Kaapeliverkon signaalihäiriöt, päättymätön tarina tarvitsee lopu

Viekää tuhkatkin

Onko kokemuksia tai tietoa siitä miten kannattaa toimia tällaisessa tilanteessa?

Muutin 7 vuotta sitten juuri valmistuneeseen kerrostaloon. Alusta asti minulla on ollut ongelmia kaapeli tv-lähetysten seuraamisessa. Kuva on palikoitunut ja ääni kadonnut, ongelmia ollut päivittäin. Tämän vuoden alussa tilanne muuttui niin huonoksi, että ongelma oli jatkuva, ei enää ajoittainen. Kuva palikoitui ja pysähtyi minuut(e)iksi tai kuva katosi kokonaan ja ilmestyi teksti "signaalia ei ole". Digitelevisioni hajosi kesäkuun alussa.

Hankin tilalle digiboksin ja hankin häiriöitä eristävän kaapelijohdonkin. Digiboksi toimi noin 1,5 kuukautta, kunnes sekin hajosi. Otin yhteyttä kaapeliverkon toimittajaan ja pyysin signaalinmittauksen. Signaalia mitattiin noin 10 minuuttia ja todettiin ettei siinä ole mitään vikaa. Maksoin tästä tiedosta 60 euroa.

Kolmisen kuukautta sitten hankin uuden digitelevision ja hankin vielä kaapelijohdon päähän kiinnitettävän häiriöitä estävän liittimen. Ongelmat vain jatkuvat. Minulla on päivittäin ajoittaista pientä häiriötä äänessä ja kuvassa. Vielä kuva ei palikoidu, mutta se saattaa pysähtyä sekunniksi samoin kuin äänikin. Tätä kestää yleensä 10-20 sekuntia.

Olen ollut yhteydessä isännöitsijään jonka mukaan minun tulee itse maksaa selvitys, jos signaalista ei löydy vikaa. Mutta kokemuksesta jo tiedän, että ei ole mitään järkeä tilata signaalinmittausta 10 minuutiksi, koska häiriöt ovat ajoittaisia vaikkakin päivittäin.

Mitä minun tulee tehdä? Mistä ongelma saattaa johtua? Olen lopen uupunut tähän ogelmaan. Hermot ovat jo menneet isännöitsijäänkin. En ole tehnyt asunnossani edes mitään omia virityksiä! Pelkään, että kohta tämä kolmas kallis laite menee rikki ja taloyhtiön ei tarvitse mukamas tehdä selvityksiä ongelmastani tai korvata mitään!

Muilla talon asukkailla ei ole ongelmia, vain kuulema minulla. Teimme tästä asiasta oikein selvityksen taloyhtiössä. Muutamalta asukkaalta löytyi ongelmaa, mutta nekin ratkesivat kaapelijohdon vaihdolla.

1

194

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muutama lisäkysymys

Pitkään kysymykseen pitä vastaus;)

Koska talo on uudehko, niin siinä on todennäköisesti tähtiverkko huoneistoon saakka => talojakamosta tulee yksi kaapeli huoneistoon, jossa se haaroitetaan sitten eri huoneisiin. Löytyykö huoneistosta toinen antennirasia ja onko siinä nähtävillä samat häiriöt? Oletuksena on, että huoneiston kaapelointi on tehty asiallisesti suojatulla kaapelilla.

Antennirasiaan tulevan kaapelin vaippa on tavallisesti maadoitettu talojakamon maahan, joten siinä tulee helposti maasilmukka => tämän maasilmukan olet katkaissut "vaippavirran erottimella". Jos samaan antennirasiaan olet kytkenyt radion omalla liitäntäjohdollaan, niin tuosta lisäpalikasta ei ole paljoa apua. Jos radion liitäntäkaapeli on kytketty, niin mitä sen irroitus seinärasiasta vaikuttaa häiriöihin?

Antennirasiasta televisiolle tulevan liitäntäjohdon olet uusinut tuplasuojatuksi, joten senkin pitäisi olla OK. Missä menee signaalin laatu pieleen?

Onhan kännykkä kauempana tv:stä? Nykyiset kännykät eivät kovin helpolla häiritse tukiaseman kanssa kätellessään varsinkaan kaapeliverkon tv:tä, mutta kännykän pitäminen kohtuullisen matkan päässä tv:stä ei ole pahitteeksi. GSM:n tulevan puhelun näki analogisen tv:n aikana kuvasta, kun kuva välkkyi puhelimen aloittaessa kättelyään puhelun tullessa. Syynä oli alempi taajuusalue ja suurehko teho, jolloin se häiritsi herkästi tv:tä.

Saavatko tv-laitteet sähköt samasta jakolaudasta? Sähköt kannattaa ottaa televisioon ja siihen liitetyille laitteille samasta jakolaudasta maasilmukoiden karsimiseksi. Joillakin on ongelmia energiasäästölamppujen kanssa, mutta ne häiritsevät lähinnä kaukosäätimien toimintaa. Jos sähkökaapelointi on tehty asiallisesti, niin esim. jääkaapin käynnistyminen ei aiheuta tv:lle häiriöitä.

Jos jakolauta on marketin häiriösuotimin varustettu malli (myös tv-antennille häiriösuodin), niin antennikaapelia ei kannata tähän kytkeä ainakaan kerrostalossa. Tuloksena on vain se, että maaverkot on täysin sekaisin tämän jälkeen.

Ja lopuksi: Mitä tv kertoo signaalin laadusta? Yleensä näyttö löytyy tv:n järjestelmätiedoista (tv:n malli olisi auttanut asiassa)? Mitä näyttö kertoo signaalin tasosta ja laadusta normaalioloissa ja häiriötilanteessa? Koskeeko häiriö vain tiettyä ohjelmakanavaa?

Ja lopuksi: Vaikka tv:ssä on automaattinen kanavalistan päivitys päällä, niin kannattaa tehdä seuraava esim. parin kuukauden välein: Irroitetaan sähköjohto seinästä hetkeksi, käynnistetään tv ja suoritetaan kanavien uudelleenhaku. Silloin päivittyy varmasti kanavien nimet, ja tv päivittää samalla muutkin parametrit. MTV vaihtoi kanavien nimiä, joten jos EPG:ssä kummittelee nimet C More Urheilu ja C More Aitio, niin kanavien uudelleenhaku on paikallaan..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe