edullinen linssi kaupunkimatkalle?

nikon5100

Mikä edulinen (alle 200e) linssi kannattaisi ostaa nikon 5100 kamaralle kaupunkimatkalle mukaan kittilinssin rinnalle/tilalle? Paras tietenkin jos pärjäisi yhdellä linssillä suurimman osan ajata.

Laajemmat maisemakuvathan voisin otta tolla kittilinssillä joka alkaa 18:sta.

8

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä pidän matkalinssinä Nikkorin 18-200 VR lasia koska sillä päivisin pärjää lähes jokaisessa turistitilanteessa, tosin sitä ei ihan 200 eurolla taida irrota.

      Olen kuvannut sillä monissa paikoissa sisälläkin kuten eri katedraaleissa esim. Vatikaanin Pietarin kirkossa. Se riittää koska on VR ja nykyrungoissa voi käyttää kohtuu kohinalla jopa ISO1600 ja jopa suurempaakin herkkyyttä.

      Tällä saat myös maisemakuvat talteen. Olen käyttänyt sitä mm tuon D5100 rungon jatkeena joskaan sitä ei enää ole hallussani vaan se on vaihtunut muuksi.

      Jos ihan yhtä linssiä niin kroppirungossa Nikkorin 35mm F1.8 toimii kuten entinen normaali ja antaa varsin laadukasta tulosta.

    • Yleisin Kitin koko?

      Jossainvaiheessa Nikonilla oli kittinä pakattuna myös 18-105millisiä muovisia jasiinäkin on melko merkittävä ero 18-55milliseen?
      Monelle taskupokerikameralla aiemmin kuvanneelle tulee pettymyksenä se
      jottei ne samat millit joihinka on tottunut tee samanmoista kuvaa etenkään telenä (yhtä zoomia) kun vaikkapa c-kennoisessa 18-55 millillä varustettuna, sama tosin vaikuttaa myös laajemmassa päässä.
      Lohdutuseksi heille voi vaan todeta jotta Kinokokoisessa se vaikuttaa viellä enempi
      pienentävästi..
      Joten milleillä on aika vähän väliä joskus väliä vaikka niitä ois paljon.
      Kennon ja objektiivin välinen koko on vähä semmoinen asia?

      • fkljdsflks

        Tarkotatko, että ihan hyvin pärjään matkalle tolla 18-55 kitillä? Otan sitten kauempana olevat kohteet tolla 55mm:llä ja rajaan kuvan koneella? Luulisi, että välillä tarvitsisi päästä vaikka 200mm asti kaupunkilomalla.


      • jhfkjf
        fkljdsflks kirjoitti:

        Tarkotatko, että ihan hyvin pärjään matkalle tolla 18-55 kitillä? Otan sitten kauempana olevat kohteet tolla 55mm:llä ja rajaan kuvan koneella? Luulisi, että välillä tarvitsisi päästä vaikka 200mm asti kaupunkilomalla.

        Mielipidekysymys, johon vastaukset ovat per..reikiä, jokaisella on yksi oma.

        Esim. itse menen kaupunkilomat mieluiten juurikin perus 18-55 suumilla ja kiinteällä 35/1.8:lla niiden pienen painon vuoksi. Kameraa on näiden kanssa mukava roikottaa kaulassakin.


      • lksjdkljslkssd
        jhfkjf kirjoitti:

        Mielipidekysymys, johon vastaukset ovat per..reikiä, jokaisella on yksi oma.

        Esim. itse menen kaupunkilomat mieluiten juurikin perus 18-55 suumilla ja kiinteällä 35/1.8:lla niiden pienen painon vuoksi. Kameraa on näiden kanssa mukava roikottaa kaulassakin.

        Okei. Mitä asioita kuvaat tuolla 35/1.8:lla. Kaikki sisäkuvat?


      • jhfkjf
        lksjdkljslkssd kirjoitti:

        Okei. Mitä asioita kuvaat tuolla 35/1.8:lla. Kaikki sisäkuvat?

        Kuvaan lähes kaiken tuolla 35:lla. Peruszoomia käyttelen lähinnä maisemiin, joihin tuo 35:n on vähän turhan pitkä väliin.

        Muut pötköt itselläni painavat puolesta kilosta ylöspäin ja ne useimmiten jätän kotiin.


    • Kaupunkiretkillä Nikkorin 18-200mm on verraton peli, ei tarvitse miettiä minkä lasin keulille laittaa. Valovoimaa tietysti voisi olla enemmän mutta se lisäisi hinnan lisäksi massaa ja nykyisillä rungoilla, ainakin Nikonin, voi huoleta käyttää ISO800 - ISO1600 herkkyyksiä ilman kohinan yletöntä lisääntymistä ja olen joskus alentunut käyttämään ISO3200 varsin kohtuullisin tuloksin. Runkoina on ollut D90 ja D300s ja nyt on tilalle ehtinyt tulla D7100 josta kokemukset ovat vielä hieman vähäisempiä vaan toistaiseksi positiivisia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4849
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe