Mistä tietää saako vauva riittävästi maitoa?

riittääkö maito

Meidän vauva on nyt 3,5 viikkoa vanha. Täysimetyksellä ollut tähän asti, lukuunottamatta yhtä kertaa jolloin sai korviketta. Maitoa mulla tullut ihan hyvin.
Kävin tässä miettimään, että mistä tiedän saako lapsi tarpeeksi maitoa? Neuvolassa käytiin 1,5 viikkoa sitten, silloin oli vauvan paino ohittanut syntymäpainon. Seuraava neuvola ensi viikon loppupuolella, silloin saa tuosta painon nousemisesta taas tietää. Toivottavasti on nousussa!
Nyt parina päivänä vauva on tuntunut illasta olevan koko ajan rinnalla. Välillä saattaa nukahtaa 5-15 minuutiksi, kunnes herää huutaen taas syömään. Ja tätä saattaa kestää sen 3-4 tuntia, kunnes vauva viimein nukahtaa ja nukkuu sen useamman tunnin putkeen. Voiko olla ettei saa tarpeeksi maitoa, ja on siksi koko ajan rinnalla? Vai olisiko tuo se tiheänimunkausi? Aamupäivästä ja päivällä ei ole tällaista, silloin syö niin pitkään ennen kuin nukahtaa, ja sitten nukkuukin pitemmän aikaa putkeen..

11

495

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittaja lisää

      Ja lisäisin, että äsken koitin maitoa hieman lypsää pulloon että isä voi syöttää, jos vauva heräilee sillä aikaa syömään kun itse olen saunassa. No eipä sitä maitoa tullut kuin pari tippaa, aikaisemmin päivällä sain maitoa sen 80ml lypsettyä säilöön. Ja nyt sitä maitoa ei siis tullut oikeastaan siitäkään rinnasta, jolla en ollut hetkeen syöttäny..

      • Tsemppiä tsemppiä!

        Kuule pumppaamalla et välttämättä saa sieltä nyt yhtään mitään varsinkaan, jos stressaat. :) Vauvan imu on paljon tehokkaampi ja hormonit auttavat rintaa herumaan vauvalle, vaikka pumpulle et heruisikaan. Pumpulle heruminen voi huonontua alkuviikkojen jälkeen ja kun vauvalla on tiheä imu, tuskin muutenkaan kovin paljon saa pumpattua. Maidontulo EI lopu hetkessä. Lueskelepa vähän tietoa imetys.fi -sivustolta, niin et tee niin helposti vääriä johtopäätöksiä. :)


    • Tsemppiä tsemppiä!

      Kolmen viikon kohdalla on tyypillisesti tiheän imun kausi. Oikeastaan helpointa olisi sanoa, että koko ensimmäiset kolme kuukautta on yhtä tiheää imua. :) Silloin vauva käyttäytyy juuri noin, on kärttyinen ja haluaa vähän väliä rinnalle. Se EI tarkoita, että hän saisi liian vähän maitoa. Rinnat saattavat tuntua tyhjiltä pussukoilta, koska vauva tyhjentää niitä koko ajan. Tosin myöhemmin imettäessä rinnat ovat yleensä pehmeät ja tyhjän tuntuiset koko ajan, mutta kyllä niistä silti maitoa tulee. Riittävän maidontulon tiedät vauvan painonnoususta sekä pissavaipoista. Jos vaippoja kastuu edelleen normitahtiin, ei ole mitään hätää. :) Tiheän imun kaudet voivat tuntua raskailta, mutta kannattaa varata itselleen sohvalle vaikka hyvää syötävää ja lempitelkkarisarja ja keskittyä vain imettämään. Alkukuukausien jälkeen helpottaa yleensä huomattavasti ja useimmilla yksittäiset tiheät imut kestävät muutamasta päivästä viikkoon. Tsemppiä, se menee ohi! Koeta ajatella niin, että sinun ei tarvitse huolehtia maidon riittävyydestä, vauvat pitävät siitä kyllä huolen tahtomalla rinnalle riittävän usein. Sinun täytyy vain muistaa juoda riittävästi ja luottaa vauvaan! :)

    • aloittaja vastaa

      Kiitos teille vastauksista!
      Kuuluuko tähän tiheänimunkauteen myös se, että vauva valvoo enemmän kuin ennen? Tänään siis suurimman osan päivästä valvonut, ja välissä ottanut 10-30min unia. Muuten koko ajan huutanut ja syönyt, välillä ollut ihan tyytyväinenkin..

      • Tsemppiä tsemppiä

        No kyllä meillä ainakin kuului. Eihän sitä muuten ehdi tiheästi tankata, jos nukkuu. :) Ota rennosti vaan ja anna vauvan olla rinnalla, todennäköisesti viikon sisällä helpottaa!


      • aloittaja taas
        Tsemppiä tsemppiä kirjoitti:

        No kyllä meillä ainakin kuului. Eihän sitä muuten ehdi tiheästi tankata, jos nukkuu. :) Ota rennosti vaan ja anna vauvan olla rinnalla, todennäköisesti viikon sisällä helpottaa!

        Toivon kyllä, että pian helpottaisi!
        Totta kai imetän heti kun tarve vaatii, ärsyttää vaan kun ei meinaa itse päästä vessassa käymään tai ruokaa keittiöstä hakemaan. Kauhea huuto alkaa kun hänet laskee sitteriin tai sohvalle hetkeksi.


      • Tsemppiä tsemppiä!
        aloittaja taas kirjoitti:

        Toivon kyllä, että pian helpottaisi!
        Totta kai imetän heti kun tarve vaatii, ärsyttää vaan kun ei meinaa itse päästä vessassa käymään tai ruokaa keittiöstä hakemaan. Kauhea huuto alkaa kun hänet laskee sitteriin tai sohvalle hetkeksi.

        Mä en haluaisi kuulostaa tylsältä, kun tämä ei varmaan juuri rohkaise, mutta sellaista se pienen kanssa usein ne ekat pari kolme kuukautta on. Onko sulla kantoliinaa? Vessassa nyt ei sen kanssa oikein voi käydä, mutta kaikenlaista pientä askaretta pystyy tekemään, kun saa kädet vapaiksi ja vauva saa silti tarvitsemaansa läheisyyttä. Noin pieni on vielä niin täysin riippuvainen muista ihmisistä, että hän saattaa haluta olla aivan lähellä koko ajan. Mutta kuten sanottua: se aika on kuitenkin hirmuisen lyhyt ja menee nopeasti. Onko sulla miestä apuna esimerkiksi iltaisin? Kantoliinaan voi vauvan ottaa isäkin ja muutenkin isästä voi olla paljon apua äidin hengähdyshetken mahdollistamisessa.


      • aloittaja vielä
        Tsemppiä tsemppiä! kirjoitti:

        Mä en haluaisi kuulostaa tylsältä, kun tämä ei varmaan juuri rohkaise, mutta sellaista se pienen kanssa usein ne ekat pari kolme kuukautta on. Onko sulla kantoliinaa? Vessassa nyt ei sen kanssa oikein voi käydä, mutta kaikenlaista pientä askaretta pystyy tekemään, kun saa kädet vapaiksi ja vauva saa silti tarvitsemaansa läheisyyttä. Noin pieni on vielä niin täysin riippuvainen muista ihmisistä, että hän saattaa haluta olla aivan lähellä koko ajan. Mutta kuten sanottua: se aika on kuitenkin hirmuisen lyhyt ja menee nopeasti. Onko sulla miestä apuna esimerkiksi iltaisin? Kantoliinaan voi vauvan ottaa isäkin ja muutenkin isästä voi olla paljon apua äidin hengähdyshetken mahdollistamisessa.

        Kyllähän mä tiedän vauvan olevan vielä kovin pieni ja että tämä tästä vielä helpottuu :) Eilen nyt sattui vain olemaan huono päivä itselläni, takana huonosti nukuttu yö ja sitten kun vauva tosiaan oli koko ajan syömässä ja häntä joutui kanniskelemaan mukana..
        Tänään siis ollut paljon helpompi päivä :) Vauvakaan ei ole koko ajan ollut rinnalla ja nukkui pitemmät unetkin, niin sain hieman omaa aikaa. Mies on päivät töissä, mutta kotona ollessa hänestä kyllä apua on :)
        Kun vauva ilmoittaa olevansa nälkäinen, niin tulisiko hänet heti syöttää, vai olenko tehnyt välillä ihan väärin iskiessäni tutin suuhun, ja antanut hänen odottaa muutaman minuutin että olen itse saanut hoitaa esim. ruokailuni loppuun?


      • Tsemppiä tsemppiä!
        aloittaja vielä kirjoitti:

        Kyllähän mä tiedän vauvan olevan vielä kovin pieni ja että tämä tästä vielä helpottuu :) Eilen nyt sattui vain olemaan huono päivä itselläni, takana huonosti nukuttu yö ja sitten kun vauva tosiaan oli koko ajan syömässä ja häntä joutui kanniskelemaan mukana..
        Tänään siis ollut paljon helpompi päivä :) Vauvakaan ei ole koko ajan ollut rinnalla ja nukkui pitemmät unetkin, niin sain hieman omaa aikaa. Mies on päivät töissä, mutta kotona ollessa hänestä kyllä apua on :)
        Kun vauva ilmoittaa olevansa nälkäinen, niin tulisiko hänet heti syöttää, vai olenko tehnyt välillä ihan väärin iskiessäni tutin suuhun, ja antanut hänen odottaa muutaman minuutin että olen itse saanut hoitaa esim. ruokailuni loppuun?

        No jos vauva siihen tuttiin tyytyy, niin ei siinä mitään pahaa ole pari minuuttia lisäaikaa pelata itselleen. :) Ja ymmärrän hyvin, että huonoina päivinä ärsyttää, mutta onneksi niitä parempia sitten taas tulee! Ja aika tosiaan kuluu niin nopeasti! Humaus vain ja teidänkin pieni on taapero. :)


    • eiköhän tuo saa mait

      Jos on tyytyväinen kun saaa olla vapaasti rinnalla niin saa riittävästi maitoa.. Ja voit myös tarkkailla, että pissaa tulee.. 5 vaippaa päivässä märäksi tai jos ette käytä vaippoja pissatus n.30 min välein tuon ikäisellä. Tiheä rinnalla olo ei tarkoita sitä, että maito ei riitä. Vaan sitä, että sitä tilataan lisää :)

    • rintapumppu

      Maito tule syöksähdyksinä, joten on luonnollista, että vauva pitää taukoa.
      Painon kasvaminen on hyvä indikaatio maidon riittävyydestä.
      Ensimmäiset pisarat ovat kuitenkin ne tärkeimmät.

      http://www.imetyksenaika.fi/VerkkoMateriaali.php

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe