Auttakaa, olen vuokralle antaja.

hyvätneuvottarpeen

Olen kuolinpesän osakas. Meillä on kaksi asuntoa, joita vuokraamme. Kokemukset vuokralaisista on olleet melkeinpä pääsääntöisesti huonoja. Vuokria rästissä useilta ex-vuokralaisilta, saatavat ovat edelleen ulosotossa . Lisäksi asuntoa on rikottu, mutta entinen vuokralainen on todettu varattomaksi ja tietääksemme istuu nyt linnassa henkirikoksesta. Jne jne...loputtomiin.
Tälläkin hetkellä erään asukkaan poismuuttokehotus käynnissä.
Alkuperäinen ongelma: Kuolinpesän pääosakas toimii vuokranantajana. Vuokrattavat asunnot sekä vuokranantaja ovat 400 km päässä minusta, kuolinpesän eräästä osakkaasta.
Hän vuokraa asuntojamme,( joihin meillä muilla on osuus) koskapa asuu ko.paikkakunnalla.
Nyt on kuitenkin niin että hän vuokraa asunnot suurin piirtein sille joka valehtelee parhaiten. Neuvoistamme huolimatta hän ei suostu kyselemään vuokralaiselta entisestä vuokraisännästä, opiskelu/työpaikan paikkansapitävyydestä ja kieltäytyy ottamasta takuuvuokraa.
Mikäs siinä jos tämä kuolinpesän pääosakas saisi vain itse takkiinsa mutta kun se vaikuttaa meihin muihinkin.
Nyt olen päättänyt ruveta matkustamaan itse vuokraustilanteeseen sinne 400km päähän maksoi mitä maksoi. Enkä aio usko enää yhtä ainutta super-valhetta huijari-asukkailta.
Siis neuvokaa hyvät ystävät mitä kaikkea minun pitää nyt tehdä päättäessäni kenet otan vuokralle. Haluan ihan oikeita laillisia neuvoja . Laitan paperille kaikki kunnolliset ohjeet mitä annatte.

65

4159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Silein on

      Pesänselvittäjän vaatimusta tuomioistuimelta hakemaan asia on sitten kunnossa juristin luokse menet käymään.

      • hyviäneuvoja

        Nyt en kyllä ihan tajunnut neuvoasi. Asiaa ei ole juristille vaan mitä minun tulisi ottaa huomioon valitessani vuokralaista, koska aion tästälähin itse olla tilanteessa mukana kun asuntojamme vuokrataan.


      • Sillein on
        hyviäneuvoja kirjoitti:

        Nyt en kyllä ihan tajunnut neuvoasi. Asiaa ei ole juristille vaan mitä minun tulisi ottaa huomioon valitessani vuokralaista, koska aion tästälähin itse olla tilanteessa mukana kun asuntojamme vuokrataan.

        Että haluat olla edelleenkin kuolinpesässä osakkaana missä vuokrataan asuntoja tuolla tyylillä no mikäs siinä sitten. Kysyt kuitenkin mitä sinun pitää tehdä mielestäni sinun tulee luopua omistuksesta.


      • hyviäneuvoja kirjoitti:

        Nyt en kyllä ihan tajunnut neuvoasi. Asiaa ei ole juristille vaan mitä minun tulisi ottaa huomioon valitessani vuokralaista, koska aion tästälähin itse olla tilanteessa mukana kun asuntojamme vuokrataan.

        Tuossa tilanteessa pesä tulee jakaa. Muutenkin kuolinpesä kannattaa jakaa mahdollisimman nopeasti. Jos irtaimen- ja kiinteän omaisuuden jaosta tulee erimielisyyttä, niin se omaisuus laitetaan ensisijaisesti "lihoiksi" ja jaetaan saadut rahat.


      • kokenut3
        hyviäneuvoja kirjoitti:

        Nyt en kyllä ihan tajunnut neuvoasi. Asiaa ei ole juristille vaan mitä minun tulisi ottaa huomioon valitessani vuokralaista, koska aion tästälähin itse olla tilanteessa mukana kun asuntojamme vuokrataan.

        Voi harmi,se on tätä.Monesti olen pettynyt ainakin nykyisten vuokralaisten kanssa minäkin. Valehtelu ym innostuneisuus on vuokraus hetkellä kaikilla jotka haluaa asunnon.Pitäisi olla taito erottaa valehtelu tosipuheesta, sitä ei ole tunnin aikana kenelläkään.Voi tarkistaa luottotiedot, pyytää todistus entiseltä vuokran antajalta ja pyytää takuuvuokra.Niillä tiedoilla ei pitkälle pääse,jos on mielenterveys ,rikollinen ,huume ym. tausta, jää tietämättä paljon tulevasta .Silloin voidaan vaikka purkaa asuntoa,ja mikään lakiin nojaava tieto ei ole mitään, vain vuokralainen tietää mielestään , kaikki on luvallista mitä hän puuhaa. Siinä onkin kiinteistön omistaja avuton.Johtunee siitä kun tavalliset nuoretparitkin on ostaneet oman asunnon.Silti joku väliaikainen tilanne voi vaatia vuokrauksen, sieltä löytynee hyviäkin asukkaita.


      • kkdjjnnfhhsdjjruueyy
        hyviäneuvoja kirjoitti:

        Nyt en kyllä ihan tajunnut neuvoasi. Asiaa ei ole juristille vaan mitä minun tulisi ottaa huomioon valitessani vuokralaista, koska aion tästälähin itse olla tilanteessa mukana kun asuntojamme vuokrataan.

        Onhan näitä...
        Pyri itse olemaan mukana haastatteluissa
        Selitä miksi olet utelias . Ja tuo siinä esiin asunnoissa syntyneet ongelmatilanteet ..joita koetetaan välttää..
        Älä kerro kuka entinen vuokrainen oli tai mistä tullut
        Pyydä vuokralaiselta tiedot missä hän on asunut vuokralla ennen.
        Ja älä ota heti haastattelussa vuokralle luotettavan tuntuista vuokrlaista heti
        mieti oliko jotakin kummallsita
        Ennekuin saat ao henkilön tiedot selviksi.Viivytä asiaa päivän tai selvityksien ajan .
        Saakohan luottotietoja yksityiset ????
        Ja tee edelliseslta vokrananatajalta tiedustelu miten asiat ovat hoituneet.
        Ja miten ..missä kunnossa asunto palautettiin .
        Entä koe aika ??
        Enta vuokraus vain 3 kk----5 kk

        Pidä jonkunlaista kirjapitoa kysymyksita vastaukset saat mielestäni muistaa ...


      • do what you want
        Sillein on kirjoitti:

        Että haluat olla edelleenkin kuolinpesässä osakkaana missä vuokrataan asuntoja tuolla tyylillä no mikäs siinä sitten. Kysyt kuitenkin mitä sinun pitää tehdä mielestäni sinun tulee luopua omistuksesta.

        http://miestennielija.blogspot.com/2013/10/pahat-pojat.html
        ei välitä mitä pitäisi. He tekevät mitä haluavat.


    • Jutussa mukana

      Muutama asia ainakin:
      - Luottotiedot kunnossa
      - Valmis maksamaan vuokravakuuden
      - Mahdollinen suositus edelliseltä vuokranantajalta
      - Mielellään vakituinen työpaikka (jos ihminen on rehellinen, hän antaa kyllä kysyä asiasta työpaikaltaan),mutta AMK-opiskelijakin on aika hyvä
      Saat varmaan jonkinlaisen perstuntuman rehellisestä ja kunnollisesta asunnonhakijasta kun muutamia tapaat ja haastattelet.

      Jos muu ei auta niin käyttäkää välittäjää

    • eurokasa

      Vuokravakuuden pyytäminen melko varmasti viivästyttää asunnon vuokrausta, useamman kuukauden jos on tyhjillään niin menettää jo siinä ison summan rahaa.
      Kaikilla ei ole varaa maksaa vuokravakuutta, edellisestä asunnostakin joutuu maksamaan vielä irtisanomisajan verran. Lisäksi muuttokustannukset.

      Itse katsoisin näyttääkö juopolta tai muuten rentulta...Juu, ja edelliseen vuokranantajaan ottaisin yhteyttä.

      • ei ilman

        Jos ei ole varaa maksaa vakuutta, niin on riski että jää vuokrakin maksamatta.


      • kantaa ottava!
        ei ilman kirjoitti:

        Jos ei ole varaa maksaa vakuutta, niin on riski että jää vuokrakin maksamatta.

        Ei se ihan noin mene, että jos ei varaa takuuvuokraan, niin jää muutkin maksamatta! Se takuuvuokra on monesti 2-3kk, ei ihan kaikilla sellaisia summia ole takataskussa. Mutta jos hakee jo asuntoa, niin eiköhän se asia ole siinä kohtaa jo selvä! Miksi hakis asuntoa, jos ei ole takuuta maksaa!!! Ja luottotiedotkaan ei ole ihan yksinkertainen juttu. Ei välttämättä itse ole niihin hakeutunut, tosin moni on, mutta tiedän tapauksen jossa exän velkojen takia toinen menettänyt luottotietonsa, koska yhteiset velat jätti maksamatta! Luottotietonsa menettänyt puoliso, siis tämä luotollinen, ei koskaan jättänyt laskujaan maksamatta!! Mutta eihän näitä siinä tilanteessa pysty selvittämään, kun asuntoa haet! Eli väärin jos aina tuijotetaan luottotietoihin!


      • hilloa tultava
        kantaa ottava! kirjoitti:

        Ei se ihan noin mene, että jos ei varaa takuuvuokraan, niin jää muutkin maksamatta! Se takuuvuokra on monesti 2-3kk, ei ihan kaikilla sellaisia summia ole takataskussa. Mutta jos hakee jo asuntoa, niin eiköhän se asia ole siinä kohtaa jo selvä! Miksi hakis asuntoa, jos ei ole takuuta maksaa!!! Ja luottotiedotkaan ei ole ihan yksinkertainen juttu. Ei välttämättä itse ole niihin hakeutunut, tosin moni on, mutta tiedän tapauksen jossa exän velkojen takia toinen menettänyt luottotietonsa, koska yhteiset velat jätti maksamatta! Luottotietonsa menettänyt puoliso, siis tämä luotollinen, ei koskaan jättänyt laskujaan maksamatta!! Mutta eihän näitä siinä tilanteessa pysty selvittämään, kun asuntoa haet! Eli väärin jos aina tuijotetaan luottotietoihin!

