Sähkön säästäminen

PihiN

Olen kuullut että kännykän laturi vie sähköä vaikkei kännykkä olisikaan siinä kiinni. Ihmettelen, että minne se sähkö menee? miksi se muka veisi säköä? Ja onko se sama juttu televisioiden, pyykinpesukoneiden, radion ja kahvinkeittimen kanssa? Säästääkö se jos ottaa kaikista koneista töpselin irti?

2

236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • töpselinokka

      Kännykän laturihan on siis laturi eikä pelkkä töpseli niinkuin telkkarissa tai kahvinkeittimessä.
      Kännykän tai muun värkin laturia on ihan turhaa pitää pistorasiassa silloin kun ei sitä käytä. Telkkarin, kahvinkeittimen, mikrouunin tms. töpseleitä on hankala jatkuvasti irrotella ja kytkeä. Itse olen siis irrottanut kaikki sellaiset läitteet joissa on se laturi/adapterimutikka.

    • luinpa

      Jos se lämpiää, se kuluttaa sähköä. Vattenfallin sivuilta löytyy selitystä.

      Kuluttaako kännykän laturi sähköä, mikäli se on kiinni pistorasiassa, mutta siinä ei ole puhelin latauksessa?

      Uudet, nykyaikaiset laturit eivät juurikaan kuluta sähköä. Jos laturi olisi koko vuoden seinässä, ilman että siinä on puhelin latauksessa, kuluisi sähköä noin 0,25 kWh. Toki turhaahan tämäkin on ja ilmeisesti sen vuoksi ainakin joidenkin kännyköiden käyttöohjeissa kehoitetaan irroittamaan laturi seinästä latauksen loputtua. Kännykkään voi jopa tulla teksti "Irroita laturi pistorasiasta sähkön säästämiseksi". Jos kerrotaan tämä "tuhlaus" vaikka kolmella miljoonalla (kyllä Suomessa varmaan on ainakin sen verran kännyköitä), saadaan kulumaan sähköä saman verran kuin kuluisi lähes 40:ssä sähkölämmitteisessä omakotitalossa vuoden aikana. Kaikki on siis suhteellista ja pieni vaivahan se pistopulpan irroittaminen seinästä on!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe