Likaisuuden pelko ja muut

Minä vain

Itselläni ei ole diagnosoitu varsinaista pakko-oireista häiriötä, vain vakava-asteinen masennus. Hoitajani on kuitenkin sanonut että käytökseni kuulostaa pakko-oireilulta.

"Ongelmani" on siis lähinnä likaisuuden pelko. Pesen käsiäni jatkuvasti, varsinkin koulussa. Koulukirjoihin ja varsinkin kirjaston kirjoihin koskeminen on vaikeaa, mikä on aika harmillista, koska rakastan lukemista. Kammoksun myös pyyhekumeja ja kyniä. Ovenkahvatkin avaan aina hiha käden suojana. Käsidesiä kuljetan aina mukana. Syöminen yleisillä paikoilla on vaikeaa. Tätä listaa voisi jatkaa ikuisuuksiin...
Kotona nää pakkotoimet kuitenkin vähenee huomattavasti tän käsienpesun suhteen, mutta sit tulee tämä pölykammo ja jatkuva tavaroiden järkestely.
En kuitenkaan pelkää kipeäksi tulemista, eli varsinaista pöpökammoa ei ole.

Kellään muilla samankaltaista? Tai muunlaista pakko-oireilua? Kertokaa omia kokemuksianne!

3

1185

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Lisään vielä eri viestiin:

Itselläni myös tietynlaisia pakkoajatuksia. Esim. aina kun olen yleisillä paikoilla, ajattelen että kaikki katsovat juuri muo. Että tavallaan kaikki huomio olis mussa, varsinkin ulkonäössä, ja tarkoitan siis negatiivisella tavalla. En uskalla usein edes liikahtaa koska pelkään että kaikki huomio kiinnittyy muhun. Koulussa tää on pahimmillaan. Sen takia poissaoloja on niin paljon. Mulla on diagnosoitu ahdistuneisuushäiriö ja tää ei kyllä helpota asiaa yhtään!

• OCD: lta kuulostaa

Hei. Kirjoituksesi oli kuin omasta kynästä! Ja minulla vaikean masennuksen lisäksi todettu vaikea pakko-oireinen häiriö ja paniikkihäiriö:( minä en pärjää ilman lääkitystä:( voimia sinulle muista ettet ole ainoa, jollain omalla tavallaan sekin voi vähän lohduttaa ehkä.

• ...
        OCD: lta kuulostaa kirjoitti:

Hei. Kirjoituksesi oli kuin omasta kynästä! Ja minulla vaikean masennuksen lisäksi todettu vaikea pakko-oireinen häiriö ja paniikkihäiriö:( minä en pärjää ilman lääkitystä:( voimia sinulle muista ettet ole ainoa, jollain omalla tavallaan sekin voi vähän lohduttaa ehkä.

Voi että. :'( voimia myös sulle! Tuntuu kuitenkin että asia ei itteeni niin paljon häiritse (vielä), vaikka ravaankin jatkuvasti vessassa pesemässä käsiä. En vaan voi kuvitella miten muuten vois elää!? Mut oon huomannu et se vaan lisääntyy koko ajan, ja tiiän et koht puoliin rupee haittaamaan elämää enemmänkin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Niin surullinen

onnettomuus taas. Voimia ihan kaikille läheisille,kavereille ja kouluun 🙏
      Lapua
      150
      4057
    2. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      131
      2646
    3. Paloautoko se oli kolarissa Juntusrannan risteyksessä?

Oli kuva paloautosta nettijutussa.
      Suomussalmi
      25
      2248
    4. SDP ylivoimainen ykkönen

En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      47
      2144
    5. Tiesitkö? Johannes Brotheruksen ex-isäpuoli on kuin onkin Mikko Kuustonen - Tästä on kyse!

Tiesitkö? Ja hehän on kuin kaksi marjaa... Johannes Brotherus on KUUMAA-yhtyeen jäsen ja tänä syksynä mukana Vain elämää
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1728
    6. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      33
      1661
    7. Mitä tapahtuu?

Mitä säpäkän risteyksessä on tapahtunut kun poliiseja, ambulansseja ja kopteri paikalla?
      Outokumpu
      30
      1644
    8. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      6
      1403
    9. Murtautuminen uimahalliin

17.10. yöllä Kiuruveden uimahalliin murtauduttiin yläkerran oven ikkunasta. Onko kellään havaintoja tapauksesta?
      Kiuruvesi
      32
      1104
    10. siis ihan oikeesti

Tämä on naurettavaa
      Ikävä
      93
      1052
    Aihe