Kalansyöjille ja- käyttäjille

Särensilmä

Tässä Eviran tärkeä tiedote teille.

Kotijääkaapin kylmyys ei aina riitä kalalle

Tavanomainen kotijääkaapin lämpötila ei yleensä ole riittävä kalatuotteiden pitkäaikaiseen säilytykseen. Elintarviketurvallisuusvirasto Evira muistuttaa, että tuore kala ja kaikki suoja- ja tyhjiöpakatut kalavalmisteet sekä mäti kannattaa kotonakin säilyttää 0 - 3 asteessa ja käyttää viimeiseen käyttöpäivään mennessä. Jos kalaa säilytetään lämpimämmässä, kannattaa se syödä jo hyvissä ajoin ennen viimeistä käyttöpäivää.

Lämpötila vaihtelee jonkin verran jääkaapin hyllyjen välillä. Kylmintä on tavallisesti alimpien hyllyjen takaosassa, lähellä kylmäelementtiä tai pakastelokeron läheisyydessä. Säilytä helposti pilaantuvia elintarvikkeita jääkaapin kylmimmässä osassa. Hanki jääkaappiisi lämpömittari, jonka avulla voit tarkkailla jääkaapin lämpötilaa.

Graavi- ja kylmäsavukalassa listeriavaara

Listeriabakteeria todetaan säännöllisesti tyhjiö- tai suojakaasupakatuissa kylmäsavustetuissa ja graavisuolatuissa kalatuotteissa. Tyhjiö- ja suojakaasupakatut kalatuotteet tulisi säilyttää korkeintaan 3 asteessa, koska listeria voi lisääntyä myös alhaisissa lämpötiloissa. Pakkauksen avaamisen jälkeen tuotteet kannattaa syödä mahdollisimman pian. Elintarvikkeita ei saa käyttää pakkaukseen merkityn viimeisen käyttöpäivän jälkeen. Myös itse graavattu kala voi sairastuttaa riskiryhmään kuuluvan henkilön.

Elintarviketurvallisuusvirasto Evira suosittelee, että ikääntyneet, raskaana olevat ja henkilöt, joiden vastustuskyky on heikentynyt, eivät söisi graavisuolattuja tai kylmäsavustettuja kalatuotteita kuumentamatta. Elintarvikkeiden kuumennus tuhoaa listeriabakteerin.

Tyhjiöpakatussa lämminsavukalassa botulismivaara

Clostridium botulinum -bakteeri saattaa esiintyä tyhjiöpakatuissa savu- ja graavikalatuotteissa. Erityisesti lämminsavukala on riskituote. Bakteeri aiheuttaa vakavan ruokamyrkytyksen, botulismin. Myrkytys on Suomessa harvinainen. Sen syynä on yleensä tuotteen liian korkea säilytyslämpötila ja liian pitkä säilytysaika.

Muut kalavalmisteet, esimerkiksi silli lasipurkissa, kannattaa säilyttää pakkauksessa olevan ohjeen mukaan, kuitenkin enintään 6 asteessa. Avaamattomat kalatäyssäilykkeet voidaan säilyttää huoneenlämmössä. Älä käytä tuotteita, joiden pakkaus on rikkoutunut tai pullistunut. Jos annat kalaa lahjaksi, varmista, että tuotteiden kylmäketju on katkeamaton tuotteen lopulliselle käyttäjälle asti.

Lisää tietoa
Listeriasta:
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/tietoa elintarvikkeista/elintarvikevaarat/elintarvikkeiden kayton rajoitukset/listeriabakteeri/

Clostridium botulinum -bakteerista:
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/tietoa elintarvikkeista/elintarvikevaarat/ruokamyrkytykset/ruokamyrkytyksia aiheuttavia bakteereja/clostridium botulinum/

6

214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Purnukki.

      Siinäpä vasta pölövästi tietojaan jostain kirjasta luetteloo. Kyllä köyhä kansa ossaa ruokasa laettoo ja säelöö!

    • pölvästiksi

      Itseppä itsesi ilmoitit...

    • viime viikolla

      raadiossa sanovat että ku laittaa merisuolaa kunnolla kalan päälle,ni säilyy jääkaapissa paremmin.

    • ja eikun syömään

      Tönkkösuolatut muikut: kun laittaapi kolmesta neljään kiloa suolaa muikkukiloa kohti niin avot - säilyvyys taattu.

    • Huonoo on säilymään kala.
      Varsinkaan kylmäsavustettu ei säily ees yön yli.

    • Max puol vuotta.

      Pahaa on hirvenlihakin vuoden vanhana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1254
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      121
      1133
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      855
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      843
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      316
      797
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe