Kaukasian paimenkoira

Kaukasialaisen fani : )

Kiinnostuin oikeastaan vahingossa kaukasianpaimenkoirasta. Itse sellaista tuskin voin ottaa mutta kysyisin jos palstalta kyseisen rodun omistajia löytyy että miten kyseinen iso koira ehkä tulisi toimeen kahden pienemmän Tiibetin spanielin kanssa jos se pennusta saakka niiden kanssa eläisi? Voisiko Kaukasialainen olla uhka noin pienille koirille vai voisiko se jopa ottaa pienemmät ikäänkuin laumansa jäseniksi jota se suojelisi rodulleen ominaiseen tapaan? Se on selvää että Tiibetinspanieli ei kykenisi mitenkään itseään puolustaa noin isoa koiraa vastaan mutta uskaltaisiko niitä jättää keskenään kotiin koskaan sen jälkeen kun Kaulasialainen on kasvanut isoksi? Eikö tällainen Kaukasialainen noin ylipäätään ole kiltti ja lauhkea koira vaikka ei sovellu varmaan ensimmäistä koiraa hankkiville?

36

2641

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaukkarilainen

      Ei ole kiltti ja lauhkea jos on tyypillinen kaukkari

      • Kaukasialaisen fani : )

        Voitko kertoa vielä miten tuo ei kiltteys ilmenee? Onko ehkä agressiivinen muita koiria kohtaa tai ehkä jopa ihmisiä? : )


      • Seuraavaksi spanieli
        Kaukasialaisen fani : ) kirjoitti:

        Voitko kertoa vielä miten tuo ei kiltteys ilmenee? Onko ehkä agressiivinen muita koiria kohtaa tai ehkä jopa ihmisiä? : )

        Harmi vain, kun iso koira on monella itsetunnon jatke. Itselläni on Kultainen noutaja, joten sillä ei ainakaan paljon pysty egoa jatkamaan. Olen tavannut monta asiallista Kaukkarin omistajaa, mutta sitten on se pohjasakka, jonka älykkyysosamäärä huitelee jossain aivan pohjamudissa. Näillä koira on jatke omalle uhoamiselle ja joka paikassa ollaan jauhamassa kaukkariasiaa vaikkei kuulijaa kiinnostaisikaan. Olen muutamassa näyttelyssä törmännyt näihin kiihkoilijoihin, mutta tosiaan suurin osa kaukkarin omistajista asia väkeä. Kiihkoilijat antavat vain huonon maun koko asialle.


    • Tiku2

      Todennäköisesti ottaa laumanjäseneksi ellei tipsut ole kovin dominoivaa sorttia. Asiallisesti tapakasvatettu kaukkari on omassa porukassa hyvin lempeä ja kiltti koira, mutta se muuttuu heti jos on vieraita ihmisiä lähellä. Oman perheen kesken kaukkari on leikkisä koira joten vaarana on, että kaukkari satuttaa pienempää tahattomasti joten missäännimessä ei saa jättää vahtimatta samaan tilaan.

      Oikea tapakasvatus ja elinympäristö on ne tärkeimmät mitkä vaikuttaa kaukkarin käytökseen myös omassa laumassa. Ympäristössä missä on paljon ulkopuolista ärsykettä (taajama) on kaukkari stressaantunut ja äkäinen jolloin sen hermot ei kestä omankaan lauman jäsenten kanssa ja tipsut pääsevät hegestään.

      • Kaukasialaisen fani : )

        Kiitos vinkistä. Jotain tuollaista olen epäillytkin. : ( Itse asun omakotitalossa rauhallisella alueella eikä ihmeempiä ärsykkeitä ole mitä nyt lenkeillä vastaan tulee muita koiria. Millainne kaukkarin turkki mahtaa olla hoitaa? Takkuuntuuko helposti ja tarviiko harjata usein? Miten tuollaisen koiran kynnet saa leikattua kun jopa tipsun kynnet vaatii kovaa käsittelyä ja päättäväisiä otteita? : )


      • Tiku2
        Kaukasialaisen fani : ) kirjoitti:

        Kiitos vinkistä. Jotain tuollaista olen epäillytkin. : ( Itse asun omakotitalossa rauhallisella alueella eikä ihmeempiä ärsykkeitä ole mitä nyt lenkeillä vastaan tulee muita koiria. Millainne kaukkarin turkki mahtaa olla hoitaa? Takkuuntuuko helposti ja tarviiko harjata usein? Miten tuollaisen koiran kynnet saa leikattua kun jopa tipsun kynnet vaatii kovaa käsittelyä ja päättäväisiä otteita? : )

        Kaukkarin turkki on todella helppo, pari kertaa vuodessa kun harjaa karvanlähdön aikaan niin se piisaa, koska kyseessä on ulkokoira niin turkki on paksu ja tiivis sekä se muodostaa suojaavan rasvakerroksen.

        Näiden kanssa ei ikinä koskaan käytetä voimaa saatika kovia otteita vaan rauhallisuutta ja varmuutta. Kynsienleikkuu pitää opettaa pentuna ja se ei saa päästä siihen pisteeseen että joutuisi voimaa käyttämään, kaukkari on hyvin ihmisagressiivinen ja puremiskynnys on alhaalla niin kynsienleikkuusta tappelu omistajan kanssa päätyy sairaalareissuun. Kaukkarin omistajan on muistettava, että kyseessä on agressiivisesti omaa aluetta ja laumaa puolustava koira joka ei epäröi hyökätä uhan kimppuun, on myös muistettava, että kaukkari tekee itse päätökset mikä on uhka ja mikä ei... eli perheen omien lasten vauhdikkaat leikit ystävien kanssa voi saada koiran hyökkäämään vieraiden lasten kimppuun.

        On myös muistettava, ettei kaukkari ole lemmikiksi sopiva rotu vaan se vaatii työtä, eli vartiointia. Kaukkarin, kuten kaikkien muidenkin aumanvartijoiden kanssa on omistajan osattava lukea koiraa ja ennakoitava tilanteet ennen kuin koira kerkiää reagoimaan, omistajalla on oltava luontainen auktoriteetti ottaa tilanteet haltuun niin ettei koiran tarvitse olla se joka teke päätökset.


      • Kaukasialaisen fani : )
        Tiku2 kirjoitti:

        Kaukkarin turkki on todella helppo, pari kertaa vuodessa kun harjaa karvanlähdön aikaan niin se piisaa, koska kyseessä on ulkokoira niin turkki on paksu ja tiivis sekä se muodostaa suojaavan rasvakerroksen.

        Näiden kanssa ei ikinä koskaan käytetä voimaa saatika kovia otteita vaan rauhallisuutta ja varmuutta. Kynsienleikkuu pitää opettaa pentuna ja se ei saa päästä siihen pisteeseen että joutuisi voimaa käyttämään, kaukkari on hyvin ihmisagressiivinen ja puremiskynnys on alhaalla niin kynsienleikkuusta tappelu omistajan kanssa päätyy sairaalareissuun. Kaukkarin omistajan on muistettava, että kyseessä on agressiivisesti omaa aluetta ja laumaa puolustava koira joka ei epäröi hyökätä uhan kimppuun, on myös muistettava, että kaukkari tekee itse päätökset mikä on uhka ja mikä ei... eli perheen omien lasten vauhdikkaat leikit ystävien kanssa voi saada koiran hyökkäämään vieraiden lasten kimppuun.

        On myös muistettava, ettei kaukkari ole lemmikiksi sopiva rotu vaan se vaatii työtä, eli vartiointia. Kaukkarin, kuten kaikkien muidenkin aumanvartijoiden kanssa on omistajan osattava lukea koiraa ja ennakoitava tilanteet ennen kuin koira kerkiää reagoimaan, omistajalla on oltava luontainen auktoriteetti ottaa tilanteet haltuun niin ettei koiran tarvitse olla se joka teke päätökset.

        Kiitos vielä tiedoista. Kaukkarien nettisivuilla jo kävinkin. Varmasti mahtava ja kiva koirarotu ja ystävä. Ei ole kuitenkaan minulle ainakaan tällä hetkellä sopiva. Tipsut kun ovat vielä nuoria. Kaukkarin luonne ja ominaisuudet vain alkoivat kiinnostaa ja rotu itsessään oli aikaisemmin minulle täysin tuntematon. Hauskoja hetkiä oman kaukkarisi kanssa! : )


      • tiku2
        Kaukasialaisen fani : ) kirjoitti:

        Kiitos vielä tiedoista. Kaukkarien nettisivuilla jo kävinkin. Varmasti mahtava ja kiva koirarotu ja ystävä. Ei ole kuitenkaan minulle ainakaan tällä hetkellä sopiva. Tipsut kun ovat vielä nuoria. Kaukkarin luonne ja ominaisuudet vain alkoivat kiinnostaa ja rotu itsessään oli aikaisemmin minulle täysin tuntematon. Hauskoja hetkiä oman kaukkarisi kanssa! : )

        Kaukkari on rotuna mielenkiintoinen ja hyvin erilainen kuin moni muu rotu. Jos vain mahdollista niin käy tutustumassa koiriin kasvattajilla, omistajilla ja tapahtumissa, kaukkarin käytös kun muuttuu hyvin paljon ollaanko kotona vai muualla.


      • anneli 8
        tiku2 kirjoitti:

        Kaukkari on rotuna mielenkiintoinen ja hyvin erilainen kuin moni muu rotu. Jos vain mahdollista niin käy tutustumassa koiriin kasvattajilla, omistajilla ja tapahtumissa, kaukkarin käytös kun muuttuu hyvin paljon ollaanko kotona vai muualla.

        Koira on pelottava ja haukkuu ja murisee naapureille. Miksi tuollaisia koiria pidetään omakotialueilla.


      • Doris-tyttö61
        Kaukasialaisen fani : ) kirjoitti:

        Kiitos vinkistä. Jotain tuollaista olen epäillytkin. : ( Itse asun omakotitalossa rauhallisella alueella eikä ihmeempiä ärsykkeitä ole mitä nyt lenkeillä vastaan tulee muita koiria. Millainne kaukkarin turkki mahtaa olla hoitaa? Takkuuntuuko helposti ja tarviiko harjata usein? Miten tuollaisen koiran kynnet saa leikattua kun jopa tipsun kynnet vaatii kovaa käsittelyä ja päättäväisiä otteita? : )

        Toin juuri Latviasta kaukkaritytön. Leikkisä ja viisas otus, mutta aika suuritöinen. Pelastin sen hampaista juuri navettasaappaani. Parin kk ja painoa 15 kg. Luonnetta on jo nyt, mutta kiltti otus ainakin vielä. Näillä seuduin susia ja karhuja, joten suojelua kaivataan.


      • EkaluokkalaisenÄiti

        Näillä seuduin kaukkareita ja vastaavia. Mistään ei tunnu löytyvän suojelua niitä vastaan!!!


    • Simonoc

      Kaukkari tykkää leikkiä lasten kanssa ja ymmärtää, ettei lapset ole sille uhka. Omani antaa lapsille isoja pusuja mutta tottakai liki 80cm säkäinen ja 80 kiloinen koira, jonka pää on kokoa mikroaaltouuni saattaa olla peloittava.
      Kaukkari sosiaalistettuna tulee upeasti toimeen ihmisten kanssa ja oma uroskoirani tyttökoirien kanssa mutta jos toinen uros tulee vastaan, pitää olla varovainen. Kaukkari ärjyy ja murisee kuin leijona ja hihnassa nykiessään sen tassut käyvät 2 m korkeudessa.
      Kaukkari tulee mainiosti toimeen oman laumansa eli oman kotinsa lemmikkien kanssa. Myös kissojen.

      • komia kaukkari neito

        Kyl on montaa juttua tästä rodusta kuinka epäsosiaalinen rotu se on. No miksi ei olisi jos sitä vankina häkissä pidetään.. ei ole laitettu häkkiin ja sisäkoirana on täysin ja torilla oli ilotulituksessa ihmisjoukon keskellä. Katseli esitystä ja nautti todella jaksaa on ylpeä/ komea rotunsa edustaja. Ei agressiivinen, harkitseva ja pitää uusista vastaantulijoista / ihmisistä paljon. On todella älykäs rotu sieltä Pietarin yliopistosta !! Vaikuttavaa todella ja toiminta muistuttaa paljon kädellisten nisäkkäiden toimintaa. Uskomattoman hieno rotu. Rotua pidellään pahoin sulkemalla häkkiin. Tämä rotu on syntynyt toimimaan ja elämään ihmisen välittömänä kumppanina. Tämän havainnoin jo pennusta. Uskomaton kyky aistia, ymmärtää ihmistä ja se kyky vuorovaikutukseen jo pienenä on aivan ihmeellistä. Selkeästi halu kumppanuuteen ja palveluun koiran puolelta hienoa yhdistettynä älykkyyteen !! Leikkiin mielellään vieraiden koirien kanssa. Hevosenkin pysäyttää kyllä ja yrittää tuttavuutta.. tosi rohkea koirarotu.


      • Doris-tyttö61
        komia kaukkari neito kirjoitti:

        Kyl on montaa juttua tästä rodusta kuinka epäsosiaalinen rotu se on. No miksi ei olisi jos sitä vankina häkissä pidetään.. ei ole laitettu häkkiin ja sisäkoirana on täysin ja torilla oli ilotulituksessa ihmisjoukon keskellä. Katseli esitystä ja nautti todella jaksaa on ylpeä/ komea rotunsa edustaja. Ei agressiivinen, harkitseva ja pitää uusista vastaantulijoista / ihmisistä paljon. On todella älykäs rotu sieltä Pietarin yliopistosta !! Vaikuttavaa todella ja toiminta muistuttaa paljon kädellisten nisäkkäiden toimintaa. Uskomattoman hieno rotu. Rotua pidellään pahoin sulkemalla häkkiin. Tämä rotu on syntynyt toimimaan ja elämään ihmisen välittömänä kumppanina. Tämän havainnoin jo pennusta. Uskomaton kyky aistia, ymmärtää ihmistä ja se kyky vuorovaikutukseen jo pienenä on aivan ihmeellistä. Selkeästi halu kumppanuuteen ja palveluun koiran puolelta hienoa yhdistettynä älykkyyteen !! Leikkiin mielellään vieraiden koirien kanssa. Hevosenkin pysäyttää kyllä ja yrittää tuttavuutta.. tosi rohkea koirarotu.

        Olen kanssasi täysin samaa mieltä.


    • Kaukasianpaimenkoira

      Heippa! Meillä on ollut kaksikaukasianpaimen koiraa, joista vielä yksi on meillä. On älykäs, ja lapsiystävällinen. Suojelee perhettään TOSI kovasti, ja ei päästä vieraita omalle reviililleen. Paitsi tietenkin jos joku on sen kaveri. Meillä sukulaiset pääsevät sisälle vaikkei ketään olekkaan kotona. Jos koira haukkuu, murisee vieraalle väliin ei saa missään tapauksessa mennä. Ellei koira käy kiinni, mutta jos kytkettynä ja silloin haukkuu ja murisee ei saa mennä väliin. Koiran pitää antaa tehdä työnsä tai se suuttuu ja masentuu. Meillä koira ajaa pois perheen jäsenet jos tekee työtänsä. Ei päästä tuntemattomia pihalleen. Lapset ovat aina sille etusijalla. Ei pidä olla yksin, vaan haluaa seuraan. Erittäin iloinen kun joku tulee kotiin:)!
      anteeksi sekava teksti.

      • oiuytredfg5657

        Oletpas tyhmä ei saa mennä väliin jos murisee voi vittu ,jos se päättää syödä kyseisen ihmisen niin ei siinä enää kerkiä mitään tekemään kun se on napannut jo kiinni.Kyllä teillä on homma vähän hakusessa jos koira ajaa perheen jäset pois kun sitä vituttaa,kaukkarin kanssa pitää ennakoida tosi moni asia ennenkun se on myöhäistä tosin kaikki niistäkin on yksilöitä eikä pidä yleistää niinkun muutkin koiruudet.


    • sibulla

      Meillä menny aivan persiilleen koko kaukkarin koulutus. Tuossa se köriläs kissanpentujen kanssa nukkuu, näkyy kissanpentu repivän karvosta, mutta köriläs vaan nukkuu.
      Pihakanin vieressä istuu ja haukkuu, mutta kani se vaan pomppii. Navetasta löytyny vasikoitten vierestä nukkumasta.
      Missä se peto on?
      Peto löytyy heti, kun vieras auto kaartaa pihaan. Sieltä ei nousta, eikä tungeta sen reviiirille ennenkuin isäntä tulee auton viereen ja ottaa niskasta kiinni. Sitten koira nuuhkaisee tulijaa ja menee nukkumaan sinne kissanpentujen luo. Mutta ne ovatkin sitten körilään suojeluksessa, en koskisi.

      • piyre

        Sibulla sulla on ihka aito kaukkari ne on kotona aivan lässyköikä siis kotiväelle oli se sitten vaikka karvamato jos se kuuluu jengiin,mutta kaikki poikkeeva onkin sitten eri juttu.


      • Doris-tyttö61

        😁juuri näin se toimii.


    • Caucasiansd

      Vein kaukkarin koirapuistoon ja pidin sen tyhjäksi jääneellä puolella kun aitaus oli erotettu kahdeksi osaksi. Kaukkari haukkui aidan läpi toista koiraa ja ne molemmat näyttelivät hampaitaan.
      Sitten toisen puolen koiranomistajat tulivat kilvan haukkumaan minua ja koiraani. Kuinka huonosti olinkaan koiran kasvattanut ja kuinka aggressiivinen se oli. Että tuollaista koiraa ei saisi tuoda puistoon ollenkaan. Eräs mies jopa uhkasi väkivallalla mikäli toisin koiran samalle puolelle kuin hänen koiransa (en edes ajatellut.)
      Oppi asiassa: 1) älköön kukaan paukuttako päätään koirasta, joka on VIEREISESSÄ aitauksessa eikä siinä, missä oma koira on. 2) Jos oma koirakin on näytellyt hampaitaan niin onko se kaukkarin vika jos se vastaa samoin? 3) Väkivallalla uhkaileva koiranomistaja ei ole yhtään sen parempi kuin väkivallalla uhkaava koirakaan, vai?
      Koirani oli pentuna samassa koirapuistossa ja sen kimppuun usein kävi aikuisia koiria. Minä sanoin silloin, että kaukkari muistaa kohtelunsa. Minulle naurettiin että "joo, kyl se muistaa, muistaa kiertää toiset koirat kaukaa.." 4) Miksi NYT nämä ihmiset eivät enää naura? Miksi he nyt syyttelevät?

      • sibulla

        Minulla on tuo kaukkari keskellä ei mitään, maatilalla. Mutta ei tulisi mieleenkään viedä sitä kaupunkiin. Siinä hymy hyytyy, kun se päättää koko kerrostalon ottaa laumaansa.
        Saati koirapuistoon. Siellä kun sen joku haastaa, niin eihän sitä pitele mikään. Se osaa päättää itse ja myös tekee sen, kun se kokee laumansa olevan uhattuna.
        Järki peliin nyt ja sinne betonihelvettiin vain sylikarviksia, ei omapäisiä kaukkareita saa sinne viedä kiusattavaksi. Kaukkari on liian hyvä koira asvalttiviidakkoon.


      • olen koirani pomo

        Miksi veit koran pentuna ottamaan selkäänsä puistoon?
        Siinä ei ole mielestäni mitään järkeä, ei minkään rotuisen koiran kanssa.
        Siinä olet kyllä toiminut väärin.
        Ei lastakaan jätetä vieraiden lasten hakattavaksi, ja itse katsota vierestä, ja toivota että isompana antaisi takaisin tai edes vähän pistäisi hanttiin kun selkäänsä saa.

        Kaukari ei sovi koirapuistokoiraksi, eikä sitä kannata viedä sinne, jos on muita koiria paikalla.Ei kyllä sovellu monet muutkaan koirat ja rodut, se on ihmisten idea se koirapuisto.Se kaukari koirapuistossa vain tuntee itsensä uhatuksi, ja tulee agreksi enemmän muita koiria kohtaan.Mikä ei kyllä ole hyvä asia, joutuuhan sitä kaukarinkin kanssa ohittelemaan muita koiria.
        Ei ole kivaa talutella koiraa muista ohi, jos se on koko ajan oikeasti hyökkäämässä vastaantulijan kimppuun.Voi käydä vahinko, ja koira lähteä oikeasti käsistä.

        Ei minuakaan kyllä naurata jos näen jollain huonosti käyttäytyvän riehuvan koiran.Koska se voi päästä omistajaltaan, ja aiheuttaa koirani loukkaantumisen.Voin myös itse olla silloin vaarassa, koska luultavammin puolustaisin kuitenkin loukkaantumisen uhallakin koiraani ja itseäni.

        Tietysti hyökkäävän koiran omistaja maksaa lopulta viulut, muttei sillä saa tapahtunutta pyyhittyä pois.

        Itse ihailen koiria jotka osaavat käyttäytyä joka paikassa hienosti, koiria jotka eivät tuijottele, rähise tai hyökkäile.Koiria jotka kävelevät ohi kauniisti muista välittämättä.Sellaiseksi olen myös parhaani mukaan oman koirani kouluttanut ja sosialistanut.

        On hienoa kulkea koiran kanssa, kun kaikki katselevat sitä, ketään ei sitä pelkää.
        Koska koira ei käyttäydy pelottavasti, vaan on kaikkien siliteltävissä ja ohiteltavissa.Ei se ole kaukari, mutta suuren suuri kuitenkin.

        Kaikki eivät osaa koiriaan kouluttaa ja kohdella niin kuin kuuluisi, silloin ei varmaan kannata tulla muiden ihmisten ja heidän koiriensa läheisyyteen , varsinkin jos koira on yhteiskuntaan sopimaton vaarallinen yksilö.Eikä siksi välttämättä täysin varmasti omistajansa hallinnassa.
        Muiden ihmisten uhkailu omalla koirallaan, tai muiden koirien uhkailu, ei ole aikuisen normaalin ihmisen käytöstä.
        Jokainen on vastuussa omasta koirastaa, ja myös omasta käytöksestään.


      • seonniiin

        Et näköjään tiedä mikä on Kaukkari. Kaukkareita ei saa ikinä viedä koirapuistoon. Siellä ne oppivat hengenvaarallisille tavoille ja tappavat satavarmasti jos tilanne eteen tulee. Olisi aika ottaa Kaukkarin luonteesta, käyttötarkoituksesta ja kyvyistä oikeasti selvää. Koirapuistoissa koirat menevät pilalle, ihan kaikki. Koirapuistoissa Kaukkari luo aina pelkotiloja, stressiä ja lopulta vihaa ihmistenvälille. Ei sellaisessa ole mitään järkeä.


    • jessus

      Caucasiansd, voi hyvää päivää, mitä sinä laumiksella teet?

      • Caucasiansd

        Se on mun paras kaveri.


    • kaukasialainen

      Ainakin meidän kaukkarilla on valtava suojeluvaisto pieniä koiria kohtaan,jos näkee irrallaan olevan pienen koiran tarhasta kuuluu uikutus koska luulee, että pieni koira on eksynyt,yksin ja vaarassa. Kaikki pienet koirat kuuluu sen suojelukohteiksi,luulee varmaan pystyvänsä suojelemaan kaikkia maailman pieniä koiria. Samaan tarhaan en kyllä laittaisi sillä koskaan ei voi tietää miten minkäkin asian tulkitsee,tervettä suojeluvaistoa omistajalta. Myös ns. aggressionsiirto tulee aina ottaa huomioon varsinkin laumisten kohdalla,omaltani olen saanut sen onneksi kitketyksi pois. Kaukkari on ihan hyvä koira rakastavalle perheelle, egonjatkeeksi täysin sopimaton oman vahvan egonsa vuoksi. Hyvin sydämellinen ja rakastava eläin. Tulinen se on,mutta rajat on rakkautta. Koirapuisto ei tulisi mieleenkään,koska mitäpä sitä suotta stressaamaan ärsykkeisiin rodunomaisesti suhtautuvaa perheenjäsentä

      • Annuli 1

        Agressiivinen ja pelottava koira naapurissa, haukkuu ja murisee, lapset ja lapsenlapset kauhuisssaan, Onko pakko pityää tuollaista koiraa kaupungissa kaava-alueella? Aitauksessa haukkuu päivät pitkät, omalla pihallani en uskalla kulkea. Vuorotyöläisenä kärsin tästä todella paljon, päivälläkin pitäis saada nukuttua.


      • vaistot

        Laumanvartijalta ei koulutuksella kitketä mitään vahtiviettejä tai muita rotuun jalostettuja käyttäytymis piirteitä pois.Kovalla kädellä tulee vain agressiivinen koira, joka on vaaraksi kaikille .


    • hibernian

      Itsellä puolikaukkari joka on perinyt isänsä luonteen muiden koirien suhteen, onneksi emän puolelta tulee ihmisrakkaus.
      Koirapuistokäynnit loppuivat Saaran oltua 7kk, johtuen ongelmista samaa sukupuolta olevia koiria kohtaan.
      Aivan uskomaton pakkaus mutta ei mikään koirapuistokoira.

      • Seymour

        Itsellä täyskaukkari ja sama ongelma samaa sukupuolta olevia koiria kohtaan mutta ihmisistä tykkää kuin urpilainen veroista. Jopa lapset nuolee märäksi. Käytän edelleen puistossa mutta hakeudun puolelle, jossa koira yksin tai eri sukupuolen koiria.
        Puistossa koira juoksee ja se siis vähentää isännän tarvetta juosta koiran kanssa, - tosin kyllä me joku lenkki yhdessäkin tehdään. Koira nyt 1v 6kk.


    • 17+8

      Se kaukkari ei ole mikään seurakoira, ei vieraille ihmisille, ei eläimille, eikä millekkään muulle, kuin omalle laumalleen, eli kotiväelleen. Siihen saakin sitten kuulua otuksia laidasta laitaan, niin kuin Sibulla kertoi ja kaikki on hyvässä hoidossa.

      Jos kaukkarille ei pentuna löydy maatilaa syrjästä, missä saada vahtia, ilman turhia ärsykkeitä, niin piikille vaan, eivät ole mitään kerrostalokoiria, mitä täälläkin usein kysytään.

      • sibulla

        Vielä tuosta meitin kaukkarista. Minulla on nyt sairastellessa ollut aikaa seurata sen touhuja enemmänkin. Päivisin kaukkarimme on pääasiassa irti, jos tilalle ei odoteta jotain vierasta, silloin koira joko otetaan sisälle tai laitetaan kettinkiin kiinni pihalle.
        Nyt olen huomannut sen päivystävän tilan ympärillä. Siellä on jo oikea polku, mitä tämä koira kiertää. Yhden päivän aikan olen huomannut jopa neljä päivystyskierrosta. Normaalisti olen luullut, sen makaavan pihalla suurimman osan päivästä, mutta nyt on tullut totuus ilmi. Kaukkarillehan on tyypillistä lauman suojelu ja sitä tämä tietysti on.
        Aiemmin olen jo huomannut, kamerasta, että koira käy päivisin pihatolla tutkailemassa ja näitä reissuja on useita. Kulkee pää pystyssä ruokintapöydällä ja nuuhkii ilmaa. Naudat ei näytä olevan mitenkään kiinnostuneita siitä, eli ovat jo tottuneet tähän rumaan vasikkaan.
        Tällainen on on meitin kaukkarin elämää ja luulen, että se on tyytyväinen elämäänsä, kun on vielä pöljä lintukoira kaverina. Kaukkarin sielua ei vain ole tarkoitettu sinne asvalttiviidakkoon.


      • Morganicus

        Ei voi yleistää. Oma kaukkari 1 v 7 kk uros ja tykkää kaikista ihmisistä, etenkin lapsista. Koirapuistossa ventovieraat silittelevät. Eilen katsoin kun viereisessä aitauksessa ollut n, 3- vuotias lapsi työnteli käsiään aidan raosta meidän aitauksen puolelle. Koirani lähti lähemmäs katsomaan ja nuoli pikkutytön kädet märäksi. Luotan koiraani niin paljon, etten viitsinyt peffaani penkistä nostaa kun näin tilanteen kohtaamiseen syntyvän.
        Kaukkari soveltuu sosiaalistettuna hyvin esim. kaupungin omakotitaloalueelle. Jollei nyt haukkuminen sitten häiritse naapureita.


    • Tremorius

      Facebook-ryhmä "kaukasianpaiménkoirat" täyttä paskaa. Siellä ryhmä naisia yrittää uskotella, että kaukkari ei sovi kuin keskelle korpea ja että sitä ei saa sosiaalistettua ystävälliseksi ihmisille ja toisille koirille. Kun kerroin sosiaalistettuani oman koirani ihmiskiltiksi niin ensin he väittivät että koira muuttuu aggressiiviseksi 1.5 vuoden iässä. Kun koirani ylitti mainitun iän niin rupesivat väittämään että koirani muuttuu vihaiseksi joskus 3 vuoden iässä. Kun kerroin kuinka kiltti koirastani oli tullut muuttuikin ääni kellossa: "Ai, koirasi on täysi nahjus, passiivinen, ei omaa puolustustahtoa jne." ELI hypättiinkin toiseen äärimmäisyyteen. Kiltteys olikin PAHASTA. Näitä tusina-koiranomistajia on joka paikassa. Eräs nainen mainitussa ryhmässä suorastaan janosi verta kentälle että "kaukkarin olisi pitänyt hyökätä kun sähkömies tuli taloon.." Itse hän kuulemma olisi ollut pettynyt mikäli koira ei hyökkäisi.
      Täysin ASENNEVAMMAISIA koiranomistajia. Älkää uskoko. Kaukkarista saa hyvän koiran kunhan osaatte sitä kärsivällisesti kasvattaa.

      • Suoraan tuonnimistä ryhmää en löytänyt, mutta yhden ryhmän jossa jo jäsenten nimet paljasti juttujen tason. Eli myös tässä rodussa on se pieni omituinen sekopääporukka, monella näistä on rekisteröimätön tai ulkomaantuonti kun suomalaiset kasvattajat ei suostu pentua myymään.

        Ne ryhmät missä itse olen ovat hyvin asiallisia ja mukana on todella monia kokeneita kasvattajia ja rotuyhdistyksen vaikuttajia.

        Mutta ei sitä tosiasiaa parane täysin sivuuttaakaan, ettei kaukasiankoira sovellu taajamaan muutamaa poikkeusta yksilöissä lukuunottamatta. Ja kaikkien laumanvartijoiden aikuistuminen on hidasta ja se todellinen aikuisen koiran luonne paljastuu vasta 2-3 vuotiaana. Suurin osa kaukasiankoirista tulee siinä 2v paikkeilla vähintään koira-agressiiviseksi samaa sukupuolta kohtaan, osa lakkaa sietämästä vieraita ihmisiä täysin.

        Kaukkari on rotuna todella hieno, oikein kasvatettuna ja oikeanlaisessa ympäristössä se on yksi mahtavimpia koiria mitä voi olla. Kaukkarin voi ja se myös pitää kouluttaa, ei ole isokaan homma opettaa temppuja ym koska ovat omaa ihmistä kohtaan miellyttämisenhaluisia, mutta pohjalla on oltava luja luottamussuhde jota on rakennettava pennusta asti lempeästi ja johdonmukaisesti. Ne joilla itsellään ei ole kaukasiankoiraa eivät tuota puolta koirasta yleensä näe, sillä vieraalle ihmiselle koira näyttäytyy joko flegaattisena lahnana tai helvetin kolmipäisenä petona.


      • Tremorius
        tiku82 kirjoitti:

        Suoraan tuonnimistä ryhmää en löytänyt, mutta yhden ryhmän jossa jo jäsenten nimet paljasti juttujen tason. Eli myös tässä rodussa on se pieni omituinen sekopääporukka, monella näistä on rekisteröimätön tai ulkomaantuonti kun suomalaiset kasvattajat ei suostu pentua myymään.

        Ne ryhmät missä itse olen ovat hyvin asiallisia ja mukana on todella monia kokeneita kasvattajia ja rotuyhdistyksen vaikuttajia.

        Mutta ei sitä tosiasiaa parane täysin sivuuttaakaan, ettei kaukasiankoira sovellu taajamaan muutamaa poikkeusta yksilöissä lukuunottamatta. Ja kaikkien laumanvartijoiden aikuistuminen on hidasta ja se todellinen aikuisen koiran luonne paljastuu vasta 2-3 vuotiaana. Suurin osa kaukasiankoirista tulee siinä 2v paikkeilla vähintään koira-agressiiviseksi samaa sukupuolta kohtaan, osa lakkaa sietämästä vieraita ihmisiä täysin.

        Kaukkari on rotuna todella hieno, oikein kasvatettuna ja oikeanlaisessa ympäristössä se on yksi mahtavimpia koiria mitä voi olla. Kaukkarin voi ja se myös pitää kouluttaa, ei ole isokaan homma opettaa temppuja ym koska ovat omaa ihmistä kohtaan miellyttämisenhaluisia, mutta pohjalla on oltava luja luottamussuhde jota on rakennettava pennusta asti lempeästi ja johdonmukaisesti. Ne joilla itsellään ei ole kaukasiankoiraa eivät tuota puolta koirasta yleensä näe, sillä vieraalle ihmiselle koira näyttäytyy joko flegaattisena lahnana tai helvetin kolmipäisenä petona.

        Mun kaukkari on tosi upea. Se makaa aamulla portaiden alapäässä selällään odottaen että isäntä antaa aamurapsutuksen tullessaan alas. Raputettaessa se peittää silmänsä tassuillaan. Täytyisi ottaa valokuva siitä näystä. Sitten koira menee ovelle istumaan ja tuijottaa ovenkahvaa että "nyt lähdetään koirapuistoon."
        Autoon se hyppää ekasta käskystä.
        Koira toimii kuin unelma. Mitään eikä koskaan se ei ole kotona rikkonut, tosin kun tätä näin työpaikalla naputtelen, täytyy koputtaa maalaamatonta puuta. Mutta ainakaan tähän mennessä. Kadulla vastaan tulee äiti 4- vuotiaan lapsen kanssa. Lapsi kysyy, saako koiraa silittää. Sanon että siitä vaan. Koira lipaiseen isolla kielellään lapsen naaman märäksi. Sen jälkeen se kääntyy lapsen äidin puoleen ja tekee sivuttain "leikkiin-kutsu" hyppyjä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      754
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe