Eli minkäkokoinen ja mitä olisi otettava huomioon kun olen hankkimassa lumilinkoa ? lingottavaa on noin 2000 M2 ja osa jyrkkää mäkeä. Onko esim. Kone glansin power 11 hv tarpeeksi iso? Minkälainen moottori on Tecumseh ? Tiedoista ja vinkeistä kiitollinen T . Ei enää kolaamista
Lumilinko
3
1630
Vastaukset
- aemo39
mielestäni 11 hv riittää,ehkä pienempikin. Tecumseh moottoreissa on sisäistä voitelua varten öljypumppu, voitelu alkaa toimia talvikylmässä moottorissa heti.joissakin muissa merkeissä on vain ns. roiskevoitelu mikä toimii tehokkaasti vasta moottorin lämmettyä.kaksivaihelinko on paras eli rumpu vetää lumen sisään ja propelli linkoaa.
- jaskanmulta
Eli siis 2000 neliötä lingottavaa? Koneen valinta riippuu alueen muodosta. Nimittäin tavallisella lingolla neliön muotoinen alue teettää vain turhaa työtä, ei jaksa heittää kerralla pois alueelta, joudut linkoamaan samaa lunta useaan kertaan. Sen sijaan tielle tms. pitkulaiselle alueelle sopii, jos heittoetäisyys ei ole yli 5 m, eli max 10 m leveälle alueelle.
Isolle neliölle tms. sopii paremmin lumen työntävä/kantava ratkaisu, ei tarvitse samaa lunta moneen kertaan liikuttaa. Kantavat vehkeet ovat niin isoja, ettei kannata, ellei ole esim. traktorille muutakin käyttöä.
Työntävä taitaa olla kätevin ratkaisu, varsinkin jos jyrkkää mäkeä voi työntää lumen alaspäin. Työntölevyjä saa jopa joihinkin pihajyrsimiin, mönkijöihin, traktoreihin, ruohonleikkureihin jne.
Mutta muista, että mitä isompi kone, sitä pahemmat jäljet ja sitä enemmän "oho" - vahinkoja käyttöä opetellessa (mutta kyllä lingollakin saa vahingossa naapurin olkkarin ikkunan rikki, kokemusta on!).
Mieti ennen investointia käyttötarve myös muuhun hommaan. Ratkaisu voi olla yllättävä, mm. itse olen hankkinut vanhan trukin ja siihen työntölevyn ja ketjut, trukkia kun tarvitaan eräässä toisessakin hommassa... - Eino-Olavi
Itse ostin 5 vuotta takaperin telalingon. On turhan kankea ajettava. Tela kyllä piti, mutta naapurin pyöräversio ketjuilla paljon kätevämpi ja nopeampi. Myin telalingon pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit986138KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3495597Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei522639Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808521042056Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1071768- 1231687
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro191613Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan
Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju1801267- 731177
Nuoret hakevat eläkkeelle, vaikka eivät ole olleet vielä töissäkään
hyvin menee. Pieni vastoinkäyminen elämässä, ja heti masennutaan. Monet alle 30-vuotiaat hakevat työkyvyttömyyseläkettä188998