Yhteishaku vitutus

Fff5

On monta ammattia johon haluan mennä opiskelemaan, on vaikea laitta 1-5 järjestykseen kumpi kiinnostaa enemmän kun kaikki kiinnostaa. Miten pääsen tästä tuska helvetistä yli?

15

508

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syrjäytyny

Itel ei oo tota tuskaa. :D Teen ton paskan yhteishaun kolmatta kertaa jo ku työkkäri vaatii. :D Laitan vaan sellaset koulut minne en voi päästä tosin en mä paljoo minnee voi ees ylipäätään päästä. Eli ihan randomil vaan sitten laitat, jos moni kiinnostaa. Eli arvot vaikka sitten. Näin pääset tuskast yli. :D Ei sillä niin välii oo minne hakee. :D

• amm.testit

Tee huviksesi työhallinnon sivuilla ammatinvalintatestejä ja vertaa tuloksia suunnittelemillesi aloille. Tähtien määrä kertoo toden.

• Mutta kuitenkin

Toisen asteen koulutuksessa on melko vähän auktorisoituja aloja. Itsellä tulee mieleen terveydenhoito sekä sähkö- ja putkialat. Muissa ammateissa työskentelyssä on aivan sama, mikä koulutus on taustana. Joten muistakaa, että useimpia hommia voi tehdä, oli koulutus mikä tahansa. Tärkeintä on vain saada se ensimmäinen työpaikka.

• :DD

ai että rakennusalan käyny tyyppi voi mennä vaikka autokorjaamaa töihin tai liiketalouden käyny tyyppi voi mennä raksalle hommiin. Kyllä niillä on aika paljon välii mikä koulutus on. Ei niistä mitää moniosaamist taitoi saa

• asdf343v
        :DD kirjoitti:

ai että rakennusalan käyny tyyppi voi mennä vaikka autokorjaamaa töihin tai liiketalouden käyny tyyppi voi mennä raksalle hommiin. Kyllä niillä on aika paljon välii mikä koulutus on. Ei niistä mitää moniosaamist taitoi saa

Nimenomaan raksalle on ollut töissä monta ihmistä eri ammateista lähtien.

• Mutta kuitenkin
        :DD kirjoitti:

Ota kuitenkin huomioon, että koulutus ja osaaminen ovat kaksi täysin eri asiaa. Olen tavannut monessakin ammatissa suurimmat gurut sellaisten joukosta, joilla ei ole ollut muodollista koulutusta alalle.

• sossupummi

Opo kysy mult joskus 9luokal että mihis aattelit hakee no vastasin en hae minnee ku sossu maksaa tekemät yhtää mittää. No siitä puhutteluun jouduin. Ei se auttanu mitään nimittäin nyt olen muutaman vuoden chillanu koton ja en oo ikin aikeeskaa mennä duunii tai opiskelee. Tää on ihan jees elämää ei tressii voi vaan pelata pleikkaa ja ryypätä. Mua ahdistaa kaikki aamuheräämiset ja en haluu kello orja olla muutenkaa. Kyllähän sitä varmaa kannattaa opiskella ja tehdä duuni, jos sen verran älyy et pääse hyväpalkkasii duuneihin. Meitsi ei ala tekee paskaduunei pienel palkal ei oo vaan mun juttu. 5000e pitäis saada vähintää kuus et meitsi alkaa tekee duunii. Älä hae minnee duunari alalle se ei oo arvostettu suomes. Duunarit tulee hädin tuskin toimee täällä eli turha mitää amiksii käymää alkaa. Pääse vaan jonnei paska duuneihin ja kolme vuotta kärsii koulus. Sitten viel kärsii duunis et saa paritonnii liksaa siit. ei kannata suomes rehellinen työ.

• Älä unta näe

Lisäksi sossupummiuskin kannattaa vain niin kauan, kun Suomessa on riittävä määrä rehellisen työn tekijöitä. Luuletko, että kreikkalaiset, italialaiset tai espanialaiset ryhtyvät tukemaan jostakin syystä suomalaisia sossupummeja?

• :DD
        Älä unta näe kirjoitti:

Lisäksi sossupummiuskin kannattaa vain niin kauan, kun Suomessa on riittävä määrä rehellisen työn tekijöitä. Luuletko, että kreikkalaiset, italialaiset tai espanialaiset ryhtyvät tukemaan jostakin syystä suomalaisia sossupummeja?

Onneks tääl suomes löytyy paljon näitä aivopestyi, jotka raataa matalapalkkaduunissa. Tosissaako luulevat, että työ täällä kannattaa. :D Itse kyllä oon aatellu vois tehä pimeest duunii niin sais mukavast kalja rahaa lisää. :) Te duunarit elätätte pummien köyhän elämän ja porvareiden leveen elämän. Itse en ala raataa muutamal tonnil, kun yritysten johtajat saa miljoonii vuodesssa. Rahat siirrettää veroparatiiseihin.

• amis1

mihin kannattaa hakea amiksessa`?

• yhteishakua..

Nyt ois yhteishaku alkamassa eli kertokaa mihin kannnattaa hakea amiksessa? mun haku toiveena ois lvi, maaraksa, perusraksa, auto

• dippadai

Sanosinpahan että noista vaihtoehoista lvi, oisi ainakin töitä ja hyvä palkka. En sitte tiijä mikä pitää olla keskiarvo...

• Yolomolo

Hae lukioon. Saat kolme vuotta lisää miettimisaikaa sekä yleissivistävän koulutuksen, joka antaa huomattavasti laaja-alaisempaa tietoa yhteiskunnasta ja elämästä.

Amiksessa saat kyllä koulutuksen ammattiin, ja opiskelu on huomattavasti helpompaa, mutta jos ala ei vaikka vuoden kuluttua kiinnostakaan, on vähän paska juttu.

Lukiossa saat jopa mahdollisuuden jatko-opiskeluun, jos haluatkin joskus tähdätä työelämässä hieman korkeammalle.

• lukioon

Nimim. Yolomolo tiivisti aika hyvin lukion ja amiksen hyvät ja huonot puolet

Jos haluat miettimisaikaa ja olet valmis tekemäänkin jotain, mene lukioon.

Jos haluat helposti ammattipätevyyden, mene amikseen.

Itse suosittelen lukiota noista kahdesta.

• lukioikäväkyllä

Ei mitään paineita, mutta kannattaa järjestää ne hakutoiveet sillain et pääset varmasti jonnekin. Ens vuonna paljon vaikeempi päästä, kun (sillä oletuksella että oot ysillä) peruskuulun tänä vuonna lopettavat saa haussa 6 lisäpistettä, ens vuonna et saa yhtään (ellei oo työkokemusta tai muuta vastaavaa). It hain viimehaussa neljään amikseen ja vikana lukioon, eikä tullu ees pääsykoekutsuja yhteenkään amikseen. Pääsin sit 8.1 keskiarvolla sinne viimeseen hakuvaihtoehtoon lukioon. Taas yritän päästä siihen tiettyyn amikseen minne haluan, mutta tuskinpa pääsen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      5
      4009
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      87
      2062
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      50
      856
    4. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      784
    5. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      184
      738
    6. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      34
      738
    7. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      722
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      715
    9. 35
      674
    10. Miksi tuota ei saada karkotettua Suomesta?

Sillä näkyy olevan ilmeinen suojaväri. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6af3161b-4cdc-4ca7-b6cd-1e745efd1a97
      Maailman menoa
      127
      648
    Aihe