Voiko vuoden vanhaa itse massata

tittyy

Autossani on jo tehtaan kotelo suojaus ja ruosterekisterissä sille annettiin hyvä arvosana.
Mutta suojaus puuttuu taka-akselistosta, jossa
paljas rauta, jonka päällä ohut maali.
Ajattelin putsata sitä vähän ja vetää spräy massat
päälle.
Koska siinä näkyy jo pintaruostetta.
Kannattaako hioa ruoste pois ja sitten
siihen lian päälle massa.
Vai antaako akseliston ruostua ja olla tekemättä
mitään.
Entä jos vedän pintaruosteen päälle massan
pahentaako se tilannetta.
Massana käytän Terctylin ainetta.
Vai pitäisikö pyörätuennat ja akaseli pestä oikein
kunnolla ennen massausta?


Mielipiteitä kaivataan.
En tuo autoani massattavaksi joten massuas firmat älkää vaivautuko vastaamaan.

16

2708

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antti

      Hio ensin ruosteet pois ja maalaa pari kertaa vaikka Noveroxilla. Sen päälle Tectylin ML alustamassa.

    • TT-Citikka

      ruosteen päälle laita maalia tai massaa. Ruoste jää silloin muhimaan ja lopputulos on vain huonompi kuin ilman käsittelyäkin...

      Itse suosisin kyllä ammattitaitoista ruostesuojausliikettä, on homma sen verran hankalaa ilman kunnon välineitä ja alan asiantuntemusta...

    • Kasper

      auto mahtaa olla kyseessä, nuo akselistot/-tuennat kun ovat ainakin yleensä sinkitty. Anyväy, ainakin teräsharjaus on vähimmäisvaatimus ja sitten joku tunkeutuva (ohuempi) massa ensin alle, sen kuivuttua sitten varsinaista alustamassaa.

    • olet

      Ei näytä järki päätä pakottava sinullakaan onnettomalla. Jos et kerran hommaa osaa, etkä siitä mitään tajua, niin miksi lähtisit itse söhläämään. Anna ruostesuojaus jollekin, joka asiasta ymmärtää edes perusasiat.

    • Tumppi-82

      Ensin irtoruoste pois, sitten otelosuojaa päälle esim Finnkor 1, kun se on kuiva niin vasta massa päälle.

      • useasti massannut

        loistokommentteja muutamalta nuijalta. Monessako massaamossa olette törmänneet lääkäreihin, avaruustiedemiehiin tai dipl.insseihin massaruiskun kanssa...itse en missään. tästä johtuen vois kuvitella et massaus itsessään ei ole mitenkään hillittömän vaikea suoritus kun tekee huolellisesti ja putsaa pohjat hyvin. jos peset alustan niin anna kuivua reilusti ennen massausta.
        Olen suojannut omat autoni itse jo kauan ja ilokseni voin todeta et hitsaushommiin ei ole tarvinnut ryhtyä.Huom: Ajan vanhoilla autoilla.
        Liikkeillä on käytössä kotelokartat autostasi, joten he pystyvät tietty tarkemmin tähtäämään massat oikeaan paikkaan.
        Ei muuta kun tsemppiä akseleitten suojaamiseen. et taatusti voi tehdä virheitä kun seuraat näitä asiallisia neuvoja.


      • Arska
        useasti massannut kirjoitti:

        loistokommentteja muutamalta nuijalta. Monessako massaamossa olette törmänneet lääkäreihin, avaruustiedemiehiin tai dipl.insseihin massaruiskun kanssa...itse en missään. tästä johtuen vois kuvitella et massaus itsessään ei ole mitenkään hillittömän vaikea suoritus kun tekee huolellisesti ja putsaa pohjat hyvin. jos peset alustan niin anna kuivua reilusti ennen massausta.
        Olen suojannut omat autoni itse jo kauan ja ilokseni voin todeta et hitsaushommiin ei ole tarvinnut ryhtyä.Huom: Ajan vanhoilla autoilla.
        Liikkeillä on käytössä kotelokartat autostasi, joten he pystyvät tietty tarkemmin tähtäämään massat oikeaan paikkaan.
        Ei muuta kun tsemppiä akseleitten suojaamiseen. et taatusti voi tehdä virheitä kun seuraat näitä asiallisia neuvoja.

        Ei se kummosta hommaa ole viitaten edelliseen. Olin n.10 takaperin katsomassa kun auto suojattiin ja silloin päätin jos ei se ton kummempaa hommaa ole niin en siitä semmoisia summia maksa mitä ne niistä pyytää.Siitä asti olen omat autot suojannut ite ja monta vierastakin. Sinne pohjaan kannattaa kuitenkin kotelonsuoja ruiskuttaa alle ja antaa kuivaa jonkin tunnin ja massa ruiskuttaa päälle. Ensin tietysti puhdistus mutta ei sitä kirkkaalle pellille tarvi putsata.


    • maxima

      En ymmärrä, kuinka ihmisillä ei ole varaa uuden auton ruostesuojaukseen. Jotenkin tuntuu siltä, että ovat arvot täysin pielessä. On varaa ostaa uusi auto, oli se merkki mikä tahansa mutta ei suojaukseen ole varaa. Nykyautojen suojaukset, eihän niissä ole suojauksia lainkaan. Puhuvat sinkityksistä, jotka kestävät vuoden. Vie ihmeessä autosi asiantuntialle suojattavaksi, eläkä rupea itse töhrimään.

    • tektyyli

      Mikä juttu tuo ruosteen muhiminenki on?

      Eiköhän se nyt ole vähemmän ruostuva siellä hapettomassa tilassa kotelosuojakalvon sisällä ja vedeltäsuojattuna

      Suojaa kiveniskuiltakin.

      • a(2)

        Se ruosteen muhiminen, tarkoittaa sitä, että pinta on ruosteessa, eli raudan päällä ei ole mitään suojausta, siihen päälle vedetään alustamassa, joka kovettuttuessaan, ja muutenki huokoisuuttaan päästää veden sinne metallipinnan, ja itsensä väliin, jossa ruoste saa sitten rauhassa jatkaa.

        Eli alustamassaa vain täysin ruosteettomalle, ja jo maalilla suojatulle pinnalle, tai siiten kotelonsujaöljy alustamassan alle.


    • Mut onks järkevää

      Voi massata itse tai teettää massauksen, mikään laki ei sitä kiellä.

    • Minä Vaan

      Pienet hommat ja paikkaukset voi tehdä itse. Itse raaputtelin ruosteita, pohjamaalasin ja sitten massasin. Nykyään poistan mekaanisen lian ja irtoilevan massan pois esim. puukolla. Teräsharja on myös OK. Tämän jälkeen kevyesti kotelonsuoja-ainetta. Tämän kuivuttua alustamassaa päälle.

      Jos on isompi alue ja kaikki kotelot, on helpompi viedä alan liikkeeseen. Heillä on myös kunnon aineet. Ainakin Finikor-aineet pysyy hyvin kiinni. Joskus kokeilin Bilteman massoja. Ne kovettui ja alkoi halkeilemaan heti.

    • Vanha tervari

      Osta kantotervaa ja sotke siihen jäteöljyä ja vetele seos pohjaan ja sitten
      ajamaan pölyiselle hiekkatielle että se sitoo tavaran pohjaan ja YMPÄRISTÖ
      KIITÄÄ ja taas säästyi rahaa kun ei tarvinnut viedä suojaamoon.

      • jätejoonas

        Vaihdan itse öljyt autooni. Jäteöljyn ruiskutan pohjaan.
        Edullista ja luontokin tykkää.


      • jätejoonakselle.
        jätejoonas kirjoitti:

        Vaihdan itse öljyt autooni. Jäteöljyn ruiskutan pohjaan.
        Edullista ja luontokin tykkää.

        joo ja mahdolliset metallihiukkaset ruiskutat pohjaan ja vähän päästä saat ihastella ruosteista pohjaa.


      • säästäväinen
        jätejoonakselle. kirjoitti:

        joo ja mahdolliset metallihiukkaset ruiskutat pohjaan ja vähän päästä saat ihastella ruosteista pohjaa.

        Enää en ruiskuta jäteöljyjä pohjaan. Laitan ne auton moottoriin.
        Pohja saa olla ilman öljyämistä kun ensi vuoinna vaihdan autoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9214
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      41
      2709
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2493
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1330
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe