Piilolinssit vuosikausia?

tipukka

Hei,

mitä olette mieltä, onko piilolinssien käyttö turvallista vuosien ajan, jopa vuosikymmeniä? Ilmeisesti monet niitä yksinomaan pitävät. :)

Olen itse 25-vuotias tyttö, käyttänyt piilolinssejä nyt neljä vuotta. Olen käynyt optikolla tarkastuttamassa silmäni noin puolentoista vuoden välein (nyt on itse asiassa venähtänyt vähän pidempään, pitäisikin taas mennä). Mitään ongelmaa ei ole optikolla ilmentynyt.

Käytän kuitenkin linssejä joka päivä; en koko päivää, mutta JOKA PÄIVÄ. Silmälaseissani on tosi isot voimakkuudet ja harrastan urheilua, joten en oikeasti pysty niitä käyttämään liikkuessani, kotona vain...

Voiko linssien jatkuvasta käytöstä tulla jotain yllättävää haittaa? Rahaa säästäisin mieluummin omaan asuntoon ja perheeseen tulevaisuudessa, silmäleikkaus ei ole siis tärkeysjärjestyksessäni ykkösenä vaikka se kiinnostaisikin. :) Mutta ainoa mielekäs vaihtoehto tuntuvat olevan tällä hetkellä piilolinssit ja tykkään olostani ilman rillejä. Kommentteja? :)

6

1409

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M-43v.

Olen käyttänyt piilareita n. 23 vuotta melko säännöllisesti. Sinä aikana on ollut muutamia silmätulehduksia, ja silmät ovat kuivat aina silloin tällöin, muttei mitään isompaa ongelmaa kuitenkaan ole ollut. Hankalaahan niiden käyttö kieltämättä on, kun joutuu töihin lähtiessä aamulla varamaan sen 5 min. piilareiden laittoon, ja samoin illalla pois ottamiseen.. Kostuttavia, ja voitelevia silmätippoja käytän myös joskus.

Itsekkin harkinnut (femto, tai smile) silmäleikkausta, mutta kun on aika paljon voimakkuutta, ja oon lukenut ongelmista, joita joillekkin on tullut leikkauksen jälkeen, olen siirtänyt leikkauspäätöstä aina vaan eteenpäin..

• Liv

Aloitin piilarien käytön 16-vuotiaana ja niitä tulikin käytettyä säännöllisesti 10 vuoden ajan. Satunnaisesti meni viikkoja, että käytin piilareita joka päivä, mutta keskimäärin ehkä noin viitenä päivässä viikossa, viimeisinä vuosina koko ajan vähemmän. Kävin optikolla tarkastuttamassa silmäni noin 2 vuoden välein (tiedän, suositus on useammin). Kerran tarkastuksessa optikko mainitsi, että olisi syytä vähentää linssien käyttöä tai pitää pidempi tauko, johtuen ilmeisesti verisuonista silmissä. Viimeisimmässä tarkastuksessa optikko taas ei löytänyt silmien terveydestäni mitään huomautettavaa.

Vähän kuitenkin iski pelko takaraivoon, että pilaan vielä ennen pitkää liiallisella piilarien käytöllä silmäni. En käyttänyt ikinä muita kuin kertakäyttölinssejä, koska koin ne parhaaksi helppouden ja hygienian kannalta. Silmätulehduksia ei ollut koskaan. Kyllästyin kuitenkin jatkuvaan piilarien käyttöön ja kävin laserleikkauksessa, joka onnistui loistavasti. Ei ole enää piilareita ikävä ja silmätkin näyttävät paljon terveemmiltä kun piilarit eivät enää rasita silmiä.

Sellaisen neuvon vain antaisin, että kun käytät piilareita paljon, käytä ehdottomasti hyvän hapenläpäisykyvyn linssejä. Tämä on kaikkein tärkeintä, ettei verisuonia ala kasvaa sarveiskalvolle hapen puutteen takia. Silmien toleranssi sietää piilareita myös heikkenee ajan myötä, en usko että voit loputtomiin jatkaa jokapäiväistä käyttöä (ei olisi hyvä nytkään). Piilolinssit kannattaa ajatella vain väliaikaisena ratkaisuna. Laserleikkaus maksaa itsensä takaisin muutamassa vuodessa, ei piilarien käyttökään halpaa ole. Laserleikkaukseen laitettava raha on pieni taskuraha verrattuna asunnon hankintaan, ei niistä tulisi puhua samassa lauseessa.

• välitarkastus

Olet käyttänyt piilolinssejä niin paljon, että olisi syytä välillä käydä silmälääkärillä. Jos hän ei huomaa mitään muutoksia silmissäsi, niin voit jatkaa piilolinssien käyttöä.

Olisi mielenkiintoista tietää, mitä urheilua harrastat. Monet käyttävät piilolinssejä nimenomaan urheillessaan.

Itse käytin aikanaan paljon piilolinssejä. Nykyään käytän niitä vain satunnaisesti. Nykyään käytössäni ovat kertakäyttölinssit. Silmälasit ovat usein helpommat käyttää ja nykyään on niin upean näköisiä laseja tarjolla, etten edes halua olla ilman.

• piilarimies

Itse olen käyttänyt piilareita n. 24 vuotta. Siihen sisältyy noin kolmen vuoden jakso, jolloin käytin piilareita vain joitakin kertoja viikossa. Loput vuodet olen käyttänyt piilareita joka päivä. Viimeiseen kymmeneen vuoteen en ole näyttäytynyt kodin ulkopuolella rillit päässä varmaan kertaakaan.

Mitään ongelmia ei ole ollut, ei edes silmien kuivumista. Olen käynyt optikolla säännöllisesti ja hänen puheidensa perusteella ajattelisin, että salaisuus ovat käyttämäni kertakäyttöiset linssit.

• SSara

Mulla on ollut sama tilanne eli silmälaseissa oli niin suuri voimakkuus, että käytin niitä vain kotona ollessani. Käytin liki 30 vuoden ajan päivittäin piilolinssejä, viimeiset 10 vuotta kertakäyttölinssejä, joissa oli voimakas kosteus. Mitään haittaa ei minulle tullut piilolinssien käytöstä. Nyt kaihileikkauksen jälkeen en ole käyttänyt piilolinssejä.

• onnionlinssit

Minä olen käyttänyt päivittäin linssejä 24-vuotta .
      Ilman ongelmia.
      Óikea silmä on erittäin likinäköinen, vasen silmä likinäköinen.
      Olen ammatiltani kokki eli rillit olisivat vähän väliä höyryssä.
      Pelannut myös paljon lento- ja koripalloa ; ilman silmälaseja huomattavasti helpompaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe