eikö joillain järkki leikkaa kun ne ulkoiluttaa koiraa niin ne antaa mennä ne ihan miten sattuu että muut ihmiset joutuu väistämään, eikö ymmärretä että pitää sitä koiraa siinä lähellä itseään eikä toisella puolella tietä!! onneks ei sentäs kissoja ulkoiluteta kun se tästä vielä puuttuu, sitten ei mahtuis liikkumaan ollenkaan! JÄRKI KÄTEEN KOIRIEN ULKOILUTTAJAT
koirien ulkoiluttajat älyhoi!
73
657
Vastaukset
- muurte
Mitä jos koittaisit täällä huutelun sijaan pyytää koiranomistajia ulkona siirtämään ne koirat omalle puolelle jos tulevat eteen/jalkoihin.Voisi hyödyttää enemmän...
- plöröö
Juu, ite otan omani viereen - joskus jopa istutan, mutta sepä se vasta kanssakulkijoita tuntuukin korpeavan. Ollaan, että mitä vittua ja pyöritellään silmiä. Ihan sama mitä teet, kuokkaan tulee kuitenkin. Eikä tässä muuten mitään, mutta en itekkää puutu muiden ihmisten puuhiin tuolla ihmisten ilmoilla - hurautettiin sitten pyörällä melkein ohi tai kävellään 3 rinnan kapealla pyörätiellä.
p.s meilläpäin on myös kissoja fleksissä - "mukavaa" koiran kanssa ohitella..- plöröö
ohi=yli
- Kyl mää ymmärrä
ja useimmiten koirakin paitsi joskus harvakseltaan voi toisella puolella olla joku vastustamaton haju. Siitä pääsee ohi, kun vaan pyydän muistamaan mikä oli puoli jota kuljemme. Poikkeuksia ei parane tehdä, niistä tulee tapa kerrasta.
Mutta sitä mää en ymmärrä että sen koiran pitäis olla koivissani potkittavana. Koira kulkee fleksin nokassa 10 metrin päässä joko edessä, takana tai ojassa. Poikkeuksena koirapelkoiset ihmiset, mm. maahanmuuttajat, sekä toiset koirakot ja kissakot, jotka ohitetaan vierellä kävellen.
Ratkaisuun olemme olleet molemmat tyytyväisiä eikä yhdelläkään hemmolla ole vielä ollut koskaan mitään sanomista naamakkain. Tiedä sitten mitä ne tykönänsä ajattelee... - Järki tallella, viel
Älyvapaat omistajat pitävät koiriaan flexissä. Flexit pitäisi kieltää kokonaa. Olet oikeassa aloittaja. Kunnolliset koiranomistajat pitävät koiriaan tavallisessa kestävässä taluttimessa. Koira otetaan kulkemaan kauniisti ohittaen vastaantulevat. Koiran ei anneta säntäillä sinne, sun tänne. Itse en edes vastaa puhelimeeni, jos olen koiran kanssa yleisellä kulkureitillä, sillä olen vastuussa koirastani niin, että sille ei tapahdu mitään ja että se ei aiheuta vahinkoa kenellekkään. Kuljen usein vielä kahden koiran kanssa ja kumpikin menee hienosti sivuillani ja antaa kanssa kulkijoiden mennä rauhassa ohitse vaikka menisivät fillarilla, juosten tai rullaillen. Koirani ovat opetettuja kulkemaan kaikkialla ja olemaan välinpitämättömiä muita kohtaan. Ne kulkevat myös yleisissä kulkuneuvoissa moitteettomasti. Tämä on tätä päivää valitettavasti kun ei edes välitetä siitä miten ja missä liikutaan. Sorry näiden ajattelemattomien puolesta, mutta olethan ystävällinen etkä yleistä.
- Tjaah, tiedä susta
"Kunnolliset koiranomistajat pitävät koiriaan tavallisessa kestävässä taluttimessa."
He ovat kyllä niitä jotka eivät kykene kouluttamaan koiraansa kulkemaan fleksissä. Ja toki parempi niin, kuin että antaisivat koiriensa hillua ympäriinsä. - Fleksi p*rseestä
Tjaah, tiedä susta kirjoitti:
"Kunnolliset koiranomistajat pitävät koiriaan tavallisessa kestävässä taluttimessa."
He ovat kyllä niitä jotka eivät kykene kouluttamaan koiraansa kulkemaan fleksissä. Ja toki parempi niin, kuin että antaisivat koiriensa hillua ympäriinsä.Ei koiraa pysty "kouluttamaan" kulkemaan fleksissä. Opettele ensin mitä on koiran kouluttaminen, ennenkuin kirjoittelet tuommoisia älyttömyyksiä.
- Ei ole p*rseestä
Fleksi p*rseestä kirjoitti:
Ei koiraa pysty "kouluttamaan" kulkemaan fleksissä. Opettele ensin mitä on koiran kouluttaminen, ennenkuin kirjoittelet tuommoisia älyttömyyksiä.
Kuten alempaa huomaat!
- Osaatko lukea koiraa
Olen myös itse flexiä käyttänyt ja käytän niitä joskus mökillä. Olenpa vuosien varrella törmännyt pari kertaa siihen, että omistajalla syvä haava nilkassa (vaati kymmen kunta tikkiä) ja vain sen vuoksi, että vieraan koiran flexi kietoutui hänen jalkansa ympärille. Olen myös nähnyt tilanteen, joka meinasi päätyä toisen koiran hengiltä lähtöön, kun flexit kietoutuivat koiriin ja tuli paniikki toiselle ja toinen stressasi niin, että kävi toiseen kunnolla kurkusta kiinni. Nämä eivät olleet minun koiriani. Itse voin pitää koirani vaikka vapaana ja ne kulkevat sivullani muista välittämättä, mutta en näin tee, koska se on kiellettyä. Koirapiireissä flexit ovat erittäin epäsuosittuja eikä niitä käytä juuri kukaan. Tavallinen hihna ja remmi riittää. Flexin käyttö vaatii tietty osaamista, mutta ei siitäkään ollut hyötyä, kun henkilöllä kaksi isoa koiraa ja molemmat flexissä ja päälle olivat tulossa, onneksi kaikki päättyi sillä kertaa hyvin ja kaikki se vain sen vuoksi, että omistajalla kaksi flexiä ja tipahtivat käsistä kun sekoili niiden kanssa. Laiskat pitää yleensä flexiä ja koiranlukutaidottomat.
- bordercollie
Yleensä käytän nahkaista remmiä kun kuljetaan kylillä ja flexiä Sillon kun lenkkeillään syrjemmällä, koska meidän koira tykkää koluta kaikki ojat. Kerran tuli vastaan nainen kahden kultaisennoutajan kanssa, molemmat flexissä ja tien molemmilla reunoilla. Siinä kauempana odoteltiin että sai kerättyä koiransa kasaan ja päästiin ohi. Huonosti käy jos em tilanteessa esim pyöräilijä olis tullu. Kaikki ei vaan osaa ja tajua.
- Flexit pois
bordercollie kirjoitti:
Yleensä käytän nahkaista remmiä kun kuljetaan kylillä ja flexiä Sillon kun lenkkeillään syrjemmällä, koska meidän koira tykkää koluta kaikki ojat. Kerran tuli vastaan nainen kahden kultaisennoutajan kanssa, molemmat flexissä ja tien molemmilla reunoilla. Siinä kauempana odoteltiin että sai kerättyä koiransa kasaan ja päästiin ohi. Huonosti käy jos em tilanteessa esim pyöräilijä olis tullu. Kaikki ei vaan osaa ja tajua.
Täälläpäin kerran isompi koira tappoi pienemmän koska iso koira pääsi ennen omistajaa kääntymään koska oli flexissä. Omistaja ei nähnyt pikkukoiraa ja sen omistajaa puiden ja puskien takia. Ennenku omistaja pääsi flexin päässä olevan koiran luo, oli jo vahinko sattunut. Kyllä se koira pääsee ojaan myös tavallisella hihnalla. Ainakin minun koira pääsee...
- Enpä ymmärrä
Flexit pois kirjoitti:
Täälläpäin kerran isompi koira tappoi pienemmän koska iso koira pääsi ennen omistajaa kääntymään koska oli flexissä. Omistaja ei nähnyt pikkukoiraa ja sen omistajaa puiden ja puskien takia. Ennenku omistaja pääsi flexin päässä olevan koiran luo, oli jo vahinko sattunut. Kyllä se koira pääsee ojaan myös tavallisella hihnalla. Ainakin minun koira pääsee...
tuota kertomaasi oikein. Ei omistajan tarvitse päästä fleksissä olevan koiran luo, vaan painaa lukitusnappia ja vetää koira pois toisen kimpusta. Vähän oli tyhmä omistaja tuossa tapauksessa. Jos nyt satut pitämään näitä pidempiä normihihnoja tai -liinoja, niin niissä ei ole lukitusnappia vaan joudut todellakin kaksin käsin vetämään että ensin saat löysät pois. Paljon enemmän aikaa kuluttava toimenpide.
Ja kaksimetrisellä perushihnalla koira ei muuten pääse ojaan monessakaan kohtaa, vain ojan pientareelle, ja sinnekin vain jos itse olet aivan ojan reunassa. - ......
Enpä ymmärrä kirjoitti:
tuota kertomaasi oikein. Ei omistajan tarvitse päästä fleksissä olevan koiran luo, vaan painaa lukitusnappia ja vetää koira pois toisen kimpusta. Vähän oli tyhmä omistaja tuossa tapauksessa. Jos nyt satut pitämään näitä pidempiä normihihnoja tai -liinoja, niin niissä ei ole lukitusnappia vaan joudut todellakin kaksin käsin vetämään että ensin saat löysät pois. Paljon enemmän aikaa kuluttava toimenpide.
Ja kaksimetrisellä perushihnalla koira ei muuten pääse ojaan monessakaan kohtaa, vain ojan pientareelle, ja sinnekin vain jos itse olet aivan ojan reunassa.Hinaatko sitten koiran takasin puskien lävitse vai?Ja muutenki outoa "hinata" koira sillä tavalla miten flexikäyttäjät tekee. Ei se mikään rikkinäinen auto ole..
- No mitäs itte
...... kirjoitti:
Hinaatko sitten koiran takasin puskien lävitse vai?Ja muutenki outoa "hinata" koira sillä tavalla miten flexikäyttäjät tekee. Ei se mikään rikkinäinen auto ole..
teet sen tavallisen kiinteän hihnasi kanssa? Etköhän ihan samaa kun kiire tulee, niin mieluummin hinaat kuin odotat ikävää tapahtuvaksi ennenkuin pyyntösi ehtii koiran selkäytimeen?
Etkö todellakaan vielä tuohon ikään ymmärrä että hihna on koiran hengenpelastusväline jota käytetään kun halutaan koira pois ei-toivotusta tekemisestään.
Mene kotiin kasvamaan - .....
No mitäs itte kirjoitti:
teet sen tavallisen kiinteän hihnasi kanssa? Etköhän ihan samaa kun kiire tulee, niin mieluummin hinaat kuin odotat ikävää tapahtuvaksi ennenkuin pyyntösi ehtii koiran selkäytimeen?
Etkö todellakaan vielä tuohon ikään ymmärrä että hihna on koiran hengenpelastusväline jota käytetään kun halutaan koira pois ei-toivotusta tekemisestään.
Mene kotiin kasvamaanEi sitä tarvi hinata ku koira kulkee vierellä?
- Eipä voi
..... kirjoitti:
Ei sitä tarvi hinata ku koira kulkee vierellä?
koirasi elämää koiran elämäksi sanoa jos elämänsä joutuu sun kintuissasi potkittavana pyörimään. Voi-voi!
- .....
Eipä voi kirjoitti:
koirasi elämää koiran elämäksi sanoa jos elämänsä joutuu sun kintuissasi potkittavana pyörimään. Voi-voi!
Juu ainahan minä sitä potkin ku lenkillä käydään. Metsään ku mennään niin kulkee vierellä vaikka vapaaksi päästän. Taitaa koira tykätä siitä potkimisesta sitten. :)
- Taidat olla
..... kirjoitti:
Juu ainahan minä sitä potkin ku lenkillä käydään. Metsään ku mennään niin kulkee vierellä vaikka vapaaksi päästän. Taitaa koira tykätä siitä potkimisesta sitten. :)
näitä onnellisia sakemannin omistajia? Niiden koirilla on joskus taipumusta masokismiin. Vaikka kuinka paskamaisesti käyttäydyt, niin koira pitää sinua jumalanaan ja itseään suojelusenkelinäsi päästämättä sinua edes vessaan yksin.
Hienoa ;D - .....
Taidat olla kirjoitti:
näitä onnellisia sakemannin omistajia? Niiden koirilla on joskus taipumusta masokismiin. Vaikka kuinka paskamaisesti käyttäydyt, niin koira pitää sinua jumalanaan ja itseään suojelusenkelinäsi päästämättä sinua edes vessaan yksin.
Hienoa ;DIhan terrierimixi on ja tykkää seurailla ihmisiä juu. :)
- Flexit on hanurista
Ainut "hyvä" puoli flexissä on, että aina kun sen näkee tietää jo valmiiksi, että siellä on huonosti käyttäytyvä ja aggressiivinen koira, jonka omistaja on idiootti... Tietää sitten valmistautua kohtaamiseen, että taatusti on ainakin itse koirien välissä ottamassa mahdolliset puremat vastaan, tai kiertää kaukaa jos vain mahdollista.
- Hassua
miten minä olen aina ajatellut samoin tavallista hihnaa käyttävistä että eivät ole koskaan jaksaneet opettaa koiraansa kulkemaan fleksissä. Parempi silloin toki että eivät anna koiriensa kulkea muuta kuin vierellään, jolloin välttyy yhteenotoilta. Ainakin siinä tapauksessa että pystyy rekun rynnätessä pitämään otteensa ja ellei se koira satu olemaan vasikka joka vetää omistajaa perässä maata raahaten.
Metkaa miten sitä ristiin ihmiset voivat ajatella =) Tästähän joku ulkopuolinen voi nyt vetää johtopäätöksen että ei ole olemassa muita kuin vaarallisia koiria ja idiootteja koiranomistajia. - Flexit on hanurista
Hassua kirjoitti:
miten minä olen aina ajatellut samoin tavallista hihnaa käyttävistä että eivät ole koskaan jaksaneet opettaa koiraansa kulkemaan fleksissä. Parempi silloin toki että eivät anna koiriensa kulkea muuta kuin vierellään, jolloin välttyy yhteenotoilta. Ainakin siinä tapauksessa että pystyy rekun rynnätessä pitämään otteensa ja ellei se koira satu olemaan vasikka joka vetää omistajaa perässä maata raahaten.
Metkaa miten sitä ristiin ihmiset voivat ajatella =) Tästähän joku ulkopuolinen voi nyt vetää johtopäätöksen että ei ole olemassa muita kuin vaarallisia koiria ja idiootteja koiranomistajia.Lähes joka päivä tulee vastaan lenkillä koiria flexissä, jotka yrittää käydä oman koirani kimppuun. Kauheaa rähinää, ja vaikka kuin siinä on se lukitusnappi, niin eipä noilla tolloilla omistajilla refleksit pelaa ja nappia ei paineta. Annetaan koiran syöksyä holtittomasti kohti toista toisinaan niin pitkästi kun flexissä narua riittää.
Yleensä tavallisella remmillä taluttavat on jaksaneet kouluttaa koiransa kulkemaan kiskomatta ja sievästi vierellä. On niissäkin jokunen rähisijä, mutta ne ei samalla tavalla pääse käymään toisen kimppuun, kun remmissä tosiaan on mittaa vain muutama metri eikä jotain 7 metriä vai kuin pitkiä ne flexit pahimmillaan onkaan. Kumpi aggressiivinen toisen päälle käyvä koira sun mielestä olis kivempi - se joka sinkoaa teitä kohti 2 metriä ja matka pysähtyy siihen, vai se joka sinkoaa holtittomasti 7 metriä? Yleensä kun ne jotka toisen päälle yrittää käydä tekevät sen jo "hyvissä ajoin" eli matkaa toiseen on paljon enemmän kuin se pari metriä. Tällöin siis 2 metrin mittaisessa narussa oleva koira ei pääse lähellekään, kun flexissä oleva pääsee.
Lisäksi se flexin siima kietoutuu hetkessä tosi tiukasti toisen koiran ympärille. Oon omani remmin lukostakin sitä irrotellut, kun se jotenkin meni sinne lukon sisään ja lukko tietysti koirani pannassa kiinni. Flexissä oleva koira on kiertänyt sen narun jalkoihini ja kaatanut minut, kun yritti päästä koirani kimppuun. Kerran yksi koira kietoi sen hihnan mun koirani ympärille rähistessään ja riehuessaan ja koirani oli tosi "kivasti" paketissa ja tämä flexi -räksy roikkui melkein hirressä lopulta ja alkoi panikoida ja riehua ja purra mun koiraa sekä minua kun sitä irrottelin. Kummasti nämä flexiä käyttävät ei koskaan tule edes selvittelemään sitä narua irti vaan möllöttävät idiootin näköisenä tumput suorina. Toisen osapuolen pitää aina selvitellä tilanne. - Luulet vain
Flexit on hanurista kirjoitti:
Lähes joka päivä tulee vastaan lenkillä koiria flexissä, jotka yrittää käydä oman koirani kimppuun. Kauheaa rähinää, ja vaikka kuin siinä on se lukitusnappi, niin eipä noilla tolloilla omistajilla refleksit pelaa ja nappia ei paineta. Annetaan koiran syöksyä holtittomasti kohti toista toisinaan niin pitkästi kun flexissä narua riittää.
Yleensä tavallisella remmillä taluttavat on jaksaneet kouluttaa koiransa kulkemaan kiskomatta ja sievästi vierellä. On niissäkin jokunen rähisijä, mutta ne ei samalla tavalla pääse käymään toisen kimppuun, kun remmissä tosiaan on mittaa vain muutama metri eikä jotain 7 metriä vai kuin pitkiä ne flexit pahimmillaan onkaan. Kumpi aggressiivinen toisen päälle käyvä koira sun mielestä olis kivempi - se joka sinkoaa teitä kohti 2 metriä ja matka pysähtyy siihen, vai se joka sinkoaa holtittomasti 7 metriä? Yleensä kun ne jotka toisen päälle yrittää käydä tekevät sen jo "hyvissä ajoin" eli matkaa toiseen on paljon enemmän kuin se pari metriä. Tällöin siis 2 metrin mittaisessa narussa oleva koira ei pääse lähellekään, kun flexissä oleva pääsee.
Lisäksi se flexin siima kietoutuu hetkessä tosi tiukasti toisen koiran ympärille. Oon omani remmin lukostakin sitä irrotellut, kun se jotenkin meni sinne lukon sisään ja lukko tietysti koirani pannassa kiinni. Flexissä oleva koira on kiertänyt sen narun jalkoihini ja kaatanut minut, kun yritti päästä koirani kimppuun. Kerran yksi koira kietoi sen hihnan mun koirani ympärille rähistessään ja riehuessaan ja koirani oli tosi "kivasti" paketissa ja tämä flexi -räksy roikkui melkein hirressä lopulta ja alkoi panikoida ja riehua ja purra mun koiraa sekä minua kun sitä irrottelin. Kummasti nämä flexiä käyttävät ei koskaan tule edes selvittelemään sitä narua irti vaan möllöttävät idiootin näköisenä tumput suorina. Toisen osapuolen pitää aina selvitellä tilanne."Toisen osapuolen pitää aina selvitellä tilanne. "
No näin on käynyt meilläkin, jotka kuljetamme koiraa fleksissä, ei mitään uutta auringon alla.
Mutta aika kivan idiootin vaikutelman annoit itsestäsi kun kerroit että annat jonkun vieraan koiran paketoida omasi. Älä anna, vaan tanssi ripaskaa koirien tahdissa (jos nyt välttämättä haluat antaa johonkuhun tutustua). - Flexit on hanurista
Luulet vain kirjoitti:
"Toisen osapuolen pitää aina selvitellä tilanne. "
No näin on käynyt meilläkin, jotka kuljetamme koiraa fleksissä, ei mitään uutta auringon alla.
Mutta aika kivan idiootin vaikutelman annoit itsestäsi kun kerroit että annat jonkun vieraan koiran paketoida omasi. Älä anna, vaan tanssi ripaskaa koirien tahdissa (jos nyt välttämättä haluat antaa johonkuhun tutustua).Koirat liikkuu hieman nopeammin kuin ihminen, joten kun siihen joku tulee riehumaan ympärille on narut heti solmussa ja varsinkin, jos on se flexin saatanallinen ohut siima, niin sehän menee solmuun...
Sinä annat kyllä itsestäsi todella pellen kuvan kun plussaat moneen kertaan omat kommenttisi, mutta flexin käyttäjät onkin ääliöitä. Muutenkin todella tasotonta kommentointia harrastat tuossa ylempänä koirien potkimisesta ja saksanpaimenkoirista.
Minkä rotuinen tahansa oppii kulkemaan omistajan vierellä joko remmissä remmi löyhällä tai irtaallaan, eikä tarvi olla koiran masokisti... Mutta sehän on taas vain yksi asia jota flexin käyttäjät ei tajua. Pitää sitten kunnolla koulutetut koiratkin kääntää omassa mielessään rääkätyiksi ja masokisteiksi, kun ei itse osata ja viitsitä kouluttaa... Pistetään vaan flexin nokkaan se koira riehumaan ja puremaan vastaantulijoita ja sinkoilemaan ihmisten jalkoihin. - Totuus
Koirat liikkuu hieman nopeammin kuin ihminen, joten kun siihen joku tulee riehumaan ympärille on narut heti solmussa ja varsinkin, jos on se flexin saatanallinen ohut siima, niin sehän menee solmuun...
Sinä annat kyllä itsestäsi todella pellen kuvan kun plussaat moneen kertaan omat kommenttisi, mutta flexin käyttäjät onkin ääliöitä. Muutenkin todella tasotonta kommentointia harrastat tuossa ylempänä koirien potkimisesta ja saksanpaimenkoirista.
Minkä rotuinen tahansa oppii kulkemaan omistajan vierellä joko remmissä remmi löyhällä tai irtaallaan, eikä tarvi olla koiran masokisti... Mutta sehän on taas vain yksi asia jota flexin käyttäjät ei tajua. Pitää sitten kunnolla koulutetut koiratkin kääntää omassa mielessään rääkätyiksi ja masokisteiksi, kun ei itse osata ja viitsitä kouluttaa... Pistetään vaan flexin nokkaan se koira riehumaan ja puremaan vastaantulijoita ja sinkoilemaan ihmisten jalkoihin.taitaa ottaa koville?
- Flexit on hanurista
Totuus kirjoitti:
taitaa ottaa koville?
Sulla se ottaa koville, jos olet tosissasi, mutta taidat olla provo. Eihän noin tyhmiä ihmisiä ole olemassakaan - edes flexin käyttäjissä... Ainakin toivon niin.
- Jos nyt viitsisit
Sulla se ottaa koville, jos olet tosissasi, mutta taidat olla provo. Eihän noin tyhmiä ihmisiä ole olemassakaan - edes flexin käyttäjissä... Ainakin toivon niin.
vaan sinäkin kouluttaa sen koirasi niin voisit kuljettaa sitä fleksissä. Se vaatii paljon mutta antaa myös paljon... Koirallekin hiukan vapaamman olon.
Jotenkin tuo jankkaamisesi antaa huonon kuvan tavallisen hihnan käyttäjistä - ehkä aiheestakin? Huomaan... - Flexit on hanurista
Jos nyt viitsisit kirjoitti:
vaan sinäkin kouluttaa sen koirasi niin voisit kuljettaa sitä fleksissä. Se vaatii paljon mutta antaa myös paljon... Koirallekin hiukan vapaamman olon.
Jotenkin tuo jankkaamisesi antaa huonon kuvan tavallisen hihnan käyttäjistä - ehkä aiheestakin? Huomaan...Koirani on koulutettu - oikeasti, joten voin pitää sitä irtaallaankin. Asun kaupungilla, joten täällä liikennettä on paljon kevyen liikenteen väylilläkin. Olisi pelkästään idioottimaista antaa koiran seilata miten sattuu pitkin tietä.
Ja sinulle esittäisin kysymyksen, että tarkalleen ottaen miten se koira saa vapautta enemmän flexissä? Jos koira kävelee 7 metrin päässä sinusta suoraan tien laitaa pitkin, niin miten se eroaa siitä että se kävelisi edelläsi 2 metrin päässä? Mitä vapautta sillä sen enempää on - sehän joka tapauksessakin kävelee vain suoraan tien laitaa, joten ei sillä sen kannalta ole merkitystä kuinka monen metrin päässä sinä seuraat perässä, ei se tunne itseään sen vapaammaksi.
Sitten taas jos se on tyypillinen flexissä kulkija, niin sehän seilaa todennäköisesti miten sattuu siksakkia pitkin tietä. Sääli koiraasi, sillä sen kannalta se on todella vaarallista. Yleisillä kulkuväylillä ei kuljeta vapaasti, vaan siellä mennään liikennesääntöjen mukaan ja toiset huomioon ottaen. Sitten ne vapaammat ulkoilut tehdäänkin jossain ihan muualla ja koulutettu koira voi olla irtaallaan, mutta sehän lienee täysin käsittämätöntä sinulle.
Ja annahan lisää miinuksia. Ehkä saat orgasmin siitä! :D - Epäilenpä suuresti
Koirani on koulutettu - oikeasti, joten voin pitää sitä irtaallaankin. Asun kaupungilla, joten täällä liikennettä on paljon kevyen liikenteen väylilläkin. Olisi pelkästään idioottimaista antaa koiran seilata miten sattuu pitkin tietä.
Ja sinulle esittäisin kysymyksen, että tarkalleen ottaen miten se koira saa vapautta enemmän flexissä? Jos koira kävelee 7 metrin päässä sinusta suoraan tien laitaa pitkin, niin miten se eroaa siitä että se kävelisi edelläsi 2 metrin päässä? Mitä vapautta sillä sen enempää on - sehän joka tapauksessakin kävelee vain suoraan tien laitaa, joten ei sillä sen kannalta ole merkitystä kuinka monen metrin päässä sinä seuraat perässä, ei se tunne itseään sen vapaammaksi.
Sitten taas jos se on tyypillinen flexissä kulkija, niin sehän seilaa todennäköisesti miten sattuu siksakkia pitkin tietä. Sääli koiraasi, sillä sen kannalta se on todella vaarallista. Yleisillä kulkuväylillä ei kuljeta vapaasti, vaan siellä mennään liikennesääntöjen mukaan ja toiset huomioon ottaen. Sitten ne vapaammat ulkoilut tehdäänkin jossain ihan muualla ja koulutettu koira voi olla irtaallaan, mutta sehän lienee täysin käsittämätöntä sinulle.
Ja annahan lisää miinuksia. Ehkä saat orgasmin siitä! :Dsitä sun koirasi kouluttamista, sori vaan. Hyvä jos sentään voit pitää sitä irtaaltaan, mutta tee se kuitenkin vain aidatulla alueella tai syvällä maaseudulla - ettei tule suuri suru!
Vai asut sinä oikein kaupungilla? No eipä tämä minunkaan paikkani mikään pieni ole, pikkusen päälle 200 000 asukasta, ja vieressä on 600 000 asukkaan kaupunki. Ethän luule että täällä pelkästään metsän keskellä kirmataan? Liikennettä täällä siis on myös kevyenliikenteen väylillä kuten teilläkin päin.
"Olisi pelkästään idioottimaista antaa koiran seilata miten sattuu pitkin tietä."
Tästä lauseesta olemme samaa mieltä ja siksi olenkin sinulle sanonut että kouluta koirasi kulkemaan, niin voit pitää sitä fleksissä missä vain. Olen myös täällä monelle neuvonut miten se tapahtuu.
Vastaus kysymykseen jonka esitit vapaudesta fleksissä, on että siten sillä on aina 10 metriin saakka tilaa kulkea sekä eteenpäin että taaksepäin ja lisäksi vielä noin puolikaaren muotoinen alue joko oikealla tai vasemmalla puolella. On se nyt herranjumala enemmän kuin se että koirasi kulkee kintuissasi eikä pääse nuuskimaan hajuja mitä toiset on jättäneet. Tai tarpeitaan hoitamaan pusikkoon.
"Sitten taas..." Joo-joo, kun opetat koirallesi vasemman ja oikean, eteenpäin ja taaksepäin sekä seis-käskyt niin että ne on selkäytimessä niin ei takuulla siksakkaa missään. Minä voin antaa koiralle jopa kolmen risteyksen päähän ohjeet miten mennään siitä ja siitä kohdasta, eikä epäilystä etteikö niin tapahtuisi. Varmistan käskyn toki, jos koira sitä katseellaan kysyy.
Mikähän ihme pakkomielle sulle on saamasi miinukset? Jos niitä olet joltain saanut, niin kyllä se on ihan aiheesta ja syystä. Ja miksi niistä minua syytät? Itsehän olet typerästi kirjoitellut. - Flexit on hanurista
Epäilenpä suuresti kirjoitti:
sitä sun koirasi kouluttamista, sori vaan. Hyvä jos sentään voit pitää sitä irtaaltaan, mutta tee se kuitenkin vain aidatulla alueella tai syvällä maaseudulla - ettei tule suuri suru!
Vai asut sinä oikein kaupungilla? No eipä tämä minunkaan paikkani mikään pieni ole, pikkusen päälle 200 000 asukasta, ja vieressä on 600 000 asukkaan kaupunki. Ethän luule että täällä pelkästään metsän keskellä kirmataan? Liikennettä täällä siis on myös kevyenliikenteen väylillä kuten teilläkin päin.
"Olisi pelkästään idioottimaista antaa koiran seilata miten sattuu pitkin tietä."
Tästä lauseesta olemme samaa mieltä ja siksi olenkin sinulle sanonut että kouluta koirasi kulkemaan, niin voit pitää sitä fleksissä missä vain. Olen myös täällä monelle neuvonut miten se tapahtuu.
Vastaus kysymykseen jonka esitit vapaudesta fleksissä, on että siten sillä on aina 10 metriin saakka tilaa kulkea sekä eteenpäin että taaksepäin ja lisäksi vielä noin puolikaaren muotoinen alue joko oikealla tai vasemmalla puolella. On se nyt herranjumala enemmän kuin se että koirasi kulkee kintuissasi eikä pääse nuuskimaan hajuja mitä toiset on jättäneet. Tai tarpeitaan hoitamaan pusikkoon.
"Sitten taas..." Joo-joo, kun opetat koirallesi vasemman ja oikean, eteenpäin ja taaksepäin sekä seis-käskyt niin että ne on selkäytimessä niin ei takuulla siksakkaa missään. Minä voin antaa koiralle jopa kolmen risteyksen päähän ohjeet miten mennään siitä ja siitä kohdasta, eikä epäilystä etteikö niin tapahtuisi. Varmistan käskyn toki, jos koira sitä katseellaan kysyy.
Mikähän ihme pakkomielle sulle on saamasi miinukset? Jos niitä olet joltain saanut, niin kyllä se on ihan aiheesta ja syystä. Ja miksi niistä minua syytät? Itsehän olet typerästi kirjoitellut.Sinä se olet joka miinustelet ja ainoa joka kirjoittelee tyhmyyksiä. Koirasi on vaarassa tuolla tavalla, sillä esim. syyspimeillä joku voi risteävältä kadulta ajaa pyörällä suoraan siihen flexin naruun, ja siinä käy huonosti joko koirallesi tai pyöräilijälle, tai molemmille. Tiedän tapauksen kun kääpiökokoinen koira oli flexissä ja kävellyt tien toiselle puolen haistelemaan jotain ja naruun ajoi pyöräilijä. Koira tempautui pyörän matkaan ja ruhjoutui kuoliaaksi. Edelleen olen sitä mieltä, että flexi on paskin keksintö ikinä ja todella vaarallinen.
Ai ettet kerää koirankakkojakaan pois niin kuin järjestyssäännöissä sanotaan? No sehän sopii flexi -idiootin käytökseen kuin piste iin päälle. On se kivaa kun on kaikki paikat täynnä paskaa... Keväällä oikein ihanaa kun lumet sulaa ja puistojen nurmialueet on miinoitettu paskalla, ei voi poiketa yhtä ainutta askelta tieltä kun astuu paskaan joko itse tai koira.
Haitta paskasta ei ole pelkkä hajuhaitta tai esteettinen haitta, vaan useat koirat saavat joka kevät mahataudin siitä paskavellistä mikä tuolla kaduilla ja puistoissa lainehtii, sillä ne ehtivät aina ennen suihkuun menoa kuitenkin nuolaista sitä paskavettä. Vanha koira tai koiranpentu voi vaikka kuolla ripuliin ja oksennustautiin, joten sellainen koiranomistaja joka ei lemmikkinsä jätöksiä korjaa pois ei ole mikään todellinen koiraihminen.
Koirani tulee luokseni heti pienimmästäkin pihahduksesta, joten periaatteessa voisin pitää sitä irtaallaan aina ja kaikkialla, mutta näin en tee koska se on lainvastaista. Käymme siis koirapuistossa tai metsissä. Kun käveleme kevyenliikenteen väylillä en tosiaankaan tahdo koirani kahlaavan ja rypevän ojanpohjilla ja tienvarsinurmikoilla, sillä ne ovat täynnä kaltaistesi vastuuttomien ihmisten jättämiä koiranpaskoja, huumeruiskuja, rikottuja kalja- ja viinapulloja ja ties mitä vaarallista. - Et sitten huomaa
Sinä se olet joka miinustelet ja ainoa joka kirjoittelee tyhmyyksiä. Koirasi on vaarassa tuolla tavalla, sillä esim. syyspimeillä joku voi risteävältä kadulta ajaa pyörällä suoraan siihen flexin naruun, ja siinä käy huonosti joko koirallesi tai pyöräilijälle, tai molemmille. Tiedän tapauksen kun kääpiökokoinen koira oli flexissä ja kävellyt tien toiselle puolen haistelemaan jotain ja naruun ajoi pyöräilijä. Koira tempautui pyörän matkaan ja ruhjoutui kuoliaaksi. Edelleen olen sitä mieltä, että flexi on paskin keksintö ikinä ja todella vaarallinen.
Ai ettet kerää koirankakkojakaan pois niin kuin järjestyssäännöissä sanotaan? No sehän sopii flexi -idiootin käytökseen kuin piste iin päälle. On se kivaa kun on kaikki paikat täynnä paskaa... Keväällä oikein ihanaa kun lumet sulaa ja puistojen nurmialueet on miinoitettu paskalla, ei voi poiketa yhtä ainutta askelta tieltä kun astuu paskaan joko itse tai koira.
Haitta paskasta ei ole pelkkä hajuhaitta tai esteettinen haitta, vaan useat koirat saavat joka kevät mahataudin siitä paskavellistä mikä tuolla kaduilla ja puistoissa lainehtii, sillä ne ehtivät aina ennen suihkuun menoa kuitenkin nuolaista sitä paskavettä. Vanha koira tai koiranpentu voi vaikka kuolla ripuliin ja oksennustautiin, joten sellainen koiranomistaja joka ei lemmikkinsä jätöksiä korjaa pois ei ole mikään todellinen koiraihminen.
Koirani tulee luokseni heti pienimmästäkin pihahduksesta, joten periaatteessa voisin pitää sitä irtaallaan aina ja kaikkialla, mutta näin en tee koska se on lainvastaista. Käymme siis koirapuistossa tai metsissä. Kun käveleme kevyenliikenteen väylillä en tosiaankaan tahdo koirani kahlaavan ja rypevän ojanpohjilla ja tienvarsinurmikoilla, sillä ne ovat täynnä kaltaistesi vastuuttomien ihmisten jättämiä koiranpaskoja, huumeruiskuja, rikottuja kalja- ja viinapulloja ja ties mitä vaarallista.koskaan vilkaista ohimennen peiliin? Siellä näet nimittäin sen joka latelee typeryyksiä ja ottaa pultteja jostain ihme plussista ja miinuksista. Olet huvittava ja vähän säälittäväkin tapaus. No on sitä ennenkin asemalle väkeä jäänyt kun juna on mennyt...
Eniten ihmetyttää se, miten jotakin voi sapettaa se että joku toinen on kouluttanut koiransa niin hyvin ettei hänen oma Turrensa näytäkään enää maailman fiksuimmalta.
Enpä taida jaksaa kommentoida ja oikaista näitä lapsellisia "totuuksiasi" enää tämän enempää. Ehkäpä joku muu jaksaa? - Flexit on hanurista
Et sitten huomaa kirjoitti:
koskaan vilkaista ohimennen peiliin? Siellä näet nimittäin sen joka latelee typeryyksiä ja ottaa pultteja jostain ihme plussista ja miinuksista. Olet huvittava ja vähän säälittäväkin tapaus. No on sitä ennenkin asemalle väkeä jäänyt kun juna on mennyt...
Eniten ihmetyttää se, miten jotakin voi sapettaa se että joku toinen on kouluttanut koiransa niin hyvin ettei hänen oma Turrensa näytäkään enää maailman fiksuimmalta.
Enpä taida jaksaa kommentoida ja oikaista näitä lapsellisia "totuuksiasi" enää tämän enempää. Ehkäpä joku muu jaksaa?Ole kommentoimatta ja kouluta vaikka se koirasi OIKEASTI niin ei tarvi käyttää flexiä. Ja jos yhtään flexi -pellen vastausta tulee, niin tiedän kyllä että se olet sinä, mutta esität mukamas jotain toista... Eihän sulta voi tosin kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu, tai pikemminkin vain hyppysellinen.
- Et sitten enää
Ole kommentoimatta ja kouluta vaikka se koirasi OIKEASTI niin ei tarvi käyttää flexiä. Ja jos yhtään flexi -pellen vastausta tulee, niin tiedän kyllä että se olet sinä, mutta esität mukamas jotain toista... Eihän sulta voi tosin kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu, tai pikemminkin vain hyppysellinen.
muuta ole jaksanut tehdä sinäkään kuin jankata täyttä paskaa. Olisit jo sinäkin vaiti.
- Flexit on hanurista
Et sitten enää kirjoitti:
muuta ole jaksanut tehdä sinäkään kuin jankata täyttä paskaa. Olisit jo sinäkin vaiti.
Minä voin käyttää kaiken luppoajan vaikka paskan jauhamiseen jos mua huvittaa, sillä koirani on koulutettu - oikeasti. Ei tarvi käyttää kouluttamiseen aikaa enää, kun sen on aikoinaan viitsinyt hoitaa kunnolla... Enkä minä ole paskaa jauhanutkaan, vaan täyttä asiaa. Sinähän tässä ketjussa olet kaikille käynyt väkisemässä jotain typerää aina koirien potkimisesta lähtien.
Paitsi että olet idiootti, olet myös laiska niin kuin flexin käyttäjät on. Koiraa ei viitsitä kouluttaa, eikä edes lenkkeilyttää tarpeeksi pitkästi. Siksi se laitetaan flexiin, että se saa vähän enemmän liikuntaa kun sinä jaksat ehkä sen 500 metriä just ja just lyllertää hitaasti. Lisäksi laiskuudestasi ja vastuuttomuudestasi todistaa, että jätät koiranpaskat keräämättä. Jätät ne kaikkien muiden ihmisten ja koirien haitaksi, ja annat myös vettä myllyyn koiravihaajille ja he taas inspiroituvat niitä myrkkysyöttejä kylvämään teiden varsille. Ne todennäköisesti joutuvatkin luonnoneläinten - siilien, oravien ja lintujen suihin ja nämä kuolevat kitumalla johonkin myrkkyyn.
Olet sinä tosi "kiva" ihminen. Mieti vähän toimintaasi. Osta oikea remmi, kouluta koirasi OIKEASTI ja lenkkeile sen kanssa riittävästi, ja korjaa kakat, niin on paljon parempi kaikkien kannalta. - No jopas nyt
Minä voin käyttää kaiken luppoajan vaikka paskan jauhamiseen jos mua huvittaa, sillä koirani on koulutettu - oikeasti. Ei tarvi käyttää kouluttamiseen aikaa enää, kun sen on aikoinaan viitsinyt hoitaa kunnolla... Enkä minä ole paskaa jauhanutkaan, vaan täyttä asiaa. Sinähän tässä ketjussa olet kaikille käynyt väkisemässä jotain typerää aina koirien potkimisesta lähtien.
Paitsi että olet idiootti, olet myös laiska niin kuin flexin käyttäjät on. Koiraa ei viitsitä kouluttaa, eikä edes lenkkeilyttää tarpeeksi pitkästi. Siksi se laitetaan flexiin, että se saa vähän enemmän liikuntaa kun sinä jaksat ehkä sen 500 metriä just ja just lyllertää hitaasti. Lisäksi laiskuudestasi ja vastuuttomuudestasi todistaa, että jätät koiranpaskat keräämättä. Jätät ne kaikkien muiden ihmisten ja koirien haitaksi, ja annat myös vettä myllyyn koiravihaajille ja he taas inspiroituvat niitä myrkkysyöttejä kylvämään teiden varsille. Ne todennäköisesti joutuvatkin luonnoneläinten - siilien, oravien ja lintujen suihin ja nämä kuolevat kitumalla johonkin myrkkyyn.
Olet sinä tosi "kiva" ihminen. Mieti vähän toimintaasi. Osta oikea remmi, kouluta koirasi OIKEASTI ja lenkkeile sen kanssa riittävästi, ja korjaa kakat, niin on paljon parempi kaikkien kannalta.pikkuisella kurnii kun setä yrittää opettaa tapoja ;D)))
Kuule, jos joskus haluat ihan oikeasti kouluttaa koiraasi, niin toimi seuraavasti:
- tee aloitus
- kerro ongelma
- kerro koirasi rotu, ikä ja kauanko ollut sinulla
- kerro myös mitä haluat koirasi oppivan
Näin saat enemmän itsellesi tietoa joka ymmärryksen kasvaessa konkretisoituu hyvin koulutettuna koirana.
Sen sijaan että heität joka väliin soopaa, olisit suoraan kohteliaasti kysymällä saanut tietää miten temppu, joka sinulle on mahdoton, tehdään.
Mutta eiköhän plikkakin vielä joskus opi kun aikaa kuluu. - Flexit on hanurista
No jopas nyt kirjoitti:
pikkuisella kurnii kun setä yrittää opettaa tapoja ;D)))
Kuule, jos joskus haluat ihan oikeasti kouluttaa koiraasi, niin toimi seuraavasti:
- tee aloitus
- kerro ongelma
- kerro koirasi rotu, ikä ja kauanko ollut sinulla
- kerro myös mitä haluat koirasi oppivan
Näin saat enemmän itsellesi tietoa joka ymmärryksen kasvaessa konkretisoituu hyvin koulutettuna koirana.
Sen sijaan että heität joka väliin soopaa, olisit suoraan kohteliaasti kysymällä saanut tietää miten temppu, joka sinulle on mahdoton, tehdään.
Mutta eiköhän plikkakin vielä joskus opi kun aikaa kuluu.En tarvitse neuvoja, koirani on koulutettu. En siis tarvi mitään pilipali -flexejä, jotka on kouluttamattomien koirien ääliö -omistajien lempivälineitä.
Mene nyt jo siitä kouluttamaan sitä koiraasi... Ai niin - mutta ethän sinä osaa! Etsi tässä välipäivinä vaikka kotikuntasi koirankouluttajat. Tai te varmaan tarvitsette ongelmakoirankouluttajan apua, joten hae sellainen. Kerro vaikka mistäpäin olet kotoisin, niin joku voi osata neuvoa sulle hyvän ongelmakoirankouluttajan paikkakunnaltasi. Minä en valitettavasti osaa, vaikka sattuisimmekin jostain kohtalon oikusta asumaan samalla paikkakunnalla - sillä en ole koskaan tarvinnut ongelmakoirankouluttajan apua.
Sitten ei muuta kun nielet ylpeytesi ja myönnät että et osaa kouluttaa koiraasi, olet vastuuton, laiska ja huono koiranpitäjä, ja tarvi ammattilaisen apua. Tämä olis niinku se ensimmäinen askel... Sitten vaikka viimeistään loppiaisen jälkeen otat luurin kauniiseen käteen ja soitat kouluttajalle ja kerrot ihan kaikki ongelmat mitä teillä on, ja erityisesti sen, että se hihnakäytös ei todellakaan ole reilassa ja on pakko flexillä taluttaa kun muuten se kiskoo kuin höyryjuna ja sinä et jaksa kävellä edes tarpeeksi nopeaa kun lyllerrät vaan etanavauhtia 10 -metrin päässä, kun koirasi sillä välin puree kaikkia vastaantulevia koiria, sinkoilee ihmisten jalkoihin ja pyöränrattaisiin, haukkuu, ärisee ja räksyttää jne... Kyllä se siitä lähtee... Koirasi varmasti oppii vielä, mutta sun kohdalla on isompi työ. :) - Ilmiselvästi
En tarvitse neuvoja, koirani on koulutettu. En siis tarvi mitään pilipali -flexejä, jotka on kouluttamattomien koirien ääliö -omistajien lempivälineitä.
Mene nyt jo siitä kouluttamaan sitä koiraasi... Ai niin - mutta ethän sinä osaa! Etsi tässä välipäivinä vaikka kotikuntasi koirankouluttajat. Tai te varmaan tarvitsette ongelmakoirankouluttajan apua, joten hae sellainen. Kerro vaikka mistäpäin olet kotoisin, niin joku voi osata neuvoa sulle hyvän ongelmakoirankouluttajan paikkakunnaltasi. Minä en valitettavasti osaa, vaikka sattuisimmekin jostain kohtalon oikusta asumaan samalla paikkakunnalla - sillä en ole koskaan tarvinnut ongelmakoirankouluttajan apua.
Sitten ei muuta kun nielet ylpeytesi ja myönnät että et osaa kouluttaa koiraasi, olet vastuuton, laiska ja huono koiranpitäjä, ja tarvi ammattilaisen apua. Tämä olis niinku se ensimmäinen askel... Sitten vaikka viimeistään loppiaisen jälkeen otat luurin kauniiseen käteen ja soitat kouluttajalle ja kerrot ihan kaikki ongelmat mitä teillä on, ja erityisesti sen, että se hihnakäytös ei todellakaan ole reilassa ja on pakko flexillä taluttaa kun muuten se kiskoo kuin höyryjuna ja sinä et jaksa kävellä edes tarpeeksi nopeaa kun lyllerrät vaan etanavauhtia 10 -metrin päässä, kun koirasi sillä välin puree kaikkia vastaantulevia koiria, sinkoilee ihmisten jalkoihin ja pyöränrattaisiin, haukkuu, ärisee ja räksyttää jne... Kyllä se siitä lähtee... Koirasi varmasti oppii vielä, mutta sun kohdalla on isompi työ. :)sinä tarvitset apua koirasi kouluttamisessa. Sanoithan itsekin ettei se osaa kulkea fleksissä. Kuuluu ihan perustaitoihin koiralla kuin koiralla. Ei se ole rakettitiedettä asian opettaminen, mutta pitää tietää mitä tekee. Aivan kuten kaikessa koiran kanssa yhdessä tekemisessä.
Vai - olitko kenties humalassa kun tämän viimeisimmän kirjoitit? Ainakin asiat joista kirjoitit, eivät ole vastauksia yhteenkään minun viesteistäni.
No, jos olit humalassa, niin ymmärrän kyllä. Väittelyssä häviäminen kirveltää kun kaikki argumentit on kumottu moneen kertaan. Jos olisin sijassasi ja yhtä kilpahenkinen, niin varmaan itsekin vetäisin pääni täyteen. - Flexit on hanurista
Ilmiselvästi kirjoitti:
sinä tarvitset apua koirasi kouluttamisessa. Sanoithan itsekin ettei se osaa kulkea fleksissä. Kuuluu ihan perustaitoihin koiralla kuin koiralla. Ei se ole rakettitiedettä asian opettaminen, mutta pitää tietää mitä tekee. Aivan kuten kaikessa koiran kanssa yhdessä tekemisessä.
Vai - olitko kenties humalassa kun tämän viimeisimmän kirjoitit? Ainakin asiat joista kirjoitit, eivät ole vastauksia yhteenkään minun viesteistäni.
No, jos olit humalassa, niin ymmärrän kyllä. Väittelyssä häviäminen kirveltää kun kaikki argumentit on kumottu moneen kertaan. Jos olisin sijassasi ja yhtä kilpahenkinen, niin varmaan itsekin vetäisin pääni täyteen.Missä kohti sanoin ettei koirani osaisi kulkea flexissä? Taitaa joku muu olla kännissä... Minä en käytä edes alkoholia koskaan - sekin on vastuullista koiranomistajana olemista, sillä humalaiset eivät ole hyvää seuraa sen kummemmin lemmikkieläimille kuin lapsillekaan ja onhan se vittumaista aikuisenkin seurata jotain känniääliötä, joten en tee sellaista kanssaeläjille, en ole koksaan tehnyt. Koirani osaa kulkea vaikka villalanganpätkällä talutettuna tai missä naruntapaisessa hyvänsä. Se osaa kulkea myös irtaallaan. Se tottelee minua ja toimii käskyjeni mukaan aina ja kaikkialla, koska se on koulutettu - oikeasti.
Flexiä käyttävät vain ne, jotka eivät osaa tai viitsi kouluttaa koiriaan.
Minä en käytä flexiä enkä edes omista sellaista, koska se on täysin turha ja paska keksintö. - Olet hupsu
Missä kohti sanoin ettei koirani osaisi kulkea flexissä? Taitaa joku muu olla kännissä... Minä en käytä edes alkoholia koskaan - sekin on vastuullista koiranomistajana olemista, sillä humalaiset eivät ole hyvää seuraa sen kummemmin lemmikkieläimille kuin lapsillekaan ja onhan se vittumaista aikuisenkin seurata jotain känniääliötä, joten en tee sellaista kanssaeläjille, en ole koksaan tehnyt. Koirani osaa kulkea vaikka villalanganpätkällä talutettuna tai missä naruntapaisessa hyvänsä. Se osaa kulkea myös irtaallaan. Se tottelee minua ja toimii käskyjeni mukaan aina ja kaikkialla, koska se on koulutettu - oikeasti.
Flexiä käyttävät vain ne, jotka eivät osaa tai viitsi kouluttaa koiriaan.
Minä en käytä flexiä enkä edes omista sellaista, koska se on täysin turha ja paska keksintö.Kyllä se jo moneen kertaan tämän väittelemisesi aikana selväksi tuli. Jos osaisit, niin käyttäisit kanssa. Mutta kun koirasi ei ole oppinut kulkemaan siinä vaan sinkoilee minne sattuu niin ymmärrän toki ettet halua käyttää. Ja sekös turhauttaa kun näkee että joku muu on siinä onnistunut.
Hienoa ettet ole alkoholisti. En sitä oikeasti tarkoittanut enkä varsinaisesti epäillytkään että olisit. Epäilin vain että oletkohan tilapäisesti siideripäissäsi? Moni alkoholisti nimittäin suhtautuu elämään ja sen eri ilmiöihin paljon rennommin kuin sinä. Tiesitkö että satunnaiskippaajalla on paljon suurempi riski jopa hengenmenetykseen nuorina? Morahippa ja muijanhakkaushan ovat suomalaisten suosikkiharrastuksia joita yleensä harrastetaan pikkusievässä. Joten teet ihan erityisen viisaasti pysyessäsi erossa siitä. Muista välttää myös muita päänsekotusaineita. Nekään eivät lisää elinvuosiasi.
Sen sijaan syö terveellisesti ja vie koirasi usein lenkille niin saat viettää vielä monta vuotta maan päällä.
Teesisi fleksistä ja sen käyttäjistä eivät kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa että asia on aivan päinvastainen. Että vain tavallista hihnaa käyttävät ovat tavallista yksinkertaisempia ihmisiä. Sellaisia hyväntahtoisia hölmöjä jotka uskovat omaan erinomaisuuteensa mutta eivät ole pystyneet koiraansa kouluttamaan niin että uskaltaisivat pitää sitä fleksissä. - Flexit on hanurista
Olet hupsu kirjoitti:
Kyllä se jo moneen kertaan tämän väittelemisesi aikana selväksi tuli. Jos osaisit, niin käyttäisit kanssa. Mutta kun koirasi ei ole oppinut kulkemaan siinä vaan sinkoilee minne sattuu niin ymmärrän toki ettet halua käyttää. Ja sekös turhauttaa kun näkee että joku muu on siinä onnistunut.
Hienoa ettet ole alkoholisti. En sitä oikeasti tarkoittanut enkä varsinaisesti epäillytkään että olisit. Epäilin vain että oletkohan tilapäisesti siideripäissäsi? Moni alkoholisti nimittäin suhtautuu elämään ja sen eri ilmiöihin paljon rennommin kuin sinä. Tiesitkö että satunnaiskippaajalla on paljon suurempi riski jopa hengenmenetykseen nuorina? Morahippa ja muijanhakkaushan ovat suomalaisten suosikkiharrastuksia joita yleensä harrastetaan pikkusievässä. Joten teet ihan erityisen viisaasti pysyessäsi erossa siitä. Muista välttää myös muita päänsekotusaineita. Nekään eivät lisää elinvuosiasi.
Sen sijaan syö terveellisesti ja vie koirasi usein lenkille niin saat viettää vielä monta vuotta maan päällä.
Teesisi fleksistä ja sen käyttäjistä eivät kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa että asia on aivan päinvastainen. Että vain tavallista hihnaa käyttävät ovat tavallista yksinkertaisempia ihmisiä. Sellaisia hyväntahtoisia hölmöjä jotka uskovat omaan erinomaisuuteensa mutta eivät ole pystyneet koiraansa kouluttamaan niin että uskaltaisivat pitää sitä fleksissä.Koirani osaisi kulkea flexissä jos minä mokomalla naurettavalla pellejen vempeleellä sitä tahtoisin taluttaa. Koirani ei sinkoile kenenkään jalkoihin tai puremaan ketään - olipa sillä mikä hyvänsä naruntapainen pantaan kiinnitettynä tai ei narua ollenkaan... Mutta tämähän toki on sulle ihan käsittämätöntä, koska et osaa edes kuvitella kuinka hienosti käyttäytyviä koirista voi saada, kun vaivautuu kouluttamaan ne - oikeasti.
Nuo kaikki ryyppäämis ja narkkaamis -jutut, vaimon hakkaamiset ja puukkohippaset on varmaan ihan sun omia harrastuksia. Flexin käyttäjät on yleensä väkivaltaisia sekopäitä itsekin. Ensin päästetään se oma koira sinkoamaan niin pitkästi kuin pituutta siinä siimassa riittää edes yrittämättä pysäyttää koiraa, vai onko vaan liiallinen liimanhaistelu tai muut liuottimet tuhonneet aivot niin ettei tajuta että "oho, nyt se sesse taas lähti lapasesta, pitäis vissiin painaa tota jarrutusnappia... No nyt se pysähty... Aijaa, se pääsiki ton toisen koiran luo, ja roikkuu nyt sen kurkussa..." Sitten jäädään tuijottamaan haavi auki ääliön näköisenä, eikä tehdä elettäkään sen suuntaan, että saataisiin se oma koira hallintaan - luultavasti siksi, että flexi -pelle tietää koiransa purevan myös ihmisiä silloin kun sillä on raatelu -moodi päällä ja se yrittää tappaa toisen koiran.
Sitten kun sen hienosti käyttäytyvän koulutetun oikeassa kunnollisessa hihnassa kulkevan koiran omistaja alkaa tuota flexi -räksyä irrottelemaan omasta koirastaan ja saa samalla monet puremat itsekin flexi -räksyltä, ja flexi -räksy ärisee ja pitää kauheaa meteliä, niin se reikäpäinen flexi -pelle herää horroksestaan ja tulee huutamaan jotain ettei hänen koiraansa saa koskea ja "näpit irti tai mä lyön sua, ja tapan sun koirasi!" Itse hän ei toki tee edelleenkään mitään elettä saadakseen koiransa pois toisen kimpusta. Aina sen oikeasti koulutetun koiran omistajan täytyy selvitellä nämä tilanteet jonka jälkeen flexi -pelle poistuu paikalta uhkauksia huudellen ja koiransa edelleen aggressiivisena flexin nokassa riehuen.
Mitä jos nyt vaan kouluttaisit sen koirasi, niin ei tarvitsisi pelleillä jonkun typerän flexin kanssa... Harkitse edes. - Päinvastoin rakas ys
Koirani osaisi kulkea flexissä jos minä mokomalla naurettavalla pellejen vempeleellä sitä tahtoisin taluttaa. Koirani ei sinkoile kenenkään jalkoihin tai puremaan ketään - olipa sillä mikä hyvänsä naruntapainen pantaan kiinnitettynä tai ei narua ollenkaan... Mutta tämähän toki on sulle ihan käsittämätöntä, koska et osaa edes kuvitella kuinka hienosti käyttäytyviä koirista voi saada, kun vaivautuu kouluttamaan ne - oikeasti.
Nuo kaikki ryyppäämis ja narkkaamis -jutut, vaimon hakkaamiset ja puukkohippaset on varmaan ihan sun omia harrastuksia. Flexin käyttäjät on yleensä väkivaltaisia sekopäitä itsekin. Ensin päästetään se oma koira sinkoamaan niin pitkästi kuin pituutta siinä siimassa riittää edes yrittämättä pysäyttää koiraa, vai onko vaan liiallinen liimanhaistelu tai muut liuottimet tuhonneet aivot niin ettei tajuta että "oho, nyt se sesse taas lähti lapasesta, pitäis vissiin painaa tota jarrutusnappia... No nyt se pysähty... Aijaa, se pääsiki ton toisen koiran luo, ja roikkuu nyt sen kurkussa..." Sitten jäädään tuijottamaan haavi auki ääliön näköisenä, eikä tehdä elettäkään sen suuntaan, että saataisiin se oma koira hallintaan - luultavasti siksi, että flexi -pelle tietää koiransa purevan myös ihmisiä silloin kun sillä on raatelu -moodi päällä ja se yrittää tappaa toisen koiran.
Sitten kun sen hienosti käyttäytyvän koulutetun oikeassa kunnollisessa hihnassa kulkevan koiran omistaja alkaa tuota flexi -räksyä irrottelemaan omasta koirastaan ja saa samalla monet puremat itsekin flexi -räksyltä, ja flexi -räksy ärisee ja pitää kauheaa meteliä, niin se reikäpäinen flexi -pelle herää horroksestaan ja tulee huutamaan jotain ettei hänen koiraansa saa koskea ja "näpit irti tai mä lyön sua, ja tapan sun koirasi!" Itse hän ei toki tee edelleenkään mitään elettä saadakseen koiransa pois toisen kimpusta. Aina sen oikeasti koulutetun koiran omistajan täytyy selvitellä nämä tilanteet jonka jälkeen flexi -pelle poistuu paikalta uhkauksia huudellen ja koiransa edelleen aggressiivisena flexin nokassa riehuen.
Mitä jos nyt vaan kouluttaisit sen koirasi, niin ei tarvitsisi pelleillä jonkun typerän flexin kanssa... Harkitse edes."pelle tietää koiransa purevan myös ihmisiä silloin kun sillä on raatelu -moodi päällä ja se yrittää tappaa toisen koiran."
Ai, kun se tahtoo kyllä olla aina ihan toisinpäin, kuten yrittänyt sinulle jo lapsi-kulta selittää, että ne kahjot koirat ovat niillä jotka kuljettavat tavallisella hihnalla. Ja syy siihen on juuri mainitsemani kouluttamattomuus. Kun ei ole koulutettu, niin ei uskalleta antaa vapautta - ja määrämitan vapautta koira kuin koira tarvitsee. Sen voi koiralle suoda, jos koira on koulutettu, kuten minulla.
Ei ole mitään merkitystä sillä kulkeeko koira miten hyvin vapaana, kun se on kerran kiellettyä. Vain omalla maalla voit pitää koiraasi vapaana ilman hihnaa. Poikkeuksena tähän että alle 5 kuukautista koiraa saat pitää vapaana. Jos nyt kaupungin keskustassa muka asuvana uskallat.
Joo, jatka sinä vain haukkumistani alkkikseksi, hapoksi, hipiksi ja vaikka miksi, olen sen yläpuolella. - Flexit on hanurista
Päinvastoin rakas ys kirjoitti:
"pelle tietää koiransa purevan myös ihmisiä silloin kun sillä on raatelu -moodi päällä ja se yrittää tappaa toisen koiran."
Ai, kun se tahtoo kyllä olla aina ihan toisinpäin, kuten yrittänyt sinulle jo lapsi-kulta selittää, että ne kahjot koirat ovat niillä jotka kuljettavat tavallisella hihnalla. Ja syy siihen on juuri mainitsemani kouluttamattomuus. Kun ei ole koulutettu, niin ei uskalleta antaa vapautta - ja määrämitan vapautta koira kuin koira tarvitsee. Sen voi koiralle suoda, jos koira on koulutettu, kuten minulla.
Ei ole mitään merkitystä sillä kulkeeko koira miten hyvin vapaana, kun se on kerran kiellettyä. Vain omalla maalla voit pitää koiraasi vapaana ilman hihnaa. Poikkeuksena tähän että alle 5 kuukautista koiraa saat pitää vapaana. Jos nyt kaupungin keskustassa muka asuvana uskallat.
Joo, jatka sinä vain haukkumistani alkkikseksi, hapoksi, hipiksi ja vaikka miksi, olen sen yläpuolella.Itse haukuit minua juopoksi ja vaimonhakkaajaksi ja ties miksi... Minä vain mainitsin että taitaa olla ihan omia harrastuksiasi, kun niin tuttuja tuntuvat olevan.
Koiran ei tarvi liehua 10 m päässä omistajastaan kaupunkialueella. Siihen flexin naruun voi ajaa risteävältä kadulta pyöräilijä ja halkaista päänsä kun lentää siitä kaarella katuun. Mitäpä luulet poliisin olevan mieltä tavastasi lenkkeilyttää koiraasi jos näin käy? Koirasi myös todennäköisesti loukkaantuu pahasti tai jopa kuolee, kun pyörä sen naruun ajaa. Näin on ihan aikuisten oikeesti käynyt, kun se siima tarttui pyörään ja koira -parka ruhjoutui hengiltä lentäessään pyörän perässä. Pyöräilijä ei edes pysähtynyt, koska ei joko huomannut koko tapahtumaa, koska kyseessä oli kääpiökoira tai sitten ei välittänyt, koska oli koiravihaaja... Jo tämä yksi kammottavan surullinen tapahtuma on mielestäni riittävä flexien kieltämiseen, sillä ne OVAT vaarallisia. Minua hirvittää kun ajattelen pikkuisen muutaman kilon painoisen koiran kiskoutuvan lujaa polkevan pyörän mukana ja hakkautuvan katuun kuoliaaksi. Ajattele mitä pelkoa ja tuskaa se pieni olento on tuntenut...
Yksi flexin huonoista puolista on juuri se, että kun koiralla on paljon etäisyyttä sinuun, se on aina helpommin muiden vieraiden ihmisten armoilla. Et ehdi estämään jos vastaasi tuleekin joku hullu koiravihaaja, jolla ei ole aamulla kikkeli noussut ja sehän on tietysti koirien syy, ja ensimmäisenä kun hän lähtee kaljaa ostamaan kulman takaa käveleekin vastaan koirasi. Koiran omistajaa ei näy missään sillä sinä lyllerrät 10 -metrin päässä kulman takana... No tämä impotenssista kärsivä juoppo koiravihaaja päättää kostaa pienen velton kikkelinsä toimimattomuuden ensimmäiseen vastaantulevaan koiraan. Koska omistajaa ei näy missään, hän uskaltaa käydä koiraan käsiksi ja sinulla kestää kauan päästä auttamaan koiraasi, koska olet kaukana. Jos koirasi olisi kulkenut lyhyessä hihnassa vierelläsi tai vähän edelläsi, kuten kaupungilla pitääkin, ei tuo sekopää olisi uskaltanut kajota siihen.
Kaupunkialueilla ei "vapautta" pidä antaa koiralle myöskään flexissä, sillä se ei edes ole todellista vapautta ja koira tietää sen kyllä, ja muut tien päällä liikkujat eivät katso sitä hyvällä - varsinkaan koirattomat. Sen sijaan koirasi kyllä pystyy siinä flexin nokassa holtittomasti liehuessaan syömään kaikki myrkkysyötit, tallomaan huumeruiskuihin ja lasinsirpaleisiin sekä joko omiin vanhoihin paskoihinsa tai muiden kaltaistesi vastuuttomien jättämiin paskoihin jotka se nuolee tassuistaan ja saa kivat pikku bakteerit mahaansa mylläämään...
Jos tahdot koirasi välttyvän kipeiltä tikkausta vaativilta tassuilta ja kaikenmaailman tulehduksilta ja mahataudeilta, niin nakkaa roskiin se flexi ja pidä pikkuisen parempaa huolta siitä missä koirasi kulkee. 10 -metrin päähän sinä et todellakaan näe maahan, että mitä kaikkea vaarallista siellä on, johon koirasi voi astua tai jonka se keksii syödä tai ottaa suuhunsa kanniskeltavaksi. Kerran olen nähnyt yhden nuoren naikkosen rääkymässä hädissään kun yllätys, yllätys - flexissä ollut koiransa oli napannut jostain ojanpohjalta suuhunsa kivan lelun - huumeruiskun. Mimmi rääkyi "irti! irti!" mutta ihan turhaahan se oli, koska eihän hän ollut tyypillisen flexin käyttäjän tapaan opettanut koiralleen tuotakaan komentoa. Joutui sitten kaivamaan sen ruiskun käsin pois koiran suusta... Mahtoikohan saada pistoja neulasta, ja mitähän "kivaa" siitä saattoi tarttua..? Pahimmillaan jotain, joka ei parane koskaan.
Yleisesti ottaen oikean remmin nokassa kulkee ne koulutetut koirat - katsos kun se haittaa paljon enemmän lyhyessä narussa nimenomaan omistajaa, jos koiraa ei ole opetettu kulkemaan sievästi. Yleensä ne jotka ei jaksa ja viitsi opettaa ostaakin kohta flexin... Sitten he selittävät innoissaan kuinka hyvä se flexi on, kun koira lopetti kiskomisen heti, vain joskus hyvin harvoin saattaa kiskoa kun tulee toinen koira vastaan. Sitten kun nämä näkee liikenteessä, niin huomaa että koira riehuu menemään miten sattuu ja siksakkaa pitkin tietä aiheuttaen kaikille muille ja itselleen vaaratilanteita, mutta se ei haittaa kunhan vaan flexi -pellen käsi ei kipeydy kiskovasta koirasta, eikä sitä tarvikaan enää kouluttaa oikeasti kulkemaan sievästi taluttimessa. Niin ja ne "harvat" kerrat kun koira kiskoo on sitten niitä kun se 10 m ei riitäkään ihan täysin toisen koiran kimppuun pääsemiseen, vaan matkaa toisen luo onkin 11 m. Sitten koira kiskoo ja flexi -pelle lyllertää veltto pylly hyllyen perässä eikä edes yritä estää koiraansa käymästä toisen kimppuun.
Kouluta nyt vaan jo se koirasi. OIKEASTI. - No olihan sulla
Itse haukuit minua juopoksi ja vaimonhakkaajaksi ja ties miksi... Minä vain mainitsin että taitaa olla ihan omia harrastuksiasi, kun niin tuttuja tuntuvat olevan.
Koiran ei tarvi liehua 10 m päässä omistajastaan kaupunkialueella. Siihen flexin naruun voi ajaa risteävältä kadulta pyöräilijä ja halkaista päänsä kun lentää siitä kaarella katuun. Mitäpä luulet poliisin olevan mieltä tavastasi lenkkeilyttää koiraasi jos näin käy? Koirasi myös todennäköisesti loukkaantuu pahasti tai jopa kuolee, kun pyörä sen naruun ajaa. Näin on ihan aikuisten oikeesti käynyt, kun se siima tarttui pyörään ja koira -parka ruhjoutui hengiltä lentäessään pyörän perässä. Pyöräilijä ei edes pysähtynyt, koska ei joko huomannut koko tapahtumaa, koska kyseessä oli kääpiökoira tai sitten ei välittänyt, koska oli koiravihaaja... Jo tämä yksi kammottavan surullinen tapahtuma on mielestäni riittävä flexien kieltämiseen, sillä ne OVAT vaarallisia. Minua hirvittää kun ajattelen pikkuisen muutaman kilon painoisen koiran kiskoutuvan lujaa polkevan pyörän mukana ja hakkautuvan katuun kuoliaaksi. Ajattele mitä pelkoa ja tuskaa se pieni olento on tuntenut...
Yksi flexin huonoista puolista on juuri se, että kun koiralla on paljon etäisyyttä sinuun, se on aina helpommin muiden vieraiden ihmisten armoilla. Et ehdi estämään jos vastaasi tuleekin joku hullu koiravihaaja, jolla ei ole aamulla kikkeli noussut ja sehän on tietysti koirien syy, ja ensimmäisenä kun hän lähtee kaljaa ostamaan kulman takaa käveleekin vastaan koirasi. Koiran omistajaa ei näy missään sillä sinä lyllerrät 10 -metrin päässä kulman takana... No tämä impotenssista kärsivä juoppo koiravihaaja päättää kostaa pienen velton kikkelinsä toimimattomuuden ensimmäiseen vastaantulevaan koiraan. Koska omistajaa ei näy missään, hän uskaltaa käydä koiraan käsiksi ja sinulla kestää kauan päästä auttamaan koiraasi, koska olet kaukana. Jos koirasi olisi kulkenut lyhyessä hihnassa vierelläsi tai vähän edelläsi, kuten kaupungilla pitääkin, ei tuo sekopää olisi uskaltanut kajota siihen.
Kaupunkialueilla ei "vapautta" pidä antaa koiralle myöskään flexissä, sillä se ei edes ole todellista vapautta ja koira tietää sen kyllä, ja muut tien päällä liikkujat eivät katso sitä hyvällä - varsinkaan koirattomat. Sen sijaan koirasi kyllä pystyy siinä flexin nokassa holtittomasti liehuessaan syömään kaikki myrkkysyötit, tallomaan huumeruiskuihin ja lasinsirpaleisiin sekä joko omiin vanhoihin paskoihinsa tai muiden kaltaistesi vastuuttomien jättämiin paskoihin jotka se nuolee tassuistaan ja saa kivat pikku bakteerit mahaansa mylläämään...
Jos tahdot koirasi välttyvän kipeiltä tikkausta vaativilta tassuilta ja kaikenmaailman tulehduksilta ja mahataudeilta, niin nakkaa roskiin se flexi ja pidä pikkuisen parempaa huolta siitä missä koirasi kulkee. 10 -metrin päähän sinä et todellakaan näe maahan, että mitä kaikkea vaarallista siellä on, johon koirasi voi astua tai jonka se keksii syödä tai ottaa suuhunsa kanniskeltavaksi. Kerran olen nähnyt yhden nuoren naikkosen rääkymässä hädissään kun yllätys, yllätys - flexissä ollut koiransa oli napannut jostain ojanpohjalta suuhunsa kivan lelun - huumeruiskun. Mimmi rääkyi "irti! irti!" mutta ihan turhaahan se oli, koska eihän hän ollut tyypillisen flexin käyttäjän tapaan opettanut koiralleen tuotakaan komentoa. Joutui sitten kaivamaan sen ruiskun käsin pois koiran suusta... Mahtoikohan saada pistoja neulasta, ja mitähän "kivaa" siitä saattoi tarttua..? Pahimmillaan jotain, joka ei parane koskaan.
Yleisesti ottaen oikean remmin nokassa kulkee ne koulutetut koirat - katsos kun se haittaa paljon enemmän lyhyessä narussa nimenomaan omistajaa, jos koiraa ei ole opetettu kulkemaan sievästi. Yleensä ne jotka ei jaksa ja viitsi opettaa ostaakin kohta flexin... Sitten he selittävät innoissaan kuinka hyvä se flexi on, kun koira lopetti kiskomisen heti, vain joskus hyvin harvoin saattaa kiskoa kun tulee toinen koira vastaan. Sitten kun nämä näkee liikenteessä, niin huomaa että koira riehuu menemään miten sattuu ja siksakkaa pitkin tietä aiheuttaen kaikille muille ja itselleen vaaratilanteita, mutta se ei haittaa kunhan vaan flexi -pellen käsi ei kipeydy kiskovasta koirasta, eikä sitä tarvikaan enää kouluttaa oikeasti kulkemaan sievästi taluttimessa. Niin ja ne "harvat" kerrat kun koira kiskoo on sitten niitä kun se 10 m ei riitäkään ihan täysin toisen koiran kimppuun pääsemiseen, vaan matkaa toisen luo onkin 11 m. Sitten koira kiskoo ja flexi -pelle lyllertää veltto pylly hyllyen perässä eikä edes yritä estää koiraansa käymästä toisen kimppuun.
Kouluta nyt vaan jo se koirasi. OIKEASTI.taas stoorit. Varmaan siis itse pidät omaa terrimixiä vapaana kaupungilla? Ja sitten kehut kuinka edesvastuuttomasti minä pidän koiraani kun se on kytkettynä kuten laki edellyttää... hienoa logiikkaa sinulla.
Jos haluasin, mutta kun en halua, niin voisin kertoa sinulle paaljon enemmän tositarinoita, kuin sinä minulle yllä, mitä surullista seuraa kun koiraa pidetään vapaana. Tai kun se pääsee lyhyeltä hihnalta omille teilleen. Voisin kertoa mm. noutajasta joka jäi bussin alle ja kuvailla oikein elävästi miten se muistutti jauhettua lihaklönttiä enemmän kuin noutajaa. Voisin myös kertoa kolmen pienen tytön suuresta surusta kun se pikkuterrieri sai hivutettua päänsä kevyesti kiinnitetystä hihnasta ja meni seikkailemaan ajoradalle jääden auton alle saaden näin surmansa. En tiedä haluatko kuulla? Minä en halua kertoa...
Ja koska en halua tässä alkaa verisiä yksityiskohtia kuvailemaan, niin edelleen ehdotan ja jopa vetoan sinuun jotta todella kouluttaisit sen koirasi. Edes yhtä hyväksi kuin minä omani. Se on vähin mitä voit tehdä, koirasi kiinnipidon lisäksi. En pakota sinua fleksin käyttäjäksi, siihen sinä olet ilmeisesti kykenemätön. Mutta ihan vaan sinua älykkäämpien kanssakulkijoiden vuoksi toivon että saisit näistä monilukuisista viesteistäni jotain myös itsellesi. Kipinän kouluttaa koira kunnolla.
Siinä olemme edelleen yhtä mieltä, että fleksiä ei pidä käyttää ellei koiraa saa siinä toimimaan. Se vaatii kovaa työtä, sillä kuka tahansa saa pidettyä koiran hanskassa jossain pässinarun päässä. Se taas vaatii molemminpuolista luottamusta että saa koiran toimimaan 10 metrin päästä. Minun koirani toimii, kuin sveitsiläinen käkikello. - Flexit on hanurista
No olihan sulla kirjoitti:
taas stoorit. Varmaan siis itse pidät omaa terrimixiä vapaana kaupungilla? Ja sitten kehut kuinka edesvastuuttomasti minä pidän koiraani kun se on kytkettynä kuten laki edellyttää... hienoa logiikkaa sinulla.
Jos haluasin, mutta kun en halua, niin voisin kertoa sinulle paaljon enemmän tositarinoita, kuin sinä minulle yllä, mitä surullista seuraa kun koiraa pidetään vapaana. Tai kun se pääsee lyhyeltä hihnalta omille teilleen. Voisin kertoa mm. noutajasta joka jäi bussin alle ja kuvailla oikein elävästi miten se muistutti jauhettua lihaklönttiä enemmän kuin noutajaa. Voisin myös kertoa kolmen pienen tytön suuresta surusta kun se pikkuterrieri sai hivutettua päänsä kevyesti kiinnitetystä hihnasta ja meni seikkailemaan ajoradalle jääden auton alle saaden näin surmansa. En tiedä haluatko kuulla? Minä en halua kertoa...
Ja koska en halua tässä alkaa verisiä yksityiskohtia kuvailemaan, niin edelleen ehdotan ja jopa vetoan sinuun jotta todella kouluttaisit sen koirasi. Edes yhtä hyväksi kuin minä omani. Se on vähin mitä voit tehdä, koirasi kiinnipidon lisäksi. En pakota sinua fleksin käyttäjäksi, siihen sinä olet ilmeisesti kykenemätön. Mutta ihan vaan sinua älykkäämpien kanssakulkijoiden vuoksi toivon että saisit näistä monilukuisista viesteistäni jotain myös itsellesi. Kipinän kouluttaa koira kunnolla.
Siinä olemme edelleen yhtä mieltä, että fleksiä ei pidä käyttää ellei koiraa saa siinä toimimaan. Se vaatii kovaa työtä, sillä kuka tahansa saa pidettyä koiran hanskassa jossain pässinarun päässä. Se taas vaatii molemminpuolista luottamusta että saa koiran toimimaan 10 metrin päästä. Minun koirani toimii, kuin sveitsiläinen käkikello.Eipä ole minulla terrierimixiä...
Olenpa nähnyt flexin nokassa kulkevien koirien seikkailevan lukuisat kerrat ajoradalla, kun omistaja on käppäillyt pitkin jalkakäytävää ja kälättänyt kännykkään. Olen nähnyt liikennevaloissa flexin nokassa olevan koiran sinkoavan takaisin ajoradan ylitse, kun huomasi että takana noin 15m päässä tulin minä hienosti hihnassa kulkevan koirani kanssa, ja valot muuten vaihtuivat juuri punaiselle, että oli hiuskarvan varassa tuonkin koiran henki... Jos se olisi ollut kouluttamattomuudestaan huolimatta lyhyessä hihnassa, tai edes flexin naru lukittuna ja lyhyellä, niin tuotakaan vaaratilannetta ei olisi koskaan tapahtunut, mutta kun jostain käsittämättömästä syystä flexiä käyttävät eivät ikinä tajua laittaa sitä flexiä lukitukselle ja narua lyhyelle - edes liikennevaloissa... Mutta toisaalta - eihän nuo koskaan tajua lyödä "jarrua" pohjaan silloinkaan kun koira lähtee kiitämään flexissä kohti toista koiraa, pyörää, jänistä - milloin mitäkin...
Koirani kyllä toimii pitemmänkin matkan kuin 10 m päästä hienosti kun on irtaallaan tai jos olisi vaikkapa flexissäkin tai missä tahansa pitkässä narun tapaisessa. Kaupungilla en tietenkään pidä koskaan koiraani irtaallaan, vaikka tosiasiassa pystyisinkin - on se niin hyvin koulutettu ja kuten jo aiemmin sanoin tottelee minua pienimmästäkin pihahduksesta - sillä noudatan lakeja ja järjestyssääntöjä, johon kuuluu myös se kakkojen kerääminen... Hihnaa käytän lähinnä vain koristeena, ei koirani sitä oikeasti tarvitsisi ja tyylikäs hihna sillä onkin - flexit on sellaisia naurettavan näköisiä muovimotikoita ja siinä joku ruma siima...
Mitä jos vaan nyt viimein jo kouluttaisit sen koirasi, ja alkaisit myös korjata kakat pois niin kuin kunnon koiranomistajan kuuluukin ihan kaikkien toisten koirien, koiranomistajien ja koirattomien kanssaeläjien - jopa oman mukavuutesi ja koirasi mukavuuden vuoksi. On paljon kivempaa kun ympäristö on siisti, ja koirat hyvätapaisia ja kunnolla koulutettuja. - Mielestäni
Eipä ole minulla terrierimixiä...
Olenpa nähnyt flexin nokassa kulkevien koirien seikkailevan lukuisat kerrat ajoradalla, kun omistaja on käppäillyt pitkin jalkakäytävää ja kälättänyt kännykkään. Olen nähnyt liikennevaloissa flexin nokassa olevan koiran sinkoavan takaisin ajoradan ylitse, kun huomasi että takana noin 15m päässä tulin minä hienosti hihnassa kulkevan koirani kanssa, ja valot muuten vaihtuivat juuri punaiselle, että oli hiuskarvan varassa tuonkin koiran henki... Jos se olisi ollut kouluttamattomuudestaan huolimatta lyhyessä hihnassa, tai edes flexin naru lukittuna ja lyhyellä, niin tuotakaan vaaratilannetta ei olisi koskaan tapahtunut, mutta kun jostain käsittämättömästä syystä flexiä käyttävät eivät ikinä tajua laittaa sitä flexiä lukitukselle ja narua lyhyelle - edes liikennevaloissa... Mutta toisaalta - eihän nuo koskaan tajua lyödä "jarrua" pohjaan silloinkaan kun koira lähtee kiitämään flexissä kohti toista koiraa, pyörää, jänistä - milloin mitäkin...
Koirani kyllä toimii pitemmänkin matkan kuin 10 m päästä hienosti kun on irtaallaan tai jos olisi vaikkapa flexissäkin tai missä tahansa pitkässä narun tapaisessa. Kaupungilla en tietenkään pidä koskaan koiraani irtaallaan, vaikka tosiasiassa pystyisinkin - on se niin hyvin koulutettu ja kuten jo aiemmin sanoin tottelee minua pienimmästäkin pihahduksesta - sillä noudatan lakeja ja järjestyssääntöjä, johon kuuluu myös se kakkojen kerääminen... Hihnaa käytän lähinnä vain koristeena, ei koirani sitä oikeasti tarvitsisi ja tyylikäs hihna sillä onkin - flexit on sellaisia naurettavan näköisiä muovimotikoita ja siinä joku ruma siima...
Mitä jos vaan nyt viimein jo kouluttaisit sen koirasi, ja alkaisit myös korjata kakat pois niin kuin kunnon koiranomistajan kuuluukin ihan kaikkien toisten koirien, koiranomistajien ja koirattomien kanssaeläjien - jopa oman mukavuutesi ja koirasi mukavuuden vuoksi. On paljon kivempaa kun ympäristö on siisti, ja koirat hyvätapaisia ja kunnolla koulutettuja.kyllä tuolla ylempänä taisit sanoa että koirasi on nimenomaan terrierimix, olettaessani että kyseessä tunnettu perskärpänen eli saku. Eli oletko muka vaihtanut jo koiraakin?
Mitenkäs tuota jos nyt sitten lopettaisit ainakin tuon aiheettoman olettamisen ja pysyttäytyisit ainakin edes tosiasioissa joita olen tähän kanssasi keskustellessa kirjoittanut. En ole missään kohdassa sanonut esimerkiksi että jätän koirani paskat kadulle. Vaan päinvastoin, neuvonut sinuakin toimimaan lakien mukaan ja pitämään koirasi kiinni. Olen suositellut sinullekin fleksiä, mutta kouluttamaan koirasi edes yhtä hyvin kuin minä omani, jolloin voit hyvällä omallatunnolla käyttää sitä kun tiedät että koirasi ei tee mitään älyttömyyksiä. Jos et näin yksinkertaiseen toimenpiteeseen pysty, niin toki silloin on parempi että todellakin pidät koirasi tavallisessa hihnassa. Silloin täyttyy ainakin yksi tärkeä koiranomistamisen kriteeri noudattaessasi lakia koiran kiinnipidosta.
Vähänpä epäilen tuota väitettäsi 10 metrin päässä toimimisesta. Suorastaan vahvasti olen valmis uskomaan että ainoa minkä ehkä saat jotenkin toimimaan siellä on tänne-käsky. Omasta koirastani jo aiemmin kerroin että koko käskykanta toimii ja voin opastaa koiraani etukäteen jopa sadan metrin päähän kuinka edetään. Samoin tilannekohtaisesti kummalta puolelta haluan esimerkiksi ohitettavaksi vastaantulevan ihmisen/pyöräilijän/esteen, tai mihin jalansijaan pysähdytään. Tämän voin lisäksi tehdä neljällä kielellä. Joten jos elämääsi haastetta kaipaat koirasi kanssa niin hyväksi on jatkaa vielä. Jos minä, yksinkertainen kiertokoulun käynyt maalaissetä suuressa kaupungissa olen tähän pystynyt, niin toki sinäkin, kaiketi yliopistot ja kaikki käynyt nuori viriili naisihminen energiaa täynnä, samaan kykenet? - Flexit on hanurista
Mielestäni kirjoitti:
kyllä tuolla ylempänä taisit sanoa että koirasi on nimenomaan terrierimix, olettaessani että kyseessä tunnettu perskärpänen eli saku. Eli oletko muka vaihtanut jo koiraakin?
Mitenkäs tuota jos nyt sitten lopettaisit ainakin tuon aiheettoman olettamisen ja pysyttäytyisit ainakin edes tosiasioissa joita olen tähän kanssasi keskustellessa kirjoittanut. En ole missään kohdassa sanonut esimerkiksi että jätän koirani paskat kadulle. Vaan päinvastoin, neuvonut sinuakin toimimaan lakien mukaan ja pitämään koirasi kiinni. Olen suositellut sinullekin fleksiä, mutta kouluttamaan koirasi edes yhtä hyvin kuin minä omani, jolloin voit hyvällä omallatunnolla käyttää sitä kun tiedät että koirasi ei tee mitään älyttömyyksiä. Jos et näin yksinkertaiseen toimenpiteeseen pysty, niin toki silloin on parempi että todellakin pidät koirasi tavallisessa hihnassa. Silloin täyttyy ainakin yksi tärkeä koiranomistamisen kriteeri noudattaessasi lakia koiran kiinnipidosta.
Vähänpä epäilen tuota väitettäsi 10 metrin päässä toimimisesta. Suorastaan vahvasti olen valmis uskomaan että ainoa minkä ehkä saat jotenkin toimimaan siellä on tänne-käsky. Omasta koirastani jo aiemmin kerroin että koko käskykanta toimii ja voin opastaa koiraani etukäteen jopa sadan metrin päähän kuinka edetään. Samoin tilannekohtaisesti kummalta puolelta haluan esimerkiksi ohitettavaksi vastaantulevan ihmisen/pyöräilijän/esteen, tai mihin jalansijaan pysähdytään. Tämän voin lisäksi tehdä neljällä kielellä. Joten jos elämääsi haastetta kaipaat koirasi kanssa niin hyväksi on jatkaa vielä. Jos minä, yksinkertainen kiertokoulun käynyt maalaissetä suuressa kaupungissa olen tähän pystynyt, niin toki sinäkin, kaiketi yliopistot ja kaikki käynyt nuori viriili naisihminen energiaa täynnä, samaan kykenet?Terrierimixin omistaja on joku muu kuin minä, sillä toisin kuin sinä - minä käytän vain tätä yhtä ja samaa nimimerkkiä koko ajan. Ei ole myöskään saksanpaimenkoiraa minulla, mutta on ollut ja hieno koira se olikin - ei todellakaan perskärpänen. Millainen koiraihminen edes nimittelee yhtään mitään rotua tuolla tavalla? Koirat on koiria olivatpa mitä rotua hyvänsä tai sekarotuisia... En ala tässä sulle kuitenkaan kertomaan mikä minulta tällä hetkellä löytyy, sillä kuolisit kateudesta. Se sattuu olemaan rotua, joka on ns. vaativampi. Sitäpä ei kuka tahansa osaakaan kouluttaa, mutta kun taitoa ja viitseliäisyyttä löytyy ja vastuuntuntoa - kuten minulta - niin onnistuuhan se. Onhan tämä tosin ihan poikkeuksellisen fiksu yksilökin, että en kaikkea kunniaa sesseltäni ota sen ylivertaisuudesta. Voin vain kertoa että ihastelua ja kateutta herätämme tuolla liikkuessamme.
Usko tai ole uskomatta, mutta koirani toimii tarvittaessa vaikka yli 10 metrin päässä tahtomallani tavalla... Sinulla taas tosiasiassa on kyse siitä, että alitajuisesti pikkuisen kädellä ohjaat koiraa flexissä ja koira tuntee lievän paineen mitä naru aiheuttaa, joten siksi se menee niin kuin sanot. Et vain huomaa ohjaavasi sitä... Ehkä olet sitten yksi niistä todella harvoista flexi -taluttajista joka on viitsinyt opettaa jotain alkeellisimpia juttuja, mutta suurin kiitos menee todennäköisesti koirallesi, joka lienee helppo yksilö... Kummasti muuten ne harvat flexissä kulkevat koirat joita ilmiselvästi on edes vähän koulutettu kulkee hihna lyhyellä omistajan vieressä... Siis ne jotka ei siksakkaa ja sinkoile pitkin katuja.
Itse sanoit ettet korjaa koirasi jätöksiä pois, vaan jätät ne "pusikoihin." Tästä päättelen ettet asu kaupungilla alkuunkaan - kirkonkylä ei ole kaupunki - vaan maalla. Kaupungilla on vain hoidettuja viheralueita, joista kakat tulee korjata pois. Olen muuten opiskeluaikoina ollut kesäisin töissä hoitamassa näitä viheralueita, ja voin kertoa että ei ole kivaa kun ruohonleikkurilla ajaa kasaan paskaa, joka on silleen "kivasti ja ei ketään haitaten" jätetty johonkin pensaan juurelle. Ne haittaa kaikkialla hoidetuilla alueilla. - No nyt ymmärrän
Terrierimixin omistaja on joku muu kuin minä, sillä toisin kuin sinä - minä käytän vain tätä yhtä ja samaa nimimerkkiä koko ajan. Ei ole myöskään saksanpaimenkoiraa minulla, mutta on ollut ja hieno koira se olikin - ei todellakaan perskärpänen. Millainen koiraihminen edes nimittelee yhtään mitään rotua tuolla tavalla? Koirat on koiria olivatpa mitä rotua hyvänsä tai sekarotuisia... En ala tässä sulle kuitenkaan kertomaan mikä minulta tällä hetkellä löytyy, sillä kuolisit kateudesta. Se sattuu olemaan rotua, joka on ns. vaativampi. Sitäpä ei kuka tahansa osaakaan kouluttaa, mutta kun taitoa ja viitseliäisyyttä löytyy ja vastuuntuntoa - kuten minulta - niin onnistuuhan se. Onhan tämä tosin ihan poikkeuksellisen fiksu yksilökin, että en kaikkea kunniaa sesseltäni ota sen ylivertaisuudesta. Voin vain kertoa että ihastelua ja kateutta herätämme tuolla liikkuessamme.
Usko tai ole uskomatta, mutta koirani toimii tarvittaessa vaikka yli 10 metrin päässä tahtomallani tavalla... Sinulla taas tosiasiassa on kyse siitä, että alitajuisesti pikkuisen kädellä ohjaat koiraa flexissä ja koira tuntee lievän paineen mitä naru aiheuttaa, joten siksi se menee niin kuin sanot. Et vain huomaa ohjaavasi sitä... Ehkä olet sitten yksi niistä todella harvoista flexi -taluttajista joka on viitsinyt opettaa jotain alkeellisimpia juttuja, mutta suurin kiitos menee todennäköisesti koirallesi, joka lienee helppo yksilö... Kummasti muuten ne harvat flexissä kulkevat koirat joita ilmiselvästi on edes vähän koulutettu kulkee hihna lyhyellä omistajan vieressä... Siis ne jotka ei siksakkaa ja sinkoile pitkin katuja.
Itse sanoit ettet korjaa koirasi jätöksiä pois, vaan jätät ne "pusikoihin." Tästä päättelen ettet asu kaupungilla alkuunkaan - kirkonkylä ei ole kaupunki - vaan maalla. Kaupungilla on vain hoidettuja viheralueita, joista kakat tulee korjata pois. Olen muuten opiskeluaikoina ollut kesäisin töissä hoitamassa näitä viheralueita, ja voin kertoa että ei ole kivaa kun ruohonleikkurilla ajaa kasaan paskaa, joka on silleen "kivasti ja ei ketään haitaten" jätetty johonkin pensaan juurelle. Ne haittaa kaikkialla hoidetuilla alueilla.Et suostu mainitsemaan rotua koska "kuolisin kateudesta"... joo-joo, tuohan viittaa selvästi siihen että sulla on joku egonkohottaja, pitti, dogo tmv joita suomenkielessä yleisesti tappajaroduiksi kutsutaan. Niitähän omistajiensa mielestä vain kadehditaan ja siksi halutaan kieltää. No eihän sellaisia tietysti voikaan pitää fleksissä, siinä olet ihan oikeassa, Vain lyhyessä hihnassa tai rautakettinkissä. Sitten on niitä, joihin sinäkin ilmeisesti kuulut, eli heitä joiden mielestä on ok asia pitää niitä vapaana ihmisten ja heidän koiriensa riesana.
"Usko tai älä...." No en todellakaan usko(ennenkuin näen). Ja oletkos muuten koskaan koettanut "pikkusen kädellä ohjata koiraa fleksissä"? Ei muuten ihan helppo temppu ;D))) jos sellaisen olen tietämättäni koiralleni opettanut.
"Ehkä olet..." Kyllä olen, mutta helppo tuo koira ei ollut, eikä mikään ihan kerrasta päähän mennyt, mutta tyhmä tai yksinkertainen tuo koira ei ole, paitsi kun sellaiseksi heittäytyy. Kerron kiitoksesi hänen kunnia-arvoiselle korkeudelleen. ;)
"Itse sanoit ettet..." No ellei nuori neiti näppärä tiedä, niin pk-seudulla on melkoisen isot metsät ja rydöt missä ei koiranpaska haittaa kuin susia ja karhuja jos niitä sattuisi olemaan. On muuten erittäin hienoa että olet opiskeluaikoinasi törmännyt tähän "kasaongelmaan", silloin tiedät itse korjata ne läjät pois. Ja ymmärtänet miksi minua vituttaa myöskin ne? Varsinkin lyhyellä hihnalla kuljetettujen koirien keskelle jalkakäytävää tai suoraan portaille jättämät paskat. Kun järki ei riitä.
Mutta ei siinä mitään, jatketaan kumpikin valitsemillamme linjoilla ja pyritään kouluttamaan koiramme vielä pikkuusen nykyistäkin fiksummiksi. Eikö?
Hyvää uutta vuotta sinulle ja koirallekin! - Flexit on hanurista
No nyt ymmärrän kirjoitti:
Et suostu mainitsemaan rotua koska "kuolisin kateudesta"... joo-joo, tuohan viittaa selvästi siihen että sulla on joku egonkohottaja, pitti, dogo tmv joita suomenkielessä yleisesti tappajaroduiksi kutsutaan. Niitähän omistajiensa mielestä vain kadehditaan ja siksi halutaan kieltää. No eihän sellaisia tietysti voikaan pitää fleksissä, siinä olet ihan oikeassa, Vain lyhyessä hihnassa tai rautakettinkissä. Sitten on niitä, joihin sinäkin ilmeisesti kuulut, eli heitä joiden mielestä on ok asia pitää niitä vapaana ihmisten ja heidän koiriensa riesana.
"Usko tai älä...." No en todellakaan usko(ennenkuin näen). Ja oletkos muuten koskaan koettanut "pikkusen kädellä ohjata koiraa fleksissä"? Ei muuten ihan helppo temppu ;D))) jos sellaisen olen tietämättäni koiralleni opettanut.
"Ehkä olet..." Kyllä olen, mutta helppo tuo koira ei ollut, eikä mikään ihan kerrasta päähän mennyt, mutta tyhmä tai yksinkertainen tuo koira ei ole, paitsi kun sellaiseksi heittäytyy. Kerron kiitoksesi hänen kunnia-arvoiselle korkeudelleen. ;)
"Itse sanoit ettet..." No ellei nuori neiti näppärä tiedä, niin pk-seudulla on melkoisen isot metsät ja rydöt missä ei koiranpaska haittaa kuin susia ja karhuja jos niitä sattuisi olemaan. On muuten erittäin hienoa että olet opiskeluaikoinasi törmännyt tähän "kasaongelmaan", silloin tiedät itse korjata ne läjät pois. Ja ymmärtänet miksi minua vituttaa myöskin ne? Varsinkin lyhyellä hihnalla kuljetettujen koirien keskelle jalkakäytävää tai suoraan portaille jättämät paskat. Kun järki ei riitä.
Mutta ei siinä mitään, jatketaan kumpikin valitsemillamme linjoilla ja pyritään kouluttamaan koiramme vielä pikkuusen nykyistäkin fiksummiksi. Eikö?
Hyvää uutta vuotta sinulle ja koirallekin!Niin no enkös ole jo ilmi tuonut, että kerään koirani jätökset? Jos en tarpeeksi selvästi ole sitä sanonut, niin sanon nyt että kerään ne pois AINA joka ikisen pökäleen... Se on helppoa kun olen kouluttanut koirani kakkaamaan sievästi pientareelle - huom! en asfaltille - ja siitä noukin pökäleen pussiin ja vien roskikseen kuten asiaan kuuluu.
Ethän sinä sitten ulkoile koirasi kanssa kaupungilla, jos kuljet metsissä... Ei kai se siellä sitten haittaakaan jos se huitelee 10 metrin päässä. Ei siellä ainakaan todennäköisesti tule kovin monta toista koiraa tai pyöräiljää vastaan. Ja jos luulet että olisi mahdotonta opettaa koiraa ottamaan vastaan sanattomia komentoja taluttimen välityksellä (lievä paine, kun kättä liikauttaa aavistuksen verran eri suuntaan) aliarvioit koiria, tai et vain osaa... Koirasi tosin on ilmeisesti ihan itsestään oppinut tempun, mutta sinä luulet sen ymmärtävän monimutkaisia sanallisia komentoja. En nyt mene väittämään ettei koira voisi oppia sellaisia, mutta todennäköisempää on että näin ei ole - ja yleensä kommunikointi ihmisenkin kanssa perustuu pikemmin eleisiin kuin puheeseen. Koirien oma "kielihän" on enemmän elekieltä kuin ääntä. Omaa koiraani pystyn ohjaamaan äänettömästikin aavistuksen omaisilla kämmenen ja sormien liikkeillä taluttimessa. Sitä ei pysty edes näkemään kukaan ulkopuolinen, varsinkin kun talutin on vieläpä löyhällä - silti koira tuntee ne pienet merkit, koska ne ovat niin monin verroin herkempiä olentoja kuin ihminen. Yleensä kun kuljemme ruuhkassa, annan koiralle komennot mistä haluan sen menevän juuri tällä tavalla.
Yllättävää että koiraihmisenä itseään pitävä on sitä mieltä, että on olemassa ns. tappajarotuja - ja ilmeisesti myös vihaa joitain tiettyjä rotuja, vaikka tulisihan sinun tietää että kaikki rodut ovat ihmisten aikaansaannosta... Joten jos koirassa rotunsa vuoksi on vikaa, on se ihmisen syy - ei koiran. Sitäpaitsi - koirat on pohjimmiltaan koiria, olipa rotu mikä hyvänsä.
Ei ole koirani yksikään noista mainitsemistasi roduista, mutta kyllä kai sitäkin periaatteessa voisi pitää egonkohottajana, sillä se on rotuna vaativammasta päästä, mutta ulkonäöltään sellainen että ihmiset eivät pelkää sitä. En ole ajatellut asiaa kylläkään egonkohotuksen kannalta koskaan, vaan kyseiseen rotuun päädyin ihan muista syistä... Kyllähän se totta on, että komean ja hienosti käyttäytyvän kaikkialla ihailua osakseen saavan koiran kanssa ulkoillessa voi omakin itsetunto kohota - kai se ihailu aina positiivisesti vaikuttaa. ;) Tosin olen lähinnä ylpeä upeasta koirastani, ja itse tunnen vain iloa kauniista ja kaikin tavoin upeasta eläinystävästäni.
Koirani ei ole riesana yhdellekään elolliselle olennolle, sillä kuten olen sanonut - se on hallinnassani ja toimii käskyjeni mukaan aina ja kaikkialla ja tervepäisenä ja oikein kasvatettuna yksilönä se ei ole osoittanut aggression merkkejä koskaan ketään ja mitään kohtaan.
Minä ainakin jatkan valitsemallani linjalla, sillä olen sen hyväksi havainnut, ja niin myös kaikki muutkin jotka minut ja koirani tuntevat ja tietävät.
Hyvää uutta vuotta myös sinulle ja koirallesi. - Jepjep!
Niin no enkös ole jo ilmi tuonut, että kerään koirani jätökset? Jos en tarpeeksi selvästi ole sitä sanonut, niin sanon nyt että kerään ne pois AINA joka ikisen pökäleen... Se on helppoa kun olen kouluttanut koirani kakkaamaan sievästi pientareelle - huom! en asfaltille - ja siitä noukin pökäleen pussiin ja vien roskikseen kuten asiaan kuuluu.
Ethän sinä sitten ulkoile koirasi kanssa kaupungilla, jos kuljet metsissä... Ei kai se siellä sitten haittaakaan jos se huitelee 10 metrin päässä. Ei siellä ainakaan todennäköisesti tule kovin monta toista koiraa tai pyöräiljää vastaan. Ja jos luulet että olisi mahdotonta opettaa koiraa ottamaan vastaan sanattomia komentoja taluttimen välityksellä (lievä paine, kun kättä liikauttaa aavistuksen verran eri suuntaan) aliarvioit koiria, tai et vain osaa... Koirasi tosin on ilmeisesti ihan itsestään oppinut tempun, mutta sinä luulet sen ymmärtävän monimutkaisia sanallisia komentoja. En nyt mene väittämään ettei koira voisi oppia sellaisia, mutta todennäköisempää on että näin ei ole - ja yleensä kommunikointi ihmisenkin kanssa perustuu pikemmin eleisiin kuin puheeseen. Koirien oma "kielihän" on enemmän elekieltä kuin ääntä. Omaa koiraani pystyn ohjaamaan äänettömästikin aavistuksen omaisilla kämmenen ja sormien liikkeillä taluttimessa. Sitä ei pysty edes näkemään kukaan ulkopuolinen, varsinkin kun talutin on vieläpä löyhällä - silti koira tuntee ne pienet merkit, koska ne ovat niin monin verroin herkempiä olentoja kuin ihminen. Yleensä kun kuljemme ruuhkassa, annan koiralle komennot mistä haluan sen menevän juuri tällä tavalla.
Yllättävää että koiraihmisenä itseään pitävä on sitä mieltä, että on olemassa ns. tappajarotuja - ja ilmeisesti myös vihaa joitain tiettyjä rotuja, vaikka tulisihan sinun tietää että kaikki rodut ovat ihmisten aikaansaannosta... Joten jos koirassa rotunsa vuoksi on vikaa, on se ihmisen syy - ei koiran. Sitäpaitsi - koirat on pohjimmiltaan koiria, olipa rotu mikä hyvänsä.
Ei ole koirani yksikään noista mainitsemistasi roduista, mutta kyllä kai sitäkin periaatteessa voisi pitää egonkohottajana, sillä se on rotuna vaativammasta päästä, mutta ulkonäöltään sellainen että ihmiset eivät pelkää sitä. En ole ajatellut asiaa kylläkään egonkohotuksen kannalta koskaan, vaan kyseiseen rotuun päädyin ihan muista syistä... Kyllähän se totta on, että komean ja hienosti käyttäytyvän kaikkialla ihailua osakseen saavan koiran kanssa ulkoillessa voi omakin itsetunto kohota - kai se ihailu aina positiivisesti vaikuttaa. ;) Tosin olen lähinnä ylpeä upeasta koirastani, ja itse tunnen vain iloa kauniista ja kaikin tavoin upeasta eläinystävästäni.
Koirani ei ole riesana yhdellekään elolliselle olennolle, sillä kuten olen sanonut - se on hallinnassani ja toimii käskyjeni mukaan aina ja kaikkialla ja tervepäisenä ja oikein kasvatettuna yksilönä se ei ole osoittanut aggression merkkejä koskaan ketään ja mitään kohtaan.
Minä ainakin jatkan valitsemallani linjalla, sillä olen sen hyväksi havainnut, ja niin myös kaikki muutkin jotka minut ja koirani tuntevat ja tietävät.
Hyvää uutta vuotta myös sinulle ja koirallesi."Minä ainakin jatkan valitsemallani linjalla, sillä olen sen hyväksi havainnut, ja niin myös kaikki muutkin jotka minut ja koirani tuntevat ja tietävät."
No niinpä aion minäkin.
"Hyvää uutta vuotta myös sinulle ja koirallesi. "
Kiitos! =)
Ps. Alla linkki erääseen, joka on näyttää mitä kaikkea koira voi oppia.
http://koiratuleekotiin.blogspot.fi/2013/03/maailman-alykkain-koira-oppi-1-022-sanaa.html
Uskaltaisin siis väittää että "En nyt mene väittämään ettei koira voisi oppia sellaisia, mutta todennäköisempää on että näin ei ole" teet viisaasti kun et väitä sellaisia. - Flexit on hanurista
Jepjep! kirjoitti:
"Minä ainakin jatkan valitsemallani linjalla, sillä olen sen hyväksi havainnut, ja niin myös kaikki muutkin jotka minut ja koirani tuntevat ja tietävät."
No niinpä aion minäkin.
"Hyvää uutta vuotta myös sinulle ja koirallesi. "
Kiitos! =)
Ps. Alla linkki erääseen, joka on näyttää mitä kaikkea koira voi oppia.
http://koiratuleekotiin.blogspot.fi/2013/03/maailman-alykkain-koira-oppi-1-022-sanaa.html
Uskaltaisin siis väittää että "En nyt mene väittämään ettei koira voisi oppia sellaisia, mutta todennäköisempää on että näin ei ole" teet viisaasti kun et väitä sellaisia.Arvasin että otat esille Chaserin... Toki koirat oppii sanoja vaikka kuinka paljon, mutta ne pitää niille erikseen opettaa, ne osaavat yhdistää sanoja ja esineitä toisiinsa myös poissulkemisen kautta jne... Kuitenkin Chaserin kohdallakin puhutaan hieman eri asiasta kuin tuosta sinun koirasi flexissä kulkemisesta.
Muistaakseni jossain väitit että pystyt sen ohjeistamaan esim. linja-autopysäkillä kulkemaan ihmisten joukossa sanomalla jotain "ohita kaksi ensimmäistä vasemmalta, mene seuraavien neljän keskeltä suoraan, sitten vasemmalta, oikealta, vasemmalta, suoraan ja viimeinen oikealta." Tuollainen litania olisi vaikea muistaa jopa ihmiseltäkin, joten tuskin koira sitä muistaa saati ymmärtää... Ellet sitten tarkoittanut sitä että siinä kun kävelette ihmisten lomassa annat noita sanallisia komentoja koiralle sitä mukaa kun ihmiset ja tilanteet tulevat eteen. Silloin uskon mitä kerrot - muussa tapauksessa en... Tai uskon vain siinä tapauksessa, että kykenet todistetusti ohjeistamaan koiraasi kulkemaan tuolla tavalla koiran ollessa irtaallaan... Jos sanomasi pitää paikkansa niin ei muuta kuin pyrkimään johonkin Guinnesin ennätysten kirjaan tai ottamaan yhteyttä johonkin yliopistoon ja tutkijoihin - koirien älyä tutkivat olisivat varmasti innoissaan tuollaisesta. Se olisi varsinainen sensaatio tiedemaailmassa. ;) - Ohjeet pitää
Arvasin että otat esille Chaserin... Toki koirat oppii sanoja vaikka kuinka paljon, mutta ne pitää niille erikseen opettaa, ne osaavat yhdistää sanoja ja esineitä toisiinsa myös poissulkemisen kautta jne... Kuitenkin Chaserin kohdallakin puhutaan hieman eri asiasta kuin tuosta sinun koirasi flexissä kulkemisesta.
Muistaakseni jossain väitit että pystyt sen ohjeistamaan esim. linja-autopysäkillä kulkemaan ihmisten joukossa sanomalla jotain "ohita kaksi ensimmäistä vasemmalta, mene seuraavien neljän keskeltä suoraan, sitten vasemmalta, oikealta, vasemmalta, suoraan ja viimeinen oikealta." Tuollainen litania olisi vaikea muistaa jopa ihmiseltäkin, joten tuskin koira sitä muistaa saati ymmärtää... Ellet sitten tarkoittanut sitä että siinä kun kävelette ihmisten lomassa annat noita sanallisia komentoja koiralle sitä mukaa kun ihmiset ja tilanteet tulevat eteen. Silloin uskon mitä kerrot - muussa tapauksessa en... Tai uskon vain siinä tapauksessa, että kykenet todistetusti ohjeistamaan koiraasi kulkemaan tuolla tavalla koiran ollessa irtaallaan... Jos sanomasi pitää paikkansa niin ei muuta kuin pyrkimään johonkin Guinnesin ennätysten kirjaan tai ottamaan yhteyttä johonkin yliopistoon ja tutkijoihin - koirien älyä tutkivat olisivat varmasti innoissaan tuollaisesta. Se olisi varsinainen sensaatio tiedemaailmassa. ;)antaa sitä myöden kuin tarvetta tulee. Eli juurikin tuon pysäkkikohtauksen kohdalla noin. Hetkeä ennen. Ihmiset kun vaihtavat usein paikkaa kesken kaiken siten että ensimmäinen henkilö saattaa pysyä paikallaan, mutta seuraava joka on tarkoitus ohittaa vasemmalta ottaakin askeleen vasemmalle jolloin on järkevämpää ohittaa hänet oikealta. Ja yleensä kun yksi pysäkillä liikahtaa tilaa antaakseen, tekevät muut vaistomaisesti samoin. Joten tilanne alkaa elämään liikaa jotta ohjeet voisi antaa pysyvästi. Koirakin siitä ison ihmismassa vellomisesta alkaa hermoilla. Tämän vuoksi jos pysäkillä on lähes tai yli kymmenen ihmistä, niin olen yleensä kutsunut koiran lähemmäs ja mennään yhdessä muodostuvaa "kunniakujaa" pitkin. Neljän tai viiden ihmisen tai ryhmän ohitus menee etäältä ohjeita antaen ihan kivuttomasti.
Staattiset tilanteet, kuten paikallansa olevat esteet tai risteykset ovat helpompia sillä ne eivät muuta sijaintiaan kesken kaiken. Tällöin on helppo antaa ohjeet koiralle jopa kolmen risteyksen päähän. Kyllä ne vajaan sata metriä sen päässä pysyy.
Ja joo, tuosta Chaserista en tuolloin, kun koirani oli nuori ja sille noita juttuja opetin, tiennyt vielä tuolloin yhtään mitään. Mutta oli iloinen yllätys että joku on tieteellisestikin tutkinut asiaa. Kun kaikki aina väittävät että todellisuudessa koiran älykkyys on Nokian kumisaappaan luokkaa, tai vähän enemmän, niin nyt voi vetää aina Chaser-kortin esiin. ;D)) - Flexit on hanurista
Ohjeet pitää kirjoitti:
antaa sitä myöden kuin tarvetta tulee. Eli juurikin tuon pysäkkikohtauksen kohdalla noin. Hetkeä ennen. Ihmiset kun vaihtavat usein paikkaa kesken kaiken siten että ensimmäinen henkilö saattaa pysyä paikallaan, mutta seuraava joka on tarkoitus ohittaa vasemmalta ottaakin askeleen vasemmalle jolloin on järkevämpää ohittaa hänet oikealta. Ja yleensä kun yksi pysäkillä liikahtaa tilaa antaakseen, tekevät muut vaistomaisesti samoin. Joten tilanne alkaa elämään liikaa jotta ohjeet voisi antaa pysyvästi. Koirakin siitä ison ihmismassa vellomisesta alkaa hermoilla. Tämän vuoksi jos pysäkillä on lähes tai yli kymmenen ihmistä, niin olen yleensä kutsunut koiran lähemmäs ja mennään yhdessä muodostuvaa "kunniakujaa" pitkin. Neljän tai viiden ihmisen tai ryhmän ohitus menee etäältä ohjeita antaen ihan kivuttomasti.
Staattiset tilanteet, kuten paikallansa olevat esteet tai risteykset ovat helpompia sillä ne eivät muuta sijaintiaan kesken kaiken. Tällöin on helppo antaa ohjeet koiralle jopa kolmen risteyksen päähän. Kyllä ne vajaan sata metriä sen päässä pysyy.
Ja joo, tuosta Chaserista en tuolloin, kun koirani oli nuori ja sille noita juttuja opetin, tiennyt vielä tuolloin yhtään mitään. Mutta oli iloinen yllätys että joku on tieteellisestikin tutkinut asiaa. Kun kaikki aina väittävät että todellisuudessa koiran älykkyys on Nokian kumisaappaan luokkaa, tai vähän enemmän, niin nyt voi vetää aina Chaser-kortin esiin. ;D))Koiria en ikinä väittäisi tyhmäksi, mutta niinden järki on erilaista kuin ihmisen. Yksi suurin ongelmien aiheuttaja nykyään onkin se, että ihmiset olettavat koirien ymmärtävän vähän liikaa puhetta. Olen kuullut kun jotkut omille koirilleen meidät nähdessään selittää että "katso kuinka hyvin tuo käyttäytyy, ota mallia" tai "eikö me olla jo puhuttu tästä asiasta kotona, eikö me jo sovittu miten käyttäydytään" ihan kuin ihmislapselle. Koirahan ei siitä höykäsen pöläystä ymmärrä, ja siksi en pidä siitä että kukaan edes vitsinä väittää koiran ymmärtävän hirveän monimutkaisia sanallisia komentoja kun Chaserinkin kohdalla on enempi "hae paavo pesusieni" -tyylisistä komennoista... Toki se älyä osoittaa, että Chaser ymmärtää että se uusi lelu kasassa on paavo pesusieni, vaikkei ole sitä ikinä nähnytkään.
- Taidetaan muuten
Koiria en ikinä väittäisi tyhmäksi, mutta niinden järki on erilaista kuin ihmisen. Yksi suurin ongelmien aiheuttaja nykyään onkin se, että ihmiset olettavat koirien ymmärtävän vähän liikaa puhetta. Olen kuullut kun jotkut omille koirilleen meidät nähdessään selittää että "katso kuinka hyvin tuo käyttäytyy, ota mallia" tai "eikö me olla jo puhuttu tästä asiasta kotona, eikö me jo sovittu miten käyttäydytään" ihan kuin ihmislapselle. Koirahan ei siitä höykäsen pöläystä ymmärrä, ja siksi en pidä siitä että kukaan edes vitsinä väittää koiran ymmärtävän hirveän monimutkaisia sanallisia komentoja kun Chaserinkin kohdalla on enempi "hae paavo pesusieni" -tyylisistä komennoista... Toki se älyä osoittaa, että Chaser ymmärtää että se uusi lelu kasassa on paavo pesusieni, vaikkei ole sitä ikinä nähnytkään.
sitten asua samassa kaupungissa. Olet varmaan nähnyt meidät... Nimittäin tuo on juuri meidän tapamme toimia. Puhumalla ohi. Ihan sama sinänsä mitä koiralle sanoo jos on kiihtyneessä tilassa. Meillä se on tosin nykyään enää kovin harvinaista, mutta harvakseltaan tulee uusi haukku elinpiiriin, niin oman totuttaminen siihen menee noin. Puhe rauhoittaa koiraa, ja kun vielä osoittaa sanasen ohittavalle naapurillekin, niin rauhoittuu sekin ennenpitkää.
Tuossa muuten äsken kun lenkillä käytiin niin seurasin oikein meidän yhteisymmärryksemme toimimista. Kun puhuit jotain fleksin antamista avuista, ja vihjeistä käsimerkein ym:stä aiemmin. Tosiasia kyllä on että tuo koira ei edes katso minua kun annan ohjeita. Kestää hetken, ennenkuin käsky menee selkäytimeen ja realisoituu toiminnaksi, mutta se tapahtuu yhtä varmasti kuin auringon nousu ja lasku. Jos koiralle jää ohje epäselväksi, niin silloin se katsoo ja varmistaa että kuuliko hän oikein. Tällöin toistan pyynnön, mahdollisesti myös käsielein tai nyökkäämällä suuntaan johon haluan mentäväksi.
Koiran halutessa itse vaihtaa puolta, se vilkaisee ensin sinne, sitten minuun ja lopuksi tapittaa puolta jolle pitäisi päästä sekä hidastaa vauhtia. Huvittava tapa, jonka senkin opetin vain puhumalla, estämällä ja edellyttämällä katsetta ensin. Nyt kun on selkäytimessä se on satavarma.
Toki Chaserin ja kaikkien muidenkin kohdalla nuo nouda-tehtävät on käskyasultaan yksinkertaisia. Miten pyydät jotain muuten kuin että anna tai hae? Ei edes Chaserilta voisi vaatia että ymmärtää jos esität asian naisellisesti tyyliin "hei, sieltä alkaa kauniit&rohkeat" että koira ymmärtäisi noutaa sinulle kaukosäätimen. Harva ihminenkään tuollaista käskynä pitää, paitsi ehkä aviomies. =)
Aivan liian moni ihminen pitää laillasi koirien älykkyyttä myyttinä, ja siksi eivät koskaan saa koirastaan ehkä sitä parasta irti mitä voisi siitä saada. - Flexit on hanurista
Taidetaan muuten kirjoitti:
sitten asua samassa kaupungissa. Olet varmaan nähnyt meidät... Nimittäin tuo on juuri meidän tapamme toimia. Puhumalla ohi. Ihan sama sinänsä mitä koiralle sanoo jos on kiihtyneessä tilassa. Meillä se on tosin nykyään enää kovin harvinaista, mutta harvakseltaan tulee uusi haukku elinpiiriin, niin oman totuttaminen siihen menee noin. Puhe rauhoittaa koiraa, ja kun vielä osoittaa sanasen ohittavalle naapurillekin, niin rauhoittuu sekin ennenpitkää.
Tuossa muuten äsken kun lenkillä käytiin niin seurasin oikein meidän yhteisymmärryksemme toimimista. Kun puhuit jotain fleksin antamista avuista, ja vihjeistä käsimerkein ym:stä aiemmin. Tosiasia kyllä on että tuo koira ei edes katso minua kun annan ohjeita. Kestää hetken, ennenkuin käsky menee selkäytimeen ja realisoituu toiminnaksi, mutta se tapahtuu yhtä varmasti kuin auringon nousu ja lasku. Jos koiralle jää ohje epäselväksi, niin silloin se katsoo ja varmistaa että kuuliko hän oikein. Tällöin toistan pyynnön, mahdollisesti myös käsielein tai nyökkäämällä suuntaan johon haluan mentäväksi.
Koiran halutessa itse vaihtaa puolta, se vilkaisee ensin sinne, sitten minuun ja lopuksi tapittaa puolta jolle pitäisi päästä sekä hidastaa vauhtia. Huvittava tapa, jonka senkin opetin vain puhumalla, estämällä ja edellyttämällä katsetta ensin. Nyt kun on selkäytimessä se on satavarma.
Toki Chaserin ja kaikkien muidenkin kohdalla nuo nouda-tehtävät on käskyasultaan yksinkertaisia. Miten pyydät jotain muuten kuin että anna tai hae? Ei edes Chaserilta voisi vaatia että ymmärtää jos esität asian naisellisesti tyyliin "hei, sieltä alkaa kauniit&rohkeat" että koira ymmärtäisi noutaa sinulle kaukosäätimen. Harva ihminenkään tuollaista käskynä pitää, paitsi ehkä aviomies. =)
Aivan liian moni ihminen pitää laillasi koirien älykkyyttä myyttinä, ja siksi eivät koskaan saa koirastaan ehkä sitä parasta irti mitä voisi siitä saada.Okei... Huh, huh! Menipä nyt hieman "yli" sun jutut...
Osalla koirista voi toimia jutustelu jännittävissä tilanteissa rauhoittamaan niitä, mutta luulisin että siksi koska koira saa "syyn" kiinnittää huomionsa omaan omistajaan, eikä sen näin ollen "tarvitse" reagoida vastaantulijaan.
Osalla "jutustelu" taas ei toimi ollenkaan, vaan tiedän tapauksia joissa koira "räjähtää" sillä hetkellä kun sen "mamma" alkaa höpöttää sille mukavia ja ohjeistaa sanallisesti miten "kiltti lapsi" käyttäytyy kun kohdataan toisia.
Enkä todellakaan suosittele puhuttelemaan vierasta koiraa. Sillä voi olla koulutus kesken, eikä sille tee hyvää jos joku kehuu sitä, kun se käyttäytyy kenties hyvinkin huonosti - jos tahdot pilata koiria höpinöilläsi, niin tee se vain omallesi - älä muille.
Tarkoitin sillä hihnalla ohjaamisella samaa kuin esim. hevosen ohjaaminen suitsilla - ei hevonenkaan käänny katsomaan ohjastajaa, vaan ohjaksien välityksellä saa komennot mihin kääntyä jne. ja olen melkoisen varma että sinä tiedostamattasi ohjastat taluttimen välityksellä koiraasi. Voimaa tuohon ei tarvi käyttää paljon, sillä eläin huomaa pienetkin muutokset.
Aloin jo uskoa, että koirasi onkin yksi niistä harvoista flexi -rekuista, jotka on koulutettu, mutta eipä taida ollakaan kuin tyypillinen flexi -räksy, koska sille pitää "esitellä" erikseen joka ikinen tienoon uusi turre ja se rähjää niille ainakin aluksi... Kun koira on oikeasti koulutettu ja hallinnassa, ei se reagoi vieraisiin koiriin mitenkään. Omani kanssa voin mennä minne tahansa ja joka päivä tulee vastaan koiria joita se ei ole ikinä nähnyt, eikä se reagoi niihin - ei silloinkaan vaikka vastapuoli kuinka provosoisi tai pistäisi millaisen shown pystyyn hyvänsä.
Jos joku aliarvioi koiran älykkyyttä, niin se olet juuri sinä ja kaltaisesi. Sinä inhimillistät koiraa... Sinä kuvittelet että se on ihmisen kaltainen ja siksi kykenee ymmärtämään kaikki höpötyksesi, vaikka todellisuudessa se ei paljoakaan tajua siitä mitä sanot. Se ymmärtää tasan tarkkaan ne sanat joiden merkitys sille on opetettu, kaikki muu perustuu äänenpainoihin ja elekieleen... Kaltaisesi ihmiset tuntuvat ajattelevan että ollakseen älykäs, täytyy älyn ja ymmärryksen olla samanlainen kuin ihmisellä - se jos joku on minkä tahansa lajisen eläimen älyn aliarvioimista. - Heh!
Okei... Huh, huh! Menipä nyt hieman "yli" sun jutut...
Osalla koirista voi toimia jutustelu jännittävissä tilanteissa rauhoittamaan niitä, mutta luulisin että siksi koska koira saa "syyn" kiinnittää huomionsa omaan omistajaan, eikä sen näin ollen "tarvitse" reagoida vastaantulijaan.
Osalla "jutustelu" taas ei toimi ollenkaan, vaan tiedän tapauksia joissa koira "räjähtää" sillä hetkellä kun sen "mamma" alkaa höpöttää sille mukavia ja ohjeistaa sanallisesti miten "kiltti lapsi" käyttäytyy kun kohdataan toisia.
Enkä todellakaan suosittele puhuttelemaan vierasta koiraa. Sillä voi olla koulutus kesken, eikä sille tee hyvää jos joku kehuu sitä, kun se käyttäytyy kenties hyvinkin huonosti - jos tahdot pilata koiria höpinöilläsi, niin tee se vain omallesi - älä muille.
Tarkoitin sillä hihnalla ohjaamisella samaa kuin esim. hevosen ohjaaminen suitsilla - ei hevonenkaan käänny katsomaan ohjastajaa, vaan ohjaksien välityksellä saa komennot mihin kääntyä jne. ja olen melkoisen varma että sinä tiedostamattasi ohjastat taluttimen välityksellä koiraasi. Voimaa tuohon ei tarvi käyttää paljon, sillä eläin huomaa pienetkin muutokset.
Aloin jo uskoa, että koirasi onkin yksi niistä harvoista flexi -rekuista, jotka on koulutettu, mutta eipä taida ollakaan kuin tyypillinen flexi -räksy, koska sille pitää "esitellä" erikseen joka ikinen tienoon uusi turre ja se rähjää niille ainakin aluksi... Kun koira on oikeasti koulutettu ja hallinnassa, ei se reagoi vieraisiin koiriin mitenkään. Omani kanssa voin mennä minne tahansa ja joka päivä tulee vastaan koiria joita se ei ole ikinä nähnyt, eikä se reagoi niihin - ei silloinkaan vaikka vastapuoli kuinka provosoisi tai pistäisi millaisen shown pystyyn hyvänsä.
Jos joku aliarvioi koiran älykkyyttä, niin se olet juuri sinä ja kaltaisesi. Sinä inhimillistät koiraa... Sinä kuvittelet että se on ihmisen kaltainen ja siksi kykenee ymmärtämään kaikki höpötyksesi, vaikka todellisuudessa se ei paljoakaan tajua siitä mitä sanot. Se ymmärtää tasan tarkkaan ne sanat joiden merkitys sille on opetettu, kaikki muu perustuu äänenpainoihin ja elekieleen... Kaltaisesi ihmiset tuntuvat ajattelevan että ollakseen älykäs, täytyy älyn ja ymmärryksen olla samanlainen kuin ihmisellä - se jos joku on minkä tahansa lajisen eläimen älyn aliarvioimista.Olen varmaan joutunut jonkun lukioikäisen väittelytuntien harjoituskohteeksi? Mikäs sen mukavampaa, kun saa vielä puhua hepoistakin... ;D
Jos et saa koiraa puhumalla rauhalliseksi, niin silloin kannattaa ottaa kissa. Koira kuin koira rauhoittuu puheesta. Ja ellei rauhoitu, niin silloin puhutaan väärin oman kehonkielen kanssa. Onhan näitä nähty. Jos koulussasi järjestetään draamatunteja niin mene kurssille mukaan, siellä opit ihan käytännössä mitä tarkoitan.
Halusit siis vetää väkisin myös hevoset tähän? Oletko ratsastanut? Silloin tunnet suitset ja tiedät että ne vaikuttavat molemmille puolille suuta, eikö? No katsos kun fleksi ei vaikuta aivan samalla tavalla. Jotta saisit koiralle viestin hihnaa pitkin, sen pitäisi vaikuttaa kuitenkin samoin. Fleksi on yhdestä paikasta kiinni koirassa ja jotta koira tuntisi ylipäätään mitään, sen tulee olla koko ajan päässä. Näin ei kuitenkaan ole, opetetulla koiralla varsinkaan, vaan koira voi olla ja yleensä on jossain -10 - 10 metrin päässä, ihan missä kohdassa sattuukin olemaan. Myös tällöin käsky pitää saada perille. Oletko yrittänyt työntää käärmettä vaakasuoraan putkeen? Tai narua edes? Silloin tiedät että veltossa narussa ei ole vastusta joka välittäisi viestisi koiralle.
Hevosen saat siis kulkemaan haluttuun suuntaan suitsilla ja muilla kehosi avuilla, mutta et koiraa. Lisäksi joudut käyttämään siinä myös pohjettasi. Pelkkä suitsesta repiminen ei hevosta saa kulkemaan haluttuun suuntaan vaan vastakkaisen puolen pohkeella kerrot hevoselle minne ei olla menossa. Blokkaat siis sen.
Koiran kanssa ne avut on jotain muuta. Vaikka et koiran älykkyyteen usko, niin se ei silti poista sitä tosiasiaa että koirat ovat älykkäämpiä kuin monet kaltaisesi luulevat.
Totta, koira ymmärtää ne sanat jotka on opetettu, se on tarkoituskin ja siksi ne on opetettu että ne tarpeen tullen ymmärretään. Ei kai siinä voi olla mitään epäselvää? Ei koiran ole edes tarpeen ymmärtää kaikkea mitä siinä ohella sanotaan. Tilanne on sama kuin isi ja äiti juttelee kauppaan menosta, muksu tietää mikä on kauppa ja että sieltä saa karkkia. Ei tarvitse sen jälkeen kahta kertaa pyytää lähteekö hän kauppaan mukaan. Mitään muuta asiasta ei tarvitse tietää kuin että mitä on tapahtumassa eli minne ollaan menossa ja että siksi vaatteet puetaan päälle.
Kyllä, se on totta että minä inhimillistän koiraa. Haluan että koirani antaa minulle parastaan ja odotan toki sitä. Hyvää käytöstä ihmisiä ja muita koiria kohtaan. Aivan kuten lapselle opetetaan ensin sanoja ja sitten opetetaan niistä muodostamana lauseita, niin samoin myös koiralle opetetaan sanoja, ja puhumalla selkeästi oppii koira poimimaan ne sanat myös lauseissa. Mitä enemmän ja aktiivisemmin opetetaan, sitä enemmän opitaan. Eikö vain? Kuten lapselle, aloitetaan yksinkertaisista asioista ja koko ajan pyritään uudelle tasolle.
Inhimillistyksen vastapainoksi myös animaalistan koiraani. Koska se on erittäinkin liikunnallinen ja metsässä viihtyvä, tarjoan sille mitä se haluaa. Näin meillä pysyy erittäin hieno symbioosi jota asiaan vihkiytymättömät voivat vain ihastella. Kuten sitä että miksi meillä on usein hirven- tai muun riistan lihaa vaikka se on kallista. No siksi että koira toimii kuin ihmisen mieli, paitsi kotona kaupungissa, myös korvessa metsästäessä.
Edelleen, uskostasi riippumatta, kouluta koiraasi edelleen(jos sellainen oikeasti sulla on), voit päästä vielä samalle tasolle kanssamme. - Flexit on hanurista
Heh! kirjoitti:
Olen varmaan joutunut jonkun lukioikäisen väittelytuntien harjoituskohteeksi? Mikäs sen mukavampaa, kun saa vielä puhua hepoistakin... ;D
Jos et saa koiraa puhumalla rauhalliseksi, niin silloin kannattaa ottaa kissa. Koira kuin koira rauhoittuu puheesta. Ja ellei rauhoitu, niin silloin puhutaan väärin oman kehonkielen kanssa. Onhan näitä nähty. Jos koulussasi järjestetään draamatunteja niin mene kurssille mukaan, siellä opit ihan käytännössä mitä tarkoitan.
Halusit siis vetää väkisin myös hevoset tähän? Oletko ratsastanut? Silloin tunnet suitset ja tiedät että ne vaikuttavat molemmille puolille suuta, eikö? No katsos kun fleksi ei vaikuta aivan samalla tavalla. Jotta saisit koiralle viestin hihnaa pitkin, sen pitäisi vaikuttaa kuitenkin samoin. Fleksi on yhdestä paikasta kiinni koirassa ja jotta koira tuntisi ylipäätään mitään, sen tulee olla koko ajan päässä. Näin ei kuitenkaan ole, opetetulla koiralla varsinkaan, vaan koira voi olla ja yleensä on jossain -10 - 10 metrin päässä, ihan missä kohdassa sattuukin olemaan. Myös tällöin käsky pitää saada perille. Oletko yrittänyt työntää käärmettä vaakasuoraan putkeen? Tai narua edes? Silloin tiedät että veltossa narussa ei ole vastusta joka välittäisi viestisi koiralle.
Hevosen saat siis kulkemaan haluttuun suuntaan suitsilla ja muilla kehosi avuilla, mutta et koiraa. Lisäksi joudut käyttämään siinä myös pohjettasi. Pelkkä suitsesta repiminen ei hevosta saa kulkemaan haluttuun suuntaan vaan vastakkaisen puolen pohkeella kerrot hevoselle minne ei olla menossa. Blokkaat siis sen.
Koiran kanssa ne avut on jotain muuta. Vaikka et koiran älykkyyteen usko, niin se ei silti poista sitä tosiasiaa että koirat ovat älykkäämpiä kuin monet kaltaisesi luulevat.
Totta, koira ymmärtää ne sanat jotka on opetettu, se on tarkoituskin ja siksi ne on opetettu että ne tarpeen tullen ymmärretään. Ei kai siinä voi olla mitään epäselvää? Ei koiran ole edes tarpeen ymmärtää kaikkea mitä siinä ohella sanotaan. Tilanne on sama kuin isi ja äiti juttelee kauppaan menosta, muksu tietää mikä on kauppa ja että sieltä saa karkkia. Ei tarvitse sen jälkeen kahta kertaa pyytää lähteekö hän kauppaan mukaan. Mitään muuta asiasta ei tarvitse tietää kuin että mitä on tapahtumassa eli minne ollaan menossa ja että siksi vaatteet puetaan päälle.
Kyllä, se on totta että minä inhimillistän koiraa. Haluan että koirani antaa minulle parastaan ja odotan toki sitä. Hyvää käytöstä ihmisiä ja muita koiria kohtaan. Aivan kuten lapselle opetetaan ensin sanoja ja sitten opetetaan niistä muodostamana lauseita, niin samoin myös koiralle opetetaan sanoja, ja puhumalla selkeästi oppii koira poimimaan ne sanat myös lauseissa. Mitä enemmän ja aktiivisemmin opetetaan, sitä enemmän opitaan. Eikö vain? Kuten lapselle, aloitetaan yksinkertaisista asioista ja koko ajan pyritään uudelle tasolle.
Inhimillistyksen vastapainoksi myös animaalistan koiraani. Koska se on erittäinkin liikunnallinen ja metsässä viihtyvä, tarjoan sille mitä se haluaa. Näin meillä pysyy erittäin hieno symbioosi jota asiaan vihkiytymättömät voivat vain ihastella. Kuten sitä että miksi meillä on usein hirven- tai muun riistan lihaa vaikka se on kallista. No siksi että koira toimii kuin ihmisen mieli, paitsi kotona kaupungissa, myös korvessa metsästäessä.
Edelleen, uskostasi riippumatta, kouluta koiraasi edelleen(jos sellainen oikeasti sulla on), voit päästä vielä samalle tasolle kanssamme.Hevosta ohjataan ohjaksilla myös kärryistä tai reestä - mitenkäs yllät pohkeinesi sinne? Flexihän ei ole löysänä käsittääkseni missään vaiheessa, vai onko omasi rikki? Kuten olet tuonut esiin, flexissäsi on mittaa 10 metriä ja koirasi viipottaa menemään sinusta niin kaukana kuin pystyy - sehän oli sitä "vapautta." Koiraa pystyy ohjaamaan yhdellä narulla kaulasta jos taidon osaa, eikä tarkoita kovaa repimistä ja kiskomista vaan aavistuksen omaisia keveitä käden liikkeitä, vai eikö kätesi liiku vasemmalle, oikealle, taaksepäin tarvittaessa? Nämä olisi niinkuin ne "vasen" "oikea" "hidasta/pysähdy" komennot taluttimen välityksellä annettuna.
Kuten olen lukuisia kertoja sanonut - koirani on koulutettu, ei tarvi kouluttaa enää... Ja höpinöistäsi päätellen et ole lähelläkään tasoamme... Jos olisit - ei sinun olisi tarpeellista "esitellä" koirallesi kaikkia kulmakunnan uusia tulokkaita. OIKEASTI koulutettu ja hanskassa oleva koira ei reagoi vieraisiin koiriin, vaikkei niitä olisi ikinä nähnyt.
Koiran voi rauhoittaa puheella, mutta se onnistuu pitämällä turpa rullallakin - kuten sanoit - se perustuu elekieleen, siihen mitä ihmisen fyysinen olemus välittää - ei suinkaan siihen kuinka paljon turpavärkki käy ja mitä sieltä suoltaa ja kenelle. - Ohjaillaan joo, toki
Hevosta ohjataan ohjaksilla myös kärryistä tai reestä - mitenkäs yllät pohkeinesi sinne? Flexihän ei ole löysänä käsittääkseni missään vaiheessa, vai onko omasi rikki? Kuten olet tuonut esiin, flexissäsi on mittaa 10 metriä ja koirasi viipottaa menemään sinusta niin kaukana kuin pystyy - sehän oli sitä "vapautta." Koiraa pystyy ohjaamaan yhdellä narulla kaulasta jos taidon osaa, eikä tarkoita kovaa repimistä ja kiskomista vaan aavistuksen omaisia keveitä käden liikkeitä, vai eikö kätesi liiku vasemmalle, oikealle, taaksepäin tarvittaessa? Nämä olisi niinkuin ne "vasen" "oikea" "hidasta/pysähdy" komennot taluttimen välityksellä annettuna.
Kuten olen lukuisia kertoja sanonut - koirani on koulutettu, ei tarvi kouluttaa enää... Ja höpinöistäsi päätellen et ole lähelläkään tasoamme... Jos olisit - ei sinun olisi tarpeellista "esitellä" koirallesi kaikkia kulmakunnan uusia tulokkaita. OIKEASTI koulutettu ja hanskassa oleva koira ei reagoi vieraisiin koiriin, vaikkei niitä olisi ikinä nähnyt.
Koiran voi rauhoittaa puheella, mutta se onnistuu pitämällä turpa rullallakin - kuten sanoit - se perustuu elekieleen, siihen mitä ihmisen fyysinen olemus välittää - ei suinkaan siihen kuinka paljon turpavärkki käy ja mitä sieltä suoltaa ja kenelle.Ohjaillaan niitä hevosia reestäkin, mutta niitä ohjaksia kulkee aina kaksi. Kummallekin puolelle turpaa kuolaimiin. Näin saat välitettyä viestin jonka haluat välittää.
Fleksihän nimenomaan on löysänä kaiken muun ajan paitsi silloin kun koira tölmähtää sinne päähän saakka. Sen hetken kun se on siellä voit saada teoriassa jonkinlaisen kontaktin. Koulutettu koira taas puolestaan ei kosketa hihnan päätä kuin satunnaisesti - ja hiljentää vauhdin viimeistään pyydettäessä. Meidän tapauksessa se tapahtuu käskyllä "Jätä yksi askel väliin" ja heti koira hiljentää niin että hihnanpäätä ei tunne. Se on ihannetilanne mutta joskus tarvitaan lisäkäsky "toinen vielä, ole hyvä". Ja kun tämä tapahtuu niin kiitetään koiraa.
Ei, ei ja vielä kerran ei. Et pysty kymmenen metrin päähän viestittämään mitään merkkejä muuten kuin sanallisesti. Jotta liike tuntuisi edes jossain määrin sinun pitäisi tehdä kädellä monen metrin kaaria ja liikkua enemmän kuin koira. Jos noin tekisit, niin eikö se olisi tuolloin sama sinkoiletko sinä vai koira? Tarkoitus on kuitenkin että sekä koira että omistaja kulkevat nätisti tien/kadun laitaa. Ne ohjeet todellakin menee puhumalla perille.
Koiran voi todella ja myöskin pitää rauhoittaa puheella. Omistajan hiljaisuus lisää uhkaa. Otapa tilanne ja pane koirasi(olettaein että et ole silponut sitä) nuuskimaan ennestään tuntematonta koiraa, joka on samaa sukupuolta ja myös silpomaton, sen niin halutessa. Ole hiljaa ja katso mitä tapahtuu. Sataprosenttisen varmasti ennemmin kuin myöhemmin sieltä tulee räjähdys. Tämän voit kuitenkin estää puhumalla. De facto.
Kuten olen useasti sanonut, koirasi on edelleen kouluttamaton(eihän se osaa edes fleksissä kulkea). Ja pahaa pelkään että se sellaiseksi myös jää. Ellet sitten muuta asennettasi ja todellakin ala kouluttamaan sitä lisää. Koiran omistaminen on elinikäinen koulu. Mutta kiva koulu, toisin kuin lukio. - Flexit on hanurista
Ohjaillaan joo, toki kirjoitti:
Ohjaillaan niitä hevosia reestäkin, mutta niitä ohjaksia kulkee aina kaksi. Kummallekin puolelle turpaa kuolaimiin. Näin saat välitettyä viestin jonka haluat välittää.
Fleksihän nimenomaan on löysänä kaiken muun ajan paitsi silloin kun koira tölmähtää sinne päähän saakka. Sen hetken kun se on siellä voit saada teoriassa jonkinlaisen kontaktin. Koulutettu koira taas puolestaan ei kosketa hihnan päätä kuin satunnaisesti - ja hiljentää vauhdin viimeistään pyydettäessä. Meidän tapauksessa se tapahtuu käskyllä "Jätä yksi askel väliin" ja heti koira hiljentää niin että hihnanpäätä ei tunne. Se on ihannetilanne mutta joskus tarvitaan lisäkäsky "toinen vielä, ole hyvä". Ja kun tämä tapahtuu niin kiitetään koiraa.
Ei, ei ja vielä kerran ei. Et pysty kymmenen metrin päähän viestittämään mitään merkkejä muuten kuin sanallisesti. Jotta liike tuntuisi edes jossain määrin sinun pitäisi tehdä kädellä monen metrin kaaria ja liikkua enemmän kuin koira. Jos noin tekisit, niin eikö se olisi tuolloin sama sinkoiletko sinä vai koira? Tarkoitus on kuitenkin että sekä koira että omistaja kulkevat nätisti tien/kadun laitaa. Ne ohjeet todellakin menee puhumalla perille.
Koiran voi todella ja myöskin pitää rauhoittaa puheella. Omistajan hiljaisuus lisää uhkaa. Otapa tilanne ja pane koirasi(olettaein että et ole silponut sitä) nuuskimaan ennestään tuntematonta koiraa, joka on samaa sukupuolta ja myös silpomaton, sen niin halutessa. Ole hiljaa ja katso mitä tapahtuu. Sataprosenttisen varmasti ennemmin kuin myöhemmin sieltä tulee räjähdys. Tämän voit kuitenkin estää puhumalla. De facto.
Kuten olen useasti sanonut, koirasi on edelleen kouluttamaton(eihän se osaa edes fleksissä kulkea). Ja pahaa pelkään että se sellaiseksi myös jää. Ellet sitten muuta asennettasi ja todellakin ala kouluttamaan sitä lisää. Koiran omistaminen on elinikäinen koulu. Mutta kiva koulu, toisin kuin lukio.Omistajan hiljaisuus ei lisää uhkaa, jos omistaja on rento, rauhallinen ja itsevarma. Erityisesti hermostuneen ihmisen kannattaa pitää suu supussa, eikä mäkättää ääni väristen "ei tässä mitään hätää, sieltä tulee vaan tessu, katso kuinka hienosti se käyttäytyy! Otahan sinäkin mallia... Nooh! Älä nyt rähise kun toinen on ihan kiltti!! Hyi sinua! Mehän jo kotona sovittiin miten käyttäydytään..." Tuon kaltaista kuulen eräiden tiettyjen flexin nokassa rähisevien koirien omistajien suusta aina kun he vastaan tulevat, ja koirien käytös pahenee vain pahenemistaan ajan kanssa. Yleensä näille koirille pian onkin oikeastaan merkki, että nyt pitää käyttäytyä hyökkäävästi ja aloittaa rähinä, kun mamma alkaa papattaa... Jos jotain haluaa sanoa kohtaamistilanteissa, niin pelkkä "ohi" riittää vallan mainiosti. Toki koiralle on pitänyt sanan merkitys jo ennestään opettaa...
Suuri osa koirien keskinäisestä kommunikoinnista on äänetöntä. Sinähän tosin tyypillisenä flexin käyttäjänä et tätä tiedä, koska koirasi on tyypillinen flexi -räksy - eli toisinsanoen se pitää hirveää meteliä rähisee ja murisee ja sitten kun se on hiljaa, se käy toisen kimppuun.
Koirilla on kuitenkin vaikka kuinka paljon ns. rauhoittaviakin eleitä. Oletko koskaan nähnyt kun koira kääntää päänsä pois toisesta, eli katkaisee katsekontaktin? Oletko nähnyt kun koira istuu alas kääntäen selän toiselle? - Hehheh!
Omistajan hiljaisuus ei lisää uhkaa, jos omistaja on rento, rauhallinen ja itsevarma. Erityisesti hermostuneen ihmisen kannattaa pitää suu supussa, eikä mäkättää ääni väristen "ei tässä mitään hätää, sieltä tulee vaan tessu, katso kuinka hienosti se käyttäytyy! Otahan sinäkin mallia... Nooh! Älä nyt rähise kun toinen on ihan kiltti!! Hyi sinua! Mehän jo kotona sovittiin miten käyttäydytään..." Tuon kaltaista kuulen eräiden tiettyjen flexin nokassa rähisevien koirien omistajien suusta aina kun he vastaan tulevat, ja koirien käytös pahenee vain pahenemistaan ajan kanssa. Yleensä näille koirille pian onkin oikeastaan merkki, että nyt pitää käyttäytyä hyökkäävästi ja aloittaa rähinä, kun mamma alkaa papattaa... Jos jotain haluaa sanoa kohtaamistilanteissa, niin pelkkä "ohi" riittää vallan mainiosti. Toki koiralle on pitänyt sanan merkitys jo ennestään opettaa...
Suuri osa koirien keskinäisestä kommunikoinnista on äänetöntä. Sinähän tosin tyypillisenä flexin käyttäjänä et tätä tiedä, koska koirasi on tyypillinen flexi -räksy - eli toisinsanoen se pitää hirveää meteliä rähisee ja murisee ja sitten kun se on hiljaa, se käy toisen kimppuun.
Koirilla on kuitenkin vaikka kuinka paljon ns. rauhoittaviakin eleitä. Oletko koskaan nähnyt kun koira kääntää päänsä pois toisesta, eli katkaisee katsekontaktin? Oletko nähnyt kun koira istuu alas kääntäen selän toiselle?Mimmi veti sitten taas käämit kun kehotin jatkamaan koiransa koulimista? Hienoa nähdä kuinka rauhallinen koiranomistaja sinä olet... ;D)))
Oikea mallteiniikouluttaja jolla vielä paljon opittavaa koirista ja elämästä ylipäätään. - Flexit on hanurista
Hehheh! kirjoitti:
Mimmi veti sitten taas käämit kun kehotin jatkamaan koiransa koulimista? Hienoa nähdä kuinka rauhallinen koiranomistaja sinä olet... ;D)))
Oikea mallteiniikouluttaja jolla vielä paljon opittavaa koirista ja elämästä ylipäätään.Ai miten niin "vedin käämit"?
Keskity sinä vain sen koirasi kouluttamiseen, sillä eihän se selvästikään ole koulutettu...
Täällä meillä - minulla ja koirallani on homma täydellisesti hanskassa. ;) - Ai? Todellako...
Ai miten niin "vedin käämit"?
Keskity sinä vain sen koirasi kouluttamiseen, sillä eihän se selvästikään ole koulutettu...
Täällä meillä - minulla ja koirallani on homma täydellisesti hanskassa. ;)ethän edes voi sitä fleksissä pitää. Mitens se nyt niin "täydellisesti" onkaan hanskassa?
Ei ainakaan minusta ole... - Flexit on hanurista
Ai? Todellako... kirjoitti:
ethän edes voi sitä fleksissä pitää. Mitens se nyt niin "täydellisesti" onkaan hanskassa?
Ei ainakaan minusta ole...Monta kertaa olen sanonut että ei ole mitään väliä mikä narun tapainen sen pantaan on kiinnitetty vai onko yhtään mitään - se on aina hanskassa.
En pidä sitä flexissä, koska en halua. Toistan EN HALUA... Se on tyylitön laiskojen ihmisten väline. Kaikin tavoin turha kapistus, jolla ei tee yhtään mitään jos on viitsinyt kouluttaa koiransa OIKEASTI.
Itse et pysty omaa koiraasi pitämään irtaallaan - saati taluttamaan edes oikealla hihnalla, koska se kiskoo, säntäilee siksakkia pitkin tietä, ei halua kulkea lähelläsi vaan menee niin kauas kuin pystyy, joka teidän tapauksessa on se 10 metriä... Oma koirasi rähisee kaikki vastaantulijat, jos et ole niitä sille erikseen "esitellyt". Oma koirasi käy toisten kimppuun (ainakin samaa sukupuolta olevien) jos lähelle pääsee (kuinka tyypillinen flexi -rekku!) kuten kerroit.
Kouluta nyt vaan se koirasi ja lakkaa nillittämästä minulle... Olisit kaiken tämänkin ajan käyttänyt koirasi kouluttamiseen, minkä olet käyttänyt höpöttämiseen maailman turhimmasta kapistuksesta, eli flexistä. Paitsi että se on täysin turha - se on myös vaarallinen. - Kukas se tässä
Monta kertaa olen sanonut että ei ole mitään väliä mikä narun tapainen sen pantaan on kiinnitetty vai onko yhtään mitään - se on aina hanskassa.
En pidä sitä flexissä, koska en halua. Toistan EN HALUA... Se on tyylitön laiskojen ihmisten väline. Kaikin tavoin turha kapistus, jolla ei tee yhtään mitään jos on viitsinyt kouluttaa koiransa OIKEASTI.
Itse et pysty omaa koiraasi pitämään irtaallaan - saati taluttamaan edes oikealla hihnalla, koska se kiskoo, säntäilee siksakkia pitkin tietä, ei halua kulkea lähelläsi vaan menee niin kauas kuin pystyy, joka teidän tapauksessa on se 10 metriä... Oma koirasi rähisee kaikki vastaantulijat, jos et ole niitä sille erikseen "esitellyt". Oma koirasi käy toisten kimppuun (ainakin samaa sukupuolta olevien) jos lähelle pääsee (kuinka tyypillinen flexi -rekku!) kuten kerroit.
Kouluta nyt vaan se koirasi ja lakkaa nillittämästä minulle... Olisit kaiken tämänkin ajan käyttänyt koirasi kouluttamiseen, minkä olet käyttänyt höpöttämiseen maailman turhimmasta kapistuksesta, eli flexistä. Paitsi että se on täysin turha - se on myös vaarallinen.nillittääkään? Olenhan jo moneen kertaan maininnut että koirani on opetettu kulkemaan fleksissä, koska se on lain mukaan pidettävä kytkettynä. On luonnonvastaista pitää hyvää elukkaa pienessä riimussa aina jaloissa potkittavana. Se on ikävän näköistä ja tyhmää ja lisäksi turhaa jos koira on opetettu kulkemaan fleksissä. Mutta kun sinä et ole vaivautunut edes alkeita opettamaan, niin tee ihmeessä niinkuin haluat. Olenhan jo moneen kertaan sanonutkin sen, että minun maailmankuvaani se ei miksikään muuta. Mutta säälin kyllä hiukan koiraasi, kun sillä on tuollainen emäntä. Jos vaivautuisit kouluttamaan sitä saisit siitä paaljon enemmän irti kuin mitä nyt. Fleksi on joo vaarallinen - ehkä nimenomaan sinun käsissäsi. Ja siksi kehotan vielä kertaalleen opettamaan sille sen kulkemisen jalon taidon. Lue vaikka tämän ketjun MINUN viestini vielä kerran, sieltä löydät ainakin sen mihin pitää pyrkiä. Ja toki, mielellään neuvonkin, vaikka ihan kädestä piteän jos haluat, miten se tehdään. Kunhan nöyrryt vain pyytämään, tyttö-kulta.
- Flexit on hanurista
Kukas se tässä kirjoitti:
nillittääkään? Olenhan jo moneen kertaan maininnut että koirani on opetettu kulkemaan fleksissä, koska se on lain mukaan pidettävä kytkettynä. On luonnonvastaista pitää hyvää elukkaa pienessä riimussa aina jaloissa potkittavana. Se on ikävän näköistä ja tyhmää ja lisäksi turhaa jos koira on opetettu kulkemaan fleksissä. Mutta kun sinä et ole vaivautunut edes alkeita opettamaan, niin tee ihmeessä niinkuin haluat. Olenhan jo moneen kertaan sanonutkin sen, että minun maailmankuvaani se ei miksikään muuta. Mutta säälin kyllä hiukan koiraasi, kun sillä on tuollainen emäntä. Jos vaivautuisit kouluttamaan sitä saisit siitä paaljon enemmän irti kuin mitä nyt. Fleksi on joo vaarallinen - ehkä nimenomaan sinun käsissäsi. Ja siksi kehotan vielä kertaalleen opettamaan sille sen kulkemisen jalon taidon. Lue vaikka tämän ketjun MINUN viestini vielä kerran, sieltä löydät ainakin sen mihin pitää pyrkiä. Ja toki, mielellään neuvonkin, vaikka ihan kädestä piteän jos haluat, miten se tehdään. Kunhan nöyrryt vain pyytämään, tyttö-kulta.
Mikä pakkomielle sinulla on tuosta koirien potkimisesta, onko se jonkunlainen fantasia? Tuottaako koirasi huono käytös jo niin paljon raivoa sinulle, että tahtoisit potkia sitä mutta projisoit nuo tunteesi ihmisiin, jotka ovat oikeasti kouluttaneet koiransa - kuten minuun? Haluatko nähdä kaltaiseni asiansa osaavat ja vastuulliset ihmiset eläinrääkkääjinä siksi, että et itse ole viitsinyt kouluttaa koiraasi ja tahdot perustella oman laiskuutesi sillä, että on mukamas väkivaltaa kouluttaa koira?
Sinä itse olet laiminlyönyt koirasi koulutuksen ja nyt saat "nauttia" laiskuutesi hedelmistä. Ei ole koirasi vika, että se käyttäytyy miten sattuu, koska eihän se raukka voi tietää miten ihmisten ilmoilla kuljetaan ja käyttäydytään, kun ei sille kukaan ole asioita opettanut. Sen sijaan että vihaat koira -raukkaasi ja haaveilet sen potkimisesta tai vihaat vastuuntuntoisia kunnon koiraihmisiä ja haluat nähdä meidät koiranpotkijoina, niin ota ihmeessä yhteyttä koirankouluttajaan ja ala kouluttaa sitä koiraasi! Te selvästi tarvitsette jo ammattiapua, tai pikemmin vain sinä tarvitset. Koirasi on kyllä oppimiskykyinen, sillä vaikka vanha sananlasku muuta sanoo - vanhakin koira oppii uusia temppuja.
Ei ihmekään että koirasi menee sinusta niin kauas kuin pystyy, kyllähän se aistii vihasi... Yleensä koirat haluavat pysytellä lähellä omistajaansa, jopa irtaallaan ollessaankin, ja käyvät kauempana vain pieniä pyrähdyksiä ja seuraavat katseellaan missä omistaja kulkee... Et osaa edes kuvitella kuinka kivaa on lenkkeillä koiran kanssa joka kauniisti kävelee vierellä ja katsoo omistajaansa ja sen naamalta loistaa ilo. - Taas kilahti käämit?
Mikä pakkomielle sinulla on tuosta koirien potkimisesta, onko se jonkunlainen fantasia? Tuottaako koirasi huono käytös jo niin paljon raivoa sinulle, että tahtoisit potkia sitä mutta projisoit nuo tunteesi ihmisiin, jotka ovat oikeasti kouluttaneet koiransa - kuten minuun? Haluatko nähdä kaltaiseni asiansa osaavat ja vastuulliset ihmiset eläinrääkkääjinä siksi, että et itse ole viitsinyt kouluttaa koiraasi ja tahdot perustella oman laiskuutesi sillä, että on mukamas väkivaltaa kouluttaa koira?
Sinä itse olet laiminlyönyt koirasi koulutuksen ja nyt saat "nauttia" laiskuutesi hedelmistä. Ei ole koirasi vika, että se käyttäytyy miten sattuu, koska eihän se raukka voi tietää miten ihmisten ilmoilla kuljetaan ja käyttäydytään, kun ei sille kukaan ole asioita opettanut. Sen sijaan että vihaat koira -raukkaasi ja haaveilet sen potkimisesta tai vihaat vastuuntuntoisia kunnon koiraihmisiä ja haluat nähdä meidät koiranpotkijoina, niin ota ihmeessä yhteyttä koirankouluttajaan ja ala kouluttaa sitä koiraasi! Te selvästi tarvitsette jo ammattiapua, tai pikemmin vain sinä tarvitset. Koirasi on kyllä oppimiskykyinen, sillä vaikka vanha sananlasku muuta sanoo - vanhakin koira oppii uusia temppuja.
Ei ihmekään että koirasi menee sinusta niin kauas kuin pystyy, kyllähän se aistii vihasi... Yleensä koirat haluavat pysytellä lähellä omistajaansa, jopa irtaallaan ollessaankin, ja käyvät kauempana vain pieniä pyrähdyksiä ja seuraavat katseellaan missä omistaja kulkee... Et osaa edes kuvitella kuinka kivaa on lenkkeillä koiran kanssa joka kauniisti kävelee vierellä ja katsoo omistajaansa ja sen naamalta loistaa ilo.Ja niin että savu nousee, grrirr, mä taitan niskan vielä tolta vaarilta, eikö? Voin hyvin kuvitella kuinka vihan vimmassa sitä kirjoiteltiin tuokin lööperi yllä. Ei ainakaan ajatuksella valittu yhtään sanaa. Relaxaa nyt vaan mimmi-hyvä ja kouluta se koirasi, niin voitte päästä joskus vielä samalle tasolle kuin täällä ollaan jo. Oltu jo kauan.
Mutta - jos on lusikalla saanut ja jonkun egonkohottajan itselleen ottanut, niin eipähän voi mitään. Silloin neiti-hyvä neuvoni on että kärsi, kärsi ja vielä vähän kärsi. Kyllä se koirasi elämä todennäköisesti ennen loppuu kuin sinun. Sen jälkeen tee huolellinen analyysi mikä meni vikaan ja valitse seuraavalla kerralla toisin. Ainakin jos muistat nämä sedän sanat.
- Gäveliä
Tätä koulutusjankkaamista täällä riittää, jotkut luulee että kaikki koirat saa toimimaan samoilla systeemeillä. Ei saa. On koiria, joita ei todellakaan pidä fleksissä taluttaa, eikä saalisvietti kouluttamalla häviä.
Sen opit kantapään kautta sopivassa tilaisuudessa.
Ja on koiranomistajia jotka eivät ota huomioon muita tielläliikkujia, vaan vallataan koko kulkureitti.
Vaan entäpä kun kahden koirani kanssa lenkkeilen aamupimeällä jalkakäytävällä ja takanani pyöräilijä rimputtaa kellollaan väistämään - siis jalkakäytävällä, joka ei ole pyörätie. Harmissani tokaisin, että ajoradalle itse siitä, mutta on siellä kuulemma niin vaarallista. Yhtään autoa ei missään.
Että on meitä aika moneen lähtöön. - Jokainen tavallaan
toki,itse en ole kokenut fleksiä mukavaksi käyttää.Liekö sitten etten osaa? Taluttimella olen opettanut vierellä kulkemisen,ja siinä koiruus tepsuttaa remmillä,että ilman,tilanteiden ja alueiden mukaan.
- älyhoivaan
eikö joillain järkki leikkaa kun ne ulkoiluttaa lapsiaan niin ne antaa mennä ne ihan miten sattuu että muut ihmiset joutuu väistämään, eikö ymmärretä että pitää sitä lasta siinä lähellä itseään eikä toisella puolella
- Niina O.
Me törmättiin kans kerran ison (n60kiloisen) risteyttyksen kans lenkillä juuri koiranomistajaan jolla koira flexissä ja flexin käyttö hakusessa. Koira ampas meitä kohti eikä omistaja kerenny reagoimaa, oma koira kaks kertaa tätä toista isompana alko tietysti puolustamaan heti ku toinen koira sen luo pääsi. Tilanne oli aika pian ohi ku komensin omani pois ja nainen löysi flexistään lukituksen, mutta vahinko kerkes pienemmälle koiralle sattua. En tiiä montako tikkiä jouduttiin koiralle laittamaan, mutta hysteerinen omistaja itki ja haukku minun koiran hulluksi ja sano että perästä kuuluu ja tuommonen raivohullu vasikka pitäis ampua. Annoin omat yhteystiedot naiselle ja sanoin rauhallisesti että palataan asiaan kun olet rauhottunu ja opetellu käyttämään tuota virveliä millä koiraas talutat.
Ei siitä mitään ikinä kuulunu, mutta oli muistanu kertoa kaikille vastaantuleville tapahtuneesta. Oma koira oli ihan rauhassa ennen tappelua ja sen jälkeen, tottakai koira puolustautuu jos vieras koira käy vihoissaan päälle. Ja vaikken tätä toista koiraa tunne niin leikkimään se ei ainakaan ollu tulossa :D
- Niin tyypillistä :D
Tyypillinen flexin käyttäjä.
http://www.youtube.com/watch?v=fAoQXlVVQBg- op.käyt.flex.
"Älä Rontti vedä", ku koira menee 6 metriä edellä felxin nokassa XD
Kukakohan tossa kävelyttää ja ketä :P - Niin tyypillistä :D
op.käyt.flex. kirjoitti:
"Älä Rontti vedä", ku koira menee 6 metriä edellä felxin nokassa XD
Kukakohan tossa kävelyttää ja ketä :PNiin ja sen koirakin on vielä sellaista rotua, ettei sitä voi kouluttaa... :D
- _koirankouluttaja
Flexiä ei kannata käyttää monestakin syystä:
- On ollut tapauksia, joissa flexi on katkennut, ja koira juossut auton alle ja kuollut
- Flexissä koiran kontrollointi on lähes mahdotonta
- Lukuisia tapauksia on sattunut, joissa fleksin päässä koira on kävellyt liian kaukana kävelyttäjästä ja koira on käynyt pienemmän koiran kimppuun, jopa tappanut tämän
-Koiran hihnakoulutus ei onnistu flexissä
-Nopeisiin tilanteisiin reagointi flexin takia on lähes mahdotonta.
-Kaupungeisa ja taajamissa koirat flexissä usein häiritsevät muita jalankulkijoita, pyöräilijöitä ym. ja tietenkin ovat samalla itse vaarassa
Flexi sopii joihinkin tilanteisiin:
-Esim. koira maaseudulla. Kävelyttäjä tekee koiran kanssa lenkkejä pelloilla, metsäteillä, joissa ei tule vastaantulijoita. Ei voi/halua päästää koiraa kokonaan vapaaksi, koska koira esim. lähtisi karkuun jäniksen tms. perään (ns. metsäviettinen koira). Mutta koiralle on järkevää näissä olosuhteissa sallia pitkät etäisyydet ja enemmän "vapautta" kuin parin metrin hihnassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4533876Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501266
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047