Vanhan ajan maaliöljy

Eemeli

Vielä 1960-luvulla käytettiin maaliöljyä kyllästeaineena puuveneissä. Olen kuullut että sitä voisi käyttää tiikkiöljyn sijasta tiikeissä. Onko kokemuksia?

8

1814

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalarismies

      ...että se "tiikkiöljy" ei ole juuri sitä vanhaa kunnon maaliöljyä (pellavansiemenöljyä)?

      Tiikki/teak on arvokasta puuta. Kyllä sen nimellä saa hintaa myös öljylle.

      Pellavansiemenöljyä käytetään puuveneiden kyllästykseen tällä vuosituhannellakin. Yksi yleisesti käytetty sekoitus on 1/3 tervaa, 1/3 tärpättiä ja 1/3 pellavansiemenöljyä. On halvempaa kuin tuotteistetut Owatrolit, Le Tonkinoisit sun muut.

      • fiskari

        Yleisin nykyään käytetty sekoitus:
        -1/3 kylmäpuristettu pellavaöljy.
        -1/3 mäntytärpätti.(pineenitärpätti,oulutärpätti)
        -1/3lahonsuoja-aine.(Aspergol tai peryskylläste terästettynä sinkkiaftenaatilla)
        Parin sivelyn jälkeen voi seoksesta jättää tärpätin pois. Terva voi tukkia puuta sen verran
        että uusintakyllästyksessä ei aineet imeydy kunnolla.


      • Lage
        fiskari kirjoitti:

        Yleisin nykyään käytetty sekoitus:
        -1/3 kylmäpuristettu pellavaöljy.
        -1/3 mäntytärpätti.(pineenitärpätti,oulutärpätti)
        -1/3lahonsuoja-aine.(Aspergol tai peryskylläste terästettynä sinkkiaftenaatilla)
        Parin sivelyn jälkeen voi seoksesta jättää tärpätin pois. Terva voi tukkia puuta sen verran
        että uusintakyllästyksessä ei aineet imeydy kunnolla.

        Itse käytin vähemmän liuottimia ja päädyin 70% pellavaöljyä ja 30% Valtti-kyllästettä sisältävään seokseen. Vene imi kyllästettä hyvin, eikä homettakaan ole näkynyt. Tosin tätä pienempiä myrkkymääriä ei kannattane veneessä käyttää, sillä muuten alkaa home pukkaamaan.


      • Puu...

        Tuossa yo resptissä on yksi paha puute. Kylmäpuristettuun raakaan (keittämättömään) pellava öljykyllästeeseen tulee ehdottomasti lisätä lahon ja sinistymisen esto ainetta, Peruskylläste, aspegooli tms. n 20-25%.


    • Anonyymi00005

      Tiikkiöljyä käytetään öljyttyjen huonekalujen pinnan hoitoon, ovat nykyään antiikkia.

    • Anonyymi00006

      Kiinanöljy on parempi kuin pellavaöljy, tunkeutuu syvemmälle ja ohenteena kannattaa harkita spriitä. Tervaa mukaan noin kolmannes.

    • Anonyymi00007

      Citruuna öljyä suositellaan veneeni tiikki sisustuksen hoitoon, in viskositeetiltä pientä ja imeytyy syvälle ja nopeasti.

    • Anonyymi00008

      On teillä höpinät😅!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1715
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      87
      834
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      663
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe