liian väsynyt nuori

K-ierra

Olen 17-vuotias lukiolainen ja perfektionisti. Perfektionismi on tuhonnut koko elämäni. Yritän suorittaa kaiken täydellisesti ja haluan aina onnistua. Vihaan epäonnistumisia ja jokaisen sellaisen jälkeen tekisi mieli oksentaa itseni päälle ja hakata itseäni. Mielestäni minun täytyy olla täydellinen.

Viime vuonna ajoin itseni siihen jamaan, että minulla todettiin keskivaikea masennus ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö. Join runsaita määriä alkoholia, koska humalassa oli ainoa hetki, kun minulla oli hyvä olla. Humalassa myös yritin toteuttaa ns. suunnitelmiani kuten juosta auton alle, sammua talvella pihalle jne. Kukaan ei tiennyt pahasta olostani, kunnes terveydenhoitaja huomasi uupumukseni ja passitti minut tutkimuksiin. Tänäkään päivänä minun pahasta olostani tietävät vain lääkärit jne. Vanhempani ajattelevat, että olen "parantunut."

Olen yrittänyt vähentää työtaakkaani, mutta se ei onnistu. Palan koko ajan loppuun enemmän ja enemmän. Minua pelottaa, että jossain vaiheessa vain ns. romahdan. Että yhtäkkiä en ihan oikeasti kirjaimellisesti jaksa kaikkea työmäärää ja löydän itseni sairaalan vuodeosastolta..

Mitä työtä minulla sitten on? No, vanhempani ovat jättäneet minut lähes kokonaan oman onneni nojaan. Joudun huolehtimaan lähes kaikki elämään liittyvät asiat itse lukuunottamatta ruoka- ja muita välttämättömiä kuluja. Asun siis yksin, vanhempani asuvat 1 h ja 1,5 h ajomatkan päässä. He eivät silti ikinä käy moikkaamassa minua. Heillä on omatkin ongelmansa, joista he syyttävät minua. Lisäksi minulla on viikossa 10 treenit, joiden suorittaminen on minulle pakkomielle. Ja sitten vielä tuo lukio..Tuntuu, että tämä kaikki on vain minulle liikaa, mutta silti jatkan näin..Mitä voin tehdä toisin..Olen kuitenkin vasta 17, en haluaisi herätä vuoden tai kahden päästä teho-osastolta tai jostain muualta...

3

298

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin tai näin

Nuorisopsykiatriselle poliklinikalle saanee lähetteen terveydenhuoltajan kautta.

• kirjoittaja-kierra

Siitä on tullut minulle tuttu viimeisen vuoden aikana..Tuntuu, että olen surkimus, koska sekään ei ole auttanut mitään..

• Nuoruudesta selvinny

Kaikkea ei voi saada!!! Opettelepa armollisuutta itseäsi kohtaan - samoin rakastamaan itseäsi. Vaaditko toisilta yhtä paljon kuin itseltäsi? Ellet niin olet armoton itseäsi kohtaan.

Totuus on että suorittamalla ei elämässä tulla onnelliseksi. Sisäinen tasapaino, itsensä ja rajoitteensa tunnistaminen hyväksyminen sitä tuovat. Samoin kuin hyvät ihmissuhteet.Toki on kiva jos pystyt hankkimaan itsellesi hyvän ammatin.

Toiset vanhemmat ovat vain välinpitämättömiä eivätkä osaa rakstaa aikuistuvia lapsiaan. Ala itsesi "vanhemmaksi" ja hemmottele itseäsi välillä mieluisilla asioilla. Ja mene juttelemaan ammattiauttajalle/ nuorisotyöntekijälle. Tarvitset aikuista vierellä kulkijaa aikuistumistasi varten : )

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      112
      1417
    2. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      46
      935
    3. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      746
    4. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      145
      730
    5. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      676
    6. Uskaltaisitko

Tavata kaivattusi tässä tilanteessa?
      Ikävä
      67
      626
    7. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      53
      607
    8. Halaus juuri sinulle

Kaikki järjestyy kyllä. Luota vain. ❤️🫶
      Ikävä
      59
      586
    9. Onko Sofia jälleen jätetty?

Moni asia viittaisi siihen, että hän on jälleen sinkku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      530
    10. Rekat seisovat dieselin hinnan takia . Ala ei kestä tällaista hintatasoa, sanoo yrittäjä .

EU:n kallein diesel on kova paikka kuljetusalalle. Ajoja on jätetty ajamatta kannattavuus­ongelmien vuoksi, sanoo alan e
      Kajaani
      106
      502
    11. Mies, näetkö minut myös

Seksuaalisena ihmisenä ja naisena? Haluatko minua seksuaalisesti? Vai olenko mielestäsi tyttönen?
      Ikävä
      20
      500
    12. Voin tulla

Sisustamaan sulle 🤭
      Ikävä
      55
      478
    13. Voiko se ikinä toimia

Voiko meistä ikinä tulla mitään? Näin kauan aikaa on kulunut ja mitään ei tapahdu... En usko, että sinä mietit minua het
      Ikävä
      32
      478
    14. Meneekö unohtamis

Projektisi hyvin??
      Ikävä
      34
      477
    15. Kuka se on

Kuhmon komein aikamies?
      Kuhmo
      5
      468
    16. Nainen, mitä mieltä olet kodittomista?

Ja heistä jotka eivät kykene huolehtimaan asioistaan, itsestään eikä terveydestään? Miten heidän kanssaan tulisi toimia?
      Ikävä
      118
      466
    17. Mitä jos...

Susta tykätään poikana enemmän, kun tyttönä? Miten asian käsittelet tai otat tiedon vastaan? T nainen gubetellija herät
      Sinkut
      142
      453
    18. Uskallatko paljastaa

Millä nimellä löydyn puhelimestasi?
      Ikävä
      49
      447
    19. Et sinä mitään

Oikeasti halua
      Ikävä
      52