Olen harkinnut purjejollan tuomista Englannista Suomeen jarruttomalla trailerilla vetäen. Traileri ostettaisiin jollan mukana. Suomen rekisteröintikuviot alkavat vasta Suomen satamassa, katsastuksen mukaan. Mietityttää kuitenkin, mikä on tilanne erityisesti Ruotsissa, jonka kautta on tarkoitus hinata autolauttojen välillä. Tuleeko hinauksen ajaksi hankkia siirtokilvet ja vakuutukset Englannista, vai miten homma menee?
Veneen hinaaminen Englannista Suomeen
22
706
Vastaukset
- 3ee333
http://www.transportstyrelsen.se/en/road/Importing-vehicles-and-verification-of-origin/
Tuo antaisi ymmärtää, koska kärry on ostettu englannista sitä ei tarvitsisi ruotsissa rekistöridä. mutta kysymällä tuolta selviää. - vilunki voittaa aina
Lainaa jostain suomalaisesta peräkärristä rekisterilappu ja ote. Kukapa noita niin syynäilee. Jos ratsataan niin polotat vain suomea, kyllä se siitä suttautuu.
- 19+18
Eikähän ne ongelmat ala vasta suomalaisella katsastuskonttorilla. Senkus ajat vaan.
- Mitä maksaa?
Onko jollasi jokin uniikki arvovene vai maksaako joku muu bensat?
Eihän tuossa muuten ole mitään järkeä.Arvovene tai ei niin ei tuossa suunnitelmassa ole järjen häivää, ellei tähän liity joku spesiaalijippo, mitä kysymyksen esittäjä ei halunnut kertoa.
Yksi tarkistettava juttu: joskus aikaisemmin ihmetteltiin, miksi Ruotsissa pienetkin peräkärryt/trailerit on kaikki jarrullisia. Syynä se, että jarrutonta ei saa vetää ollenkaan, tai saa mutta maksiminopeus 40 km/h. Voi olla, että moista lakia ei enää ole, mutta tsekkaa ihmeessä jos meinaat hakukeikalle lähteä.
- vlava
Säästä aikaa, rahaa ja vaivaa ja anna huolintaliikkeen hoitaa paatti Suomeen.
- Jolla-123
Tjoo... Tää alkaa kyllä näyttää aika vaikealta yhtälöltä. Jo parikin Brittiä on kertonut siellä olevan sellainen käytäntö, että auton rekisteröinti ja vakuutukset kattavat myös perävaunun, joita ei yleensä rekisteröidä.
Yhdestä huolintaliikkeestä kysyin jo aikaisemmin kuljetuskustannuksia, mutta heidän taksansa olivat tuplasti suuremmat kuin itsehakeminen (lautat ja yöpymiset mukaanluettuina). Varsinaiset polttoainekustannukset ovat tässä aika marginaalinen juttu. Lähetin tänään tiedustelun muutamalle muulle firmalle.
Halvin vaihtoehto olisi toki purjehtia jolla Suomeen. Olisiko se järjetöntä vai extremeä - sen saa jokainen päättää itse. - Hinuri
Tuotiin Saksasta taannoin purjejolla trailerilla. Traileri oli jarrullinen ja rekisteröitys Saksaan, joten sen kuviot meni samalla tavalla kuin auton ostaminen. Eli traileri poistettiin paikallisessa rekisteröintikonttorissa Saksan ajoneuvokisteristä ja myönnettiin siirtokilvet, joihin kuului vakuutus, muistaaksen tässä versiossa viiden vuorokauden ajaksi. Pitempiäkin olisi ollut tarjolla. Suomessa sitten rekisteröintikatsastus aikanaan.
