Onko joku päässyt oikikseen ilman valmennuskurssia? Kuinka todennäköistä on päästä sisään? Vai onko kenties etäpaketin tilaamisesta paljoa hyötyä? Itse olen hakemassa Lappiin, eikä valmennuskurssimahdollisuutta välttämättä ole, vähän mietinnässä vielä.
Oikikseen ilman valmennuskurssia?
28
4373
Vastaukset
- On päässyt
Istumalihaksista se on kiinni, ei mistään muusta. Valmennuskurssien sisäänpääsyprosentit luovat harhakuvan sillä todennäköisesti ne, jotka ovat valmiita maksamaan valmennuskursseista ovat jo alunperinkin motivoituneempia lukemaan. On myös hyvä muistaa, että valmennuskursseilla istumiseen käytettävä aika on pois lukemisesta, joten en todellakaan näe moisia tarpeellisina.
- sokerihiiri
Sitä mäkin oon miettiny. Monet kaverit on luottaneet liian itsevarmasti sisäänpääsyyn kun kerran käy valmennuskurssilla, mutta kappas vaan kun ei päässeetkään sisään.
- porojen sekaan
Otin Artiklan etäpaketin ja pääsin ekalla yrityksellä sisään. Paketissa suurin hyöty oli harjoituspääsykokeista. Ilman niitä en olisi tajunnut, miten kiire kokeessa tulee!
- Toivottavasti onnaa
Ongelma yksikseen lukemisessa on se, että ne sisäänpääsymateriaalit on tehty tarkoituksella vaikealukuisiksi, jotta saataisiin jyvät akanoista. Käytännössä lopputulos on se, että kun itse luin pari vuotta sitten, tuli melkein joka sivulla vastaan virkkeitä, jotka vaikuttivat täysin päättömiltä, ja näin ollen olen valmennuskurssin opettajan varassa... Jollei sinulla ole tuttavapiirissä ketään, joka tietäisi miten asiat menevät, voi olla aika vaikeaa saada tekstistä selvää. Esim Pykälän kurssilaisilla on niiden nettiosioon oikeudet, ja siellä pääsee kysymään oudoimmista kohdista. En kyllä lonkalta ole varma, onko niillä Lappiin valmentavaa kurssia... Helsinkiin pääsee ilman kurssia käyneitä ehkä 1 vuodessa, ja heillä joku kotona preppaamassa. Toinen, mikä on vaikea on vastausteksniikka, joka on aivan täysin eri, kuin minkään muunlaisiin kysymyksiin vastatessa. Ja samoin ns lukuteksniikka, eli mitä asioita sieltä kuuluu lukea. Jollet valmennuskurssille kuitenkaan pääse voin luhdutukseski sanoa, että Lappihan on kaikkein helpoin päästä sisään, eli asioiden osaamisen ei tarvitse olla läheskään samaa tasoa, kuin muualle. Onnea lukemisiin, muista pitää mieli iloisena! :)
- oik.yo
Pykälä on Helsingin oikeustieteellisen ainejärjestö ja se ei järjestä kursseja Lapin oikeustieteelliseen. Lappiin kursseja järjestää Lapin oma ainejärjestö Artikla, jolla on sekä etä- että intensiivikursseja. Intensiivikurssien paikkakunnat aiempina vuosina ovat olleet Helsinki, Tampere, Oulu ja Rovaniemi.
Pääsin Turkuun ilman valmennuskurssia, mutta kolmannella yrittämällä (pari ekaa yritystä Hkiin) ja tilasin kuitenkin itseopiskelumateriaalit, jotka eivät ole missään nimessä sama asia kuin varsinainen valmennuskurssi. Itseopiskelumateriaaleissa parasta olivat ehdottomasti harjoitustehtävät, tiivistelmät taas olivat lähinnä paperin tuhlausta.
Uskon kyllä että oikikseen voi päästä ilman valmennuskurssia, mutta silloin kannattanee hankkia itsenäisesti tietoa opiskelutekniikoista ja aikatauluttamisesta (Tämän voi aloittaa jo nyt. Netissä on varsinkin englanniksi erinomaista materiaalia aiheesta). Itsenäisesti opiskellessa hankalien asioiden selvittäminenkin jää omalle vastuulle, mutta kyllähän esim. netin ja tietosanakirjojen avulla voi saada kiperimmätkin sanataiteilut avautumaan. Myös kirjoitustaitoa (esim. oikeinkirjoitussäännöt, pilkkusäännöt) kannattaa hioa, jos se ei ole jo ennestään täydellinen. Jos vaan jaksaa olla pitkäjänteinen ja ottaa vastuuta omasta opiskelustaan, niin sisäänpääsy ilman valmennuskurssia on täysin mahdollista. - jupssjsj
Tilastojen mukaan n. 10% oikikseen sisäänpäässeistä ei ole käynyt mitään valmennuskurssia. Tilastot eivät kerro, ovatko kyseiset tyypit tilailleet näitä valmennuskurssien materiaalipaketteja yms.
- Rannall
Suhde lienee sama kaikkien hakijoiden kohdalla eli valtaosa hakijoista on käynyt jonkin valmennuskurssin ja vain pieni osa ei. Tästä voisi päätellä, että suurin osa rannalle jääneistäkin on suorittanut valmennuskurssin. Sellaista tilastoa ei kuitenkaan haluta mainostaa, jossa tämä kerrotaan.
- Motivaatiolla
Minun muutamasta uudesta opiskelukaveristani, joiden kanssa juttelin ekana päivänä tiedekunnassa, oli heti 3 ketkä eivät olleet käyneet valmennuskurssia, joten tällä otannalla noin neljännes olisi päässyt omin avuin. Ei siis todellakaan mitenkään mahdotonta. Itse kävin, mutta sille en anna sisäänpääsystäni krediittiä, sillä se oli ruokottoman huonotasoinen ja lähinnä vain vei aikaa itse lukemiselta. Varsinkin kun tehtävissä ei ollut oikeustapauksia, ei vastaustekniikan harjoittelustakaan ollut kokeessa hyötyä. Itse suosittelen istumalihasten treenausta ja motivaation ja pitkän pinnan kasvattamista ennemmin kuin valmennuskurssia.
- epaepa
Kyllä siitä vastaustekniikasta on hyötyä opinnoissa. Tenteissä kun on runsaasti oikeustapauksia.
- ---
epaepa kirjoitti:
Kyllä siitä vastaustekniikasta on hyötyä opinnoissa. Tenteissä kun on runsaasti oikeustapauksia.
Toisaalta jos pääsykokeen läpäisee ilman valmennuskurssia, voi olla melko varma, että omat opiskelutaidot riittävät myös tavallisiin tentteihin ja oikeustapaukset suttaantuu omalla painollaan. Oikeustapauksillahan vain mitataan kykyä soveltaa oppimaansa, ei sen kummempaa.
- lalalalaladiiilaaa
Lukeminen on se mikä ratkaisee, ei mikään muu.
- peppe
Valmennuskurssi ei ole missään nimessä välttämätön, se on vain markkinaihmisten luoma harha. Vain ja ainoastaan oma lukeminen ratkaisee. En itsekään ollut kurssilla ja hyvin pääsin sisään.
Itseopiskelumateriaalien tiivistelmät tms mitä olen nähnyt ovat yleensä ruokottoman huonotasoisia. Suosittelen lukiessa kirjoittamaan itse oman tiivistelmän, se tehostaa lukemista huomattavasti ja auttaa suuresti kertaamisessa. Harjoittelutehtävien tekemisestä sen sijaan voi olla jotain hyötyä ainakin oman oppimisen mittaamisessa, mutta niitäkin voi kehitellä itse. Ota sisällysluettelo eteesi ja kuvittele tehtäväksi essee jostain otsikosta tms. - Phuksitar2012
Ja onhan sitä ilmaisiakin kursseja.
http://www.varjovalmennus.fi/- suojelus-kunta
Kommareiden touhuja.
- moonwalker
Hieno idea tuo varjovalmennus ja toivon, että se kantaa hedelmää. Silti samaan hengenvetoon esitän toiveen, että kurssijärjestäjät ovat aidosti mukana hommassa, eikä kyseessä ole pelkästään poliittinen näytösluontoinen tempaus.
Valmennuskurssien järjestäminen käy työstä ja opettajalta vaaditaan aidosti panostusta. Eikä mikä tahansa materiaalikaan käy, vaan niihin pitää panostaa, jos toivoo että niistä olisi hyötyä pyrkijöille. Olisi hienoa jos bro bono hengessä voisi tarjota kaikille hakijoille samanlaista tukea kuin maksullisilla puolella, mutta ilmaisuudessa on se riski, että touhuun lähtee mukaan enemmän sellaisia joilla on hyvä tarkoitus, mutta ei välttämättä riittävää asiantuntemusta.
Monen nuoren tulevaisuus on teidän käsissänne ja toivon siksi, että opettajiksi valitaan varjokursseillakin asiansa osaavia motivoituneita tyyppejä, ja että kyseessä on aidosti opetustilanne, missä opettaja kantaa vastuun siitä, että kurssilaiset oppivat opetetut asiat. Siis älkää tehkö opettajavalintoja pelkästään puoluekirjan perusteella. - pänttääjä
Valmennuskurssit on rahastusta. Itse pääsin ensimmäisellä hakukerralla Joensuuhun (OTK/OTM) itsekseni lukemalla, lukemalla ja vielä lukemalla. Kun en lukenut, niin pänttäsin. Sisäänpääsy vaati todellista omistautumista niille pääsykoekirjoille, jos jotain asiaa ei ymmärrä niin voi itse selvittää muualta ja käyttää omia aivojaan. Ei siihen kalliita kursseja tarvita. Itse se tieto on joka tapauksessa omaksuttava ja kaikki asiat osattava ulkoa, kukaan ei sitä tietoa päähäsi kaada.
Jos vastaustekniikkaa kaipailee, niin voi käydä esim. Helsingin avoimen yliopiston oikiksen johdantokurssin, sen yhteydessä saa kaiken tarpeellisen tiedon ja vähän tuntumaa asiaan. (Kurssin yhteydessä on moodlessa tukisivut opiskeluun, siellä oli ihan loistavat ohjeet vastaustekniikkaan tms.) Voi käydä myös verkkokurssina. Tosin vastaustekniikkaankin saa ihan riittävät eväät katsomalla aikaisempien vuosien pääsykoekysymyksiä ja vastauksia. Ei ole rakettitiedettä, vaikka vaativaa onkin.
Tsemppiä lukemisiin sinulle, Sokerihiiri. - arla1
Tuli mieleen että olisiko täälä ketään jolla olisi kiinnostusta aloittaa lukupiiriä? Itse hakemassa Lappiin. Tällä hetkellä majailen Helsingissä. Pääsykoekurssille osallistun myös koska haluan saada harjaannusta vastaustekniikkaan.
- ehkä haen
arla1 mille kurssille menet? Itse myös haen mahdollisesti Lappiin. Valmennuskurssi tai sen käymättömyyden lisäksi olisi kiva tietää ylppäreiden hyvityspisteet. -Itselläni ihan onnettomat, vähän paremmin saisin jos hakisin hammaslääkikseen koska kirjoitin reaalissa bilsan.
- Oikis2014!!
Helsinkiin oikikseen päässeet, kummassa kiintiössä pääsitte? Ja paljonko oli lähtöpisteet? Itsellä tulisi 20 eli pitää kokeessa loistaa...
- Oik13
Koepistekiintiössä pääsin. Mullakin oli joku 20 pintaan lähtöpistettä mutta en juuri kiinnittänyt huomiota kun ne oli joka tapauksessa aika huonot eikä niistä iloa irronnut. Suosittelen muutenkin, ettei kukaan hyvilläkään pisteillä pyrkijä suunnittele sisäänpääsyään niiden varaan, vaan kannattaa paahtaa ihan täysillä. Jos siihen päälle sitten annetaan yksi tai toinen bonuspiste niin se on sitten extraa. Tsemppiä!!
Niin ja täällä joku kyseli valmennuskurseista. Kyllä on tullut ilahduttavan paljon sellastakin porukkaa vastaan, jotka ei ole käynyt vaikka se onkin harvinaisempaa. Eli ilmankin pärjää, varsinkin jos kysymykset on taas monivalintoja, eikä oikeustapauksia. Mutta sitähän ei voi tietää.. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kursseja pyöritetään rahan vuoksi, eikä laatu kaikkialla ole hyvä. Pykälän kurssit on kai tosi hyviä, itse ole käynyt sellaisella, mutta olen kuullut niistä keskimäärin erittäin hyvää palautetta. - oikis2014!!
Oik13 kirjoitti:
Koepistekiintiössä pääsin. Mullakin oli joku 20 pintaan lähtöpistettä mutta en juuri kiinnittänyt huomiota kun ne oli joka tapauksessa aika huonot eikä niistä iloa irronnut. Suosittelen muutenkin, ettei kukaan hyvilläkään pisteillä pyrkijä suunnittele sisäänpääsyään niiden varaan, vaan kannattaa paahtaa ihan täysillä. Jos siihen päälle sitten annetaan yksi tai toinen bonuspiste niin se on sitten extraa. Tsemppiä!!
Niin ja täällä joku kyseli valmennuskurseista. Kyllä on tullut ilahduttavan paljon sellastakin porukkaa vastaan, jotka ei ole käynyt vaikka se onkin harvinaisempaa. Eli ilmankin pärjää, varsinkin jos kysymykset on taas monivalintoja, eikä oikeustapauksia. Mutta sitähän ei voi tietää.. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kursseja pyöritetään rahan vuoksi, eikä laatu kaikkialla ole hyvä. Pykälän kurssit on kai tosi hyviä, itse ole käynyt sellaisella, mutta olen kuullut niistä keskimäärin erittäin hyvää palautetta.Kävin viimevuonna pykälän kurssin, eli ns. "vastaustekniikka" (jos sellasta edes on) niin on hallussa, eli pitäää vaaan jaksaa lukeea lukea ja lukea!!!!!!!!!! Huhti-toukokuu neljän seinän sisässä sitten 24/7
- phuksi kertoo
Olen phuksi ja kyllä tiedekunnassa on tullut vastaan myös toisia phukseja jotka ovat ilman kurssia sisään tulleet. Ihan riittävän vastaustekniikan oppii varmasti katsomalla vanhojen kokeiden vastauksia, sekä tilaamalla ehkä jonkun itseopiskelupaketin. Erityisesti viime kevään kokeessa kurssin hyöty oli todella pieni. Ehkä jopa haitallinen, sillä kurssilla keskitytään hyvin pitkälti oikeustapausten harjoittelemiseen, joita ei viime vuonna ollut kokeessa yhtään. Jos koko kevään oli vain näitä harjoitellut, niin kokeessa saattoi iskeä paniikki.
Tiedekunta ei halua tukea kaupallista kurssitoimintaa ja sisään voi kyllä päästä ilman kurssiakin. Koe laaditaan sillä tavoin.- ampukaamuapäähän
Ainakin Turun ja Joensyyn pääsykokeessa oli oikeustapauksia. Muistaakseni useampiakin. Eli mene muualle väärien tietojesi kanssa.
- dfghjk
ampukaamuapäähän kirjoitti:
Ainakin Turun ja Joensyyn pääsykokeessa oli oikeustapauksia. Muistaakseni useampiakin. Eli mene muualle väärien tietojesi kanssa.
Yleensä tällä palstalla oletusarvo taitaa olla Helsingin oikeustieteellisestä puhuminen. Joten jos muista tiedekunnista puhuu, kannattaa se mainita erikseen..
- ampukaamuapäähän
Niin koska Helsinki on maailman napa :------------D voi jessus.
Haluan vain sanoa, että ehdottomasti paras tapa päästä oikikseen on pyrkiä sinne. Jos ei pyri, sinne ei pääse.
Ihan sama käykö valmennuskurssin vai ei*, kunhan yrittää tosissaan** heti alusta asti. Minusta vaikuttaa siltä, että turhan moni luopuu leikistä edes yrittämättä, jolloin lopputuloksena sisäänpääsy onkin yllättävän helppoa. Toisaalta aika moni ennemminkin vain kokeilee onneaan eikä yritä täysillä, joten isoista hakijamääristä huolimatta kilpailu ei olekaan niin kovaa miltä näyttää.
Tsemppiä kaikille tulevaan koitokseen! Toivottavasti mahdollisimman moni ylittää itsensä tänä keväänä :).
* myöskään ylioppilastodistuksen lähtöpisteillä ei ole niin väliä
** helpommin sanottu kuin tehty- ---
Täytyy kyllä sanoa että jos pääsykoekirjojen kanssa ei pää kestä, kannattaa miettiä onko oikeustieteiden opiskelu se asia mitä elämältään haluaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004383
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!422026- 631713
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331373Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581347Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93969SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26933Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10899Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186706