Leposyke 87, vajis todettu

Sydän pamppaa

Kilpparin vajaatoiminta todettiin n. kk sitten. Lääkitystä ei aloitettu, koska lääkäri haluaa tarkistaa vielä kortisonin ja prolaktiinin. Olen nyt toista viikkoa kärsinyt sydämen pamppailusta, leposyke on korkea ja maatessani sängyssä kuulen korvissani sydämen kovan sykkeen. Välillä rinnasta puristaa, ja puristus säteilee vasempaan käteen. En voi nukkua vasemmalla kyljellä koska tuntuu epämukavalta.

Olen myös alkanut yskimään, keuhkot tuntuvat ikäänkuin flunssassa, mutta ei ole flunssaa. Limaa ei erity mutta kuivaa yskää. Hapenottokyky on heikentynyt.

Eikös vajaatoimintaan kuulu enemmän matala syke? Korkea syke on todella epämiellyttävä, ja keho käy koko ajan "vauhdilla". Jos stressaan jostain tuntuu että rintaa alkaa heti puristaa. Vastaavia kokemuksia?

21

3302

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääkäriin

Sinun kannattaa mennä hetimmiten puhumaan sydänoireista lääkärille.

• Mietin..

Mulla teki autoimmuunitulehdus tuommosia oireita. Tulehdus todettiin vasta ultralla. Ei näkynyt verikokeista mitä tk.ssa otettiin. Vasta myöhemmin meni vajaatoiminnan puolelle.

• 88jj99kk99

Ihan samat oireet minulla. Noi rinta ja vasen käsi kivut varsinkin makuuasennossa muttei rasituksessa ?? Yskää, limaista, leposyke korkea, välillä jopa 116. Kävellessä tuntuu outoa tärinää rintakehässä. Mitä ihmettä tämä voisi olla ?
      Mulla on lähete kilpirauhasen liikatominta kokeeseen. Ai niin jotain liikkuu välillä vasemman rintalastan alla. Ihan oikeasti.

• Soita/mene lääkäriin

Kilpparin vajaatoimintaan kuuluu matala syke. Olisikohan sinulla subakuutti kilpirauhastulehdus, jossa kilppari välillä myös liikatoiminnan puolella? Sydänoireet ovat niin vakavia, että sinuna soittaisin jo tänään lääkärille.

Oireet voivat johtua myös mahdollisesta sydänlihastulehduksesta eikä kilpirauhasesta. Se todetaan sydänfilmistä ja vaatii lääkärin hoitoa. Sydänlihastulehduksen aikana pitää välttää rasitusta.

• 88jj99kk88

Mulla on ainakin sydänfilmi otettu. Ihan normaali paitsi syke korkea. Kai siinä heti näkyis jos olis sydänlihastulehdus ??

• gggg
        88jj99kk88 kirjoitti:

Mulla on ainakin sydänfilmi otettu. Ihan normaali paitsi syke korkea. Kai siinä heti näkyis jos olis sydänlihastulehdus ??

Pitäs näkyä, jos se on otettu silloin, kun oireita on eikä esim. kuukautta aikaisemmin.

• sdfpe

TAi sitten vaan kyttäät ja odotat, että mitähän oireita nyt... Lähde lenkille!

• Soita/mene lääkäriin

Jos on epäily sydänlihastulehduksesta, lenkille meno ei ole viisasta. Rauhallista kävelyä, jees.

• Sydän pamppaa

Olen joka päivä pyöräillyt, ja kiireisen työn takia en ole ehtinyt lääkäriin. Puristus rinnassa on hellittänyt mutta silti syke on korkea ja kuivaa yskää. Keuhkoissa edelleen "paine" tai sellainen outo tunne. Helkkarin kova väsymys. Sai ihan urakalla polkea fillarilla että pääsi kotiin, pää nuokuksissa. Olen nyt yrittänyt olla stressaamatta, vedin pari olutta eilen ja se auttoi puristukseen.

Tällasta se on ihmisen elämä, ei edes lääkäriin ehdi ja sitten kun ehtii soittaa niin kaikki ajat on jo päivälle annettu. Kai se tästä korjaantuu, jos ei niin ruumishuoneella tavataan. :( Sorry, mutta masentaa vaan.

Huomenna uudestaan, mutta veikkaanpa että lääkäriajat on jo kaikki jaettu 9.30 mennessä.

• kardi tietää
        Sydän pamppaa kirjoitti:

Olen joka päivä pyöräillyt, ja kiireisen työn takia en ole ehtinyt lääkäriin. Puristus rinnassa on hellittänyt mutta silti syke on korkea ja kuivaa yskää. Keuhkoissa edelleen "paine" tai sellainen outo tunne. Helkkarin kova väsymys. Sai ihan urakalla polkea fillarilla että pääsi kotiin, pää nuokuksissa. Olen nyt yrittänyt olla stressaamatta, vedin pari olutta eilen ja se auttoi puristukseen.

Tällasta se on ihmisen elämä, ei edes lääkäriin ehdi ja sitten kun ehtii soittaa niin kaikki ajat on jo päivälle annettu. Kai se tästä korjaantuu, jos ei niin ruumishuoneella tavataan. :( Sorry, mutta masentaa vaan.

Huomenna uudestaan, mutta veikkaanpa että lääkäriajat on jo kaikki jaettu 9.30 mennessä.

Suosittelen yksityistä sisätautien erikoislääkäriä mieluummin kuin arvauskeskusta. Kardiologi on kaikkein varmin, samaan tapaan kuin endokrinologi kilpirauhassairauksissa.

• AP......:

Tänään rytmihäiriöiden vuoksi päivystykseen. Leposyke oli 120. Verikokeet oli sattumoisin tulleet. Ihmetytti kovasi TSH joka oli pari viikkoa sitten yli 4.6 ja nyt näyttää olevan 2.13.
      P-T4-V oli 16 ja S-T3-V oli 5.3.
      Vasta-aineet eivät ole vielä valmiit labrassa.

Miksi TSH on laskenut noin rajusti, ja miksi alkanut tulla rytmihäiriöitä? Silmiinpistävää oli myös kortisoli joka oli reilusti yli viitearvon 928 nmol/l kun viite näyttää olevan 150-650 nmol/l.

Lääkärin mielestä normaalit arvot. Silti oireita piisaa, tajuton väsymys, aivosumu, kuiva iho, jne. jne. No, onneksi aika endokrinogolille 2 vkon päästä. Mutta todella outoa, että kilpirauhasen vajaatoiminta on yhtäkkiä kadonnut kun se selvästi oli vielä pari viikkoa sitten...

• minä epäilen

Epäilen tulehdusta kilpirauhasessa. Näkyy usein pelkästään ultraamalla. Se heittelee arvoja ja laittaa sydäntä vilkkaalle. Niin mullakin teki.

• kilppurilikka

Tarkoitatko, että ihan kilpirauhasen ultraaminen näyttää tuon tulehduksen? Jos, niin onpa hyvä juttu. Epäilen nyt itselläni tulehdusta ja viikon päästä on ultra.

• ***///***
        kilppurilikka kirjoitti:

Tarkoitatko, että ihan kilpirauhasen ultraaminen näyttää tuon tulehduksen? Jos, niin onpa hyvä juttu. Epäilen nyt itselläni tulehdusta ja viikon päästä on ultra.

Lievä kilpirauhastulehdus ei välttämättä näy ultrassa. Mutta siinä samassa yhteydessä voidaan ottaa ohutneulabiobsia. Otetaanko sitä, selvinnee ultrassa.

• AP........

Oliko sinulla muita oireita? Minulla nimittäin esiintyy pientä kipuilua ja puristusta vasemmassa rinnassa, sekä myös vasemman käden puutumista, kylmyyttä ja heikkoutta. Joudun syömään beetasalpaajaa koko ajan, Propral 10 mg kolmesti päivässä. Ilman lääkettä oireet alkavat taas. Tajuton väsymys koko ajan, nukun noin 10-14 tuntia päivässä. En saa mitään aikaan.
        Muuten epäilisin kilpirauhasen tulehdusta, mutta kun kilppariarvot ovat nyt normaalit, eikä minkäänlaista kipua kaulalla, leukaperissä tai muuallakaan. Eihän se sulje vajista tietenkään pois, mutta outoa tämä kyllä on.

Lisääntynyt turvotus jaloissa ja vatsalla, sekä paine keuhkoissa ja kuivaa yskää. Muistelen tunteneeni näin joskus kun oli keuhkoputken tulehdus.

Muistelen että lääkäri kovasti viimeksi kyseli sydämestä. Olisiko aavistanut jo jotakin, kun tiedusteli turvotuksista ja kivuista raajoissa, sekä onko otettu sydänfilmiä milloin.
        Syvästi kiitollinen olen siitä päivästä kun joku vihdoin kertoo mikä minussa on vialla. Haluaisin saada helpotuksen väsymykseen ja olooni, ja olla taas se lenkkeilevä ja aktiivinen, onnellinen ihminen.

• kilppurilikka
        AP........ kirjoitti:

Oliko sinulla muita oireita? Minulla nimittäin esiintyy pientä kipuilua ja puristusta vasemmassa rinnassa, sekä myös vasemman käden puutumista, kylmyyttä ja heikkoutta. Joudun syömään beetasalpaajaa koko ajan, Propral 10 mg kolmesti päivässä. Ilman lääkettä oireet alkavat taas. Tajuton väsymys koko ajan, nukun noin 10-14 tuntia päivässä. En saa mitään aikaan.
        Muuten epäilisin kilpirauhasen tulehdusta, mutta kun kilppariarvot ovat nyt normaalit, eikä minkäänlaista kipua kaulalla, leukaperissä tai muuallakaan. Eihän se sulje vajista tietenkään pois, mutta outoa tämä kyllä on.

Lisääntynyt turvotus jaloissa ja vatsalla, sekä paine keuhkoissa ja kuivaa yskää. Muistelen tunteneeni näin joskus kun oli keuhkoputken tulehdus.

Muistelen että lääkäri kovasti viimeksi kyseli sydämestä. Olisiko aavistanut jo jotakin, kun tiedusteli turvotuksista ja kivuista raajoissa, sekä onko otettu sydänfilmiä milloin.
        Syvästi kiitollinen olen siitä päivästä kun joku vihdoin kertoo mikä minussa on vialla. Haluaisin saada helpotuksen väsymykseen ja olooni, ja olla taas se lenkkeilevä ja aktiivinen, onnellinen ihminen.

Kenelle tämä kysymys on tarkoitettu? Vaikea ymmärtää tätä systeemiä..

• Epäilevä taas..
        AP........ kirjoitti:

Mulla takoi syke yli 80 koko ajan, välillä toista sataa ja oli kaikkia outoja rytmihäiriöitä ja tuntemuksia. Välillä oli kuuma ja välillä ihan kauhea sydänvilu. Tuntui että sisälmykset jäässä. En jaksanut mitään. Keskittyminen oli nollassa. Piti välillä tarkkaan kuunnella ja pinnistää, että tajus mitä toiset puhui. Ei pystynyt lukea kirjoja.. Aloitekyky puuttui miltei täysin. Elämä oli jotenkin hidastettua. Hermot kiristyi pienistäkin jutuista. Nukkuminen oli sitä sun tätä..
        Ja tosin ei verikokeet sanoneet aluksi yhtään mitään. Tulehdusarvo oli nippanappa hiukan kohollaan. Mutta pääsin ultraan ja siinä heti näkyi tulehdukseen viittaavaa turvotusta. Mulla on nytkin sellainen kova möltti tuo kipirauhasen kohta. Mutta ei enää niin turvoksissa. Vajaatoiminnan puolella oli sitten vasta myöhemmin. Thyroxin on auttanut nyt olotilaan.

• Epäilevä edelleen
        Epäilevä taas.. kirjoitti:

Mulla takoi syke yli 80 koko ajan, välillä toista sataa ja oli kaikkia outoja rytmihäiriöitä ja tuntemuksia. Välillä oli kuuma ja välillä ihan kauhea sydänvilu. Tuntui että sisälmykset jäässä. En jaksanut mitään. Keskittyminen oli nollassa. Piti välillä tarkkaan kuunnella ja pinnistää, että tajus mitä toiset puhui. Ei pystynyt lukea kirjoja.. Aloitekyky puuttui miltei täysin. Elämä oli jotenkin hidastettua. Hermot kiristyi pienistäkin jutuista. Nukkuminen oli sitä sun tätä..
        Ja tosin ei verikokeet sanoneet aluksi yhtään mitään. Tulehdusarvo oli nippanappa hiukan kohollaan. Mutta pääsin ultraan ja siinä heti näkyi tulehdukseen viittaavaa turvotusta. Mulla on nytkin sellainen kova möltti tuo kipirauhasen kohta. Mutta ei enää niin turvoksissa. Vajaatoiminnan puolella oli sitten vasta myöhemmin. Thyroxin on auttanut nyt olotilaan.

Niin ja turvotusta oli ihossa.. sellaista niinku olis ollut nestettä ihon alla.. Sekin on kadonnut ja paino on laskenut monta kiloa.

• AP.........
        Epäilevä edelleen kirjoitti:

Niin ja turvotusta oli ihossa.. sellaista niinku olis ollut nestettä ihon alla.. Sekin on kadonnut ja paino on laskenut monta kiloa.

Millä perusteilla ottivat ultraan? Minulla ei verikokeissa näy mitään. Lääkäri alkoi kysellä että josko voisi ajatella olevan psyykkistä laatua nämä oireet. Olen ollut jo monta viikkoa kuin kuollut, nukun nukkumasta päästyäni, mihinkään en osaa keskittyä enkä aloittaa, ja syke meinaa nousta ilman beetasalpaajia. Kroppa niin turvonnut ettei meinaa mennä housut jalkaan. Lääkäri vaan totesi että ei ole kilpparit, kun arvot on kaikki ok. Takaisin nollapisteessä. Ei tunnu terveeltä, ei läheskään. Vaan taasko kuitataan pääongelmiksi.

• ***///***

Käyttäisitte samaa nimimerkklä koko ketjun ajan ja jos osoitatte jollekulle nimimerkille kysymyksen, mainitsette kysymyksessä mille nimimerkille se on osoitettu. Tästä ketjusta on vaikea saada selkoa.

Ei kaikki väsymykset, keskittymisvaikeudet ja pulsdin nousut johdu kolpirauhasesta. Stressillä on valtaisan tuhoisat vaikutukset elimistöön.o Kortisolit nousee. Jos on niin kovilla töissä, ettei edes lääkäriin ehdi, on stressaantunut. Moni kilpirauhassairas saa masennusdiagnoosin ennen kilpirauhasen vajaatoiminnan toteamista, mutta joissakin tapauksissa syy ei löydy kilpirauhasesta vaan psyykkeen puolelta. Toivon mukaan endrologi saa oireiden syyt selville.

Jaksamista kaikille raskautetuille.

• Tulpan saanut

AP (olet kai alkuperäinen?) mene kardiologille ja keuhkolääkärille. Voi olla sydämessä jotakin tai jopa tulppa keuhkoissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1042
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      802
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe