Pari kuukautta sitten tuli lisfrancin niveleen vamma. Leikkaus, jalkapöydän luihin ruuvi. Viikoja kipsissä, sitten vähitellen alkaa kävely keppien kanssa.
Suomenkielisiltä keskustelupalstoilta ei ole pahemmin löytynyt mainintoja tästä käsittääkseni suht harvinaisesta vammasta. Mitä olen englanninkielisillä palstoilla käynyt ja muuten etsinyt tietoja, pistää silmään todella pitkä toipumisaika. Useita kuukausia ilman mitään painoa jalalle.... Harvat suomalaiset tapaukset (minä ml.) taas alkavat varovasti astumaan leikatulla jalalla 1-2 kk kuluessa. Omassa tapauksessa 3vk leikkauksesta puolella painolla ja 6vk normaalisti.
Samat tieteelliset artikkelit yms. ne lääkärit varmaan lukevat kaikissa länsimaissa. Joten tulee mieleen onko tässä jokin filosofinen ero. Tai sitten nämä suomalaiset tapaukset ovat olleet suht lieviä.
Mielellään kuulisi kohtalotoverien kommentteja tuosta toipumisesta.
Lisfrancin vammasta toipuminen?
>>>
1
5761
Vastaukset
- Könkkäkoipi
Hei! Itsellä myös joulukuussa 2012 kävi sillälailla, että jalkapöydästä 2 metatarsaaliluu sirpaleiksi ja lisfrancin nivel paikaltaan. Tammikuussa 2013 leikattiin ja laitettiin yhteensä 6ruuvia ja luuhun vielä levy. Ensin 6vko varaamatta lainkaan, 2vko osapainovaraus ja sen jälkeen vielä ilman kipsikenkää osapainovarauksella 2vko. Sitten pikku hiljaa vielä keppien kanssa täyspainolla. Kuntoutus jatkuu edelleen! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 951996
- 571929
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351