Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Har någon redan börjat med julpyssel ?

tant blå

Jag stickar yllestrumpor för brinnande livet,alla vill ha hemstickade strumpor,både unga och gamla.Nu kommer det en massa julkort och likn.från olika föreningar....jag brukar nog skicka en slant...Till hem för hemlösa katter,hörselskadade,konst utan händer och vilka det nu finns..alltid också till Frälsningarmens julgryteinsamling.....Nu presenteras ju också Luciakandidaterna.....här i vår stad går en del av de insamlade medlen till skyddshemmet i år.Jag tycker det är roligt att ge en liten slant även om jag nu inte har någon stor pension..många bäckar små...

47

301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • höstkvinna

      Hej tantblå. Du är duktig du, alltid är det bra med egna gjorda julpresenter tycker jag. Nångång har jag fört till insamling inom Frälsingsarmens julgryta. Själv brukar jag ge bort julgåvor, men inte till välgörenhet... Jag var inne och tittade på Luciakandidaterna. Jag bakar semlor idag. Här är vädret soligt och 4 grader.

      • tant blå

        Jag måste passa på nu när jag har händerna i bättre skick (det är litet upp och ner ).Mitt barnbarn kommer igen på besök i början av december och då skall vi pyssla en massa julpynt.Här är också soligt,det har väl utlovats stark blåst igen....I min familj bland oss vuxna brukar vi ge högst en eller två julklappar..och då gärna något som personen har önskat sig..behöver inte vara något dyrt.Hembakade pepparkakor ,godis och annat ätbart är också populärt...ja,ska vi anse att vi har invigt den nya tråden nu ?


      • tant blå
        tant blå kirjoitti:

        Jag måste passa på nu när jag har händerna i bättre skick (det är litet upp och ner ).Mitt barnbarn kommer igen på besök i början av december och då skall vi pyssla en massa julpynt.Här är också soligt,det har väl utlovats stark blåst igen....I min familj bland oss vuxna brukar vi ge högst en eller två julklappar..och då gärna något som personen har önskat sig..behöver inte vara något dyrt.Hembakade pepparkakor ,godis och annat ätbart är också populärt...ja,ska vi anse att vi har invigt den nya tråden nu ?

        Hejsan,här regnar det,här har inte stormen gjort några större skador,litet träd har fallit och sådär...och mina "vinterblommor " på balkongen blev litet omruskade............Ibland vet man inte om man skall skratta eller gråta...jag läste på AFTONBLADET att våra traditionella jultårtor liknar hakkors....månne man skall våga baka dem i år ?Kanske måste man ändra på formen ?...jag är annars så lat att jag brukar använda färdig deg till både pepparkakor och jultårtor,då får man själv göra bara det som är "roligt ".


      • höstkvinna
        tant blå kirjoitti:

        Jag måste passa på nu när jag har händerna i bättre skick (det är litet upp och ner ).Mitt barnbarn kommer igen på besök i början av december och då skall vi pyssla en massa julpynt.Här är också soligt,det har väl utlovats stark blåst igen....I min familj bland oss vuxna brukar vi ge högst en eller två julklappar..och då gärna något som personen har önskat sig..behöver inte vara något dyrt.Hembakade pepparkakor ,godis och annat ätbart är också populärt...ja,ska vi anse att vi har invigt den nya tråden nu ?

        Gokväll! Det brukar ju sägas att man får passa på att laga när händerna är i bra skick. Det är ju nåt att vänta på igen när barnbarnet kommer och hälsa på, barnen tycker om att pyssla, även för vuxna tycker jag. Här har det regnat,och nu kommer det igen lite snö- 4grader. stormen hade gjort mycket illa läste jag på tidningarna. Det kan vi bra göra tycker jag att vi nu inviger den nya tråden här. Visst jag tycker om att ge julklappar också de behöver inte vara så dyra, jag var förresten i går och köpte de första julgåvorna. Så har man de ur vägen sen. Jag har 2 gudbarn.


      • tant blå
        höstkvinna kirjoitti:

        Gokväll! Det brukar ju sägas att man får passa på att laga när händerna är i bra skick. Det är ju nåt att vänta på igen när barnbarnet kommer och hälsa på, barnen tycker om att pyssla, även för vuxna tycker jag. Här har det regnat,och nu kommer det igen lite snö- 4grader. stormen hade gjort mycket illa läste jag på tidningarna. Det kan vi bra göra tycker jag att vi nu inviger den nya tråden här. Visst jag tycker om att ge julklappar också de behöver inte vara så dyra, jag var förresten i går och köpte de första julgåvorna. Så har man de ur vägen sen. Jag har 2 gudbarn.

        Hejsan,här har ösregnat hela dagen,men nu är det bara litet duggregn.Folk har plockat fram sina elekriska ljusfunderingar i fönster och på balkonger...Det lyser upp i höstmörkret....men ibland blir det nog litet för mycket..känns ibland som om man skulle bo i Hongkong eller likn.....Nåjo,det var nu bara min åsikt....jag brukar bara ha ljus i två lyktor på balkongen..det är en smaksak.Jag måste vara så försiktig med att ha levande ljus inne,kattskrälle bränner upp morrhårena annars.


    • bröt

      Jag e tvungen att göra gåvor själv - få bara studiestöd å d räcker inte att köpa nånting :(

      • mormorsrutor

        Jag har alltid tyckt att de bästa gåvorna är sådana som någon själv gjort.....Inte är det förstås fel med köpta gåvor heller...men jag tycker de är värdefullt när någon använder sin tid,fantasi ,och känslor på att gjöra SJÄLV.


      • höstkvinna

        Hej! Det är inte lätt när pengarna inte räcker till, det uppskattas även när man gör gåvorna själv tycker jag. Trevlig helg och trevligt att få nya människor här som skriver.


      • höstkvinna
        mormorsrutor kirjoitti:

        Jag har alltid tyckt att de bästa gåvorna är sådana som någon själv gjort.....Inte är det förstås fel med köpta gåvor heller...men jag tycker de är värdefullt när någon använder sin tid,fantasi ,och känslor på att gjöra SJÄLV.

        Hej! Jag tycker om man har tid och inspiration att göra sina julgåvor själv det får man göra som man vill. Huvudsaken att man gör någon glad även om det är köpta eller hemgjorda gåvor! Välkommen nya skrivare hit, och trevlig helg.


      • Den samma bröt
        mormorsrutor kirjoitti:

        Jag har alltid tyckt att de bästa gåvorna är sådana som någon själv gjort.....Inte är det förstås fel med köpta gåvor heller...men jag tycker de är värdefullt när någon använder sin tid,fantasi ,och känslor på att gjöra SJÄLV.

        Tack, men problem e inte bara pengar eftersom jag e sååååå dålig med gör nånting :(

        Alla kom ihåg hur svårt var i skolan när lärare sa att nu ska vi sticka panlappor? Oj oj, d e svårt för mig fortfarande! Kanske jag ge någon gåvokort, t ex att jag ge löft " jag lovar städa din garage/ kök" eller " lovar vara barnvakt."
        Int vet jag.... Hemsk jultid!


      • tant blå
        Den samma bröt kirjoitti:

        Tack, men problem e inte bara pengar eftersom jag e sååååå dålig med gör nånting :(

        Alla kom ihåg hur svårt var i skolan när lärare sa att nu ska vi sticka panlappor? Oj oj, d e svårt för mig fortfarande! Kanske jag ge någon gåvokort, t ex att jag ge löft " jag lovar städa din garage/ kök" eller " lovar vara barnvakt."
        Int vet jag.... Hemsk jultid!

        Till bröt...det är en jättebra ide att ge gåvokort med löften om kommande tjänster...det blir man alltid glad över.Mina studerande fattiga barnbarn brukar ge gåvokort med löften om städning och fönstertvättningshjälp m.m. och jag som mormor är tacksam.Man kan ju göra vackra personliga gåvokort om man är duktig på att teckna,eller klippa och klistra.....Jultiden kan vara ganska jobbig ibland...men man MÅSTE inte gå med i den här allmänna julhysterin.


      • snåljåpen..
        höstkvinna kirjoitti:

        Hej! Det är inte lätt när pengarna inte räcker till, det uppskattas även när man gör gåvorna själv tycker jag. Trevlig helg och trevligt att få nya människor här som skriver.

        Man kan baka pepparkakor,en STOR åt alla och så dekorerar man dem med glasyr.Man kan också köpa billiga blommor,tex,hyacinter och piffa upp dem med kvistar,kottar,band och vad man nu råkar ha i gömmorna.Jag brukar köpa korgar och annat som passar som "bakgrund"till blomsterarrangemangen på loppisar,man kan få dem för någon euro bara.


      • alla gillade..
        snåljåpen.. kirjoitti:

        Man kan baka pepparkakor,en STOR åt alla och så dekorerar man dem med glasyr.Man kan också köpa billiga blommor,tex,hyacinter och piffa upp dem med kvistar,kottar,band och vad man nu råkar ha i gömmorna.Jag brukar köpa korgar och annat som passar som "bakgrund"till blomsterarrangemangen på loppisar,man kan få dem för någon euro bara.

        Vi var en jul alldeles utan pengar,vi kokade gammaldagsknäck och negerbollar...dom ingredienserna fanns der.


      • den bröt kille igen
        alla gillade.. kirjoitti:

        Vi var en jul alldeles utan pengar,vi kokade gammaldagsknäck och negerbollar...dom ingredienserna fanns der.

        Nu såg jag ny ord - vad eller vilka är negerbollar? (svensk är inte min modersmål, jag bara studerar den)


      • fattiglappsgodis
        den bröt kille igen kirjoitti:

        Nu såg jag ny ord - vad eller vilka är negerbollar? (svensk är inte min modersmål, jag bara studerar den)

        Negerbollar görs på havregryn,smör eller margarin,socker,vaniljsocker ,kallt starkt kaffe och kakao.Receptet kan man googla på nätet.Nuförtiden är det kanske mera korrekt att kalla dem chokladbollar.


      • höstkvinna
        Den samma bröt kirjoitti:

        Tack, men problem e inte bara pengar eftersom jag e sååååå dålig med gör nånting :(

        Alla kom ihåg hur svårt var i skolan när lärare sa att nu ska vi sticka panlappor? Oj oj, d e svårt för mig fortfarande! Kanske jag ge någon gåvokort, t ex att jag ge löft " jag lovar städa din garage/ kök" eller " lovar vara barnvakt."
        Int vet jag.... Hemsk jultid!

        Till bröt! Jodå, jag tycker att människor stressar alldeles för mycket inför julen, städa skåp mm, man kan bra städa skåp och dylikt när som helst anser jag. Jag minns väl, när man skulle sticka eller virka nåt i skolan det blev nog ingenting, man gör väl så gott man kan. Man kan också sy pannlappar. Jag bryr mig inte så mycket om julen. Det är sånt ståhej, det är bara butikerna som förtjänar på det och blomsteraffärerna.


      • höstkvinna
        snåljåpen.. kirjoitti:

        Man kan baka pepparkakor,en STOR åt alla och så dekorerar man dem med glasyr.Man kan också köpa billiga blommor,tex,hyacinter och piffa upp dem med kvistar,kottar,band och vad man nu råkar ha i gömmorna.Jag brukar köpa korgar och annat som passar som "bakgrund"till blomsterarrangemangen på loppisar,man kan få dem för någon euro bara.

        Till snåljåpen! Man kan fynda många billiga saker och pippa upp nåt med band eller vad man nu vill. Baka eller göra nåt själv.. Jag gjorde en gång julgåvor av granriskrans på ytterdörren, och gav enriskvistar till en bekant, allt behöver ju inte kosta så mycket.


      • höstkvinna
        alla gillade.. kirjoitti:

        Vi var en jul alldeles utan pengar,vi kokade gammaldagsknäck och negerbollar...dom ingredienserna fanns der.

        Till alla gillade! Jag vet också vad det är, när man inte har pengar att köpa nåt till julen eller att ge bort gåvor. Man kan få gratis EU-kassar från Frälsningsarmen eller de arbetslösas kansli. Man kan ju samla flaskor och få en liten slant av det. Till killen dom bröt igen! Vad är negerbollar för nåt? Småbröd är det, men mycket söta och goda.


      • Den bröt
        fattiglappsgodis kirjoitti:

        Negerbollar görs på havregryn,smör eller margarin,socker,vaniljsocker ,kallt starkt kaffe och kakao.Receptet kan man googla på nätet.Nuförtiden är det kanske mera korrekt att kalla dem chokladbollar.

        Finns här:
        http://www.recepten.se/recept/chokladbollar.html

        Om man lämna bort kokosgryn, e d hemsk? Kan man sätta nånting annan?


      • fattiglappsgodis
        Den bröt kirjoitti:

        Finns här:
        http://www.recepten.se/recept/chokladbollar.html

        Om man lämna bort kokosgryn, e d hemsk? Kan man sätta nånting annan?

        Vi rullade dem i socker,kakao går också an.Dom är nog goda utan "dekoration "också,smaksak.


      • tant blå
        höstkvinna kirjoitti:

        Till snåljåpen! Man kan fynda många billiga saker och pippa upp nåt med band eller vad man nu vill. Baka eller göra nåt själv.. Jag gjorde en gång julgåvor av granriskrans på ytterdörren, och gav enriskvistar till en bekant, allt behöver ju inte kosta så mycket.

        God morgon,njuter här av morgonkaffet med pepparkakor.Litet köldgrader har vi haft här i Borgå,men ingen snö ännu.Litet snö skulle nog lysa upp ,men halt behöver det inte bli.När man blir äldre finns alltid rädslan att man skall falla och skada sig.Det FINNS ju de här halkskyddena att sätta på stövlarna....men alltid vill man nu inte.....man är litet fåfäng ibland,heh,heh...Ha en bra dag.


      • höstkvinna
        tant blå kirjoitti:

        God morgon,njuter här av morgonkaffet med pepparkakor.Litet köldgrader har vi haft här i Borgå,men ingen snö ännu.Litet snö skulle nog lysa upp ,men halt behöver det inte bli.När man blir äldre finns alltid rädslan att man skall falla och skada sig.Det FINNS ju de här halkskyddena att sätta på stövlarna....men alltid vill man nu inte.....man är litet fåfäng ibland,heh,heh...Ha en bra dag.

        Trevlig eftermiddag! Här jag bor är det halt på vägarna, har nu varit i flera dagar kallt och minusgrader, varmt utomhus. Inte är det så trevligt att falla omkull inte. Var skönt att ta sig ett dopp i sjön, friskt och bra. Ha en trevlig kväll.


      • den bröt kille igen
        fattiglappsgodis kirjoitti:

        Vi rullade dem i socker,kakao går också an.Dom är nog goda utan "dekoration "också,smaksak.

        sounds better than cooks :)


    • Tjej96

      Hejsan! Mm, "Negerbollar" såg gott ut! Jag måste försöka baka dem en någon dag. :) Idag gjorde jag pepparkakor med min pappa och syster. Vi strödde florsocker med jordgubbssmak på kakor. De blev riktigt gott.
      Det har blåst hårt på sista tiden här. Men jag hoppas att i julen ska det vara en vackert dag. Det skulle ju vara bäst om det vore 5-10 minusgrade och det snöade. :)

      Skinka är ett måste i julen. :) också "rosolli". Vi äter ofta kålrots-, lever-, morotlådor men ifjol smakade vi potatislådan. Det var gott också. Hmm. Apropå maten, jag ska äta lite kvällsmat nu. Jag blir lite hungrig vid tanken på mat, hehe.

      • tant blå

        Hej,ofta blir man hungrig när man talar eller skriver om man.Jag skulle gärna äta lutfisk på julen men ingen annan i familjen gillar den så det blir nog ingen.Jag tycker mycket om fisk,sill,gravad lax,och rökt sik hör till mina julfavoriter,annars brukar vi nog ha alla de här traditionella julrätterna.Igår köpte jag de första julblommorna,en julstjärna och en blå hyacint.....jag tycker om hyacinter ,många gillar inte doften bara...så man kan inte ha så många.Trevlig första advent åt er alla önskar jag,vi tänder första ljuset.....


      • höstkvinna
        tant blå kirjoitti:

        Hej,ofta blir man hungrig när man talar eller skriver om man.Jag skulle gärna äta lutfisk på julen men ingen annan i familjen gillar den så det blir nog ingen.Jag tycker mycket om fisk,sill,gravad lax,och rökt sik hör till mina julfavoriter,annars brukar vi nog ha alla de här traditionella julrätterna.Igår köpte jag de första julblommorna,en julstjärna och en blå hyacint.....jag tycker om hyacinter ,många gillar inte doften bara...så man kan inte ha så många.Trevlig första advent åt er alla önskar jag,vi tänder första ljuset.....

        Hej på dig tant blå och likaså Tjej96. Trevlig Lilla jul till er båda! jag tycker om rosolli och skinka fast jag gör inte den själv, ifjol köpte jag en lite bit skinka, jag är inte så förtjust i alla dessa jullådor, men luffisk, sill går bra. Jag köpte den första julblomman på fredag en julkaktus. Hyacinter är jag allergisk för men annars så tycker jag om amaryllis, julstjärna ,många brukar även ha tulpaner till jul.. Tack, detsamma till dig, även jag önskar alla här på sidan Trevlig första advent.


      • tant blå
        höstkvinna kirjoitti:

        Hej på dig tant blå och likaså Tjej96. Trevlig Lilla jul till er båda! jag tycker om rosolli och skinka fast jag gör inte den själv, ifjol köpte jag en lite bit skinka, jag är inte så förtjust i alla dessa jullådor, men luffisk, sill går bra. Jag köpte den första julblomman på fredag en julkaktus. Hyacinter är jag allergisk för men annars så tycker jag om amaryllis, julstjärna ,många brukar även ha tulpaner till jul.. Tack, detsamma till dig, även jag önskar alla här på sidan Trevlig första advent.

        Hejsan,jag måste litet få dela med mig av min glädje.Ett av mina barnbarn studerar juridik och nu är alla tenter avklarade (med bra betyg )gradu är nästa.Det är så roligt när det går bra för ungdomarna och de får göra sådant som de är intresserade av......Ett annat barnbarn jobbar som byggnadsarbetare och det gillar han skarpt.Som mormor och farmor vill man ju att barnbarnen skall vara lyckliga och må bra.Idag kommer mitt minsta barnbarn på besök som ännu inte har svårare saker att fundera på än förskolan.


      • höstkvinna19
        tant blå kirjoitti:

        Hejsan,jag måste litet få dela med mig av min glädje.Ett av mina barnbarn studerar juridik och nu är alla tenter avklarade (med bra betyg )gradu är nästa.Det är så roligt när det går bra för ungdomarna och de får göra sådant som de är intresserade av......Ett annat barnbarn jobbar som byggnadsarbetare och det gillar han skarpt.Som mormor och farmor vill man ju att barnbarnen skall vara lyckliga och må bra.Idag kommer mitt minsta barnbarn på besök som ännu inte har svårare saker att fundera på än förskolan.

        Hejsan svejsan! Trevlig söndag. det blåser så mycket var just ute och gick. Grattis, till ditt barnbarn som har klarat alla tenterna och fått bra betyg, du har nåt att vara glad över tycker jag. Och trevligt också att ditt barnbarn kommer och hälsar på fast hon eller han bara funderar på förskolan. Det är bra att man får göra vad man är intressarad av tycker jag. Mina brorsbarn studerar till byggmästare blir färdig till sommaren, och det andra barnet har just börjat i gymnasiet, tredje pojken har snart avklarat militären. Jag är deras faster, jag tycker det är roligt att följa med dem, fast jag inte bor så nära dem längre. Packade idag julgåvor och skrev julkort, det är bra att vara ute i god tid. En trevlig försättning på dagen.


      • tant blå
        höstkvinna19 kirjoitti:

        Hejsan svejsan! Trevlig söndag. det blåser så mycket var just ute och gick. Grattis, till ditt barnbarn som har klarat alla tenterna och fått bra betyg, du har nåt att vara glad över tycker jag. Och trevligt också att ditt barnbarn kommer och hälsar på fast hon eller han bara funderar på förskolan. Det är bra att man får göra vad man är intressarad av tycker jag. Mina brorsbarn studerar till byggmästare blir färdig till sommaren, och det andra barnet har just börjat i gymnasiet, tredje pojken har snart avklarat militären. Jag är deras faster, jag tycker det är roligt att följa med dem, fast jag inte bor så nära dem längre. Packade idag julgåvor och skrev julkort, det är bra att vara ute i god tid. En trevlig försättning på dagen.

        Morron,det är så mycket liv och leverne med en sexåring att mormor inte hinner surfa på nätet ens.Vi håller på med mycket julpyssel...största projektet är en julkrubba som vi bygger...vi gör alla figurer själva och det är inte så lätt ska jag säga.Dessutom måste vi hinna vara ute också...varannan dag litet snö och varannan dag slaskväder..Önskar att ni alla mår bra i decembermörkret. Hoppas nu "tanterna " har prinsessklänningar på självständighetsfesten,.Ifjol tittade vi på tvutsändningen och min "prinsessa " blev stum över alla fina kläder.Hon hoppas bli bjuden till balen när hon blir stor....Hej då.


      • tant blå
        tant blå kirjoitti:

        Morron,det är så mycket liv och leverne med en sexåring att mormor inte hinner surfa på nätet ens.Vi håller på med mycket julpyssel...största projektet är en julkrubba som vi bygger...vi gör alla figurer själva och det är inte så lätt ska jag säga.Dessutom måste vi hinna vara ute också...varannan dag litet snö och varannan dag slaskväder..Önskar att ni alla mår bra i decembermörkret. Hoppas nu "tanterna " har prinsessklänningar på självständighetsfesten,.Ifjol tittade vi på tvutsändningen och min "prinsessa " blev stum över alla fina kläder.Hon hoppas bli bjuden till balen när hon blir stor....Hej då.

        Idag har vi gjort några doftapelsiner,barnbarnet var nog litet fundersam när mormor knöt vackra band om apelsinerna och sedan stack vi hela nejlikor i skalet.Nu är hon nog nöjd...säger att det doftar jul...


      • höstkvinna
        tant blå kirjoitti:

        Idag har vi gjort några doftapelsiner,barnbarnet var nog litet fundersam när mormor knöt vackra band om apelsinerna och sedan stack vi hela nejlikor i skalet.Nu är hon nog nöjd...säger att det doftar jul...

        Hej! Det brukar min brorsfru göra likaså, det doftar gott. Idag har det snöat här, varit glashalt ute idag. Jag mår bra i decembermörkret fast det är mycket dystert och mörkt. Imorgon skall man då få se åter på slottsbalen. Fina kläder och mycket människor. Hoppas att er julkubba blir bra. Önskar alla läsare här en trevlig Självständighetsdag och ett trevligt veckoslut.


      • tant blå
        höstkvinna kirjoitti:

        Hej! Det brukar min brorsfru göra likaså, det doftar gott. Idag har det snöat här, varit glashalt ute idag. Jag mår bra i decembermörkret fast det är mycket dystert och mörkt. Imorgon skall man då få se åter på slottsbalen. Fina kläder och mycket människor. Hoppas att er julkubba blir bra. Önskar alla läsare här en trevlig Självständighetsdag och ett trevligt veckoslut.

        Här i Borgå är ljuvligt vinterväder,sol och några grader kallt.Jag var ute med barnbarnet nästan två timmar.Vi hade pulka med oss...trots att det inte finns särskilt mycket snö så löper det bra också på frusna gräsmattor..Litet kallt blev det om näsan och kinderna.Nu skall mormor steka plättar,de smakar alltid bra.


      • höstkvinna
        tant blå kirjoitti:

        Här i Borgå är ljuvligt vinterväder,sol och några grader kallt.Jag var ute med barnbarnet nästan två timmar.Vi hade pulka med oss...trots att det inte finns särskilt mycket snö så löper det bra också på frusna gräsmattor..Litet kallt blev det om näsan och kinderna.Nu skall mormor steka plättar,de smakar alltid bra.

        Hej! Här har det varit solsken ute och kallt-8. Mycket snö och halt är det, en rask promenad blev det idag och simning i morse.. Bilen var på reparation, nu är det igen bara att tuta och köra igen, jag brukar nog inte vara så ofta ut och köra bil. Föredrar nog att gå till fots i stället och röra på mig...Att åka pulka är roligt fast man även är vuxen. En trevlig kväll.


    • Tjej96

      Jag läste i tidning att det var nästan 40 minusgrader i Kilpisjärvi. Det är jättekallt! Idag var det längsta -15 hos oss.
      Nu har jag dekorerat mitt hus för jul. Det är bara femton nätter till jul.. Så nära.Tiden gick så fort.
      Att åka pulka är kul. Jag gillar också att skida. Det är ganska mycket snö så kanske det är möjlig redan att skida eller åka pulka.

      • höstkvinna

        Hej Tjej96! Trevligt att du tittade in här igen. det har varit mycket kallt och snö i lappland. här var det igår kväll -16grader i morse-8. Jag tycker om att skida likaså. Jag tog fram adventsljustaken till lilla julen inget annat ännu. Men man hinner välan göra det. En trevlig kväll.


      • tant blå
        höstkvinna kirjoitti:

        Hej Tjej96! Trevligt att du tittade in här igen. det har varit mycket kallt och snö i lappland. här var det igår kväll -16grader i morse-8. Jag tycker om att skida likaså. Jag tog fram adventsljustaken till lilla julen inget annat ännu. Men man hinner välan göra det. En trevlig kväll.

        Hejsan,barnbarnet åker hem i morgon så mormor får pusta ut.Det är roligt,men också jobbigt på många sätt framförallt ansvaret som man har.Vi har i allafall pysslat och bakat och idkat uteliv,jag tror nog att lilla fröken har njutit av vistelsen.....Ganska trött är JAG nog...man blir inte yngre med åren.


      • tant blå
        tant blå kirjoitti:

        Hejsan,barnbarnet åker hem i morgon så mormor får pusta ut.Det är roligt,men också jobbigt på många sätt framförallt ansvaret som man har.Vi har i allafall pysslat och bakat och idkat uteliv,jag tror nog att lilla fröken har njutit av vistelsen.....Ganska trött är JAG nog...man blir inte yngre med åren.

        Hej,här var visst litet krångel på SUOMI 24,man kunde inte svara på inlägg...men nu är det fixat.Vi har fått litet snö igen..få se om det nu håller i sig till julen.Man börjar nog litet misströsta.Jag lagade lutfisk åt mig i lördags(det äter ingen annan av familjmedlemmarna )gott var det,vitsåsen blev ovanligt lyckad.


      • höstkvinna
        tant blå kirjoitti:

        Hej,här var visst litet krångel på SUOMI 24,man kunde inte svara på inlägg...men nu är det fixat.Vi har fått litet snö igen..få se om det nu håller i sig till julen.Man börjar nog litet misströsta.Jag lagade lutfisk åt mig i lördags(det äter ingen annan av familjmedlemmarna )gott var det,vitsåsen blev ovanligt lyckad.

        Hej! Det kan stämma jag har inte varit på ett tag här. Slask och halt väder här, nästan all snö har försvunnit. Luffisk är ju gott, alla tycker ju oma olika sortes saker till julbordet. Man borde väl ha femtioelva olika sorters middag. Mörkt och dimma har det varit utomhus idag, kanske det blir bättre väder i morgon hoppas det. Trevlig kväll alla läsare här.


      • tant blå
        höstkvinna kirjoitti:

        Hej! Det kan stämma jag har inte varit på ett tag här. Slask och halt väder här, nästan all snö har försvunnit. Luffisk är ju gott, alla tycker ju oma olika sortes saker till julbordet. Man borde väl ha femtioelva olika sorters middag. Mörkt och dimma har det varit utomhus idag, kanske det blir bättre väder i morgon hoppas det. Trevlig kväll alla läsare här.

        Hej,jag har haft diverse tråkigheter i familjen,(sjukdom )Det är så svårt inom den kommunala hälsovården att få remisser till mera avancerade undersökningar än vad som kan ges på hälsocentralen.Det är förstås en kostnadsfråga,men jobbigt för patienten med lång väntan och oro.Man vill ju så gärna ha en diagnos (alltid tror man ju det värsta ).Ja,det blev mycket gnällande nu....av det som hjärtat är fullt.....


    • höstkvinna

      Hej! Det är tråkigt att höra, att du har haft tråkigheter. Jag förstår att det är svårt med att få tid till läkare och dylikt. Hoppas att du får nån klarhet i det hela och att allt reder sig. Det är dessa besparingar som får människorna att bli desperata, med allt väntande. Att leva i oro och inte veta vad diagnoserna är, man mår dåligt av det, det har jag själv erfarenheter av. Man kan inte sova eller göra nåt annat man bara grubblar över av att vad kan det vara. Hoppas att du har nån att prata med, det brukar lätta lite. Jag ger dig en hjälpande hand.

      • tant blå

        Hej,tack för ditt snälla inlägg.Det värsta är ju när det är fråga om en älskad anhörig,hjälplösheten när man inget kan göra.Ändå måste man försöka tänka positivt även om det är svårt.Nåja,nu är det ialla fall inte långt till julafton,den skall jag fira med mina barn som bor här i Borgå. Vi kommer att vara hos min son (han har ett härligt gammalt egnahemshus )där är gott om utrymme och känns nästan som att vara på landet ,stor trädgård och så brasa i öppen spis.Viktigaste är att få vara tillsammans,unga människor har så många järn i elden att vi inte annars träffas så ofta.


      • tant blå
        tant blå kirjoitti:

        Hej,tack för ditt snälla inlägg.Det värsta är ju när det är fråga om en älskad anhörig,hjälplösheten när man inget kan göra.Ändå måste man försöka tänka positivt även om det är svårt.Nåja,nu är det ialla fall inte långt till julafton,den skall jag fira med mina barn som bor här i Borgå. Vi kommer att vara hos min son (han har ett härligt gammalt egnahemshus )där är gott om utrymme och känns nästan som att vara på landet ,stor trädgård och så brasa i öppen spis.Viktigaste är att få vara tillsammans,unga människor har så många järn i elden att vi inte annars träffas så ofta.

        God morgon !Jag skall snart sätta skinkan i ugnen,innertemperaturen är ung.10 grader.Det blev ändå jag som sköter skinkstekandet i år trots att jag inte själv tänker äta av den.Alla andra i familjen har så bråttom...de måste flänga hit och dit nu de här sista dagarna före jul.Njaa..jag har ju gott om tid,ingen julstress.Igår skaffade vi julgranen,riktigt snygg måste jag säga och relatvt billig,40 euro.Jag prutade litet när försäljaren var bekant och vi köper varje år av honom.Annars är det hemskt att gå i butiker den här tiden,vissa människor är alldeles hysteriska ...ingen "joulumieli ".Stackars försäljare,tycker synd om dem.


    • Tjej96

      Hmm...Tyvärr det kom inte snö till jul. Nu regnar det men hoppas all snön kommer inte att smälta. Jag lovade mig själv att jag inte använder datorn under julen. Så jag önskar er alla god jul! :)

      • tant blå

        Här regnar det också.En riktigt GOD och Fridfull önskar jag dig,


      • höstkvinna
        tant blå kirjoitti:

        Här regnar det också.En riktigt GOD och Fridfull önskar jag dig,

        Hej! Försenade julhälsningar till Tjej96 och Tantblå. Regn och halt väder ute.


      • tant blå
        höstkvinna kirjoitti:

        Hej! Försenade julhälsningar till Tjej96 och Tantblå. Regn och halt väder ute.

        Hejsan,tack för julhälsningen.I morgon har vi då vanlig vardag igen,jag tycker det är ganska skönt.Man äter alldeles för mycket,går och mumsar på godis och annat......Trevligt har det varit att vara med familjen och så har jag läst mycket .Jag har alltid böcker på önskelistan.Igår tittade jag på första delen av serien Morden i Sandhamn,det var trevligt med sol och hav och böljedans som motvikt till vårt inte så fina julväder.Nu är det bara att vänta på nyåret,..här är alltid ett otroligt skjutande av raketer och annat pangpang.Tänk vilken massa pengar som skjutes upp i det blå.Ha det så bra.


      • höstkvinna
        tant blå kirjoitti:

        Hejsan,tack för julhälsningen.I morgon har vi då vanlig vardag igen,jag tycker det är ganska skönt.Man äter alldeles för mycket,går och mumsar på godis och annat......Trevligt har det varit att vara med familjen och så har jag läst mycket .Jag har alltid böcker på önskelistan.Igår tittade jag på första delen av serien Morden i Sandhamn,det var trevligt med sol och hav och böljedans som motvikt till vårt inte så fina julväder.Nu är det bara att vänta på nyåret,..här är alltid ett otroligt skjutande av raketer och annat pangpang.Tänk vilken massa pengar som skjutes upp i det blå.Ha det så bra.

        Hej! Det är mycket bra tycker jag också, jag på jobb då. Jag har nog inte det problemet som tur. Jag har flyttat till en större bostad så, jag har inte firat nån jul. Nyåret när alla människor skjuter upp sina sista slantar de har, det är ju inte så smart det, jag har nog aldrig köpt nyårsraketer, de är fina att se på. Men har ett förskräckligt ljud.. Tack detsamma till dig med.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2404
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      65
      2151
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      1983
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1868
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1692
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1612
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1466
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1440
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1410
    Aihe