Noniin elikkä anonyyminä nyt tähän.. Se joka tietää oikeasti niin saa luvan selvittää kymysyksen.. Ja kymysys, tällä hetkellä minulla menee lääkkeenä abilify 15 ja zyprexa 20 mg. Näitä olisi tarkoitus alaa ajas, vaihtaa Risperdal Consta. Onko mahollisesti nyt kyseessä ihan "hyvä" ratkaisu. Päätös tuli ihan vain hetkeä ennen kuin aloin syömään zyprexaa ja abilifya siis yhtäaikaa. Ennen meni (ensin meni xyprexa) joka ajettiin alas, sitten meni abilify, jonka jälkeen olo selvästi huonontui, sitten alkoin syömään abilifya ja zyprexaa yhtäaikaa nyt on olo kokoajan kohenemaan päin.... Kuitenkin suostuin lääkärin läääkemuutokseen. Tuleva Psykoosin hoitoon tarkoitettu lääke Risperdal Consta joka on siis injektiona. Antaako vastetta zyprexalle ja varsinkin sitä vastetta zyprexaa (ja abilifya) syöneelle... että ei olisi siis kovin hankala lääkemuutos, vastaisiko zyprexa edelleen paremmin, zyprexa on ollut lääkelistoilla jo yli kolme vuotta. Eikä ole tehonnut riittävästi... Eli mielipide siihen, että aion saada itseni oikeasti sellaiseen kuntoon missä olen joskus ollut. Sivuvaikutuksiahan on AINA. Niiden kanssa pitää vain elää.. Saada vain itsensä kuntoon, sehän se tärkeintä. Kuitenkin liialliset sivuvaikutukset Ei hyviä....
Zyprexa+Abilify -> Risperdal Consta ?????
41
2170
Vastaukset
- vedä vaikka omppui
neuroleptit vaan tuhoo elämän, itse olin elämäni kunnossa kunnes minulle määrättiin neurolleptejä
- häh?
Miten ajattelit saada itsesi kuntoon neuroleptejä vetämällä? Ei ymmärrä.
- Psykoosi_ihminen
No totta ne nyt jollain tapaa ne neuroleptitkin kuitenkin vaikuttaa....... Varsinkin kun on ollut pitkä psykoottinen jakso, olen noita syönyt jo kolme vuotta. Kyllä ne auttaa, ei ne masennukseen auta mutta psykoottisuuteen. Kyllä ne oikeastikin määrää niitä siihen sairauteen, ei huvin vuoksi. Näillä lääkkeillä on tarkoitus korjata kemiaa aivoissa, ei ne korjaudu itsestään..... Pitää vain osata myöntää se, että on vaikea sairaus..... En tiiä kenenkään muun tilannetta niin hyvin kuin itseni. Olen ollut koko ikäni psykoottinen. Eli tulee sivuvaikutuksia tai ei niin luulenpa että pitkän aikaa syödessä kuitenkin jossain vaiheessa auttaa....... kun siinä on siis mukana myöskin muuta.... liikuntaa, terapiaa, ja syö vaikka kalaöljykapseleita... Niin näiden yhteisvaikutus on se, että ne auttaa. Itsellä ainakin paljon parempi tilanne silloin kun on syönyt lääkkeitä. Ilman lääkkeitä tulee takapakkia..... Oon itsekin ollut lääkekielteinen, mutta mun tilanteeseen ne vain tarvii aivan pakostakin.... :S
- omppuja kehiin
toisten elämän puolestaan neuroleptit pilaa
- 17+12
Varmasti neuroleptit auttavatkin joitakin yksilöitä, mutta se on ihan skeidaa että niitä ei muka helposti määrättäisi. Ne ovat ratkaisu ammattilaisten mielestä vähän liiankin moneen vaivaan...
- Tuota noin
Onko alkup. koskaan tullut mieleen, että juuri nuo lääkkeet pitävät yllä psykoottisuutta?
Zyprexan yksi sivuvaikutus on että se tekee ajattelukyvyn omituiseksi ja harhaiseksi, jonka lääkärit sitten tulkitsevat psykoottiseksi, koska he eivät tunnista lääkkeiden haittoja.
