Kan man lärä svenska här med er bättre folk?

Svenskanen

Tjänare svenska pojkar och flickor. Jag är en finne och jag vill lärä svenska här om möjligt. Det kan vara rolig eftersom här man kan vara någon annan än jag är.

God natt och sov gott! Ses i morgon:)

13

186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ghjfgjgkgh

      Här, på suomi24, varför? eller menar nu åbo områd? och varför du skrev "med er bättre folk?" inte mycket civiliserad....

      • städtanten

        Just det "bättre folk ",de finns bara på sajter där man vill tala skit om svenskspråkiga.Vi är nog likadana som finskspråkiga både på gott och ont.Jag tex. är en vanlig svenskspråkig städkäring.....skiten ser likadan ut både på finska och svenska.


    • Stefanfan

      Tjena! Här e en finnjävel till. Hoppas ni tar int illa opp för det om jag lite försöker ta del i diskussionen. Jag har alltså finska som modersmål. Därför blir det mycke fel i min text. Duger jag med?

      • välkommen

        Visst duger ni,det är alltid roligt när någon har en positiv inställning till svenska språket.Inte behöver man kunna perfekt ,huvudsaken att den goda viljan finns.


      • stefanfan
        välkommen kirjoitti:

        Visst duger ni,det är alltid roligt när någon har en positiv inställning till svenska språket.Inte behöver man kunna perfekt ,huvudsaken att den goda viljan finns.

        Tack! Det e fint att man slipper med. Eller borde man säga 'får komma med'?


      • kustbo33
        stefanfan kirjoitti:

        Tack! Det e fint att man slipper med. Eller borde man säga 'får komma med'?

        Komma med är korrekt,men visst säger man i vardagen "slippa ".


    • Bdvfks

      Är finskspråkig, boende i Stockholm sedan jättelångt tbx i tiden. Brukar ibland läsa inläggen på de svenskspråkiga forumen, ex suomi24. Det verkar som det är väldigt många finskspråkiga som försöker och vill delta i diskussionerna. Visst finns de de som bara vill retas men nyfikenheten finns där! Jag hoppas att svenska språket lever vidare i Finland, det är kulturskatt som vi alla bör värna om.

      • tillsammans+

        Finskspråkiga får så gärna delta i diskussioner,det är bara roligt.Inte stör det om man inte kan skriva svenska så bra.
        Visst bör svenskan bevaras och till det behöver vi draghjälp av också den finskspråkiga befolkningen.


    • rytty

      Det här e en gammak diskussion men jag sku också villa tala svenska här! Jag e finskspråkig som studerar på svenska men har int så många svenskspråkiga kompisar att jahg kunde öva. Om nån är intresserad så sku jag gärna villa tala om vad som helst! Och om nån märker fel i min text så man kan korrigera mig om man vill så kanske lär jag också från mina fel :D hoppas det finns andra finska eller svenska som vill snacka på svenska!

      • varsågodbara

        Här kan du ju skriva på svenska om vad du vill.Inte blir någon arg om du skriver fel,det har så liten betydelse och som du sade så kan någon rätta felet.


      • funderarbara

        ..nu intresserade jag också, hmnn ...om det skulle vara mjöiligt att få nån svenskspråkiga som brevvän? Finns det nån plats för svenskspåkiga att man kunde göra egen annons(?) ilmoitus :) Här i suomi24" kirjekaverit" kanske inte så många svenskspråkiga??


      • KNAPPAST
        funderarbara kirjoitti:

        ..nu intresserade jag också, hmnn ...om det skulle vara mjöiligt att få nån svenskspråkiga som brevvän? Finns det nån plats för svenskspåkiga att man kunde göra egen annons(?) ilmoitus :) Här i suomi24" kirjekaverit" kanske inte så många svenskspråkiga??

        Skriver folk brev överhuvudtaget numera ?


      • funderarbara

        nå inte tänkte jag liksom papperbrev utan epost vän skulle vara rätt utryckt (?). Men kanske inte finns sådana nuförtiden. Som ung jag hade många brevvän from utomlands, vi inte hade dator då eller internet. Men det skulle vara fint med papperbrev vän för nostalgi skull : ) men KNAPPAST mjöiligt. Och man borde ge eget namn och adress, inte vill jag om jag inte känner nån som förut.

        I fjol jag skrev ett brev för min gammal kummitäti (mins inte vad är det på svenska), hon blev på gott humor om det. Hennes dotter berättade att lite kummitäti undrade att varför skrivde jag och inte ringde : )


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2612
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1988
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe