Lapseni on puolitoistavuotta. Kotona hän on aivan enkeli, mutta ulkoilumme ovat suoraan sanottuna ihan kaameita. Lapsi ei viihdy sitten millään!!!
Kitisee vain jaloissa tai huutaa suoraa huutoa maassa. Ainoa missä viihtyy on syli tai keinu, sylissä en jaksa pitää kauan ja on jo niin kylmäkin ettei keinussa viitsi koko ulkoilua antaa istua.
Olisiko vinkkejä miten saisin hänet viihtymään edes vähän paremmin?
Olen yrittänyt vaikka ja mitä, hiekkakakkuja, liukumäkeä, kävelyretkiä jne
Ei siis halua yhtään kävellä ja tutkia ympäristöä niin kuin muut tuon ikäiset näyttää tykkäävän... Alkaa jo toivo kadota, uloshan on kuitenkin hyvä mennä, en saa muuten edes päiväunille nukahtamaan.
Miten saada lapsi viihtymään
23
1167
Vastaukset
- Angel8429
Meillä taas toisinpäin. Tyttö nyt 1v4kk. Kotona yhtä kitinää ja itkua. Koko ajan pitäs olla vieressä. Roikkuu jalassa/sylissä.
Mutta kun mennään esim. mummolaan niin neiti on niin kiltti.. Ja antaa äidinkin olla rauhassa.. - xcvxvfcb
Silloin meillä oli sama juttu lapsen kanssa tuon ikäisenä. Mikään mitä ulkona yritti ei kelvannut.
Nyt kun ikää lähemmäs 3 v. niin ei muuta haluaisi tehdä kuin ulkoilla. Juosta,kiipeillä,keinua ja laske liukumäestä.
Puolitoista vuotias on vielä suht pieni eikä vieä kauheasti osaa itsenäisesti leikkiä. Kun ymmärrystä tulee enemmän ja kekseliäisyyttä,uskon että ulkoileminenkin kiinnostaa enemmän - Ulkona
No ihmetyttää vaan kun sisällä lapsi keksii mitä ihmeellisempiäkin leikkejä, mielikuvitusta siis riittää, mutta ulkona ei tippaakaan. Ei kelpaa edes vaikka leikkisin hänen kanssaan.
Lisäksi puistossamme käy noin 7 samanikäistä lasta, jotka kaikki ovat niin iloisia ja tutkivat ympäristöä. Sitten jotenkin korostuu oman lapseni "käytös" kun vain jaloissa roikkuu. Muut äidinkin katsovat minua jotenkin säälien ja onhan tämä kurjaa kun vähintään 2 tuntia päivästä menee näin....
No ehkä lapsi alkaisi viihtyä kun tulee lunta, toivossa on hyvä elää:) - Ulkoiluun "kasvettu"
Meillä on ulkoilu aloitettu viikon vanhasta. Puolivuotiaasta asti on ulkoiltu rattaissa ja noin 10 kk:n ja tai 1 vuoden iässä sitten omin jaloin (lapset ovat oppineet kävelemään tuossa ikähaarukassa). Tuollaista tilannetta ei sen vuoksi ole päässyt syntyään.
- hyvä vinkki!
Tämä olikin tosi hieno vinkki, joka varmasti auttaa ap:ta hänen tilanteessaan! :) Good for you!
- Ulkoiluun "kasvettu"
hyvä vinkki! kirjoitti:
Tämä olikin tosi hieno vinkki, joka varmasti auttaa ap:ta hänen tilanteessaan! :) Good for you!
Toimii hienosti sitten toisen lapsen kanssa, jos tämä ei jää ainokaiseksi. :) Good for you!
- hyvä vinkki!
Ulkoiluun "kasvettu" kirjoitti:
Toimii hienosti sitten toisen lapsen kanssa, jos tämä ei jää ainokaiseksi. :) Good for you!
Ja sehän tietenkään ei ole mahdollista, että jonkun lapsi alkaa kenkkuilla siinä yhden vuoden tienoilla ulkoilun kanssa, vaikka olisikin ulkoillut koko ikänsä... :) Ei tietenkään, eiväthän sinunkaan lapsesi ole niin tehneet! Good for you tosiaankin!
- Voihjehna
Ööh tuskin kai aloittajan lapsikaan on täysin sisällä ollut 1 1/2 vuotta? Meillä lapsi on ollut vaunuissa ja rattaissa ulkona ja kontaten ja kävellen kun on oppinut kävelemään. Mutta ei myöskään alkuun kauheasti viihtynyt ulkona. Sylissä olisi kanssa halunnut olla. Nykyään viihtyy hyvin (kohta 3 v). Vaikka vieläkin on joskus päiviä, että haluaisi olla sylissä eikä ulkona oleminen huvita... En muista missä iässä sylissä oleminen väheni. Leikkipuistossa saattoi viihtyä hiekkalaatikolla tai liukumäessä (keinusta ei pitänyt), mutta kun tuli muita lapsia ja aikuisia niin halusi syliin. Meillä oli pihassakin hiekkalaatikko.
- Ulkoiluun "kasvettu"
hyvä vinkki! kirjoitti:
Ja sehän tietenkään ei ole mahdollista, että jonkun lapsi alkaa kenkkuilla siinä yhden vuoden tienoilla ulkoilun kanssa, vaikka olisikin ulkoillut koko ikänsä... :) Ei tietenkään, eiväthän sinunkaan lapsesi ole niin tehneet! Good for you tosiaankin!
Joo, eivät ole tehneet, vaan pikemminkin on ollut vaikea saada heitä tulemaan ulkoa sisälle. Minusta tämä on kaikenikäisille lapsille tyypillisempää käytöstä. :)
- ...
Joo, eivät ole tehneet, vaan pikemminkin on ollut vaikea saada heitä tulemaan ulkoa sisälle. Minusta tämä on kaikenikäisille lapsille tyypillisempää käytöstä. :)
Oho...
Meillä on ulkoitu koko ikä, koska olen ulkoilmaihminen... Mä olen kauhuissani, jos lapsi ja koira joutuisi olemaan sisällä parikymmentä tuntiakin vuorokaudesta, saati että itse joutuisin olemaan. Meillä on siis ulkoiltu vähintään nelisen tuntia päivittäin ja mahdollsimman paljon yli sen, riippuen työvuoroistamme. Kesällä pari yötä viikosta oltiin telttailemassa jos ei pidemmällä niin kotipihassa.
Silti nyt 3,5 vuotiaana lapsi on nyt aloittanut ulkoilun vastustamisen. Lapset kokeilee kainkenlaista ja kehittää omaa tahtoa, se on good for kids.
- Ulkona
Joo olemme tosiaankin kyllä ulkoilleet aina paljon, ei lapsi ole suinkaan sisällä kasvanut !:)
Ensin rattaiden kanssa lenkkeiltiin, sitten kun oppi konttaamaan niin sai kontata ulkona ja silloin viihtyi paremmin kuin nyt.
Mielestäni kun oppi kävelemään 1v2kk niin alkoi vähemmin viihtyä, tuskin on yhteyttä näillä, mutta kuitenkin. Eli suunnilleen 4 kk ollut tätä samaa huutamista ulkona, tietysti muutama hyväkin ulkoilu on ollut, mutta suurimmaksi osaksi huutamalla ollaan menty...:( - dxcxdcxdc
Sinä "ulkoiluun kasvatettu" jotenkin nyt yrität pönkittää vaan omaa hyvyyttäsi.
Ei kai kenenkään lapsi ole 1,5 v. sisällä vaan?
Meillä lapsi nukutettu,lenkkeilty ja oltu paljon ulkona vauvasta lähtien. Silti siinä vuoden jälkeen ei millään suostunut ulos,ei tekemään mitään. Huusi ja seisoi tumput suorana kun yritin pulkkaan laittaa tai keinuttaa tai mitä tahansa.
Ja todellakin tälläinen tilanne pääsi käymään ulkoilusta huolimatta.
Nyt tilanne toinen kun osaa juosta,ryömiä ynnä muuta mitä 3 v. nyt osaa tehdä.
Älä viitsi ylistää omaa parhauttasi kun siitä eiole mitään hyötyä.
Jokainen lapsi on erilainen. Vaikka kasvatettaisiin samasta puusta- Ulkoiluun "kasvettu"
Ei varmaan kukaan lapsi ole sisällä 1,5 vuotiaaksi asti, mutta ulkoileeko säännöllisesti pari kertaa päivässä joka päivä?
Ei säännöllisesti ulkoileva lapsi, jolle ulkoilu on päivittäistä rutiinia ala ilman MITÄÄN syytä yhtäkkiä huutamaan ulkoiltaessa. Jos alkaisi, olisi kyllä syytä kiikuttaa lapsi pikapikaa lääkäriin! - Normi ulkoilija
Ei varmaan kukaan lapsi ole sisällä 1,5 vuotiaaksi asti, mutta ulkoileeko säännöllisesti pari kertaa päivässä joka päivä?
Ei säännöllisesti ulkoileva lapsi, jolle ulkoilu on päivittäistä rutiinia ala ilman MITÄÄN syytä yhtäkkiä huutamaan ulkoiltaessa. Jos alkaisi, olisi kyllä syytä kiikuttaa lapsi pikapikaa lääkäriin!Höpönpöpö. Minusta pari krt päivä on ihan normaali määrä ulkoilua eikä erityisen paljon. Ei voi minusta sanoa, että on "ulkoiluun kasvettu", jos ulkoilee pari krt päivä. Ja kaikki kai lastansa esim. vaunuissa ja rattaissa ulkona käyttää?
Vai, että lääkärin pitäisi viedä, voihan tietysti jotain vikaa löytyä, mutta ihan terve lapsikin voi noin käyttäytyä. Minun lapsenikin on ulkoillut sen 2 krt/pv jokapäivä ja silti ei vaan tykännyt jossain vaiheessa olla ulkona. Nyt haluaa kyllä itse pyytää ulos vaikka olisi ollut jo sen pari krt ulkona. - Ulkoiluun "kasvettu"
Normi ulkoilija kirjoitti:
Höpönpöpö. Minusta pari krt päivä on ihan normaali määrä ulkoilua eikä erityisen paljon. Ei voi minusta sanoa, että on "ulkoiluun kasvettu", jos ulkoilee pari krt päivä. Ja kaikki kai lastansa esim. vaunuissa ja rattaissa ulkona käyttää?
Vai, että lääkärin pitäisi viedä, voihan tietysti jotain vikaa löytyä, mutta ihan terve lapsikin voi noin käyttäytyä. Minun lapsenikin on ulkoillut sen 2 krt/pv jokapäivä ja silti ei vaan tykännyt jossain vaiheessa olla ulkona. Nyt haluaa kyllä itse pyytää ulos vaikka olisi ollut jo sen pari krt ulkona.Yht´äkkisestä mielenmuutoksesta oli kyse. Tällaöin ulkoiluun on voinut toki liittyä jotain lapselle epämieluisaakin (liian kuuma, liian kylmä, ulkoiluun sopimaton pukeutuminen tms.) . Jos pari kertaa päivässä on esim 2-4 tuntia kerrallaan (ja kesäaikana esim. lähes koko päivän), niin kyllä se minusta on ulkoiluun kasvamista. Nyt ei siis ole kyse 15-30 minuutin koiran pissilenkistä tai lähikauppaan kulkemisesta.
- ...
Normi ulkoilija kirjoitti:
Höpönpöpö. Minusta pari krt päivä on ihan normaali määrä ulkoilua eikä erityisen paljon. Ei voi minusta sanoa, että on "ulkoiluun kasvettu", jos ulkoilee pari krt päivä. Ja kaikki kai lastansa esim. vaunuissa ja rattaissa ulkona käyttää?
Vai, että lääkärin pitäisi viedä, voihan tietysti jotain vikaa löytyä, mutta ihan terve lapsikin voi noin käyttäytyä. Minun lapsenikin on ulkoillut sen 2 krt/pv jokapäivä ja silti ei vaan tykännyt jossain vaiheessa olla ulkona. Nyt haluaa kyllä itse pyytää ulos vaikka olisi ollut jo sen pari krt ulkona.En tunne yhtään äitiä, joka jaksaisi pukea pikku muksulle useammin kuin 2 kertaa päivässä kuraskit päälle. Nyt täytyy siis muistaa, että autoilu ei ole ulkoilua. :D
- ihanko oikeasti
Yht´äkkisestä mielenmuutoksesta oli kyse. Tällaöin ulkoiluun on voinut toki liittyä jotain lapselle epämieluisaakin (liian kuuma, liian kylmä, ulkoiluun sopimaton pukeutuminen tms.) . Jos pari kertaa päivässä on esim 2-4 tuntia kerrallaan (ja kesäaikana esim. lähes koko päivän), niin kyllä se minusta on ulkoiluun kasvamista. Nyt ei siis ole kyse 15-30 minuutin koiran pissilenkistä tai lähikauppaan kulkemisesta.
olette 4 tuntia yhteenputkeen ulkona? Ei kyllä onnistuisi millään meillä kun syödäkkin täytyy ja päiväunet kuopuksen nukkua..
Mielestäni kyllä liiassa ulkoilussakin on huonoja puolia..
- Ulkona
Kertaan ja tarkennan vielä.
Olemme pienestä pitäen ulkoilleet paljon, viimeiset 8 kk säännöllisesti aamupäivällä puolitoistatuntia ja illalla tunnin verran. Tietysti jos kipeenä tai muita tärkeitä menoja niin jompikumpi ulkoilu jäänyt väliin, mutta 98% näin.
Mitähän sanoisin jos veisin lapsen lääkäriin?
"Lapsi kiukuttelee/huutaa ulkona" sisällä kuitenkin käyttäytyy normaalisti.
Veikkaan että olisi lääkäri vähän ihmeissään, ehkä?
Yritin neuvolassa saada neuvoja, mutta sanoivat vaan että voi olla jotain ikään kuuluvaa, muuta en saanut irti.
Lisään vielä että lapsi saa kotona huomiota,läheisyyttä, rakkautta, ettei ainakaan huomionhakuisuuttakaan kai voi olla?
Meillä on myös rajoja mitä esim ei saa tehdä jne jne, lapsi ei siis myöskään ole pilalle lellitty.
Ps. Minulla ei ole mitään syytä valehdella täällä mistään eli jos kirjoitan että miten ulkoilemme niin, niin se myös on!
Tarvitsen vain kipeästi neuvoja tai jotain, en tiedä....
Hyvät yöt! - 59648522
Vai semmosia vinkkejä... ;:D
No voin puolestani lohdutella, että täällä on nyt 2v jääräpää, joka juuri tuossa vaiheessa oli samanlainen huutomaakari ulkona. Kiikkua jaksoi vaikka hamaan tappiin, muu ei oikein kiinnostanut. Ja ihan on ulkoiltu viikon ikäisestä lähtien 1,5h aamulla ja 1h illalla (ei suostunut vauvana nukkumaan rattaissa kuin 30min). Toki tuossa pahimmassa känkkisvaiheessa jätin välillä toisen ulkoilun omien hermojeni vuoksi pois, mutta koska meillä on toinenkin lapsi ja itse tykkään ulkoilusta, ei me mökityttykään. Kevät talvella ongelma taisi olla se, että vaateet oli ahdistavia ja liikkuminen hankalaa. Neiti inhoaa hanskoja, on inhonnut vauvasta saakka. Kesä meni kivasti, kun sai vain pinkaista ulos, mutta taas kun tämä toppavaatekausi alkaa, on alkanut tumput suorana seisominenkin. Pitänee varmaan alkaa miettiä jotain fiksumpaa vaateratkaisua ulkoiluun.
Kyllä se varmasti menee ohi, kun motoriikka kehittyy ja minä itse-vaihe antaa periksi. Ottaahan se päähän, jos ei voi kaikkea tehdä sen vuoksi, että on kylmä ja paljon vaatetta. - Hah hah
Lapsi lääkäriin kun ei viihdy ulkona!? Huhhh oletko tosissasi?
Mitähän mahdollista "vikaa" voisi edes löytyä?:)- ...
Esimerkiksi neurologinen sairaus kuten autismi, joka yht´ äkkiä voi muuttaa lapsen käytöstä toisenlaiseksi. Esimerkissä oli kuitenkin aiemmin ulkoiluun tottunut lapsi eli sinun lainauksesi oli "irrallinen" tai et vain käsittänyt...
- on tää kyllä
... kirjoitti:
Esimerkiksi neurologinen sairaus kuten autismi, joka yht´ äkkiä voi muuttaa lapsen käytöstä toisenlaiseksi. Esimerkissä oli kuitenkin aiemmin ulkoiluun tottunut lapsi eli sinun lainauksesi oli "irrallinen" tai et vain käsittänyt...
metka palsta.Aloittajan lapsesta tehtiin jo autismi kun känkkäilee uloilusta.Jos pelkät toistuvat rutiinit tekisi sen ettei lapsi koskaan mistään voi känkkätä niin kylläpä meillä vanhemmilla olisi helppoa.
- Lääkäriin?
Vähän kyllä itseäni myös huvittaa tuo kommentti lääkäriin viemisestä?
Jos oma lapsi käyttäytyisi ulkona noin niin olisihan se uuvuttavaa ja ärsyttävää, mutta ei kyllä kävisi edes mielessä viedä häntä lääkärille.
Jos lapsi olisi esim kipeä niin jatkuisihan tuo kitinä myös sitten sisällä!
Voimia ap:lle ehkä tuo on joku vaihe vaan.
Voihan se olla kun lunta tulee niin innostaa sitten enemmin kun voi laskea mäkeä, rakentaa kaikkea lumesta jne.
Onhan tuolla ulkona vähän kurjaa kun kokoajan pimeää ja märkää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232742Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292302- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532180Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211792Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891652Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961586- 2941470
- 1331418
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409