Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Astmaatikko ja piittaamattomat rakkaimmat????

Cinnamon

Heippa kaikki pihisijät - ja toki muutkin :).

Istun täällä yön pimeinä tunteina pimeässä talossa. Meni yöunet. Astmalääkitys on kyllä mitä ilmeisimmin kohdallaan, kun puhallusarvot on suurinpiirtein kunnossa, mutta silti herään öisin yskimään. Tänäkin yönä olen yskinyt useita kertoja. Sellaista pakonomaista yskää ja limaa kurkussa. Paljon.

Astmaatikko olen ollut pienestä asti, pian 37 vuotta tätä sairastanut. Ja ikää on nyt kohta 38.

Jos astma onkin ongelma, niin melkeinpä suurempi ongelma on läheisimmät ihmiset, joista heistäkin osalla on astma. He tupakoivat. Lapsena vanhemmat tupakoivat kotona parvekkeella ja vessassa kovimmilla pakkasilla, kesänviettopaikoilla tupakoitiin surutta minun vieressäni sisätiloissa ja aina tottakai autossa. Se kuului minun elämääni, en edes kummastellut sitä. Ja samalla olin sairaalassa joka toinen viikko ja siitäkin ajasta ainakin puolet meni happiteltassa.

Tapasin pian 20v sitten mieheni, joka myös tupakoi. Ja tupakoi edelleen. Minusta on tullut tosi herkkä haistamaan tupakan hajua ja sehän haiseekin sitten joka paikassa: miehen hiuksissa, hengityksessä, käsissä, vaatteissa, jopa hammasharjassa. Hän ei sentään tupakoi sisällä eikä autossa, onneksi! Olen pyytänyt, että kun ennen nukkumaan tuloa käy tupakalla, pitäisi puolen tunnin tauon, ennenkuin tulee viereeni. Kai joskus niin tekeekin, mutta ei ilmeisesti kovin usein. Ja siitä syystä istun nytkin tässä koneen äärellä: heräsin taas yskimään ja samalla havahduin tupakan hajuun. Ja haisikin niin helvetisti.

En jaksaisi aina vääntää kättä tässä asiassa. Eikö toinen ymmärrä, että olen muutenkin huonossa kunnossa ja hän pahentaa sitä? Jos ei oma puoliso, joka on vointiani katsellut näin kauan, ymmärrä tilannettani, niin ei se ole kumma, kun muutkaan eivät tajua. Paljon saan vähättelyä osakseni.

Onko teillä muilla kokemuksia? Jokaisen astmahan on erilainen. Minun reagoi nimenomaan tupakkaan ja eläimiin, kun astman lisäksi olen lapsesta asti ollut myös allerginen monelle asialle. Ja ne eivät ole helpottaneet teini-iässä eikä sen jälkeenkään.

Muiden kokemuksia ja vinkkejä siis kaipaan. Ei kai sentään avioeroa tarvitse ottaa, vaikkei toinen aina jaksa välittääkään minun terveydestäni. Kyllä hänkin yrittää, mutta ei aina vaan jaksa. Rankkaa on olla astmaatikko, mutta myös elää sellaisen kanssa. Välillä suututtaa niin hemmetisti, kun tulee tunne, ettei minun voinnillani ole oikeastaan mitään väliä, vitut ja paskat haistatellaan. Tosi hienoa.

Täytyy ajatella, että on maailmassa paljon pahempiakin asioita, niin jaksan taas hetken olla rasittamatta omia ihmisiäni ja otan vain kiltisti lääkkeeni. Mutta se huono puoli tässä on, että en jaksa enää lenkkeillä. Keuhkoissa tuntuu pienikin ponnistus, vaikka olenkin aina paljon liikkunut ja olin vielä toissa vuonna erinomaisessa kunnossa. Ikäkö sen tekee, vai alkaako miun keuhkoissa olla kilometrit täynnä... hohhoijaa.

Mutta jos teillä niitä kokemuksia ja kommentteja olisi, niin lukisin niitä mielelläni :). Ja pliis, te, jotka nyt ajattelette, että taas tuossa on yksi valittava ja nirsoileva akka, joka vain haluaa määräillä astamansa varjolla, niin voitte toki kommentoida, mutta jos teksti on kovinkin hurjaa, en ala itseäni niillä turhaan hermostuttamaan. Olen tottunut pitämään oireeni omana tietonani, mutta kun näin lähempänä neljää kymmentä ikävuotta alankin vaatia itselleni terveempää ympäristöä, niin voi elämä, kun se on niin monelle vaikeaa.

2

117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • speak123

      Mulla oli kans ongelmia miehen tupakoinnin kanssa... Oli aina kamalan hankala hengittää, ko se viereen tuli haiskahtaan.. lopulta puhuttiin siitä ja nykypäivänä, hän ei enään polta...

    • 576

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2067
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      22
      1782
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1654
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1470
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1404
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1328
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe