Äidinkielen opettajan sivuaineet/aineyhdistelmät

-opiskelija

Moikka! Oon äidinkielen opeopiskelija ja pohdiskelen sivuainevalintojani. Jo tutkintoon kuuluvien suomen, kirjallisuuden ja pedagogisten lisäksi mietin mahdollista toisen aineen open pätevyyttä. Yliopistossa on todettu, että nykypäivänä opettajia otetaan paljon töihin juuri kahden aineen yhdistelmällä, mutta tämä vähemmässä määrin koskee äikänopeja.

Tiedustelenkin valmistuneilta äikänopeilta, onko teillä ollut jokin toinen opetettava aine, johon olette saaneet opepätevyyden? Mitkä aineyhdistelmät soveltuvat (jos soveltuvat) äikän kanssa? Haluaisin luonnollisesti työllistyä valmistuttuani hyvin, ja tämä vain yhden aineen tutkinto hieman huolettaa.

2

157

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opex

Ennen muinoin äikkä/hissa oli melko tavallinen yhdistelmä. Nykyään ei ja hissanopejen työtilanne on niin huono, että he pitävät tunneistaan kiinni.

Äikänopelta ei työmarkkinoilla todellakaan odoteta jonkin toiseen aineen pätevyyttä, koska aine sisältää jo kaksi eri tieteenalaa. Käypä katsomassa molista; ei siellä liene auki paikkoja tyyliin äikkä/köksä tai äikkä/kemia. Ainakaan tällaisia virkoja ei ole.

Sen sijaan arvostetaan draamaan ja ilmaisutaitoon liittyviä opintoja ja kokemusta. Pääkaupunkiseudulla peruskouluissa edellytetään s2-osaamista, mikä kannattaa ottaa opinnoissa huomioon. Lukiossa voi hyötyä olla av-osaamisesta (äänittäminen, editointi, kuvankäsittely, taitto-ohjelmat jne).

• 16 v.

Komppaan edellistä: Ei todellakaan kannata (siis viransaannin näkökulmasta) opiskella mitään historiaa tms. Virat ovat lähes poikkeuksetta äidinkieli ja kirjallisuus -nimikkeen alla, koska tunnit kyllä siitä riittävät. Lisänä (asuinpaikastasi riippuen) S2 (pääkaupunkiseudulla ehdottomasti järkevä), draamapedagogiikka, puheviestintä tai viestintä yleensä, mediakasvatus tms. Verkkopedagogiikkaa kannattaa ottaa kursseja, jos sellaista tarjotaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      85
      4970
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      96
      2853
    3. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      43
      2816
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      199
      2402
    5. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      28
      2014
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      133
      1959
    7. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      178
      1570
    8. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1501
    9. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1329
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      368
      1311
    Aihe