Anniskelu ilman kassaa

Tarjoilija-ammatti

Olen uudessa työpaikassa ja ongelmana on että pitää myydä drinkkejä antamatta kuittia. Olen ammattitarjoilija siis työni ja kuulun ammattiliittoon. Kerran kauan sitten olin ravintolassa jossa ei käytetty kassakonetta ja lisää viinaa haettiin viinavarastosta. Mitään kuitteja eikä viinakirjanpitoa ollut. Seuraus: kun viinaa hävisi, kaikkia epäiltiin! Siis näistä drinkeistä ei pidetä mitään kirjanpitoa. esim. laitettaisiin lukumäärä kuinka monta kossua, jallua, viskiä, olutta... Joskus on useita tonneja lippaassa käteistä, jos työkaverilla on kiusaus laittaa vaikka satanen omaan taskuun, kukapa sitä voi mistään tarkistaa!

Hirveän ikävä tilanne, kun tiedän, että jos kieltäydyn tekemästä näin, minulle ei enää työtä tule. Heti aluksi minulla oli hankaluuksia saada sopimusten mukaisia korvauksia ylitöistäkin. Taukoja ei saanut pitää. Yritettiin teettää sairauspoissaolot niin että olisin tehnyt työkaverinkin hommat (lounasvalmistelut keittiössä ja tiskit) oman salityön ohella. Kun salissa on kiire, niin koskaan ei tiskari tai kokki tule meille avuksi, vaikka heillä ei olisikaan hommia.

2

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 19+4

      Ota ihmeessä yhteyttä PAMiin ja kysy onko tuo edes laillista ! Itse en tommosta vastuuta ottais omille harteilke enkä tosiaankaan luota aina työpaikkojen "sääntöihin" palkanmaksusta, korvauksista etc. Oon vielä niin tuore tarjoilija että kun palkkakuitissa luki 10,50e tuntipalkka (a-oikeudet) niin osasin epäillä ettei tuo ihan tessin mukanen palkka ole, tarkistin pamista ja sieltä tuli että on juuri noussut 10,86e/h :) sain sitten takautuvasti loppupalkan takasin, jota oli ehtiny kertyä jtn 30-40e jo. Mutta kyllä ravintola alalla löytyy työpaikkoja, ja kyllä aika karulta kuulostaa jos ei kuitteja saa eikä ilmeisesti tilitetäkkään ?

    • Harmaata taloutta

      Kiva että joku vastaa. Tämä kuititon myynti tarkoittaa myös työpaikkojen vähenemistä. Käyhän kauppa nopeemmin kun kassaa ei tarvi käyttää.
      Edellisessä työpaikassa piti kirjoittaa selvitys jopa ekasta vaahto-olluestakin.
      Työpisteellä oli valvontakamerera jossa näkyi työskentely baaritiskin takana. Toisaalta vähän ärsyttävää kun tiesi että pomo voi katsella työskentelyäsi...Kassastahan ravintola täsmäyttää viinavaraston ja maksaa veroja? Kuinka paljon joka drinkistä menee veroa. Ei ole tullut mieleen katsoa!

      Olen ollut kyllä sellaisessakin paikassa jossa myytiin ilman kuittia, mutta palkkakin saatiin ilman kuittia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      416
      4351
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      138
      2889
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      130
      1998
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1380
    5. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      76
      1351
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      174
      1288
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1272
    8. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      73
      1251
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      54
      1071
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      298
      997
    Aihe