Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Rasisteista poliisi-ilmoitus

djfgjfgjfgjf j f

Kantsii miettiä mitä kirjoittelee. Hyvä että edes jokin taho yrittää muistuttaa nettikiusaamisen ja nettirasismin olevan rikollista.


Polisen uppmanar allmänheten att vara restriktiv med vad man skriver och lägger upp på internet. De senaste åren har antalet anmälningar om ärekränkning på nätet ökat.
Ärekränkningar och olaga hot på sociala medier anmäls allt oftare till polisen. Därför vill nu överkonstapel Christoffer Ahlfors påminna allmänheten om att det inte finns en enda internetsida eller -forum som är säker till hundra procent.
– Det finns alltid en risk att det som skrivs eller läggs ut kan hamna i fel händer. I princip kan vem som helst var som helst i världen komma åt informationen, skriver han på polisens hemsida.
Folk uppmanas att tänka över vad de publicerar på sociala medier och föräldrar bör kontrollera vad barn göra på internet.
– Det är väldigt enkelt att vara anonym på internet och skriva kränkande saker om andra, som sedan kan ses av vem som helst var som helst i världen.

Begränsade möjligheter
Polisen har väldigt begränsade möjligheter att ta bort information som läggs ut. De sociala mediernas servrar finns i allmänhet utanför Finlands gränser, vilket minskar möjligheterna för polisen att få ut informationen. Däremot ger lagen polisen rätt att få ut IP-adresser inom landets gränser, vilka sedan kan spåras till en specifik abonnent.
Ahlfors skriver att man naturligtvis kan anmäla en kränkning till polisen, men att det bästa man kan göra är att vända sig till den som administrerar sidan. Anmäler man till polisen är det bra att skriva ut den information man anser vara kränkande och lämna till polisen.

http://www.aland24.ax/nyheter/index.pbs?news_id=80072

11

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • behövlig censur

      Här på SUOMI 24 debatter förekommer mycket osakligt,man måste bara komma ihåg att meddela till "ylläpito " så brukar nog dyngan försvinna.

    • förstår du??!1

      "Kantsii miettiä mitä kirjoittelee. Hyvä että edes jokin taho yrittää muistuttaa nettikiusaamisen ja nettirasismin olevan rikollista."

      Alla är välkomna att diskutera på svenska. Förstår du? Vi saknar inga finskspråkiga här.

      • min åsikt

        Jag vet inte,inte är det nu så farligt med något finskt inlägg....om de är sakliga.Språrasistska kan man nog avlägsna.


      • Djftvkflbkvml
        min åsikt kirjoitti:

        Jag vet inte,inte är det nu så farligt med något finskt inlägg....om de är sakliga.Språrasistska kan man nog avlägsna.

        Just, du förstodde varför d e på finska ;)


      • min åsikt
        Djftvkflbkvml kirjoitti:

        Just, du förstodde varför d e på finska ;)

        Nåja,jag brukar skriva på svenska på finskspråkiga sajter och blir ibland nerskälld.....jag försöker nu vara litet rättvis.


      • Till dig: förstår du

        Till dig: förstår du??!! Vi saknar inga finskspråkiga här, säger du. Det där är just vad "rasismen" eller fintligheten innebär. Det är väl positivt om finskspråkiga deltar i diskussioner. I alla fall då inläggen är sakliga. Det är just det som behövs kommunikation mellan svensk- och finskspråkiga. Detta underlättar förståelse mellan parterna. Det finns många finskspråkiga som förstår och kan läsa svenska men har svårare att uttrycka sig i skrift. Därför man kanske väljer att delta i diskussionen på finska. Är attityden håll dig borta, missar vi ju detta tillfälle jag tidigare beskrev. Ändå kan de flesta av oss finska så varför krångla till det? Man ska inte göra skillnad mellan språk, vi lever ändå i tvåspråkigt land och då får man ha lite mer förståelse över situationen som råder. Jag har i alla fall läst många positiva kommentarer och andra inlägg som finskspråkiga har gjort, men sasan finns det ju även de otrevliga men det är en annan sak.


      • sämja är viktig
        Till dig: förstår du kirjoitti:

        Till dig: förstår du??!! Vi saknar inga finskspråkiga här, säger du. Det där är just vad "rasismen" eller fintligheten innebär. Det är väl positivt om finskspråkiga deltar i diskussioner. I alla fall då inläggen är sakliga. Det är just det som behövs kommunikation mellan svensk- och finskspråkiga. Detta underlättar förståelse mellan parterna. Det finns många finskspråkiga som förstår och kan läsa svenska men har svårare att uttrycka sig i skrift. Därför man kanske väljer att delta i diskussionen på finska. Är attityden håll dig borta, missar vi ju detta tillfälle jag tidigare beskrev. Ändå kan de flesta av oss finska så varför krångla till det? Man ska inte göra skillnad mellan språk, vi lever ändå i tvåspråkigt land och då får man ha lite mer förståelse över situationen som råder. Jag har i alla fall läst många positiva kommentarer och andra inlägg som finskspråkiga har gjort, men sasan finns det ju även de otrevliga men det är en annan sak.

        Mig stör det inte om någon skriver på finska, den här uppmaningen HÄR att skriva på svenska är väl närmast därför att språkhetsare inte skall göra sig besvär....såna finns ju tyvärr.Ändå är största delen av finskspråkiga människor underbara ,trevliga personer.(varit gift med ett exemplar i över 30 år )Det finns otrevliga också bland svenskspråkiga,inte är vi heller alltid så oskyldiga.


      • den som startade
        Till dig: förstår du kirjoitti:

        Till dig: förstår du??!! Vi saknar inga finskspråkiga här, säger du. Det där är just vad "rasismen" eller fintligheten innebär. Det är väl positivt om finskspråkiga deltar i diskussioner. I alla fall då inläggen är sakliga. Det är just det som behövs kommunikation mellan svensk- och finskspråkiga. Detta underlättar förståelse mellan parterna. Det finns många finskspråkiga som förstår och kan läsa svenska men har svårare att uttrycka sig i skrift. Därför man kanske väljer att delta i diskussionen på finska. Är attityden håll dig borta, missar vi ju detta tillfälle jag tidigare beskrev. Ändå kan de flesta av oss finska så varför krångla till det? Man ska inte göra skillnad mellan språk, vi lever ändå i tvåspråkigt land och då får man ha lite mer förståelse över situationen som råder. Jag har i alla fall läst många positiva kommentarer och andra inlägg som finskspråkiga har gjort, men sasan finns det ju även de otrevliga men det är en annan sak.

        Tack för dig av vänliga ord.

        Det var du skrev av finskspråkiga är sant ganska ofta: vi kan läsa och ibland kan också skriva så att just och just svenskspråkiga kan förstår, om inte annat, så åtminstone en meningen.

        Jag själv ha studerat mycket svenska och "käänteinen sanajärjestys" (är det inversion på svenska?) är fortfarande stor problem och vad har jag förstått, den är problem till många andra finskspråkiga också. Man tolka annan språk via egen modersmåls grammatik och ofta den gå till skogen, liksom folk säger.

        Av dålig självkänsla:
        Den är också möjligt att den gamla metoden med barnuppfostran gör underkastelse känslor till finskspråkiga barn ännu: I Sverige går alltid bättre än i Finland, svenskspråkiga skrattar alltid till finskspråkiga osv. Hela vår metoden väger oss nere. Tyvärr ni som är Finlands svensk, får allt skit på nacken :(

        Jag har också såg på suomi24 sajter att när någon finskspråkig skriver hit, ni alla är vänlig för skrivare - kanske det är också någon roll som ni är tvungen att använda att ni inte får mera skit till nacken? Hur är det i verkliga livet? Måste ni alltid kom ihåg att vara uppmuntrande? Hoppas inte!
        Den måste vara tungt, tror jag, vara alltid vänlig till alla om den är den enda sättet att skydda själv. Som en ursäkt att tala på svenska i Finland...

        Men, jag tror att tider ändras till bättre, hela tiden.
        Om ni tänka på ungdomar t. ex. i huvudstadsområd, de har i nutiden många andra olika saker vad man kan tänka och gör, och jag ser att ändringen börjar därifrån. De lever sida vid sida med utlänningar, gör i skolor med dem t.ex musik, presentationer, "juutuub" filmer osv. Visar att nutiden de har ingen problem med svenskspråkiga? Javist den hjälper också att Sverige är den tredje största musikproducenten i värld och finska ungdomar känner deras musik mycket bra.
        Fin. Konst är alltid bra, bryter gränser.

        Hups, blev lång meddelande!


      • tvåspråkig familj
        den som startade kirjoitti:

        Tack för dig av vänliga ord.

        Det var du skrev av finskspråkiga är sant ganska ofta: vi kan läsa och ibland kan också skriva så att just och just svenskspråkiga kan förstår, om inte annat, så åtminstone en meningen.

        Jag själv ha studerat mycket svenska och "käänteinen sanajärjestys" (är det inversion på svenska?) är fortfarande stor problem och vad har jag förstått, den är problem till många andra finskspråkiga också. Man tolka annan språk via egen modersmåls grammatik och ofta den gå till skogen, liksom folk säger.

        Av dålig självkänsla:
        Den är också möjligt att den gamla metoden med barnuppfostran gör underkastelse känslor till finskspråkiga barn ännu: I Sverige går alltid bättre än i Finland, svenskspråkiga skrattar alltid till finskspråkiga osv. Hela vår metoden väger oss nere. Tyvärr ni som är Finlands svensk, får allt skit på nacken :(

        Jag har också såg på suomi24 sajter att när någon finskspråkig skriver hit, ni alla är vänlig för skrivare - kanske det är också någon roll som ni är tvungen att använda att ni inte får mera skit till nacken? Hur är det i verkliga livet? Måste ni alltid kom ihåg att vara uppmuntrande? Hoppas inte!
        Den måste vara tungt, tror jag, vara alltid vänlig till alla om den är den enda sättet att skydda själv. Som en ursäkt att tala på svenska i Finland...

        Men, jag tror att tider ändras till bättre, hela tiden.
        Om ni tänka på ungdomar t. ex. i huvudstadsområd, de har i nutiden många andra olika saker vad man kan tänka och gör, och jag ser att ändringen börjar därifrån. De lever sida vid sida med utlänningar, gör i skolor med dem t.ex musik, presentationer, "juutuub" filmer osv. Visar att nutiden de har ingen problem med svenskspråkiga? Javist den hjälper också att Sverige är den tredje största musikproducenten i värld och finska ungdomar känner deras musik mycket bra.
        Fin. Konst är alltid bra, bryter gränser.

        Hups, blev lång meddelande!

        Jag lever på en tvåspråkig ort och mycket av vardagslivet går ju på finska,på arbetet,finskspråkiga arbetskamrater,grannar och vänner och så gifter vi oss mycket över språkgränsen också.Inte håller vi på med några språkstrider,alltid finns det ju någon som vill bråka,oftast någon nyinflyttad...då är det bättre att vara tyst än att ge tillbaka med samma mått...det vinner man inget med.. Det är ju klart att man inte pratar svenska på vissa platser,när folk är berusade och så där,det är bättre att vara "snäll " och anpassa sig.Efter Sannfinländarnas stora valseger så HAR språk - klimatet blivit sämre.....det är mera tillåtet att smutskasta ALLA svenskspråkiga därför att vi nu ännu har pakkoruotsi.


      • den som startade
        tvåspråkig familj kirjoitti:

        Jag lever på en tvåspråkig ort och mycket av vardagslivet går ju på finska,på arbetet,finskspråkiga arbetskamrater,grannar och vänner och så gifter vi oss mycket över språkgränsen också.Inte håller vi på med några språkstrider,alltid finns det ju någon som vill bråka,oftast någon nyinflyttad...då är det bättre att vara tyst än att ge tillbaka med samma mått...det vinner man inget med.. Det är ju klart att man inte pratar svenska på vissa platser,när folk är berusade och så där,det är bättre att vara "snäll " och anpassa sig.Efter Sannfinländarnas stora valseger så HAR språk - klimatet blivit sämre.....det är mera tillåtet att smutskasta ALLA svenskspråkiga därför att vi nu ännu har pakkoruotsi.

        "...då är det bättre att vara tyst än att ge tillbaka med samma mått...det vinner man inget med.. Det är ju klart att man inte pratar svenska på vissa platser,när folk är berusade och så där,det är bättre att vara "snäll " och anpassa sig."

        Jag är ledsen, riktig :(

        Nu måste ja säga att jag har ingenting att säga! Känner nästan ont i hjärta...


      • tvåspråkig familj
        den som startade kirjoitti:

        "...då är det bättre att vara tyst än att ge tillbaka med samma mått...det vinner man inget med.. Det är ju klart att man inte pratar svenska på vissa platser,när folk är berusade och så där,det är bättre att vara "snäll " och anpassa sig."

        Jag är ledsen, riktig :(

        Nu måste ja säga att jag har ingenting att säga! Känner nästan ont i hjärta...

        Inte behöver du vara ledsen,inte tar vi det så hårt.Man vänjer sig.Det är ändå så få som bär sig dumt åt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2015
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1430
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1337
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      69
      1216
    Aihe