Lääkärisi taitaa olla viemässä sinua ojasta allikkoon tuolla lääkevaihdolla. Risperdal injektiona taitaa koukuttaa lopun elämän pituiseen lääkeputkeen. On turha elätellä toivoa jostain paranemisesta. - esimerkki erkki
No huh, huh.. kuka ap:n on aivopessyt uskomaan, että on ikänsä ollut psykoottinen?
Yrittihän psykiatrikin minulle uskotella etten selviäisi ilman seroquel rispedal deprakine komboa.
Minun pääni ja ajatusmaailman sotki pelkästään seroquel, ne kuukaudet olivat kuin päättymätöntä painajaista.
Monet täälläkin palstoilla olevat on saatu uskomaan, että olojen kummallisuus johtuisi mielensairauksista johon on otettava aina vaan lisää lääkettä.
Järki käyttöön ja elämä hallintaan. Se ei onnistu missään lääkepöllyssä.
Ihmettelen aikoja ja tapoja, mistä ihmeestä johtuu räjähdysmäinen mt ongelmien kasvu? Mt ongelmissa taitaa olla käytössä ns laventaminen jolloin yhä enemmän terveitä saadaan sairauksien piiriin.
Itse menetin sinisilmäisyyteni vuoksi elämästäni 3 vuotta psykiatrialle. Vuoteen en ole mitään lääkkeitä syönyt, en ole käynyt missään terapioissa, en kuulusteltava mielenterveysyksiköissä... ja miten voin?
Paremmin kuin aikoihin, teen oikeaa työtä, elätän itseni, liikun, ulkoilen, syön terveellisesti, nukun ilman lääkkeitä 8-9-10 tunnin yöunet.
Otin elämän hallintaani ja voin hyvin. - gapoisj
Jatkuva neuroleptien käyttö voi aiheuttaa aivovaurioita ja lisätä psykoosin uuisutumisherkkyyttä, koska ne lisäävät dopamiinireseptorien määrää ja herkkyyttä aivoissa. Ne tuhoavat kykyäsi itsereflektioon, tunteiden sääntelyyn, sosiaaliseen kanssakäymiseen yms. Hallusinaatiosi heikkeneminen johtuu siitä, että aivojasi on häiritty voimakkailla myrkyillä, jotka lamaavat korkeimpia aivotoimintoja. Kannattaisiko niitä harrastaa vuosikausia kuitenkaan. Lopputuloksena on varma ennenaikainen kuolema ja aivojen rappeutuminen.
- Psykoosi_ihminen
No nyt on sitten paljon parempi olo kun en ole abilifya syönyt ollenkaan. Ne on tuollain kieroja nuo lääkkeet. Tarpeeksi pöhnässä lääkkeistä niin sitä alkaa itekki uskoon mitä muut sanoo. Mullahan on oikeus päättää ite mitä mun elimistöön laitettaan.... :D Meikän toimintaperiaate se että otan nyt ainakin yhden kerran sen piikityksen. Jos tulee huono olo niin minä päätän että en enää ota.
- kokemuksiani
Mulla on kokemusta noista kaikista.. Zyprexa oli kamalin joka ei auttanut yhtään mihinkään ja haittavaikutuksena ruokahalu kasvoi niin että kokoajan piti olla syömässä jotain. Abilifya kun söin niin se vei yöunet. Kävin ylikierroksilla ja sekosin. Risperdal meni injektiona pitkän aikaa ja oli tosi hyvä vaikutus psykoottisuuteen ja ylipäätään voinnin tasaamiseen, selkeä olo. Sitten tulikin ne haittavaikutukset (mitä monilla muilla on kans kyseisestä lääkkeestä) eli maitoeritys rinnoista :D , koska risperdal nostaa monilla prolaktiiniarvoa ja verikokeissa se aina lääkkeen aikana liian koholla. Aloin syömään prolaktiiniarvoon toista, hormoni(tmv?) lääkettä. Sekään ei auttanut, joten vaihdettiin peratsin injektioon. Peratsin tuttu, vanha ja turvallinen lääke monilla kuulemma. Olin tyytyväinen.
- Psykoosi_ihminen...
Minä itse ketjun aloittajana laitan vähillä voimillani tähän: olen taas toista mieltä nyt näistä lääkkeistä, video olisi joka näistä kertoo http://www.youtube.com/watch?v=W4Xb29geVwE
- häh?
Voin sanoa, että olet tehnyt elämäsi löydön ja havainnon. Erinomaista. Jos jatkat tutkimuksia tiedät pian enemmän psykiatrian käyttämistä 'hoitomenetelmistä' kuin osasit ikinä ajatellakaan, enemmän kuin valtaosa psykiatreista tai psykologeista.
"Since drug-induced symptoms resemble the impairment associated with psychiatric problems, it's easy for you, your doctor or your family to mistakenly blame them on emotional problems."
Peter R. Breggin & David Cohen in their book "Your Drug May Be Your Problem"
- Psykkkkoosi_ihminen
Joo. 2 viikkoa TASAN, kulunut siitä kun otin ensimmäisen piikin. Melkein tasan 2 viikkoa, olen ollut niin sumeassa olotilassa, etten ole itsekään sitä tajunnut. :):):) Huomenna ois taas :) :) :) Mullaon tosiaan muuten pakkohoito tiedossa jos en ota sitä. :):):)))))))) Kyllä on taas mukavaa en edes tiedä enää olenko syönyt lääkkeitä nyt 3 vai neljä vuotta. Kyllä se MENEE neljään, siitä ei jää kii :PPPP
- häh?
Hanki asianajaja, jos tahdot eroon myrkkypiikistä.
- aloittaja.
häh? kirjoitti:
Hanki asianajaja, jos tahdot eroon myrkkypiikistä.
Minä olen ollut taas 2 viikkoa putkeen epätodellisessa olotilassa.. Täsä n. 2 viikkoa niin joka ikinen päivä on mennyt niin etttä n. Tunnin viiva kahden välein olen ollut tilassa jota en "muista" tai tiedä. Mun päivät on mennyt käytännössä silllain, että herääminen, syöminen kun tulee nälkä, nukahtaminen. Yhtään mitään muita muistikuvia ei ole ainoaltakaan päivältä, aiemmilta päiviltä, mieleeni jäänyt. silloin kun sitä osastohoitoon meni tiesin kyllä "miksi piti mennä" lääkkeitä e n olisi halunnut aloittaa ja sanoin niille siitä myöskin. Aloitettiin. Tämä päivä = siitä lähtien 24/7 kokoajan epätodellinen olo PUTKEEN. Edelleen kokoajan joku ongelma, siis ei koskaan ois pitänyt aloittaa. Se vain, että eriasia annettiinko siitä minun päättää. :-)
- Tutkimuksia
aloittaja. kirjoitti:
Minä olen ollut taas 2 viikkoa putkeen epätodellisessa olotilassa.. Täsä n. 2 viikkoa niin joka ikinen päivä on mennyt niin etttä n. Tunnin viiva kahden välein olen ollut tilassa jota en "muista" tai tiedä. Mun päivät on mennyt käytännössä silllain, että herääminen, syöminen kun tulee nälkä, nukahtaminen. Yhtään mitään muita muistikuvia ei ole ainoaltakaan päivältä, aiemmilta päiviltä, mieleeni jäänyt. silloin kun sitä osastohoitoon meni tiesin kyllä "miksi piti mennä" lääkkeitä e n olisi halunnut aloittaa ja sanoin niille siitä myöskin. Aloitettiin. Tämä päivä = siitä lähtien 24/7 kokoajan epätodellinen olo PUTKEEN. Edelleen kokoajan joku ongelma, siis ei koskaan ois pitänyt aloittaa. Se vain, että eriasia annettiinko siitä minun päättää. :-)
Skitsofrenia" tai "bipolaarisuus" eivät ole mitään yksittäisiä tunnettuja solutason aivosaurauksia. Näiden diagnoosien alla on paljon erilaisia ja eri tavoilla oireilevia ihmisiä. Martin Harrowin 15 ja 20 vuoden tutkimuksissa seurattiin potilaita hyvin pitkäaikaisesti, ja yllättävän suuri osa esimerkiksi skitsofreniadiagnoosin saaneista potilaista lopulta lopetti neuroleptit. Tämä ryhmä myös lopulta pärjäsi paljon paremmin toiminnallisesti kuin neurolepteja syönyt ryhmä.
http://psychrights.org/research/digest/nlps/OutcomeFactors.pdf
Web of Trust
https://www.pubmed.com/pubmed/23512950
Web of Trust
http://www.madinamerica.com/wp-content/uploads/2012/05/Harrow.pdf
Web of Trust
http://www.madinamerica.com/2013/09/behind-amazing-victory-mental-health-activists-robert-whitaker/
Web of Trust
Jne. Neuroleptit lamaavat "antipsykoottisilla" tasoilla aivojen dopamiinipolkuja ja siten korkeampiin ihmisen ajattelun ja tunteiden säätelyyn liittyviä aivojen alueita, kuten otsalohko ja limbinen järjestelmä. Tämän ominaisuuden vuoksi niitä lääkkeitä voidaan käyttää esimerkiksi "skitsofrenian", "bipolaarisuuden" ja nuorten ja vanhusten käytöshäiriöiden kontrollointiin. Nämä lääkkeet eivät varsinaisesti paranna mitään aivoissa olevaa sairautta, ne lamaavat ison osan aivoista. Jotkut potilaat ja varsinkin potilaan läheiset ja muu yhteiskunta voivat kokea "kemiallisen lobotomian" vaikutukset hyödyllisinä, mutta on myös suuri osa "skitsofreniaa" tai "bipolaarista" sairastavia (tarkemmin niillä nimillä diagnosoituja), jotka voivat toiminnallisesti paremmin hyvin pienellä annoksella näitä lääkkeitä tai jopa ilman niitä."
Lyhyesti sanottuna neuroleptit aiheuttavat oppimis- ja kommunikaatiohäiriöitä, kun otsalohko, hyppocampus ja amygdala lamaantuvat. Oppimisvaikeuksiin kuuluvat ADD, ADHD, dementia, dysfasia ja dysleksia, matemaattiset vaikeudet (looginen ajattelu) jne.
Keroputaa on ainoa psykiatrinen sairaala, jossa kuunnellaan asiakasta avoimen dialogin ansiosta. - häh?
aloittaja. kirjoitti:
Todennäköisesti sinuun pumpataan neuroleptia. Ehkä tiedät itse minkä merkkistä. Otan osaa, että sieluasi raiskataan noin. Pakkohoito ja pakkolääkitseminen tulisi kieltää maailmasta ihmisoikeuksien vastaisena toimintana. Toisen ihmisen myrkyttäminen on jo rikos, mutta kun kohteena on mielenterveyspotilas myrkyttäminen muuttuukin yhtäkkiä lailliseksi ja vielä sitä kehdataan kutsua hoidoksi.
- Aloittaja.
Jos mahdollsesti ketään kiinnostaa...... Kiinnostaa, tai ei, laitan silti tämän koska haluan siitä huom! anonyyminä kertoa.. Tilanne on, tässä minun tilanteessa täysin se.., että asiat paikoillaan junnaapi. Mistä johtuu.. ensinnäkin huomion tein, että zyprexan vähentäminen/lopettaminen.... samantien teki oloon täydellisen takapakin sitä pitkään syöneelle. Tästä ajattelin olevan sen risperdal Constan liian lamaava vaikutus... ja sairaus. Oikea tottuus on se, että tuohon zyprexaan aivot on jääneet selvästi kokonaan riippuvaiseksi... ei vaikuta päällekäin syönti näissä muutakuin zyprexan syönti nyt taas risperdalin kanssa muutakuin positiivisesti omaaan oloon.... Mitä tästä päättelee?? Viisainta olisi vain jatkaa koko elämän, lääkitystä, joka aivojen kanssa pärjää, olen kokeillut zyprexan lopettamista aivan monen monta kertaa ja aina lopulta sitä ihan unohtaa, mistä mikäkin lopulta johtui. Mielestä minun sairaus pitää kuitenkin hoitaa... Eri asia pärjäänkö ilman alkuperäistä lääkettä :O Eli ihan vain tässä tiedoksi, risperdal tekee "pöhnäisen olon" Zyprexa vie sen, Mutta yhteisvaikutusta "ei ns. ole". Eli voi käyttää yhtäaikaa, ainut vaihtoehto olisi mun mielestä palata TAAS vanhaan, mutta jossan vaiheessa niiden asioiden pitäisi ehhkä olla tasaisia, eikä jatkuvasti VEIVATA edestakasi. !!! !
- Ja_aloittaja.
Ja sitä en tiedä, oikein varmuudella, edes itsekään mitä tästä sitten loppupeleissä pitäisi Oppia....
- Hyrrä
Tässä taas tyypillinen esimerkki mihin lääkkeet johtaa ihmisen. Ajatukset pyörivät hyrränä ympyrää. Halu olisi päästä parempaan elämään mutta häkistä ei pääse ulos. Varsinkin zyprexa pyörittää aivoja paikallaan aikamoisessa koukussa, kuten alkup. kuvailee tilannettaan.
- aloittelija.
en piä niinkun yhhtään mitään enää minään. Ei tunnu edes asiat miltään. Aivan sama vaikka katson esim. "televisiota" tai kuuntelen musiikkia. Mikään ei tunnu miltään. :O Sekään ei tunnu miltään että mikään ei tunnu miltään... :S
- Muttta
Eläämää ei sen eneempää 8) En varmastikaaan ole ainut.
- seurailija
Vieläkö jaksat aloittelija miettiä sitä, että kuka on vastuussa sinun tällaisesta kohtelusta ja noin surkeaan elämätilanteseen laittamisesta?
- kyllä_mää_mietin
Nämä asiat pyörii 24/7 mielessä, ne pyörii mielessä ihan tahtomattakin.. ja on pyörinyt AINA. Jossakin siis vika. EN PYSTY olla miettimättä. Siinä vastaus:O
- Muttta
Kylllä mullakin on oikeasti elämässä Paljon asioita, mitkä on hyvin. Vaikka mikä on oikeastaan "hyvällä mallilla" Siis on hyvin. Nämä tekee kyllä nämä sairaudet, oireita sen kaltaisia että niinkuin MM. miettii paljon jne. Tiään siis itsekin että ei se välttämätöntä olisi miettiä kokoajan vain niitä NEGATIIVISIA asioita. Tunne-elämältäni sitä tulee oltua myös epävakaa.. MUT EI VAIN MIETI, tai KOITTAA olla miettimättä. Niin sillain ajatellut tuon asian kyseisen olen. :P Siis tarkotan nyt; Asioita hyvin. Ei pidä miettiä. :D
- aloittaja.
Jooo-o. Voi todeta elämäntilanteestaan, sen olevan noiden lääkkeiden suhteen, sekä niiden kanssa huono. Minä lääkärin pyynnöstä ainakin koitin vähentää pitkäaikaisen zyprexan syönnin jälkeen zyprexan syöntiä. Se ei onnistunut. Monta viiikkoa luulin vaikka mitä asioita väärin. Luulin jotain että ei elämäkään ole elämää ja kyseenalaistin kaikkea mitä ennen olen kuitenkin tiennyt todeksi. Tuohon zyprexaan jäi koukkuun; 10 mg viime illalla, nyt on kaikki ihan normaalisti. Vaikkkakin risperdal menee tietyllä injektio-annostuksella kokoajan, niin zyprexaan olen koukussa elinikäisesti.
- aloittaja.
Se mitä luulin tuosta risperdalin aloittamisesta oli harha-ajatus, että sen on autettava; koska zyprexan syönti teki oikeasti asiat sillain, että sen poisjättäminen sai harhaiseksi. Mut ei se sairaus.. vaan lääkkeen jättäminen.
- aloittaja.
Ja tää on sen alkuperäinen ajatus, mitä ajattelin alusta alkaen kun mulla hoito aloitettiin. Tätä en hakenut sillä että aloitan psykoosilääkkeen.
- alooittaja.
Noh pakkkoha se on jotakin tähän vielä lisätä; on tämä keskustelu jotenkin mennyt ainakin tämä yksittäinen kyseinen jo moneen suuntaan jotenka aattelin et siis tuo on tuo nyt tuo risperdal sillä huom! pienimmällä mahollisella injektio-annostuksella. Niin sen alkuperänen miete on et luin tuossa täältä palstalta että on ollut muillakin ihan samaa, ja samoja ajatuksia, Kannattaisiko suosiolla lopettaa TÄYSIN KERRALLA zyprexa, käydä käyntejä hoitopaikassa, pistää niiden piikkiin sekavuus, niin saisin ainakin yhden lääkkeen vähemmäksi. Saisin siis zyprexan kokonaan pois kuvioista jos kokeilisi kerralla lopettaa ja tosiaan risperdal menee ja jonkun aikaa myös menee siinä että aivot tottuu "olantsapiinittomaan elämään". Kyllä se ois askel etiäpäin ainakin. :D Ja tässä tapauksessa onnekkaasti olisi nyt ainakin ""hyvät mahdollisuudet"" ! ! :D :P
- Janne.
Kuten tästäkin ketjusta ilmi tulee niin edelleen ne samat asiat eli ihmisoikeuksia riistetään ja pakkosyötetään lääkkeitä.
Mitä asialle voisikaan tehdä, sepä se.. - ...
"en piä niinkun yhhtään mitään enää minään. Ei tunnu edes asiat miltään. Aivan sama vaikka katson esim. "televisiota" tai kuuntelen musiikkia. Mikään ei tunnu miltään. :O Sekään ei tunnu miltään että mikään ei tunnu miltään... :S "
Samat on fiilikset. Lääkkeenä Zyprexa. Eikä tarvi kauan syödä kun tuhoaa pään - Kannattaa valittaa
Olisikohan eduskunnan oikeusasiamies oikea osoite. Fimea tutkii ja seurailee lääkkeiden haittoja, sinekin kannattaa viedä asia tiedoksi, mutta epäilen vähän sen toimia....
Oikeusasiamiehelle kannattaa kirjoittaa tarinansa ja pyytää, että eduskunta ottaisi käsitelyyn yleensä masennuslääkkeiden haittavaikutukset. Mitä useampi sinne kirjoitaaa, sitä paremmin asia huomataan ja toivottavasti reagoidaan. - ...
onko kellään ollut ongelmia aamuheräämisissä Zyprexan käytön/lopetuksen aikana?
- 112
On, jotkut eivät ole heränneet lainkaan.
- ...
Heh. Sepä se kun alkaa jo toivoa niin. ei kiva. Mut miten kauan nuo lopetusoireet kestää?
- Neuro
Jep, uskotelkaa mitä haluatte neuroleptien toimivuudesta. Tuutte sitten virkavallan pahnoilla kädessä M1 ja saatte jälleen lisää neuroleptejä kun ette arjessa selviytyneet.
- 8+1
taidat olla luonteeltasi hieman sadistinen?
- aloittaja.
EI ollu hyvä lääkemuutos niinku arvelinkin..... 2 viikkoa taas kulunu ja huomenna ois piikityspäivä mut en ota sitä lääkettä mukaan. Mää muistan jotakin viimeksi 2 viikkoa sitten..... Se on vahva lääke, aivan liian vahva....... tullee älyttömästi vaa vitutuksen tunteita noiden takia jotka määrää noita lääkkeitä ku oot luullu taas kerran 2 viikkoa putkeen et "mää oikiasti oisin yks suomen hulluimmista ihmisistä" ja sitte huomaaki sen 2 viikon kuluttua että kyllähän mää oon tehny vaikka mitä asioita ennenki oikein..... luulin väärin.... en ole hullu.... lääke teki musta 2 viikoksi hullun, ja uskoin et se oli omaa jotaki... Ja sit mikä nyt vituttaa eniten niin tässä kun se risperdal alotettiin niin oli sillon vielä toiminnanohjausta niin nyt tässä lääkkeen päätepisteessä hokaan että sehän vittuili mulle niillä kerroilla mitä sitä oli enkä tajunnu.... nyt vituttaa VIELÄ ENEMMÄN!! stna.
- vähennä tok
Olen surullinen puolestasi. Sinua pidetään selvästi lääkärin taholta pakolla huumeriippuvaisena.
Jos pyytäisit, että seuraavassa piikissä vähennttäisiin hieman annosta ja kuukauden parin kuluttua taas vähennetään jne.
Vieläkö syö zyprexaa? - Se on voivoi
Lääketehtaiden patentit "atyyppisiin" neurolepteihin ovat loppumassa. Sen vuoksi he ovat alkaneet nyt markkinoida idiootti-lääkäreille "atyyppisten" neuroleptien depot/injektio-versioita, koska niissä muodoissa on uudet patentit! Ymmärtäkää tämä asia hyvät ihmiset, jos psykiatri ehdottaa depot/injektiomuotoa uudesta lääkkeestä. Se ei ole välttämättä parempi.
- aloittaja.
Syön zyprexaa..... EN ole vielä päässyt siitä eroon.. en varmaan koskaa enä pääsekää
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 17611165
- 545318
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html472545- 372236
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131761Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421654Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311310Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351246Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s61046Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo100986