Kihomatojen hoito ilman lääkkeitä?

joojoo..q

Onko mahdollista saada kihomadot pois elimistöstä ilman lääkkeitä, mitenkään?? Kun en itse tykkää lääkkeitä syödä ja niitä on. Jos pesen käsiä todella hyvin vessassa käynnin jälkeen ja kaiken ruuan syön haarukalla ja veitsellä, onko mahdollista saada ne pois? Onko myös jotain ruokia, mistä kihomadot tykkäävät tai eivät tykkää?

209

38720

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12+12

      En usko että ilman lääkkeitä saa pois, kun lääkkeiden kanssakin on iso riski että eivät lähde. Silloinhan pitää vaihtaa alusvaatteet olisko ollu pari kertaa päivässä, huolehtia intiimihygieniasta todella hyvin, siivota talo lattiasta kattoon, vaihtaa lakanat usein ja pestä ne kuumassa etc. Eihän sun tarvitse ku kerralla ostaa kaks satsia, ekana otat painos mukaan pillereitä jos muistan oikein, mutta n. 6, kumminkin kaikki kerralla joka tappaa ne itse madot. Seuraavan 6 pilleriä otat 2 viikkoa ekan kerran jälkeen, jolloin myös mahdolliset munat kuolee.

      Mutta on kuulemma ilkeä vaiva ja erittäin sitkeä, jos johonkin lakanoihin tai alusvaatteisiin jää parikin yksilöä tai laiminlyöt ohjeita ei madot saata kadotakkaan, puhumattakaan siitä jos samassa taloudessa on useampi henkilö jolloin lääkitys ja hygieniatoimenpiteet pitää toistaa jokaisen kohdalla.

      • Mahd.mutta.epätodnäk

        Kyllä ne voi omia aikojaankin kadota, mutta vaarana on että ne yö aikaan tietämättäsi tulee peräaukolle munimaan, ja sitten rapsuttele unissasi ja aamulla käy sormi suussa nii kiertokulku jatkuu. Ja kyllä ne lakanoihin jäävät ja niin edespäin.


      • Anonyymi

        Vermox ilman reseptiä - https://ibright.lv/vermoxfi.htm
        pyrvin ei tehoa niin hyvin matoihin koska se vain lamauttaa madot eikä tee mitään toukille ja munille...vermox taas tappaa madot sekä toukat sentakia on vermoxilla helpompi päästä madoista eroon. kihomadoilla ei ole mitään koukkuja tms.lapamadolla kylläkin.


    • aloittaja....11

      Toivottavasti katois itsekseen:(

      • Anonyymi

        Ei katoa itsekseen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei katoa itsekseen

        Mulla katos itsekseen kun pyyhin kaikki ovenkahvat, vaihdoin lakanat ja alusvaatteet 2krt päivässä jne. Piti vain pitää hyvä huoli hygieniasta ja lähti pois noin viikon sisällä.


    • aloittaja taas

      Ja niin just ärsyttääkin se, että jos yöllä raavin :/ Mutta ostan lääkkeet jos pakko on, mutta en vielä. Mutta mistä ne EIVÄT tykkää (ruuat)?

      • Vinkki

        Hei. Olen kuullut, että ainakin jotkut suoliston loiset ( en nyt muista mistä madoista oli kyse) saa häädettyä syömällä kurpitsan siemeniä. Huom. Luomu! Pureskele siemenet huolellisesti.


      • Lolllkarkki

        Sauna kuulema autaa olen 13 vuotias enkä voi nukkua


      • Anonyymi

        Ite oon 10 ja tää on perseestä 🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬


      • Anonyymi

        Itse olen ottanut sitä lääkettä yhden tabletin ja se on auttanut. En ole pessyt mitään lakanoita sun muita. Vähentyi kun lopetin kynsieni pureskelemisen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ite oon 10 ja tää on perseestä 🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬

        Jep😡


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ite oon 10 ja tää on perseestä 🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬

        Kirjaimellisesti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ite oon 10 ja tää on perseestä 🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬

        mä oon 11 tää on iha paskaa sattuu kello on 2 yöllä en saa unta😡😡😡


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mä oon 11 tää on iha paskaa sattuu kello on 2 yöllä en saa unta😡😡😡

        ootkos sanonu vanhemmille siitä? sillon ku itellä oli nii en uskaltanu kertoo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep😡

        Nii onki ärsyttää ku kutittaa enkä uskalla kertoo vanhemmille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nii onki ärsyttää ku kutittaa enkä uskalla kertoo vanhemmille

        Niii


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ootkos sanonu vanhemmille siitä? sillon ku itellä oli nii en uskaltanu kertoo

        Sama


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nii onki ärsyttää ku kutittaa enkä uskalla kertoo vanhemmille

        Sama ittellä on atm mutta en uskalla kertoa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nii onki ärsyttää ku kutittaa enkä uskalla kertoo vanhemmille

        Sama


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ite oon 10 ja tää on perseestä 🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬

        no itekkin oon 10 ja ihan tyhmää kun oli🤮🤮🤮


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ite oon 10 ja tää on perseestä 🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬

        Suosittelen kertoo vanhemille,ottaa lääkkeitä,pestä kaikki tyynyt lakanat pehmolelut ynnä muut koska mulla autto🤗


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nii onki ärsyttää ku kutittaa enkä uskalla kertoo vanhemmille

        Jep


      • Anonyymi
        Vinkki kirjoitti:

        Hei. Olen kuullut, että ainakin jotkut suoliston loiset ( en nyt muista mistä madoista oli kyse) saa häädettyä syömällä kurpitsan siemeniä. Huom. Luomu! Pureskele siemenet huolellisesti.

        Olipa tuokin neuvo
        Ei niitä millään siemenillä saa pois, kun lääkkeenkin kanssa pitää vielä olla huolellinen puhtauden kanssa
        Matolääke on ainut keino päästä niistä eroon


      • Anonyymi
        Lolllkarkki kirjoitti:

        Sauna kuulema autaa olen 13 vuotias enkä voi nukkua

        Ei auta muu kun lääke, äläkä mene kouluun tartuttamaan muita
        Mene ostamaan mato lääke ja ota koko kuuri niinkuin ohjeessa lukee, eikä yks tabletti riitä
        Niinkuin joku pöljä täällä kehuskeli


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mä oon 11 tää on iha paskaa sattuu kello on 2 yöllä en saa unta😡😡😡

        Hommaa lääkkeet heti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nii onki ärsyttää ku kutittaa enkä uskalla kertoo vanhemmille

        No kumma kun et kerro vanhemmille, käsitätkö että sä tartutat muita ihmisiä kun et kerro niin että
        Vanhemmat ostais lääkkeet
        Kerro heti kotonas ennenkun tartutat koko koulun matoihin
        Kaikilla aikuisilla on lapsena ollu matoja joten kyllä ne ymmärtää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama ittellä on atm mutta en uskalla kertoa

        Ala kertoon kotonas ennenkunw tartuttelet muita
        Kai sun se pitäis käsittää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suosittelen kertoo vanhemille,ottaa lääkkeitä,pestä kaikki tyynyt lakanat pehmolelut ynnä muut koska mulla autto🤗

        No eiköhän madot ole hävinneet jo aikoja sitten , siitähän on vuosia kun hän kirjoitti niistä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mä oon 11 tää on iha paskaa sattuu kello on 2 yöllä en saa unta😡😡😡

        Onko sulla kihomatoja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suosittelen kertoo vanhemille,ottaa lääkkeitä,pestä kaikki tyynyt lakanat pehmolelut ynnä muut koska mulla autto🤗

        ite en legit viitti sanoo kun mulla (14vee) on ollu kihomatoi kahesti jo tänä vuonna enkä tiiä mistä ne tulee kun en edes syö kynsiä? ne lääkkeet on ihan hirveen kalliita kun meidän perheessä on 5 hkl ja kaikki pitää lääkitä kerralla. siivoominenkin niin perseestä.


      • Anonyymi

        Kypsennä pakastetut kalat kunnolla! Ahven ainakin kantsii pitää 24tuntia pakkasessa ja kypsentää kunnolla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjaimellisesti

        Mkten viitsit aikuinen mies? Ap taidat olla, käytät kiusan teossa tota s hymiötä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep😡

        Sama tilanne


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nii onki ärsyttää ku kutittaa enkä uskalla kertoo vanhemmille

        Kannattaa kertoo kerroin itekki ja äiti suhtautu asiaan kivasti ja kerto et Bepanthen auttaa kait


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hommaa lääkkeet heti

        Joo mutta välttämättä kaikilla ei siihen varaa ole. Sekin täytyy ymmärtää että jotkut eivät pysty laittamaan 50€ matolääkkeisiin. Itse sain pois vaihtamalla alushousut useamman kerran päivässä hyvä hygienia ja kynnet leikkasin lyhyeksi nyt ainakin vuoden pysyneet poissa


    • aloittajalll

      Kiitos. :) Onko muita neuvoja`?

      • Äkkiä Pyrviniä!

        Meneppäs reippaasti apteekkiin ostamaan Pyrviniä!
        http://www.apteekkituotteet.fi/Pyrvin-6-tabl

        Sitä saa ilman reseptiä ja se on itsehoitolääke.

        Helpot ohjeet ja kerta-annos! Lue vaan ohjeet tarkkaan.

        Kokemuksesta voin sanoa että eivät lähde itekseen pois ja voin kompata edellistä että joskus ne voi olla vaikea saada lääkkeilläkin pois (näin kanssa kuullut ja lueskellut netistä).

        Jos vaan odottelet niin nehän lisääntyy ihan kamalaa vauhtia.


      • Äkkiä Pyrviniä!

        Oletan myös että olet alaikäinen kun noin pelottaa lääkkeet ja lääkärissäkäynti.

        Niitä saa ihan alaikäinen ostaa! Itsellänikin oli teininä eikä mitään ongelmaa kun kyselin apteekista Pyrviniä.


      • Onnellinen269

        Mitä semmoinen Pyrvini maksaa


      • Anonyymi
        Onnellinen269 kirjoitti:

        Mitä semmoinen Pyrvini maksaa

        40 kpl maksaa joku 50 e


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        40 kpl maksaa joku 50 e

        Oho aika kallista


      • Anonyymi
        Äkkiä Pyrviniä! kirjoitti:

        Oletan myös että olet alaikäinen kun noin pelottaa lääkkeet ja lääkärissäkäynti.

        Niitä saa ihan alaikäinen ostaa! Itsellänikin oli teininä eikä mitään ongelmaa kun kyselin apteekista Pyrviniä.

        Saako 11v ostaa sitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saako 11v ostaa sitä

        Vanhemmille info ja ne kyllä ostaa ja hoitaa asian


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saako 11v ostaa sitä

        Pistä vanhempasi ostamaan. Lääkkeet mielellään ohjeen mukaan. Ainakin nämä: alapesu useamman kerran pv, täys siivous ja rätin kanssa joka pv seuraavat 3vk kosketus pinnat. Alusvaatteet vaihtoon aamuin illoin, ja matojen määrästä riippuen lakanat joka toinen tai joka yön jälkeen sama 3vk, bebanthene rasvaus niin eivät munat liiku itekseen aamuin illoin. Munat ovat niin kevyitä että leijuvat.
        Madot kuoriutuvat n 2vk ja lääke tappaa vain madot. Lääke siis kannattaa ottaa viikon välein. Vai miten nyt ohjeessa oli.
        Paras kun saisit aikuiset apuun ja tämä on kuulkaa ihan normi homma et turha hävetä. Mitä kauemmin körvistelette sen pahempi munien määrä on.
        Lisäks muuten madot syövät sokereita, eli kaikki sokerit, myös hedelmä, pois väh yhden kk ajaksi niin vähentää kantaa ja olen kuullut et ainoa mikä voi ilman lääkettä siivousten lisäksi auttaa.

        Ja tosiaan ollut n 20 kertaa omassa talossa et niitten kans tapeltu on. Tarhoihin ja pienimmät koululaiset tuovat helposti kotiin ja jos itse hoitaa mutta esim tarha kaveri ei, niin kierre on valmis.


    • Apua,,,,,!...

      Mulla on sellanen ongelma, että mulla on niitä, mutta EN sano vanhemmille! Tänäänki äiti sano että ei kestäis jos meillä olis kihomatoja! Ja ei oo rahaa ostaa sitä lääkettä ja apteekki on niin kaukana:// Mää en tiiä mitä teen!!

      • Vanha aika

        Puolukalla ennen vanhaan on kihomatoja häädetty. Kokeile puolukkasurvosta tai mehua. Useampana päivänä käytät niitä.


      • Äääh
        Vanha aika kirjoitti:

        Puolukalla ennen vanhaan on kihomatoja häädetty. Kokeile puolukkasurvosta tai mehua. Useampana päivänä käytät niitä.

        Pitääkö se syyä vai.


      • Anonyymi
        Äääh kirjoitti:

        Pitääkö se syyä vai.

        Ei tarvi syyvä. Paat pyllys pystyyn ja sit sinne survot niitä puolukoi


      • Anonyymi
        Äääh kirjoitti:

        Pitääkö se syyä vai.

        Mitäpä veikkaat


      • Anonyymi

        Anteeksi nyt! Olet alaikäinen, huoltajasi kuuluu kyllä järjestää hoito sinulle. Eikun rohkeasti kertomaan, kysymään lääkitys vanhemmilta.
        Ja todennäköisesti perheessäsi on muitakin joilla sama ongelma, eli kaikki vain kuurille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi nyt! Olet alaikäinen, huoltajasi kuuluu kyllä järjestää hoito sinulle. Eikun rohkeasti kertomaan, kysymään lääkitys vanhemmilta.
        Ja todennäköisesti perheessäsi on muitakin joilla sama ongelma, eli kaikki vain kuurille.

        Kiva vaiva on se että ei ole varaa lääkkeisiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiva vaiva on se että ei ole varaa lääkkeisiin

        Minulla lähti kun joka pv suihku ja alusvaate vaihto vaihda myös lakanat viikon välein, ja PESE KÄSIÄ ELÄKÄ SYÖ KYNSIÄ!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla lähti kun joka pv suihku ja alusvaate vaihto vaihda myös lakanat viikon välein, ja PESE KÄSIÄ ELÄKÄ SYÖ KYNSIÄ!!!!

        Ei muuten lähde millään suihkuilla madon munia on suolistossa vaikka kuinka paljon
        Lääke on valmistettuw ottamaan pois niin madot kun niiden munatkin


    • kds

      Okei. :) mUita?

      • Vanha aika

        Niin ja siis ihan syötynä puolukkaa... ei ulkoisesti. :D


      • jllllllhelppii
        Vanha aika kirjoitti:

        Niin ja siis ihan syötynä puolukkaa... ei ulkoisesti. :D

        Tiiäkkö muita nimittäin oon 13v tyttö ja mun kakassa näkyy niitä mut ei kai kutise paitsi sillon kun ajattelen niitä. meil ei oo kauheesti rahaa ja pyrvin maksaa paljon!! ja kun ei lähe aina ekalla kerralla auttakaa! ja pelkään et madot on tarttunu jo koko perheeseen!!


      • Anonyymi
        jllllllhelppii kirjoitti:

        Tiiäkkö muita nimittäin oon 13v tyttö ja mun kakassa näkyy niitä mut ei kai kutise paitsi sillon kun ajattelen niitä. meil ei oo kauheesti rahaa ja pyrvin maksaa paljon!! ja kun ei lähe aina ekalla kerralla auttakaa! ja pelkään et madot on tarttunu jo koko perheeseen!!

        Oon ite 10 niitä tulee mun kakan mukana ja ne kaivutuu sinne ja en voi syödä lääkkeitä allergian takia ne ei onneks kutise paitsi joskus saattaa vähän ja jos ei kutise niin sit se on hyvä merkki koska sir niitä ei oo paljoo


      • Anonyymi
        jllllllhelppii kirjoitti:

        Tiiäkkö muita nimittäin oon 13v tyttö ja mun kakassa näkyy niitä mut ei kai kutise paitsi sillon kun ajattelen niitä. meil ei oo kauheesti rahaa ja pyrvin maksaa paljon!! ja kun ei lähe aina ekalla kerralla auttakaa! ja pelkään et madot on tarttunu jo koko perheeseen!!

        Kerro koulun terkkarille


    • rimofpinworms

      Minulla on konstini niihin mutta haluatteko tietää?

      • Apuaaaww

        Ofc miksikäs ei


      • Anonyymi

        Joo kerro heti


    • Auttakaaaaaa

      Kihiksiä muullakin lääkkeet loppu ja äiti ja iskä matkoilla ainoastaan serkut on meillä pesen kyllä käsiä ja pidän sormien kynnet lyhkäsinä en tiedä mistä tulevat auttakaa!! Miten saan pois

    • erkii

      Koko perhe saastuu kihomadoista.Valitettavasti et pääse ilman lääkehoitoja eroon niistä,salaat vielä ja altistat koko perheen ja sitä onkin hankalaa saada kaikilta pois,salailu ei auta,sun on kerrottava äidillesi tai isällesi kelle rohkenetkaan,koska koko perhe täytyy lääkitä 2 viikon uusinta kuureina.Ei ne paljoa maksa,ja kuurine aikaan on ehottomasti oltava siivousurakka edessä.Sen saattaa saada kaverilta,ylisistä tarttumapinnoista,koulusta,yliesitä tietokoneista ym ym .Ollut kakarana ja hävettihän se mutta verikokeista ensin huomattiin anemia ja kakkakoe siitä ilmeni matoja ja munia kauhiasti,ei kivaa,karseeta!

    • toks

      Mä en tajua, mikä pelko tai vastenmielisyys joillakin on lääkkeitä kohtaan. Eihän niitä ilman syytä syödä. Onko jotkut madot sitten parempi vaihtoehto, kun oikealla lääkityksellä niistä pääsisi eroon? On meitä ihmisiä joka lähtöön ja osa jää asemallekin. No, pään tyhmyydestä kärsii koko ruumis, niinhän se on.

      • Anonyymi

        No ei kai lapset voi kaikkea tietää


    • äiskät

      lääkkeet ovat avuksi,itsekin oudoksun tuota lääkekammoisuutta,ja tuollaista mikä ei edes ole pitkän aikaa syötäväkään.Pitäkööt sitten matonsa kehossa ja kärsikööt,tyhmästä päästä kärsii koko keho ja perhe.Kauheeta olisi mennä kylään jossa joku kantaa kihomatoja,oksettaa ajatuskin.SÖIN AIKUISEN KUURIN KOSKA LAPSENOja kaverinsa toivat jostai matoja kehoomme,hävisi pois kertalaaksita ja puhtauteen kiinnitettiin entistä enmmän huomioita,ja hygieaniaan,kun lapsia on kotona ja kavereita,kaikkea tulee joskus,täitäkin ollaan hoidettu.

      • Nnnnnnmmmmm

        Jos mulla olis kiho matoja niin äiti pesis koko kämpän js vaihtais lakanant ja vaatteet. Ja mun kaikki tavarat joutuos pesuun ja elektroniikka on kaks kuukautta poissa käytöstä


    • 00o

      Syömällä tyrnejä ja pesemällä persettä

    • Buttdoktor

      Käy lääkitys. Kuuden tabletin satsi maksaa jotain 12€
      Säästät ittesi aika perkeleelliseltä riesalta.

    • Auttajaww

      Ite ku otan vessa paperii nii kokeilen noukkii sil jotenki… vissii iha hirveesti matoja perseessä. Ei kiva.

    • Imekäämunaaurpot

      Ryyppäämällä saa madot ku madot pois

      • Anonyymi

        Mut suurin osa täällä on alaikäsii


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mut suurin osa täällä on alaikäsii

        Nii mitä sitten? Teini ikänähän sitä ruvetaan ryyppään.


    • Moosess

      Mulla ollut 3 kertaa...teen kaikkeni mutta ei auta. Aina samoihin aikoihin vuodesta :( (joulu-helmikuu) kokeile sitruunaa ja neilikkaa! Ne on toiminut!! Ilman lääkkeitä siis

      • Saanuli321

        Kuuluuko sitruunaa ja neilikkaa syödä samaan aikaan vai riittääkö pelkkä sitruunamehu


      • Anonyymi

        Syönkö sitrunaa


      • Anonyymi

        Miten ne vedetään


      • Anonyymi

        Onko lähteny ihan kokonaan pois? Niillä sitruunalla ja neilikalla


      • Anonyymi

        Miul tulee kans helpolla kihomatoja ja paska oire on kutisee ja raavin itseni verellä perheessä mutta en kyl sohvaa rupee pesemään sentakia kun oon siin nukkunut. Lääkkeet ain ohi mennyt mut itekin köyhä ja happamia syöväl ainakin saan helpotusta ensihätään.


    • Puppellson

      Mulla oli joskus pienenmpänä (10 vuotiaana) mut en kertonu siitä kenellekkää ja hävis itestää. Ja nyt taas sama ongelma. Yritän ainaki ite jollai vessapaperil noukkii ku en kehtaa sanoo äitille :D. Tiiän et kuulostaa ja onkin oksettavaa mutta näin meillä päin :)

      • Pieniihminen

        Mulla sama et yritän epätoivosesti noukkii pois ja oli joskus 9-10 vuotiaana viimeks ja hävis itestää...


      • Anonyymi

        Miten voi muka noukkii matoja perseestä, siis eikse oo tosi pienii tai jotain


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten voi muka noukkii matoja perseestä, siis eikse oo tosi pienii tai jotain

        Vanupuikoilla saa helposti...oksettavaa, tiedän. Mutta niin niitä pystyy helposti nappailla. Kynnet ku pidät lyhyinä etkä syö sormias (esim nuole näppejä sipsin syönnin jälkee) nii katoo joksiki aikaa tai vähenee niin ettei kutise. Palaa kyllä takaisin.


    • Apoteekkionparas

      Pese kädet 7 kertaa päivässä pese bebbua pääivittäin syö haarukalla ja veitsellä nouki niitä pois vessapaperilla vedä sitruuna kerran viikossa! (Suun kautta) syö myös tyrnejä ja etikka. Puolukatkin on OK. Leikkaa kynnet. Älä raavi itteäs hirveesti. Tolla lähtee osa! :)

    • Eivaarallista

      Madot eivät lisäännyt suolistossa, vaan madon on tultava suolesta ulos munimaan ja sitten munan taas jouduttava suolistoon. Munien hävittäminen on siis tärkeää.
      Petivaatteet pesuun, hyvä hygienia, ja mielellään loishäätö ja sen uusinta 2vk kuluttua.
      Jos käsihygienia onnistuttaisiin pitämään aukottomana, kihomadot häviäisivät parissa kuukaudessa ilman mitään hoitoakin.

      http://www.terve.fi/lasten-suoliston-sairaudet/kihomadot-ovat-inhottava-mutta-vaaraton-vaiva

      • Anonyymi

        Entä jos tiiäks se muna on tos perseen reunalla nii pystyykö se siinä kuoriutua että meneeks se niin että se kuoriutuu tos reunal ja sit ku on kuoriutunut nii menee suoleen ja sit se mato tulee tekee munii tohon reunalle ja ne jotka kuoriutuu menee taas suoleen ja sit tota jatkuu koko ajan vai voiko se kuoriutua ees tos perseen reunal ja jos muna on sun sormen pääs ja käy suihkus irtooko se siel ??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos tiiäks se muna on tos perseen reunalla nii pystyykö se siinä kuoriutua että meneeks se niin että se kuoriutuu tos reunal ja sit ku on kuoriutunut nii menee suoleen ja sit se mato tulee tekee munii tohon reunalle ja ne jotka kuoriutuu menee taas suoleen ja sit tota jatkuu koko ajan vai voiko se kuoriutua ees tos perseen reunal ja jos muna on sun sormen pääs ja käy suihkus irtooko se siel ??

        Ei: se muna takertuu takamuksees ja on kiinni siellä kolme päivää. Se on syy


    • Helppoa

      Itselläni oli joskus nuorena kihomatoja ja sain kaikki pois ilman lääkitystä joskin ehkä aika huvittavin menetelmin. Luonnollisesti siivosin kaikki paikat ja huolehdin hyvästä käsi- ja intiimihygieniasta. Yksi tärkeä konsti kuitenkin oli teipata peräaukon seutu yöksi ettei vahingossakaan pääse yöllä rapsuttelemaan ja näin ollen viedä uusia munia suun kautta suolistoon. Muistaakseni pidin myös mahdollisimman tiukkoja alkkareita ettei pöksyihinkään käsi eksy niin helposti unissaan. Näin ne kuitenkin köyhän miehen tapaan lähtivät pois melko nopeastikin :')

    • Madot_pois_vedellä

      Välitön apu peräaukon kutinaan on vesiperäruiske. Vettä pitäisi (aikuisen) saada menemään sisään vähintään kaksi litraa mikä ei ehkä ensimmäiselä kerralla onnistu, vaan toimenpide pitää suorittaa useampaan kertaan jolloin vettä saa menemään riittävän määrän.

      Tarkoituksena on huuhdella suolesta niin uloste kuin madotkin pois jolloin kutina loppuu välittömästi. Samalla myös madot munineen tulevat huuhdottua pois ja infektion jatkumisen todennäköisyys pienenee todella paljon. Itse olen onnistunut tässä ilman lääkkeitä pääsemään madoista eroon. Kannattaa tehdä muutamana peräkkäisenä päivänä (2 - 3 pv) ja varmuuden vuoksi vajaan kahden viikon päästä uusi kuuri.

      Ja jos haluaa olla aivan varma matojen lähtemisestä ottaa samaan aikaan Pyrviniä mukana tulevan ohjeen mukaan jota myydään apteekeissa ilman reseptiä.

      Vesiperäruiskeen ottamiseen tarvittavan peräruiskepussin voi ostaa apteekeista tai luontaistuotekaupoista, hinta on muutaman euron, tulee myös yleensä esim paastopaketin kylkiäisenä.

      Vesiperäruiskeen ottamista pelätään ja vierastetaan Suomessa ihan turhaan. Paastoajat ottavat vesiperäruiskeen lähes poikkeuksetta päivittäin paastonsa aikana. Toimenpide ei satu vaikka tuntuukin ensimmäisellä kerralla "oudolta" ja ainakin ensimmäisellä kerralla "hätä" tulee tosi pienellä vesimäärällä. Rentoutuminen ja rauhallinen ympäristö VC:n välittömässä läheisyydessä tai VC:ssä on välttämätöntä. Ensikertalaiselle "apulainen" on hyödyllinen. Hyviä ohjeita tähän löytyy netistä englanniksi paljon, myös Youtubesta. Hakusanaksi kannattaa laittaa "enema".

      Suomessa vesiperäruisketta kutsutaan myös suolihuuhteluksi...

      • Anonyymi

        Ei turvallista


    • 3kkViimeksiToivNytVain1

      Systemaattinen lääkintä ja hygienia tarvitaan. Sanoisin jopa että lääkettä psljon useammin kuin ohje. Mutta tähän en ole saanut lääkäreiltä tukea. Muut toimet on tukitoimia.

      Me havaitsimme 8 vuotiaalla ja otettiin heti koko porukka pyrvinit. Seuraavana päivänä alkoi lapsella valtava kuhina ja päädyin ottamaan niitä tops tikulla hellästi pois aina kun tyttö tunsi madon otettiin se pois. Saimme monta poistettua. Lopuksi levitin bepanthenia kun peppu oli tietenkin herkistynyt. Laitoin ison klöntin ja hetken kuluttua tyttö sanoo että nyt niitä on monta. Ilmeisesti ns ilmareitin sulkeminen hetkeksesi ajoi ne ulos. Ei ollut hauskaa,mutta kun ne kaikki olisivat munineet niin kuinka monta viikkoa olisi tullut lisää hoitoa. Asian valmistamiseksi tytölle annettiin vielä toinen lääkeannos 1,5vrk ensimmäisestä

      Kaikkien lasten kanssa tämä ei tietysti onnistu,mutta meidän tyttö oli itse aloitteellinen ja reipas. Halusi niin valtavasti ikävästä vaivasta eroon.

      Siivous,käsien pesu koko ajan ja yrittää pitää pään kasassa. Sillä Tämä on aika yhtä hermoja raastavaa. Etenkin kun vaikeassa tapauksessa lääkärit ja läheiset alkavat vähätellä ja viittailla korvien väliä. Kun päinvastoin pitäsi tukea.

      Tämä oli toinen kerta ja nyt vihdoin uskon että tyttö tajuaa käsien suuhun viemisen merkityksen. Itseltä edellisellä kerralla loppui yli 30v kynsien syönti.

      Huomioikaa myös että mato on fiksu. Se aiheuttaa hyvin todennäköisesti peräpukaman jota joudut rasvailemaan ja sitä kautta madot saattavat päästä suuhun takaisin. Se aiheuttaa Ilmavaivaa sitä kautta munat pääsevät laajemmille pinnoille. Se aiheuttaa nenän tai silmien kutinaa sama juttu. Eli kuuntele mitä kaikkea kehossasi tapahtuu kun on matoja ja yritä olla sitä askeleen edellä.

    • helpus

      mun pikkusisko 10 v just kerto että on ollut noin 9 kk niitä vitun matoja.Katsoin sen beffaan ja siellä näkyi elävä mato/matoja ka keltaisia pisteitä.oletin että ne pisteet olisivat munia.onko näin?!?me mentiin wikipediaan ja päädyttiin tänne.On ollut aikaisemminkin 2 x ja on lähtenyt molemmilla kerroilla pois.äiti sitten sanoi että jos vielä kerran on niin tulee satikutia.Mallaa(sitä kellä on matoja) alko pelottamaan että äiti huutaisi jos sanoisi niistä.ja Malla on nyt 9 kk niitä piilotellut.Siis mennäänkö me nyt SALAA apteekkiin ja ostetaan jotain lääkettä vai testataanko puolukka,sitruuna,kurpitsansiemen vinkkejä.Ku ei me 10 ja 12 v tytöt osata.....

      • Nuolenepois

        Nuole ne pois pitäs toimia


      • helpus
        Nuolenepois kirjoitti:

        Nuole ne pois pitäs toimia

        no sillonhan ne pysyy!ei me nyt niin tyhmiä olla!


      • Isäs....joka...kärsii_

        Mä kärsin kans ku mul on matoja mut en viitsi kertoo ja kutittaa iha vitusti :'(


      • Anonyymi

        Kertokaa tytöt nyt ihmeessä äidillenne, että peppua kutiaa, että on kihomatoja. Asiassa ei ole mitään hävettävää. Ilman lääkettä matotartunta leviää, koulussa ja perheessä sekä ystäviin. Yleisesti vanhempien vastuu on asiasta kertoa koululle opettajalle, että opettaja tietää informoida muita perheitä. Kihomadot on kiusallinen vaiva, mutta vaaraton. Kuitenkin on tärkeää hoidattaa vaiva pois, ja näinollen katkaista kierre. Vermox on lääkärin kautta sastava reseptilääke kuuri, joka tehoaa hyvin. Muistatte vaan olla syömättä kynsiänne, niin madot häipyvät. Rohkeasti vaan äitinne tietoon asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertokaa tytöt nyt ihmeessä äidillenne, että peppua kutiaa, että on kihomatoja. Asiassa ei ole mitään hävettävää. Ilman lääkettä matotartunta leviää, koulussa ja perheessä sekä ystäviin. Yleisesti vanhempien vastuu on asiasta kertoa koululle opettajalle, että opettaja tietää informoida muita perheitä. Kihomadot on kiusallinen vaiva, mutta vaaraton. Kuitenkin on tärkeää hoidattaa vaiva pois, ja näinollen katkaista kierre. Vermox on lääkärin kautta sastava reseptilääke kuuri, joka tehoaa hyvin. Muistatte vaan olla syömättä kynsiänne, niin madot häipyvät. Rohkeasti vaan äitinne tietoon asia.

        Mulla oli joskus 4-vuotiaana kihomatoja ja käytin silloin vielä pottaa niin ulosteen mukana tuli iso mato, ehkä 3cm pitkä. Tietty pikku lapsena koskin maahan ja pistin suuhun. Nyt taas on kihomatoja joten pitäisi kertoa äitille, se hävettää mutta tällaista elämä on:(


    • 12345uu

      Lapseni ottivat lääkettä painon mukaan. Madot lähtivät 4 päivän sisällä ja käsiä pestiin usein ja huolellisesti. Matoläökkeet ovat kalliita 6lääkettä 20€.

      • Isäs....joka...kärsii_

        Osaatko auttaa oon 11 ja en tiiä mitä pois tehä ja. Perhe ei tykkää lääkkeiden syönnistä :|


      • Anonyymi

        Ärsyttää kun en voi syödä lääkkeitä


    • Isäs....joka...kärsii_

      Oon 11 vuotias tyttö ja on matoja ja en oo kertonut kellekkää oon toivoton ja en viitsi kertoo ku asun isän Kaa ku äiti ulkomailla auttakaa saako ne pois ilman lääkkeitä tai et lähteekö ne ittekksee :'(

    • Rjrjjrjrjrj

      Oon 10v tyttö ja Mullakin kutittaa prsettä ja välillä otan paperilla niitä pois. En uskalla kertoo äitille ku iskä on koton. Mitä teen? En pysty menee yksin apteekkiikkaa ku asun maalla.

    • Jokuxd

      Itse olen myls etsimässä sako niitä pois ilman lääkeitä..

    • Anonyymi

      Olen 50-luvun lapsi, ja usein oli matoja, ei niihin ollu mitään lääkkeitä. Hävisivät sitten itestään........en tiedä kauanko kesti

    • Anonyymi

      Onko mulla kihomatoja ku tuntuu et ois mut kutina ei oo kauheen paha (välil tulee sellasii et pakko raapii mut tosi harvoin), iltasin varsinki kutittaa mut löydän yleensä asennon jossa ei kutia yhtään. Ei myöskään mitään oireita öisin. Mul oli tällee samalla lailla pari kuukautta sitte ja lähti viikos pois ilman lääkkeitä? Pelottaa kauheesti enkä kehtaa kertoo vanhemmille. Oon 14

    • Anonyymi

      Tämä on ihan perseestä sanokaa jos on mahdollista parantaa ilman lääkettä koska en olen 10 enkä saa nukuttua mun yötä koska peraettä koko ajan kutittaa miksi kiho madot on olemassa

      • Anonyymi

        Taittele pieni vessapaperinpala ja asettele se perseenreikään niin ne madot ei pääse munimaan sinne yöllä. Ota pois aamumma. Siten saat nukuttua jotenkin. Toimii itselläni. Olen 16v ja monta vuotta piinanneet. Tulee aina 2-6 kuukausien välein. Vähentyneet kun lopetin kynsien pureskelun.


    • Anonyymi

      Mua kyllä harmittaa teijän lasten/ nuorten puolesta. Mulla tuli just 10 vuotias lapsi kertomaan, että persausta kutittaa ja kihiksiä siellä oli.
      Tää on toinen kerta meidän perheessä, eli helpolla ollaan päästy vaikka 5 lasta. Mut joka tapauksessa, vaikka raha on tiukassa niin ei tässä huutaminen auta.
      Lääkkeet pitää hakea ja koti siivota.
      Lasten kanssa käytiin keskustelu taas käsihygienian/ hygienian tärkeydestä.
      Mikäli, että uskalla kotona kertoa, niin menkää kouluterveydenhoitajalle tai koululääkärille kertomaan, eiköhän asia sitä kautta selviä. Ne on vaitiolovelvollisia, niin ei tarvitse pelätä, että kaverit sais tietää.

    • Anonyymi

      Sauna auttaa tai karpalo mehu ja luumun siemenet pitäisi tepsiä 👍

      • Anonyymi

        Joo alan käymään saunas joka toinen tunti nii noi helkutin madot lähtee


    • Anonyymi

      Homeopaattiset auttaa tosin taitaa tulla kalliiksi suomessa, kun joutuu menemään homeopaatille, cina 30 on yleisimmin käytetty.

    • Anonyymi

      Saan madot poiss että laitan jotain pepanteenia pyllyyn ja pesen sitten kädet (hyvin)

    • Anonyymi

      tosi surullista että ette uskalla kertoa vanhemmille, teidän vanhemmat ei kuulkaa suutu siitä että teiä elimistössä on jotain matoja mille ette voi mitään! kertokaa rohkeesti jollekkin. kerro ensin vaikka viikkoa aikaisemmin että koulussa liikkuu matoja, ja vaikka viikkoa myöhemmin kerro että tuntuu vähän siltä että sullekki o tarttunu, ite sain ekalla kerralla kerrottuu noi ja tokal kerral kerroin vaa suoraa. siinä ei oo mitään hävettävää!

      • Anonyymi

        Hävesalvaa (melko edullista, apteekista saa) tai jotain aromaattista öljyä vanupuikolla takapuoleen joka ilta (ja vaikka päivälläkin) pari viikkoa. Vihaavat hajua eivätkä tule munimaan. Valkosipulin syöminenkin auttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hävesalvaa (melko edullista, apteekista saa) tai jotain aromaattista öljyä vanupuikolla takapuoleen joka ilta (ja vaikka päivälläkin) pari viikkoa. Vihaavat hajua eivätkä tule munimaan. Valkosipulin syöminenkin auttaa.

        Mitä ne tekee sen Kahen viikon pääwt


    • Anonyymi

      No mulla on ollu 4 kertaa ja nyt taas tullut uusia mutta tulin sen takia tänne kattomaan vinkkejä ku en kehtaisi sanoa äitille😞

    • Anonyymi

      Ai että ne lähtee vai kutina helpottaa

    • Anonyymi

      Mitä teen jos olen 13 vuotias olen sairastanut kihomatoja 1,5 vuotta, käytän pyrviniä liikun ja juon ja lääkärissäkäyminen ei auta? Suolileikkaus?

      • Anonyymi

        JUU HYVÄ IDEA


    • Anonyymi

      NONNIH PUHUMISTA PÖYTÄÄN 13 VUOTIAS POIKA HESASTA VAILLA APUA OON PITÄNYT KIHOMATOJA SISÄLLÄNI 1,5 VUOTTA JA PYRVINIÄ EI PERHEENI OTA TÄSSÄ VINKKEJÄ MILLÄ AINAKIN VÄHENNÄTTE MUNIA: OLIIVI, JA OLIIVI ÖLJY REIÄN REUNOILLE.
      VÄLTÄTTE SOKERIA, HYGIENIA TARKKANA LIIKUNTA JA JUOMINEN HYVIN TÄRKEÄNÄ LIIKUNTAA 2H KUTEN KÄVELYÄ TAI HENKISTÄ LIIKUNTAA JA JUOMISTA 5-12 VUOTIIAT (1,5 LITRAA) 13-16 VUOTIAAT 3-5 LITRAA (NOIN 20 VESILASIA)) JA YLI 18 VUOTIAAT (4-10 LITRAA) *riippuu painosta*
      Viimeinen vihje: äitini on ollut sairaanhoitaja ja tiesi mitä minulla oli kun kerroin kutinasta hänelle HUOMIO! ÄLKÄÄ OLKO KERROMATTA VANHEMMILLENNE.
      ETTE HYÖDY SIITÄ MITENKÄÄN.
      ps. Juokaa liikkukaa ja käyttäkää luonnon apua itelläkin on vielä matoja mutta todella pieninä määrinä.
      Lääkket vaan myrkyttävät bakteereitanne siitä kaikki
      -benjamin ********** HELSINKI 13V

      • Anonyymi

        Ei vaikuta sun vinkit kovin toimivalle jos 1,5vuotta ollut. Maalla asuja etsii alvejuurta ja pureskelee viikon päivittäin pikkupätkän sitä.
        Rusina on vanhan ajan keino. Syöt sitä ja se mato munii sinne rusinan sisälle, kierre katkee. Kuivattu papaija on myös luontainen matolääke. Yrtit ja valkosipulia päälle.


    • Anonyymi

      auttakaa! mitä minun pitäisi tehdä kun on ollu kihomatoja jo monta kertaa ja en uskalla enään sanoo vanhemmille siitä😭mistä ne tulee koko ajan?!?!?

    • Anonyymi

      No kihomadoista on vaikee päästä eroo ilman lääkkeitä! Mullakin on ollut niitä ja niin varmaankin kaikilla perheillä, mutta kyllä ne lähtee, että ei ne ikuisuuden pysy....Itse en uskaltanut kertoa äidille, kun pelkäsin että se suuttuu, mutta sitten rohkaistui ja se kannatti! Äiti vaan sanoi ”niitä tulee ja menee hyvä kun kerroit mennään apteekkiin ja syödään lääkkeet kyllä ne lähtee!” En itse ole koskaan tykännyt syödä lääkettä kun itse oon niitä syödyt paljon ja vahvoja sellaisia, mutta ei kihomato lääke edes maistunut pahalle, jos otti veden kanssa...Ei kanata pelätä, että äiti/isi tai muu huoltaja huutoo sillä ei kihomadoista pääse ilman lääkkeitä. Jos sä tiedät, että sulla on niitä kerro heti...Se ei oo mikään paha asia, että kertoo. Ymmärrän teitä 7-13v se ei oo kivaa mutta se ei oo myöskään kivaa, jos ei kerro! Kerro nyt niin kutina lähtee..Älä syö mitään valkosipulia ja katso mitä käy hoida asia nyt niin se myös lähtee nopeasti! Jos et uskalla kertoa niin mene apteekkiin ja osta pakkaus niitä lääkkeitä ja syö, mutta tietty lue ohje! Mutta on se mukavaa kun yöllä voi nukkua hyvin ja silitellä koiraa samalla.....Ne madot on vaan pakko jossain vaiheessa poistaa!

    • Anonyymi

      tää on jo aika vanha ketju mut no kirjotan tänne nyt silti, eli mul on ollu monta kertaa kihomatoja (varsinkin kun olin pieni) ne on ain ilmestyny parin kuukauden välei (kestäny aina noi 4pv ja sit lähteny itsestää ilman mtn lääkkei) ja nyt niit on taas. 2vrkt kestin ilman lääkkeitä mutta sitten oli pakko lähteä hakemaan pyrviniä. Olen tosiaan 16v ja siin ei ollu mitää pahaa hakea lääkettä apteekista, kysyin vaa myyjältä joka sitte anto mulle 6tabletin paketin (makso joku 12e) . Otin eilen sen oikean annosmäärän mutta silti illalla vielä kutisi aika kovin (mutta ei niin pahasti kuin edeltävinä öinä.) En tiiä pitääkö mun hakee uus annos vai pitääkö mun hetki oottaa et jos se vaikuttaisi pari päivää myöhemmin? Tosiaa en oo viel käyny kakal et jos se vaa johtuis siit. En oo vielä kertonu vanhemmille ja aijon tän viikon viel kattoo jos oireet lähtis mut jos ne vielä ensiviikon on nii pakko varmaa vanhemmillekki kertoo. Oon yrittäny pitää kädet puhtaana ja pestä niitä hyvin välein, myös alusvaatteet oon vaihtanu 2krt päivässä, kynnet oon pitäny lyhyenä,lakanat oon vaihtanut kerran viikossa, peppua oon huuhdellu aina aamuin ja illoin, ja oon syönyt etikkaa sitruunaa ja valkosipulia sekä kaikki ruuat oon syöny haarukalla ja veitsellä. Toivon vaa että lähtis nyt pian pois koska unirytmikin kärsii hulluna ja tästähän menee ihan sekaisin.

      • Anonyymi

        Öö oon 11v tyttö ja en uskalla kertoo mun äitille et mikä mul on mut osaisitko auttaa🥺 en tiiä oliko se kihomato mutku kävin tarpeilla ja pyyhin nii sen paperin mukana tuli yks valkonen tosi pieni liikkuva mato nii onkse kihomato ku mua pelottaa et mul on joku vakavampi juttu😔 siis se oli ehkä muutaman millin pitkä ja kummatki päädyt oli sellasia ohenevia tai sellasia mut pliis auta onko ne kihomatoja ku niitä tuli vaan yks eikä mun peppu oo kutissu melkee yhtään😭😭


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Öö oon 11v tyttö ja en uskalla kertoo mun äitille et mikä mul on mut osaisitko auttaa🥺 en tiiä oliko se kihomato mutku kävin tarpeilla ja pyyhin nii sen paperin mukana tuli yks valkonen tosi pieni liikkuva mato nii onkse kihomato ku mua pelottaa et mul on joku vakavampi juttu😔 siis se oli ehkä muutaman millin pitkä ja kummatki päädyt oli sellasia ohenevia tai sellasia mut pliis auta onko ne kihomatoja ku niitä tuli vaan yks eikä mun peppu oo kutissu melkee yhtään😭😭

        Hei!
        Kerro vaan heti rohkeasti äidille. Oireesi kuulostaa kihomadoille. Ne on helpointa häätää, kun ottaa lääkkeen heti oireiden ilmannuttua ja sitten vielä 2 ja 4 vkon päästä uudelleen. Kannattaa noudattaa myös tartuntaa liittyviä hygieniaohjeita siivouksen ja pesujen suhteen.
        Hyvää kesää!

        T. Terveydenhoitaja -täti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Öö oon 11v tyttö ja en uskalla kertoo mun äitille et mikä mul on mut osaisitko auttaa🥺 en tiiä oliko se kihomato mutku kävin tarpeilla ja pyyhin nii sen paperin mukana tuli yks valkonen tosi pieni liikkuva mato nii onkse kihomato ku mua pelottaa et mul on joku vakavampi juttu😔 siis se oli ehkä muutaman millin pitkä ja kummatki päädyt oli sellasia ohenevia tai sellasia mut pliis auta onko ne kihomatoja ku niitä tuli vaan yks eikä mun peppu oo kutissu melkee yhtään😭😭

        Jos et nyt millään kehtaa sanoo äidille nii käy ainaki hakemas apteekista pyrviniä et saat ne kokonaa pois ennenku oireet pahenee. Sen saa minkäikäne vaa hakee ja ainaki siellä apteekissa missä ite kävin, niin jouduin eriksee kysymään myyjältä lääkettä ja kuten sanoin jo tossa mun edellisessä jutussa et ei se noloo oo ja ihan rohkeesti vaa hakemaan! Kannattaa myös syödä sitruunaa tai puolukkaa sillä oon monilta eri luotettavilta sivustoilta lukenu että kihomadot eivät pidä kirpeästä ja kannattaa vähentää sokerin syöntiä se voi myös auttaa! Hetkeksi kannattaa lopettaa sormilla syöminen ja pestä käsiä monta kertaa päivän aikana. Toivottavasti noista oli edes vähän apua!


    • Anonyymi

      Muo pelottaa tää tai niinku ahdistaa enkä halua kertoa vanhemmille

    • Anonyymi

      valkosipuli sitruuna tee puruineen inkivääri oregano kaneli

      on myrkyllisiä kihomadoille mutteivat tapa jokaista kihomatoa

      pyrviini ei toimi africcalaiseen kihomatokantaan joka on nykyään joka 30% sairastuneista ja aika yleinen suomessakin


      Parasiittologi Professuuri Hemmo virtanen aiheesta .

    • Anonyymi

      Tiiän, tästä on jo kauan ku tää on laitettu, mutta ite kävin kuumassa saunassa joka päivä, niin kyllä aika nopeasti lähtivät.

    • Anonyymi

      Mulla oli npin 1kk sitten kihiksiä ja lähti pois noin viikossaILMAN LÄÄKETTÄÄ TAI MITÄÄN. Aloin vaan rasvaamaan pyllyä ja huolehtimaan hygieniasta tooooosi paljon nii lähti pois melkee heti t:11v tyttö

      • Anonyymi

        .
        V


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        .
        V

        Minkä laista rasvaa käytit


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä laista rasvaa käytit

        bebanthen toimii ainaki hyvin! saa blokattua munimisalueen


    • Anonyymi

      No siis kyl ne ilman lääkkeitäkin periaatteessa saa pois, siihen tarvii vaan vähän huvittavia keinoja. Itte kokeilin siis tietynlaista peräsuolen puhdistusta kotikonsteilla, otat johonkin esim tyhjään ja puhdistettuun kokispulloon vettä, istut vaikka pöntölle ja asetat pullon suun peräaukon päälle. Sit kontalles lattialle puristat pullosta ja sen kyl tuntee ku vesi menee sinne suoleen. Sit kun tuntuu et on saanu aika paljon vettä sinne nii pöntölle vaa ja siinä "paskot" vedet ulos. Samalla pitäis lähtee madotki ja ittellä ainaki kutina loppu heti. Toinen hyvä on yöksi tai vaik myös päiväkski laittaa jotain vahvaa teippiä (jesari, pakkausteippi) peräaukon päälle ja painaa ihan kunnolla siihe. Ei pääse jäljelle jääneet madot munimaan nii helposti ja samalla saa varmaan vähän poistettua niit siit peräaukon ympärilt ku nappaa teippiin kii. Sit heittää teipin roskii ja uus vaa tilalle. Imuroit petivaatteet, ja pitää muistaa pyyhkii kaikki kiireiset pinnat käsille. Valokatkaisimet, kahvat, puhelin, näppäimistöt, korkit, pistää pehmolelut pakkaseen (itte pidin 10h) tai saunaan (tarvii vähemmän aikaa, madot kuolee nopeemmin kuumassa) sit peset käsiä paljon, aina ennen ruokaa ja vältä käsillä syömistä, ennen nukkumaan menoo ja aamulla kun heräät yms yms. kannattaa kans laittaa tiukat housut tai monet päällekkäin yöks ettei pääse raapimaan jos kutiaa alue. Otin kans pyrviniä heti kun ekan madon näin ja pitää muistaa uusii ettei kierto jatku. Vituttavia ja ällöttäviähän ne on, mut jos osaa hoitaa hyvin ja pestä käsiä nii ei ne pitkään vaivaa. Tsemppiä!!

      • Anonyymi

        Ite oon 10.v ja en uskalla kertoo kokeilin tota vesijuttuu ja säästän pryviniin nyt ku kokeilin O vähä outo olo mut kyl tää tästä.


    • Anonyymi

      Auttakaa oikeesti viime kesästä asti ollut matoja ja oon 11.en vaa voi kertoo mul on ollu 2 krt täitä ja ne sano et jos viel kerta jtn tulee nii ne heittää ut pihalle mitä teen kutittaa ja pelkään että kuolen 😭😭 voiko tähän kuolla pelottaa nii paljon auttakaa pliis ei oo varaa ostaa lääkkeitä en oo ikinä sanoma äitil tai iskäl

      • Anonyymi

        Rauhotu ei voi kuolla ja mielummin kertoisit ku että pidät salassa ja munat leviääkin ja onkin kaikilla sitten matoja


      • Anonyymi

        Voitko ihan soittaa omaan terveyskeskukseen ja kertoa asian, että et halua kertoa vanhemmille, ei ole rahaa hoitoon jne. Terv keskuksessa on salassapitovelvollisuus. Kaikki ihmiset soittavat sinne taudeistaan, miksei lapsetkin.
        Tai soita alkuun terveysneuvonta puhelimeen.


      • Anonyymi

        Ei siihen kuole


    • Anonyymi

      Mitä teen ku oon 12 enkä tiiä onko mulla niitä vai ei ku en oo löytäny mitään mut mua kutittaa ain välillä peräaukon seutumille mut ei ihan peräaukkoon kumminskaan. Mistä mä voin tietää et johtuuko se kihomadoista vai jostain muusta. Pelkään ihan sikana ja toivon et voisin saada jotain vinkkiä

      • Anonyymi

        Ei sitä oikein muuten voi tarkistaa että onko ellei niitä löydy erikseen sieltä


      • Anonyymi

        Mutta riippuu millon sitä kutinaa on esim kihomadot yleensä kutittaa illalla/yöllä


      • Anonyymi

        Voitko ihan soittaa omaan terveyskeskukseen ja kertoa asian, että et halua kertoa vanhemmille, ei ole rahaa hoitoon jne. Terv keskuksessa on salassapitovelvollisuus. Kaikki ihmiset soittavat sinne taudeistaan, miksei lapsetkin.
        Tai soita alkuun terveysneuvonta puhelimeen.


    • Anonyymi

      Kyllä pääsee eroon ilman lääkettä. Kunhan pidät vaan hyvän hygienian, leikkaat kynnet (ja älä pure niitä), vaihda lakanat, siivoa mieluusti koko kämppä, pese vaatteet, pese kädet aina syömistä ennen, jälkeen ja vessassa käynnin jälkeen. Siinä voi kestää kauemmin kun lääkkeiden ottamisessa mutta pitää vain malttaa olla raapimatta. En ole asiantuntija mutta nämä on minulla auttanut. Ja vältä käsillä syömistä.

      • Anonyymi

        Kihomatojen elinkaarta ei pysty katkaisemaan raapimisen lopettamisella. Kihomato munii suoleen omien keinojemme ulottumattomiin ja siksi ainoa keino katkaista matojen elinkaari on tehdä se suolen sisäisesti lääkkeillä. Hygienia auttaa vain ehkäisemään tartunnan leviämistä muihin.


    • Anonyymi

      tota itellä on ollut matoja jo vrm 6 krt ja oon 14v tyttö en viitti kertoo äitille ku se on joutunu ostaa niin monta kertaa pyrviniä.varmaan pakko kerää rahaa ja lähtee apteekkiin....

    • Anonyymi

      Mulla tuli varmaan noita perse matoja ja mä vaihon heti vaatteet ja lakanat ja leikkasin kynnet ja otin 2 lääkettä. Mitä muuta pitää tehä

    • Anonyymi

      Okei kaikki! Te jotka ette uskalla kertoa vanhemmille, kertokaa oikeesti vaan rohkeesti, se auttaa! Itteä pelotti ihan hirveesti, mutta äsken kerroin iskälle, ja se sano että ei hätää, hommataan sulle lääkkeet, ja lupas valehdella mun veljelle että sillä on niitä eikä mulla, etten joutuis noloon tilanteeseen! Hihi mulla on kyllä ihan paras isä.. Kertokaa vaan rohkeesti, se on ihan normaalia eikä tarvii yhtään hävetä! T:12.v

    • Anonyymi

      pyrvin ei välttämättä auta! Ite kokeilin vermoxia ja toimi!!! Ei oo tullu sen jälkee pyrvin auttaa vaa hetken ja sitte tulee uudestaan

    • Anonyymi

      Mulla on sairaasti pehmoja jotka on jättimaisii ja äiti ei usko et mulla on mutt kaivelen mun persettä ja sieltä niitä vaan tulee eikä oo varaa lääkkeisiin😣

    • Anonyymi

      Moi oon 12v tyttö jolla on kihomatoja ja en saa niitä pois apua en halua kertoa vanhemmille koska mulla on isosisaruksia ja en halua että he tietää

      • Anonyymi

        samoin... kato mun toinen kommentti


    • Anonyymi

      Mulla itsellä on tällä hetkellä matoja. Ja paljon. EN aijo kertoa vanhemmille. Syön sitruuna mehua ja välillä puolukkasurvosta jos mahollista. Yöksi oon laittanut pahan hajuista teepuu öljyä persereiän ulkopuolelle vanupuikolla ja sit teipin päälle niin aamulla teipissä oli 3 matoa... hyi että..... miks niitä on niin paljon?

    • Anonyymi

      Mulla on lähtenyt ilman lääkkeitä ihan vaan hyvällä hygienialla

    • Anonyymi

      haluisko jku auttaa oon tosiaan 13v tyytö ja tajusin täs pari pv sit et mul o matoja. en tod kerro äitille, mulla on ollu niit ennenki mut sillo otin lääkettä. ja siis sitä lääkettä otti koko perhe kska mun veljellä oli niitä sillo. et pitäskö myn tässä tartuttaa ne mun veljeen vai mitä pitäs tehä ku en pysty kunnol nukkuu. (apteekkiin ei mun oo mahollista mennä kun asun sen verran kaukana ja rahat on loppu.)

    • Anonyymi

      Meillä on pyrviniä mutta en tiedä missä enkä viittis herättää äiti mutta vittu! Löysin niitä paskiaisia äsken pillusta! Hyi helvetti

    • Anonyymi

      Itselläni on lähtenyt KAKSI kertaa ilman lääkkeitä! ja tässä hassu juttu, mulla on tällä hetkellä kihomatoja😅No kyllä ne kai lähtee!

      • Anonyymi

        Moi! Tää on nyt tosi vanha keskustelu, mutta kirjoitan nyt silti. Oon 12v tyttö ja oon oikeestaan koko mun elämän kärsinyt kihomadoista:/ . Ne tulee mulle aina yleensä joka toinen kuukausi ja kestää noin 3viikkoa. Joskus 4-8 kerroin aina äidille ja se hankki mulle ja mun perheelle pyrvin annokset. Mut nyt en aijo todellakaan sanoo!! Mut oon ainakin näitä tapoja käyttänyt: syönyt sitruunaa, kanelia, valkosipulia, auringonkukan siemeniä, pessyt ainakin joka ilta takapuolen, vaihtanut lakanat kerta viikkoon, alushousut oon vaihtanut kaks kertaa päivässä, illalla ennen sänkyyn menoa taitellut vessaparista pienen palan ja laittanut sen peräaukolle että madot ei pääsisi niin helposti munimaan🤢, sit oon yrittänyt kalastella niitä vessapaperilla hyi😀. Ja niin, mulla on tälläkin hetkellä niitä ja ah ihan kamalaa. Tsemppiä kaikille! 😛


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moi! Tää on nyt tosi vanha keskustelu, mutta kirjoitan nyt silti. Oon 12v tyttö ja oon oikeestaan koko mun elämän kärsinyt kihomadoista:/ . Ne tulee mulle aina yleensä joka toinen kuukausi ja kestää noin 3viikkoa. Joskus 4-8 kerroin aina äidille ja se hankki mulle ja mun perheelle pyrvin annokset. Mut nyt en aijo todellakaan sanoo!! Mut oon ainakin näitä tapoja käyttänyt: syönyt sitruunaa, kanelia, valkosipulia, auringonkukan siemeniä, pessyt ainakin joka ilta takapuolen, vaihtanut lakanat kerta viikkoon, alushousut oon vaihtanut kaks kertaa päivässä, illalla ennen sänkyyn menoa taitellut vessaparista pienen palan ja laittanut sen peräaukolle että madot ei pääsisi niin helposti munimaan🤢, sit oon yrittänyt kalastella niitä vessapaperilla hyi😀. Ja niin, mulla on tälläkin hetkellä niitä ja ah ihan kamalaa. Tsemppiä kaikille! 😛

        Lääkäristä paremmat lääkkeet, pyrvin on huono ja ei usein auta. Ilman siivousta myös uusiutuu aina. Siivous oltava joka pv. Rasvaa bebanthene. Alushousut aamuin illoin uudet. Lakanat mahd usein pesuun. Lääke 1vk välein väh 3x. Kaikki sokerit pois väh 1kk ajaksi koska madot syövät sokereita. Munat eivät kuole lääkkeisiin. Munat ovat niin kevyitä että leijuvat ilmavirran mukana et käsien pesu ei vält edes auta pitämään pois. Ja tärkein et hoida kaikki talossa samaan aikaan ja ilmoittakaa hyvät ihmiset myös tarhoihin koska muuten tulevat kk päästä takas ja aloitat alusta.
        Vähävaraisten lääkkeet saa toimeentulotuesta joten älkää jättäkö siks lääkettä hakematta. Plus et pieni hinta ettei kutise kokoajan ja ei levitä ympäriinsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkäristä paremmat lääkkeet, pyrvin on huono ja ei usein auta. Ilman siivousta myös uusiutuu aina. Siivous oltava joka pv. Rasvaa bebanthene. Alushousut aamuin illoin uudet. Lakanat mahd usein pesuun. Lääke 1vk välein väh 3x. Kaikki sokerit pois väh 1kk ajaksi koska madot syövät sokereita. Munat eivät kuole lääkkeisiin. Munat ovat niin kevyitä että leijuvat ilmavirran mukana et käsien pesu ei vält edes auta pitämään pois. Ja tärkein et hoida kaikki talossa samaan aikaan ja ilmoittakaa hyvät ihmiset myös tarhoihin koska muuten tulevat kk päästä takas ja aloitat alusta.
        Vähävaraisten lääkkeet saa toimeentulotuesta joten älkää jättäkö siks lääkettä hakematta. Plus et pieni hinta ettei kutise kokoajan ja ei levitä ympäriinsä.

        Unohtu et kaikki ylimääräinen jätesäkkeihin väh kk. Eli lelut ja pehmot pois pyörimästä.


    • Anonyymi

      itelläki on kihomatoi ja oon 12 vuotias. En ite kyl haluu kertoo vanhemmille vaik se olis järkevää.
      eikä meillä mitää sitruunaa tai kurpisan siemenii oo et lähteeköne koskaan jos ei tee mitää erityisen ihmeellistä?

    • Anonyymi

      Faktahan nyt vaan on se että niistä on TODELLA haastavaa- ehkä jopa mahdotonta- päästä pysyvästi eroon ilman lääkitystä. Että nykäskääpä vaan vanhempaa hihasta ja reippaasti sanokaa mikä on homman nimi. Ei itteään siitä kannata syyttää, koska matoja voi saada ihan mistä vaan: kaupassa koskee ostoskärryihin tai irttarikauhaan, koulussa ovenkahvaan, kaverin siskolla voi olla niitä ja se on tartuttanu sut… ei ne sulla oo koska olisit huonohygieninen. Tiiän että tuntuu tosi nololta vaivalta ja ällöttävääki se on mutta parempi että hoitaa ne pois koko perheeltä ja huolehtii käsien pesusta hyvin.

      Suosittelen eka apteekista ostettavaa Pyrvin-nimistä lääkettä, joka toimii ”normaaleissa” tapauksissa. Tottakai on niitäkin kauhumatotarinoita, joissa ei oo mikään auttanut. Ei kuitenkaan uskoakseni kovin yleistä. Jos ei helpota niin soitto terveyskeskukseen ja sieltä saa todella helposti Vermox- reseptin joka on hieman edullisempi ja vaikutus aikuisten matojen lisäksi myös toukkiin ja muniin. Pyrvinissä siis aine vaan halvaannuttaa madot ja ne tulee ulosteen mukana pois. Niitä lääkkeitä saa käydä apteekista ostamassa kuka vaan ilman että myyjä mitään kyselee ikää tai muuta. Ei ole nolo juttu, siellä käy viikottain kymmeniä niitä lääkkeitä ostamassa.

      Mitään hysteeristä paniikkia tai siivousmaniaa ei usein vaadita. Viikottainen siivous seuraavana päivänä lääkkeiden otosta ja alusvaatteiden ja lakanoiden & pyyhkeiden useampi vaihto ovat oikeastaan ainoat asiat. Tottakai kahvat ja nupit sun muut pitää myös pyyhkiä useammin. Helpoin ratkaisu on heittää esim. pehmolelut ja muut lelut joita ei voi saunottaa/pestä muovipussiin vaikka kuukaudeksi tai kahdeksi niin munat ovat niistäkin kuolleet. Käsidesi ei auta muniin yhtä hyvä kun käsien huolellinen pesu saippualla ja lämpimällä vedellä. Aamuisin alapesu ja pikkarit & unihousut pesuun ja käsien huolellinen pesu ennen mitään syömistä on myös tärkeää. Ei syödä sormilla. Tärkeintä on siis katkaista ns. autoinfektio eli munien uudelleen elimistöön päätyminen.

      Lääkkeistä vielä että tärkeää on ottaa se toinen kuuri vielä kahden viikon jälkeen tai lääkitys ei mitä todennäköisimmin toimi. Itse totesimme että kolme tai neljä kuuria aina kahden viikon välein on varmin matojen lähtemiseen. Silloin ehtii kaikki munatkin kuolla pinnoilta ja autoinfektiolta välttyy.

      Tsemppiä hurjasti kaikille näistä ällöttävistä paskiaisista kärsiville. Voin taata että kun kerrot vanhemmillesi vaivasta niin se auttaa. Tärkeintä on muistaa, etteivät madot ole sinun vikasi.

    • Anonyymi

      siis mä en kestä.....
      menee niin hermot oon nyt 14v ja kaks viikkoo sit oli kihomatoja ja sit nyt taas.....otan ne aina ite pois mut en syö mitää sen kummempia lääkekuureja kun oon ne saanut tähänmennessä aina pois eikä lääkkeet koskaan auttanu. viimeks siis ollu noin vuos sit kihomatoja ja niitä tulee aina sillee epäsäännöllisen säännöllisesti ehkä kahesti vuodessa.
      oon niin kyllästyny, koska mulla ollut näitä jo pienestä asti mut nykyää kutina niin pahaa et ei pysty elämään jos sitä pirulaista ei saa pois.
      tää on aina ollu mulle tosi arka paikka enkä oo asiasta kellekkää maininnut, paitsi äidille pienenä kun se otti ne aina silloin multa pois.
      mua hävettää eniten sen takia et netissä vaan puhutaan kaikkialla kuinka tää on pikkulasten sairaus ja mä en pääse eroon millää eikä lääkkeitäkään oo ollu apua.
      muten tää asia saatas pois kokonaa maailmasta:/oispa joku juttu et kihomadot saatas kuolemaan sukupuuttoon:))

    • Anonyymi

      Mulla tuli pari päivää sitten enkä uskalla kertoo äitille mut join sitruunamehuu ja laitoin jotain hydrocortisonia perseen ympärille ja nyt ei kutise tai muutenkaan oo mitään

    • Anonyymi

      Kröhöm muute iha mielelläni kertoisin vanhemmille MUTTA jos siitä pitää ilmottaa esim. kouluun tai treeneihin nii ei kiitos

    • Anonyymi

      Mulla on nyt ollut matoa Sellatteen 8kk kun MÄ EN vaAN uskalla kertoa mun vanhemmille. Niistä):oikeestaan Mulla on ollut jo kerran että ne tuli vaan yöllä Sinne (:ja sit päivällä ei ollut ja huoledin hyvin intiimi hygieniasta ja lähti!kesti ehkä 2kk ja sitten kulu ehkä 4 viikkoa nii tottakai ne Palas takasin ja sitten ne lähti:D ja nyt kulu pariviikkoaa ja ei kun sama uudestaan viimeyönä OIKEEN SATTU HUOLELLA eikä siinä kaikki mut ne on siellä päivisinkin ne munat(: nii ei mikään kiva..

    • Anonyymi

      Apteekista vaan kihomatokuuri.

    • Anonyymi

      Kyllä ärsyttävää kutinaa jatkuvasti xd onko kellään muulla tunne tämä



      Heräät ja tunnet kun jotakin kiemurtelisi sun perseessä. Päätät katsoa kelloa ja huomaat että se on 2AM???? ihmettelet miten heräsit. Päätät raapia ja raapia peppuasi. Hetken päästä katsot kättäsi ja huomaat nippu valkoisia matoja. Alat hätääntyä että onko ne mitä. Menet katsomaan googlesta ja haet näin : onko valkoiset peppu madot vaarallisia?

      Vastaus: eivät ole vaarallisia. Kihomatojen elinympäristö on juuri ihminen missä ne pysyttelee viikkokausia. Ne voivat joko pestä tai käyttää lääkkeitä. Eilen mulla oli just v*tusti kihomatoja

      • Anonyymi

        Pystyn samaistumaan tähän erittäin paljon.. oli just joku 1kk sitte ja lähti itestään ja on nyt tullu takas.. no alan varmaan säästämään rahaa pyrviniin ku ei muukaan auta. Eiks sen hinta ollu about 20€?


    • Anonyymi

      Itel on kans matoi

    • Anonyymi

      LAPSET Mitä ihmettä Ettekö uskalla puhua vanhemmille matoista! ?
      Lääke kuurin saa ilman reseptiä apteekista. Etsikää ohjeet myös miten toimitte pesun ja vaatteiden vaihdoin kanssa että,pääsette eroon niistä. Koko perhe pitäisi hoitaa että ette tartuta niitä voi siinä. Miksette etsi tietoa Kihomadot.
      Voitte ottaa yhteyttä terveyskeskukseen sait hoitajan vastaanotto tai jos raapimen säiliön huonoksi lääkäri katsoo tai miksette kysynyt kouluin terv hoitajalta joka neuvoo. Vaiva on hyvin yleinen lapsuudessa ja aikuisen ajoa ei osaa hygienian perus asoita.
      Miksi luotatte itseänne ettekä hoida? Ei se lääke ole paha. Ette te millään kuulla keinoilla pääse eroon matoista. Miten voi olla näin avuttomia ihmisiä.Eikä vanhemmat välitä?

    • Anonyymi

      Tiiän että on vanha keskustelu mutta mulle tuli matoja olen just menossa Ähtäriin ja kerron sen reissun jälkeen äitille ((: Miten pitäis kertoo se et oonks vaa sillee mulla o kihomatoja plz osta lääkettä😜

    • Anonyymi

      Ei lähde ilman lääkkeitä madot munii uusia munia koko ajan mutta lääke ottaa pois niin madot kun niitten munatkin ettei uusia enää tule

    • Anonyymi

      kiho madot lähtee joskus ilman lääkkeitä nopeesti. Itellä lähti kahenpäivän jälkeen jo koska kävin suihkussa ja peseydyin kunnolla, oesin pikkareita huolella ja vaihoin lakanat sen pitäis ees vähä auttaa mut jos ei auta niin suosittelen pyrviniä. Se ainakin toimii aina.

    • Anonyymi

      Kertokaa vanhemmille jos ne ei osta lääkeitä niin sanokaa se on tejän vika jos tartutan

    • Anonyymi

      En uskalla kertoo vanhemmille koska viimeks kerroin ne suuttu niin mitä pitäs tehä? Oon kaivanu vessapaperilla, niitä tulee kakan mukana, oon raapinu ja syöny valkosipulii ja inkiväärii.
      Oon 10v

    • Anonyymi

      On. Mulla lähti ilman lääkettä kun kävin saunassa ja pidin kynnet lyhyinä.

    • Anonyymi

      en nyt taas saatana tiedä mitä mulla on. Mulla on monesti ollu matoja eteenkin lapsena ja voi että mikä show siitä on aina tullut.. Mutta siis ehkä noin reilu kuukausi sitten kutitti vähän persettä kuten välillä voi normaalistikin. No aloin epäillä ja aloin kaivaa persettäni 😀. Noh sieltä löytyi pieniä palasia jotakin läpinäkyvää hommaa?? Tietäen miltä kihomadoista näyttävät ne ihme asiat eivät ihan näyttäneet niiltä. Aamulla ajattelin että herätessä aijon katsoa pikku housuihini, sillä jos matoja on niitä on myös alushousuissa. Noh eipä ollut ja ilalla kaivelin perseestä samanlaisia läpinäkyviä palasia?? No kutina hävisi nopeasti tämän jälkeen ja mietin vain että on jotakin perheen omaa kudosta. ( löysin yhden ainoan madon muotoisen asian perseestäni ja sekin oli läpinäkyvä ehkä siinä oli vähän jotakin kellertävää mutta ei se kamalan valkoinen ollut)

      Näin kuukauden ja parin jälkeen saavuin mummolaan ja ihmeellinen kutina alkoi taas. Ei tämä kutina nyt hirveää ole mutta kai sen voi pieneksi kutinaksi laskea. Kuitenkin yritin kaivella mutta ei mitään osunut käteen kuin jotain alushousujen nukkaa. No nytten tänä yönä on kaivoin taas ja PUM! sieltä niitä omituisia värittömiä ympyrän muotoisia (ehkä jopa palloja) asioita taas löytyi pari kaksi käteen. Noh olinpas siinä taas että ei vittu ja koitin katsella peilin kautta perseteikään eikö näy mitään alushousuista puhumattakaan. Googlasin mitä nämä mahdolliset pallonmuotoiset värittömät paskiaiset voisivat olla ja kaikki keskustelut toivot tänne. Nyt kun olen vielä lukenut näitä keskusteluja pelko on suurempi, en jaksa sitä showta joka tästä on pakko tehdä.
      Ovatko ne edes matoja vai olenko minä vain sekaisin?

      • Anonyymi

        Hyvin outoa, minullakin on löytynyt niitä läpinäkyviä juttuja, mutta ei noita palloja


    • Anonyymi

      Nukkukaa semmosella haalarilla nii ette pääse raapii yöllä

    • Anonyymi

      Muistakaahan sekin että se ei välttämättä ole kihomato joka siellä on vaan saattaa myös olla haavoittunut peräsuoli joten huolehtimaan hygieniasta ja puhtaudesta paremmin

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Madot tykkäävät sokerista niin ei kannata syödä hirveästi ylimääräistä sokeria.🙂 itse olen 11v ja mulla on kihomatoja. Oon syöny kahta eri lääkettä. Mulla on se hyvä puoli ettei kutita yhtään.

    • Anonyymi

      Kyllä ne ajan mukaan lähtee älä vaan laita sormia suuhun

    • Anonyymi

      Kunnon perspano rassaa madot ulos. Vielä parempi, jos piirtää nuppiin pelottavan naaman, sitä madot eivät kestä.

    • Anonyymi

      Koska me sit lähtis pois

    • Anonyymi

      En uskalla kertoo vanhemmille että on kihomatoja

    • Anonyymi

      Mitä jos en uskalla kertoo äitille että on kihomatoja

    • Anonyymi

      Onko teillä kihomatoja

    • Anonyymi

      Kertokaa vanhemmillenne jos teillä on kihomatoja, ne leviää nopeasti ja kohta kutittaa myös vanhempien perseitä. Asiassa ei ole mitään hävettävää eikä vanhemmat voi siitä suuttua.

    • Anonyymi

      Vittu ku ollu 4vuotta näö kihomadot ja välil tuntuu et ne olis löhteny mut sit vittu hyökkää taas, yleensä otan niitä sormella pois perseestä ja murskaan ne

      • Anonyymi

        en tiiä näkeekö kukaa enää tät mut mul on ja oon siis ihan yläaste ikäne nii en todellakaa uskalla kertoo äitille, muistan et joskus aikasemmin on ollu 10v? Ja sillo ne kuoli ittestää ja nii, Suunnitelma mul ois et nyt huomenna aijon sillee siivoo just vaihtaa lakanat ja imuroida pyyhkiä pölyt jne mut asun maalla nii en nii helposti pääse niin apteekkiin mut alkaa kesätyöt kohta nii sit voisin käydä ostaa yhen kuurin, mut joillekin jos kukaan ikinä näkemään tän, ei ne ikuisuuksia elä, jos et muuta uskalla tehä nii hei siivotkaa ees ja parempi hygienia, saattaa siinäkin olla jo ratkaisu, jos vinkkejä: voitte kertoo. just puhuttiin hetki sitte näistä äitin kaa ja se sillee et ei mun ikäsillä enään oo.
        yritän nyt parhaani mukaan selvitä.
        MUT: kihomadot ei ole vaarallisia, ainoo vaa on et leviää helposti ja oikeestaan ainoot oireet on kutina.
        JA jos hankitte lääkkeet, VAAN YKS ei riitä, apteekin sivuilta ainakin pitäis olla paremmat ohjeet, muistakaa uusia kuuri noin 1,5vko-2vko päästä, koska että myös munat kuolee.

        No mutta, tästä selvitään ja mennään eteenpäin:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        en tiiä näkeekö kukaa enää tät mut mul on ja oon siis ihan yläaste ikäne nii en todellakaa uskalla kertoo äitille, muistan et joskus aikasemmin on ollu 10v? Ja sillo ne kuoli ittestää ja nii, Suunnitelma mul ois et nyt huomenna aijon sillee siivoo just vaihtaa lakanat ja imuroida pyyhkiä pölyt jne mut asun maalla nii en nii helposti pääse niin apteekkiin mut alkaa kesätyöt kohta nii sit voisin käydä ostaa yhen kuurin, mut joillekin jos kukaan ikinä näkemään tän, ei ne ikuisuuksia elä, jos et muuta uskalla tehä nii hei siivotkaa ees ja parempi hygienia, saattaa siinäkin olla jo ratkaisu, jos vinkkejä: voitte kertoo. just puhuttiin hetki sitte näistä äitin kaa ja se sillee et ei mun ikäsillä enään oo.
        yritän nyt parhaani mukaan selvitä.
        MUT: kihomadot ei ole vaarallisia, ainoo vaa on et leviää helposti ja oikeestaan ainoot oireet on kutina.
        JA jos hankitte lääkkeet, VAAN YKS ei riitä, apteekin sivuilta ainakin pitäis olla paremmat ohjeet, muistakaa uusia kuuri noin 1,5vko-2vko päästä, koska että myös munat kuolee.

        No mutta, tästä selvitään ja mennään eteenpäin:)

        heippa vaan kaikki te siellä ruudun toisella puolella!

        oon 25-vuotias päiväkotilaisten tytön äiti.
        just oli vähänaikaa sitte meijän päiväkodissa kihomadoista oireita ja tartuntoja joten nyt aattelin kertoo pikku tarinan.

        Olin tällöin joku noin 11-vuotta, oltiin äitin, iskän, sisarusten ja mummin kanssa mökillä, mökki oli semmosella pienemmällä saarella, joten ei päästy sieltä oikeen lähtemään. No mulle sitten niitä kihomatoja ilmeni, ei ollu lääkkeitä eikä päästy hakemaan. Joten mummo, mä ja äiti yhessä suunniteltiin et miten ne sais pois. No mummohan oli näitä keissejä ilman lääkkeitä hoitanu jonku verran. No mehän sitten alettiin hommiin. Me siivottii hyvin mökillä, vaihettiin lakanat, pyyhittiin pölyjä ja imuroitiin, sähköt onneks oli siellä. Mummo myös anto mulle sipulia, joskus jollain äitini sisaruksella oli hävinnyt kun oli syönyt sipulia. Kotona myös sitten siivottiin hyvin. Lopetin siinä keississä mun stressi homman eli kynsien pureskelun. Välillä myös vähän WC-paperilla noukin niitä matoja. Ärsyttävä tuo koko keissi oli, mutta onneksi oireet loppu ja matoja ei näkyny enään noin 4-5 päivän jälkeen. Eli päästiin ilman lääkkeitä eroon. Ei ollu sen jälkeen enään mitään, ainakaan oireellista keissiä. Eli miten päästiin eroon näin:
        -hyvä siivous: lakanat pestään, imuroidaan paikat hyvin, pestään lattiat, pyyhitään pölyt, pestään sohvan päälliset ja pyyhkeet, jotkut pesee myös verhot
        -sipulin syönti, oli toiminu äitin sisaruksella, mullakin vähän
        -hyvä käsihygienia:
        pitää kädet pestyinä, pesee just ennen syöntiä ja vessa käynnin jälkeen, ennen ruoanlaittoa
        pitää kynnet lyhyenä, aina ei voi taata että tämä auttaa, mitta ainakin on vähentynyt
        ei nuole sormia esimerkiksi sipsien syönnin jälkeen
        ei laita sormia suuhun

        -lääkkeet on keksitty, mä en käyttäny, joskus pienenä 8v? Oli ja sillon koko perhe söi lääkkeet:
        apteekista saa ilman reseptiä sen 6kpl, on isompia. 6kpl maksaa sen noin 10-12€? se pitää sitten uusia about 1,5vko-2vko edellisen kuurin jälkeen että munat lähtee. Jos ei ne vaikuta, lääkäriltä saa reseptillä vahvemman lääkekuurin.

        ELI ainakin mä pääsin ilman lääkkeitä eroon, ainakin silleen että ei ollu sen jälkeen oireita.

        Kihomadot ei ole vaarallisia, eikä ne leviä suolesta muualle, ne ei ole haitaksi, ei aiheuta mitään paitsi sitä peräaukon kutinaa.
        Ainoot oireet on se kutina.

        Muistakaa myös alapäitten pesu useesti tän epidemian aikana.

        kiitos ja hei, toivottavasti autto jotain.

        ja ennenkun joku tulee sanoo että ei voi lähteä ilman lääkkeitä, mulla ainakin lähti. ja ei ole feikki tarina, heipp:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        en tiiä näkeekö kukaa enää tät mut mul on ja oon siis ihan yläaste ikäne nii en todellakaa uskalla kertoo äitille, muistan et joskus aikasemmin on ollu 10v? Ja sillo ne kuoli ittestää ja nii, Suunnitelma mul ois et nyt huomenna aijon sillee siivoo just vaihtaa lakanat ja imuroida pyyhkiä pölyt jne mut asun maalla nii en nii helposti pääse niin apteekkiin mut alkaa kesätyöt kohta nii sit voisin käydä ostaa yhen kuurin, mut joillekin jos kukaan ikinä näkemään tän, ei ne ikuisuuksia elä, jos et muuta uskalla tehä nii hei siivotkaa ees ja parempi hygienia, saattaa siinäkin olla jo ratkaisu, jos vinkkejä: voitte kertoo. just puhuttiin hetki sitte näistä äitin kaa ja se sillee et ei mun ikäsillä enään oo.
        yritän nyt parhaani mukaan selvitä.
        MUT: kihomadot ei ole vaarallisia, ainoo vaa on et leviää helposti ja oikeestaan ainoot oireet on kutina.
        JA jos hankitte lääkkeet, VAAN YKS ei riitä, apteekin sivuilta ainakin pitäis olla paremmat ohjeet, muistakaa uusia kuuri noin 1,5vko-2vko päästä, koska että myös munat kuolee.

        No mutta, tästä selvitään ja mennään eteenpäin:)

        hei sama tyttö täällä, sain nyt rahaa ja on sen verran, että lääkkeet voin käydä ostamassa. päätin että käyn jo heti maanantaina, kun voin. en varmaan ainakaan nyt kerro äidille tai isälle, en vaan uskalla. tästä mennään eteenpäin:) Mutta kehotan silti kertomaan, vaikka en itse lol


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hei sama tyttö täällä, sain nyt rahaa ja on sen verran, että lääkkeet voin käydä ostamassa. päätin että käyn jo heti maanantaina, kun voin. en varmaan ainakaan nyt kerro äidille tai isälle, en vaan uskalla. tästä mennään eteenpäin:) Mutta kehotan silti kertomaan, vaikka en itse lol

        Ooks minkä ikänen


    • Anonyymi

      Muistan 70 luvulta kun olin alakoulu ikäinen maalla asuttiin .kesällä tuli kihomatoja äitini sai ohjeet et sinkki.salvaa pyllyyn ja siihen aikaa oli saatavana muovisia vaippa liinoja jouduin pitää varmaan viikon niitä vaippa liinoja ympäri vuorokauden .aina vessan jälkee salvaa ja puhdas muovi. käytetty muovi piti huutoa kuumalla vedellä madot hävisi eikä tulleet takaisin.

    • Anonyymi

      Mua pelottaa kertoo mun vanhemmille et on kihomatoja (on ollu aiemmin)

    • Anonyymi

      Saako alaikäinen köydä ostamassa kihomato lääkettä ilman vanhempia nyt tähän varma tieto

      • Anonyymi

        Mun mielestä voi


    • Anonyymi

      mulla oli niitä just enkä tehnyt muuta kun en raapinut takamusta ja pesin käsiä ja seesam ne katosi!!

    • Anonyymi

      Itse ainakin pääsin joskus vaan odottamalla eroon, ei tarvinnu mitään lääkkeitä ottaa kunhan pesin käsiä kunnolla ja siinä vaiheessa kun tajusin että mulla niitä on, niin vaihdoin lakanat.

    • Anonyymi

      On!! Mulla on ollut useasti kihomatoja ja ne on vaan lähtenyt itsestään pois ilman että en oo tehnyt asialle mitään tälläkin hetkellä on mutta jos ei nyt tän yön aikana lähe nii sitte täytyy käydä aptekissa

      • Anonyymi

        kannattaa kyllä mennä lääkäriin ja ottaa ne lääkkeet että pääsee varmasti siitä vaivasta eroon!


    • Anonyymi

      Niinku mulla on ollu kihomatoja jotain 3 vuotta putkeen ja tuntuu et ne tulee säännöllisesti ja lääkket ei auta AUTTAKAA PLS!!!

    • Anonyymi

      Tää on ihan sika vanha palsta mut jos joku nyt vielä tarttee apuu nii itellä ainenki lähti itsestään pois, en siivonnu mitenkään ihmeellisemmin enkä ees vaihtanu lakanoita (koska mul on painopeitto niin se on hirvee työmaa) kunhan vaan muistaa että sinne hanuriin ei sormia laiteta ihan sama kuinka paljon kutittais, mee sit vaikka vessaan ja yritä saada ne paperilla pois ja sitte tee alapää pesua pari kertaa päivässä niin itellä lähti sillä, ja tietysti tärkein pese kädet vielä huolellisemmin, etenkin vessakäytien jälkeen mut jos kutina on tosi kova niin kannattaa hankkia lääkkeet tai pyydä vaikka vanhempaas hakemaan mut tollein mä pääsin niistä eroon ilman lääkkeitä

    • Anonyymi

      Tykkääkö joku blackpinkistä

    • Anonyymi

      Oireet helpottavat ajan kanssa ottamatta lääkkeitäkin koska kihomadot kuolevat ajan kanssa mutta ne voi uusiutua. Itsellä ollut kihomatoja ja ensimmäisellä kerralla otin lääkettä, mutta sen jälkeen en ole enään ottanut ja tilanne on helpottanut huomattavasti

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1856
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe