En päässyt sairaanhoitajaksi, mitäs nyt!?

Sairaanhoitajaksi mi

Nykyistä työtäni en jaksa/kestä enää, ikää on 34v eikä mitään järjellistä tutkintoa.
Hain aikuispuolelle sairaanhoitajaksi, alan työkokemusta ei ollut josta olisi
saanut lisäpisteitä.
Kävi ilmi etten olisi päässyt sinne edes täysillä pääsykoepisteillä (sain 51/65 ja alin päässyt sai pisteitä yht. 68)

koska alan työkokemuspisteitä ei tullut!
Mitä järkeä ottaa sellaisia edes pääsykokeeseen! Olisinpa tämän tajunnut aiemmin niin olisi nuorisopuolelle hakenut.

Lähihoitajaksi en viitsi lähteä kompromissina, olen yhden amiskan jo käynyt.
Mitä siis tehdä? Uusi yritys keväällä?
Kannattaisi ko.tutkintoon valmistavaa vuoden kestävää avoimen AMK koulutusta harkita? Onko kellään kokemusta?
Ja meinasin hyödyntää aikuiskoulutustuen 19kk tähän alaan.

Epätoivo iskee ja kello käy!

6

422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ammatti hukassa

      Sama täällä..Olen 40v.Olen yrittänyt hakea Sosionomiksi ja nyt syksyn haussa sairaanhoitaja koulutukseen,mutta en ole päässyt edes pääsykokeeseen.
      Olen oikeesti niin pettynyt.No mulla ei ole työkokemusta ja koulutuskin on Somistaja..joten enpä tiedä katsovatko sitten että olen väärän alan hakija.Mutta kauppa hommat ei kiinnosta.Nyt en vaan tiedä miten eteenpäin.Motivaatiota ei ole Lähihoitajakoulutukseen.Lukiota olen miettinyt ja sitten sen jälkeen olis ovet auki taas ihan erilailla.Hyvin sanottu tuo "epätoivo iskee ja kello käy", niin tekee täälläkin.

    • kevään haku tulossa

      Hae kevään yhteishaussa ammattikorkeakoulun nuorisopuolen koulutukseen.

      • Minnihiiri

        Hain itse tämän syksyn yhteishaussa Diakkiin aikuispuolelle monimuoto-opiskelijana sairaanhoitajaksi. Yllätys oli valtava, kun pääsin sisään, alin sisäänmenopistemäärä oli 63 ja juuri sen verran onnistuin pääsykokeesta nappaamaan. :) Ikää on päälle 30 ja minäkin alanvaihtaja. 40 pistettä saa kirjallisista psykologisista kokeista, 30 pistettä opettajahaastatteluista/ryhmäkeskustelusta, 20 pistettä työkokemuksesta ja 10 pistettä aikaisemmista sos.ja terv.alan AMK opinnoista. Mulla ei ollut työkokemuksesta pojoakaan, mutta aiempia AMK-opintoja oli, joten niistä sain 10 pistettä. Psykologisista 29/40 ja keskustelusta 24/30 eli 63 pistettä. Rehellisesti sanottuna en käsitä miten sillä mun suorituksella sisään pääsi, koska olin omasta mielestäni aivan törkeän huono, mutta hyvä näin nyt kuitenkin :) nyt monimuotona sitten töitä ja nämä opinnot. Kannattaa ehdottomasti hakea uudelleen ja vähän katsoa aikasempien vuosien pistemääriä millä mihinkin on sisään päästy, niissä voi olla isojakin eroja. Kovasti tsemppiä kaikille kevään hakijoille!!!


    • Sairaanhoitajaksi mi

      No niin ajattelinkin, että haen nyt keväällä nuorisopuolelle.
      Tosin on siinä ja siinä, riittääkö pisteeni pääsykokeeseen pääsyyn.
      Aiempien vuosien perusteella huonolla tuurilla se voi jäädä 1-2 pisteestä kiinni.

      Olen sulatellut asiaa ja aion samalla hakea myös lähihoitajaksi vaikka tyrmäsin sen aluksi.

      Mutta jokatapauksessa tässä on koko ensivuosi taas aikaa tuhlattavana,
      ensi syksynä vasta teoreettinen mahdollisuus päästä aloittamaan mitään opiskelua. Kuinka turhauttavaa! Tuhlata aikaa kun into ja asenne olisi kohdillaan opiskeluun :(

      • hippe

        Ei kannata lannistua! Itse hain nyt kolmatta kertaa sosionomiksi ja tällä kertaa tuli tosi hyvät pisteet. Tosin alan työkokemustakin ehti karttua tässä vuoden sisällä enemmän.

        Mutta kuitenkin jos kiinnostaa ja halu on suuri, kyllä se sitten näkyy myös haastatteluissa / ryhmäkeskusteluissa.


    • Nightingale

      Hae nuorisopuolelle opiskelemaan. Siellä ratkaisee yo-tutkinnon keskiarvo, yo-arvosanat (tietyt yo-todistuksen aineet) ja valintakokeen pisteet. AMK-aikuispuolelle on vaikea päästä, koska hakijoita voi olla satoja ja aloituspaikkoja on vain 20-30 kappaletta / haku.

      Nuorisopuolelle tulee peruutuksia, kun hakija pääsee yliopistoon, muuhun AMK:hon tai suunnitelmat muuttuvat. Opiskelupaikan voi siis saada ensimmäisiltä varasijoiltakin.

      Suorita AMK-opintoja avoimessa AMK:ssa. Voit hakea myöhemmin hyväksilukuja näistä opinnoista, kun pääset opiskelemaan. Aseta itsellesi tavoitteita. Älä anna periksi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe