Olen laitoshuoltajaharjoittelussa eräässä peruskoulussa. Talossa vakinaisesti kaksi siivoojaa. Valittavat työtään raskaaksi. Sivusta seuranneena kaikkea muuta kuin raskasta kun päivässä joutaa istuskelemaan rauhassa ristikoita ratkomassa noin 2,5 tuntia. Moppeja pestään kaksi tai kolme kerrallaan, enimmillään olen koneessa nähnyt seitsemän. Tuleehan siinä tietenkin juoksemista kun käy jatkuvasti konetta tyhjentämässä. Vessan siivouksessa ei ole tietoakaan aseptisesta työjärjestyksestä. Vessaharjalla pestään pönttöä myös ulkopuolelta ja samalla mopilla saatetaan vetäistä jopa viisi-kuusi vessanlattiaa ja sen jälkeen vielä reilu pätkä käytävää. Juoma-automaatteihin en ole nähnyt edes koskettavan. Pesuhuoneissa kukkii punahome seinissä, "pestään joskus vähän luutulla jos ehditään". Valmiit käyttöliuokset ovat kaukana valmistajan ohjeista - suunnilleen 50/50.
Ainoa mitä siellä on oppinut on, että älä vaan tee noin!
Koulusiivous
17
2199
Vastaukset
- ei enään HOTELLISSA
Mulla on vähän samanlainen kokemus hotellista, menin yhteen siivousvirmaan ja siivousvirman emäntä opetti, sanoin sille että en ole koskaan siivonnut hotellissa, lattiat pestiin samalla siivousliinalla joka huone, lakanoita ei vahdettu vaikka olivat jäävissä tosi likaiset, jäävissä ei pesty wc peileijä vaikka roiskeita oli niin että ei nähnyt omaa kuvaansa eikä tietenkään missään huoneessa imuroita voi taivas.
Päivän mittaan ajattelin heh jos en olisi koskaan ollut hotellissa , en varmaan ensiksi oppisi mitään ja toiseksi en varmaan olis siellä päivää pidenpää. Mutta valehtelin sille, olin siivonnut jo hotelleissa 20v ja ajattelin no ihan kiva juosta ton perässä, jäin taloon ja 4kk päästä otin loparit koska hotellin johtaja halusi mut töihin Hotelli- emännäksi olin siellä sit 5v kunnes Hotelli lopetettiin- 16+11
Älä sinä harjoittelija arvostele harjoittelupaikkaasi. Ammattilaiset tietävät, miten tehdään. Sinun tietosi harjoittelijana puutteellisia.
- Vaan siivooja
Olen samaa mieltä useampien siivoojien ammattitaidosta vaihka olet ollut alalla pitenpäänkin niin jopa perustaidot puuttuu.Värikoodi menetelmä pitäisi olla useammassa siivousfirmassa käytössä mutta kukaan ei valvo sen käytöä..Koulusiivouksesta sen verran että jos sielläkin hoitaa hommansa sopimuksen mukaan niin ei ehdi kyllä harrastaa omia juttujaan kyllä työn lomassa.Taitaa olla niin että nämä on niitä samoja ei motivoituneita työntekijöitä jotka k'yvät tupakalla 10 kertaa päivässä ja unohtuuvat vielä ristisanan ratkontaan.Nämä työharjoittelijat ovat hyvää kertausta jos saa parikseen niin omatkit taidot uusiintuu.Siivoojahan ei elä enään palkallaan ja siihenhän moni Suomalainen ei edes halua enkä ihmettele jos et osaa kieltä etkä saa tarvittavia taitoja niin ei maahanmuuttajakan pärjää mainitulla alalla.Siivoustyö on yhtä hyvää työtä kun jos olisit kaupankassana tai muussa huonopalkkaisessa hommassa.Kaikki uskovat olevansa siivoojia jos joskus on tehnyt lisätyönään vähänsiivousta mutta siitä on tosi pitkä matka ammattilaiseksi moni osaajaksi.
- vinkkivinkkii
Yksityisellä puolella kun tekee, ei ole varaa moiseen. Itse työ on mitoitettu kohteissa niin, että perushygieniat ehtii- kun hiki päässä ja paidan alla tekee.
Entäs jos erityissiivouksiin moiset joutuisi... Taitaisi joku tarvita perästäpäin desiputsauksena vielä... iteasiassa näen monestikin kunnallisia. ei heillä ole kiirus, kun eivät mitään listojenvieriä, ja pöytäpintoja, näppiksiä ota... nytkin istun kirjastossa jossa takuulla tietsikassa on monen viikon sormenjäljet koneessa, ja pölyt. Kun tstoja yrityksis siistii- ne on otettava, ne atk-vehkeiden pölyt, kait se on erijuttu sitten julkinen puoli ylipäätään.
Harjoittelija: älä lannistu, tee oppimillasi tavoilla. vinkkivinkkii kirjoitti:
Yksityisellä puolella kun tekee, ei ole varaa moiseen. Itse työ on mitoitettu kohteissa niin, että perushygieniat ehtii- kun hiki päässä ja paidan alla tekee.
Entäs jos erityissiivouksiin moiset joutuisi... Taitaisi joku tarvita perästäpäin desiputsauksena vielä... iteasiassa näen monestikin kunnallisia. ei heillä ole kiirus, kun eivät mitään listojenvieriä, ja pöytäpintoja, näppiksiä ota... nytkin istun kirjastossa jossa takuulla tietsikassa on monen viikon sormenjäljet koneessa, ja pölyt. Kun tstoja yrityksis siistii- ne on otettava, ne atk-vehkeiden pölyt, kait se on erijuttu sitten julkinen puoli ylipäätään.
Harjoittelija: älä lannistu, tee oppimillasi tavoilla.olen tällä hetkellä toimistosiivoojana yksityisellä, eikä meillä todellakaan siivooja mene pyyhkimään asiakkaiden näppäimistöjä, ohjeissakin lukee että ainoastaan näytön päällinen pyyhitään, ei siis edes sitä näytön ruutua.
siivous tehdään päiväsaikaan, jolloin useimmissa toimistohuoneissa on laitteet päällä että meneppä niitä sitten pyyhkimään ja saatat pilata asiakkaan tekemän työn siinä samalla jos ei se ole hoksannut lukita konettaan poistuessaan vessaan tai hakemaan kahvia tms.
asiakkaiden kuuluisi pyyhkiä ne itse.
en tiedä minkälainen käytäntö on sit tuollaisten yhteiskäytössä olevien atk-laitteiden puhdistuksen kanssa, kuten kirjastoissa ym.. ei ole kokemusta,
- hu huh
Kyllä se on niin että vaikka olis miten ammattilainen niin joku vaan ei tiedä siivouksesta hölläsen pöläystäkään , vaikka olis koulut ja kurssit käynyt. Naiset on yleensä sellaisia että jokainen pitää itseään hyvänä vaikka olisivat viikon siivonneet,
kyllä tuo (ihmettelevä on ihan oikeessa) sit naiset on viellä sellaisia, eivät opeta kunnolla että saavat haukkua takanapäin, eihän toi osaa mitään mutta kyllä me ammatilaset osataan.- siivoojax
Vanhemmilla siivojilla on ollut aiemmin erilainen koulutus/kurssi/tai ei mitään.
Meille opetettiin koulussa, että annetaan jokaisen siivota omalla tavallaan ja itse siivotaan niin, kuin meille on opetettu.
Muutenkin olisi parempi, että olisi oma alue jota saisi rauhassa siivota.
Olen ollut paikassa, jossa vanhempi työntekijä kyttäili ja puuttui tekemisiini, kun oli omasta mielestä niin oikeessa ja minun olisi pitänyt siivota juuri samalla tavalla kuin hän.
No eihän siitä tullut sitten mitään, en pystynyt siellä jatkamaan.
- luuttu
Onhan näitä vieläkin: kalsarinlahje harjan ympärillä ja vettä ämpärissä. Kun ei näillä nyky mopeilla saa puhdasta. Erään kerrostalon porrassiivooja keski-suomessa. On niin hyvä siivooja että...
- laiskaliisa?
Mitä sinä ihmettelevä itse teet? Katselet vierestä? Puhdista edes ne juoma-automaatit ja pesuhuoneiden seinät.
Monessa kunnassa siivous on ulkoistettu ja työn jälki sen mukaista. Liian tiukan mitoituksen vuoksi siivooja ei ehdi tehdä kaikkea ja kunnollisesti.
Onko vinkkivinkkiin kirjaston siivous yksityisellä firmalla?
Kunnan palkkalistoilla olevat tekevät yleensä työnsä hyvin. Heilläkin aikataulut tiukentuneet.
Tietokoneisiin ei yleensä saa koskea. Ainoastaan näytön kuoren saa puhdistaa.
Muutamassa koulussa olen ollut siivoushommissa ja niissä oli kielto tietokoneiden ja piirtoheitinten putsaukseen.
Ihmettelevän kirjoitus sen verran ihmeellistä, että onko hän vain kyllästynyt ja laiska? Onko hän nuori, joka kokee kaiken tylsänä? Aikooko hän lopettaa opiskelun?
Kun motivaatio puuttuu, niin keksitään kaikenlaisia syitä lopettamiselle. - -----;:
laiskaliisa? kirjoitti:
Mitä sinä ihmettelevä itse teet? Katselet vierestä? Puhdista edes ne juoma-automaatit ja pesuhuoneiden seinät.
Monessa kunnassa siivous on ulkoistettu ja työn jälki sen mukaista. Liian tiukan mitoituksen vuoksi siivooja ei ehdi tehdä kaikkea ja kunnollisesti.
Onko vinkkivinkkiin kirjaston siivous yksityisellä firmalla?
Kunnan palkkalistoilla olevat tekevät yleensä työnsä hyvin. Heilläkin aikataulut tiukentuneet.
Tietokoneisiin ei yleensä saa koskea. Ainoastaan näytön kuoren saa puhdistaa.
Muutamassa koulussa olen ollut siivoushommissa ja niissä oli kielto tietokoneiden ja piirtoheitinten putsaukseen.
Ihmettelevän kirjoitus sen verran ihmeellistä, että onko hän vain kyllästynyt ja laiska? Onko hän nuori, joka kokee kaiken tylsänä? Aikooko hän lopettaa opiskelun?
Kun motivaatio puuttuu, niin keksitään kaikenlaisia syitä lopettamiselle.Nöyryyttä peliin ihmiset. Yleensä sillä opiskelijalla on uusin tieto asioista. Itse ainakin suhtaudun kannustavasti ja mielenkiinnolla kaikkiin jotka alalle aikovat. Ja onhan tuo aloittajan kuvaama siivoaminen todella törkeää. Harjoittelijan harvemmin annetaan omaehtoisesti tehdä mitään että tuskin ne epäkohdat laiskuuttaan on jättänyt ottamatta.
- kapusta
-----;: kirjoitti:
Nöyryyttä peliin ihmiset. Yleensä sillä opiskelijalla on uusin tieto asioista. Itse ainakin suhtaudun kannustavasti ja mielenkiinnolla kaikkiin jotka alalle aikovat. Ja onhan tuo aloittajan kuvaama siivoaminen todella törkeää. Harjoittelijan harvemmin annetaan omaehtoisesti tehdä mitään että tuskin ne epäkohdat laiskuuttaan on jättänyt ottamatta.
Itse olen ravintola-alalla. Meillä on ammattikoulusta kesätyöntekijöitä 2- 4 vuosittain.
Jos nuorta ei kiinnosta työ tai on muuten levoton, niin kohta lopettaa. Syynä on yleensä jokin epäkohta. Jopa "paskaiset astiat" tai "limaiset" kalan raadot saattaa kuulua puheessa ennen lopettamista. Nuori psyykkaa itselleen hyvän tekosyyn lopettamiselle.
Ravintola-ala kiinnosta monia nuoria. Työn vaativuuden huomattuaan useat sitten katuvat ja vaihtavat alaa.
Siivousalan harjoittelusta en tiedä. Ravintolassa kesätyöntekijä opetetaan talon tavoille ja opastetaan tarvittaviin työvaiheisiin. Kesätyöntekijä toimii sitten itsenäisesti, mutta vanhempi työntekijä valvoo ta tarvittaessa neuvoo. - siivoojaxxx
kapusta kirjoitti:
Itse olen ravintola-alalla. Meillä on ammattikoulusta kesätyöntekijöitä 2- 4 vuosittain.
Jos nuorta ei kiinnosta työ tai on muuten levoton, niin kohta lopettaa. Syynä on yleensä jokin epäkohta. Jopa "paskaiset astiat" tai "limaiset" kalan raadot saattaa kuulua puheessa ennen lopettamista. Nuori psyykkaa itselleen hyvän tekosyyn lopettamiselle.
Ravintola-ala kiinnosta monia nuoria. Työn vaativuuden huomattuaan useat sitten katuvat ja vaihtavat alaa.
Siivousalan harjoittelusta en tiedä. Ravintolassa kesätyöntekijä opetetaan talon tavoille ja opastetaan tarvittaviin työvaiheisiin. Kesätyöntekijä toimii sitten itsenäisesti, mutta vanhempi työntekijä valvoo ta tarvittaessa neuvoo.Laitosholtajaharjoittelija tekee samaa työtä kuin muutkin. Opetamme ensalkuun ja sitten tekee ominansa. Katsotaan sen verran, että hommansa hoitaa.
Kiire on sen verran kova, että kaikkien tätyy osallistua töihin. Harjoitteloja ei pääse helpommalla eikä katso vierestä muitten huonoa työtä. Hyvä tyyppi helpottaa meidän vakituisten hommia. Meiläkin koulussamme on usein harjoittelojoita. Sen huomaa heti ketä tämä työ kiinnistaaa ja ketä ei. Laiskat lopetavat äkkiä. Työ on liian raskasta ja liian vaativaa. kunta meilä on työnantaja. Hyvää työtä teemme. Kunnanjohtajakin kehui että ompa siistejä paikkoja. Eikä pölyä varmastiole missään paikassa.
Nykyajan nuoret on liian hemmoteltuja. Vesanpyttyn pesu on heille kauhistus. Onhan se likainen. Muutama vanhempi ihminen on ollut harjoittelemassa ja he ovat ollet työihmisiä. puhtasta on heidän jälkseensä ollut. Kiitos heille. Nuoret saisivat opetella tekemääm työnsä kunnollisesti. Ja hyvä olisi jos heillä olisi edes vähäisen työintoa. Ihmettelen aloittajan asiaa. Ei voi pitää totta.
- kummallista3
kuulostaa tutulta. vuosia sitten olin myös harjoittelemassa koulussa. istumista ja ristikoiden täyttelyä 2,5h . ei varmaan sama paikka.helpolla pääsivät.kyseinen paikka pirkanmaalla.Vessat pestiin letkuttamalla eikä paljon kuivailtu.Raput kamalassa kunnossa ym.
- Ei se yhteiskunta..
Tuttua on.. Poteromyyrät ei siirry omalta rakkaalta alueelta toiseen paikkaan siivoamaan, ei ikinä, korkeintaan eläkk. Esim. nuori kiva tyttö tuli siivoojaksi kunnalle , kohteessa 4 vanhaa poteromyyrää vahtivat tarkkaan reviirejään .
Tyttö yritti tehdä työtään koulutuksessa saatujen oppien mukaan mutta toiset pisti kapuloita rattaisiin .Kaikki ideat torpattiin, ei kiertoa missään nimessä, täällä tehdään näin kun aina ennenkin on tehty ja piste! Tyttö kertoi esimiehelle kehityskeskustelussa ja mitä teki esimies; laverteli poteromyyrille tytön sanomiset
Sota sytty ja esimies tietysti ei uskaltanut puolustaa tyttöä kun oli hyvä kaveri myyrien kanssa,( taisipa jopa pelätä joitakin heistä) ja tyttö lähti pois! Eli menettivät hyvän nuoren työntekijän joka todellakin tykkää siivouksesta ( toisin kuin monet muut )
Eli menkää itseenne vanhat ja ennenkaikken esimiehet, olkaa esimiehiä ja käyttäkää sitä työnjohtovaltaa mitä teille on annettu, puuttukaa ja vaikuttakaa asioihin , ottakaa selvää puolueettomasti jokaisen mielipide, työtekijöiden tasavertainen kohtelu on työsuojelua! Esimiehen pahin vika on siinä jos hän ei uskalla olla esimies joka joutuu tekemään joskus ikäviäkin päätöksiä, vaan yrittää olla alaisensa kaveri, siitä ei hyvää seuraa, eihän kaveria voi ohjata ja määrätä!
En ole esimies, vaan rivityöntekijä joka toivoisi enemmän avoimuutta ja uudistushenkeä näihin porukoihin. Oman osaamisen päivittämistä, organisaatiot tarvitsevat tuoreita aivoja kyseenalaistamaan vanhat ajatusmallit..
Tarvitsemme ympärillemme vieraita ihmisiä jotta voimme kasvaa ihmisinä ja työntekijöinä!
Mukavuusalueet on hyvä ylittää ja astua välillä heikoille jäille.. - Terveys8
laitoshuoltajaksi kouluttautuneet olivat hyviä työtekijöitä harjottelupaikassaan.Viimeinen tieto annettiin heille teoria opetuksessa ja sitä sovellutettiin käytäntöön vanhemman siivoojan valvonnassa ,näin tuli viimeinen tieto myös käytäntöön työyhteisoihin.työstään kiinnostuneet ottivat mielellään työharjoittelijan koska näin pääsivät päivittämään uusia työmenetelmiä.Ei omaoppiset menetelmät auta työssäjaksamiseen kyllä koulutusta pitää saada ja ottaa myös vastaan pärjätäkseen reskaassa työssä pitenpään kun jossain hetkellisessä kesätyössä.
- hy5joer34053+we
olen samaa mieltä,jokaisella oma alue jota saa siivota rauhassa ja ei kiitos parityöskentelylle. siitä vasta sota syntyy jos kaksi erilaista ihmistä laitetaan pari työhön. ei ikinä enää. masennushan siitä iski, vakava ja vielä työuupuminen. onneksi alan toipua. minua ei enää työkaverit myrkytä.
- Hygieenistä
Aloitin työt harjoittelemalla hotellissa yli kaksikymmentä vuotta sitten. Siivoojilla oli mukana vati, jossa oli kaluste ja wc pyyhe. Samassa ämpärissä liinojen seassa oli vessaharja. Sillä samalla harjalla sudittiin koko käytävän vessat ja liinojen seassa samassa astiassa kuljetettiin pöpöistä lilluva märkä harja. Lattiat ja peilit kuivattiin lähtevien pyyhkeillä. Samoilla pikkuliinoilla pyyhittiin koko kerros. Päivän päätteeksi siivouskomeroon ja sieltä taas otettiin sama setti käyttöön niin kauan kuin liinat olivat ehjiä. Pesukonetta ei siivousliinoille ollut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937768
- 403732
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241180
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321033Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28983Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31782Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60749Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia10740