Moi!
Kannattaako mitään isompaa koiraa hommata noin 70 neliöiseen kämppään(rivari)?
Olen nyt harkitsemassa ensimmäisen koiran hankintaa. Sen verran N.S "karhumainen" persoona olen etten ihan pientä koiraa ajatellut. Erittäin mieltynyt Bernin paimenkoiriin mutta niillä vissiin kehossa sairauksia( mitä olen kuullut)? :/ Ei kyllä mieli kestäisi jos alkaisi yhtäkkiä selkäviat ym, tuttavan new foundlandilla alkoi seitsemän vuoden iässä kovat kivut ja oli pahaa katsottavaa...
Rajaoittaa myös opiskelu, olen päivittäin 4-7 tuntia opiskelemassa(valmistun vuoden sisällä kylläkin, mutta vaikeuttaa varmasti pennun hyvin vointia jos joutuu olemaan monta tuntia yksin sisällä).
Etsin mahdollisimman "koiran" näköistä koiraa, haskin/bernin tyylistä, ym? Rauhallisuus plussaa, muttei mitään "sohvalla makoilijaa" Vinkkejä kaivataan! kiitos! Ja sori jos tuli vähän ympäri pyöreää kuvailua :D
Ensimmäinen koira?
19
322
Vastaukset
- Paaaaavo
Asunto on koirallekin "pesä" jossa syödään ja levätään. Aktiviteetit tapahtuvat ulkona. Rodun valitset oman lenkkeilyinnostuksesi mukaan, haluatko aktiivisen harrastuskoiran vai rennon lönkyttelijän.
Berninpaimenkoira tosiaan on aika sairas rotu. Husky viihtyy ulkona, ei kuumassa asunnossa.
Landseer tai nöffi? Dalmatiankoira? Collie? Noutajat, setterit? Borzoi? - KKK 167-761
Karjalankarhukoira? Vähän pienemmästä päästä mutta silti jo koiran mitoissa. Terve ja kohtuullisen pitkäikäinen. Suomalaiskansalliseen tyyliin vähän erakkoluonne.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Karjalankarhukoira - relluu2
No huskyt ei ole sieltä rauhallisemmasta päästä jos rauhallista koiraa etsit :P Kaverillani on kolme huskya , joten tiedän mitä ne vaatii, ne on adhd.ita, enkä suosittele ulvonnan takia rivariin, ja huskyt on koiria jotka viihtyy laumassa joten sille kannattas sit olla ainakin se 1 kaveri. Berni on valitettavan sairas rotu.
Itselläni on 2 sekarotuista 60 neliön rivarissa 14 kg ja 24 kg ja nyt on harkinnassa vielä yksi koira, sen tiedän etten rotukoiraa ota (ei ole minun juttu) Ja totta se on , meillä ei ainakaan seinät kaadu päälle. Meillä levätään ja syödään kotona, ulos mennään hillumaan, toki pentuaikanahan nämä mun koirat leikki ja rymys sisällä, mutta nopeasti oppi pois siitä, ku opetin ettei sisällä riehuta.
Miten olis Akita, beauceron, kultanennoutaja, briard, vinttikoira, dalmatialainen, dobermanni, setteri, howawart, rhodesiankoira, weimarinseisoja.....onhan näitä vaikka mitä... - saku
Saku,näyttäkin koiralle(suoraselkäsenä) ja tasapainoisen rauhallinen oikein koulutettuna.
- ensimmäinn koira111
Mites tämä Leon berger? Tosi hyvän olonen, vaativuutta pitää olla, mutta kuulemma tosi hyvä oppimaan ja älykäs, mutta koulutettuna rauhallinen ja ystävällinen. Tykästyin heti. Kuulin kyllä että vaativa ekaksi koiraksi, mutta tulisipa ainakin sitä järkevää tekemistä eikä tulisi enää makoiltua sohvan pohjalla kaikki päivät...
- vigyuh
Sakemanni taitaa olla turhan vaativa ensikertalaiselle. Kaipaa perkeleesti aktiviteettia. Valkkari on taas hieman rauhallisempi tapaus, joten se voisi olla parempi vaihtoehto.
- Mikset ottaisi...
...vaikka sekarotuista? Joku kultainennoutaja-, labradori- tai vaikkapa landseersekoitus.
Vielä sellaista, että oletko harkinnut ottavasi aikuista koiraa? Sellaista, joka on tottunut olemaan yksinään päivisin? (: - LEONBERGER!!!
No kun hemmetti. Tää on nyt tooosi vaikeeta. Ainoa ongelma on että asun (pienehkö/keskisuuri) rivarissa jossa tilaa n. 80 neliötä. Tosi ulkoiliu mahdollisuudet on PARHAAT mahdolliset, metsää löytyy eri suunnilta alle kilsan kävelymatkan päästä.
OMA persoonani on semmonen ettei noi kultaset noutajat vaan innosta, ne on musta vähän liian "nössöjä"(???). Berniä mietin kanssa mutta...
Leonberg nappasi HETI.
Haluan koiralta vahvaa luonnetta, PALJON kokoa ja omaa tahtoa, en miellyttävää nallea joka jolkottelee hitaasti viereen ja antaa tassua- Kun tulee koulusta tai töistä niin tervettulon pitää olla voimakas rutistus :D. Pitää olla POVERIA ja selkärankaa, mutta huumoria ja vähän "tonttu". Mulla menee muuten kaikki päivät himassa tai "painimassa" muiden kavereiden koirien kanssa. En vaan voi sille mitään että isot "karhut" vaan vie sielun mennessään. Ekaa kertaa kun näin esim. tuttavien new foundlandin niin en saanut unta viikkoon kun en muuta ajatellutkaan.
HUOLETTAA myös se, miten isompi koira kestää usean tunnin himassa kököttämisen. Koulussa menee väkisinkin viidestä seitsemään tuntiin päivässä ja ammatin valinnan vuoksi joudun harjoittelemaan paljon koulun ulkopuolella( joskin kotona) ja välillä keikkojakin tulee. VASTAAVASTI rakastan ulkoilua, kovaa treeniä ja täysillä menoa....
PAKAHDUTTAA TÄMÄ OLO :D- LEONBERG!!!!!!!
JOO: Mietin myös vakavasti aikuista koiraa mutta tuin siihen tulokseen että haluan osallistua koiran elämään pennusta asti, tulee silloin olo että vahvempi side ja AUKTORITEETTI. Kumpikin tuntee toisensa silloin paremmin. Jos hommaisin aikuisen jätin niin sen totuttaminen omille tavoille tulisi varmaan olemaan älytöntä :D
- 2221
LEONBERG!!!!!!! kirjoitti:
JOO: Mietin myös vakavasti aikuista koiraa mutta tuin siihen tulokseen että haluan osallistua koiran elämään pennusta asti, tulee silloin olo että vahvempi side ja AUKTORITEETTI. Kumpikin tuntee toisensa silloin paremmin. Jos hommaisin aikuisen jätin niin sen totuttaminen omille tavoille tulisi varmaan olemaan älytöntä :D
Ymmärrän jos haluat osallistua koiran elämään pennusta asti, mutta perusteena ehkä myös jotain muuta kuin tuo vahva side ja auktoriteetti, nämä kun pystyy oman kokemukseni mukaan saavuttamaan aikuisenkin koiran kohdalla kyllä. Tämä on oma kokemus, onko muilla päinvastaisia, että side ja auktoriteetti olisi jäänyt saavuttamatta?
Helpompaa tuo on varmasti pennun kohdalla, jos olet kokematon koiranomistaja (en jaksanu lukea jos ton jossain kerroit)
- norroy
Jotakin järkeä hei näihin ehdotteluihin. Karjalankarhukoira?! Aloittajalla on siis tarkoitus ihan into piukassa juosta metsästämässä? Jos ei ole, niin ei kannata edes harkita. Jos kyseessä on täysin kokematon koiraihminen, niin esim dobermanni ja weimaraner ovat myös poissuljettuja vaihtoehtoja. Ensimmäinen on liian vaatelias palveluskoira, jonka energiataso on enemmän kuin mihin moni on varautunut. Sama koskee weimariakin, paitsi että myös se on metsästyskoira. Älkää ottako mettäkoiraa pelkäksi lenkkikaveriksi. Amerikanakita on koira-aggressiivinen, ja sen kokoisen koiran ulkoiluttaminen ei ole helppoa jos se yrittää teurastaa vastaantulevat fifit. Paremmin seuralaiseksi sopivia rotuja löytyy, varsinkin jos kokemusta on hyvin vähän.
Nöffi ja leonbergi eivät ole huonoja vaihtoehtoja. Huskyn miellän rekikoiraksi, eikä se ole tyytyväinen yksin. Eurasier olisi parempi pystykorvavaihtoehto. Koiran kokoinen ja näköinen, lapinkoiraa isompi mutta akitaa pienempi. Vähähaukkuinen, sosiaalinen koira, joka ei ole hermoheikko adhd. - leonberg11111111
Kiitos vastauksista!
Joo, aloin kanssa miettimään että husky vaatii kyllä ihan jätkuvaa tekemistä ja on tauoton adhd.
Toi Eurasier vois olla kyllä Leonbergia helpompi kuljetettava. En usko että bussikuski katsoo kovin hyvällä jos Leonbergin kanssa yrittää täyteen bussiin... :D
JA muutenkin ajokortin hommaaminen varmaan välttämättömyys jos Leon hommaamista harkitsee( hitsi kun en vaan oikein varauksettomasti osaa suhtautua kaikken liikennekäyttäytymiseen niin en oikein autoiluun ole ikinä perustanut. pitäisi varoa mahdollisia kaheleita milloin mistäkin suunnasta ja hirveä kuumotus että ajaa jonkun yli...)??????
Kuinka paljon tilaa leolla pitää minimissään olla ja riittääkö sille esim. pari reilun puolen tunnin ja yksi about parin tunnin REIPAS ulkoilu päivittäin vai alkaako ahdistaa?? En haluaisi kuitenkaan tehdä sitä seinähulluksi sisällä( vrt itsekkin ahdistun jos ei töissä tai koulussapääse hengittämään raitista ilmaa vähintään muutaman tunnin välein).
Muuta ongelmaa ei tän Leo kuumeen lisäksi sitten ookkaan, lähinnä just toi tila, kuljetus ja huoli yksin selviämisestä. - leo leo
Ainii! Vissiin aika hemmetin utelias ja älykäsrotu, pitää olla KAIKKI johdot, arvokkaat esineet, ym. lukkojen takana jemmassa ja jääkaappi kanssa lukossa? Tykkäävät vissiin ottaa IHAN kaikesta selvää,miltä maistuu,tuntuu ja tuoksuu ja kuulemma tykkäävät erityisesti KAIVAA :D :D :D ELI bunkkeri odotettavissa takapihalla jos pääsevät vauhtiin?
JA takapihalla on oman ja naapurin pihan välissä vain puolittainen aita( naapuri ei muuten pääse ulkokautta viemään piharoskia, ym). Pitää varmana tehdä tosi järeät aidat jos haluu pitää tyyliin kesällä ulkona tota koiraa... :/ - nanna-koiruus
Muistathan sitten että jätti kokoiset rodut harvemmin elää yli 8v , eli niistä täytyy osata luopua sitten melko pian :/ tuttavilla nöffit, taskandogit ym ni lähteny koirataivaaseen aikasin, 4-7v ylennsä joku sairaus puhjennu :( Mutta en yleistä, jotku saattaa elää vanhemmiksikin.
Ja ps. se on paljon ihmisestä enemmänkin kiinni, ei niinkään rodusta että mikä sopii ekaksi koiraksi , minun ekat koirani oli dopermanni ja rottweiler, eikä mitään ongelmia, ja jos ongelmia tulee ni sit pitää katsoa omistajaa ei koiraa ;)
Nykyään mulla jaloissa tuhisee akita/saksanpaimenkoira mix tyttö. Ja on muutes erittäin sosiaalinen tapaus, pystytää koiraPuistoilemaan. Eli ei muutaku leonbergia aloittaja sit hommaammaan, Autoa kun sinulla ei ole ni joudut varmaan tilaa kotia ruokasi, isot koiransäkit, koska leo syö paljon, zooplus on hyvä sieltä ku tilaa ni tuo koti-ovelle asti. 70 neliöö ok tila, niin ku täällä sanottu että oikein koulutettu koira kyllä tajuaa että kotona ollaan rauhallisesti. Tuota ei varmasti ole helppo kuljettaa bussissa, kun iso koira, siihen en osaa sanoa mitään. Yksinjäämisestä ei tarvii tsressaa, se on väistämätön asia monilla koirilla, kun omistajat koulussa ja töissä, jokainen koira oppii olee yksin, jos ei opi, ni sit kouluttamaan.- 11si
Terveustilannetta ja elinikää kannattaa tosiaan tutkailla, rotikankin eliniän odote on keskim. vain 7.5 vuotta, koiranetin mukaan.
- Leonb111
Miten paljon muuten oikeasti syövät? Kun jotkut sanoo ettei paljoa, toiset, about saman verran kun saksanpaimenkoira, toiset taa väittää että ihan hirveesti. Ja mun budjetti ei oo mikään kovin kummonen, ruokaan about 90 e viikossa, millä pitäis sit saada itelle ja koiralle murkinat... Taitaa mennä aika tiukoille enkä tosiaankaan hommaa jos joutuu nälässä olemaan, mielummin sitten kun tulee vaki tulot... :/
- mielipide vain
70 neliöinen kämppä on ihan tarpeeks iso isollekin koiralle, mulla on pikkuisen vajaa 30 neliöinen kämppä ja kaks keskikokoista mahtuu ihan ongelmitta.
Älä vaan hanki berniä tai välttämättä mitään muutakaan jättirotua. Melkein voi luvata ainakin bernin kohdalla että jotain terveys ongelmia tulee ja sitten ootkin konkurssissa. Jos ei muuta niin sitten erikoisruokavalio. Saat vaan itsellesi pahan mielen kun mahd. saat sen sairaan koiran ja molemmat, sinä ja koira kärsitte niistä vaivoista. Toinen asia sekin jo että onko se sitten hirmu moraalista tukea sairaiden koirien jalostusta ostamalla niitä...
Minusta kannattavampi olisi ennemmin esimerkiksi lapinporokoira, alkukantaisen näköinen mutta ei niin hirmu aktiivinen kuin husky. Tai suomenlapinkoira, karvaisempi ja vähän hitaampi, ei välttämättä yhtä hyvä harrastuskoira kuin poro vaikkei huonokaan.
Joku collie tai noutaja voisi kuitenkin olla lappalaista helpompi mutta ainakin colliella vissiin jonkun verran löytyy allergiaa. Esim, stabyhoun, springerspanieli, flätti... mitä näitä nyt onkaan. Ei omakohtaista kokemusta näistä kolmesta viimeisestä mutta ne ovat sellaisia rotuja mitkä ainakin kuvittelen sellaisiksi toimeliaiksi perus sesseiksi.
Mun 13 kiloinen narttu syö 15kg säkkiä aika kauan, yli kuukauden, ehkä kaksikin? 25kg 7kk pentu syö 15kg säkkiä aika lailla tasan kuukauden, se tosin syökin vielä kolmesti päivässä ja aika isoja satseja. Varmaan jossain vaiheessa saa vähentää ruoan määrää siltäkin kun kasvu loppuu ja energian tarve vähenee.
Ja nartun ruoka on siis perus jahti&vahti n. 35€/15kg tai hhc joka on vajaa 30€ 15kg vaikkakin aika lailla samaa tavaraa.
Pentu syö brit premium largea joka maksaa n. 45€/15kg. Minusta 90€ ruokaan per viikko on paljon ainakin verrattuna siihen että mä käytän ruokaan ehkä kakskymppiä viikossa jos sitäkään ja ihan hyvin oon selvinnyt koirien ruokinnan ja ell kulujen kanssa. - 199999999999
Minulla 12kg ja 24kg koirat, niilleostan hauhau championia 15 kg säkin, se kestää niilllä reilu 2kuukautta, toki aina riippuu mitä muuta koira saa syötäväkseen vai elääkö se pelkällä raksulla.¨Meillä koirat saa myös lihaa, sisäelimiä, luita, ihmisenruokaa, yrjölänpuuroa, koiranruokatölkkejä, kissantonnikalaa......
- Aidu
Suosittelen lapinkoiraa:) Asun itse rivarissa ja mitkä ovat rotuni? Suomenlapinkoira ja Siberian Husky. Koirat jotka pennusta saakka ovat tottuneet tämmöiseen asumiseen ja saavat riittävästi liikuntaa ja virikkeitä ulkosalla niin pärjäävät mainiosti vaikka ne olisivatkin "ulkokoiria". Huskyni ei haluaakaan ulos jos vettä sataa:) Mitä lapinkoiraan tulee niin huolehdi kouluttamisesta pennusta saakka niin ongelmaa ei tulee haukkumisessa:)
Lykkyä tykö koirakaverin etsintään:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552715
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322325- 792178
- 951996
- 541896
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301370Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291339