Äidinkielen opettajan sivuaineet/aineyhdistelmät

-opiskelija

Moikka! Oon äidinkielen opeopiskelija ja pohdiskelen sivuainevalintojani. Jo tutkintoon kuuluvien suomen, kirjallisuuden ja pedagogisten lisäksi mietin mahdollista toisen aineen open pätevyyttä. Yliopistossa on todettu, että nykypäivänä opettajia otetaan paljon töihin juuri kahden aineen yhdistelmällä, mutta tämä vähemmässä määrin koskee äikänopeja.

Tiedustelenkin valmistuneilta äikänopeilta, onko teillä ollut jokin toinen opetettava aine, johon olette saaneet opepätevyyden? Mitkä aineyhdistelmät soveltuvat (jos soveltuvat) äikän kanssa? Haluaisin luonnollisesti työllistyä valmistuttuani hyvin, ja tämä vain yhden aineen tutkinto hieman huolettaa.

2

181

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opex

Ennen muinoin äikkä/hissa oli melko tavallinen yhdistelmä. Nykyään ei ja hissanopejen työtilanne on niin huono, että he pitävät tunneistaan kiinni.

Äikänopelta ei työmarkkinoilla todellakaan odoteta jonkin toiseen aineen pätevyyttä, koska aine sisältää jo kaksi eri tieteenalaa. Käypä katsomassa molista; ei siellä liene auki paikkoja tyyliin äikkä/köksä tai äikkä/kemia. Ainakaan tällaisia virkoja ei ole.

Sen sijaan arvostetaan draamaan ja ilmaisutaitoon liittyviä opintoja ja kokemusta. Pääkaupunkiseudulla peruskouluissa edellytetään s2-osaamista, mikä kannattaa ottaa opinnoissa huomioon. Lukiossa voi hyötyä olla av-osaamisesta (äänittäminen, editointi, kuvankäsittely, taitto-ohjelmat jne).

• 16 v.

Komppaan edellistä: Ei todellakaan kannata (siis viransaannin näkökulmasta) opiskella mitään historiaa tms. Virat ovat lähes poikkeuksetta äidinkieli ja kirjallisuus -nimikkeen alla, koska tunnit kyllä siitä riittävät. Lisänä (asuinpaikastasi riippuen) S2 (pääkaupunkiseudulla ehdottomasti järkevä), draamapedagogiikka, puheviestintä tai viestintä yleensä, mediakasvatus tms. Verkkopedagogiikkaa kannattaa ottaa kursseja, jos sellaista tarjotaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitkä asiat

tekevät vaikeaksi kohdata kaivattusi?
      Ikävä
      72
      822
    2. Miltä se tuntuu

Miltä se tuntuu havahtua, että on ollut ihmistä kohtaan, joka on rakastanut ja varjellut, täysi m*lkku? Vai havahtuuko s
      Ikävä
      104
      688
    3. 35
      557
    4. Haluaisitko oikeasti

Vakavampaa välillemme vai tämäkö riittää
      Ikävä
      46
      550
    5. Pidit itseäsi liian

Vanhana minulle? Niinkö?
      Ikävä
      40
      545
    6. En mahda sille mitään

Olet ihanin ja tykkään sinusta todella paljon.
      Ikävä
      29
      542
    7. Rakas

Eihän se tietysti minulle kuulu, mutta missä sinä olet? 😠
      Ikävä
      31
      530
    8. Joko olet luovuttanut

Mun suhteen?
      Ikävä
      50
      510
    9. Mitä se olisi

Jos sinä mies saisit sanoa kaivatullesi mitä vain juuri nyt. Ilman mitään seuraamuksia yms. Niin mitä sanoisit?
      Ikävä
      34
      507
    10. Sinunkin pitää jättää

Se kaivattusi rauhaan.
      Ikävä
      35
      444
    Aihe