Kan du skriva till mig?

tjejen :)))

Hej! Där skriver en 15 år tjejen. Jag gillar prata svenska, men mina kompisar gillar inte :(..
Noniin nyt vaihan suomeks kun ei toi onnistu. Niin elikkäs tääl kirjottelee 15 vuotias tyttö Suomesta, joka tykkää puhua ruotsia, mutta jonka kaverit eivät ruotsista tykkää. Minä kaipaisin jotakin ihmistä juttuseuraksi. Juteltaisiin pääosaksi ruotsiksi :). Olen ruotsissa todella huono mutta haluan sitä oppia ;) :).
Jos kiinnostuit voitko laittaa tähän vaikka s-postisi tai kik nimen? :))
Olisi kiva jutella!

4

92

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lycka till

Det kan vara svårt att här hitta någon kompis i din ålder,jag tror att det mest är äldre människor som besöker den här debatten,tyvärr.Alltid kan man ju hoppas att någon ser ditt inlägg.

• Täti Granista

Minä neuvon sinua ostamaan ruotsinkielisiä nuorten lehtiä, niitä lukemalla opit oman ikäistesi käytännön ruotsia ja nuorten käyttämiä termejä.
      Tyttäreni opetteli siten ruotsia ja pärjää nyt melko hyvin eikä pelkää käyttää kieltä.
      Kielitaitotaso mitataan nykyään skaalalla 1-6 ja tyttö osaa jotain 2-3 välillä, kiitos peruskoulun ja niiden lehtien. Niistä hän löysi jotain kirjekumppaneitakin mutta aika vähiin se jäi kun nykyisin käytetään enemmän facebookia tai muuta sosiaalista mediaa.

Osoitteiden, edes meiliosoitteiden jako tällaisten palstojen kautta on melko vaarallista kun ei voi tietää millaisen kiusaajan kanssa pääsee tekemisiin. Kielirasismi on järkyttävän yleistä ja usein nämä ruotsinkieliset, mutta vielä eneän tuo eestinkielinen, on rasistien kohteena. Tulee seurattua molempia kun osaan molempia (ruotsi ja eesti) kieliä. Älä anna yht.tietojasi täällä.

• tummen upp för dig

Det är nog bäst att vara försiktig med åt vem man ger adresser och andra uppgifter.Du kunde också titta på yle femmans program..de är ofta textade till fiska om det i början är svårt att förstå.Du är modig som vågar säga att du gillar svenska,det är ju tabu i dagens samhälle.ALLA måste avsky svenska när det nu finns pakkoruotsi.Man vet aldrig vilken nytta man kan ha i framtiden av något språk.

• jessica r

Sä oot nyt 15... Luuletko että voisit ottaa jatko-opinnot ruotsinkieliseltä alueelta?

Ite tein niin ja olin 19v kun ilmoittauduin Maarianhaminaan, hotelli- ja ravintolakouluun. Samaan aikaan koulussa oli muitakin Suomesta tulleita, jotkut osas paremmin ruotsii ja jotkut ei. Mä olin sielt huonommasta päästä.
      Oli myös muualta maailmasta tulleita jotka oli integrointiryhmässä mut niiden kurssi oli erilainen kun niille piti opettaa myös skandinaavikulttuuri.
      Sanakirja vieressä ja google-kääntäjä auki, moni juttu meni täysin ohi mut sit piti vaan tarkistaa saadusta oppimateriaalista ett mitähän siel tunnilla puhuttiin...
      Koulussa oli sillon, 2006, Suomesta tulleita 2.kielisiä opettajia ja mitä mä tiedän niin on opettamassa vieläkin. Niiden avulla pääsi eteenpäin.

Tää nyt tuli vaan mieleen, jos sulla on vielä urakin valitsematta niin kouluja löytyy täälläkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      60
      2047
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1698
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1408
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      243
      1379
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      233
      1321
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1185
    7. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      81
      1156
    8. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      348
      1097
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      318
      1086
    Aihe