Äidinkielen opettajan sivuaineet/aineyhdistelmät

-opiskelija

Moikka! Oon äidinkielen opeopiskelija ja pohdiskelen sivuainevalintojani. Jo tutkintoon kuuluvien suomen, kirjallisuuden ja pedagogisten lisäksi mietin mahdollista toisen aineen open pätevyyttä. Yliopistossa on todettu, että nykypäivänä opettajia otetaan paljon töihin juuri kahden aineen yhdistelmällä, mutta tämä vähemmässä määrin koskee äikänopeja.

Tiedustelenkin valmistuneilta äikänopeilta, onko teillä ollut jokin toinen opetettava aine, johon olette saaneet opepätevyyden? Mitkä aineyhdistelmät soveltuvat (jos soveltuvat) äikän kanssa? Haluaisin luonnollisesti työllistyä valmistuttuani hyvin, ja tämä vain yhden aineen tutkinto hieman huolettaa.

3

368

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs äikän ope

Äikkä riittää, mutta äikän ohella kannattaa lukea äikkään liittyviä "erikoistumisjuttuja", kuten S2:ta ja/tai ilmaisutaitoa (draamakasvatusta). Usein äikän ope joutuu opettamaan jompaakumpaa noista, halusi tai ei, ja virkojen ja sijaisuuksien täytössä luonnollisesti saatetaan katsoa, onko niistä opintoja takana. Varsinkin S2-opettajan ja -kouluttajan paikkoja on etenkin Etelä-Suomessa todella paljon, joten noista valitsisin itse S2-(aine)opinnot.

Terveisin pari vuotta sitten valmistunut äikän ope, jolla on äikän lisäksi erään vieraan kielen opettajan pätevyys. Enemmän hyötyä työnhaussa olisi kuitenkin juuri esim. S2-aineopinnoista.

• Kenties

Ei S2:sta varmaan haittaakaan ole, mutta tuntuu vähän siltä että nykyään kaikki paikat pullistelee opettajia, jotka on suorittaneet S2-kokonaisuuden JA lisäksi vielä erikoispedagogiikkaa.

Omaperäisempiäkin valintoja voisi tehdä, kouluissa tarvitaan varmasti monenlaista muutakin osaamista. Jos nyt itse saisin valita, niin suomen kielen ja kirjallisuuden kylkeen ottaisin vaikka oikeustiedettä.

• ajatusmyssy

Viestintä, kenties joku kieli tai vaikka joku reaaliaine.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      184
      8485
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4598
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4158
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      55
      3654
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3156
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2920
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2616
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      38
      2404
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2083
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      2066
    Aihe