Riitaa kodista

Lilja_987

Laitettiin puolitoista vuotta sitten yhteinen koti. Se oma koti. On oltu yksissä kuusi vuotta ja yksi lapsikin on maailmaan tullut. Alunperin asuttiin miehen omistamassa talossa, josta jossain vaiheessa ostin puolet. Se vaan ei koskaan tuntunut mulle omalta kodilta kun se alun perin aikoja sitten oli ollut hänen ja hänen entisen puolisonsa koti myös.

Ajan kanssa haettiin omaa uutta kotia järvitontilla ihan pidemmän aikaa ja kun sellainen löytyi, uusi hieno kallis ja kaikin puolin ihanteellinen koti maalla ja rannassa niin ostettiin pois kun elämäntilannekin sen salli. Molemmilla hyvä työ/hyvä toimeentulo. Perhesuhteetkin kunnossa.

Kuinka ollakkaan heti muuton jälkeen kun ehdin kerrankin tuntea iloa ja onnea OMASTA ihanasta unelmien kodista niin kuvioon pölähti appiukko perheineen. Siis miehen vanhemmat ja miehen veljekset 3kpl. Vanhemmat sairaseläkkeillä ja veljekset kaikki kotona viruvia työttömiä/ruokittavia kolmen kympin kieppeillä keikkuvia aikuisia. Kuten mekin, kolmenkymppisiä.

Itse olen ikäni ollut tarkka omistani eli kun lapsenakaan en mitään ilmaiseksi saanut niin nyt kun nuoresta asti olen kovalla työllä itse tehnyt omat rahani ja sijoittanut ne melko viisaasti ja säästäen juuri tätä unelmien kotia ajatellen niin nyt tämä sijoitus tuntuu menneen syteen ja saveen koska olenkin saanut appiporukan luovimaan sinne tontille ja rantamökkiin. Ne on siellä aina, ne käytännössä asuu siellä kuin omassaan. Pitää kuin omaansa (siis huonosti kun eivät oo kovin täsmällistä siistiä porukkaa, olleet koskaan) ja liikkuu tontillamme kuin omallaan. Läpikulku käy pihamme läpi rantaan ja liikettä muuten piisaa. Sinne mennään ja ollaan vaikka itse olisimme töissä/poissa kotoa. Joku häärää harvasepäivä hakemassa mm. polttopuuta saunan uuniin, työkaluja, koneita, laitteita.. Riitaa aiheuttaa nyt se että mulla on tullut mitta täyteen tätä hillumista. Koskaan ei löydä omia tavaroitaan aitoista ja vajoista..lainattu, viety tai hajotettu kukaan kun ei välitä yhtään.

Miehen mielestä hänen(!) luvalla heidän porukat voi olla meidän tontilla ja mökissä miten haluaa. Minulta ei oo kukaan KOSKAAN tässä 1,5 vuoden aikana kysynyt lupaa tai saako lainata, voiko siellä olla kuin omassaan/tuoda omia tavaroita/käyttää ja omia meidän (mm. petivaatteet peitot tyynyt pyyhkeet ym.) Alkujaan hermostuin parissa viikossa siihen kun aina oli joku heistä pyytämässä vara-avainta kun "mentäis tonne mökkiin saunomaan". Lakkasin antamasta avainta heti kun tajusin että täähän jatkuu ja jatkuu vaan. Heittivät vielä senkin jälkeen että "voisko heille tehdä oman avaimen käyttöön??" MEIDÄN KOTIIN JA MEIDÄN MÖKKIIN?!!

Nyt tästä tilanteesta on tullut sitten jo lihava riita. Olen mieheni kanssa puhunut useita ja useita kertoja ihan asiallisesti riitelemättä että en oikein pidä tästä, onko pakko jatkuvasti olla (kun heillä on omakin mökki lähes yhtä lähellä omaa kotiaan), että voisiko mieheni ottaa asian puheeksi. Sanoo aina että joo kyllä hän ymmärtää ja voi puhua heille, on kuulemma ottanutkin puheeksi (en tiedä miten) mutta kas, tilanne helpottuu aina max. muutamaksi viikoksi ja palaa taas ennalleen. Kuten nyt taas tälläkin kertaa. Nyt en enää siedä ja on mennyt riitelyksi. Haluaisin itse hallita puoliksi omaa tonttiani/mökkiäni/rantaani josta tasan puolet maksankin vaikka mieheni tulot on hulppeasti omiani suuremmat. Kodistani/tontistani haluan puolet maksaa ja siksi puolet hallitakin.

Kuka neuvoisi miten tilanne tasataan? Olen raivoissani mm. mökkiin tehdyistä "sisustuksista" ilman minulle mainintaa, luvan kysymistä jne. että jos latelen tulemaan tämän hetkiset tuntemukset niin aivan taatusti tästä tulee riitaisa ja kallis ero ihan miehestäkin. Mies viis veisaa miltä minusta tuntuu ja kuinka mua se jatkuvasti ahdistaa ja raivostuttaa kun ei pelisääntöjä voi asiallisesti sopia. En olisi kieltänyt koskaan JOSKUS käymästä siellä mutta tämä omaehtoinen tuleminen ja oleminen jatkuvasti oman tahtonsa mukaan minulle ilmoittamatta ei mulle sovi sitten pätkääkään ja siitä on tullu punanen vaate kun jatkuu ja jatkuu vaan vaikka asiallisesti koitan sanoa.. Koko koti jo ahdistaa vaikka sen piti olla se iki oma ihana maalaiskoti. Loppuelämän ratkaisu.

Tekisin mitä vaan että saisin pitää oman kotini omanani enkä jakaa sitä varsinkaan noin välinpitämättömän porukan kanssa. Mutten enää tiedä miten asia käsitellään. Jos tämä riitely jatkuu enää yhtään minä tasan varmasti häivyn lapsen kanssa ja laitan vähemmän mieluisan kodin muualle (todennäköisesti työn perässä sitten aika kauas kun tällä hetkellä on yhteinen yritys). Haluaisin kuitenkin jatkaa elämääni näissä puitteissa muuten, koska kyllä vain miestäni rakastan enkä lasta halua isästä erottaa lainkaan mutta ei se näin käy. En varmasti loppuelämääni elä appiperheen keskellä OMALLA tontillani. Nyt ikään kuin kukaan ei kunnioita minun kotiani ollenkaan tai minun mielipidettä, elämää tai oikeastaan yhtään mitään.

8

312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Trolololo l l lo lo

      Who gives a shit? Hanki asianajaja...jaja

    • 14+16

      Kannattais varmaan itse ottaa asia puheeksi vaikka appiukon kanssa, joka voisi näille veljillekkin puhua jos et koko köörille kerralla puhu. Kerro miltä susta tuntuu ja että "ymmärrätte varmaan, että omassa kodissa haluaa itse olla rauhassa ja olla mukana päätösten teossa" tai jtn vastaavaa. Ymmärrän että tilanne on kinkkinen, ei ehkä ensimmäiset ihmiset kyseessä ketä haluaisi "häätää" pois. Missä nämä lusmut on aikaisemmin asuneet ?

      Ymmärrän myös miestäsi, onhan sehankalaa häätää oma perhe pois, mutta luulisi sen olevan hänelle helpompaa kuin sulle.

      • Tärkeysjärjestys

        Aika harva nykyään asuttaa ja elättää vanhempiaan ja sisaruksiaan. Vain täysi tossu ei saa asioita selvitettyä ja esim. vuokraa ym. järjestyksenpitoa vaadittua, jos kerran nurkkiin antaa omaistensa ängetä.


    • Aika yksinkertaista

      Pistäpä se "rakas" mieäs valinnan eteen: joko sinä ja lapsi tai ne muut. Jos ei tätä tajua, niin eläköön sukulaistensa kanssa, mene sinä sinne, missä on hyvä olla.

    • oppeliini1

      Nuo looseri nuorukaiset eivät ymmrrä puhetta. Heidän takiaan sinun on vaihdettava lukot oviin.

      Miehesi vanhemmat ovatkin sitten eri asia. Heille sinun täytyy tavata asiat ja hyvin s-e-l-v-ä-s-t-i .

      Miksi ette kutsuisi heidät, siis vain isän ja äidin kotiinne jonain päivänä/iltana ja rehellisesti selittäisit (miehestäsi kun ei näkojään siihen ole) voisiko vanhemmat ilmoittaa edeläkäsin milloin haluaisivat PIIPAHTAA mokillänne. Sinä tulisit avaamaan oven heille.Ja että he olisivat tervetulleet olemaan siellä tunnin pari - "ilmoittakaa, niin käyn lukitsemassa ovet lähdettyänne."

      Tee samalla selväksi että se mokki ei ole varsinaisesti tarkoitettu nuorison käyttoon, vain teidän omaanne - Sinun, miehesi ja lapsesi. Siksi tulette tästälähtien pitämään ovet aina lukossa ja avimet voi saada vain sinulta. Hätätilassa mieheltäsi.
      Tarvittaessa avaatte ovet siksi hetkeksi jos jonkun täytyy siellä PIIPAHTAA.

      Tee heille selväksi että ovien lukossapitäminen EI tarkoita erottaa vanhempia teistä vaan että haluatte tällätavoin saada hankkimanne omaisuuden takaisin omaan käyttoonne.

      Toinen tapa on pyytää looseriveljeksiä tonttinne ja asuinrakennustenne ylläpitokustannuksiin. Ellei rahallisesti (jota heillä ei ole) niin sitten omalla tyopanoksellaan. Ruohon leikkuuta, lumenluontia, rannan ruoppausta, korsikon leikkuuta, siivoamista, puiden sahaamista/halkomista, seinien maalausta jne jne.mitä tahaansa siellä onkaan tekemistä.

      He kyllä TUOSTA saavat viestin!

    • ap. :(

      Tässäkin onkin pari ongelmaa tämä "nuoriso" on sitten sellaista että kun pyydetään esim. puutalkoisiin niin "on sählyvuoro tänään neljältä en voi tulla" tai muuta menoa tai ei autossa bensaa että vois tulla.. eli aina on syy että ei käy.

      Toinen ongelma on se että kun sitten lainataan esim. moottorisahaa puutöitä varten se on sen jälkeen joko rikki tai pöllitty ("lainattu"). Vähintään osia puuttuu tai bensakansterit viety omaan käyttöön (no mie nyt ne loput vein omaan käyttöön vähä lainasin") Aina tapahtuu joku hasardi. Eikä sanallakaan sanota jos esim hajoaa ihan vaikka vahingossa vaan se tyyliin piilotetaan vajan taa eikä olevinaan tiedetä asiasta mitään. Vaikka ihan tasan tiedetään kenen kädessä se on viimeksi ollut.

      Tämä on johtanut siihen että en edes halua että kukaan koskee tontilla mihinkään.

      Rahaa pojilla ei oo, sossun tuilla asuvat ja appivanhemmilta pummaavat kaiken irti (pienet sairaseläkerahat) minkä saavat ja jos niiden rahat ei riitä tullaan mieheltäni kysymään "lainaa". Siihen sentään ei minunkaan mies oo aikoihin enää lähtenyt että antaisia latiakaan.. mutta appiporukat on.

      Appiukko taas on niin jästipää että se suuttuu vähemmästäkin. Hän tietää aina kaiken paremmin siitä miten meidän tonttia hyödynnetään "täs ois hyvä olla semmonen ja semmonen" ja miten lapset kasvatetaan jne.. Sitäkin miettinyt että sanon tästä vaivaavasta asiasta nyt suoraan mutta TIEDÄN että siitä tulee hirvittävä huutomyrsky. On sitä sorttia että vika on aina muissa ja miniä se vasta "hävytön onkin" jos uskaltaa suunsa avata jotain kommentoidakseen. En sillä että p*****kaan enää välitän kuinka se huutaa tai meuhkaa tai kylillä puhuu mutta just tällä hetkellä oma henkinen kantti on niin poikki että se menee minun puolelta ainakin ihan taatusti vaan hysteeriseksi itkuksi. Sen takia mun mieskään ei varmaan saa vanhempiaan ymmärtämään kun ei uskalla tarpeeksi napakasti sanoa, kun tietää isänsä reaktion. Ja se kyllä levittää koko jutun omin sanoin koko sukuun. Koko perhe on selvästi ikänsä ollut appiukon tossun alla. Mun on välillä vaikea uskoa että oma mieheni on samaa veljessarjaa tai edes sukua. Mistä puusta se on pudonnu kun näihin muihin luovijoihin vertaa. Toki tuo itepäisyys on periytyny siihenkin mutta minä kun en anopin lailla niele kaikkea, oikeastaan mitään mikä sotii minun periaatteitani tai hyvinvointia vastaan. Joustaa voin ja joustankin jos koen että voin periksi antaa. Anoppi antaa kaiken aina periksi, on aina antanut, ja sen huomaa...mut on se vaan appiukon elättikin ollut ikänsä. Sama kohtalo olis varmasti mullakin tässä perheessä jos en asettuisi puolustamaan periaatteitani ja omaani. Siksi en elätiksi suostukaan vaan laitan pottiin likoon itseni ja rahani sikäli kun kyse on omasta perheestä ja kodista. Siitä varmaan myöskin tämä ristiriita, minä kun en sulata luovimista toisten kustannuksella. Nyt minä ja mies laitetaan itsestämme kaikki irtoava, työhön joka tietää tasan sitä rahaa, jolla maksetaan sitäkin tonttia ja taloa, sillä aikaa kun appiporukka luovii "rentoutumassa" meidän uudella tontilla. Itse venytän joka sentin jotta laina lyhenee ja jäis vielä ruoka- ja lapsen vaatetusrahat. Olkoonkin oma valinta että laina on iso ja käyttöraha pieni, ei väliä koska pärjätään näin ihan ok. Nostaa vaan närästyksen astetta entisestään laittaa hirmuiset rahat tonttiin ja kiinteistöihin jota yks kaks hallinnoi porukka joka ei laita osaa eikä arpaa mihinkään. Meille se on huolella suunniteltu sijoitus joka halutaan pitää ensiluokkaisessa kunnossa kaikinpuolin, sitten tulee nämä "ulkopuoliset" ja alkaa viritellä oman näköisiänsä lauta/pressuhökkeleitä pitkin tonttia ku "tähän nyt tarvittiin tällänen puukatos".. Saati kun korjauskuluja on jo koitunut mm. mökin ikkunasta ja seinän paikkauksesta/maalin uusimisesta kun laittovat "vähän naulakkoa seinään".

      Ei se vaan oon niin helppoo löytää tähän keskitietä millä tämä ongelma ratkaistaan siististi. Pelkään pahoin että se olen tosiaan minä joka tämän asian nostaa pöydälle ja lopputulos on sen mukainen. Olen aika paha suustani kun oikeen ärsytetään ja tässä on minun sietoraja jo viety niin äärimmilleen että mulla on sekä henkisesti että jo ihan fyysisesti huono olo kokoajan. Sitä nyt ei vaan kei mieskään tunnu tajuavan kun sen otan puheeksi. On selvästi puun ja kuoren välissä kun kumpaakaan ei halua suututtaa mutta jompi kumpi on kyllä pakko. Tuskin itsekään tajuaa kuinka tosissani olen, se kun oikeasti on niin että minä ja lapsi tai he. Molemmat ei tähän tontille sovussa mahdu.

      • mek

        Soitappa parikertaa poliisit häätämään vieraat pois tontiltasi niin oppivat kerralla kuka määrää omaa tonttiaan.


    • odujnd

      Sun pitää räjähtää ja näyttää tuntees. Ettet enää kertakaikkiaan siedä tuota. Tai sitten kirjoitat miehellesi kirjeen jossa puhut asian kuten olet tänne kirjoittanut, ilman kaunisteluja. Onhan tuo nyt tosi törkeää. Ja pahinta on se ettei miehesi kuule sinua tässä asiassa. Rakastava puoliso kuulee toisenkin toiveet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      98
      3037
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      79
      3011
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      311
      1931
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      89
      1434
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1226
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1155
    7. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      869
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      124
      795
    9. 46
      783
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      747
    Aihe