Arvelisin niin, että jos perävaunu on rekisteröity Englantiin (siinä on rekisterinumero), pitäisi se poistaa rekisteristä. Siirtoa varten tarvitset jonkinlaisen väliaikaisen rekisteröinnin. Jos trailereihin vaaditaan Englannissa liikennevakuutus, tarvitset myös sellaisen. Joissakin tapauksissa perävaunun vastuu voi sisältyä vetoauton vakuutukseen. mutta se kannattaa tarkistaa vakuutusyhtiöstä, ettei veneen hinta moninkertaistu jonkun vahingon yhteydessä. Matkan varrella siirtovakuutus/liikennevakuutus pitää olla perävaunuissa ainakin Saksassa, Tansakassa ja Ruotsissa.
Toinen vaihtoehto on se, että myyjä antaa sinun tehdä reissun entisillä kilvillä ja hänen vakuutuksillaan ja hän hoitaa rekisteristä poiston, kun olet perillä. Matkaa varten tarvitset jotain dokumenttia siitä, että ajelet laillisilla asioilla, mutta olet korkeintaan trailerin haltija, et omistaja, koska silloin vakuutukset ja rekisteröinti eivät täsmää.
Kolmas vaihtoehto on hankkia perävaunuun liikennevakuutus/siirtovakuutus Suomesta ja hoitaa rekisteristä poistaminen matkan jälkeen, jos myyjä siihen suostuu. Siirtokilpiä ei saa Suomesta ulkomailta ostettavaan ajoneuvoon, vaikka suomalaisilla siirtokilvilläsaakin käydä Pohjoismaissa. - Jolla-123
Kiitos hyvistä vinkeistä, Hinuri. Tuo kolmas vaihtoehto on varmasti lähimpänä ratkaisua tähän ongelmaan. Tilannehan tässä on se, että brittiläiset trailerit eivät pääsääntöisesti ole ollenkaan rekisterissä, vaan auton rekisteröinti ja vakuutukset kattavat myös trailerin.
Eräs brittiläinen veneenmyyjä selvitteli asiaa vakuutusyhtiöstään ja kertoi minulle, että hänen vakuutuksensa lakkaa olemasta voimasta myyntihetken jälkeen. Tämähän on tietysti ihan loogista. En ole toistaiseksi saanut/löytänyt tietoa, että voiko Englannista saada väliaikaista rekisteröintiä.
Oma vakuutusyhtiöni kertoi, että he voivat myöntää vakuutuksen ilman, että perävaunu on ollenkaan rekisterissä. Toisin sanoen, tällä todennäköisesti päästäisiin Englannissa "maassa maan tavalla" periaatteella autolautalle saakka siten, että myös peräkärry on vakuutettu ja sen kolarissa aiheuttamat vauriot korvataan. Vakuuttaminen kuulema onnistuisi pelkällä puhelinsoitolla vakuutusyhtiöön ja tärkein tarvittava tieto olisi trailerin valmistusnumero (sarjanumero). Erään veneenomistajan mukaan perävaunussa pitäisi kuitenkin olla tismalleen samanlainen rekisterikilpi kuin autossa. Näinköhän tuosta pääsisi "tyhmä ulkomaalainen" hatulla yli, jos joku tulee valittamaan, vai olisiko parempi siirtää auton takakilpi traileriin... Toinen vaihtoehto on suostutella brittiläinen veneenmyyjä hinaamaan traileri lautalle saakka ja allekirjoittaa myyntipaperit siellä.
Autolautalla menisin Tanskaan, jossa pitäisi olla mahdollista saada siirtorekisteröinti, joka on voimassa kaikissa pohjoismaissa. Tällä päästäisiin sujuvasti Suomeen, jossa lopullinen katsastus ja rekisteröinti tulee tehdä. Tämän ohjeen antoi Trafin erikoisrekisteröinteihin perehtynyt asiantuntija. - 15+15
Eikö veneen hinaaminen enklannista ole Kaman vaikeaa kun välissä on vettä? eikö veneellä ole helpompaa ajaa vedessä?!?
- andyw
Mites kävi?
Kaveri on tuonut englannista trailerin ja jollan ja onnistui jopa katsastuttamaan ja rekisteröimään trailerin suomeen. Mutta vääntöä oli, katsastus mm. yritti vaatia vetoaisan luokitusta. - 2 x KAD44
Tervehdys, kysy Mannlines laivayhtiöltä mitä maksaa rahti englannista Turkuun. Siis Laiva piipahtaa kerran viikossa Turussa. Netistä löydät yhteystiedot, Konttori löytyy Suomessa joten helppo kysyä.
Ei mitään järkeä ajaa usealla lautalla ja hirveitä kilometrejä
Itse olen tuonut 38 jalkaisen moottoriveneen Manliness:in kanssa, ja hinta oli varsin kohtuullinen.- 2 x KAD44
Siis yksi n jäi välistä MANN LINES
- Vaihtoehtoja löytyy.
2 x KAD44 kirjoitti:
Siis yksi n jäi välistä MANN LINES
Mann Linesin käytössä olevalla Estraden laivalla on mahdollista tulla koko paketinkanssa eli auto,kärry ja kuski/t. Jollei ole tarkoitus itse tulla autonkanssa mukana niin sittenhän se jolla tulee millä laivalla vaan kontissa.
- 6+10
Perävaunu ei tarvitse erillistä liikennevakuutusta EU:n alueella. Eli siis mitään vakuutusta ei tarvita, vetoauton vakuutus kattaa myös perävaunun aiheuttamat vahingot kolmannille osapuolille. Kaskovakuutuksen voi ottaa erikseen jos haluaa mutta se ei ole pakollinen.
- Maksanko turhaan?
Entäs kuka korvaa vahingon toiselle osapuolelle? Kyllä Suomessa pitää tieliikennekäyttöön rekisteröidyssä perävaunussa olla liikennevakuutus ja EU:ta kai tämäkin on.
- Voi tarvita
EU:ssa(kin) vaaditaan kaikille perävaunuille ns. kolmannen osapuolen vakuutusturva eli liikennevakuutus. Vakuutusyhtiöt voivat tarjota tämän vetoauton vakuutuksen mukana, mutta se on voimassa yleensä vain, kun vaunu on littetty koukkuun. Suomalaisissa vakuutuksissa se ei taida olla mukana, koska se vaaditaan joka tapauksessa erillisenä, jotenasia kannattaa tarkistaa, jos hinaa suomalaisela vakuutuksella ulkomaalaista perävaunua. Jotkut maat vaativat erilisen liikennevakuutuksen henkilöauton perävaunuille. Joissakin maissa vakuutus tarvitaan vain yli 750 kg painaville kärryille ja joissakin se on sidottu perävaunun rekisteröimiseen.
Erillinen vakutus tarvitaan EU:maista ainakin:
Suomessa
Saksassa
http://www.pkwanhängerversicherung.de/
Ranskassa:
http://france.angloinfo.com/transport/vehicle-ownership/motor-insurance/
Luxemburg:
http://www.leaseplan.lu/pu/en/index.jsp?newsId=news6680031&page=news&showNews=item
Virossa:
https://www.eesti.ee/eng/teemad/traffic/motor_third_party_liability_insurance/?menubox=1 - 18+20
Voi tarvita kirjoitti:
EU:ssa(kin) vaaditaan kaikille perävaunuille ns. kolmannen osapuolen vakuutusturva eli liikennevakuutus. Vakuutusyhtiöt voivat tarjota tämän vetoauton vakuutuksen mukana, mutta se on voimassa yleensä vain, kun vaunu on littetty koukkuun. Suomalaisissa vakuutuksissa se ei taida olla mukana, koska se vaaditaan joka tapauksessa erillisenä, jotenasia kannattaa tarkistaa, jos hinaa suomalaisela vakuutuksella ulkomaalaista perävaunua. Jotkut maat vaativat erilisen liikennevakuutuksen henkilöauton perävaunuille. Joissakin maissa vakuutus tarvitaan vain yli 750 kg painaville kärryille ja joissakin se on sidottu perävaunun rekisteröimiseen.
Erillinen vakutus tarvitaan EU:maista ainakin:
Suomessa
Saksassa
http://www.pkwanhängerversicherung.de/
Ranskassa:
http://france.angloinfo.com/transport/vehicle-ownership/motor-insurance/
Luxemburg:
http://www.leaseplan.lu/pu/en/index.jsp?newsId=news6680031&page=news&showNews=item
Virossa:
https://www.eesti.ee/eng/teemad/traffic/motor_third_party_liability_insurance/?menubox=1et tiedä mistä puhut. ei tarvita perävaunulle mitään vakuutusta täällä Saksassa. Tietoa on ihan suoraan katsastuskonttorilta.
- Huijattu?
18+20 kirjoitti:
et tiedä mistä puhut. ei tarvita perävaunulle mitään vakuutusta täällä Saksassa. Tietoa on ihan suoraan katsastuskonttorilta.
Jaa. Ei vai? Minulla on vieläkin tallessa saksalaiset siirtokilvet trailerista ja vakuutus näkyi olevan mukana. Turhaan möivät vai? ja tämäkin on jotain, josta ei tarvitse välittää:
"Seit 2002 müssen PKW Anhänger in Deutschland separat versichert werden. "
http://www.pkwanhängerversicherung.de/
http://www.gesetze-im-internet.de/pflvg/BJNR102130965.html
- Hina-aja
Englannista ei kannata kärryä tuoda. Vetokytkimessä on kahva väärinpäin ja kaikki valolaitteet on vaihdettava, siellähän on vasemmanpuoleinen liikenne. Pyörän laakeritkin pyörii väärinpäin. Ja sähkö kulkee lampuista akkua kohti.
- uuvatti kerro
Jos kaikki väärinpäin on niin vetääkö se kärry autoakin sitten ?
- Automieskin
Kerron vinkin.
Olen hakenut ruotsista muutaman auton, ja ruotsista vientikilpien hankkiminen on kallista ja aikaa viepää.
Autot ovat liikkeissä usein ilman kilpiä, sillä kun auto vaihdetaan liikkeessä saa kilpiä vastaan verot takaisin. Samoin kun ostaa yksityiseltä, ottaa yksityinen satamassa kilvet ennen laivaan ajoa niin saa ne maksetut verot takaisin. Kaikki eivät luota siihen että suomalainen lähettää kilvet postissa. Laivaan ajo ei kilpiä huuda ja suomessa kilvet saa tullista. Muista ottaa alkuperämaan rekisteriote mukaan, sen haluavat katsastuksessa sekä kauppakirjan.
Suomesta ei myönnetä siirtokilpiä ajoneuvolle ulkomailta suomeen, vain suomesta pois päin. Mutta mikään sääntö ei kiellä tulemasta takaisin niillä kilvillä.
Olenkin ottanut joka kerta siirtokilvet esim Tornio-Göteborg-Tukholma-Helsinki Tai Helsinki-Tukholma-Haaparanta-Tornio.
Se olenko ajanut Tukholmaan haaparannasta vai läiskässyt tarrakilvet autoon tukholmassa ei ketään kiinnosta eikä kukaan kysele. Suomessa olen tullannut auton saman tien helsingissä ja saan ajaa samoilla kilvillä sen kuukauden.
Muista ottaa vakuutus kärrylle omasta vakuutusyhtiöstäsi, sekin onnistuu kun vain on kärryn tiedot.
Eli hae vaikka siirtokilvet Helsinki-Tallinna-Lontoo-Köpis-Tukholma-Helsinki.
Avot, ole hyvä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1639606Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde493060Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja422841- 612649
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2012055- 1061964
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251893Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä531450Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121286- 281241