Italiaano vs Whippet

ZeMizze

Olen harkinnut jommankumman rodun ottamista. Mitä eroja kyseisillä roduilla on?
Toivoisin rekun sopivan kerrostaloon, asun 32m2 yksiössä Kemijärvelä. On tilaisuus lenkittää koiria irti, sekä pystyb vetelemään pidempiäkin lenkkejä koiran kanssa. Olisi mukavaa, jos kertoisitte tietoanne näihin kysymyksiin:
Onko roduilla iho-ongelmia(hilse tms.) tai karvanlähtöä?
Millä kelillä tulisi käyttää lämpimämpiä vaatteita koiralle?
Kertokaa, kumpi rotu on soveliaampi kerrostaloon
Kumpi rotu oppii helpommin sisäsiistiksi? Kestääkö rakko kuinka pitkään?
Onko saatavuus suomessa helpompaa jommallakummalla rodulla?
Ovatko kalliita?
Onko luonteissa eroa? Onko kumpikaan koirista sellainen "rauhallinen" mutta tykkäisi köllötellä omistajan kainalossa?

Kysymyksiä on kyllä aika lailla, mutta toivoisin vastausta mahdollisimman moneen kysymykseen. Saa kertoa myös omia kokemuksia! :)

12

562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta molemmista

      Minulla on kokemusta molemmista roduista sukulaisen koiria seuranneena ja hoitaneena.

      Molemmat sopivat kerrostaloon mutta whippeteillä esiintyy jonkun verran eroahdistusta, mikä voi olla hankalaa kerrostalossa, jos sattuu saamaan eroahdistukseen taipuvaisen yksilön.

      Karvaa italiaanosta lähtee hyvin vähän, melkeinpä huomaamattomasti, whippetistä lähtee aika paljon enemmän. Italiaanon en ole huomannut hilseilevän mutta whippet hilseilee joskus.

      Lämpimät vaatteet laitetaan tuulesta riippuen jo plussakeleillä. Italiaano on kylmänarempi. Sinne pohjoiseen whippet on varmaankin käytännöllisempi.

      Whippet oppii yleensä italiaanoa nopeammin ja helpommin sisäsiistiksi. Sukulaiseni italiaano on sisäsiisti samoin kuin whippetkin.

      Molempien rotujen pentuja on niiden rotuyhdistysten nettisivuilla myynnissä, mutta whippettejä on yleensä enemmän myynnissä. Ainakin aikaisemmin whippetit olivat halvempia juurikin sen takia kun niitä on niin paljon myynnissä.

      Italiaano on seurallisempi ja tykkää olla sylissä tai kainalossa. Whippetkin tykkää olla kainalossa välillä, mutta monet tykkäävät olla myös omissa oloissaan. Sukulaiseni whippet on tällainen omissa oloissaan oleva ja sitä ei kotona huomaa lähes ollenkaan. Italiaano haluaa olla lähellä. Italiaano on eloisampi ja älykkäämpi kuin whippet ainakin näiden kahden tuntemani perusteella. Whippettiä voi sanoa vähän tyhmäksi vaikka ihana se kuiteskin on. :)

      • kokemusta molemmista

        Jatkoa edelliseen vielä! :) Olen itse ihastunut italiaanoon enemmän ja sellaisen aion hankkia sitten kun olen saanut opiskeluni kunnolla käyntiin. Niihin olen rakastunut hulluna niiden iloisen ja lempeän sydämellisen luonteen takia. Ne ovat erikoislaatuisia koiria, whippet on luonteeltaan jotenkin mitättömämpi, jos niin voi sanoa, vaikka sukulaiseni whipettiä rakastankin paljon. En oikein osaa selittää kunnolla luonteiden eroja ja varmasti muilla voi olla erilaisia kokeuksia mutta toivottavasti sait noista vastauksistani irti jotain. :D


      • kokemusta molemmista
        kokemusta molemmista kirjoitti:

        Jatkoa edelliseen vielä! :) Olen itse ihastunut italiaanoon enemmän ja sellaisen aion hankkia sitten kun olen saanut opiskeluni kunnolla käyntiin. Niihin olen rakastunut hulluna niiden iloisen ja lempeän sydämellisen luonteen takia. Ne ovat erikoislaatuisia koiria, whippet on luonteeltaan jotenkin mitättömämpi, jos niin voi sanoa, vaikka sukulaiseni whipettiä rakastankin paljon. En oikein osaa selittää kunnolla luonteiden eroja ja varmasti muilla voi olla erilaisia kokeuksia mutta toivottavasti sait noista vastauksistani irti jotain. :D

        Mua alkoi vaivaamaan kun sanoin whippetitiä mitättömämmäksi. Tarkoitin että se on vaatimattomampi ja persoonattomampi kuin persoonallinen italiaano. :)

        Whippet on ulkona italiaanoa vilkkaampi ja riehakkaampi ja se tarvitsee enemmän liikuntaa ja vapaana juoksemista kuin italiaano. Näistä tutuista koirista italiaano pysyy vapaana lähellä lähes kintereillä kun whippet seikkailee kauempana. Whippetillä on voimakkaampi riistavietti ja kerran se hoidossani ollessaan lähti rusakon perään mutta tuli takaisin noin 10 min kuluttua.


      • wipukka_
        kokemusta molemmista kirjoitti:

        Mua alkoi vaivaamaan kun sanoin whippetitiä mitättömämmäksi. Tarkoitin että se on vaatimattomampi ja persoonattomampi kuin persoonallinen italiaano. :)

        Whippet on ulkona italiaanoa vilkkaampi ja riehakkaampi ja se tarvitsee enemmän liikuntaa ja vapaana juoksemista kuin italiaano. Näistä tutuista koirista italiaano pysyy vapaana lähellä lähes kintereillä kun whippet seikkailee kauempana. Whippetillä on voimakkaampi riistavietti ja kerran se hoidossani ollessaan lähti rusakon perään mutta tuli takaisin noin 10 min kuluttua.

        Sori vaan pakko sanoa että aikamoista yleistämistä :D

        Itse omistan whippetin ja se on kyllä niin iso persoona ettei ole toista. Mun whippet kaipaa läheisyyttä hirveästi ja haluaa olla kokoajan kainalossa, on lempeä eikä tekisi pahaa kärpäsellekään. Mun koira hilseili kun kokeiltiin uutta ruokaa, mutta sopivan ruuan löydyttyä ei hilseile.

        Eroahdistus taas johtuu melkeimpä yksinomaan siitä ettei pentua opeteta olemaan yksin.

        Whippet on myös eloisa ja älykäs. En tiedä mitä tarkoitit sillä ettei whippetit olisi älykkäitä, ehkäpä sitä ettei niillä ole hirveästi miellyttämisen halua, jos haluat opettaa uusia temppuja? Sekin johtuu täysin kouluttajasta - sun pitää vaan löytää oikea palkinto niin alkaa homma toimimaan.


    • ZeMizze

      Kiitos vastauksesta! Oli mukava saada tietoa asiantuntevalta :) Tällä hetkellä taidan olla whippetin kannalla, löysin paljon tietoa kun katselin tuota Tuulen koirien foorumia. Tietääkö kukaan muuten, onko isabellanvärisiä italiaanoja suomessa kuinka paljon? Erittäin kauniita mielestäni

    • ZeMizze

      Silkkivinttikoiria olen myöskin haikaillut, mutta vaikuttavat olevan aika harvinaisia ainakin Suomessa. Onko näin?

      • silkkivintti

        Kyllä niitäkin löytyy, katsasta vaan kasvattajat kunnolla.


    • minä

      Meillä ollut kaksi vippettiä ja oikein olen tykännyt. Monipuolinen rotu ja molemmat ovat rakastaneet juoksemista! Sehän onkin näiden vinttikoirien tarkoituskin että juoksevat lujaa. Vippetti on myös helppo ensikoiraksi enkä ole ainakaan vielä tavannut yhtään agressiivista yksilöä. Meillä olleet myös hyvin pitkä ikäisiä ja loppuun asti virkeitä ja energisiä. Vippethän on hieman itsenäisempi ja jopa hieman kissamainen mutta kyllä meillä silti ovat sohvalla vieressä viihtyneet:) suosittelen että päästät koiraa mahdollisimman paljon vapaaksi sillä sitä ne rakastavat! Niin ja kun hankit pentua niin ota se joka itseäsi mkellyttää. Ei välttämättä kannata ottaa sitä jota kasvattaja kehuu kauneimmaksi yms.

    • Virailija

      Itselläni on kolme Whippettiä ja kaikki ovat täysun erilaisia niin karvanlähdön, hilseilyn, kylmän arkuuden ja luonteensa puolesta. Yksi hilseilee hieman enemmän kuin muut (mutta ei sekään mitenkään huomattavasti) karvaa ei keneltäkään nyt ihan hirveitä määriä lähde mutta sekin on vaihtelevaa. yksi tarvitsee jo aikaisin syksyllä takin kun kaksi muuta eivät ole yhtään niin kylmä arkoja (toinen näistä tarvitsee takin vasta pakkasilla (tosin tuulesta ja sateesta hieman riippuen)).
      Luonteltaan nuorin on epävinttikoiramaisin hyvin avoin iloinen ja energinen joka haluaisi tutustua kaikkiin (ihmisiin ja koiriin), keskimmäinen on mammanpoika joka seuraa aina minun liikkumista. Ei ole kiinostunut muista ihmisistä (paitsi tutuista) tai muista koirista kuin whippeteistä tai tutuista muun rotuisista joita nähnyt paljon. Vanhin on melko näkymätön (paitsi kun saa hellyyden osoitus kohtauksiaan) vapaanaollessaan useimmiten ihan omat jutut eikä ole kiinnostunut mitä muut tekee silloin tällöin innostuu juoksemaan muidenkanssa (on siis laiska) ja tytöthän siis on aina kivoja.

    • Juoksulinjainen whippet on varma valinta, jos haluaa kunnon koiran. Niillä on tosi vähän terveysongelmia, niin luonteessa kuin fysiikassa.
      Vähän ajan kuluttua hommaat toisen.

    • joo.
    • Nadja

      Minulla on whippet joka täyttää huhtikuussa 8 vuotta.Koira on leikkisä,mutta rauhallinen sisällä,Energinen,tykkää juosta.Talvella liikumme potkukelkalla ja kävellen paljon.Hiihdämme ,mutta n.1 km menee tosi vauhdikkaasti,kiinnostus hiipuu pikkuhiljalleen,tassuissa kannattaa pitää suojia talvella,koska on kylmänarka.Talvella puettava mielellään fleescehaalari ja tuulenpitävä.takki päälle,myös villakauluri,korvat kylmän arat.Kesällä juoksu,luonnssa liikuminen ja pöyräily pitää koirankuntoa yllä.Ruokahalu hyvä>syö x2 päivässä.Lisään ruoan joukkoon yrjölänpuuroa,josta koira tykkää erittäin paljon.Ruokana käytän Royal Canin sensitive mediumia,turkki kiiltää,karvaa ei lähde paljoa.Koira kiintynyt perheenjäseniin.Tykkää olla lähellä ihmistä,mielellään lämpimässä vällyjen alla.Yöt koira nukkuu sängyssä jalkapäädyssä täkin alla lämpimässä.Nauttii olostaan ja viimeisenä lähtee sängystä pois.Haluaa näyttää hellyyttä pusuttelemalla ja halimisella.tTurkki ei haise,joten erittäin helppohoitoinen koira.koirani on vielä nuorekkaan oloinen,jäntevä,sopivan lihaksikas,mutta hoikka.Koirani on narttukoira ja vahtimisviettiä on,ilmoittaa jos joku vieras tulee kotiini.Muutaman kerran pikkukoira on yrittänyt hyökätä koiran jalkoihin kiinni,joten koirani ei välitä pikkukoirista,tykkää enemmän keski- ja isokokoisista koirista.
      Suosittelen whippettiä hyvä luonteen ja helppohoitoisuuden vuoksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      83
      1958
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      248
      1924
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      96
      1636
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      112
      1451
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1161
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1120
    7. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      63
      958
    8. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      952
    9. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      105
      924
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      886
    Aihe