Mitä olet saanut tältä palstalta, ja mistä olet joutunut luopumaan? Mikä on iloisesti yllättänyt, ja mitä täytyy katkerana tunnustaa, että näin en olisi halunnut käyvän?
Olisi ollut parempi kun en koskaan olisi edes tutustunut koko palstaan?
Mitä palsta on antanut, ja mitä ottanut?
52
179
Vastaukset
- vakiokävijä
Palsta on antanut erittäin paljon: uutta tietoa ja ymmärrystä kristinuskosta ja kirkostakin sekä uutta tietoa ja ymmärrystä siitä, millaisia ihmiset ovat. Lisäksi oma maailmankatsomus on avartunut ja selkiintynyt paljon, ja siitä kuuluu suurin kiitos ehkä ateisteille, jotka ovat pitäneet omaa katsomustaan kuin tummana taustana, jota vasten uskon kuvio on erottunut aiempaa kirkkaampana.
Ei tule nyt mieleen sellaista, mikä olisi herättänyt katkeruutta, paitsi ehkä kirkon tietynlainen epäreiluus tämän palstan pidossa, kun se ei kertonut koskaan avoimesti moderoinneistaan ja moderointisysteemeistään. Se ei siinä kohdellut meitä kunnioittavasti, ja siksi sitä kohtaan meni kunnioitusta. Muuta ei tietääkseni ole jäänyt hampaankoloon.
Se, mitä olen menettänyt, on aika, joka on kulunut täällä luuhatessa. Siinä tulee nimittäin usein myös "tyhjäkäyntiä", kun surffaa palstalla, mutta ei näe sellaista mikä nappaisi.- totta turiset
Tuon on muuten totta.
Ateismin vahva läsnäolo on saanut ymmärtämään, miten hienoa on, kun on usko Jumalaan - ???
totta turiset kirjoitti:
Tuon on muuten totta.
Ateismin vahva läsnäolo on saanut ymmärtämään, miten hienoa on, kun on usko JumalaanMihin jumalaan sinä uskot? Ja miksi?
totta turiset kirjoitti:
Tuon on muuten totta.
Ateismin vahva läsnäolo on saanut ymmärtämään, miten hienoa on, kun on usko JumalaanHallelujah! Justiinsa niin!!!!
- *Faith*
Hyviä kysymyksiä.
Ensiksikin olen oppinut täällä Jumalan sanaa. Vierailin palstalla monta kertaa ennen kuin uskalsin itse kirjoittaa tänne. Heikko raamatuntuntemukseni koheni nopeasti lukemalla hyvien kirjoittajien kommentteja ja pappien viestejä. Ja vaikka palstalla on ollut hyvä harjoitella vaikeiden ihmisten kohtaamista, olen löytänyt täältä jonkun hengenheimolaisen ja ystävänkin.
En kadu kirjoitteluani tänne, mutta joskus olisin voinut kirjoittaa vähän maltillisemmin ja välttää turhia riitoja sellaisten tyyppien kanssa, jotka etsivät täältä vain adrenaliinia. Otin myös alkuvaiheessa jotkut palstan kiistelyt liian vakavasti. Sittemmin opin ottamaan niihin etäisyyttä.- foksmalder
Just. Sinulla on pahana tapana ensin sanoa jotain äärtettömän loukkaavaa ja kun siihen vastataan, niin alat trollaamaan. Olet yksi niistä tyypeistä, jotka ovat tehneet minusta täyden antiteistin.
foksmalder kirjoitti:
Just. Sinulla on pahana tapana ensin sanoa jotain äärtettömän loukkaavaa ja kun siihen vastataan, niin alat trollaamaan. Olet yksi niistä tyypeistä, jotka ovat tehneet minusta täyden antiteistin.
Folksmalder sitten meneekin komeasti muiden ihmisten pillin mukaan. Yksi faith vaikuttaa noin paljon! Ei mitään väärää, itse en vain ole niin muiden mielipiteiden vaikutettavissa mihinkään suuntaan.
Kyllä muiden vaikutettavana voi elää. Ei siinä mitään pahaa ole.
Eipä tämä mitään ole ottanut, antanut vain.
Mulla on ollut pohdittavia asioita ja niitä olen voinut täällä käsitellä. Samalla olen oppinut paljon ihmisistä, filosofiasta, kristinuskosta, ev.lut kirkosta ja myös ateisteista, miksei ateismistakin, vaikka siinä monien mielestä ei voi olla mitään opittavaa :-)
Olen saanut rakennettua maailmankuvaani itseäni tyydyttävästi ja siitä kiitän kaikkia, joiden kanssa olen saanut keskustella täällä.- Mirka , .
Kertoi hyvin kirkon häikäilettömästä toiminnasta.
Eipä tämä mitään ole antanut, ottanut vain.
Minulla on ollut pohdittavia asioita, mutta niitä en ole voinut täällä käsitellä. En ole oppinut yhtään mitään ihmisistä, filosofiasta, kristinuskosta, kirkosta tai ateisteista saati ateismista, jossa tosin ei mitään opittavaa olekaan.
En ole saanut rakennettua maailmankuvaani itseäni tyydyttävästi ja siitä syytän kaikkia, joiden kanssa olen joutunut täällä ”keskustelemaan”.- :D ----
:D
- *Faith*
kaarne kirjoitti:
Vastakkaiset navat täytyy löytyä :-)
... jotta virtaa riittää. :)
- seuraus uskosta
Yksi mikä on varmistunut,synnin palkka on kuolema. Meidän tulee kieltää itsemme,luopumalla synneistämme näin voimme luottaa lupaukseen iankaikkisesta elämästä.
"Joka syntinsä tunnustaa ja ne hylkää saa armon." - 254
Tämä palsta on näyttänyt minulle, mitä ihminen on kaikessa raadollisuudessaan.
Ehkä olen ollut sinisilmäinen niin uskovien kuin kirkonkin suhteen.
Kirkko kuulolla papit ovat kyllä yrittäneet kovasti olla ukkosenjohdattimina, mutta siinä samalla menettäneet kasvojaan Jumalan sanan julistajina ja uskon puolestapuhujina.
Ateistien roolin kyllä ymmärrän, heissä on ollut etsijöitä, mutta myös riistäjiä, joista voi sanoa, että he kyllä ovat siinä tehtävässä onnistuneet hyvin, ettei täällä juuri ole päässyt keskustelemaan itselle uskon tärkeistä asioista. Sitä toivon että, he joskus ymmärtäisivät, mikä henki heidän kauttaan toimii. Tutkiskelisivat siis, sitä omaa sieluntilaansa.
Mitä olen saanut. Toki myös mielenkiintoisia, ja antoisia keskusteluja niin toisten uskovien kuin joidenkin ateistien taholta. Joista on tullut myös ystäviäkin.
Mutta kaikkinensa, tiedä häntä olisinko uskonelämääni tyytyväisempi, jos en koskaan olisi tätä palstaa edes avannut, mutta kaipa tämäkin vaihe oli elämässä koettava ja nähtävä. Minun osaltani tällainen nettimaailma saa jäädä, elämässä on muutakin.
254, ent. Uskotar- usotsie sen
Uskotar uskoton lahkopappi.
- *Faith*
254,
Minulle valkeni vasta nyt, että olet ent. Uskotar. Joskus se on käynyt mielessä, mutta en ole ollut varma. Niin tai näin, minun mielestäni olet aina ollut yksi palstan parhaista kirjoittajista. Olen lukenut kaikki kirjoituksesi, jotka olen sattunut hoksaamaan.
*Faith*, ent. *0*, ent. faith (joku varasti nikin ja rekisteröi sen itselleen), ent. YAK-42 - 254
*Faith* kirjoitti:
254,
Minulle valkeni vasta nyt, että olet ent. Uskotar. Joskus se on käynyt mielessä, mutta en ole ollut varma. Niin tai näin, minun mielestäni olet aina ollut yksi palstan parhaista kirjoittajista. Olen lukenut kaikki kirjoituksesi, jotka olen sattunut hoksaamaan.
*Faith*, ent. *0*, ent. faith (joku varasti nikin ja rekisteröi sen itselleen), ent. YAK-42*Faith* Kiitokset kannustavista sanoistasi. Minä olen kans miettinyt, että kukahan olet aikaisemmin ollut, ja ajattelinkin, että voisitko olla YAK-42. Minä olen myös pitänyt sinun kommenteistasi ja lukenut ne aina. Lämpimät kiitokset ja kaikkea hyvää elämääsi.
- *Faith*
254 kirjoitti:
*Faith* Kiitokset kannustavista sanoistasi. Minä olen kans miettinyt, että kukahan olet aikaisemmin ollut, ja ajattelinkin, että voisitko olla YAK-42. Minä olen myös pitänyt sinun kommenteistasi ja lukenut ne aina. Lämpimät kiitokset ja kaikkea hyvää elämääsi.
Kiitos samoin. On ollut ilo kohdata sinunlaisesi ihminen täällä. Siunausta.
- miten oli?
*Faith* kirjoitti:
254,
*Faith*, ent. *0*, ent. faith (joku varasti nikin ja rekisteröi sen itselleen), ent. YAK-42Oliko YAK-42 se, joka kaveerasi Tmivin kanssa? Olitko sinä *Faith* tosiaan se Tmivin kaveri, vai sotkenko nimimerkit?
- Minkä kirjoitin sen
Ateisti ovat osoittautuneet aika typeriksi. Typeryyden ylipapittarena toimii nimimerkki Mirka (satua ja höpötystä. PUAH HEH HEH HEH...). Tuntuu ettei kaikki viisarit ole kohdallaan kun pitää koko ajan kirjoitella samoja asioita. Helsinkijokkeria taas ihmettelen. Jos on kääntänyt selkänsä kristinuskolle niin miksi koko ajan kirjoittelee palstalle. Jotkut taas yrittävät olla itseään nerokkaampia (mm. Sapere). Ikiaiteistiakaan en ymmärrä. Mitä yrittää oikein todistella ja miksi koko ajan kirjoittaa palstalle. Palsta ei ole antanut ajatuksena yhtään mitään vaan tehnyt vit**tuuntuneen olon. Ihmettelen suuresti ateistien roikkumista tällä palstalla. MIespapit ovat väsyneet ateistien veetuiluun, ja naispapit jaksavat naiviudessaan uskoa, että nämä tosissaan etsisivät Jumalaa. Espoon miespappi kirjoitti joskus miehekkäästi mutta hänkin väsyi tyhmyyteen.
- Balttis
Espoolainen miespappi kirjoitti historiallisia valheita, ja kiisti kuten satusetä Hans Christianilta odottaa saatoikin, sivustolla esitettyt luterilaisten osallistuudet rikoksiin ihmiskuntaa vastaan, sekä luterilaisen osuuden Jumalan kansan, että Jumalan seurakuntien joukkotuhontaan kerettiläisinä - perustelematta asiaa historiallisesti.
- Mirka .--
Palsta varmisti että papit ovat ammattimaisia valehtelijoita.
- havaintojani
Avannut silmät ymmärtämään kuinka kummallinen, epälooginen, syyllistävä ja jopa vihaa ympärilleen tihkuvaa voi fundamentalistinen uskontulkinta ollakaan. Se oikeasti on minua hämmästyttänyt. Minulle se kertoo etttei usko sinänsä tee ihmisestä sen lähimmäisiään rakastavaa kuin äärirasismikaan vaan on samalla tavoin työkalu kanavoida vihaa.
Useimpien fundamentalistien pääasiallinen motiivi ei ole ollut Jeesuksesta ja armosta kertominen vaan kirkon ja sen pappien solvaaminen. Jospa vastaisin vaihteeksi asiallisesti.
Tärkein syyni kirjoittaa tänne on ajankulu. Lopetin opiskelun, en käy töissä, minulla ei ole ystäviä, en uskalla liikkua ihmisten ilmoilla, jaksan harvoin lukea, olen toistaiseksi lopettanut tupakoinnin ja juopottelukin on jäänyt. Minulla on siis aikaa. Palsta on antanut ajankulua.
Mielestäni palsta on aina ollut kauhea ja vastenmielinen rotankolo, jossa leyhyy eltaantuneiden eritteiden tympeä tuoksu. Liioittelematta ainakin 80 % palstan viesteistä on lähes millä tahansa hyvän maun ja järkevän keskustelun kriteereillä arvioituna turhaa, asiatonta ja sisällötöntä roskaa, joka pitäisi poistaa. Palstan ”tehostettu moderointi” on vitsi.
Koska palstan linja on mikä on, kaltaiseni katkera ihmisraunio on sulautunut sulavasti joukkoon. Jos kohta olen aika ajoin kirjoittanut asiallisesti, en ole edes yrittänyt peitellä todellista luontoani. Ainakin olen ollut rehellinen. Juuri palstan surkean tason takia kynnys kirjoittaa on ollut matala.- niin se on
joskus tarttetaan lapsi sanomaan "eihän keisarilla ole vaatteita"
I_M:
Ja täällä viimeisen kerran täti viemäreistä:
Mene takaisin opiskelemaan siitä. Olet älykäs. Opiskele mitä tahansa. Älä haali kuuta taivaalta, jos se tuntuu liian raskaalta. Joku käytännön ammatti voisi aluksi olla hyvä pohjalauta, josta voit sitten jatkossa ponnistaa. Tai mene johonkin siivoushommaan väliaikana ( minäkin kuuleman mukaan siitä asiasta kovasti tiedän, mutta valitettavasti en tiedä, mutta firmoista voisit kysellä.) Itse tein sairaalan siivoushommia Ruotsissa opiskelutauolla 1980-luvulla. Mieluiten tietty jatkaisit sitä entistä opiskeluasi.
Ja ihmisten ilmoille siitä. Mihin tahansa puistoon tai kirkkoon tai ostoskeskukseen tai metsälenkille!! Älä vaadi mahdottomia. Viemäri on viemäri ja silläkin on tehtävänsä. Tämä kuuluu samaan viemärikirjoitteluun, ja mitä sitten.
Et ole yhtäään mikään ihmisraunio! Vaikka olikin varmaan ironinen vitsi, kailotan nyt varmuuden vuoksi, että et sellainen ole! God bless!
- voi surkeus
Ei olisi ikinä uskonut kuinka vieraantunut kirkko on oikeasta opista. Kun rengas on maatavasten lintallaan,se on sitä jokapaikasta.
- De facto
Minäkin ymmärrän nyt paljon paremmin millainen mätäpesäke koko ev-lut kirkko on harhaoppeineen kasteesta ym. Kirkkohan sanoo itsestään että ev-lut kirkossa "katto on korkealla ja seinät leveällä" Käytännössä homot, jeesusjooga, hurmoshenkiset maallikkosaarnaajat ym epäraamatullinen on tervetulleita ev-lut kirkkoon!
Suvaitsevaisto sanoo että Raamattua pitää modernisoida, naispappeus on nykyaikaa ja homojen pitää saada kirkollinen vihkiminen. Jumala on eri mieltä ja Hän sanoo sen sanassaan! Mutta ev-lut kirkko ei ole oikeasti kuulolla.
Tämä kaikki on vain vahvistanut päätöstäni pysyä kaukana tuollaisesta laitoksesta joka palvelee lihaa, ei Herraa. - hyvä näin
palsta on vienyt uskon mutta antanut järjen
- Tämä selvää
Palsta on osoittanut, että vapaa-ajattelijat ovat juuri niin kummallisia, kuin julkisuudessa on esiintynyt. Käsitykseni ei muuttunut, mutta tarkentui roimasti.
- foksmalder
Hauskaa, että joku on saanut täältä vahvistusta irrationaalisille uskomuksilleen. Nimittäin fundamentalistien viha ja myrkky ovat saaneet minut vakuuttumaan, ettei heidän jumalaansa ole olemassa tai jos niin absurdisti käy, että on niin heidän jumalansa on paha.
Hedelmistään puu tunnetaan ja sitä rataa.- vakiokävijä
Jassoo, no ainakaan minä en ole mikään fundamentalisti, vaan taidan olla aika löllö libis. Fundamentalistit ja ateistit ovat olleet täällä kuin saman kolikon kaksi puolta. Yhtä yksisilmäisiä ja kirjaimellisesti asiat ymmärtäviä. Kirjoitin tuonne ketjun alkuun ja sanoin ateisteista olleen hyötyä uskon kuvion kirkastajina, mutta kyllä siinä touhussa ovat olleet auttamassa myös fundamentalistit.
- foksmalder
vakiokävijä kirjoitti:
Jassoo, no ainakaan minä en ole mikään fundamentalisti, vaan taidan olla aika löllö libis. Fundamentalistit ja ateistit ovat olleet täällä kuin saman kolikon kaksi puolta. Yhtä yksisilmäisiä ja kirjaimellisesti asiat ymmärtäviä. Kirjoitin tuonne ketjun alkuun ja sanoin ateisteista olleen hyötyä uskon kuvion kirkastajina, mutta kyllä siinä touhussa ovat olleet auttamassa myös fundamentalistit.
En nimennyt sinua laisinkaan tai puhunut muista kuin fundiksista.
- vakiokävijä
foksmalder kirjoitti:
En nimennyt sinua laisinkaan tai puhunut muista kuin fundiksista.
Ai, no siinä tapauksessa muotoilit viestisi epäselvästi.
- foksmalder
vakiokävijä kirjoitti:
Ai, no siinä tapauksessa muotoilit viestisi epäselvästi.
Mielestäni kirjoitin selkeästi, että fundikset. Viittasin toki viestiisi mutta en puhunut sinusta sen enempää. Tarkoitus oli vain tuoda ilmi, että nämä päinvastaiset reaktiot ovat mielestäni huvittavia.
- vakiokävijä
foksmalder kirjoitti:
Mielestäni kirjoitin selkeästi, että fundikset. Viittasin toki viestiisi mutta en puhunut sinusta sen enempää. Tarkoitus oli vain tuoda ilmi, että nämä päinvastaiset reaktiot ovat mielestäni huvittavia.
Okei. Vai alettaisko tehdä kärpäsestä härkästä? Mitä mä vänkäisin?
Nuo sun ja mun reaktiot ei olleet kyllä ihan analogiset, mutten nyt jaksa miettiä, miksi.
- Seuraillut
Olen oppinut, miten häikäilemättömästi peitetään omia vikoja. Sen olen oppinut vapaa-ajattelijoilta, jotka taas kerran ovat näyttäneet kyntensä.
Täällä oli vielä hetki sitten eräässä aloituksessa vertailua Ailuksen ja vaparien edustuskuluista. Vaparien edustuskulut olivat vertailussa isompia. Vaparit saavat valtionavustusta, jota 4000 euron edestä oli elokuussa laitettu herkutteluun hotelli Hiltonissa Helsingissä. Kemut jatkuvat ensi kesäkuussa Tampereella hotellissa.
Tuskin olin ehtinut kirjoittaa kommentin, että vaparit poistattavat tämän ketjun kun ketju jo hävisi. Ei siinä mitää erikoista ollut, kunhan vain tehtiin selväksi ruokalistoja myöten millaisessa paikassa vaparit valtion rahoja tuhlaavat.
Tämä oli liikaa. Vaparit eivät avoimuudellaan kerää pisteitä. Vaparit ovat jo aiemmin kunnostautuneet asiallisten, mutta itselleen kiusallisia faktoja sisältävien ketjujen poistoissa.Olisiko sinun pitänyt kirjoittaa oikealle palstalle noista vapareista? Suomi24-sivustolla on useita sivustoja, jotka on jaettu aihepiirien mukaan. Yrittäisit kirjoittaa oikeasta oikealle palstalle, niin et katkeroituisi poistoista. Ymmärrätkö sinä, että vaparit eivät ole luterilaisen kirkon alaisia, eivätkä siten ole sen aiheen alaisia?
http://keskustelu.suomi24.fi/debate/36
Tuolta voit löytää haluamasi palstan tai sitten täältä
http://keskustelu.suomi24.fi/debate/5060
Ei se ole palstan vika, jos SINÄ kirjoitat vääriin paikkoihin aiheista....- Rajat ateisteillekin
mave kirjoitti:
Olisiko sinun pitänyt kirjoittaa oikealle palstalle noista vapareista? Suomi24-sivustolla on useita sivustoja, jotka on jaettu aihepiirien mukaan. Yrittäisit kirjoittaa oikeasta oikealle palstalle, niin et katkeroituisi poistoista. Ymmärrätkö sinä, että vaparit eivät ole luterilaisen kirkon alaisia, eivätkä siten ole sen aiheen alaisia?
http://keskustelu.suomi24.fi/debate/36
Tuolta voit löytää haluamasi palstan tai sitten täältä
http://keskustelu.suomi24.fi/debate/5060
Ei se ole palstan vika, jos SINÄ kirjoitat vääriin paikkoihin aiheista....Vaparit vain sattuvat olemaan suunnattoman kiinnostuneita kirkosta ja sitä kautta heidän toimintansa on vahvasti sidoksissa myös kirkkoon. Täällä on ollut monta hyvää ketjua vapareista.
Vapareita myös parveilee tällä palstalla yllättävän paljon. On todennäköisempää saada vapari keskustelemaan täällä kuin millään muulla palstalla.
Vaparit ovat minusta jotenkin huvittavia. Heidän tapansa suhtautua kaikkeen äärimmäisellä ryppyotsaisuudella on suorastaan koomista. Heidän huumorinsa on vain muiden pilkkaa. Jos heitä arvostellaan liian osuvasti, ketju katoaa.
Yleinen pyllyvouhkaus ei tunnu häiritsevän, mutta jos osoitetaan asiallisesti, että tietty pervoilun sivumaku heidän touhuissaan on, he poistattavat ketjun tehtyään yksi tai kaksi epäonnistunutta vastausyritystä. Vaparipervohistoria-nikillä tehtyjä ketjuja lienee vielä jossain arkiston syvyyksissä, mutta liian esillä sama info on saanut vaparit paniikkiin.
Talousasiat ovat perinteisesti olleet vaparien agendalla, kun he syyttävät kirkkoa. Tykkään Rahahanat kiinni -nikin asiallisesta mutta purevasta otteesta, jolla hän on toistuvasti osoittanut vaparien itse olevan tässä suhteessa monin verroin syyllisempiä.
Valtionavustukset, vaparien juhlintakulut, valtionavun siirtäminen vastoin valtion päätöstä... siinä joukko asioita, jotka todella näyttävät kiusaavan vapareita. Poistoja on muuten vaikea selittää.
Veikko Vapari on selvästi parodiahahmo, mutta johdonmukaisesti vaparien linjalla. Jos vaparit vaativat jouluvirttä pois koulun joulujuhlista, Veikko vaatii joulukalentereita pois silmistä ja suuttuu mannapuuroon niin kuin viimeisimmässä ketjussa tapahtuu. Veikko vie vaparien neutraliteettilinjan loogisesti johdonmukaisella tavalla absurdiuksiin ja paljastaa samalla vaparivaatimusten taustalla olevan uskononvastaisen ideologian - mitä vaparit eivät suin surmin halua tunnustaa.
Itse olen korostanut, että tämä on sukua neuvostolainsäädännölle. Vaparit eivät nykyään ole kommunisteja (ainakaan enemmistö), mutta tausta tulee sieltä ja se näkyy uskontopoliittisessa linjassa. Mielenkiintoista oli huomata, että vapareilla oli jatkosodan aikana yhteyksiä maanpetokselliseen toimintaan. Tämä oli myös niin kuumaa kamaa, että sitä koskevat jutut katosivat.
Historioitsija-nikki valotti muutamaan otteeseen, miten tähän aikaan liittyvät vapariarkistot ovat vain niiden käytössä, joille vaparit sen suovat. Historioitsija tosin sanoi, että samat asiat selviävät tutkinta- ja oikeuspöytäkirjoista. Odotan, että hän tuo jotain esiin. Mutta arkistojen salailu osoittaa, että vaparit tajuavat siihen liittyvän julkisuuskuvavaaran.
Julkisuuskuva näyttää muuten olevan vapareille todella tärkeä. He huolehtivat siitä röyhkeillä poistoillakin. Kaikki ei ole niin kiiltävää kuin annetaan ymmärtää. Siellä on luurangot kaapissa. Joku kilpaileva poppoo tuntuu olevan, joka tuo noita luurankoja esiin. Ex-vapareita on ollut myös uskontojen uhrien tilaisuuksissa potemassa vapariuden lyömiä haavoja.
Tällaista olen oppinut. Rajat ateisteillekin kirjoitti:
Vaparit vain sattuvat olemaan suunnattoman kiinnostuneita kirkosta ja sitä kautta heidän toimintansa on vahvasti sidoksissa myös kirkkoon. Täällä on ollut monta hyvää ketjua vapareista.
Vapareita myös parveilee tällä palstalla yllättävän paljon. On todennäköisempää saada vapari keskustelemaan täällä kuin millään muulla palstalla.
Vaparit ovat minusta jotenkin huvittavia. Heidän tapansa suhtautua kaikkeen äärimmäisellä ryppyotsaisuudella on suorastaan koomista. Heidän huumorinsa on vain muiden pilkkaa. Jos heitä arvostellaan liian osuvasti, ketju katoaa.
Yleinen pyllyvouhkaus ei tunnu häiritsevän, mutta jos osoitetaan asiallisesti, että tietty pervoilun sivumaku heidän touhuissaan on, he poistattavat ketjun tehtyään yksi tai kaksi epäonnistunutta vastausyritystä. Vaparipervohistoria-nikillä tehtyjä ketjuja lienee vielä jossain arkiston syvyyksissä, mutta liian esillä sama info on saanut vaparit paniikkiin.
Talousasiat ovat perinteisesti olleet vaparien agendalla, kun he syyttävät kirkkoa. Tykkään Rahahanat kiinni -nikin asiallisesta mutta purevasta otteesta, jolla hän on toistuvasti osoittanut vaparien itse olevan tässä suhteessa monin verroin syyllisempiä.
Valtionavustukset, vaparien juhlintakulut, valtionavun siirtäminen vastoin valtion päätöstä... siinä joukko asioita, jotka todella näyttävät kiusaavan vapareita. Poistoja on muuten vaikea selittää.
Veikko Vapari on selvästi parodiahahmo, mutta johdonmukaisesti vaparien linjalla. Jos vaparit vaativat jouluvirttä pois koulun joulujuhlista, Veikko vaatii joulukalentereita pois silmistä ja suuttuu mannapuuroon niin kuin viimeisimmässä ketjussa tapahtuu. Veikko vie vaparien neutraliteettilinjan loogisesti johdonmukaisella tavalla absurdiuksiin ja paljastaa samalla vaparivaatimusten taustalla olevan uskononvastaisen ideologian - mitä vaparit eivät suin surmin halua tunnustaa.
Itse olen korostanut, että tämä on sukua neuvostolainsäädännölle. Vaparit eivät nykyään ole kommunisteja (ainakaan enemmistö), mutta tausta tulee sieltä ja se näkyy uskontopoliittisessa linjassa. Mielenkiintoista oli huomata, että vapareilla oli jatkosodan aikana yhteyksiä maanpetokselliseen toimintaan. Tämä oli myös niin kuumaa kamaa, että sitä koskevat jutut katosivat.
Historioitsija-nikki valotti muutamaan otteeseen, miten tähän aikaan liittyvät vapariarkistot ovat vain niiden käytössä, joille vaparit sen suovat. Historioitsija tosin sanoi, että samat asiat selviävät tutkinta- ja oikeuspöytäkirjoista. Odotan, että hän tuo jotain esiin. Mutta arkistojen salailu osoittaa, että vaparit tajuavat siihen liittyvän julkisuuskuvavaaran.
Julkisuuskuva näyttää muuten olevan vapareille todella tärkeä. He huolehtivat siitä röyhkeillä poistoillakin. Kaikki ei ole niin kiiltävää kuin annetaan ymmärtää. Siellä on luurangot kaapissa. Joku kilpaileva poppoo tuntuu olevan, joka tuo noita luurankoja esiin. Ex-vapareita on ollut myös uskontojen uhrien tilaisuuksissa potemassa vapariuden lyömiä haavoja.
Tällaista olen oppinut.Jos palvelun järjestäjä määrittelee sen, että vapareista keskustellaan muualla, niin ei sinun itkusi ole kuin sinun omaa vikaasi. Itse myönsit, että teit omat päätelmät kirjoitustesi sijoittamisesta tälle palstalle. Se, että sinä et osaa sijoitaa niitä oikeaan paikkaan, niin on sinun vika, ei ylläpitäjien vika. Ethän sinä vieläkään ymmärrä mikä on ketjun idea, etkä mikä on palstan idea. Keskustella luterilaista kirkkoa koskevista asioista.
Se, että sinä et välitä noudattaa annettuja ohjeita, niin se on sinun ongelma. Itse sinä luot ongelman kirjoittamalla väärään paikkaan, mutta silti sinä syyllistät muita omista virheistäsi. Osaatko sinä ottaa mistään vastuuta vai onko Jeesus aina kuittaamassa sinun vastuuttomuutesi?- Rajat ateisteillekin
mave kirjoitti:
Jos palvelun järjestäjä määrittelee sen, että vapareista keskustellaan muualla, niin ei sinun itkusi ole kuin sinun omaa vikaasi. Itse myönsit, että teit omat päätelmät kirjoitustesi sijoittamisesta tälle palstalle. Se, että sinä et osaa sijoitaa niitä oikeaan paikkaan, niin on sinun vika, ei ylläpitäjien vika. Ethän sinä vieläkään ymmärrä mikä on ketjun idea, etkä mikä on palstan idea. Keskustella luterilaista kirkkoa koskevista asioista.
Se, että sinä et välitä noudattaa annettuja ohjeita, niin se on sinun ongelma. Itse sinä luot ongelman kirjoittamalla väärään paikkaan, mutta silti sinä syyllistät muita omista virheistäsi. Osaatko sinä ottaa mistään vastuuta vai onko Jeesus aina kuittaamassa sinun vastuuttomuutesi?"Ethän sinä vieläkään ymmärrä mikä on ketjun idea, etkä mikä on palstan idea. Keskustella luterilaista kirkkoa koskevista asioista."
Vaparien toiminta koskee luterilaista kirkkoa. Ainakin vaparien mielestä, koska niin innolla kirkkoa mollaavat ja kaikin tavoin kiusaavat.
Tämä on ollut oikea palsta näille asioille, jotka vaparit mieluummin salailevat. Rajat ateisteillekin kirjoitti:
"Ethän sinä vieläkään ymmärrä mikä on ketjun idea, etkä mikä on palstan idea. Keskustella luterilaista kirkkoa koskevista asioista."
Vaparien toiminta koskee luterilaista kirkkoa. Ainakin vaparien mielestä, koska niin innolla kirkkoa mollaavat ja kaikin tavoin kiusaavat.
Tämä on ollut oikea palsta näille asioille, jotka vaparit mieluummin salailevat.Ilmeisesti ei ole ollut, kun niitä on poistettu...ja siitä sinä itket. Sinä et ymmärrä sijoittaa kirjoituksiasi oikeaan paikkaan, niin sinä itket siitä...Yhyy. "Mua kiusataan vaparaiden taholta, kun minä en osaa kirjoittaa oikealle palstalle. Vuosikausia hakannut päätäni seinään tällä palstalla ja vieläkin itken sitä, kun niitä kirjoituksia poistetaan. Se on vapareiden vika"....
Kasva aikuiseksi, hylkää kristinusko ja opettele ymmärtämään asioita. Tuskin tuo vapareiden liitto mikään pyhimysten kokoontumispaikka on, joten varmaan sielläkin jotain mätää on. Kampanjoista päätellen siellä osaa olla idiootteja mukana, joten varmaan siellä haukuttavaakin riittää. Se ei vain ole tämän palstan paikka. Sinun perusteilla täällä saisi kirjoitella tarantellan omistajatkin lemmikkiensä hyvinvoinnista, kun ne lemmikit liittyy kuitenkin kristittyjen elämään. On ihan järkevää ollut, että on rajoitettu tätä aihepiiriä, mutta sinä et vain sitä ymmärrä. Se ei ole taas muiden vika.
Ei täällä ole joutunut luopumaan mistään. Tälle palstalle kun tuli, niin pappien Raamatun tietämyksen puute hämmästytti. Tunnustuskirjat tuntuivat heille olevan tuntemattomia kirjoja. Koko kristinusko tuntui olevan heille tuntematonta, eivätkä he olleet miettineet tai opiskelleet mitenkään alaa. Yksittäisen opin he olivat poimineet käsiteltäväkseen ja saivat siinäkin tehtyä omasta Jumalastansa idiootin. Useimmat uskovaiset tekevät niin, mutta ehkä odotukset olivat kuitenkin toisenlaiset ihmisiä kohtaan, jotka ovat sentään käyneet yliopiston. Ehkä odotin liikoja ja odotin jotain loogisuutta heidän opetuksiinsa. Täytyy vain hyväksyä se asia, että kristinusko ei ole looginen uskonto, eikä sen kirjoituksista voi löytää mitään suurempaa totuutta. Se totuus pitää kaivaa jostain muista kirjoista kuin kristinuskon hyväksymistä kirjoista.
Onneksi argeologia jatkaa toimintaansa ja tekee uusia löytöjä. Toivottavasti oman eliniän aikana löytyy uusia tietoja, jotka pystyvät kertomaan lisää arvoituksesta nimeltä Jeesus ja mitä oikeasti tapahtui 2000 vuotta sitten.
Paljon tällä palstalla olon aikana ehti oppimaan, mutta ne opinnot eivät tue mitenkään kristinuskon väittämiä. Päinvastoin, ne opit toivat esille sen, että kristinusko on alusta asti ollut magneettina narsistisille ihmisille, joille murhaaminen oman "oikeaoppisuuden" vuoksi on ollut ensisijainen vaihtoehto. Sen oikean "totuuden" peittelyyn on käytetty kaikkia mahdollisia keinoja ja jotka eivät ole tukeneet oppeja, niin ne on tuhottu. Historiaa on vääristelty rajusti vain sen vuoksi, että kristinusko saataisiin sopimaan jotenkin omiin dogmeihinsa. Sen vuoksi Raamattukin on kuin lukisi jotain CIA:n raporttia, joka on annettu julkisuuteen. Pikkuisenkin kiusallinen kohta on sutattu pois (Raamatun tapauksessa poistettu) ja lopputuloksena on vihkonen, joka ei oikeasti valaise asiaa nimeksikään. Herättää enemmän kysymyksiä kuin antaa vastauksia.- Multinikki
Jaa? No, että "suoli24" -nimityksen idea toteutuu parhaiten kristinuskoon liittyvässä keskustelussa, kun suurinta ääntä ovat täällä pitäneet sellaiset, jotka ilmeisesti lukevat kertaalleen vessanpöntöstä alas vedettyä Raamattua niin etteivät erota sanoja ja lauseita toisistaan kyeten niin pyhittämään jumalansanalla mielettömyyksiään uudestikasteesta ja muusta sellaisesta. "[Nooan arkin] vertauskuvan mukaisesti teidätkin nyt pelastaa KASTE..."
Aikaa tähän on tietenkin kokonaisuutena mennyt jonkin verran. Monia hyviä keskusteluja mutta aika paljon turhaa vääntämistä myös.
Pappien kohdalla monet arvot voin allekirjoittaa mutta en nyt siitä oikeastaan ole yllättynyt, onhan tänne kirjoittavat papit mitä luultavimmin valittukin tuomaan esille sitä kirkon sallivaa, humaania ja liberaalia linjaa.
Elämääni palstan katoaminen ei varmasti vaikuta mutta olemassaolonsa aikana se on antanut joskus aihetta miettiä omia käsityksiäänkin mutta valitettavasti ei ymmärtämään niitä kaikkein jyrkimpiä uskonnollisia näkemyksiä. Se mitä joidenkin nimimerkkien päässä pohjimmiltaan liikkuu on edelleen arvoitus jonka kyllä haluaisin selvittää :D
Uskontoaiheiset foorumit tämän jälkeen kenties jäävät. Ainakin aktiivisuus vähenee, täälläkin se oli jo hiipumaan päin.
Tämän lisäksi kirjoittelen oikeastaan vakituisemmin vain yhdelle lehden foorumille mutta siellä uskonnolliset aiheet ovat tiukasti pannassa.- puupappi
"aikansa kutakin, sanoi pässi kun päätä..."
Onko kirkossa vielä muita pappeja kun niitä kaiken sallivia?
Onneksi Jumala ei ole monopolisoinut itseään ev.lut.kirkoon, vaan ilmestyy siellä, missä häntä etsitään Hengessä ja totuudessa sekä opetetaan Jumalan sanan pohjalta.
Kansamme taloudellinen hätätila on Jumalan tuomio kirkon törkeästä Jumalan sanasta luopumisesta. puupappi kirjoitti:
Onneksi Jumala ei ole monopolisoinut itseään ev.lut.kirkoon, vaan ilmestyy siellä, missä häntä etsitään Hengessä ja totuudessa sekä opetetaan Jumalan sanan pohjalta.
Kansamme taloudellinen hätätila on Jumalan tuomio kirkon törkeästä Jumalan sanasta luopumisesta."Kansamme taloudellinen hätätila on Jumalan tuomio kirkon törkeästä Jumalan sanasta luopumisesta."
Jep, niitä Jumalan rangaistuksia oli kai myös 1500-1600 luvun lamat, kulkutaudit ja sodat. Myöhemmin tuli suuret nälkävuodet, jokunen kahakka ja laskusuhdanne. Sitten seurasi ennen 1900 lukua parinkymmenen vuoden taantuma, sitten meille tuli sisällissota, sitten 1930-luvun lama ja sitten taas sota. Niitä seurasi useat 50-luvulla sattuneet laskusuhdanteet, 60-luvun lopun taantuma, öljykriisit, 90-luvun lama…
Mitä uutta? No, sotia on ollut vähemmän ja kansaa ei kuole nykyään taantumien ja katovuosien aikaan suoranaisesti nälkään. Heikoimmassa asemassa olevat kärsivät kuitenkin yleensä eniten kun yhteiskunnassa menee taloudellisesti huonosti. He ovat sitten kai niitä kaikkein syntisimpiä. Ja se synti on sitten kai köyhyys?
Sama pätee suuriin luonnonkatastrofeihin joiden jaksatte aina muistuttaa olevan Jumalan rangaistuksia. Varakkaat maat, kuten USA tai Japani joille Jumalanne on suonut mahdollisuuden rakentaa luonnonkatastrofin kestävä infrasruktuuri selviävät näpäytyksin mutta köyhissä maissa joissa tähän ei ole varaa tilanne on toinen. Jumala rankaisee etupäässä siis köyhiä tässäkin tapauksessa. Ovatko köyhät meitä syntisempiä sitten?puupappi kirjoitti:
Kansamme taloudellinen hätätila on Jumalan tuomio kirkon törkeästä Jumalan sanasta luopumisesta."Onko kirkossa vielä muita kuin kaiken sallivia?".
No Jeesus salli varkaan päästä kanssaan paratiisiin, ja pani kovan paikan eteen pettäjän tappamisen haluavat: heidän piti olla synnittömiä.
Jos Jeesus olisi Suomen kirkon pää, niin johan hän olisi kunnon uskovien hampaissa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit585493Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa
sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT4334769Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi1483909KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti1893467Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla
Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku142586Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei222335Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja182298Lindtman haluaa leikata Kela-korvauksista...oho!
Antti Lindtman sanoo Kauppalehdessä, että vuodesta 2028 voi tulla erittäin hankala, mikäli nykyinen hallitus ei tee riit1542101- 1282059
Typeryyttä
Se on kummallista, kun kaksi ihmistä tuntee selittämätöntä vetoa toisiinsa, mutta eivät vain pääse toistensa luokse. Mik1241529