkaa niin MITÄÄN ei tapahtdu ilman, että jumala siitä on päättänyt, eikö? Taisi nyt jumala jo tapattaa yli 10 000 ihmistä ihan oman tahtonsa mukaisesti ja nyt meidän pitäisi tästä ahdistua... ei jumapliut mitä sönkötystä.

      • pappi tiesi

        helppo se on arvata papin ettei tuollainen vastaus kovin pitkälle tyydytä, siksi koska se on kelvoton vastaus ja pappi tietää sen itekin


      • logiikkaa???

        Johan on logiikkaa,
        selvästikään et ymmärrä uskisten logiikkaa. Ja kun et usko Jumalaan, älä sitten puhu Jumalasta!


      • nokka tukkoon
        logiikkaa??? kirjoitti:

        Johan on logiikkaa,
        selvästikään et ymmärrä uskisten logiikkaa. Ja kun et usko Jumalaan, älä sitten puhu Jumalasta!

        jos ei usko johonkin niin ei sitten saisi puhua siitä? pitäkööt uskovat sitten päänsä kiinni ateismista, islamista, hindulaisuudesta jne jne


      • Hei

        Maailmassa vallitseva kärsimys on monille suurin syy olla uskomatta Jumalaan. Kärsimyksen ongelmaa kutsutaan teodikean eli Jumalan oikeutuksen ongelmaksi. Suunnaton määrä kärsimystä osoittaa, ettei voi olla olemassa hyvää ja kaikkivaltiasta kaitsijaa, näin ateismi asian tulkitsee. Teistinen tulkinta vastaa tähän mm. seuraavasti: Jumalalla on jokin hyvä, mutta meiltä salattu syy sallia kärsimys. Hän toimii jatkuvasti kärsimystä vastaan, mutta toisenlaisella aikataululla kuin mitä me toivoisimme. Jos ajattelemme vaikkapa luontoa, se kulkee omien lainalaisuuksiensa mukaan aiheuttaen joskus suunnatonta kärsimystä vaikkapa nyt taifuunin seurauksena.
        Tämä maailma ei ole täydellinen, vaan se on vasta tiellä kohti täydellisyyttä. Tietty määrä pahaa ja kärsimystä vain kuuluu luomakuntaan. Myös ihminen on luotu sairastumaan ja kerran myös kuolemaan.

        Miksi sitten Jumala ei estä pahaa tapahtumasta? Tähän meillä ei ole lopullista vastausta, mutta yritetään joitain ajatuksenpoikasia miettiä. Katolisen kirkon katekismus vastaa seuraavasti: luodessaan maailman Jumala rajoitti kaikkivaltiuttaan ja antoi eläville olennoille ja koko luomakunnalle vapaata tilaa toimia. Jumala ei siis pidä meitä tahdottomina marionetteina, vaan kunnioittaa ihmisen vapautta. Vastakohtana tällaiselle Jumalalle olisi pakottava Jumala, joka takoisi moukariniskuin aina vikakohdat kuntoon sitä mukaa kuin niitä ilmaantuu. Tällaista maailmaa Hän ei kuitenkaan halunnut, vaan elävän ja persoonallisen luomakunnan, jolla on oma vapautensa. Tästä syystä, siis katolisen katekismuksen mukaan, Hän ei estä kaikkea kärsimystä sitä mukaa kuin sitä ilmestyy maailmaan. Jos Jumala tekisi niin, Hän joutuisi koko ajan puuttumaan maailman tapahtumiin, manipuloimaan sitä ulkopuolelta käsin. Silloin ihmisillä ei olisi enää vapautta toimia ja elää.

        Nämä selitykset eivät ole täydellisiä. Meillä ei ole täydellistä vastausta siihen, miksi kärsimystä ja luonnonkatastrofeja tapahtuu. Ilmastonmuutoksella voi olla osansa asiassa, ja se on täysin ihmisen itse aiheuttamaa.

        Tämä aihe on varmasti ahdistava ja on hyvä jatkaa keskustelua.


        Tuikku-pappi


      • logiikkaa???
        nokka tukkoon kirjoitti:

        jos ei usko johonkin niin ei sitten saisi puhua siitä? pitäkööt uskovat sitten päänsä kiinni ateismista, islamista, hindulaisuudesta jne jne

        Mitä puhumista siitä on, mitä ei ole olemassa?

        Minä en arvostele ateismia, islamia enkä hindulaisuutta. Ainakaan en luule tietäväni niistä enempää kuin ateistit, muslimit ja hindut itse. Enkä myöskään vieritä kaikkia ikäviä asioita ja luonnonilmiöitä ateistien, hindujen, muslimien tai heidän jumaliensa syyksi.

        Täällä eräät ateistit nyt ovat syyttämässä Jumalaa luonnonkatastrofista ja ihmisten kuolemasta, vaikka eivät usko Jumalaan. Mitä logiikkaa se on? Ateistilogiikkaa kenties?


      • Theologi
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei

        Maailmassa vallitseva kärsimys on monille suurin syy olla uskomatta Jumalaan. Kärsimyksen ongelmaa kutsutaan teodikean eli Jumalan oikeutuksen ongelmaksi. Suunnaton määrä kärsimystä osoittaa, ettei voi olla olemassa hyvää ja kaikkivaltiasta kaitsijaa, näin ateismi asian tulkitsee. Teistinen tulkinta vastaa tähän mm. seuraavasti: Jumalalla on jokin hyvä, mutta meiltä salattu syy sallia kärsimys. Hän toimii jatkuvasti kärsimystä vastaan, mutta toisenlaisella aikataululla kuin mitä me toivoisimme. Jos ajattelemme vaikkapa luontoa, se kulkee omien lainalaisuuksiensa mukaan aiheuttaen joskus suunnatonta kärsimystä vaikkapa nyt taifuunin seurauksena.
        Tämä maailma ei ole täydellinen, vaan se on vasta tiellä kohti täydellisyyttä. Tietty määrä pahaa ja kärsimystä vain kuuluu luomakuntaan. Myös ihminen on luotu sairastumaan ja kerran myös kuolemaan.

        Miksi sitten Jumala ei estä pahaa tapahtumasta? Tähän meillä ei ole lopullista vastausta, mutta yritetään joitain ajatuksenpoikasia miettiä. Katolisen kirkon katekismus vastaa seuraavasti: luodessaan maailman Jumala rajoitti kaikkivaltiuttaan ja antoi eläville olennoille ja koko luomakunnalle vapaata tilaa toimia. Jumala ei siis pidä meitä tahdottomina marionetteina, vaan kunnioittaa ihmisen vapautta. Vastakohtana tällaiselle Jumalalle olisi pakottava Jumala, joka takoisi moukariniskuin aina vikakohdat kuntoon sitä mukaa kuin niitä ilmaantuu. Tällaista maailmaa Hän ei kuitenkaan halunnut, vaan elävän ja persoonallisen luomakunnan, jolla on oma vapautensa. Tästä syystä, siis katolisen katekismuksen mukaan, Hän ei estä kaikkea kärsimystä sitä mukaa kuin sitä ilmestyy maailmaan. Jos Jumala tekisi niin, Hän joutuisi koko ajan puuttumaan maailman tapahtumiin, manipuloimaan sitä ulkopuolelta käsin. Silloin ihmisillä ei olisi enää vapautta toimia ja elää.

        Nämä selitykset eivät ole täydellisiä. Meillä ei ole täydellistä vastausta siihen, miksi kärsimystä ja luonnonkatastrofeja tapahtuu. Ilmastonmuutoksella voi olla osansa asiassa, ja se on täysin ihmisen itse aiheuttamaa.

        Tämä aihe on varmasti ahdistava ja on hyvä jatkaa keskustelua.


        Tuikku-pappi

        Tuikku, vastasit pitkään ja valheellisesti,sillä eivät vain ateistit näe Theodokian ongelmaa ratkaisemattomana ja etenkin kirkon opin kysenalaistavana. En ole ateisti, mutta en näe Jumalaa hyvänä ja Theodokian ongelman teistisesti järkevä vastaus on minusta tämä;

        Jumala tai jumalia voi olla mutta hän tai he eivät ole vain hyviä!

        Ja niihän RAAMATTU Tuikku hyvä itsekin sanoo,että Korkeiman suusta muodostuu sekä paha että hyvä!

        Ja kaikki paha mailmassa ei johdu vapaasta tahdosta (luonnomulistusten, ei itseaiheuitettujen sairauksien ja petoeläinten aikansamat esim.) ja sitapaitsi Jumala olisi hyvin voinut luoda maailman, jossa voidaan toki valita vapasti mutta vain hyvistä tai vielä paremmista vaihtoehdoista,koska pahoja valittavia ei yksinkertaisesti olisi ollut luotu!


      • 67i67i6i6i76i
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei

        Maailmassa vallitseva kärsimys on monille suurin syy olla uskomatta Jumalaan. Kärsimyksen ongelmaa kutsutaan teodikean eli Jumalan oikeutuksen ongelmaksi. Suunnaton määrä kärsimystä osoittaa, ettei voi olla olemassa hyvää ja kaikkivaltiasta kaitsijaa, näin ateismi asian tulkitsee. Teistinen tulkinta vastaa tähän mm. seuraavasti: Jumalalla on jokin hyvä, mutta meiltä salattu syy sallia kärsimys. Hän toimii jatkuvasti kärsimystä vastaan, mutta toisenlaisella aikataululla kuin mitä me toivoisimme. Jos ajattelemme vaikkapa luontoa, se kulkee omien lainalaisuuksiensa mukaan aiheuttaen joskus suunnatonta kärsimystä vaikkapa nyt taifuunin seurauksena.
        Tämä maailma ei ole täydellinen, vaan se on vasta tiellä kohti täydellisyyttä. Tietty määrä pahaa ja kärsimystä vain kuuluu luomakuntaan. Myös ihminen on luotu sairastumaan ja kerran myös kuolemaan.

        Miksi sitten Jumala ei estä pahaa tapahtumasta? Tähän meillä ei ole lopullista vastausta, mutta yritetään joitain ajatuksenpoikasia miettiä. Katolisen kirkon katekismus vastaa seuraavasti: luodessaan maailman Jumala rajoitti kaikkivaltiuttaan ja antoi eläville olennoille ja koko luomakunnalle vapaata tilaa toimia. Jumala ei siis pidä meitä tahdottomina marionetteina, vaan kunnioittaa ihmisen vapautta. Vastakohtana tällaiselle Jumalalle olisi pakottava Jumala, joka takoisi moukariniskuin aina vikakohdat kuntoon sitä mukaa kuin niitä ilmaantuu. Tällaista maailmaa Hän ei kuitenkaan halunnut, vaan elävän ja persoonallisen luomakunnan, jolla on oma vapautensa. Tästä syystä, siis katolisen katekismuksen mukaan, Hän ei estä kaikkea kärsimystä sitä mukaa kuin sitä ilmestyy maailmaan. Jos Jumala tekisi niin, Hän joutuisi koko ajan puuttumaan maailman tapahtumiin, manipuloimaan sitä ulkopuolelta käsin. Silloin ihmisillä ei olisi enää vapautta toimia ja elää.

        Nämä selitykset eivät ole täydellisiä. Meillä ei ole täydellistä vastausta siihen, miksi kärsimystä ja luonnonkatastrofeja tapahtuu. Ilmastonmuutoksella voi olla osansa asiassa, ja se on täysin ihmisen itse aiheuttamaa.

        Tämä aihe on varmasti ahdistava ja on hyvä jatkaa keskustelua.


        Tuikku-pappi

        "Maailmassa vallitseva kärsimys on monille suurin syy olla uskomatta Jumalaan. Kärsimyksen ongelmaa kutsutaan teodikean eli Jumalan oikeutuksen ongelmaksi. Suunnaton määrä kärsimystä osoittaa, ettei voi olla olemassa hyvää ja kaikkivaltiasta kaitsijaa, näin ateismi asian tulkitsee. Teistinen tulkinta vastaa tähän mm. seuraavasti: Jumalalla on jokin hyvä, mutta meiltä salattu syy sallia kärsimys. Hän toimii jatkuvasti kärsimystä vastaan, mutta toisenlaisella aikataululla kuin mitä me toivoisimme."

        Vaikka teistit olisivat oikeassa tuossa asiassa, on ateismi silti loogisempi ja järkevämpi tapa nähdä asia koska on järkevää nähdä asiat sellaisena kuin ne näyttää. Mehän voisimme muutoin hyväksyä vaikka rikollisuuden tai pahuuden ja selittää että sillä teolla on rikolliselle vain joku salattu tarkoitus mitä emme ymmärrä. Toiseksi mitä järjeä on uskoa uskontoon jota ei ymmärrä? Tuolla ajattelulla voimme uskoa ihan mitä tahansa. Tuo aikataulu on mielenkiintoinen huomio ja siihen usein vedotaan. Kuitenkin se kärsimys mitä lapsetkin nyt tuolla taifuunin takia kärsii on suunnatonta. Ihmiset kokeee empatiaa heidän takia mutta Jumala ei tee mitään. Jumala tiesi ennalta tapahtumat mutta ei välittänyt. Mikään muu ajattelupa ei ole mahdollinen jos näkee Jumalan olemassaolevana ja kaikkeen pystyvänä. Rakkautta on se että autetaan jos pystytään. Taifuunin kulkureitin muuttaminen olisi ollut kaikkivoipalle helppoa.

        Mutta tiedätkö mikä tässä on Tuikku aivan mielisairasta. Se, että jos näillä argumenteillä joku on ja pysyy ateistina, niin kristinuskon mukaan siitä rangaistaan todella ankarasti. Tätäkin kutsutaan rakkaudeksi ja oikeudenmukaisuudeksi. Kristinusko on perversio ja äärettömän typerä ja väkivaltainen sellainen. Tätä ei vain uskovat ymmärrä kun heillä on pakkomielle nähdä raamatun Jumala rakastavana.

        "Jumala ei siis pidä meitä tahdottomina marionetteina, vaan kunnioittaa ihmisen vapautta"

        Millähän tapaa meistä tulisi marionettejä jos jumala poistaisi luonnonmullistukset ja turhan kärsimyksen? Onko taivaassa sitten ihmiset marionettejä kun he eivät pysty siellä tekemään syntiä eikä siellä ole luonnonmullisuksia? Tuo on täysin epärelevanttia kun puhutaan luonnonmullistuksista.

        "Tästä syystä, siis katolisen katekismuksen mukaan, Hän ei estä kaikkea kärsimystä sitä mukaa kuin sitä ilmestyy maailmaan. Jos Jumala tekisi niin, Hän joutuisi koko ajan puuttumaan maailman tapahtumiin, manipuloimaan sitä ulkopuolelta käsin. Silloin ihmisillä ei olisi enää vapautta toimia ja elää. "

        Kuitenkin uskovat rukoilee uskoen että jumala puuttuu siten tapahtumien kulkuun. Ja taatusti miljoonat rukoilin filippiineilläkin ettei myrsky tuhoa ja tapa. Jumala kuitenkin manipuloisi taivaaseen menijät ja poistaisi heiltä kyvyn syntiin, joten miksi hän ei jo nyt puuttuisi edes pahuuteen tai vaikka vain luonnonmullistuksiin?

        Antamasi selitykset on tosiaan heikkoja. Paljon loogisempaa on nähdä ettei Jumalaa ole. Se on yksinkertaisin ja järkevin selitys moneen asiaan.. Mutta kun se selitys ei kelpaa teille koska luulette ettei ihminen voi elää onnellista elämää ilman jumalaharhoja.


      • mng
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei

        Maailmassa vallitseva kärsimys on monille suurin syy olla uskomatta Jumalaan. Kärsimyksen ongelmaa kutsutaan teodikean eli Jumalan oikeutuksen ongelmaksi. Suunnaton määrä kärsimystä osoittaa, ettei voi olla olemassa hyvää ja kaikkivaltiasta kaitsijaa, näin ateismi asian tulkitsee. Teistinen tulkinta vastaa tähän mm. seuraavasti: Jumalalla on jokin hyvä, mutta meiltä salattu syy sallia kärsimys. Hän toimii jatkuvasti kärsimystä vastaan, mutta toisenlaisella aikataululla kuin mitä me toivoisimme. Jos ajattelemme vaikkapa luontoa, se kulkee omien lainalaisuuksiensa mukaan aiheuttaen joskus suunnatonta kärsimystä vaikkapa nyt taifuunin seurauksena.
        Tämä maailma ei ole täydellinen, vaan se on vasta tiellä kohti täydellisyyttä. Tietty määrä pahaa ja kärsimystä vain kuuluu luomakuntaan. Myös ihminen on luotu sairastumaan ja kerran myös kuolemaan.

        Miksi sitten Jumala ei estä pahaa tapahtumasta? Tähän meillä ei ole lopullista vastausta, mutta yritetään joitain ajatuksenpoikasia miettiä. Katolisen kirkon katekismus vastaa seuraavasti: luodessaan maailman Jumala rajoitti kaikkivaltiuttaan ja antoi eläville olennoille ja koko luomakunnalle vapaata tilaa toimia. Jumala ei siis pidä meitä tahdottomina marionetteina, vaan kunnioittaa ihmisen vapautta. Vastakohtana tällaiselle Jumalalle olisi pakottava Jumala, joka takoisi moukariniskuin aina vikakohdat kuntoon sitä mukaa kuin niitä ilmaantuu. Tällaista maailmaa Hän ei kuitenkaan halunnut, vaan elävän ja persoonallisen luomakunnan, jolla on oma vapautensa. Tästä syystä, siis katolisen katekismuksen mukaan, Hän ei estä kaikkea kärsimystä sitä mukaa kuin sitä ilmestyy maailmaan. Jos Jumala tekisi niin, Hän joutuisi koko ajan puuttumaan maailman tapahtumiin, manipuloimaan sitä ulkopuolelta käsin. Silloin ihmisillä ei olisi enää vapautta toimia ja elää.

        Nämä selitykset eivät ole täydellisiä. Meillä ei ole täydellistä vastausta siihen, miksi kärsimystä ja luonnonkatastrofeja tapahtuu. Ilmastonmuutoksella voi olla osansa asiassa, ja se on täysin ihmisen itse aiheuttamaa.

        Tämä aihe on varmasti ahdistava ja on hyvä jatkaa keskustelua.


        Tuikku-pappi

        Tiedätkö Tuikku mikä tästä asiasta tekee julman. Se että kymmenet tuhannet ihmiset sai kokea taas kerran julmat luonnonlait missä ei rukouksetkaan auttaneet. He saa kokea syvää epätoivoa. Mutta täällä pohjolan turvallisilla alueilla ihmiset on niin heikkoja ettei he pysty tunnustamaan ettei jumalaa ole, vaikka heidän ei tarvi edes kärsiä sitä saaatanallista luonnon hirmuvoimaa


      • huh huh
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei

        Maailmassa vallitseva kärsimys on monille suurin syy olla uskomatta Jumalaan. Kärsimyksen ongelmaa kutsutaan teodikean eli Jumalan oikeutuksen ongelmaksi. Suunnaton määrä kärsimystä osoittaa, ettei voi olla olemassa hyvää ja kaikkivaltiasta kaitsijaa, näin ateismi asian tulkitsee. Teistinen tulkinta vastaa tähän mm. seuraavasti: Jumalalla on jokin hyvä, mutta meiltä salattu syy sallia kärsimys. Hän toimii jatkuvasti kärsimystä vastaan, mutta toisenlaisella aikataululla kuin mitä me toivoisimme. Jos ajattelemme vaikkapa luontoa, se kulkee omien lainalaisuuksiensa mukaan aiheuttaen joskus suunnatonta kärsimystä vaikkapa nyt taifuunin seurauksena.
        Tämä maailma ei ole täydellinen, vaan se on vasta tiellä kohti täydellisyyttä. Tietty määrä pahaa ja kärsimystä vain kuuluu luomakuntaan. Myös ihminen on luotu sairastumaan ja kerran myös kuolemaan.

        Miksi sitten Jumala ei estä pahaa tapahtumasta? Tähän meillä ei ole lopullista vastausta, mutta yritetään joitain ajatuksenpoikasia miettiä. Katolisen kirkon katekismus vastaa seuraavasti: luodessaan maailman Jumala rajoitti kaikkivaltiuttaan ja antoi eläville olennoille ja koko luomakunnalle vapaata tilaa toimia. Jumala ei siis pidä meitä tahdottomina marionetteina, vaan kunnioittaa ihmisen vapautta. Vastakohtana tällaiselle Jumalalle olisi pakottava Jumala, joka takoisi moukariniskuin aina vikakohdat kuntoon sitä mukaa kuin niitä ilmaantuu. Tällaista maailmaa Hän ei kuitenkaan halunnut, vaan elävän ja persoonallisen luomakunnan, jolla on oma vapautensa. Tästä syystä, siis katolisen katekismuksen mukaan, Hän ei estä kaikkea kärsimystä sitä mukaa kuin sitä ilmestyy maailmaan. Jos Jumala tekisi niin, Hän joutuisi koko ajan puuttumaan maailman tapahtumiin, manipuloimaan sitä ulkopuolelta käsin. Silloin ihmisillä ei olisi enää vapautta toimia ja elää.

        Nämä selitykset eivät ole täydellisiä. Meillä ei ole täydellistä vastausta siihen, miksi kärsimystä ja luonnonkatastrofeja tapahtuu. Ilmastonmuutoksella voi olla osansa asiassa, ja se on täysin ihmisen itse aiheuttamaa.

        Tämä aihe on varmasti ahdistava ja on hyvä jatkaa keskustelua.


        Tuikku-pappi

        Tuikku

        "Teistinen tulkinta vastaa tähän mm. seuraavasti: Jumalalla on jokin hyvä, mutta meiltä salattu syy sallia kärsimys. Hän toimii jatkuvasti kärsimystä vastaan, mutta toisenlaisella aikataululla kuin mitä me toivoisimme."

        - Väität että syy on salattu ja toisaalta väität tietäväsi jumalan aikataulun????? puuh mitä logiikkaa.


      • kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei

        Maailmassa vallitseva kärsimys on monille suurin syy olla uskomatta Jumalaan. Kärsimyksen ongelmaa kutsutaan teodikean eli Jumalan oikeutuksen ongelmaksi. Suunnaton määrä kärsimystä osoittaa, ettei voi olla olemassa hyvää ja kaikkivaltiasta kaitsijaa, näin ateismi asian tulkitsee. Teistinen tulkinta vastaa tähän mm. seuraavasti: Jumalalla on jokin hyvä, mutta meiltä salattu syy sallia kärsimys. Hän toimii jatkuvasti kärsimystä vastaan, mutta toisenlaisella aikataululla kuin mitä me toivoisimme. Jos ajattelemme vaikkapa luontoa, se kulkee omien lainalaisuuksiensa mukaan aiheuttaen joskus suunnatonta kärsimystä vaikkapa nyt taifuunin seurauksena.
        Tämä maailma ei ole täydellinen, vaan se on vasta tiellä kohti täydellisyyttä. Tietty määrä pahaa ja kärsimystä vain kuuluu luomakuntaan. Myös ihminen on luotu sairastumaan ja kerran myös kuolemaan.

        Miksi sitten Jumala ei estä pahaa tapahtumasta? Tähän meillä ei ole lopullista vastausta, mutta yritetään joitain ajatuksenpoikasia miettiä. Katolisen kirkon katekismus vastaa seuraavasti: luodessaan maailman Jumala rajoitti kaikkivaltiuttaan ja antoi eläville olennoille ja koko luomakunnalle vapaata tilaa toimia. Jumala ei siis pidä meitä tahdottomina marionetteina, vaan kunnioittaa ihmisen vapautta. Vastakohtana tällaiselle Jumalalle olisi pakottava Jumala, joka takoisi moukariniskuin aina vikakohdat kuntoon sitä mukaa kuin niitä ilmaantuu. Tällaista maailmaa Hän ei kuitenkaan halunnut, vaan elävän ja persoonallisen luomakunnan, jolla on oma vapautensa. Tästä syystä, siis katolisen katekismuksen mukaan, Hän ei estä kaikkea kärsimystä sitä mukaa kuin sitä ilmestyy maailmaan. Jos Jumala tekisi niin, Hän joutuisi koko ajan puuttumaan maailman tapahtumiin, manipuloimaan sitä ulkopuolelta käsin. Silloin ihmisillä ei olisi enää vapautta toimia ja elää.

        Nämä selitykset eivät ole täydellisiä. Meillä ei ole täydellistä vastausta siihen, miksi kärsimystä ja luonnonkatastrofeja tapahtuu. Ilmastonmuutoksella voi olla osansa asiassa, ja se on täysin ihmisen itse aiheuttamaa.

        Tämä aihe on varmasti ahdistava ja on hyvä jatkaa keskustelua.


        Tuikku-pappi

        On tuohon ihmettelyyn olemassa järkevä selitys, mutta se ei kelpaa uskovaisille. Se ei kuitenkaan tee tuosta asiasta mysteeriä tai ratkaisematonta.


      • ratkaisiaja
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei

        Maailmassa vallitseva kärsimys on monille suurin syy olla uskomatta Jumalaan. Kärsimyksen ongelmaa kutsutaan teodikean eli Jumalan oikeutuksen ongelmaksi. Suunnaton määrä kärsimystä osoittaa, ettei voi olla olemassa hyvää ja kaikkivaltiasta kaitsijaa, näin ateismi asian tulkitsee. Teistinen tulkinta vastaa tähän mm. seuraavasti: Jumalalla on jokin hyvä, mutta meiltä salattu syy sallia kärsimys. Hän toimii jatkuvasti kärsimystä vastaan, mutta toisenlaisella aikataululla kuin mitä me toivoisimme. Jos ajattelemme vaikkapa luontoa, se kulkee omien lainalaisuuksiensa mukaan aiheuttaen joskus suunnatonta kärsimystä vaikkapa nyt taifuunin seurauksena.
        Tämä maailma ei ole täydellinen, vaan se on vasta tiellä kohti täydellisyyttä. Tietty määrä pahaa ja kärsimystä vain kuuluu luomakuntaan. Myös ihminen on luotu sairastumaan ja kerran myös kuolemaan.

        Miksi sitten Jumala ei estä pahaa tapahtumasta? Tähän meillä ei ole lopullista vastausta, mutta yritetään joitain ajatuksenpoikasia miettiä. Katolisen kirkon katekismus vastaa seuraavasti: luodessaan maailman Jumala rajoitti kaikkivaltiuttaan ja antoi eläville olennoille ja koko luomakunnalle vapaata tilaa toimia. Jumala ei siis pidä meitä tahdottomina marionetteina, vaan kunnioittaa ihmisen vapautta. Vastakohtana tällaiselle Jumalalle olisi pakottava Jumala, joka takoisi moukariniskuin aina vikakohdat kuntoon sitä mukaa kuin niitä ilmaantuu. Tällaista maailmaa Hän ei kuitenkaan halunnut, vaan elävän ja persoonallisen luomakunnan, jolla on oma vapautensa. Tästä syystä, siis katolisen katekismuksen mukaan, Hän ei estä kaikkea kärsimystä sitä mukaa kuin sitä ilmestyy maailmaan. Jos Jumala tekisi niin, Hän joutuisi koko ajan puuttumaan maailman tapahtumiin, manipuloimaan sitä ulkopuolelta käsin. Silloin ihmisillä ei olisi enää vapautta toimia ja elää.

        Nämä selitykset eivät ole täydellisiä. Meillä ei ole täydellistä vastausta siihen, miksi kärsimystä ja luonnonkatastrofeja tapahtuu. Ilmastonmuutoksella voi olla osansa asiassa, ja se on täysin ihmisen itse aiheuttamaa.

        Tämä aihe on varmasti ahdistava ja on hyvä jatkaa keskustelua.


        Tuikku-pappi

        tuikku. teodikean ongelma syntyy kristinuskon väitteistä joiden mukaan jumala on kaikkivoipa ja rakastava. teodiean ongelma tulee ratkotuksi sillä että todetaan että kristinuskon väitteet eivät pidä paikkaansa. ja puff ongelma on kadonnut.


    • Puolueeton1

      Koko maapallo on "epäjumalien palvontaa harrastavia harhaoppisia",mitä Jumalalla on heidän kanssaan tekemistä.Sadat miljoonat ihmiset ovat pelkkää kuollutta lihaa Luojan silmissä.Sadat miljoonat ihmiset eivät edes tunnusta Jumalan olemassa-oloa,miksi heitä pitäisi auttaa.Jumalaa syytetään kaikesta,mutta unohdetaan Saatanan tekemät tuhot maapallolla.Lopettaisitte Jumalan syyttämisen kaikesta joka ei ole mielekästä.Maailman tilanne tulee muuttumaan,mutta se voi ottaa vielä hieman aikaa.

      • kaikkivoipa laiskana

        filippiinit on hyvin krisinuskoisia. jumala on vastuussa siihen jos paholainen täällä mellastaa. miksi se ei poista sitä kaikkivoipa kun on? te hihut puolustatte sairasta jumalakuvaanne viimeiseen asti. se saa tappaa ja teurastaa tehdä mitä tahansa, ja te olette aina sanomassa amenta perään.


    • toisenlainen aate

      Jeesus sanoi sen selvästi, kaiken ,minkä te jätitte tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te jätitte tekemättä minulle. Joten meidän ihmisten vastuulla se kaikki on. Ei mistään nämä jumalat ja jeesukset suoraan huolehdi. He ovat antaneet vaan kulissit ja lähteneet pois. Tulevatko sitten takaisin, se on toinen kysymys.Kunnollinen ateisti on monesti parempi ihmisenä kuin uskosta meuhkaavat ja vaikkeivat uskokaan, heidän tulevaisuus lienee valoisa.

      • toisenlainen aate

        Nyt on vaan annettava tuki eli rahaa niille jotka siellä toimivat.


    • Hekottaja

      Tukku ei koskaan antaudu vähänkään pitempään dialogiin, koska on heikoilla, heittää viran puolesta yhden tai kaksi mielipidettä ja poistuu takavasemmalle...

    • Triangel

      Itse olen pohtinut Jumalan osuutta tapahtumiin seuraavasti: Jumala nimenomaan sallii monenlaiset kärismykset maailmassa omien aivoituksiensa vuoksi myös koetellakseen meitä. Ateistit saavat näistä tapahtumista halutessaan tukea omalle näkemykselleen Jumalan olemattomuudesta. Jos Jumala kuitenkin on olemassa, ateisteilla voi olla omat mielipiteensä, joista huolimatta Jumalalla on valta tuomita meistä itse kukin olimmepa uskovia tai ateisteja. lopulliseen kadotukseen. Jumala, joka on luonut elämän, hänellä on yksin on valta myös lakkauttaa elämä,jos Hän niin päättäisi eikä ihminen voi sille mitään. Minä ihmisenä voin olla pitämättä Jumalasta ja elää hänesto erossa tai pyrkiä etsimään Hänen tahtoaan.

      Se, että Filippiinien keskiosaa kohtais nyt suuri luonnonkatastrofi ja valtaisa kärsimys saa luonnollisesti meidät syyttämään Jumalaa, miksi sallit tällaisen tapahtuman? Joku voi ajatella, että Jumalan täytyy olla paha, koska hän tällaista sallii. Itsekin mielelläni haluaisin saada Jumalan kiiinni omasta vajavaisuudestaan tai jopa pahuudestaan, mutta luulenpa, etten lopulta onnistuisikaan siinä. Hänestä kuitenkin sanotaan, että Hän on hyvä Jumala jä hänellä on ihmisiä kohtaan hyvä tahto. Miten sitten tämä tapahtumaa selittyisi meidän järjellemme ja oikeustajullemme oikein? Ei välttämättä mitenkään, koska emme näe asioiden syvyyksiä ja iankaikkisia vaikutksia . Kaiken taustalla voi olla meidän ihmisten koetteleminen yksilö- ja kansakunta tasolla. Jumala katsoo esimerkiksi juuri nyt, miten reagoimme Filippiinien kansan auttamiseen kansakuntina ja yksilöinä. Jos suhtaudumme välinpitämättömästi Jumalan sallimaan luonnonkatastrofiin ja kärsimykseen Filippiineillä, sitäkin suuremmalla syyllä suosittelen jokaista avustamaan parhaan kykynsä mukaan Filippiinien kansaa ja rukoilemaan tuon kansan puolesta, että Jumala runsaasti auttaisi ja siunaisi tuota kansaa. Nyt me olemme niitä Jumalan käsiä ja jalkoja, jos tahdomme. Jos taas valitsemme syyttäämisen, sekin on mahdollista, mutta uskon, että kaikella suhtautumisellamme on iankaikkista vaikutusta. Jumala kertoo sanassaan tuomitsevansa ihmiset jopa turhista sanoistakin, joten emme mahda mitään Kaikkivaltiaalle, jolla on valta meihin suveneeri. Jos Jumala päättäisi lakkauttaa minun elämäni, en mahda sille mitään. Hänellä on valta tehdä se. Olennaista onkin jokaisen miettiä, miten suhtaudumme lähimmäisiimme Filippiineillä näinä hetkinä.

    • Triangel

      " te hihut puolustatte sairasta jumalakuvaanne viimeiseen asti. se saa tappaa ja teurastaa tehdä mitä tahansa, ja te olette aina sanomassa amenta perään. "

      Jumalalla on nimenomaan valta tehdä mitä hyvänsä, koska kukaan meistä ei voi neuvoa Jumalaa tai päättää mitään hänen puolestaan. Jos Jumala päättäisi tuhota koko ihmiskunnan, kuten Hän teki historiassa jo kerran, niin mitä me ihmisinä sille voimme. Toki meilä on valta päättää oma suhtautumisemme Jumalaan, kunnioitammeko Häntä Jumalana vai syytämmekö häntä nöyrtymättä lainkaan. Olen itse kristitty ja varustettu omalla ajattelulla ja moraalikäsitykselläni. En välttämättä itsekään pidä kaikesta, mitä Jumalasta on kerrottu tai näistä katastrofeista, joita Jumala sallii keskellämme. Välillä koen, että Jumala on todella välinpitämätön ihmiskuntaa kohtaan, mutta tämä on vain minun kokemukseni. Raamatun mukaan taas Jumalan sanoo rakastaneensta ihmiskuntaa niin paljon, että antoi ainokaisen poikansa, että yksikään joka Häneen uskoo, hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän. Hmm...koko ihmiskunta on siis hukkumassa kadotukseen ja tärkeintä olisi pelastua uskomalla Hänen Poikaansa. Niin, tämä on valintakysymys.

    • olli4

      Ateistit ovat heti syyttämässä Jumalaa näistä luonnonmullistuksissa, en ymmärrä miksi, nyt he syyttävät sellaista mihin he eivät itsekään usko. Tämä koko tapahtuma osoittaa vaan sen että ihminen on kuitenkin kuolevainen, ja kuolema tulee aina jossain vaiheessa, ja yleensä aina yllättäen. Itse uskovana pystyn elämään sen ajatuksen kanssa, eikä minulla ole mitään vaatimuksia Jumalalta, vaan tyydyn hänen tahtoonsa.

      • ehhey54y

        eihän ateistit syytä luonnonmullistuksista jumalaa. he eivät usko jumalaan. heidän pointti on vain esittää uskoville se että jumala olisi idiootti jos olisi olemassa ja sallisi luonnonmullistukset.

        minäkin ateistina usein esitän asiani niin että missä oli jumala ja miksi se ei tehnyt mitään kun salli taifuunin, enkä tosiaan usko jumalaan. luonnonlait toimii julmasti ihan itsekseen. siksi rukouksetkaan ei auta.


      • Aarni
        ehhey54y kirjoitti:

        eihän ateistit syytä luonnonmullistuksista jumalaa. he eivät usko jumalaan. heidän pointti on vain esittää uskoville se että jumala olisi idiootti jos olisi olemassa ja sallisi luonnonmullistukset.

        minäkin ateistina usein esitän asiani niin että missä oli jumala ja miksi se ei tehnyt mitään kun salli taifuunin, enkä tosiaan usko jumalaan. luonnonlait toimii julmasti ihan itsekseen. siksi rukouksetkaan ei auta.

        Oletko koskaan rukoillut ? Kokeile, voit yllättyä !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysynkin sinulta nyt...

      Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä
      Ikävä
      47
      4234
    2. Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa

      että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet
      Naisen logiikka
      104
      3464
    3. Onkohan tämä jotain elämää suurempaa

      Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m
      Ikävä
      39
      1815
    4. Missä paikassa ja minkälaisessa tilanteessa

      Olit silloin kun tajusit ihastuneesi häneen?
      Ikävä
      105
      1742
    5. Onko Marilyn Monroe mielestäsi maailman kaunein nainen kautta aikojen?

      Marilyn Monroe sai sekaisin naisten ja miesten päät kurvikkailla muodoillaan ja keimailevalla asenteellaan. Monroe onkin
      Maailman menoa
      117
      1486
    6. Nainen, vaikka kaikki on

      ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.
      Tunteet
      9
      1292
    7. Mihin kiinnitit ensimmäisenä huomiota

      kun eka kerran näit kaivattusi?
      Ikävä
      72
      1141
    8. HH En uskalla enää ottaa sinuun yhteyttä

      Enkä tiedä miltä sinusta tuntuu nyt. Itsellä tosi tyhjä olo, harmittaa kun kaikki levällään. Toivottavasti sulla kaikki
      Ikävä
      7
      1124
    9. Ihan pelästyin kun sut

      näin. Huh huh kun olit vanhentunut.
      Ikävä
      108
      1052
    10. ei tissari naisten kanssa ole ollut

      ei ole naisten kanssa ollut
      Varkaus
      50
      1026
    Aihe