Kissanpennun madottamisen puute

tietämätön

Eli tilanne on tälläinen: mulla on n. 3-4kk ikäinen kissanpentu, joka muuten ollut pirteä ja hyvinvoiva paitsi eilen tilanne muuttui. Pentu rupesi oksentelemaan, oli väsynyt/nuutunut, ei syönyt/juonut. Selvisi sitten, että pentu ei ole edellisessä kodissa saanut kertaakaan matolääkettä. Kävin hakeen apteekista Mirrix-merkkisen matolääkkeen ja annoin kissalle. Kissa tänään ollut jo normaali. Syönyt ja ollut pirteäkin, eikä oksentanut kuin aamulla vähän vettä/tms lientä.

Mietin vaan, että miten tota matolääkettä nyt sitten jatkossa annetaan? Kun ohjeissa puhutaan että 3,6,9 viikkosille, mutkun tilanne on nyt erilainen eikä kissa ole saanut ollenkaan elämänsä aikana madotusta...

Jos joku osaisi neuvoa, että annanko ohjeen mukaan vaikka ei ikä täsmää vai miten? Ja jos oireet olivat madoista, niin lähteekö madot tällä yhdellä käsittelyllä? Vai pitäisikö esim tänään antaa lisää?

7

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kisukaks

      Ostin itse juuri vähän aikaa sitten matokuurin kissalle. Apteekissa eivät suositelleet tuota Mirrixiä, sillä se on tarkoitettu vain yhden matolajin häätöön. En nyt muista minkä nimistä itse ostin, mut se oli tahnaa, jota annettiin kolmena päivänä peräkkäin ja ja se tehoaa kuulemma kaikki matotyyppeihin.

    • tietämätön

      Oliskohan ollut sit Axilur? Yritän vaan nyt selvittää et miten annan ku tossa pakkauksessa luki vaan että kissanpennut 3,6,9 vko ikäisinä jne...

      • kisukaks

        Ei ollut Axilur..Eikös tuo Axilur ole vain tabletteina? Ovat niin suuria, etten sen takia ole ostanut. Harmi, että en muista sen tahnan nimeä. :( Ainaski tos apteekissa missä kävin, niin oli vain tahnana tuota Mirrixiä ja sit tämä, mitä minä ostin.


      • Sekoita veteen
        kisukaks kirjoitti:

        Ei ollut Axilur..Eikös tuo Axilur ole vain tabletteina? Ovat niin suuria, etten sen takia ole ostanut. Harmi, että en muista sen tahnan nimeä. :( Ainaski tos apteekissa missä kävin, niin oli vain tahnana tuota Mirrixiä ja sit tämä, mitä minä ostin.

        Axilurin voi myös liuottaa veteen. Hyvin kyllä saan nuo tabletitkin puolikkaina annettua omille elukoille. Vähän voita päälle ja kissasta tukeva ote.


    • 6+4

      Kannattaa soittaa eläinlääkärille ja varmistaa asia. Itse en kyllä madottaisi jos kissa on huonossa kunnossa. Madotus kun saattaa sekin aiheuttaa ripulia ja oksentelua niin nyt on hyvin tärkeää että huolehdit nesteytyksestä.

    • Kissanminddu

      Axilurin voi sekoittaa ruokaankin, omilla kissoilloa toi menee jostain syytä sapuskan mukanakin. Voit madottaa parin viikon välein, pitää muutama kuukausi taukoa ja madottaa uudelleen.

      Noi mato lääkkeet ei nyt mitään kovin suurta myrkkyä kissalle ole, tosin ei niitä tiuetty kannata turhaa antaa, rasittaa ne varmaan kuitenkin aineenvaihduntaa, maksaa ja munuaiasiA

      • kisukaks

        Meillä ei mennyt ruoan seassa tuo Axilur. Kummasti katit vaan tietää, että nyt on ruoassa jotain ylimääräistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      81
      3504
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      2012
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1968
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1588
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1425
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1415
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1119
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      99
      1075
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      864
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      850
    Aihe