        Vuokranantaja ei ole mikään sosiaalityöntekijä.


      • tsidi123
        kantaa ottava! kirjoitti:

        Ei se ihan noin mene, että jos ei varaa takuuvuokraan, niin jää muutkin maksamatta! Se takuuvuokra on monesti 2-3kk, ei ihan kaikilla sellaisia summia ole takataskussa. Mutta jos hakee jo asuntoa, niin eiköhän se asia ole siinä kohtaa jo selvä! Miksi hakis asuntoa, jos ei ole takuuta maksaa!!! Ja luottotiedotkaan ei ole ihan yksinkertainen juttu. Ei välttämättä itse ole niihin hakeutunut, tosin moni on, mutta tiedän tapauksen jossa exän velkojen takia toinen menettänyt luottotietonsa, koska yhteiset velat jätti maksamatta! Luottotietonsa menettänyt puoliso, siis tämä luotollinen, ei koskaan jättänyt laskujaan maksamatta!! Mutta eihän näitä siinä tilanteessa pysty selvittämään, kun asuntoa haet! Eli väärin jos aina tuijotetaan luottotietoihin!

        Tiedustelen miten vuokranantaja saa tietoonsa vuokralle tulevan luottotiedot,
        muuten kuin kuulumalla vuokranantajan liittoon.
        Itselläni on muutamat vuokralaiset olen ottanut heidät haastatteluni kautta
        ovat olleet hyviä vuokralaisia, mutta kyseisen tiedon haluaisin.


      • tsidi123 kirjoitti:

        Tiedustelen miten vuokranantaja saa tietoonsa vuokralle tulevan luottotiedot,
        muuten kuin kuulumalla vuokranantajan liittoon.
        Itselläni on muutamat vuokralaiset olen ottanut heidät haastatteluni kautta
        ovat olleet hyviä vuokralaisia, mutta kyseisen tiedon haluaisin.

        Vaikka alla olevasta linkistä-

        https://www.omatieto.fi/luottotiedot/actValitseRaportti3.do


      • ota hetu ja selvitä
        tsidi123 kirjoitti:

        Tiedustelen miten vuokranantaja saa tietoonsa vuokralle tulevan luottotiedot,
        muuten kuin kuulumalla vuokranantajan liittoon.
        Itselläni on muutamat vuokralaiset olen ottanut heidät haastatteluni kautta
        ovat olleet hyviä vuokralaisia, mutta kyseisen tiedon haluaisin.

        Luottotiedot saat, kun otat vuokralaiseksi haluavan henkilötunnuksen ja menet ulosottotoimistoon. He hakevat kyseisellä henkilötunnuksella aktiiviset merkinnät. Jos niitä ei ole, niin se on jo hyvä.

        Maksulliset palveluntarjoajat antavat rahaa vastaan tietoa rekistereistään, josta selviää, jos ko. henkilötunnuksella löytyy rästissä olevia maksuja vaikkapa perintäyhtiöiltä, eli viivästyneitä maksuja, joita ei ole viety vielä ulosottoon mutta ovat perinnässä.


    • hyvättneuvot

      Kiitos "jutussa mukana" ja "eurokasa"! Nuo neuvot otan muistiin.
      Kuolinpesän jakaminen tai siitä irtautuminen on melko vaikeaa, koska kenelläkään ei ole varaa maksaa toisia ulos. Voisin tietysti irtautua koko pesästä vapaaehtoisesti mutta se estäisi millään tavalla pääosakasta soittelemasta minulle ja valittamasta miten huonoja vuokralaisia taas on tullut.
      Tilanteesta irtautuminen voi tuntua ulkopuolisesta helpolta mutta ei ole sitä.
      Helpoin ja paras ratkaisu on se että ITSE astun remmiin, ja säästän muiden pesän osakkaiden hermoja ja rahaa.
      Vuokralaisista senverran, että nykyään ei voi arvata päältä ollenkaan kenenkään maksukyvykkyyttä. Kaikki vuokralaiset olleet siistin ja asiallisen oloisia.
      Mutta: Tosiaan täytyy soitella nuo työ, opiskelupaikat ja ex-vuokranantajat.
      Iso homma siinä on mutta parempi sekin kuin saada tuhansia euroja takkiin.
      Muuten vielä: Mistä ja miten kysyn kenenkään luottotietoja? Maksaako se ja onko se noin vaan luvallista?.

      • d99kdm

        Perustakaa yhteinen vuokravakuustili pankkiin jonne vuokravakuus maksetaan. Rahojen nostaminen vaatii molempien suostumuksen eli kun muuttaa pois ja asunto on kunnossa vuokralainen saa vuokravakuusrahan takaisin ja tili lakkautetaan. Lisäksi alussa asunnon kuntokartoitus jossa jo olevat rikamat ja puutteet huomioidaan kirjallisena, molempien allekirjoituksella ja tietysti molemmille oma kpl. Nykyään asunnosta voi myös ottaa kännykällä kuvia.
        Näin neuvotaan yleisestikin vuokra-asioissa, ei mene riitelyksi. Minua on huijattu vuokranantajan taholta ja vuokraajana oli vielä vuokra-asuntojen välitysfirma. Sinne jäi yhden kuukauden vuokra, en jaksanut enää tapella. Vaan ei tule tapahtumaan toiste.


      • ´´´´´´´´

    • vuokralainen1

      On luvallista hakea toisten ihmisten luottotietoja. Maksaa noin 25-30€/kerta. esimerkiksi www.luottotietohaku.fi tarjoaa luottotietojen haun aika edullisesti. Ehto vuokraukselle voi olla luottotietojen tarkastus, eli vuokralaisehdokkaan tulee suostua siihen jotta hänet voidaan valita. Tämä tulee kuitenkin ilmoittaa ennen valintaa.

    • TietoLisääTuskaa;)

      Moi!
      Itse omistan muutaman sijoitusasunnon. Ehdottomasti joku vuokravälitysfirma hoitamaan. Ja jos haluaa 100 varmasti vuokrat niin täydellä palvelulla (maksaa tietty enemmän) mutta silloin se vuokravälitys hoitaa myös aina vuokran teille. Eli jos jää maksamatta vuokralaiselta niin jää välittäjän hoidettavaksi. Ja vähintään niitä vuoden sopimuksia niin ei kokoaikaa vaihdu. En edes tiedä ja tunne vuokralaisiani. Eivät paljon häiritse. Toista oli silloin kun itse niitä Vuokrasin niin tuli liian tutuiksi ja koko ajan ongelmia. Tää on mun neuvo antakaa vuokravälitysfirman hoitaa ja tinkimään palkkiosta. Ja jos itse sinne matkustat niin matkakulut on myös verovähennyskelpoisia pääomatulosta. Ja kaikki muukin tietysti mikä kohdistuu niin vuokrattaviin asuntoihin.

      Porilainen nuorimies

    • entinen vuokraisäntä

      Pesän jakaminen olisii parasta. Jos kellään pesän osakkaalla ei ole mahdollisuutta ostaa muiden osuuksia, niin sitten pesä myyntiin. Ainakin nuo asunnot voi myydä. Sitten jokainen voi osuudellaan ostaa asunnon vuokrattavaksi.

    • Nykyinen vuokraisänt

      Edellisen kommentoijan neuvo on kaikkein paras kaikkien osakkaitten kannalta.Ei muuta kuin pesänselvittäjä (oikeuden määräämä) hoitamaan realisointi ja jako.Tämä kuon on tehty niin jokainen osakas voi tehdä osuudellaan mitä mhaluaa ja ongelmat yhteisomistuksesta on loppu.

      • Nykyinen vuokraisänt

        Lisään vielä,että itse käytän vuokravälittäjää,hyvää,ja ongelmia ei ole.Toki välittäjissäkin on mätäpesäkkeitä,eräskin LVV laitatti vuokravakuuden ja ensimmäisen vuokran omalle tililleen ja kun rupesin asiaa peräämään niin hän sanoi,että tämä on heillä käytäntö.Hän sitten aikanaan maksaa rahat tililleni.Sanoin,että hänellä on aikaa huomiseen klo 12.mennessä maksaa rahat tai sitten virkavalta ryhtyy tutkimaan hänen asioitaan ja rahat olivat tililläni heti.Tästä on jo useampi vuosi ,tavat lienevät siistiytyneet koska vastaavaan en ole ennen enkä jälkeen törmännyt.


    • takaajat

      Täällä on esitetty paljon hyviä neuvoja.
      Jos vuokralaisten vanhemmat elävät, niin ota heiltä takaus lastensa vuokran maksuun. Jos vanhemmat eivät takaa lastensa vuokranmaksua, niin sellaiset vuokralaiset useinmiten voi hylätä.

      • ,,,,,,

        Joo niinpä. Olen 55v ja äitini 88v.
        Voi mennä niinpäin että takaan äitini vuokran.


      • 2 Lapsen isä

        On kyllä typerä käytäntö. Kuka lähes 40 v. menee kyselemään vanhemmiltaan takausta vuokraan!! Asunnon ostoon sen vielä ymmärtää, mutta vuokraan...haloo on suomi taas parempi paikka elää


    • dfadsafdsa

      Vaadi kuolinpesän jakoa. Osta niillä rahoilla oma sijoitusasunto lähempää ja vuokraa sitä yksin. Kaikista helpointa näin.

    • mummo 6

      Kävipä huono säkä.
      Kuolinpesät ovat yleensä niin riitaisia, että ulkopuolinen apu on paras ratkaisu.
      Hanki siis muilta osakkailta valtuutus antaa kämpät ammattivälittäjän vuokrattavaksi ja käy tekemässä sopimus kun kerran matkustat paikan päälle.

      Voit todennäköisesti valita useammasta ehdokkaasta, kilpailutta palkkiot ja sopia takuuvuokrien permisestä ja kämppien kunnon valvomisesta.

      Tulee luultavasti halvemmaksi kuin ainainen matkustelu ja pitää kuolinpesän paremmin kurissa ja sovussa.

      mummo

    • Vuokralla asuva

      Minäpä annan tällaisen neuvon. Onko teidän pakko pitää niitä asuntoja vuokralla? Olisiko parempi myydä asunnot ja laittaa niistä tulevat rahat kuolinpesän pankkitilille. Vai onko tässä jokin määräaika, joka kannattaa pitää asuntoja ennen niiden myymistä? Vaikea sanoa mitään tuohon, että miten saa luotettavan vuokralaisen. Taitaa olla arpapeliä. Jotkut (kunnialliset) yritykset vuokraavat asuntoja työntekijöilleen. Netissä on monta paikkaa, jossa voi ilmoittaa, että vuokrataan asunnot työsuhdeasunnoiksi. Siis työssäkäyvät vuokralaiset! Kiinteistönvälitysfirmat hoitavat myös asuntojen vuokrausta, mutta samanlaista kauhugalleriaa niistäkin on tullut. Vuokraavat kenelle tahansa.Toivotan parempaa tulevaisuutta.

      • Vuokranantaja Iida

        Olen vukrannut asuntoja useamman vuoden. Asukasta etsien olen ollut aika jämäkkä ja asiallinen, kaik ed. kerrotut asiat on selvitetty ennnekuin vuokrasopimusta on kirjoitettu. Ongelmia on ollut erittäin vähän, mutta seulakin on ollut tiheä ennen valintaa. Olen saanut tarvittaessa apua vuokranantajien yhdistyksestä, sieltä saa myös lakimies apua. Ovat hyvin avuliaita ja ystävällisiä. As hakijan huoliteltu ulkonäkö, hyvä koulutus ja sanallinen viestintä johtavat yleensä harhaan, jos vain niihin luottaa. Yleensä luottotiedot ym dokumentit puhuvat puolestaan, joita tulee ehd vaatia, jos haetaan luottamusta. Alussa käytin välitysfirmaa, mutta nyt olen "kurssit käynnyt", enkä ole enää "sinisilmäinen" ja homma hoituu.


      • molemmin puolin
        Vuokranantaja Iida kirjoitti:

        Olen vukrannut asuntoja useamman vuoden. Asukasta etsien olen ollut aika jämäkkä ja asiallinen, kaik ed. kerrotut asiat on selvitetty ennnekuin vuokrasopimusta on kirjoitettu. Ongelmia on ollut erittäin vähän, mutta seulakin on ollut tiheä ennen valintaa. Olen saanut tarvittaessa apua vuokranantajien yhdistyksestä, sieltä saa myös lakimies apua. Ovat hyvin avuliaita ja ystävällisiä. As hakijan huoliteltu ulkonäkö, hyvä koulutus ja sanallinen viestintä johtavat yleensä harhaan, jos vain niihin luottaa. Yleensä luottotiedot ym dokumentit puhuvat puolestaan, joita tulee ehd vaatia, jos haetaan luottamusta. Alussa käytin välitysfirmaa, mutta nyt olen "kurssit käynnyt", enkä ole enää "sinisilmäinen" ja homma hoituu.

        Itse vuokralaisena valkkaan vuokranantajan. On paljon vuokranantajia joista näkee etukäteen häirikön.
        Haluan asua rauhassa ilman kyttäyksiä. Maksan siitä että asunto on käytössäni eikä sinne ole asiaa ulkopuolisella ilman todella pätevää syytä. Omin luvin ei silloinkaan.


      • Molemmin Puolin
        molemmin puolin kirjoitti:

        Itse vuokralaisena valkkaan vuokranantajan. On paljon vuokranantajia joista näkee etukäteen häirikön.
        Haluan asua rauhassa ilman kyttäyksiä. Maksan siitä että asunto on käytössäni eikä sinne ole asiaa ulkopuolisella ilman todella pätevää syytä. Omin luvin ei silloinkaan.

        Totta puhut. Minulla on onneksi ollut melkein aina hyvä tuuri vuokrantajien kanssa. Varsinkin kun on yksin asuva nainen, niin täytyy olla kunniallinen vuokranantaja.


      • haloo...
        molemmin puolin kirjoitti:

        Itse vuokralaisena valkkaan vuokranantajan. On paljon vuokranantajia joista näkee etukäteen häirikön.
        Haluan asua rauhassa ilman kyttäyksiä. Maksan siitä että asunto on käytössäni eikä sinne ole asiaa ulkopuolisella ilman todella pätevää syytä. Omin luvin ei silloinkaan.

        Joo ja sitten sä heräsit...


      • molemmin puolin
        haloo... kirjoitti:

        Joo ja sitten sä heräsit...

        Mihin kommenttisi perustuu? Herään joka aamu. Tänäänkin hyvissäajoin koska on töihin lähtö vaikka viikonloppu.


    • taku1

      ota yksityinen vuokravälitys apuun, joka tarkistaa vuokralaiset

    • Turvallisesti

      Itse olen vuokrannut useamman vuoden asuntoja. Esittelen itse asunnon ja esittelyyn teen lomakkeen, jossa kysyn perustiedot vuokralaiselta, nimi, sotu-tunnus sekä vuokralaisen valmius hankkimaan itse omat luottotietonsa. Vuokrasopimuksen allekirjoitukseen 2 kuukauden talletus vuokravakuudeksi sekä kuitti ensimmäisen kuukauden maksetusta vuokrasta.
      Kaikki suoritukset pankkitilille. Kieltäydyin kerran allekirjoittamasta sopimusta kun vuokralainen tarjosi vuokraa käteisellä, olisin joutunut vaikeuksiin hänen kanssaan.

    • leilana

      Hei...Anna Vuokraturvan tai muun vastaavan hoitää koko juttu...veloittavat kuukauden vuokran palvelusta ja sen voitte vähentää verotuksessa....tulee tsekattua kaikki ja vastaavat yleensä vielä vuoden vuokrista

      • rwr

        Mainostaminen ei ole oikein asiallista tällä palstalla


    • Myy pois äkkiä

      Rakennan itse taloja, mutta vuokrata en kyllä haluaisi kuin ihan viimeisessä hädässä. Myykää ne asunnot. Sijoita rahat pörssiin, tai rahastoon, tai korkotilille riskijärjestyksessä. En ole lukenut muita kommentteja!

    • Ikinä ollut mitään ongelmia. Kiinteistömaailmalle antanut välityspalvelun ja se on maksanut vain 1 kk vuokran. Kaikki vuokralaiset olivat upeita!

    • pölölöpölö

      onko siinä liian isot vuokrat kun jää maksamatta
      eikai sikolätistä kannata 100€ enempää maksaa vuodessa

    • yxsvaan

      Luotto tiedot kannattaa tarkistaa ! Ne saa nyt helposti kysymällä Suomen asiaksatieto rekisteristä.
      Toinen juttu mikä kannattaa on vaatia takuuvuokra ja lisäksi vaikka kaksi henkilötakaajaa
      jotka vastaa henkilökohtaisesti omavelkaisella sitoumuksella jos vuokralainen jättää maksamatta vaikka esim. 2kk . vuokran, tai miten se sovitaan.
      Tietenkin voi kysyä miten entisellä vuokranantajalla on mennyt onko saanut vuokransa ?
      Itsekkin olen vuokralla ja näistä asioista on aina lähdetty liikeelle eikä siitä ole loukkaannuttu koska nykyisin asiat on hoidettava sopimuksen mukaan ja se on hyvä puolin ja toisin.
      Ota rohkeasti askel ja tee sopimukset ja vaadi takuut ja tarkista luottotiedot !
      Tsemppiä sinulle ja hyvää talvea !

    • 314

      myy oma osakkuutesi pois hänelle, kuka asuntoja vuokraa, tai kenelle muulle tahansa.

    • eurokasa

      No jaa, minulla oli vuokralainen, maksoi aina vuokransa, oli vakituinen työpaikkakin, luottotiedot todennäköisesti kunnossa. Olin tyytyväinen siihen päivään saakka kunnes putkivuodon vuoksi jouduin käymään hänen asunnossaan. Olin oksentaa! Hirvittävä löyhkä ja asunto suorastaan paskoitettu pilalle. Kaikki keittiön kaapistot ja liesituuletin paksun saastakerroksen peittämiä.. koiran jätöksiä pitkin lattioita. En usko että kämppää oli koskaan siivottu..

    • petey

      Minä myös vuokranantaja. Kyseessä kolmio, jota olen vuokrannut jo reilut 7 vuotta. Olen aina käyttänyt kiinteistönvälitysfirmaa. Ei aivan halpaa, mutta ovat arvioineet vuokran määrän, hoitaneet näytöt ja suositelleet vuokralaiset. Ei koskaan mitään ongelmaa, vuokrat tulleet ajallaan, ei asunnon tuhoamista. Suosittelen ammattilaisia tässäkin hommassa.

    • vuokraten

      Minulla on ollut asuntoja vuokralla useamman vuoden ajan , eikä koskaan mitään ongelmia. Itse olen hoitanut vuokrauksen, pitänyt yhden näytön ja tavannut jokaisen halukkaan henkilökohtaisesti. Jutellen yrittänyt selvittää olemmeko samalla aaltopituudella, luottamuksen pitää olla molemminpuolinen. Aina olen ottanut vuokratakuun 1-2kk suoraan pankin vakuustilille, en itselleni. Ja vuokran on tultava aina sovittuna päivänä, ja niin on tullutkin. Aina sanon, että, jos on jotain ongelmia, niin ottaa heti minuun yhteyttä, niin ratkaistaan asia yhdessä. Silloin tällöin sähköpostilla kyselen miten menee, onko kaikki ok? Ja hyvin on sujunut. Jospa minulla on ollut vain tuuria, Joku tuossa aiemmin kommentoi, ettei vuokranantaja ole sossu. Ehkä minä hieman olen tai sitten äiti.

      • Sillein on

        No minulla on ollu tapana pyytää vuokravakuus omalle tilille. Sittenkin käyttötilini saldo meinaa sakata kiitos pääomaverojen. Voi myös miettiä onko kannattavaa esim. 3000 e verotettavien tulojen takia edes vuokralaisia pitää ? Yhteisomistukset tulee aina purkaa.


    • kaikkea kokenut

      Panenpa vuokranantajana lusikkani soppaan vähän asian vierestä: ON OLEMASSA VUOKRALAISTEN KESKUSLIITTO, JOKA ON PUOLUSTAVINAAN VUOKRALAISTEN ETUJA. Olisipa niin, että vuokranantaja ottaessaan liiton jäsenen vuokralaisekseen voisi luottaa siihen, että liitto vastaisi jäsenensä käyttäytymisestä vuokralaisena! Antaisin mielihyvin reipasta alennustakin vuokrasta, jos voisi olla varma siitä, että myös vuokralainen hoitaisi sovitut velvoitteensa! Varmaan löytyisi markkinoille lisääkin vuokra -asuntoja, jos voitaisiin luottaa toisiimme ilman huolta mahdollisista tulevista rettelöinneistä
      Vuokralaisten liitto seuloisi jäsenikseen luotettavat jäsenehdokkaat !

    • rotax

      Tuolla joku mainostaa vuokravälitystä , hieno bisnes sellainen välistävetäjä kuten muutkin asunnon välittäjät . sehän on rotta ruokakomerossa .

    • eurokasa

      Vuokra-asunnoista on myös osa huonoja, kylmiä, epäsiistejä, pitkään olleet vuokralaisten käytössä eikä remonttia ole tehty maailman aikoihin. Maaseudulla lähimpään kauppaan saattaa olla matkaa 10km. Ns. hyvät, maksukykyiset vuokralaiset eivät niitä huoli. Tällaiseen asuntoon ei vuokralaista helposti saa jos on pitkä lista vaatimuksia vuokranantajan taholta...eli takuuvuokra, luottotiedot kunnossa ym. Joten asunnon kunto yms. kannattaa ottaa huomioon jos meinaa saada vuokrauksen hoidetuksi kohtuullisessa ajassa.

      • Sillein on

        Liian hyviä asuntoja ei kannata vuokrata riskit ovat liian isot. 1960-1980 luvuvun asunnot mieluiten vielä alkuperäiskuntoiset ovat oikeita sijoituskohteita.


      • eurokasa
        Sillein on kirjoitti:

        Liian hyviä asuntoja ei kannata vuokrata riskit ovat liian isot. 1960-1980 luvuvun asunnot mieluiten vielä alkuperäiskuntoiset ovat oikeita sijoituskohteita.

        Oletko saanut vuokralaiset pysymään pitkään alkuperäiskuntoisessa,1960-1980 luvulla rakennetussa asunnossa?
        Itseäni ei kyllä kiinnostaisi asua kymmeniä vuosia remontoimatta olleessa huoneistossa. Jos olisi toinen vaihtoehto asunnottomuus, niin ehkä siinä tapauksessa voisin majoittua tupaseesi, mutta alkaisin heti etsiä parempaa...


      • Eurot tänne
        eurokasa kirjoitti:

        Oletko saanut vuokralaiset pysymään pitkään alkuperäiskuntoisessa,1960-1980 luvulla rakennetussa asunnossa?
        Itseäni ei kyllä kiinnostaisi asua kymmeniä vuosia remontoimatta olleessa huoneistossa. Jos olisi toinen vaihtoehto asunnottomuus, niin ehkä siinä tapauksessa voisin majoittua tupaseesi, mutta alkaisin heti etsiä parempaa...

        Onhan niitä hyviäkin vuokra-asuntoja, mutta niistä on syytä karsia sosiaalitapaukset pois, ettei tule kymmenien tuhansien vahinkoja. Vuokran määrä hoitaa homman.


      • Sillein on
        eurokasa kirjoitti:

        Oletko saanut vuokralaiset pysymään pitkään alkuperäiskuntoisessa,1960-1980 luvulla rakennetussa asunnossa?
        Itseäni ei kyllä kiinnostaisi asua kymmeniä vuosia remontoimatta olleessa huoneistossa. Jos olisi toinen vaihtoehto asunnottomuus, niin ehkä siinä tapauksessa voisin majoittua tupaseesi, mutta alkaisin heti etsiä parempaa...

        Nyt on vuokralainen 1960 luvulla rakennetussa osakehuoneistossani. Onhan toki seiniä maalattu, tapetoitu lattiaan laminaatti laitettu kylppäri ja keittiö ovat alkuperäiset. Eipä vuokraamisessa ongelmaa ole ollut 2v vuokrattuna ollut.varmasti maailman tappiin asti voisi tuollaisena vuokrata.


      • jotain pysyvää..
        Sillein on kirjoitti:

        Nyt on vuokralainen 1960 luvulla rakennetussa osakehuoneistossani. Onhan toki seiniä maalattu, tapetoitu lattiaan laminaatti laitettu kylppäri ja keittiö ovat alkuperäiset. Eipä vuokraamisessa ongelmaa ole ollut 2v vuokrattuna ollut.varmasti maailman tappiin asti voisi tuollaisena vuokrata.

        Kaksi vuotta ollut vuokrattuna? Joko monennet vuokralaiset?


      • Sillein on
        jotain pysyvää.. kirjoitti:

        Kaksi vuotta ollut vuokrattuna? Joko monennet vuokralaiset?

        Ensimmäinen vuokralainen on teki vielä keittiön kaappeihin uudet ovet kuin maksoin tarvikkeet. Olen myös ovet valokuvassa nähnyt. Tilanne on nyt harmillinen asuntoni missä asun menee putkiremppaan 3 kk eikä viitsisi sen takia irtisanoa hyvää vuokralaista.


      • jotain pysyvää..
        Sillein on kirjoitti:

        Ensimmäinen vuokralainen on teki vielä keittiön kaappeihin uudet ovet kuin maksoin tarvikkeet. Olen myös ovet valokuvassa nähnyt. Tilanne on nyt harmillinen asuntoni missä asun menee putkiremppaan 3 kk eikä viitsisi sen takia irtisanoa hyvää vuokralaista.

        Niin riittävän ajoissa kun irtisanoo niin käyhän sekin. Tietysti jos vuokralainen lähtee vaikka kuukauden päästä irtisanomisesta niin asunto on monta kuukautta tyhjillään.


    • sossu ja kossu

      Antakaa vuokrafirmalle vuokrattavaksi.
      Siihen varmaan joutuu maksaan, mutta tuolla tavalla enempi.
      Tai sitten haet sitä kuolinpesän ositusta oikeudelta, jotta omaisuuden saa myyntiin. Mitä tuosta on iloa?

    • vuokraaja1

      Hyvätneuvottarpeen tässä olisi muutama tärkeä asia miten toimia sinun tilanteessa.
      Itse vuokraan myös kiinteistöjä niin omia kuin muidenkin niin luulen tietäväni tästä asiasta jotain.
      Ensiksi selvität
      Koko nimi,asuinosoite,henkilötunnus ja puhelinnumero (kokeile heti numeroa)
      2.tämän hetkinen vuokranantaja ja numero(kysyt vuokraajalta vuokralaisesta)
      3.koulu/työ todistus (missä opiskelee tai töissä ja minkälaiset sopimukset)
      4.missä pankissa on asiakkaana(kysyt kyseisestä pankista luottotiedot ja jos pankki saa luvan vuokralaiselta ne antaa niin ok jos ei niin tässä vakavin syy haastatella uutta vuokralaista)
      5.aina kahden tai kolmen kk takuuvuokra
      6.vuokrasopimukseen tarkat ehdot ja säännöt.
      Näillä saat varmasti hyvän ja pitkäkestoisen vuokralaisen varsinkin kun selvität tuon nelos kohdan.

      • Vuokralaisen pankki ei mitää luottotietoja kerro. Joten tarkistat ne ihan itse.

        Nuo vuokrauksen "tarkat ehdotkin" kuullostavat varsin mielenkiintoiselta. Eivät kai vaan riko AHVL_n määräyksiä??


      • jotain rajaa

        Jos minun henkilökohtaisia asioita alkaisi selvitellä kuten vuokraaja1, niin sanoisin heti että valitettavasti asunto ei kiinnosta. Koulu/työtodistus ? hahhaha


    • Aika kehnoa tuuria,jos kaikki menee pieleen. Minä olen vuokralainen ja minun vuokrat maksaa pankki tismalleen niin kuin on sovittu. Onhan teillä muilla oikeus panna kokous pystyyn ja äänestää mokailija,mikä kaappijuoppo lie syrjään lopullisesti perikunnan bisneksistä,esim. ostakaa se ulos kokonaan.

      • Hyviäneuvojatuli

        Täällä aloittaja. Kiitos tosi paljon vastaajat. Sain hyviä neuvoja. En olisi tullut edes kaikkea ajatelleeksikaan.
        Näiden neuvojen turvin aion vuokrata asunnon kun on tarvis.
        Asunto on siisti kaksio kirkonkylällä, rauhallisessa talossa.

        (Kuolinpesän osakkuudesta vielä, ettei kukaan halua myydä osuuttaan. Asunnot on ostettu vanhuudenturvaksi sitten joskus.Emme myy niitä.
        Päävuokraaja luopuu ottaa minut ilomielin avukseen, sijalleen.)

        Hyvää syksyä ja kiitos avusta!


    • vuokranantaja345

      Hei !

      Olen vuokrannut pikkuyksiöni hesasta - ko. kämppä remontoitu kymmenen vuotta sitten toisen henkilön toimesta. Nyt on alkanut tuntua, että pitää olla remonttitaitoinen ymv. kädentaitoinen henkilö, että voi pitää vuokrakämppää ja vuokralaista.

      Jos kynnys irtoaa, pistorasian, valokatkaisimien kannet on vuokralaisen mielestän rempallaan jne... kaikki ko. pikku/isommat jutut ovat minulle mahdottomia korjata, koska minulle ei ole työvälineitä eikä mitään taitoja pienimmäisinkään korjauksiin, koska olen aivan toisella alalla ja aivan täystyöllistetty ,

      En haluaisi kuunnella enää mitään vuokralaisen nalkutuksia ko. pikkutujutuista . Kenen nuo kuuluu maksaa ja tiedän kyllä, jos valittaa pikkujutuista jatkuvasti - palkkaan ulkopuolisen noita korjaamaan - maksaa kyllä sikapaljon minulle, ja kaikki tätmä stressi ja ajanmenetys. Miten toimin ko. vuokralaisen kanssa - kuka maksaa ja pitääkö minun korjata noita psitorasioiden ja valokatkaisimien kansia - jne...



      t. vuokranantaja

      • lopetin jo

        Tulee kyllä aikanaan järkiinsä kuin on vuokralaisia pitänyt et mitä sakkia he ovat.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1950
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1529
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      137
      1350
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1308
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1230
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      271
      1029
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      982
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      947
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      113
      917
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      48
      761
    Aihe