Eli minkäkokoinen ja mitä olisi otettava huomioon kun olen hankkimassa lumilinkoa ? lingottavaa on noin 2000 M2 ja osa jyrkkää mäkeä. Onko esim. Kone glansin power 11 hv tarpeeksi iso? Minkälainen moottori on Tecumseh ? Tiedoista ja vinkeistä kiitollinen T . Ei enää kolaamista
Lumilinko
3
1575
Vastaukset
- aemo39
mielestäni 11 hv riittää,ehkä pienempikin. Tecumseh moottoreissa on sisäistä voitelua varten öljypumppu, voitelu alkaa toimia talvikylmässä moottorissa heti.joissakin muissa merkeissä on vain ns. roiskevoitelu mikä toimii tehokkaasti vasta moottorin lämmettyä.kaksivaihelinko on paras eli rumpu vetää lumen sisään ja propelli linkoaa.
- jaskanmulta
Eli siis 2000 neliötä lingottavaa? Koneen valinta riippuu alueen muodosta. Nimittäin tavallisella lingolla neliön muotoinen alue teettää vain turhaa työtä, ei jaksa heittää kerralla pois alueelta, joudut linkoamaan samaa lunta useaan kertaan. Sen sijaan tielle tms. pitkulaiselle alueelle sopii, jos heittoetäisyys ei ole yli 5 m, eli max 10 m leveälle alueelle.
Isolle neliölle tms. sopii paremmin lumen työntävä/kantava ratkaisu, ei tarvitse samaa lunta moneen kertaan liikuttaa. Kantavat vehkeet ovat niin isoja, ettei kannata, ellei ole esim. traktorille muutakin käyttöä.
Työntävä taitaa olla kätevin ratkaisu, varsinkin jos jyrkkää mäkeä voi työntää lumen alaspäin. Työntölevyjä saa jopa joihinkin pihajyrsimiin, mönkijöihin, traktoreihin, ruohonleikkureihin jne.
Mutta muista, että mitä isompi kone, sitä pahemmat jäljet ja sitä enemmän "oho" - vahinkoja käyttöä opetellessa (mutta kyllä lingollakin saa vahingossa naapurin olkkarin ikkunan rikki, kokemusta on!).
Mieti ennen investointia käyttötarve myös muuhun hommaan. Ratkaisu voi olla yllättävä, mm. itse olen hankkinut vanhan trukin ja siihen työntölevyn ja ketjut, trukkia kun tarvitaan eräässä toisessakin hommassa... - Eino-Olavi
Itse ostin 5 vuotta takaperin telalingon. On turhan kankea ajettava. Tela kyllä piti, mutta naapurin pyöräversio ketjuilla paljon kätevämpi ja nopeampi. Myin telalingon pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik83336MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681848Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411556Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin771169Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61972Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s32940Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt208861- 170813
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59806Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3758