Usko ja uskonto

Täällä kuulee väitettävän, että uskonto on pahasta ja usko on hyvästä. Tehdään pesäeroa kirkkoon ja oman uskon välille. Usko pelastaa, eikä kirkko. Siitä asti, kun ensimmäinen ihminen keksi leirinuotiolla ihmetellä maailman tapahtumia, ja keksi niille selitykseksi Jumalan, niin siitä asti on ollut olemassa vain uskonto. Ihminen yrittäisi kuinka tahansa tehdä eroa uskonnon ja uskon välille, niin ne on naimisissa toistensa kanssa. Ilman tuota leirinuotiolla olleen ihmisen ajatuksia ei teillä olisi mitään kohdetta mihin te kohdentaisitte uskoanne. Olkoot se uskonne kuinka henkilökohtaista tahansa ja kuinka tahansa pelkistettyä. Mikäli se kohdentuu toisten määritelmiin olentoihin, niin silloin te olette naimisissa myöskin sen uskonnon kanssa. Ellei teillä olisi ihmisten kirjoittamaa ja kokoamaa kirjaa nimeltä Raamattu, niin teillä ei olisi myöskään mitään uskoa Jeesukseen tai edes tietoa Jeesuksesta.

Raamattu on siitäkin tärkeä kirja uskossanne, että ihmiset kirjoittivat sen, kokosivat sen, mutta ihmiset myöskin päättivät sen olevan Jumalan sanaa....Ei siinä näytelmässä ole Jumala näytellyt mitään osaa, vaan aina ihminen on asian päättänyt. Sama kuin Kevan hallituksen kokouksessa päätetään toimitusjohtajan kohtalosta. Ei siinä Jumalalla ole osuutta, eikä arpaa....

Siinä tapauksessa te voisitte puhua uskosta erillään uskonnosta, jos itse olisitte keksineet Jumalanne. " Mun jumalan nimi on Jorma ja hän tykkää sipseistä". Silloin te voisitte tehdä eroa uskon ja uskonnon välille....

25

82

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mieti sitä

mave, seli , seli. Niin kauan kun et itse ole sisällä USKOSSA, et ymmärrä mistä puhut.

ev.luterilaisuus on USKONTO, budhalaisuus on USKONTO, hindut ym. ovat USKONTOJA.
      Se, että sinä tulet henkilökohtaiseen USKOON, on USKOA JUMALAAN.
      ei KIRKKO KUNTAAN ,suurin osa esim. kirkkoon kuuluvista kuuluu sinne tavanvuoksi (lapsikaste ), ei siksi, että eläisi Raamatun (mikä ON Jumalan sanaa ) mukaan.

• Sinun uskosi lepää uskontojen varassa. Raamattuun koottin kirkolliskokouksen toimesta ja silloin se päätettiin olevan myöskin Jumalan sanaa. Äänestyksellä saatiin tuokin teos koottua. Kirjoituset jotka eivät tukenee Jeesuksen Jumalallisuutta, niin tuhottiin...ja ihmisiä tapettiin, mutta se on toinen tarina. Ilman piispojen tekemiä päätöksiä, niin sinulla ei olisi mitään tietoa Jeesuksesta, etkä voisi häneen uskoa. Sinun uskosi lepää väkistenkin ihmisten tekemien päätöksien varassa.

• mieti sitä
        mave kirjoitti:

Sinun uskosi lepää uskontojen varassa. Raamattuun koottin kirkolliskokouksen toimesta ja silloin se päätettiin olevan myöskin Jumalan sanaa. Äänestyksellä saatiin tuokin teos koottua. Kirjoituset jotka eivät tukenee Jeesuksen Jumalallisuutta, niin tuhottiin...ja ihmisiä tapettiin, mutta se on toinen tarina. Ilman piispojen tekemiä päätöksiä, niin sinulla ei olisi mitään tietoa Jeesuksesta, etkä voisi häneen uskoa. Sinun uskosi lepää väkistenkin ihmisten tekemien päätöksien varassa.

" Sinun uskosi lepää uskontojen varassa " Eli et edes ymmärrä lukemaasi !

Minun uskoni lepää RAAMATUN SANASSA, ei minkään opin sanonnassa.

Toinen kirje Timoteukselle 1

9. hän, joka on meidät pelastanut ja kutsunut pyhällä kutsumuksella,

ei meidän tekojemme mukaan,

vaan oman aivoituksensa ja armonsa mukaan, joka meille on annettu Kristuksessa

Jeesuksessa ennen ikuisia aikoja,

10. mutta nyt ilmisaatettu meidän Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen ilmestymisen kautta, joka

kukisti kuoleman ja toi valoon elämän ja katoamattomuuden evankeliumin kautta,

Evankeliumi Johanneksen mukaan 8

Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne;

sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."

" silloin se päätettiin olevan myöskin Jumalan sanaa "

Ei sitä kukaan piispa tai muukaan kirkon elin päätä mikä on tai ei ole Jumalan sanaa. Jos kirkko ei olisi julkaissut Raamattua, sen olisi julkaissut joku muu. Se, että ev.lut kirkko toi kristinuskon suomeen , siten kuin toi, se heidän häpeänsä, Raamattu EI PAKOTA KETÄÄN ottamaan pakolla uskoa vastaan, vaan se on ed. VAPAAEHTOISTA!
        Pakolla tehdään VAIN JA AINOASTAAN KÄÄNNYNNNÄISIÄ tai nimikristittyjä.

• ateisti1982

Pidätte uskontoa jopa tieteenä, ettekä aina liioin uskona? Väitätte Jumalan olevan olemassa. Silti uskotte, ettekä välttämättä tiedä! Jumalan olemassa olon tulisi perustua tietoon, eikä uskoon jotta se voitaisi väittää olevan olemassa niin kuin väitätte sen olevan olemassa!! Uskonnolla ei tulisi väittää minkään olevan olemassa!! Tieto perustuu myöskin yhteisesti sovittuun tutkimukseen, josta on selvää näyttöä. Sitä näyttöä ei ole vaan teillä Jumalastanne!!

• no jutskataan

Voi sinua mave.

Toki uskonto ja usko liittyvät yhteen. Tietysti liittyvät. Mutta eivät ne mikään synonyymi ole.

Uskonnon voi ihminen kuitenkin tehdä vaikka lahokannosta.

Usko on kristityn kokemusmaailmassa suhde. Siis suhde Jumalaan.

Uskonto on usein vain kanava tai ilmenemismuoto uskolle.

Tai sitten uskonto on ihmisen hapuilua Jumalan puoleen, joka on vielä enemmän tai vähemmän tuntematon.

Mikä sulla oli se ongelma muuten ?

• Jos puhutaan uskosta tunteella, niin se ei ole mikään kristittyjen etuoikeus. Kyllä ne muidenkin uskontojen edustajat kokee ekstasiaa siitä, kun saavat tosissaan riuhtoa jumalansa puolesta. Te ette voi vain eriyttää sitä omaa uskoanne pois uskontojen piiristä, koska teidän Jumala on määritelty niiden uskontojen piirissä. Ilman piispojen päätöstä, niin Jeesuskaan ei olisi Jumala......Sun uskos lepää suurimmalta osalta ihmisten tekemiin päätöksiin. Se Raamatun "Jumalallisuuskin" päätettiin ihmisten toimesta. Piispat keksivät, että se on Jumalan sanaa....ja sinä sitten uskoit heitä.

• mitäs jos ..
        mave kirjoitti:

Jos puhutaan uskosta tunteella, niin se ei ole mikään kristittyjen etuoikeus. Kyllä ne muidenkin uskontojen edustajat kokee ekstasiaa siitä, kun saavat tosissaan riuhtoa jumalansa puolesta. Te ette voi vain eriyttää sitä omaa uskoanne pois uskontojen piiristä, koska teidän Jumala on määritelty niiden uskontojen piirissä. Ilman piispojen päätöstä, niin Jeesuskaan ei olisi Jumala......Sun uskos lepää suurimmalta osalta ihmisten tekemiin päätöksiin. Se Raamatun "Jumalallisuuskin" päätettiin ihmisten toimesta. Piispat keksivät, että se on Jumalan sanaa....ja sinä sitten uskoit heitä.

Mitä se mave sulta on pois, jos minä uskon omaavani suhteen Jumalaan.

Jos et usko tähän. Eikä sulla ole mitään kokemusta tästä.
        Mikset eläisi oma elämääsi kaikessa rauhassa.

Minun kokemustani, vakaumustani ja uskoani sinä et kuitenkaan multa millään pysty vesittämään.

Annas kun veikkaan.
        Nämä asiat merkitsevät sinulle paljon enemmän kuin arvaammekaan.

Tiedätkö mistä maailmassa eniten tehdään laulujakin ? ....
        Vastaus: Kipuilevasta rakkaudesta ;)

• mitäs jos .. kirjoitti:

Mitä se mave sulta on pois, jos minä uskon omaavani suhteen Jumalaan.

Jos et usko tähän. Eikä sulla ole mitään kokemusta tästä.
        Mikset eläisi oma elämääsi kaikessa rauhassa.

Minun kokemustani, vakaumustani ja uskoani sinä et kuitenkaan multa millään pysty vesittämään.

Annas kun veikkaan.
        Nämä asiat merkitsevät sinulle paljon enemmän kuin arvaammekaan.

Tiedätkö mistä maailmassa eniten tehdään laulujakin ? ....
        Vastaus: Kipuilevasta rakkaudesta ;)

En minä voikkaan viedä sitä pois. Ärsyttää vain tuo teidän perusteeton jeesustelu ja itsensä korottaminen. Uskonne nojaa vankasti uskontojen tekemiin päätöksiin ja silti te olette tekemässä niihin pesäeroa....Samaa kuraa, tosin omilla mausteilla maustettu Jumala teillä voi olla. Onko se enää tai onko kirkonkaan usko enää kristinuskoa, niin on toinen asia. Tiukasti te olette kuitenkin naimisissa uskontojen kanssa.

• vaarallista tuo
        mave kirjoitti:

En minä voikkaan viedä sitä pois. Ärsyttää vain tuo teidän perusteeton jeesustelu ja itsensä korottaminen. Uskonne nojaa vankasti uskontojen tekemiin päätöksiin ja silti te olette tekemässä niihin pesäeroa....Samaa kuraa, tosin omilla mausteilla maustettu Jumala teillä voi olla. Onko se enää tai onko kirkonkaan usko enää kristinuskoa, niin on toinen asia. Tiukasti te olette kuitenkin naimisissa uskontojen kanssa.

Miksi se ärsyttää.
        Saatko nukutuksi yöllä, jos sinua ärsyttää kaikki maailmassa eri tavalla ajattelevat ja uskovat ihmiset ?

• vaarallista tuo kirjoitti:

Miksi se ärsyttää.
        Saatko nukutuksi yöllä, jos sinua ärsyttää kaikki maailmassa eri tavalla ajattelevat ja uskovat ihmiset ?

Saatko sinä nukutuksi, kun sinun Jumalasi tulee kiduttamaan suurinta osaa ihmiskunnasta? Saatko sinä nukuttua tuota tietoa vasten vai eikö enää omatunto kolkuta?

• älä huolehdi
        mave kirjoitti:

Saatko sinä nukutuksi, kun sinun Jumalasi tulee kiduttamaan suurinta osaa ihmiskunnasta? Saatko sinä nukuttua tuota tietoa vasten vai eikö enää omatunto kolkuta?

Jaaha, sinä olet siis luonut kiduttavan jumalan. Minun Jumalani sen sijaan ei kiduta suurinta osaa ihmiskunnasta. Nukun yöni hyvin. Sitä toivon sinullekin eli älä suotta huolehdi muiden uskosta ja uskonnosta.

• älä huolehdi kirjoitti:

Jaaha, sinä olet siis luonut kiduttavan jumalan. Minun Jumalani sen sijaan ei kiduta suurinta osaa ihmiskunnasta. Nukun yöni hyvin. Sitä toivon sinullekin eli älä suotta huolehdi muiden uskosta ja uskonnosta.

En minä sitä luonut. Se luotiin mm. kristinuskossa. Käsitin sinun olevan kristitty, mutta sinä olitkin luonut näköisesi "Jorman". Se oli jo aloituksessa huomioitu.

• me nimettömät
        mave kirjoitti:

En minä sitä luonut. Se luotiin mm. kristinuskossa. Käsitin sinun olevan kristitty, mutta sinä olitkin luonut näköisesi "Jorman". Se oli jo aloituksessa huomioitu.

Sulle vastasi kyllä eri ihminen. Tää on niin hauska palsta.
        Mutta ei minunkaan Jumalani ketään kiduta. Se on se saa-tana.

Katsele ympärillesi ja näet sen herran teot ...

• siinä ero
        mave kirjoitti:

" Ärsyttää vain tuo teidän perusteeton jeesustelu "

mave sinua ärsyttää vain se, että ET OLE SISÄLLÄ USKOSSA. ja siksi kirjoitat täällä luulojasi.

• siinä ero kirjoitti:

" Ärsyttää vain tuo teidän perusteeton jeesustelu "

mave sinua ärsyttää vain se, että ET OLE SISÄLLÄ USKOSSA. ja siksi kirjoitat täällä luulojasi.

Ei minua se vaivaa. Jos olisin tai haluaisin, niin olisin hihhulien piireissä. Elämä voisi olla jollain tapaa jopa helpompaakin, mutta olo olisi kuitenkin kuin homolla kaapissa. Pitäisi teeskennellä jotain muuta kuin todellisuudessa on.....ja se vaikuttaa joka tapauksessa ihmisen persoonaan.

• me nimettömät kirjoitti:

Sulle vastasi kyllä eri ihminen. Tää on niin hauska palsta.
        Mutta ei minunkaan Jumalani ketään kiduta. Se on se saa-tana.

Katsele ympärillesi ja näet sen herran teot ...

Raamatun mukaan Jumala laittaa ihmisen tuliseen järveen, jonne Jumala on jo aiemmin heittänyt Stanan. Siinä ei Stana kiduta ketään, vaan Jumalan luoma tulijärvi, jonne Jumala on tuominnut ihmisiä/olentoja.

• mieti sitä

" Usko on kristityn kokemusmaailmassa suhde. Siis suhde Jumalaan."

Nimenomaan juuri näin ! Mutta sitä ei ymärrä...

PSALMIT 92

5. Sillä sinä ilahutat minua, Herra, töilläsi; minä riemuitsen sinun kättesi teoista.
        6. Kuinka suuret ovat sinun tekosi, Herra! Sinun ajatuksesi ovat ylen syvät.

7. Järjetön mies ei tätä ymmärrä, eikä sitä älyä tomppeli.

8. Kun jumalattomat rehottavat niinkuin ruoho ja väärintekijät kaikki kukoistavat, on se heidän ikuiseksi häviöksensä.

9. Mutta sinä, Herra, olet korkea iankaikkisesti.

10. Sillä katso, sinun vihollisesi, Herra, katso, sinun vihollisesi hukkuvat, kaikki väärintekijät joutuvat hajallensa.

• mieti sitä

Mieti mitä näet jos näet vastaantulijassa jonkun muun kuin Jumalan kuvan eli vertaisesi ja silti väität todistavasi Raamatun mukaisesti.

Sitten mietit sitä mikä tai kuka sinussa käskee näkemään jotain muuta kuin armoitetun etsijän kuten itsekin olet.

Ei mave ole sen enempää hukassa kuin kukaan, .- sinä tai minä

Mave uskoo omiin käsityksiinsä lujemmin kuin moni aivan kuten jokainen silloin meillä on kaikilla sama usko=omat käsitykset.

• poiespotkittu

Jaa. Minä en tiedä tieteestä mitään. Mutta mielestäni usko on uskoa uskontoon. Mikä uskonto kenellinen on ja kun siihen uskoo niin siloin uskoo uskontoon..
      Mutta meille kristityille uskonto on Raamatun Sana, se mistä se kertoo siihen minä uskon.

• Se Raamatun sanakin on sen uskonnon määräämää kirjallisuutta. On mahdotonta tehdä eroa uskontoon, jos oma uskokin nojaa vahvasti uskonnon yhteen dogmiin. Raamattu on yksi suuri dogmi.

• poispotkittu
        mave kirjoitti:

Se Raamatun sanakin on sen uskonnon määräämää kirjallisuutta. On mahdotonta tehdä eroa uskontoon, jos oma uskokin nojaa vahvasti uskonnon yhteen dogmiin. Raamattu on yksi suuri dogmi.

Ei - vaan en kiellä häneltä sitä uskoa joka nojaa Raamatun ulkopuolella olevaan uskoon.
        Uskoa on myös olla uskomatta Raamatun Sanaan

• poispotkittu kirjoitti:

Ei - vaan en kiellä häneltä sitä uskoa joka nojaa Raamatun ulkopuolella olevaan uskoon.
        Uskoa on myös olla uskomatta Raamatun Sanaan

Nimenomaan tuo on sitä uskoa, kun uskoo omaan luomukseensa.

• wenus

mave!

On psykologisesti täysin mahdotonta uskoa loputtomasti omaan luomukseensa! Ja mikä sitten on oma luomus? Aivothan luovat kaikki, niin konkreettiset, kuin imaginääriset ideat.M illainen olisi usko, joka riippuu ilmassa irrallaan tajunnasta ja ajattelusta?
      Jos väittämääsi uskoa olisi, kehitys pysähtyisi välittömästi, koska kukaan ei voisi muuttaa käsitystään omaan luomukseensa.

Luot kuvan mielessäsi täydellisestä naisesta, jota odotat kieli pitkällä, ja torjut muut! Uskot, että hän kyllä ilmestyy. Ja ilmestyyhän se, ehkä, kuitenkin osoittautuen riivinrautamaiseksi pelätiksi, johon sinä kuitenkin rakastut - ah, niin täydellisesti - ulelmiesi naisena.

• Uskolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa...tai ainakaan välttämättä ei ole. Sinä voit uskoa täydelliseen naiseen koko elämäsi ja kuolla pois näkemättä tätä. Samoin se on ollut 2000 vuoden aikana Jeesuksestakin. Jokainen sukupolvi on odottanut Jeesuksen saapuvan huomenna, eikä ole tullut. He on kuolleet ajallansa. Ei maailman meno siihen lopu, jos ihmisten uskomukset eivät toteudu.

Ja tarkemmin kun tuota miettii, niin olet sinä osaltasi ihan oikeassa. Se uskominen omiin ja toisiin kuvitelmiin on aina välillä hakuisassa. Sitä uskovaisetkin kutsuu etsikkoajaksi.

• wenus
        mave kirjoitti:

Uskolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa...tai ainakaan välttämättä ei ole. Sinä voit uskoa täydelliseen naiseen koko elämäsi ja kuolla pois näkemättä tätä. Samoin se on ollut 2000 vuoden aikana Jeesuksestakin. Jokainen sukupolvi on odottanut Jeesuksen saapuvan huomenna, eikä ole tullut. He on kuolleet ajallansa. Ei maailman meno siihen lopu, jos ihmisten uskomukset eivät toteudu.

Ja tarkemmin kun tuota miettii, niin olet sinä osaltasi ihan oikeassa. Se uskominen omiin ja toisiin kuvitelmiin on aina välillä hakuisassa. Sitä uskovaisetkin kutsuu etsikkoajaksi.

mave!

No mutta kuka viitsii mitään, jos se mihin uskoo, ei kuitenkaan toteudu. Treenaaminen ei kannata, koska ei usko hienvuodatukseen, rauhanponnistelut eivät kannata, koska se on utopiaa, ei kannata nostaa kankkua sängystä, koska mitään parempaa ei ole toiveissa - ja lopulta kuitenkin tuoni korjaa!

Pointtini oli toinen. Voi kuvitella täydellistä naista eli täydellisesti todistettua ateismia ja uskoa sen kerran saavuttavansa. Sitten tuleekin ruma rantajätkä, tai kassi-alma - miten vaan - odottajan nykyisen käsityksen mukaan, ja muuttuukin yhtäkkiä honey-babyksi ja osoittautuu olevan kristinusko.! Näitä valitettavia tapauksia on dokumentoitu.
        Ja tässä sinulla ei todella ole ollut mitään etsikkoaikaa, vaan tyrmäystippa -aika!
        Ei kannata olla kovin jyrkkä uskosta ja uskomisesta, toiveista ja niiden toteutumisesta! Mitä tahansa tuppaa sattumaan kenelle tahansa.
        Ja jokainen kristitty sukupolvi pelkää aivan hel-vetisti Jeesuksen tuloa - sitä kun ei tiedä, mitä siitä lopulta seuraa!?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      153
      2607
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      197
      1880
    3. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      70
      1657
    4. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1628
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1341
    6. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      72
      1008
    7. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      80
      998
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      989
    9. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      190
      914
    10. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      67
      901
    Aihe