onko mitään estettä asentaa maakaapelia suojaputkeen maan sisään. eli sellaiseen normaaliin kurttuputkeen mitä sähköasennuksissa käytetään, ei se mitään virallista suojaputkea maahan varmaan ole mutta kuitenkin.
tai esim. puutarhaletkun sisään jne. voiko laittaa?
Suojaputkessa
21
1073
Vastaukset
- ewewr
Miksi se pitäisi laittaa putkeen?Etkö saa kaivettua sitä tarpeeksi syvälle,70cm?
- fcgvhijöolä'åpk
Se, miksi maakaapeli pitäisi aloittajan tapauksessa laittaa putkeen, on aloittajan asia, ei sinun. Miksi pitää vastata, jos et kuitenkaan osaa vastata?
- ewewr
fcgvhijöolä'åpk kirjoitti:
Se, miksi maakaapeli pitäisi aloittajan tapauksessa laittaa putkeen, on aloittajan asia, ei sinun. Miksi pitää vastata, jos et kuitenkaan osaa vastata?
No voi vi...un paukapää ääliö!!Oliko sinulla parempi vastaus häh?
- fcgvhijöolä'åpk
ewewr kirjoitti:
No voi vi...un paukapää ääliö!!Oliko sinulla parempi vastaus häh?
Ei ollut ja siksi en vastannutkaan aloittajalle. En myöskään vittuillut aloittajalle. Sinulle vähän joutikin vittuilla.
- KUINKA SUOJATAAN
MITÄS JOS ASENTAA KALLIOLLE ?
KUINKA SUOJAA 50M ?- .27.
Teräsputket betonointi, kuten myös niissä tapauksissa että maaperä on liian kovaa riittävän syvään lapiointiin.
Ja vaikka se olisi 70cm syvyydessä pehmeässä hiekassa niin silti laittaisin vaikka sen puutarhaletkun jos ei muuta suojaksi.
Maakaapelin suojaksi on kyllä ihan omat putkensa, joissa on vetolanka valmiina. Rahamies laittaa vielä polystyreenin routasuojaksi.
- ewewr
Betonikourua ollaan käytetty.
- voi mutta...
Voi mutta ei se silloin oikean suojaputken asemasta käy. Eli jos meinaat sellaiseen asentaa, niin sama jättää koko putki pois.
- maakaapeli
ajattelin jotain putkea käyttää ettei kivet hiertäisi kapelia poikki. monta kaapelia joutunut jo uusimaan kun kivet hiertää ne poikki. routa liikuttelee vissiin kiviä ja ne puhkaisee kaapelin.
- tuliko halvaksi?
maakaapeli kirjoitti:
ajattelin jotain putkea käyttää ettei kivet hiertäisi kapelia poikki. monta kaapelia joutunut jo uusimaan kun kivet hiertää ne poikki. routa liikuttelee vissiin kiviä ja ne puhkaisee kaapelin.
Ilmeisesti väärin asennetut maakaapelit jos monta jo mennyt rikki? Tais tulla halvemmaksi itse tehtynä.
- bnefi
maakaapeli kirjoitti:
Eli alunperinkin väärin asennetut kaapelit, tämmöisissä tapauksissa täyttö hiekalla tai sitten oikean lujuusluokan suojaus.
- nähtiin taas...
maakaapeli kirjoitti:
Tässä se taas nähtiin. "Kyllä piuhaa osaa kuka tahansa vetää" "minä itse piuhat valmiiksi" ja sitten korjaillaan parin vuoden välein ja lopulta otetaan sähkäri tekemään kunnolla. Ja säästöä syntyi.
- maakaapeli
nähtiin taas... kirjoitti:
Tässä se taas nähtiin. "Kyllä piuhaa osaa kuka tahansa vetää" "minä itse piuhat valmiiksi" ja sitten korjaillaan parin vuoden välein ja lopulta otetaan sähkäri tekemään kunnolla. Ja säästöä syntyi.
maa on kovaa ja kivistä ja kaapeleita ei saa kaivettua kuin maksimissaan lapion piston verran jos ei ota kaivinkonetta.
itse kaivettiin reilu 5 vuotta sitten pihavalot niin kaapeleita tuli aika paljon ja niitä on nyt ruvennut hajoamaan. kivet hiertää kaapelit poikki. riittäkö kurttuputki suojaamaan kaapelit? - oikein arveltu...
maakaapeli kirjoitti:
maa on kovaa ja kivistä ja kaapeleita ei saa kaivettua kuin maksimissaan lapion piston verran jos ei ota kaivinkonetta.
itse kaivettiin reilu 5 vuotta sitten pihavalot niin kaapeleita tuli aika paljon ja niitä on nyt ruvennut hajoamaan. kivet hiertää kaapelit poikki. riittäkö kurttuputki suojaamaan kaapelit?Eli niin kuin muutama vastaaja arvelikin, TSI, ja väärin asennettu siis. Pitäisikö ottaa viimeinkin ammattilainen laittamaan maakaapelit, vai onko tekemisen ja rahan puutetta vai kenties joku fetissi muutaman vuoden välein niitä vaihdella?
Ei se "kurttuputki" (eli ilmeisesti TAM-putkea meinaat?) ole tässä se kynnyskysymys tai ratkaisu ongelmaan. Ongelma on se, että et ole osannut / osaa / tiedä miten maakaapeli asennetaan oikein siten, ettei sitä tarvitse uusia muutaman vuoden välein.
Ratkaisu ei ole maakapeeli TAM-putkeen, vaan ratkaisu on se, että maakaapeli asennetaan kunnolla, ja ammattilainen osaa ja tietää miten se tehdään. Ja silloin ei laiteta TAMmia maakaapelin suojaputkeksi.
Säästöä kun tällä TSI-meiningillä nähtävästi on haettu, niin sehän hävitty jo moninkertaisesti ja ilmeiseti tekemisen ilon vuoksi on varaa hävitä vielä lisää, kun ei vieläkään suostuta ottamaan ammattilaista tekemään asiaa oikein, vaan jankataan jostain täysin epäolennaisesta asiasta, "käykö TAM-putki maakaapelin suojaputkeksi".
Voit tunkea sinne lapion piston syvyiseen ojaasi vaikka kilometrin TAMmia, ei kukaan kiellä eikä estä, joskaan ei myöskään takaa, ettet taas parin vuoden päästä pääse kaivelemaan ojiasi auki ja uusimaan maakaapeleitasi.
Siinä mielessä hyvä se lapionpiston syvyinen maakaapelioja, jos on tarkoitus tosiaan kaapelit muutaman vuoden välein uusia, niin ei ole liikaa kaivettavaa. - äöölhgfuiuohjlkm
maakaapeli kirjoitti:
itse kaivettiin reilu 5 vuotta sitten pihavalot niin kaapeleita tuli aika paljon ja niitä on nyt ruvennut hajoamaan. kivet hiertää kaapelit poikki. riittäkö kurttuputki suojaamaan kaapelit?Koeta nyt vähän käyttää omaakin järkeäsi. Jos ei maakaapeli kestä siellä kivien välissä, niin miten se kurttuputki sen paremmin kestäisi.
Oma asiasi, jos hautaat maakaapelisi vain lapion piston syvyyteen, mutta täytä se "oja" hiekalla, niin ei kivet hierrä kaapeleita poikki. - gfy7p8
nähtiin taas... kirjoitti:
Kyllä sitä osaa, mutta se edellyttää myös järjen käyttöä. Mutta, jos ei sitä ole...
- maakaapeli
äöölhgfuiuohjlkm kirjoitti:
Koeta nyt vähän käyttää omaakin järkeäsi. Jos ei maakaapeli kestä siellä kivien välissä, niin miten se kurttuputki sen paremmin kestäisi.
Oma asiasi, jos hautaat maakaapelisi vain lapion piston syvyyteen, mutta täytä se "oja" hiekalla, niin ei kivet hierrä kaapeleita poikki.riittääkö niin pieni kerros hiekkaa suojaamaan kaapelin?
ajattelin että kurttuputki on kovempaa materiaalia kuin maakaapeli eikä kivet siihen samalla tavalla uppoa. jos se ei kestä niin voisiko käyttää esimerkiksi vesijohtoputkia?
millainen vesijohtoputki olisi hyvää kyseiseen tarkoitukseen ja tietysti halpaa? - tämmöistä käytän:
maakaapeli kirjoitti:
riittääkö niin pieni kerros hiekkaa suojaamaan kaapelin?
ajattelin että kurttuputki on kovempaa materiaalia kuin maakaapeli eikä kivet siihen samalla tavalla uppoa. jos se ei kestä niin voisiko käyttää esimerkiksi vesijohtoputkia?
millainen vesijohtoputki olisi hyvää kyseiseen tarkoitukseen ja tietysti halpaa?Tää on hyvä: http://static1.motonet.fi/img/3/388654/500/388654.jpg
Monet mmj:t vedetty tuon sisään eikä ole edes lapion piston syvyistä ojaa kaivettu kun senkun kulkevat tuolla pitkin pihoja! Kevitkin katkoin juurest poikki! Ja hyvin toimii! Sehän näissä sähköhommissa on tärkeintä että toimii! Ei ne niin justiinsa ole kunha toimii! - virtaveli
oikein arveltu... kirjoitti:
Eli niin kuin muutama vastaaja arvelikin, TSI, ja väärin asennettu siis. Pitäisikö ottaa viimeinkin ammattilainen laittamaan maakaapelit, vai onko tekemisen ja rahan puutetta vai kenties joku fetissi muutaman vuoden välein niitä vaihdella?
Ei se "kurttuputki" (eli ilmeisesti TAM-putkea meinaat?) ole tässä se kynnyskysymys tai ratkaisu ongelmaan. Ongelma on se, että et ole osannut / osaa / tiedä miten maakaapeli asennetaan oikein siten, ettei sitä tarvitse uusia muutaman vuoden välein.
Ratkaisu ei ole maakapeeli TAM-putkeen, vaan ratkaisu on se, että maakaapeli asennetaan kunnolla, ja ammattilainen osaa ja tietää miten se tehdään. Ja silloin ei laiteta TAMmia maakaapelin suojaputkeksi.
Säästöä kun tällä TSI-meiningillä nähtävästi on haettu, niin sehän hävitty jo moninkertaisesti ja ilmeiseti tekemisen ilon vuoksi on varaa hävitä vielä lisää, kun ei vieläkään suostuta ottamaan ammattilaista tekemään asiaa oikein, vaan jankataan jostain täysin epäolennaisesta asiasta, "käykö TAM-putki maakaapelin suojaputkeksi".
Voit tunkea sinne lapion piston syvyiseen ojaasi vaikka kilometrin TAMmia, ei kukaan kiellä eikä estä, joskaan ei myöskään takaa, ettet taas parin vuoden päästä pääse kaivelemaan ojiasi auki ja uusimaan maakaapeleitasi.
Siinä mielessä hyvä se lapionpiston syvyinen maakaapelioja, jos on tarkoitus tosiaan kaapelit muutaman vuoden välein uusia, niin ei ole liikaa kaivettavaa.Kuinka usein itse olet valvonut maakaapeliojan täyttöä?
- 6 + 10
Putken tulee olla lujuusluokkaa 4 ja syvyyden 70cm mikäli kaapelia ei ole suojattu mekaanisesti vahingoittumiselta.
- 3LPEN
SFS 6000-8-814:
"Maadoitettavalla metallisella kosketussuojalla varustetuilla kaapeleilla, esim. tyypit MCMK ja AMCMK, voidaan käyttää asennuksen tekijän ja haltijan harkinnan mukaan pienempää asennussyvyyttä. Jos peittävän maakerroksen paksuus on pienempi kuin 0,3 m, kaapeli on aina suojattava mekaanisesti esim. suojaputkella.
"
-Eli tuo jos alle 70cm ja aina jokin lisäsuojaus koskee suoraan vain esim. AXMK tyyppisiä kaapeleita
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️771646Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu
Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia1171064YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä54928- 58841
Hyvin. Ikävää nainen,
Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan74786- 57760
Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta
Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli75753Linnasuolla poliisi operaatio
Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/864606028749Missä kaikessa olet erilainen
Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.39737Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin
Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.42726